abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_174221127
Sorry als dit een repost is, maar ik kon het niet gevonden krijgen in de andere zonnepanelen posts.

Ik heb een aantal offertes van leveranciers van zonnepanelen.
Het merendeel hiervan zijn panelen van ca 1640 x 990 mm en deze leveren ca 270-275 Wp
(Amerisolar en Ulica solar)

één ervan (de goedkoopste) levert grotere panelen van 1960 x 990 mm en deze leveren ca 330 Wp (Canadian Solar)
Hun argumentatie is dat er minder panelen nodig zijn om zelfde opbrengst te halen en dat dit dan goedkoper is.

Mijn vraag is echter waarom zijn er maar weinig "grote" panelen en zitten er nadelen aan ten opzichte van kleinere/standaard 1640 x 990 mm panelen?
Met kleinere panelen is het natuurlijk makkelijker om flexibel een dak te bedekken, maar zit er technisch ook voordelen aan?

Voor ons dak kunnen we gewoon een rechthoekig vlak leggen en zouden we 30 kleine of 25 grote kunnen plaatsen, dus de flexibiliteit hebben wij niet nodig.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Edwin
  donderdag 5 oktober 2017 @ 22:01:52 #2
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_174222196
Die redenatie van hen is wel heel lekker kort door de bocht. Het ligt er naar net aan hoe je panelen aangesloten zijn, wat het werkelijke rendement op jouw dak is, etc, etc.
Mijn ervaring is dat een beetje leverancier er een berekening bij doet wat de verwachte opbrengst is van verschillende typen in verschillende prijsklassen. En als ze echt slim zijn, hangen ze daar meteen een terugverdientijd aan.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_174258086
Alle leveranciers waar ik een offerte van heb gekregen hebben ook een duidelijke berekening gedaan.
Ik weet alleen niet of er een voor of nadeel zit in 25 grote panelen of 30 kleine panelen.
pi_174260620
wat is het totaal aan wp dan met 25 grote of 30 kleine.
En wat is de berekende opbrengst met 25 grote of 30 kleine.

Ik denk dat er allemaal niet veel verschil in zit.

Als je voor die grote gaat kun je mogelijk minder strings?
En 5 stuks minder montagebeugels/kabels.

Zitten er grote prijsverschillen in je offertes tussen de 25 en de 30 panelen.

Kun je mooie geijke rijtjes leggen met die 30?

Levert zo'n grote per vierkante centimer gezien dan ook meer vermogen dan die kleine?

Met die grote heb je wellicht een kraan nodig voor het installeren, al lijkt mij dat niet.

Met die grote hoeven ze 5 keer minder het dak op.

Gewoon de offertes vergelijken en een keuze maken bij welk paneel je een goed gevoel hebt.

Die grote panelen zijn mogeijk ook bedoeld voor daken waar ze er dan geen 2 kwijt kunnen maar eigenlijk net 1,5. Dan pakken ze waarschijnlijk die grote. Om alle ruimte te benutten.

Als je genoeg ruimte enzo hebt moet je je niet laten afleiden door een groot en klein paneel.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')