abonnement Unibet Coolblue
pi_174323119
Van vroeger tot nu worden zwart/wit fotos met de hand ingekleurd. De beste digitale kleurversies van nu worden aan de hand van referentiemateriaal zoals oude verslagen met beschrijvingen ingekleurd. Een proces dat dagen tot soms maanden kan duren.

Echter vroeg ik me af of het in de toekomst mogelijk is om aan de hand van de qrijswaarde en evt het gokken van kleuren ivm de weercondities en moment van de dag de werkelijke kleuren via algoritmes terug te halen. Is dit mogelijk? Of lopen we daarmee tegen barrieres aan?
pi_174324101
Ergens op tweakers was daar eens een stuk over geschreven en een link weer de software te halen. Kan het niet terugvinden helaas.
Als jou dat wel lukt gooi hier even de link neer?
  Forum Admin dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:50:38 #3
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_174324164
Er zitten inderdaad nog wel wat haken en ogen aan. :)
Als we grijswaardes bijvoorbeeld eens definiëren als (8bit) 0 is zwart. 255 is wit. Midden grijs is dus 128.

Een camera een maakt van bijvoorbeeld kleur groen grijswaarde 100. Camera 2 maakt van datzelfde groen bijvoorbeeld grijswaarde 125. Pure camera afwijking. Daarnaast heb je natuurlijk last van kleurverschillen door zon (veel geel licht) bewolkt (blauw licht) en al dan niet kunstmatig licht bij binnen foto's.

Je zal dus iets moeten vinden om op te kalibreren. Als je onbewolkte lucht ziet op de foto dan weet je dat dat een bepaalde kleur blauw en dus vaste grijswaarde zou moeten zijn. Daarmee kan je de herkenbare delen op de foto dus terugrekenen naar een gekalibreerde kleur.
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 13:56:57 #4
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_174324294
Even puur niet ingelezen mijn idee erover is dat automatisch inkleuren altijd gokwerk blijft maar je het gokwerk wel kan verbeteren door het internet te gebruiken voor vergelijkingsmateriaal of zo iets.

Bijvoorbeeld je hebt een zwart witafbeelding van cowboys in de prairy op paarden dan moet je een bepaald algoritme hebben die referentiemateriaal ophaalt en op die manier de kleuren invult van de zwart wit afbeelding. Moet het wel herkennen welk object wat is.

Of dat het dus objecten herkend (pet, pistool, gezicht, hond, kat, fiets etc) en daar een soort kleurenmatrix aan verbind?
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_174324456
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_174324532
quote:
11s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 13:56 schreef jogy het volgende:
Of dat het dus objecten herkend (pet, pistool, gezicht, hond, kat, fiets etc) en daar een soort kleurenmatrix aan verbind?
ja met diep learning / ai, zie bv

https://github.com/junyanz/interactive-deep-colorization
https://petapixel.com/201(...)hite-photos-seconds/

wordt ook gebruikt om foto's te vergroten:

https://github.com/alexjc/neural-enhance
https://arstechnica.com/i(...)lution-zoom-enhance/
..///
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 14:13:06 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_174324598
Bij van kleur naar zwart-wit gaan, gaat informatie verloren.
Stel dat het 8-bits is.
In plaats van 8 bits rood, 8 bits groen, 8 bits blauw heb je nog maar 8 bits grijs. Die informatie is in principe voorgoed verloren.
Nu kunnen we het beeld bekijken, en omdat we weten dat een wolkenloze lucht blauw is hier toch een realistische kleur aan toevoegen.
Van een jas die iemand draagt weten we dat echter niet. Als die grijswaarde 128 heeft gekregen kan dat een gele, groene, bruine of blauwe jas zijn geweest die toevallig 128 grijswaarde toegewezen heeft. Daar valt soms nooit meer achter te kokmen. Of je moet bijvoorbeeld een dagboeknotitie vinden met "Adolf had vandaag een gele jas aan", en dat kunnen koppelen aan het filmpje.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_174324766
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 14:13 schreef LXIV het volgende:
Bij van kleur naar zwart-wit gaan, gaat informatie verloren.
Stel dat het 8-bits is.
In plaats van 8 bits rood, 8 bits groen, 8 bits blauw heb je nog maar 8 bits grijs. Die informatie is in principe voorgoed verloren.
Nu kunnen we het beeld bekijken, en omdat we weten dat een wolkenloze lucht blauw is hier toch een realistische kleur aan toevoegen.
Van een jas die iemand draagt weten we dat echter niet. Als die grijswaarde 128 heeft gekregen kan dat een gele, groene, bruine of blauwe jas zijn geweest die toevallig 128 grijswaarde toegewezen heeft. Daar valt soms nooit meer achter te kokmen. Of je moet bijvoorbeeld een dagboeknotitie vinden met "Adolf had vandaag een gele jas aan", en dat kunnen koppelen aan het filmpje.
Wellicht kun je aan de mate van verkleuring bij zonlicht opmaken welke verhouding Rood/Groen/Blauw aan de jas "hangt". Bij uniformen is de kleur bekend. Bij de kleur van gebouwen. De kleur van vuur is bekend (zie mijn gettofilmpje). Er zal veel bekend zijn over de kleur van gangbare kleding. Gelaatspigment. e.d.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 14:55:52 #9
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_174325345
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 14:22 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Wellicht kun je aan de mate van verkleuring bij zonlicht opmaken welke verhouding Rood/Groen/Blauw aan de jas "hangt". Bij uniformen is de kleur bekend. Bij de kleur van gebouwen. De kleur van vuur is bekend (zie mijn gettofilmpje). Er zal veel bekend zijn over de kleur van gangbare kleding. Gelaatspigment. e.d.
Je hebt inderdaad een herkenningspunt nodig anders kan je er niets mee.

