abonnement Unibet Coolblue
pi_174298988
Ik heb een woning gekocht en getekend vrijdag. Nu kwam ik na het slopen van de vloer erachter dat de ondervloer nat was bij de achtergevel in een hoek. Van dichtbij zag ik daar ook gele vlekken onder de vensterbank op de muur. Dit is mij ontgaan bij de bezichtiging en eindinspectie en ook de verkoper had in de vragen nee geantwoord op de vraag of er vochtschade is(wist ze misschien niet) Hoe moet ik hiermee omgaan?
pi_174299089
Laten drogen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 9 oktober 2017 @ 13:10:03 #3
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_174299171
Heb je wel een bouwtechnische keuring laten uitvoeren? Dit is natuurlijk niet bijster slim en daarnaast een beetje naief om te denken dat de vorige eigenaar dit niet wist. Nog nooit eerder een huis gekocht zeker?
"Hoka Hey!"
pi_174299398
Als de constructieve vloer van hout is, zou ik ook de kruipruimte even goed inspecteren. Als het lang nat is geweest heb je kans op zwam wat je direct moet bestrijden. Hoe langer je het laat gaan, hoe groter de gevolgen
pi_174299483
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 13:10 schreef matspontius het volgende:
Heb je wel een bouwtechnische keuring laten uitvoeren? Dit is natuurlijk niet bijster slim en daarnaast een beetje naief om te denken dat de vorige eigenaar dit niet wist. Nog nooit eerder een huis gekocht zeker?
Een huis kopen is al duur genoeg, dan ga je toch geen 500 euro uitgeven aan een keuring? :{w 8)7
pi_174299521
Ik heb ook geen bouwkundige keuring laten verrichten. Woning is van 2002. Wellicht naief, maar daar verwacht geen grote gebreken. Die zijn dan ook niet naar voren gekomen.
  maandag 9 oktober 2017 @ 13:28:24 #7
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_174299572
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 13:26 schreef Glider76 het volgende:
Ik heb ook geen bouwkundige keuring laten verrichten. Woning is van 2002. Wellicht naief, maar daar verwacht geen grote gebreken. Die zijn dan ook niet naar voren gekomen.
Jij vindt vochtschade, schimmel en wellicht een natte en beschimmelde fundering geen grote gebreken? Weet je wel hoe funest vocht en schimmel voor je huis en je eigen gezondheid is?
"Hoka Hey!"
  maandag 9 oktober 2017 @ 13:38:56 #8
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_174299844
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2017 13:01 schreef kurk_droog het volgende:
Ik heb een woning gekocht en getekend vrijdag. Nu kwam ik na het slopen van de vloer erachter dat de ondervloer nat was bij de achtergevel in een hoek. Van dichtbij zag ik daar ook gele vlekken onder de vensterbank op de muur. Dit is mij ontgaan bij de bezichtiging en eindinspectie en ook de verkoper had in de vragen nee geantwoord op de vraag of er vochtschade is(wist ze misschien niet) Hoe moet ik hiermee omgaan?
Had met een eenvoudige visuele inspectie aan het licht kunnen komen. Derhalve geen verborgen gebrek.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  maandag 9 oktober 2017 @ 13:46:57 #9
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_174299986
Verborgen gebreken bij koop en verkoop

Wie een bestaand huis koopt, koopt de woning in de staat waarin die zich op dat moment bevindt. Dat wil zeggen: inclusief alle zichtbare en onzichtbare gebreken. Het is daarom van belang om de bouwkundige staat van de woning goed te kennen: de koper heeft een onderzoeksplicht.

De verkoper heeft een mededelingsplicht, dat wil zeggen dat hij verplicht is om alle gebreken mee te delen aan de (aspirant) koper.

Vanaf de eigendomsoverdracht komen eventuele gebreken aan de woning voor rekening van de koper. Afhankelijk van de omstandigheden zijn er twee uitzonderingen waarin de verkoper toch aansprakelijk kan zijn:
chevron_rightBij een ernstig gebrek
chevron_rightBij een gebrek dat de verkoper ten onrechte niet heeft gemeld.

Ernstig gebrek

Een gebrek is ernstig wanneer het normaal gebruik van het huis in de weg staat. Bijvoorbeeld een rotte dakconstructie.

De koper mag op grond van de koopovereenkomst verwachten dat de woning de eigenschappen heeft die nodig zijn voor normaal gebruik ervan. (Of voor bijzonder gebruik, dat in de koopovereenkomst expliciet afgesproken is.)

De verkoper is bij een ernstig gebrek aansprakelijk, als het gebrek al voor de overdracht aanwezig was. Dit geldt ook als de verkoper niet van het gebrek op de hoogte was.
"Hoka Hey!"
pi_174300029
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 13:24 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Een huis kopen is al duur genoeg, dan ga je toch geen 500 euro uitgeven aan een keuring? :{w 8)7
Sarcasme aan.
pi_174300348
Is die keuring niet verplicht bij een NHG aanvraag vanuit de bank? Dus dat er wel een keuring is gedaan?

