abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_175103477
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 21:56 schreef Luxuria het volgende:

[..]

Het ligt er waarschijnlijk aan waar je boekt want ik vond de rondleiding juist wel fijn en er werd rustig de tijd genomen.

Heb het idee dat er 2 soorten rondleiders zijn. De ene die gratis is, en dus - toen ik er was - als het wat druk is als een idioot door het terrain gaan.

En - zeg maar - private rondleiders (waar je dus extra voor betaald).

Wij hadden in de stad zo'n package gekocht, bus + toegang.

Nogmaals, een tweede keer zou ik dat niet meer doen. Iemand op werk zei me nog wel, dat je eigenlijk naar Auschwitz moet gaan als het hartje winter is. Krijg je nog beter een idee wat voor hel het moet zijn geweest.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_175110243
quote:
1s.gif Op woensdag 15 november 2017 22:16 schreef J.B. het volgende:

[..]

Dit kan ook met tram 4 gedaan worden vanaf Dworzec Glowny. Diezelfde tram gaat ook naar Nowa Huta.

Overigens een protip voor openbaar vervoer in Krakau en andere Poolse steden: Jakdojade. Zie hier voor de website: https://jakdojade.pl/krakow Er is voor Android ook een gratis app met dezelfde naam, voor iOS is die betalend.
Die tip kreeg ik vanochtend ook in het hostel.

Vanochtend ben ik in Kazimierz en Podgorze geweest, heb het ghetto en de fabriek van Schindler gezien. Gister o.a. Rynek Glowny (sorry voor de spelfouten, telefoon tikt niet zo handig) , Wawelheuvel, en Stiare Mastro en de universiteit.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_175110269
Ik voel me wel een béétje een Japanner nu. Maar misschien omdat ik normaal nooit vroeg opsta op vakantie en nu wel.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_175157445
Ik vind die zoutmijn wel een beetje een tourist trap hoor ...
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  Meest relativerende user 2022 zaterdag 18 november 2017 @ 20:03:46 #55
357044 Budapestenaar
pi_175158501
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 19:14 schreef Ewelina het volgende:
Ik vind die zoutmijn wel een beetje een tourist trap hoor ...
-O- Waarom?
pi_175169829
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 20:03 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

-O- Waarom?
Superdruk, duur en veel te massaal naar mijn smaak- maar misschiencwas zaterdag ook niet de beste dag om te gaan. De mijn zelf wel mooi om te zien maar die tentoonstelling is 3 keer niks. Al moet ik wel zeggen dat ik een leuke gids had.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_175169912
Er staat hier trouwens een soort Sinterklaas op de tramstoelen. :D
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  Meest relativerende user 2022 zondag 19 november 2017 @ 15:55:53 #58
357044 Budapestenaar
pi_175173584
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 13:17 schreef Ewelina het volgende:
Er staat hier trouwens een soort Sinterklaas op de tramstoelen. :D
De tram in Krakow kost zeker geen pepernoot? :+
pi_175173725
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 15:55 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

De tram in Krakow kost zeker geen pepernoot? :+
:Y Al moet ik zeggen dat heel veel goed te lopen is.


Morgen naar Auschwitz. Ik zie er een beetje tegenop- en beslist niet alleen omdat ik een ticket heb voor toegang om 9:40...

[ Bericht 2% gewijzigd door Ewelina op 19-11-2017 16:06:36 ]
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  Meest relativerende user 2022 zondag 19 november 2017 @ 16:06:38 #60
357044 Budapestenaar
pi_175173875
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 16:01 schreef Ewelina het volgende:

[..]

:Y

Morgen naar Auschwitz. Ik zie er een beetje tegenop- en niet alleen omdat ik een ticket heb voor toegang om 9:40...
Hoe ga je er heen?

Lijkt me enorm aangrijpend om daar te zijn. Maar eigenlijk vind ik dat iedereen daar in een mensenleven een keer heen moet.
pi_175174059
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 16:06 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Hoe ga je er heen?

Lijkt me enorm aangrijpend om daar te zijn. Maar eigenlijk vind ik dat iedereen daar in een mensenleven een keer heen moet.
Moet ik nog uitvogelen! :D Er gaat iig om 7:00u een trein naar Oswiecim dus eventueel kan ik die nemen.

Ik ben eerder in Theresienstadt geweest, dus het is niet het eerste concentratiekamp wat ik zal zien, maar dit is natuurlijk oneindig veel groter.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_175174766
In Bochnia ligt nog een zoutmijn die ook werelderfgoed is en aanzienlijk minder toeristisch. Ik ben er zelf niet geweest maar ik heb wel van anderen gehoord dat het de moeite waard is, wellicht is het voor latere bezoekers de moeite waard om daarnaar te kijken.
pi_175176518
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 16:36 schreef J.B. het volgende:
In Bochnia ligt nog een zoutmijn die ook werelderfgoed is en aanzienlijk minder toeristisch. Ik ben er zelf niet geweest maar ik heb wel van anderen gehoord dat het de moeite waard is, wellicht is het voor latere bezoekers de moeite waard om daarnaar te kijken.
Ik gok dat dan een betere optie is. De mijn in Wielickza is echt supertoeristisch - alleen al de rijen bij de ingang... het leek wel de Efteling!

