abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 17:15:21 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_174328413
Zalm brengt regeerakkoord naar Kamer: 'Wederzijds vertrouwen is gegroeid'

quote:

Informateur Gerrit Zalm en Kamervoorzitter Khadija Arib. © ANP

209 dagen na de verkiezingen is het dan eindelijk zover: informateur Gerrit Zalm, die de afgelopen maanden de onderhandelingen over een nieuw kabinet leidde, heeft het regeerakkoord naar de Tweede Kamer gebracht.

Hij overhandigde de plannen voor de komende jaren zojuist aan Kamervoorzitter Khadija Arib in de Oude Zaal van de Tweede Kamer. Het hele regeerakkoord is hier te lezen.pdf.

VOLG HET LAATSTE NIEUWS OVER HET REGEERAKKOORD IN ONS LIVEBLOG


Mark Rutte tijdens zijn presentatie in de oude zaal van de tweede Kamer. © ANP

Zalm noemde als reden dat het zo lang geduurd heeft dat de verschillende partijen zeer uiteenlopende standpunten hadden. Ook waren volgens Zalm meer mensen betrokken bij de onderhandelingen. “Daardoor kostte de onderhandelingen meer tijd, maar was er ook meer expertise."

'Vertrouwen gegroeid'
Er waren volgens Zalm ook positieve kanten aan de lange duur van de onderhandelingen. "Hierdoor heb ik het onderling begrip, respect en wederzijds vertrouwen zien groeien."

Vanochtend kwamen de onderhandelaars van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie voor het laatst bijeen om over het regeerakkoord te praten. Gisteravond gingen de vier fracties al op hoofdlijnen akkoord met de tekst, maar er zijn nog een paar aanpassingen gedaan. Die waren voornamelijk tekstueel van aard, zei D66-leider Alexander Pechtold eerder vandaag.

De oppositie krijgt morgen de tijd om het regeerakkoord te lezen. Naar verwachting volgt dan donderdag het debat met informateur Gerrit Zalm.

Wie komt op welke post?
Tijdens dat Kamerdebat wordt Mark Rutte benoemd tot formateur. Rutte zal dan nog een week tot anderhalve week nodig hebben om zijn 16 ministers en 9 staatssecretarissen aan te stellen.

Wie op welke post komt, is nog niet duidelijk. "Sommige kandidaten zijn al op de hoogte gebracht dat ze voor een bepaalde post in aanmerking komen. Anderen worden op het laatste moment gebeld voor een functie. Er kan op het laatste moment nog geschoven worden met de posten", zegt politiek commentator Frits Wester.

Alexander Pechtold heeft al aangegeven geen minister te worden. Het zou beter zijn voor 'de stabiliteit van de nieuwe coalitie'. Ook zou hij als fractievoorzitter wat meer ruimte hebben voor het thuisfront. Ook Sybrand Buma en Gert-Jan Segers blijven in de Kamer zitten.

Hypotheekrente en vaderschapsverlof
Maandenlang hielden de onderhandelaars tijdens de formatie de kaken stijf op elkaar, maar in de afgelopen dagen werd steeds meer bekend over de inhoud van het nieuwe regeerakkoord. Zo zou de hypotheekrente-aftrek vanaf 2020 versneld worden afgeschaft en verruimt het nieuwe kabinet het vaderschapsverlof van twee naar vijf dagen. Ook krijgen vaders de mogelijkheid om vijf weken vrij te krijgen voor 70 procent van het loon.

ZIE OOK: Wat wil het nieuwe kabinet? Dit weten we tot nu toe

Eerder bleek al dat het nieuwe kabinet wil dat scholen les geven in de tekst, betekenis en melodie van het Wilhelmus. Ook is het de bedoeling dat scholieren in elk geval één keer in hun schoolcarrière het Rijksmuseum en de Tweede Kamer bezoeken.

Vanavond om 21.30 een speciale uitzending: RTL Nieuws - Het Regeerakkoord

RTL Nieuws en RTL Late Night houden samen het regeerakkoord tegen het licht in een speciale uitzending, gepresenteerd door Humberto Tan en Merel Westrik. Daarin zijn ook VVD-leider Mark Rutte en Gert-Jan Segers (ChristenUnie) te gast. Het gesprek gaat onder meer over zorg, inkomen, integratie, klimaat en veiligheid. Kijkers kunnen vragen stellen aan de gasten. Frits Wester analyseert het nieuwe akkoord.

Voor en tijdens de uitzending zijn er op onze Facebookpagina livestreams met Roel Geeraedts en Frits Wester die jouw vragen beantwoorden.

Dinsdag 10 oktober, RTL 4, 21.30 - 23.30 uur


RTL Nieuws

Allen 'n goedendag,

Vandaag kan voor de meeste NL'ers bijna niet meer stuk als men de media nauwlettend volgt, en dat geldt absoluut voor alle VVD-stemmers die ons land inmiddels rijk geworden is.