Het had zichtbaar kunnen zijn ja, aan de andere kant kwam het aan het licht door het weghalen van de vloer. Het gaat trouwens om een tussenwoning, de demping van het laminaat heeft het water opgezogen dus ik verwacht weinig schade in de constructie. Dan zouden de onderburen ook plekken moeten hebben.

*kan diegene die een bericht stuurde even per pm nogmaals contact opnemen?

[ Bericht 26% gewijzigd door kurk_droog op 09-10-2017 14:38:00 ]
pi_174301100
Weinig inhoudelijks in te brengen, maar wel vrij ironisch met jouw naam :)
pi_174301279
Het is een tussenwoning en je hebt onderburen? Het is een appartement? Of een duplex-woning ofzo?

Ik zou het even laten drogen en na een flinke regenbui weer eens kijken of het ook weer nat is geworden.
pi_174301330
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2017 14:06 schreef kurk_droog het volgende:
Is die keuring niet verplicht bij een NHG aanvraag vanuit de bank? Dus dat er wel een keuring is gedaan?
Uhm.. Wat wil je hiermee zeggen?
Ik weet niet of dat verplicht is, maar als dat zo is, dan is het toch de verantwoordelijkheid van de koper (jij dus) om aan die verplichting te voldoen?
  maandag 9 oktober 2017 @ 15:03:07 #15
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_174301511
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 14:55 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Uhm.. Wat wil je hiermee zeggen?
Ik weet niet of dat verplicht is, maar als dat zo is, dan is het toch de verantwoordelijkheid van de koper (jij dus) om aan die verplichting te voldoen?
Lees eerst eens mijn bericht - komt van de site van eigen huis. Je kan mij niet wijs maken dat die verkoper niet wist van die vochtschade - kortom een niet gemeld gebrek aan de woning. Ik zou de boel laten opknappen op kosten van de verkoper.

Ons is hetzelfde overkomen. Verkopers probeerden doodleuk een huis met een zwaar beschimmelde fundering en aangetaste vloerbalken te verkopen. Uiteraard een bouwtechnische keuring laten uitvoeren en de gehele fundering is op kosten van de verkopers vernieuwd en behandeld. Ik zie nog dat gezicht van die makelaar toen de keuringsman de fundering in kroop - hij voelde zeker nattigheid .......................
"Hoka Hey!"
pi_174301627
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 14:55 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Uhm.. Wat wil je hiermee zeggen?
Ik weet niet of dat verplicht is, maar als dat zo is, dan is het toch de verantwoordelijkheid van de koper (jij dus) om aan die verplichting te voldoen?
een koper kan nooit alle hoekjes controleren of wel? Die vragenlijst van de nvm is ook ingevuld bij de vraag over vochtschade dus in die zin bewust nee beantwoord?

Ik vraag alleen wat mijn mogelijkheden of te nemen stappen zijn. Ik denk ook dat het alleen lekt bij regen recht op de gevel want er stond geen plas onder het laminaat. Het is een oude tussenwoning met bewoners eronder en erboven met aan die gevel balkons.
  maandag 9 oktober 2017 @ 15:17:01 #17
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_174301827
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2017 15:07 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

een koper kan nooit alle hoekjes controleren of wel? Die vragenlijst van de nvm is ook ingevuld bij de vraag over vochtschade dus in die zin bewust nee beantwoord?

Ik vraag alleen wat mijn mogelijkheden of te nemen stappen zijn. Ik denk ook dat het alleen lekt bij regen recht op de gevel want er stond geen plas onder het laminaat. Het is een oude tussenwoning met bewoners eronder en erboven met aan die gevel balkons.
Het huis was toch uit 2002?
"Hoka Hey!"
  maandag 9 oktober 2017 @ 15:19:24 #18
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_174301888
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 15:17 schreef matspontius het volgende:

[..]

Het huis was toch uit 2002?
Andere user.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 9 oktober 2017 @ 15:21:08 #19
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_174301925
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2017 15:19 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Andere user.
Ok, dan vind ik het toch vrij kortzichtig om geen bouwtechnische keuring uit te laten voeren, bij zo'n oud huis ....................
"Hoka Hey!"
pi_174302583
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 15:21 schreef matspontius het volgende:

[..]

Ok, dan vind ik het toch vrij kortzichtig om geen bouwtechnische keuring uit te laten voeren, bij zo'n oud huis ....................
misschien wel, dat weet ik nu wel maar wat zijn mijn mogelijkheden nu.
pi_174302694
En dat uitgerekend met jouw username...
pi_174302803
Gevel impregneren en balkon controleren. Als je het zelf doet kost het je een paar tientjes en is het opgelost. Kan trouwens ook onder de vve vallen en dan is het hun pakkie an.
pi_174303045
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2017 15:47 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

misschien wel, dat weet ik nu wel maar wat zijn mijn mogelijkheden nu.
JIj zal nu moeten bewijzen dat dit een ernstig verborgen gebrek is, en waarin jij volgende hebt gedaan om dit te ontdekken.
Zonder keuring is dit al 1-0 voor de verkopers, immers je hebt geen keuring gedaan. (waarom trouwens niet?).
Dat het onder het laminaat eigenlijk alleen zichtbaar is/was maakt het eerder een gebrek, jij zal dus nu moeten bewijzen dat men dit wist.