Ik heb inmiddels mijn vervoer naar Auschwitz geregeld: de bus gaat (gelukkig!) een uur later dan de trein.

Overigens een stomme vraag: kun je in Auschwitz een broodje halen of kan ik beter eten meenemen?
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_175178835
Volgens mij had ik gelezen dat er niets te krijgen is
Even a broken clock is right twice a day.
pi_175179261
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 18:12 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ik gok dat dan een betere optie is. De mijn in Wielickza is echt supertoeristisch - alleen al de rijen bij de ingang... het leek wel de Efteling!

Ik heb inmiddels mijn vervoer naar Auschwitz geregeld: de bus gaat (gelukkig!) een uur later dan de trein.

Overigens een stomme vraag: kun je in Auschwitz een broodje halen of kan ik beter eten meenemen?
Bij het museum Auschwitz 1 kan je eten (snacks) en drinken krijgen, maar mijn advies is om voldoende eten en drinken mee te nemen. Bij Auschwitz-Birkenau (het grote kamp) is zover ik mij herinner helemaal niks te krijgen. Ik raad aan om even bij Biedronka (bijvoorbeeld op het grote plein) wat eten in te slaan. Ziet er op die locatie uit als een dure winkel maar hanteert dezelfde prijzen als in normale Biedronka supermarkten; spotgoedkoop dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door J.B. op 19-11-2017 20:16:20 ]
  Meest relativerende user 2022 zondag 19 november 2017 @ 23:32:52 #66
357044 Budapestenaar
pi_175185536
quote:
1s.gif Op zondag 19 november 2017 16:13 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Moet ik nog uitvogelen! :D Er gaat iig om 7:00u een trein naar Oswiecim dus eventueel kan ik die nemen.

Ik ben eerder in Theresienstadt geweest, dus het is niet het eerste concentratiekamp wat ik zal zien, maar dit is natuurlijk oneindig veel groter.
En gruwelijker. Theresienstadt (ben ik ook geweest) was vooral een doorgangskamp. Auschwitz daarentegen een gruwelijke moordfabriek. Ik ben erg benieuwd hoe je het ervaart!
  Meest relativerende user 2022 zondag 19 november 2017 @ 23:34:11 #67
357044 Budapestenaar
pi_175185559
Hoe is het eten? Heb je nog tips? Welk gerecht mogen we niet missen? :Y)
pi_175195791
quote:
0s.gif Op zondag 19 november 2017 23:32 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

En gruwelijker. Theresienstadt (ben ik ook geweest) was vooral een doorgangskamp. Auschwitz daarentegen een gruwelijke moordfabriek. Ik ben erg benieuwd hoe je het ervaart!

Afschuwelijk indrukwekkend. :{
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  Meest relativerende user 2022 maandag 20 november 2017 @ 16:31:46 #69
357044 Budapestenaar
pi_175197643
quote:
1s.gif Op maandag 20 november 2017 15:06 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Afschuwelijk indrukwekkend. :{
Heb je een rondleiding gedaan of op eigen houtje rondgekeken?

Was het eigenlijk makkelijk/snel te bereiken? Ik ga in oktober met een paar vrienden naar krakow en die willen met een georganiseerde tour naar Auschwitz. Dat vind ik echt helemaal niks. Ik wil gewoon op eigen gelegenheid -O-
pi_175198175
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 16:31 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Heb je een rondleiding gedaan of op eigen houtje rondgekeken?

Was het eigenlijk makkelijk/snel te bereiken? Ik ga in oktober met een paar vrienden naar krakow en die willen met een georganiseerde tour naar Auschwitz. Dat vind ik echt helemaal niks. Ik wil gewoon op eigen gelegenheid -O-
Je kunt prima op eigen gelegenheid. Vanaf Krakow Glowny kun je voor 14 zloty de bus pakken die je voor Auschwitz 1 afzet. De bus rijdt eens per kwartier oid. Vanaf Auschwitz 1 kun je met een gratis shuttlebus van het museum naar Birkenau. Die bus rijdt om de 10 minuten.

Wel van te voren een kaartje regelen (het is druk!) en evt een gids. Ik ben zelf op eigen houtje door de kampen gelopen.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_175221384
Storing op Schiphol, net als ik terugvlieg. Timing. ;(

De rest van de reis is juist zo soepel verlopen, zelfs de shuttlebus van Krakau naar Katowice Airport!
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_175229442
Nou, ik ben weer thuis. Mijn vlucht had slechts 15 minuten vertraging en kon meteen bij de bagageband op Schiphol mijn koffer oppikken - een unicum! (Vast mogelijk door alle gecancelde vluchten, want ik zag een hoop rijen met boze mensen..)

Maar eigenlijk wilde ik helemaal nog niet terug. :'(
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_175237546
Reisverslag:

Dag 1: Amsterdam - Krakau
Mijn vlucht naar Katowice vertrok pas om 16:05u, dus ik had alle tijd om ruim in te pakken. Zo rond 13:00u ben ik de deur uitgegaan om vervolgens om mijn dooie gemak naar Schiphol te vertrekken. Eerst nog even snel een geheugenkaartje bij de HEMA op het station halen, zodat ik mijn nieuwe camera ook daadwerkelijk kon gebruiken.