Bij het krieken van de dag piepte de zon even over het eeuwenoude stadscentrum in de opmaat naar deze bijzondere dag. Het eerste bericht was vanmorgen vroeg al binnengekomen toen mijn partner en ik nog op één oor lagen. :z


De mogelijkheden binnen de digitale communicatie
vandaag de dag zijn grenzeloos


Enfin, waardige contacten in de betere kringen, veelal uit de zakenwereld, ambtenaren, maar ook familie en vrienden hebben veelvuldig onderling contact gevoerd met mij over deze heuglijke ontwikkeling.

Dus ik zou zeggen: organiseer zelf ook 'n klein feestje, want op een besloten locatie in het Haerlemsche zal er vanavond een speciale gelegenheid plaatsvinden voor genodigden, waar het glas geheven zal worden terwijl allerhande hapjes klaarstaan. Er zal veel gegeten kunnen worden. :9~ :Y) :9

Immers staan we bijna letterlijk op de vooravond van het nieuwe kabinet Rutte III. U kunt zich voorstellen: het is voor diverse hoogwaardigheidsbekleders 'n vrij hectische tijd, temeer omdat hiermee financiële belangen voor de 'gewone' burger en andere belangrijke economische zaken gemoeid zijn. Geloof het of niet: er staat onder auspiciën van Mark Rutte straks nog zeer veel te gebeuren. Temeer omdat het nieuwe kabinet zich nog beter zal gaan inzetten voor hen die vooralsnog van mening zijn dat alles beter kan.

Naast alle roeptoeteraars in NL die van de daken scheeuwen dat zij nergens op vooruit zullen gaan, louter omdat het gras bij de buren gewoon groener is terwijl er voor hen genoeg te genieten valt, zijn er tóch 'n handjevol ontevreden Nederlanders die wél recht van spreken hebben. :o Het klopt dat nog niet iedereen aan de beurt gekomen is terwijl de overheid alles gedaan heeft wat in het vermogen lag. Het nieuwe kabinet zal daartoe straks stevig de teugels in handen gaan nemen om uiteindelijk iedereen tevreden te stellen. o|O

Maar ik kan u vertellen: Zélfs burgers die vooralsnog lopen te roeptoeteren dat zij geen voordelen zien in het beleid van het nieuwe kabinet, met Mark Rutte aan het roer, zullen straks van gedachten veranderen omdat de Grote Taart voor iedereen wordt aangesneden en uiteindelijk eerlijk verdeeld wordt. U zult zien!

Welnu, stemmers op andere partijen dan de VVD die dit kabinet gezamenlijk zullen gaan vormen, zoals CU, CDA en D66, worden uiteindelijk ook niet teleurgesteld. Stemmers op ''derden'', waaronder GroenLinks, SP, Partij voor de Dieren oO< , PVV (niet bepaald mijn meest favoriete partij ;) ), 50 Plus et cetera zich mogen scharen, kunnen weldra ook de voordelen van deze prachtige nieuwe formatie tegemoet gaan zien. B:)B

De zeer sympathieke Jesse Klaver van GroenLinks uitte vanmiddag nog wat kritiek op wat punten over het beleid dat de nieuwe formatie voor u in petto heeft. :) Desalniettemin kon hij 'n glimp van waardering en oprechte erkenning voor het belang v.e. reeds uitgestippelde koers van het aanstaande kabinet Rutte III niet geheel onderdrukken. ;)

Goed, tot zover mijn bijdrage. Rest mij nog u veel succes toe te wensen bij deze heuglijke ontwikkelingen op financieel gebied en algemene welvaart.

Scjvb
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_174328528
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_174328991
Als er een politicus de bak in mag is het zalm.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_174330259
Weer ouderwets prutswerk van de slechtste minister van financien ooit. Zo lang bezig voor zo'n halfslachtig regeerakkoord, laat de koning binnenkort de nieuwe informateur en formateur aanwijzen want de politici kunnen het weer eens niet alleen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_174331668
Prima akkoord
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 20:52:06 #6
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_174334151
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 18:55 schreef Weltschmerz het volgende:
Weer ouderwets prutswerk van de slechtste minister van financien ooit.
Prutswerk? Nope hoor. Als minister van financiën heeft 'ie het aardig verbruid, dat klopt wel, maar in deze vrijwel zeker niet. :N

Maar oud-minister van financiën Zalm, en voormalig VVD-leider, is nu iemand met potentie gebleken :9~ die in tegenstelling tot voorgangers als Tjeen Willink uiteindelijk de kogel door de kerk jaagt ;) tot een nieuw kabinet waarop men lang heeft moeten wachten. :O

Me dunkt, dat valt dan weer prijzenswaardig te noemen. Dus ik zou zeggen: geniet straks van RTL Late Night! :7

Succes!
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_174336158
Sympathieke bankdirecteur met een flipperkasten verzameling.

In het rijtje Juncker, Rutte, Pechtold, Timmerfrans etc. vind ik Zalm altijd reuze meevallen.
pi_174341099
Vind ik eigenlijk ook. Als Minister van Financien heeft hij ook goede dingen gedaan. Samen met Willem Vermeend, mooi duo was dat. Ook ons huidige belastingstelsel hebben zij samen gemaakt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')