abonnement Unibet Coolblue
pi_174238193
Ik krijg morgen wat mensen te eten en wil voor bij de boeuf bourgignon, rode kool maken. Dus niet uit een potje, maar gewoon helemaal vers. Iemand nog een goed recept of een tip?
pi_174239476
Ik zou echt balen als ik bij iemand ging eten en je kreeg rode kool of zo voorgeschoteld. Kan je niet iets lekkers maken?
  vrijdag 6 oktober 2017 @ 18:52:13 #3
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_174239753
Zelfgemaakte rode kool is vaak niet lekkerder dan kant-en-klare.Vraag me niet waarom.

Wat ik eerder zou doen als ik jou was : koop diepvries rode kool en die er een extra appeltje door. En een scheutje Calvados of zo.

En dan eerst eens een keer oefenen met zelf rode kool maken om zeker te weten dat je het beter kunt dan Iglo. En voor nu : concentreren op de beste Boeuf Bourgignon en de heerlijkste aardappelpuree.

PS ik neem zelf meestal een zakje rode kool trouwens. Die naast de zuurkool. Ik weet eigenlijk niet of die uit de diepvries wel lekkerder is. :D

[ Bericht 11% gewijzigd door RobinOok op 07-10-2017 09:07:39 ]
pi_174239875
Ik heb een keer de moeite gedaan. Het was lekker, maar ik vond het niet beter dan een potje. Is me de moeite niet echt waard, al zal ik het misschien ooit wel weer eens maken.
  vrijdag 6 oktober 2017 @ 19:01:22 #5
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_174239914
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 18:38 schreef Bas_Verstappen het volgende:
Ik zou echt balen als ik bij iemand ging eten en je kreeg rode kool of zo voorgeschoteld. Kan je niet iets lekkers maken?
Dit zegt mijn dochter van 6 ook. Die van 9 heeft het inmiddels leren eten. Best kut voor je dat je ouders je alleen met friet en pizza hebben opgevoed.
And so is the past
pi_174239937
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 19:01 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Dit zegt mijn dochter van 6 ook. Die van 9 heeft het inmiddels leren eten. Best kut voor je dat je ouders je alleen met friet en pizza hebben opgevoed.
Maar ik kreeg zowat nooit patat of pizza. Alleen voor m'n rapport. Rode kool is gewoon geen lekkere groente. Zuurkool ook niet.
pi_174239947
Hrmz. Ik vind de combi van rode kool bij boeuf bourguinonne nu ook niet echt geweldig. De boeuf is tenslotte al gestoofd en daar zou ik dan juist weer iets anders bij doen, geen gekookte groenten.

Doe dan liever wat groenten uit de oven, past veel beter. Bijvoorbeeld een combi van aardappel, wortel, pastinaak en knolselderij. Ik blancheren de groenten en dan met een klein laagje fond in de oven garen. Af en toe omscheppen en wat meer fond indien droog.

Overigens is een lekkere manier van rode kool bereiden sauteren.

Wat walnoten of pecans aanzetten in de notenolie, dan een sjalotje fruiten in de noten. Rode kool erop en even sauteren. Daarna roomkaas erop en op smaak brengen. Je kunt nog wat rozijnen toevoegen als je dat lekker vindt.

Ook lekker vind ik het als salade, blancheren en dan na afkoelen op smaak brengen met dressing enzo. Je kunt er voor de verassing wat granaatappel in verbergen. Rode kool gaat goed met fruitige smaken vind ik. Dus frambozenazijn, appelazijn, maar ook fruit en blauwe kaas.

Of op zijn Amerikaans als coleslaw.

PS. Aardappelpuree gaat zeker ook goed bij boeuf.
Whatever...
pi_174239964
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 18:38 schreef Bas_Verstappen het volgende:
Ik zou echt balen als ik bij iemand ging eten en je kreeg rode kool of zo voorgeschoteld. Kan je niet iets lekkers maken?
Gelukkig hebben veel mensen een andere opvatting van wat lekker is...
pi_174240002
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 19:02 schreef Spanky78 het volgende:
Hrmz. Ik vind de combi van rode kool bij boeuf bourguinonne nu ook niet echt geweldig. De boeuf is tenslotte al gestoofd en daar zou ik dan juist weer iets anders bij doen, geen gekookte groenten.