Eénmaal op Schiphol kon ik een eind doorlopen naar één van de allerverste terminals, maar goed, wat wil je met zo'n budgetvlucht. ;)



De vlucht verliep voorspoedig. Bij het landen riep de gezagvoerder nog heel droogjes om: "Op dit moment is het in Katowice een aangename -1 graden."
Omdat Katowice nog een eind (iets van 70 km) van Krakau ligt, had ik alvast een shuttlebusje geregeld van Katowice Airport naar het centrale station van Krakau: Kraków Główny. Dit busje vertrok ongeveer 20 minuten nadat mijn vliegtuig geland zou zijn, dus ik kneep 'm een beetje dat ik het busje zou missen omdat ik nog mijn koffer moest oppikken van de bagageband.

Maar alles verliep uitermate soepel: ik liep de bagagehal binnen, pinde alvast geld en toen kwam mijn koffer er al aan. Ik kon zo doorlopen en de bus in, die 5 minuten later vertrok. 8-)
Het ritje was een avontuur op zich, met de rijstijl van de chauffeur in het donker én het feit dat mijn gordel niet helemaal goed bleef zitten. :X

Eenmaal op Kraków Główny had ik even moeite om de weg te vinden (het busstation heeft diverse verdiepingen en zit vast aan het treinstation én aan een groot winkelcentrum) maar vanuit daar ben ik in één keer naar mijn hostel gelopen, een wandeling van ongeveer 25 minuten.

Ik heb ingecheckt, mijn koffer achtergelaten en heb in een restaurant verderop even wat gegeten: een varkensschnitzel met aardappeltjes en kool met kerrie. Daarna weer terug naar mijn hostel, even wat gelezen en daarna slapen. :Z :z


[ Bericht 1% gewijzigd door Ewelina op 22-11-2017 12:30:25 ]
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_175239173
Dag 2: Stare Miastro - de oude binnenstad van Krakau

Aangezien ik vrij vroeg wakker werd (vast met dank aan het halve gordijn wat het raam niet helemaal kon bedekken }:| ), ben ik ook vroeg op pad gegaan.

Helaas kwam ik er wel achter dat mijn camera geen HEMA geheugenkaartjes pakt om één of andere duistere reden. }:| Gelukkig had ik mijn telefoon wel bij me. Vanaf Kazimierz richting Rynek Główny is een leuk stuk om te lopen en de binnenstad is prachtig dus mijn slechte humeur verdween snel ! O+

Rynek Główny:






De Lakenhal (Sukiennice):




Mariabasiliek:


Het was alleen nogal koud en zo rond 9:00u was er weinig open, behalve dus de lokale Starbucks op de grote markt :') So much voor lokale tentjes uitproberen. :X



Na de gigantsche sloot koffie kon ik er weer tegenaan en ben ik verder gelopen, richting de Jagiellonische universiteit. Dit is de op één na oudste universiteit van Centraal-Europa (alleen de Karelsuniversiteit in Praag is ouder) en o.a. Copernicus heeft hier gestudeerd. Ik heb hier een rondleiding gedaan: de universiteit was mooi en de gids was erg goed geïnformeerd! :)

Collegium Maius, het allereerste gebouw van de universiteit:






Vergrote replica van Jagiellonische wereldbol uit de 15e eeuw, hij toont goed hoe weinig men van de wereld wist indertijd:


Standbeeld van Copernicus voor de universiteit:


Professorentuin (vroeger twee keer zo groot als nu)


Rechtenfaculteit:


Na de rondleiding ben ik doorgelopen naar de Wawelheuvel. Daar heb ik de kathedraal bekeken en het kasteel. Het werd inmiddels ook mooi weer !

Wawelkathedraal




Wawelheuvel/kasteel






Uitzicht over Krakau


Na de wandeling over de Wawelheuvel ben ik via een andere route teruggewandeld naar de Grote Markt.










Op de Grote Markt heb ik de traditionele Poolse pierogi (dumplings, vaak gevuld met witte kaas en ui) gegeten als lunch in de Piano Rouge, een kelderrestaurant wat me vaag aan de Wallen deed denken qua interieur :D


Pierogi:


Na de lunch heb ik nog wat rondgelopen in de stad en o.a. de Mariabasiliek van binnen bekeken en de Lakenhal.

Mariabasiliek:






Nu het nog licht was, kwam ik er ook achter dat mijn hostel ook een Sovjet-uitzicht en -locatie had:


Het hostel zelf (Goodbye Lenin) is ook in Sovjet-stijl. Dit is het uitzicht bij binnenkomst:


's Avonds heb ik gegeten in de Joodse wijk Kazimierz, bij Miodowa. Het eten was prima (gans) maar de wijn kon me niet echt bekoren.. Ik heb 2 glazen uitgeprobeerd, maar beiden waren niet erg lekker.


[ Bericht 7% gewijzigd door Ewelina op 22-11-2017 14:09:51 ]
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_175239196
quote:
1s.gif Op donderdag 16 november 2017 14:08 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Die tip kreeg ik vanochtend ook in het hostel.