Want echt niet dat je kleuren kan achterhalen op basis van grijswaardes.

wordt
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_174332516
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 14:22 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Wellicht kun je aan de mate van verkleuring bij zonlicht opmaken welke verhouding Rood/Groen/Blauw aan de jas "hangt". Bij uniformen is de kleur bekend. Bij de kleur van gebouwen. De kleur van vuur is bekend (zie mijn gettofilmpje). Er zal veel bekend zijn over de kleur van gangbare kleding. Gelaatspigment. e.d.
Op deze manier een zwart-wit foto omzetten naar kleur kun je niet doen met een eenvoudig algoritme. Daarvoor moet 'datgene dat er afgebeeld wordt' vrij verregaand geinterpreteerd worden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_174334228
quote:
11s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 13:56 schreef jogy het volgende:
Even puur niet ingelezen mijn idee erover is dat automatisch inkleuren altijd gokwerk blijft maar je het gokwerk wel kan verbeteren door het internet te gebruiken voor vergelijkingsmateriaal of zo iets.
Degenen die ze nu met de hand inkleuren weten het nodige over de werking van het licht icm fotografie. Dat geeft ze samen met de nodige aantekeningen een goed referentiepunt. Zo liet Howard Carter van ieder object een gedetailleerde beschrijving achter en dat hielp uiteindelijk om de fotos waarheidsgetrouw in te kleuren.

quote:
Bijvoorbeeld je hebt een zwart witafbeelding van cowboys in de prairy op paarden dan moet je een bepaald algoritme hebben die referentiemateriaal ophaalt en op die manier de kleuren invult van de zwart wit afbeelding. Moet het wel herkennen welk object wat is.

Of dat het dus objecten herkend (pet, pistool, gezicht, hond, kat, fiets etc) en daar een soort kleurenmatrix aan verbind?
Daar zat ik aan te denken idd. Nu zijn hoeden niet altijd zwart maar wellicht dat je met referenties een eind kan komen.
pi_174334917
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 14:13 schreef LXIV het volgende:
Bij van kleur naar zwart-wit gaan, gaat informatie verloren.
Stel dat het 8-bits is.
In plaats van 8 bits rood, 8 bits groen, 8 bits blauw heb je nog maar 8 bits grijs. Die informatie is in principe voorgoed verloren.
Nu kunnen we het beeld bekijken, en omdat we weten dat een wolkenloze lucht blauw is hier toch een realistische kleur aan toevoegen.
Van een jas die iemand draagt weten we dat echter niet. Als die grijswaarde 128 heeft gekregen kan dat een gele, groene, bruine of blauwe jas zijn geweest die toevallig 128 grijswaarde toegewezen heeft. Daar valt soms nooit meer achter te kokmen. Of je moet bijvoorbeeld een dagboeknotitie vinden met "Adolf had vandaag een gele jas aan", en dat kunnen koppelen aan het filmpje.
Nou ja, tijdens de oorlog waren de kleren over t algemeen niet zo kleurrijk. Referenties naar wat ze droegen staan wel in verslagen en de kleding hangt nog wel ergens in musea. Ook is er wel het e.e.a met kleurenfilm vastgelegd.

Daarnaast zijn we met de 19e en 20e eeuw in fotografie niet heel ver verwijderd van de tijd waarin ze gemaakt zijn. De eerste jeans waren bv niet veel anders dan de huidige. En producenten van andere broeken maakten ze niet in alle kleuren van de regenboog.

Qua licht en kleur en inschatten van kleuren schat ik dat je met een computer dat wel kunt doen. Maar je moet dan wel een wereld aan gegevens in zo'n systeem stoppen.
pi_174342938
Is het ook niet zo dat bv twee bepaalde grijstinten dezelfde kleur hebben (cq dezelfde grijstint) maar wanneer er ze allebei minder licht ontvangen (cq in de schaduw terechtkomen) ze verschillende grijstinten laten zien. En dat je aan de hand daarvan kunt bepalen welke kleur het kan zijn. Bv dat rood meer verandert bij licht en donker dan bijvoorbeeld blauw.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Moderator woensdag 11 oktober 2017 @ 12:38:30 #14
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_174347405
Ik denk wel dat je daar google's foto herkeninings algoritmes veel kunt leren, als je ze een enorme dataset voert met zwart wit foto's laat kleuren en toetst met de gebruikte kleurenfoto's moet het een heel eind kunnen komen.

Dan doe je dus foto herkenning + kleur herkenning. Al is de vraag hoe goed google's foto herkening algortimes werken op zwart wit foto's....

Al gaat er zoals eerder genoemd wel veel informatie verloren dus is het maar de vraag welke info er nog in zit.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')