Doe dan liever wat groenten uit de oven, past veel beter. Bijvoorbeeld een combi van aardappel, wortel, pastinaak en knolselderij. Ik blancheren de groenten en dan met een klein laagje fond in de oven garen. Af en toe omscheppen en wat meer fond indien droog.

Overigens is een lekkere manier van rode kool bereiden sauteren.

Wat walnoten of pecans aanzetten in de notenolie, dan een sjalotje fruiten in de noten. Rode kool erop en even sauteren. Daarna roomkaas erop en op smaak brengen. Je kunt nog wat rozijnen toevoegen als je dat lekker vindt.

Ook lekker vind ik het als salade, blancheren en dan na afkoelen op smaak brengen met dressing enzo. Je kunt er voor de verassing wat granaatappel in verbergen. Rode kool gaat goed met fruitige smaken vind ik. Dus frambozenazijn, appelazijn, maar ook fruit en blauwe kaas.

Of op zijn Amerikaans als coleslaw.
Dank je wel! Ja ik wist het ook niet helemaal zeker, misschien moet ik toch voor de groenten gaan inderdaad. Dan probeer ik de rode kool wel ergens anders bij ;)
pi_174240019
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 19:02 schreef Bas_Verstappen het volgende:

[..]

Maar ik kreeg zowat nooit patat of pizza. Alleen voor m'n rapport. Rode kool is gewoon geen lekkere groente. Zuurkool ook niet.
Ze zijn vooral wat lastiger lekker klaar te maken. Gewoon koken werkt niet altijd.

Rode kool moet ook zeker een beetje zoet en zuur hebben.in potjes zit overigens veel suiker en zout. Dat is het geheim.
Whatever...
pi_174240029
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 18:52 schreef RobinOok het volgende:
Zelfgemaakte rode kool is vaak niet lekkerder dan kant-en-klare.Vraag me niet waarom.

Wat ik eerder zou doen als ik jou was : koop diepvries rode kool en die er een extra appeltje door. En een scheutje Calvados of zo.

En dan eerst eens een keer oefenen met zelf rode kool maken om zeker te weten dat je het beter kunt dan Iglo. En voor nu : concentreren op de beste Boeuf Bourgignon en de heerlijkste aardappelpuree.
Hahah goed idee! De Boeuf Bourgignon gaat goed komen gelukkig, heb ik al een paar keer op geoefend. Nog tips voor de puree?
pi_174240046
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 19:04 schreef Miss-X het volgende:

[..]

Dank je wel! Ja ik wist het ook niet helemaal zeker, misschien moet ik toch voor de groenten gaan inderdaad. Dan probeer ik de rode kool wel ergens anders bij ;)
Ik zou het doen. Robin haar advies is het meest veilig. Aardappelpuree is altijd goed.

En laat vooral je boeuf de 'ster' van je tafel zijn. Wat gegratineerde broccoli, bloemkool, is saai maar ook risicoloos.
Whatever...
pi_174240096
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 19:07 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik zou het doen. Robin haar advies is het meest veilig. Aardappelpuree is altijd goed.

En laat vooral je boeuf de 'ster' van je tafel zijn. Wat gegratineerde broccoli, bloemkool, is saai maar ook risicoloos.
Dank je, ik denk dat dat wel gaat lukken 😊
  vrijdag 6 oktober 2017 @ 19:42:01 #14
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_174240781
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 19:06 schreef Miss-X het volgende:

[..]

Hahah goed idee! De Boeuf Bourgignon gaat goed komen gelukkig, heb ik al een paar keer op geoefend. Nog tips voor de puree?
Belangrijkste voor de puree is de juiste aardappel uitkiezen en die mooi gaar stomen. Koken kan ook, maar als je erg kruimige aardappels hebt kunnen ze in het water uiteen vallen en dat gebeurt niet als je ze stoomt.
Dan door een pureeknijper. Nooit een mixer of blender gebruiken. En de melk eerst opwarmen (magnetron) voor je die erdoor roert. Sommigen doen ook boter en/of room, ik nooit.