Vanochtend ben ik in Kazimierz en Podgorze geweest, heb het ghetto en de fabriek van Schindler gezien. Gister o.a. Rynek Glowny (sorry voor de spelfouten, telefoon tikt niet zo handig) , Wawelheuvel, en Stiare Mastro en de universiteit.
Die fabriek staat er toch helemaal niet meer? Weet nog dat ik enigszins teleurgesteld was :')
Maar wel supermooie stad!
pi_175239245
quote:
0s.gif Op woensdag 22 november 2017 13:52 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Die fabriek staat er toch helemaal niet meer? Weet nog dat ik enigszins teleurgesteld was :')
Maar wel supermooie stad!
Het museum staat er ;) Dat heet zo.
Maar idd jammer dat de fabriek er niet meer staat.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_175349633
Dag 3: Kazimierz & Podgórze

Na dag 1 had ik al door dat het ontbijt in het hostel niet zo best was, dus besloot ik lekker buiten de deur te ontbijten. En in de wijk Kazimierz zijn genoeg leuke cafés !
Een paar minuten lopen van mijn hostel ligt het plein Szeroka, met tal van restaurants en cafés. Eenmaal daar heb ik in café Krokodylle een ietwat smakelijker ontbijt verorberd met een goede cappuccino ipv de oploskoffie in het hostel. :Y) Nog beter was dat het nieuwe SD-kaartje wél in mijn digitale camera paste dus vanaf dit moment zijn de foto's van betere kwaliteit. ^O^

Szeroka




Café Kokodylle


Aan het einde van Szeroka ligt de synagoge:



Na mijn ontbijt van toast met chocoladepasta ("Het is geen Nutella, maar het smaakt wel zo!" aldus de kok _O- ) was het tijd voor een wandeling door de wijk.
Kazimierz is echt leuk, met veel barretjes, cafés, graffitikunst en hippe winkeltjes. De cafés deden me een beetje denken aan de ruin bars in Boedapest ( O+ ).







Plac Nowy. Ik was er helaas te vroeg voor een zapiekanka.








Ziekenhuis te Kazimierz


Vervolgens ben ik doorgelopen naar Podgórze om o.a. het ghetto en het museum van de fabriek van Schindler te bekijken. De brug over de Wisła is bijzonder door de standbeeldjes in het draadwerk.




In Podgórze kun je goed de armoede van destijds terugzien. Dit stadsdeel is niet zo fancy gerenoveerd als Stare Miastro.Je kunt er ook de resten van het concentratiekamp bekijken, maar dat heb ik niet gedaan - 1 concentratiekamp vond ik al genoeg voor deze reis.


Het overgebleven stukje ghetto-muur




Na het ghetto ben ik doorgelopen naar de fabriek van Schindler - althans, naar het museum. De fabriek zelf staat er niet meer.


Museum. Op een plakkaat kun je lezen dat hier de emaillefabriek van Schindler stond. Nu is het een museum met een klein stukje aan Schindler gewijd.


De tentoonstelling vond ik erg goed, met een nagebouwd ghetto, en heel opvallend: achtergrondmuziek en -geluiden, bijpassend bij de tentoonstelling.

Kijk eens goed naar de vloer op deze foto.




Alleen erg jammer dat er net voor me een grote groep middelbare scholieren was, die het museum niet zo interessant vonden als ik.

Daarna ben ik teruggelopen naar mijn hostel.


Onderweg eet ik een zeer late lunch bij Bar Hamsa, waar ze Israëlische gerechten serveren. Heel leuke bar en lekker eten ! Mijn lunch bestond uit een uitgebreide salade van o.a. kikkererwten, lam, sjalotjes met een zoete dressing


Pub vlakbij Szeroka


Whiskeybar in Kazimierz



's Avonds heb ik wederom bij Bar Hamsa gegeten. Brood met humus en kebab.






[ Bericht 3% gewijzigd door Ewelina op 28-11-2017 19:29:09 ]
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  Moderator maandag 27 november 2017 @ 22:20:41 #78
45833 crew  Fogel
pi_175350571
Leuk verslag, dank je :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Meest relativerende user 2022 maandag 27 november 2017 @ 22:46:18 #79
357044 Budapestenaar
pi_175351224
Leuk allemaal! ^O^

Ben heel benieuwd naar het vervolg! Dat zal wat minder vrolijk worden, vermoed ik -O-
pi_175352443
Dag 4: Warschau

Op deze dag sta ik heel vroeg op, want ik moet om 8:00u de intercity hebben naar Warszawa !
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik werk een ontbijt weg van chocoladebroodjes uit de supermarkt en heb tot mijn grote spijt geen tijd meer om een kop koffie te halen op het station. :Z

Eenmaal in de trein ga ik zitten op de voor mij gereserveerde stoel - in Polen moet je in de intercity van tevoren je stoel reserveren - en blijkt de WiFi best oké. :D Mijn humeur wordt nog beter als het weer opklaart en ik vanuit de trein een paar herten zie !


