Vast al veel vaker naar voren gekomen maar voor mij toch een beetje nieuw. Heb vorig jaar een jaar contract met Nuon afgesloten voor mijn eerste huis met 250 cashback. Dat is nu uitbetaald en contract is overgegaan naar onbepaalde tijd en variabel tarief.
Tijd dus om over te stappen en eens in de diverse tariefen gedoken. Daar zie je toch wel grote verschillen.
Het verschil in prijs per kuub gas of KWh elektra is centenwerk en toch zitten er grote verschillen tussen de verschillende leveranciers.
Vaste leveringskosten per jaar voor stroom is bij EnergieDirect 12 euro per jaar, en bij PowerPeers 84 per jaar.
Volgens diverse vergelijkingssites kom ik bij EnergieDirect het beste uit. Ondanks mijn overproductie van zonnepanelen waar ze slechts 6 cent per KW voor geven en Powerpeers 11 cent.
PowerPeers is met een cashback actie van 225euro op jaarbasis slechts 7 euro goedkoper dan Energiedirect die een cashback actie van 120 heeft.
Eigenlijk is PowerPeers dus gewoon best duur.
Ik doe de vergelijkingen met de volgende waardes:
Stroom normaal 1200 KW
Stroom dal 700 KW
Gas 700 kuub
terugleveren normaal 1750 KW
terugleveren dal 750 KW
Hiermee kom ik op 330 per jaar na de cashback, Nuon komt op 550 euro per jaar maar daar zou nu dan 10% vanaf gaan vanwege vaste klant.
Maar zijn er nog valkuilen die ik over het hoofd zie of mij niet realiseer?
Mijn verbruik is gebaseerd op het gegeven dat ik algauw 5/6 maanden per jaar niet thuis ben, terwijl op die tijden mijn zonnepanelen natuurlijk wel door blijven stampen.
Ik woon er pas sinds juli maar ben vorig jaar oktober al begonnen te verbouwen. Wellicht schat ik mijn verbruikscijfers nog niet helemaal correct in.
Ik zit momenteel in het verre buitenland en wil het geheel via internet regelen want elke maand variabel bij de Nuon blijven is geld weggooien heb ik nu het idee. De klantenservice van Nuon raadde mij zelfs aan om rond te gaan kijken naar een andere leverancier.
In mijn herinnering moest ik wel echt een contract handmatig onderteken bij de Nuon wat fysiek nu niet zal gaan, maar dan laat ik mijn zus wel tekenen.