Op smaak brengen met peper en zout. Gesneden lente-ui erdoor is lekker/leuk.
pi_174240980
Klontje boter erdoor is lekker hoor ;)
Whatever...
  vrijdag 6 oktober 2017 @ 20:03:57 #16
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_174241207
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 19:51 schreef Spanky78 het volgende:
Klontje boter erdoor is lekker hoor ;)
Ik sluit me bij Johannes van Dam aan : het is niet nodig.
Ik doe het wel eens, ook wel eens een eierdooier, maar nee, ik vind het er niet significant of merkbaar lekkerder op worden.
pi_174241690
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 20:03 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ik sluit me bij Johannes van Dam aan : het is niet nodig.
Ik doe het wel eens, ook wel eens een eierdooier, maar nee, ik vind het er niet significant of merkbaar lekkerder op worden.
Waarschijnlijk is het niet nodig. Ik vind het wel allemaal iets romiger worden met boter.

Eierdooier doe ik alleen als het nog de oven in gaat... Waarom weet ik zelf eigenlijk niet.
Whatever...
pi_174243078
Ik zal wel een rare zijn, maar ik vind rode kool uit een potje stukken minder lekker dan zelfbereide. Koken met een laurierblad erbij (edit: o ja, en kruidnagels), gewelde gedroogde pruimen erdoor O+
Als ik minder tijd heb maar wel rode kool wil eten maak ik stamppot, ook met een laurierblad maar dan nog een snufje kaneel en op het laatst kleine stukjes zure knapperige appel erbij. Maar dat is natuurlijk niet zo feestelijk voor bij je boeuf bourguignon :P

[ Bericht 2% gewijzigd door Tele6 op 07-10-2017 18:02:23 ]
  vrijdag 6 oktober 2017 @ 21:30:19 #19
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_174243156
Vers is lastig ja, moeilijk om het zacht te krijgen en goed op smaak.
Het klinkt heerlijk wat je wil maken, ik zou er wel blij van worden als ik mocht aanschuiven :)
pi_174243918
Geef mij maar verse rode kool inplaats van die zuur/zoetige in slijmerige sap gekookte rode kool uit een pot/blik. Diepvries rode kool is ook niet lekker.
Rode kool, spekjes, balsamico azijn, honing, beetje boter in de pan en spekjes bakken, azijn erbij, een beetje honing, rode kool erbij en op zacht vuur gaar stoven. Eventueel appeltje erbij voor de liefhebber.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sorella op 07-10-2017 08:56:52 ]
  Moderator vrijdag 6 oktober 2017 @ 22:37:34 #21
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_174244569
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 18:52 schreef RobinOok het volgende:
Zelfgemaakte rode kool is vaak niet lekkerder dan kant-en-klare.Vraag me niet waarom.
Het ligt niet aan mij gelukkig. Mee eens dus :Y

quote:
Wat ik eerder zou doen als ik jou was : koop diepvries rode kool en die er een extra appeltje door. En een scheutje Calvados of zo.
Een peertje is ook lekker :9
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_174245121
Ik vind rode kool uit een potje niet te vreten trouwens. Rode kool uit de diepvries ook niet. Gadver. Veel te zoet.
Whatever...
pi_174245317
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 18:38 schreef Bas_Verstappen het volgende:
Ik zou echt balen als ik bij iemand ging eten en je kreeg rode kool of zo voorgeschoteld. Kan je niet iets lekkers maken?
:’)
Rode kool is super lekker, vooral door de salade.
Protège moi de mes désirs.
pi_174245374
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 19:01 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Dit zegt mijn dochter van 6 ook. Die van 9 heeft het inmiddels leren eten. Best kut voor je dat je ouders je alleen met friet en pizza hebben opgevoed.
Mijn ouders hebben me doodgegooid met slechte avg.

Zit daarom ook niet te springen om varianten daarop. Kan het goed bereid wel waarderen hoor, maar door de ervaringen uit het verleden ben ik in eerste instantie altijd sceptisch.
pi_174246443
Ik heb het wel een aantal keer zelf gemaakt, leuk om te doen maar zoals anderen ook al zeiden, het is wel even proberen om de kool zacht (en niet aangebrand) en goed op smaak te krijgen en het is vooral best bewerkelijk en tijdrovend. Geen kwestie van opzetten en iets anders gaan doen, je moet er wel bij blijven, en het kost toch wel minstens drie kwartier. Maar het is al snel lekkerder dan uit een pot. Die vind ik meestal te zoet en te zacht.

Ik maak het met granny smith appel, kruidnagels, (groente)bouillon en/of droge witte wijn, en wat citroensap of azijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')