abonnement Unibet Coolblue
pi_174180461
Vast al veel vaker naar voren gekomen maar voor mij toch een beetje nieuw. Heb vorig jaar een jaar contract met Nuon afgesloten voor mijn eerste huis met 250 cashback. Dat is nu uitbetaald en contract is overgegaan naar onbepaalde tijd en variabel tarief.

Tijd dus om over te stappen en eens in de diverse tariefen gedoken. Daar zie je toch wel grote verschillen.

Het verschil in prijs per kuub gas of KWh elektra is centenwerk en toch zitten er grote verschillen tussen de verschillende leveranciers.

Vaste leveringskosten per jaar voor stroom is bij EnergieDirect 12 euro per jaar, en bij PowerPeers 84 per jaar.

Volgens diverse vergelijkingssites kom ik bij EnergieDirect het beste uit. Ondanks mijn overproductie van zonnepanelen waar ze slechts 6 cent per KW voor geven en Powerpeers 11 cent.

PowerPeers is met een cashback actie van 225euro op jaarbasis slechts 7 euro goedkoper dan Energiedirect die een cashback actie van 120 heeft.

Eigenlijk is PowerPeers dus gewoon best duur.

Ik doe de vergelijkingen met de volgende waardes:
Stroom normaal 1200 KW
Stroom dal 700 KW
Gas 700 kuub
terugleveren normaal 1750 KW
terugleveren dal 750 KW

Hiermee kom ik op 330 per jaar na de cashback, Nuon komt op 550 euro per jaar maar daar zou nu dan 10% vanaf gaan vanwege vaste klant.

Maar zijn er nog valkuilen die ik over het hoofd zie of mij niet realiseer?

Mijn verbruik is gebaseerd op het gegeven dat ik algauw 5/6 maanden per jaar niet thuis ben, terwijl op die tijden mijn zonnepanelen natuurlijk wel door blijven stampen.
Ik woon er pas sinds juli maar ben vorig jaar oktober al begonnen te verbouwen. Wellicht schat ik mijn verbruikscijfers nog niet helemaal correct in.

Ik zit momenteel in het verre buitenland en wil het geheel via internet regelen want elke maand variabel bij de Nuon blijven is geld weggooien heb ik nu het idee. De klantenservice van Nuon raadde mij zelfs aan om rond te gaan kijken naar een andere leverancier.

In mijn herinnering moest ik wel echt een contract handmatig onderteken bij de Nuon wat fysiek nu niet zal gaan, maar dan laat ik mijn zus wel tekenen.
pi_174182189
Zolang je bij alle vergelijkingen dezelfde getallen ingeeft, kun je goed appels met appels vergelijken.

Dan kies ik altijd gewoon de goedkoopste.

Als je veel teruglevert, moet je daar natuurlijk veel op letten.

Tevens als je verbruik laag is, goed letten op vastrecht. Zo verbruiken wij bijvoorbeeld minder water dan dat we aan vastrecht betalen.... is toch zot.
Laat die handjes wapperen!
pi_174182492
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 00:13 schreef Glider76 het volgende:
De klantenservice van Nuon raadde mij zelfs aan om rond te gaan kijken naar een andere leverancier.

In mijn herinnering moest ik wel echt een contract handmatig onderteken bij de Nuon wat fysiek nu niet zal gaan, maar dan laat ik mijn zus wel tekenen.
1) Dat is wel typerend voor de elektriciteitmarkt; men wil van klanten af die meer terugleveren dan afnemen. Eigenlijk gaat het NUON niet om het product, maar om het klant zijn (of niet) en vaste lasten betalen.

2) Doe dat maar niet; valsheid in geschrifte is niet niks. Laat het papier dan opsturen nar je buitenlandse adres,
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174182516
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 08:10 schreef Gieliovd het volgende:
Tevens als je verbruik laag is, goed letten op vastrecht.
Dat dus. Het product elektriciteit kost per kWh zo goed als niets, maar is voor een groot deel bepaald door belastingen en milieuheffingen. Let ook de energiebelastingteruggave in de berekeningen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174183009
Als je inderdaad zoveel overproductie hebt is het wellicht slim om dat te benutten voor andere zaken. Je krijgt inderdaad weinig terug voor energie die je teruglevert. Zoals ik het nu lees produceer je 600 kWh meer dan je verbruikt.