Nog leuker wordt het als iemand van de restauratie langskomt en ik een kop koffie wil bestellen. Deze blijkt gratis :D ! c_/

De trein rijdt in 1 keer door naar Warschau en stopt alleen op Krakau, een buitenstation van Warschau en op het hoofdstation Warszawa Centralnie. Eenmaal uitgestapt kijk ik meteen tegen het monsterlijke Stalinistische Paleis van Cultuur en Wetenschap aan.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Inmiddels is het uren later en keer ik terug naar het hoofdstation. Noodgedwongen rijd ik zwart want in de bus kan ik geen kaartje kopen met contant geld en de kaartjesautomaat pakt mijn pinpas niet. :@ Ik wilde nog eea bekijken in het centrum, maar vanwege moeheid, een toch wel teleurstellend resultaat en keiharde regen ga ik maar koffie drinken en een stuk taart eten.


Een uurtje later pak ik in de spits de intercity weer terug naar Krakau. Omdat alle zitplekken in de 2e klas bezet zijn, reis ik noodgedwongen 1e klas terug. Ditmaal krijg ik niet alleen gratis koffie of thee, maar mag ik ook kiezen voor sap én ik krijg nog een gratis muffin en chocolaatje erbij. :D

Terug in Krakau loop ik even door de oude stad naar mijn hostel.

Station:


Toen ik terugkwam werd net de kerstboom opgezet! :D








In Krakau houden ze ook van katten, net als ik: kijk maar naar de muurschildering op deze slijterij.


[ Bericht 1% gewijzigd door Ewelina op 28-11-2017 19:30:45 ]
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_175366921
Dag 5: de Wielickza-zoutmijn

De volgende dag besluit ik om de beroemde zoutmijn maar eens te gaan bezoeken. Enigzins op de bonnefooi loop ik na mijn ontbijt naar het station en pak ik het boemeltje naar het dorpje Wielickza, wat ongeveer 15 minuten treinen van Krakau ligt.





Het dorpje is best mooi en de mijn ligt ongeveer 5 á 10 minuten lopen van het station. Niet erg moeilijk te vinden, want je loopt gewoon de stroom toeristen achterna. Dat bleek een voorbode, want toen ik aankwam waren de rijen gigantisch ! Ik heb de "Classic" route genomen met alle hoogtepunten. Volgens mij ook de drukste route. Ik waande me een beetje in de Winterefteling en heb nog overwogen om terug te keren - ik heb een hekel aan mensenmassa's en de rijen beloofden niet heel veel goeds. De rij die je op onderstaande foto ziet, was op zijn hoogst een kwart van de mensenmassa die stond te wachten bij de ingang.



Na een kaartje gekocht te hebben sloot ik aan in de rij voor de Engelse rondleiding en kon na in totaal ruim een half uur wachten de mijn in. De rij wachtenden was al opgesplitst in 2 groepen vanwege de drukte. Na ruim 350 treden te zijn afgedaald (dit is geen activiteit voor de claustrofoben!) kon de rondleiding beginnen.

Opvallend was dat het beneden wel een stuk warmer was dan boven! Maar ook beneden was het behoorlijk druk, al hielden de gidsen wel rekening met de diverse groepen. Mijn gids had nogal een flauw gevoel voor humor en gaf droogjes aan dat bijna de hele mijn eetbaar was: "You can lick anything, except for the guide." :')

De rondleiding duurde in totaal ongeveer 2 uur en leidde langs grote grotten, stellages, meertjes en werktuigen. De tentoonstelling is nogal fake, maar de mijn zelf is erg mooi, alleen lastig te fotograferen. Jammer van de drukte.

Beelden van zout over de legende van het ontstaan van de zoutmijn:


Tentoonstelling






De eerste kapel die we tegenkwamen:


De grootste kapel in de mijn, uitgehouwd door in totaal 3 mannen. Dit was toch wel het hoogtepunt van de rondleiding.






Altaar


In de mijn zelf worden trouwens ook danswedstrijden, feesten, diners en andere gelegenheden georganiseerd. Toen ik er was, was er een danswedstrijd.


Na de grootste kapel kwamen we uit bij de museumshop en konden we op eigen gelegenheid terug. Daar volgde meteen een grote domper, want de mijn was superdruk en ik heb meer dan drie kwartier moeten wachten voordat ik de propvolle lift in kon.

Toen ik eindelijk weer buiten was, was ik een beetje gedesoriënteerd want je komt ergens anders uit dan waar je binnenkomt. En zo toeristisch als de mijn was, zo slecht was het station ineens te vinden! Nergens een bordje te bekennen. Gelukkig is de lokale bevolking heel vriendelijk en Google Maps werkte ook goed, dus na een wat groter toeristisch rondje Wielickza dan gepland kon ik de trein in - die gelukkig al klaarstond. 8-)




Eenmaal weer in Krakau heb ik de stad 's avonds bewonderd: wat een mooi gezicht !


Planty (de groenstrook rond het centrum) by night:


In een restaurant heb ik een copieuze avondmaaltijd genomen van gans met pompoenpuree en een heerlijk stuk chocolade-laagjestaart na :9~ Enige jammere was de versiering van garnituur die niet zo lekker bleek. Het lijkt een trend in Polen, want in het eerste restaurant waar ik at, had ik dat ook al. Ik zou hierbij de Poolse koks willen vragen om alleen maar eetbare dingen die passen bij het gerecht op het bord te leggen.




Het grote marktplein is prachtig verlicht.








O+ !