Toevallig een RBV? Al dekken die meestal geen huis aankoop. Eventueel lid van vereniging Eigenhuis?
pi_174303068
quote:
2s.gif Op maandag 9 oktober 2017 15:57 schreef machtpen het volgende:
Gevel impregneren en balkon controleren. Als je het zelf doet kost het je een paar tientjes en is het opgelost. Kan trouwens ook onder de vve vallen en dan is het hun pakkie an.
maar geen melding maken bij de verkopende partij dat dit naar voren kwam na het weghalen van het laminaat? Ik denk dat het inderdaad zoiets is, geveldoorslag of het bovenliggende balkon wat lekt en daardoor via de gevel en kieren bij het kozijn binnenkomt.

De gevel is vve denk ik
pi_174303095
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 16:09 schreef Rolfieo het volgende:

[..]

JIj zal nu moeten bewijzen dat dit een ernstig verborgen gebrek is, en waarin jij volgende hebt gedaan om dit te ontdekken.
Zonder keuring is dit al 1-0 voor de verkopers, immers je hebt geen keuring gedaan. (waarom trouwens niet?).
Dat het onder het laminaat eigenlijk alleen zichtbaar is/was maakt het eerder een gebrek, jij zal dus nu moeten bewijzen dat men dit wist.

Toevallig een RBV? Al dekken die meestal geen huis aankoop. Eventueel lid van vereniging Eigenhuis?
stel dat ik een keuring had gedaan, die had dit toch ook niet ontdekt. Die doen ook alles oppervlakkig en op het zicht. Onder de vloer kunnen ze niet kijken.
pi_174303117
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2017 16:10 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

maar geen melding maken bij de verkopende partij dat dit naar voren kwam na het weghalen van het laminaat? Ik denk dat het inderdaad zoiets is, geveldoorslag of het bovenliggende balkon wat lekt en daardoor via de gevel en kieren bij het kozijn binnenkomt.

De gevel is vve denk ik
Belangrijk documenteren en foto's maken.

quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2017 16:12 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

stel dat ik een keuring had gedaan, die had dit toch ook niet ontdekt. Die doen ook alles oppervlakkig en op het zicht. Onder de vloer kunnen ze niet kijken.
Had je wel meer onderzoek gedaan.

Hoe oud is het pand trouwens?
pi_174303184
Als je het juridisch op gaat lossen dan kost het je ook een hoop energie en met pech nog meer geld.
pi_174308020
Het gaat er niet om of het naar voren was gekomen tijdens een bouwtechnische keuring (waarschijnlijk niet want dat zijn zakkenvullers), het gaat erom dat jij juridisch aan je onderzoeksplicht hebt voldaan. En dat is nu dus niet het geval.

Ik zou me concentreren op de oorzaak. Waarschijnlijk is je kozijn ergens lek. Oplossen kost je dan wat geld maar ook weer geen honderden euro’s. Er komen altijd verborgen gebreken tevoorschijn bij aankoop van een huis. Alleen als het flink in de papieren gaat lopen zou ik de moeite nemen voor een gang naar de rechter.

Voor hetzelfde geld hebben ze het raam recent een keer open laten staan. (wishful thinking :-)
pi_174314870
Ik hoef ook niet geld of iets, geloof ook niet dat ze het bewust niet zagen maar misschien kan ze helpen met de vve en die persoon inschakelen of iets. Ik trek gewoon dat wandje open en dan zie ik snel genoeg een spoor waarschijnlijk..
pi_174324487
Als er lekkage is gaat het waarschijnlijk om structureel probleem aan de gevel of balkons dat is waarschijnlijk de verantwoording van de VVE. Ik zou eerst een de VVE benaderen en met hun overleggen. Als daarna blijkt dat het inderdaad een bekend gebrek is die niet verantwoording van VVE is kan je altijd nog stappen tegen vorige bewoner ondernemen.
pi_174388912
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 14:06 schreef schaapie2000 het volgende:
Als er lekkage is gaat het waarschijnlijk om structureel probleem aan de gevel of balkons dat is waarschijnlijk de verantwoording van de VVE. Ik zou eerst een de VVE benaderen en met hun overleggen. Als daarna blijkt dat het inderdaad een bekend gebrek is die niet verantwoording van VVE is kan je altijd nog stappen tegen vorige bewoner ondernemen.
Geen idee wie ik moet benaderen daarvoor haha :') De voorzitter? Maar het hoort vast bij de vve denk ik ja.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')