Een idee zou bijvoorbeeld kunnen zijn om je elektraoverschot te gebruiken om gasverbruik te stoppen. Stel dat je nu een warmtepompinstallatie zou nemen met een SCOP van 5 zou je op ongeveer het volgende uitkomen:

700 m3 gas ≈ 6300 kWh
6300 / 5 = 1260 kWh netto verbruik.

Voor die 1260 zet je natuurlijk je overschot in waardoor je slechs 660 kWh aan elektra hoeft in te kopen. Bij een prijs van 0,18 per kWh kost je dat dus 118 euro + de gemiste inkomsten van terugleveren (36 tot 66 euro).

Het scheelt je echter zeker zo'n 441 euro aan verbruikskosten voor gas plus het vastrecht van 200 euro (mocht je helemaal van het gas af gaan). Levert je dus zo 450 euro per jaar op. Dat is echt fantastisch!
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_174183850
quote:
2s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 09:35 schreef nightsleeper het volgende:
Het scheelt je echter zeker zo'n 441 euro aan verbruikskosten voor gas plus het vastrecht van 200 euro (mocht je helemaal van het gas af gaan). Levert je dus zo 450 euro per jaar op. Dat is echt fantastisch!
Echt fantastisch! Als het 's zomers zonnig weer is, heb je optimale opbrengst van je zonnepanelen en draait je warmtepomp het efficiënts. In de winter met weinig zonne instraling.......
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174191830
Inderdaad zit het spel in de vaste leveringskosten die ze allemaal hanteren. Energiedirect 12 euro per jaar. Powerpeers 84 euro per jaar. Nuon 40 per jaar, Essent 30 per jaar.

Die warmtepomp is inderdaad een wens, maar vorig jaar toen de cv er mee stopte een nieuwe nefit laten plaatsen. Was toen niet echt in de gelegenheid om het hele warmtepomp verhaal goed uit te zoeken daar ik midden in de verbouwing zat. Achteraf juist het ideale moment.

Maar het huis is de helft van het jaar onbewoond, dus een dure warmtepomp installatie is niet een heel rendabele investering voor mij alleen.

Ik zou die 600kw aan overschot kunnen affakkelen met een elektrisch kacheltje. Met dat overschot kan ik 5 uur per dag, 114 dagen dagen lang een 1500watt kachel laten draaien. Als ik hiermee een behoorlijke gasbesparing kan bereiken bespaar ik er wat mee.

Vooralsnog lijkt Essent de beste keus, enkel en alleen omdat hun 240 euro caschback geven. Ik zou uitkomen op 255 euro per jaar compleet Electra en gas.

2e keus is Energiedirect, met 120 euro cashback kom je op 330 euro per jaar.
Powerpeers geeft 225 cashback, dat is maar 15 euro minder als Essent, toch zijn ze op jaarbasis 70 euro duurder terwijl ze ook nog eens 11 cent per teruggeleverde KW geven.
Dit alles heeft te maken met hun behoorlijk hoge vaste leveringskosten.
Ja ja, ergens moet die 11 cent de KW toch van betaald worden.

Ik had mij nog nooit eerder zo verdiept in deze materie, dacht dat het allemaal 1 pot nat was maar bijkt toch niet zo te zijn.
pi_174191894
Oh, en betreffende vastrecht voor gas, dat is voor mij in Flevoland maar 176 per jaar.

Heb een tijdje tijdens douchen het verbruik in de gaten gehouden. Kom ik op 0.11-0.13 kuub gas per douche beurt. Voor ongeveer 6 minuten douchen. Dat is 8 cent. Ook niet echt de moeite om flink te investeren om dat naar beneden te krijgen dus.

Ik heb liever een pelletkachel in de woonkamer. fijne warmte en lekkere vlammetjes.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')