[ Bericht 1% gewijzigd door Ewelina op 28-11-2017 19:31:55 ]
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_175371406
Dag 6: Nowa Huta en een tramrondje Krakau

Het communisme is wel een beetje een thema in deze reis, want mijn hostel is naar goed communistisch gebruik ingericht. Inclusief collectieve verwarming op bruinkool die de kamer verwarmt tot tropische temperatuur. Bovendien ga ik vandaag de communistische wijk van Krakau bekijken.



Op de één na laatste dag besluit ik het karige ontbijt in het hostel te laten voor wat het is en lekker lui buiten de deur te gaan ontbijten. Mijn favoriete café Bar Hamsa serveert een gigantisch Israëlisch ontbijtbuffet voor slechts 18 złoty met o.a. Shaksuka op het menu. :9~


Na dit uitgebreide ontbijt kan ik er weer tegenaan en pak de tram naar Nowa Huta, de wijk die ooit gebouwd is als de ideale communistische stad. Ik stap uit op het centrale plein, wat ironisch genoeg Plac Centralny im. Ronalda Reagana heet _O- _O- _O-




De architectuur is zo lelijk dat het fascinerend is. Opvallend is wel dat in dit stukje Krakau weinig toeristen zijn. Het is echt een volkswijk.






Kapitalisme vs. Communisme. ;)




Ik pak een willekeurige tram terug naar het centrum en kom tot de ontdekking dat Sinterklaas hier erg populair moet zijn, want hij staat op elke tramstoel. <O)


Niet kijken in welke tram je stapt heeft als voordeel dat je nog eens ergens komt. Nadeel is dat dat een uithoek van de stad kan zijn. :+




Als tegenhanger voor al dat communisme breng ik de rest van de middag door in het winkelcentrum, waar ik ook lunch.



's Avonds maak ik wederom een rondje door het centrum.


[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_175371569
quote:
Ze gaf wel aan dat ik verkeerd doorverwezen ben en ook dat de privacywetgeving in Polen ook erg streng is, dus adresgegevens mogen sowieso niet verstrekt worden.
In Polen heeft alles bij instanties alles een prijs he, met de juiste hoeveelheid biljetten is wetgeving opeens een stuk minder streng. Anders ga je de bureaucratie niet doorkomen. En een translator wil ook wel helpen.

Ga je deze reis nog verder zoeken? Interessant.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-11-2017 22:20:50 ]
pi_175372423
Deze reis heb ik niet verder gezocht, ik moest sowieso in mijn geboortestad zijn en die ligt dusdanig ver van Warschau/Krakau dat een vlucht vanuit NL goedkoper en sneller is. :+
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_175372971
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 22:48 schreef Ewelina het volgende:
Deze reis heb ik niet verder gezocht, ik moest sowieso in mijn geboortestad zijn en die ligt dusdanig ver van Warschau/Krakau dat een vlucht vanuit NL goedkoper en sneller is. :+
Duidelijk.
Ik hoop van harte voor je dat het een beetje stad is, anders kun je de lol op.

Ik heb ervaring met kleine gemeentes in Polen ;(
pi_175431665
Ik kom uit een middelgrote stad dus dat valt wel weer mee. ;)
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_175431727
Mooien verslag, 5 reedten (en veel herkenbare plekken)!
pi_175437212
Tof verslag, ik hoop volgend jaar te gaan :) Polen is chill O+
We fear that which we cannot see
pi_175438661
Dag 6: Auschwitz

Op de laatste volle dag van mijn vakantie staat Auschwitz op het programma. Ik zag er een beetje tegenop - en niet vanwege het vroege tijdstip van vertrek.
Ik dacht eerst met de trein van 7:00u te gaan, maar gelukkig blijk ik met de bus van 8:00u naar Oświęcim ook nog op tijd te zijn. Op aanraden van mede-Fok!ker J.B. sla ik de avond ervoor eten en drinken in bij de Biedronka tegenover mijn hostel.

Het weer blijkt passend bij de bestemming. Het is behoorlijk koud en er valt natte sneeuw. De busreis is vrij comfortabel, maar elke keer als ik een spoor zie dat door de bossen loopt, vraag ik me af of Auschwitz niet de eindbestemming is van de rails.
Na anderhalf uur sta ik voor Auschwitz en ben ik blij dat ik van te voren mijn toegang geregeld heb, want wat is het druk ! :o


Eenmaal bij de poort blijkt mijn tas te groot te zijn (je tas mag niet groter zijn dan een A4). Ik vraag me af welke zieke geesten in hemelsnaam iets uit het kamp mee willen nemen, maar dump mijn tas in de bagageopslag en betreed met volgepropte zakken Auschwitz I - het basiskamp (Stammlager).

De beroemde toegangspoort, al werd deze pas in 1944 geplaatst.



In het begin is het nog een beetje druk, maar redelijk snel verspreiden de toeristen zich. Ik ben zonder gids dus kan enigzins flexibel manoevreren.



In Auschwitz I zijn weinig barakken in originele staat, maar er zijn tentoonstellingen ingericht. Af en toe vang ik wat op van passerende groepen - waaronder een Nederlandse gids.









Eén van de barakken die het meest indruk maakt op mij is de barak waarin allemaal spullen liggen van gedeporteerden. Gigantische kamers, groter van mijn eigen huis, gevuld met kleding, schoenen, tassen, kunstbenen en andere gebruiksvoorwerpen. Het meest erge is een kamer van ruim 30m2 en een bak mensenhaar plus een tapijt gemaakt van datzelfde haar. De enorme omvang van wat zich hier afgespeeld heeft dringt pas echt goed door als je bedenkt dat datgene wat in de kamers te zien is maar een fractie is van het totale aantal...




In diverse barakken hebben verschillende landen een eigen tentoonstelling ingericht. De Nederlandse tentoonstelling (het Nederlands Paviljoen) is opvallend genoeg niet aan Anne Frank gewijd - al komt ze er wel in voor - maar ook aan de Shinti en Roma, inclusief tranentrekkende vioolmuziek op de achtergrond die ervoor zorgt dat de verschrikkingen allemaal nog nét wat harder binnenkomen.

Andere barakken zijn wel gelaten zoals ze waren, of heringericht naar oude staat, zoals Blok 10 (de barak waar Mengele zijn experimenten uitvoerde) en Blok 11 ('death block').








Tussen blok 10 en 11 is de executiemuur (reconstructie).


Het was niet de enige plek waar executies werden uitgevoerd: achterin Auschwitz I ligt een ander executieplaats in de vorm van een zwembad. Het concentratiekamp in Theresienstadt heeft precies zo'n 'zwembad'


De weg naar de uitgang uit kamp 1 voert je ook langs de (gereconstrueerde) gaskamer.
Het feit dat er een bordje staat met het verzoek om stilte te tonen uit respect voor de slachtoffers vond ik dieptreurig.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Auschwitz-II Birkenau was vooral onmetelijk groot. In Auschwitz I was de omvang van de gruwelen die zich hier afgespeeld hebben al duidelijk, maar kamp II toonde pas echt goed wat een moordfabriek het was.




SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eigenlijk schieten woorden tekort om dit 'bezoek' te beschrijven. Afschuwelijk indrukwekkend komt eigenlijk nog niet eens in de buurt van hoe gruwelijk het geweest moet zijn om hier terecht te komen in WO II.

Tijdens mijn bezoek aan het vernietingskamp begint het opnieuw te sneeuwen. Ik neem de shuttlebus terug naar Auschwitz I en vanaf daar weer de bus richting Krakau. Langzaam verdwijnt Auschwitz en de resten van wat voor vreselijks mensen elkaar aan kunnen doen uit beeld, maar niet uit mijn gedachten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ewelina op 02-12-2017 00:14:55 ]
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_175438766
Mods, feel free om eventueel te schokkende foto's te verwijderen of in een spoiler te plaatsen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ewelina op 01-12-2017 23:41:28 ]
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_175438953
Mooie reportage! Het inderdaad behoorlijk indrukwekkend, ik ben er twee keer met gids geweest en mijns inziens gaat dat gewoonweg te snel; je kunt niet genoeg bij zaken stilstaan (zowel letterlijk als figuurlijk). In Majdanek (bij Lublin) heb ik wel op m'n rust rond kunnen lopen, dat was ook enorm indrukwekkend. Hoewel Majdanek ook heel groot is is Auschwitz nog wel een slag groter en zijn daar ook veel meer doden gevallen, je hebt dus een goede keuze gemaakt. Ik hoop wel dat je nog wat van je Biedronka boodschappen door je keel hebt kunnen krijgen die dag...

Wat betreft die tassen: het komt bizar genoeg geregeld voor dat mensen spullen meenemen (zie bijvoorbeeld hier: https://nos.nl/op3/artike(...)n-uit-auschwitz.html). De laatste keer dat ik er was verzocht de gids ons ook vriendelijk doch dringend om vooral geen selfies te nemen, als dat zelfs al nodig is... :{ Ik heb overigens al vaker een dergelijk schrijnend gebrek aan respect gezien, het Holocaust monument in Berlijn is natuurlijk een hippe en bekende selfieplek maar ook bij de schoenen in Boedapest heb ik mensen de meest absurde foto's zien maken.
pi_175439293
O ja, die selfies. Ik was de vrolijk selfies makende toeristen alweer vergeten. Idioten. :( Ook dieptreurig dat er een bordjes in de gaskamer en bij de executiemuur moeten staan met het verzoek om stilte en respect. :{

Nog een grote ergernis was trouwens Google Maps die mijn aanwezigheid registreerde bij Auschwitz en me vroeg om in te checken en om een recensie te schrijven. Alsof ik daar op zo'n moment behoefte aan heb. :'(

Wat betreft de Biedronka-boodschappen: omdat ik alleen maar 2 jaszakken had en er een portemonee, paspoort, sleutels, telefoon en camera mee moest was de ruimte beperkt en heb ik maar 1 broodje mee kunnen nemen, maar ik heb het niet gemist...

Het Holocaust-monument in Berlijn heb ik nooit gezien, de schoenen wel, maar daar en bij andere monumenten gelukkig geen rare dingen gezien.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  Meest relativerende user 2022 zaterdag 2 december 2017 @ 00:11:28 #93
357044 Budapestenaar
pi_175439973
Brrr, ik krijg de rillingen van je foto's van Auschwitz. Wat een afgrijselijke plek. :o Ik kan me nauwelijk voorstellen hoe het is om het met eigen ogen te zien. En al helemaal niet hoe het geweest moet zijn om in dat kamp te zitten. ;(

Verder een heel mooi verslag van een heel toffe trip, Ewelina! Ik heb flink wat inspiratie opgedaan voor m'n eigen tripje in oktober. ^O^
pi_175465054
Mooi reisverslag, brrr Auschwitz inderdaad de rillingen, ga er eind januari naartoe.
Even a broken clock is right twice a day.
  Meest relativerende user 2022 zondag 3 december 2017 @ 09:51:20 #95
357044 Budapestenaar
pi_175465158
Kwam gisteravond op Netflix een documentaire tegen over Auschwitz. Geen luchtig bingewatchmateriaal vanzelfsprekend, maar wel heel interessant.
  zondag 3 december 2017 @ 10:46:24 #96
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_175465834
Mooi reisverslag!
  dinsdag 26 december 2017 @ 22:20:56 #97
456593 Jinkx
It's Monsoon season!
pi_176024044
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 00:45 schreef Jinkx het volgende:
Dit klinkt als een trip die ik zelf nog zou willen doen in het najaar, dus ik lees graag mee.
Februari, heb ik besloten. Tevens tvp.
pi_176036700
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 december 2017 22:20 schreef Jinkx het volgende:

[..]

Februari, heb ik besloten. Tevens tvp.
Veel plezier! Bedenk wel dat Krakau één van de ergst vervuilde steden is qua lucht. Veel van de stadsverwarming draait nog op bruinkool, en er hangt veel smok.

Moet nog de laatste dag van mijn reisverslag schrijven :D . Al bestond die voornamelijk uit winkelen,inpakken en reizen.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_176107107
Dag 8: terug naar Amsterdam

Helaas komt aan alles een eind. Ik wil helemaal nog niet naar huis, maar moet. De laatste avond blijkt het halve gordijn te zijn vervangen door een compleet (ook rood) gordijn en kan ik eindelijk lekker slapen. Het gordijn is echter niet het enige wat vervangen is, want mijn handdoek blijkt ook omgewisseld te zijn voor een (schone) handdoek van het hostel!

Na een relaxte nacht pak ik mijn koffer in, inclusief andere handdoek. Als iemand in het Goodbye Lenin! hostel Pub & Garden een mintgroene HEMA-handdoek aantreft, weet dan dat deze van mij is. :D Ik haal bij de Biedronka nog een fles wodka voor thuis (ik twijfelde nog of ik de 95% spiritus-variant mee zou nemen _O- ) en wat broodjes om mee te ontbijten en check daarna uit.


Eenmaal bij het station gooi ik mijn koffer in een kluis en loop het winkelcentrum in, want ik heb nog een paar uurtjes voordat mijn shuttlebus richting Katowice Airport vertrekt.

Eenmaal in de shuttlebus komen we terecht in een verkeersopstopping in Krakau - en wens ik dat ik een uurtje eerder de bus genomen had. Maar gelukkig zijn we na een kwartier op de snelweg en blijkt het busje vol te zitten met een hoop mensen die dezelfde übergoedkope Transavia-vlucht geboekt hebben. :')

Uiteindelijk komen we ruim op tijd aan op Katowice Airport. Eenmaal daar blijkt de vlucht ineens bijna een uur eerder op het vertrekbord te staan dan gepland en er is geen incheckbalie open. :o



Blijkt uiteindelijk dat de tijd verkeerd op het bord staat... :') Niet de eerste keer dat ik dit tegenkom in Polen, want ook op het busstation stond nog wel eens e.e.a. verkeerd aangegeven. Ik check in, geef mijn koffer af en krijg prompt een appje van een vriend dat er storing op Schiphol is. :') Timing!

Katowice Airport blijkt geen spannend vliegveld te zijn, want nadat ik door de security heen ben zijn er nog 3 winkels en een café met eten wat er niet heel smakelijk uitziet. Een poging om mijn telefoon op te laden mislukt, want alle stopcontacten blijken fake. :D Maar gelukkig vertrekt mijn vlucht wel, ondanks een kwartier vertraging omdat we pas erg laat konden boarden.

Na een korte vlucht land ik op Schiphol en kom terecht in een heksenketel met enorme rijen boze passagiers. Mijn koffer kan ik meteen van de bagageband oppikken- een unicum, vast mogelijk gemaakt door alle gecancelde vluchten :D





Een halfuur later ben ik thuis. Blij dat ik mijn katten weer zie, maar eigenlijk wilde ik nog niet terug. Inmiddels heb ik alweer vluchten gezocht voor een volgend tripje...

To be continued...

[ Bericht 1% gewijzigd door Ewelina op 30-12-2017 21:38:35 ]
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  dinsdag 5 juni 2018 @ 22:10:23 #100
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_179628504
Even het topic kicken, want Krakau verdient het om weer even onder aandacht gebracht te worden. Als ik veel andere plekken heb gehad, wil ik er absoluut nog een keer naar terug. En voor de mensen die twijfelen om het te combineren met een bezoekje aan Warschau, gewoon doen. Ook dat is een leuke stad (niet zo tof als Krakau, maar dat is ook lastig).
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')