Amsterdam lokt leraren door ze een woning aan te bieden, omdat er anders niemand komt werken. In Drenthe is onlangs een deel van een ziekenhuis gesloten, omdat er te weinig artsen zijn. Dus ja, het komt op meer plekken voor.quote:Op maandag 19 februari 2018 09:27 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Ik denk niet dat t elders zo erg is. Het lijkt misschien een beetje mee te vallen doordat er relatief weinig naar buiten komt.
Of worden er ook delen van scholen/zoekenhuizen gesloten omdat er geen personeel is?
Dus bedrijven(ziekenhuizen, scholen etc zijn gewoon bedrijven) lokken mensen met leuke extras.quote:Op maandag 19 februari 2018 11:29 schreef Niek92 het volgende:
[..]
Amsterdam lokt leraren door ze een woning aan te bieden, omdat er anders niemand komt werken. In Drenthe is onlangs een deel van een ziekenhuis gesloten, omdat er te weinig artsen zijn. Dus ja, het komt op meer plekken voor.
3 Keer raden wiens noodhospitaal dan ingezet wordt mocht dat gebeuren...quote:Op maandag 19 februari 2018 11:35 schreef Bouke-p het volgende:
Daarnaast ken ik geen enkel geval waarbij de helft van een ziekenhuis of school voor de helft of meer stilgezet word.
Tja, dat is het verschil. Niemand wil militair worden, omdat het beleid en de arbeidsvoorwaarden kut zijn. Bij leraren en in de zorg is dat anders.quote:Op maandag 19 februari 2018 11:35 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Dus bedrijven(ziekenhuizen, scholen etc zijn gewoon bedrijven) lokken mensen met leuke extras.
Defensie schaaft gewoon nog even wat extra van de salarissen af.
Daarnaast ken ik geen enkel geval waarbij de helft van een ziekenhuis of school voor de helft of meer stilgezet word. Bij de KL gebeurd dat wel.
Van een bataljon met 3 cie's is er 1 gewoon stilgezet. Van de overige 2 is ook maar 70% gevuld met mensen.
Dat staat nog los van de inzetbaarheid van voertuigen en materiaal.
Nee duh, aan de werkvloer ligt het ook niet...quote:Dat is niet het geval. Dit doet namelijk onrecht aan alle militaire luchtverkeersleiders die iedere dag keihard werken om veilig, vlot en ordelijk vliegen in ons luchtruim mogelijk te maken en die tegelijkertijd in verschillende projecten werken aan een betere toekomst.
quote:Gebeten Palestijn eist schadevergoeding van Geffense hondentrainers
GEFFEN - Een 19-jarige Palestijn eist 11.000 euro schadevergoeding van een Geffens bedrijf, dat honden levert aan het Israëlische leger. De man zegt door de beten van een Nederlandse hond ernstig gewond te zijn geraakt en blijvend te zijn getraumatiseerd. Het bedrijf wijst de eis van de hand.
Hamzes Abu Hashem, die woont op de Westelijke Jordaanoever, was in december 2014 betrokken bij een demonstratie tegen een Joodse nederzetting. Hij gooide daarbij met stenen. Toegesnelde militairen wilden de stenengooiers aanhouden en stuurden gevechtshonden op de groep af. Hashem werd door één van de honden achterhaald en gebeten.
Een Israëlische militair filmde de actie met zijn smartphone. Op de beelden is te zien hoe één van de honden zijn tanden zet in het been van de dan 16-jarige Hashem. De videobeelden werden later op Facebook gezet door een Israëlische politicus, met daarbij de tekst: ‘De soldaten leerden de kleine terrorist een lesje’. Hashem zelf verklaarde later over de situatie: ,,De honden renden heel snel en ik kon niet ontsnappen. Ze beten me overal en de soldaten leken het leuk te vinden. Ik bloedde hevig en smeekte hen om de honden weg te halen, maar dat deden ze niet.’’
Nederlands bedrijf
De honden zijn afkomstig van het Nederlandse bedrijf Four Winds K9, dat gedurende vele jaren speciaal getrainde honden aan het Israëlische leger heeft geleverd. De Palestijn eist nu 11.000 euro schadevergoeding van het Nederlandse bedrijf, zegt zijn Nederlandse advocaat Liesbeth Zegveld: tienduizend voor immateriële schade en duizend euro voor psychische hulp.
Ook eist hij dat het bedrijf een verbod krijgt om ooit nog honden aan Israël te leveren. Zegveld: ,,Mijn cliënt heeft forse littekens die hij de rest van zijn leven zal moeten dragen. Daarnaast is hij zwaar getraumatiseerd door de aanval. Hij trilt als hij honden hoort blaffen, is nerveus en bang om naar bed te gaan en slaapwandelt.’’
De nu 19-jarige Palestijn werd na zijn behandeling in het ziekenhuis veroordeeld tot drie maanden celstraf wegens het gooien van stenen naar militairen. Dat de aanval van de honden een reactie was op het gooien van stenen, doet volgens Zegveld niets af aan de beschuldigingen. ,,De bezetting van de Westelijke Jordaanoever is illegaal en daar levert dit Nederlandse bedrijf een bijdrage aan.’’
Het bedrijf uit Geffen, geleid door een vader en zijn dochter, laat weten niet te willen reageren op de schadeclaim. In een schriftelijke verklaring aan de rechtbank wijst de onderneming aansprakelijkheid van de hand. Volgens Four Winds rust er geen verbod of vergunningsplicht op de export van honden naar Israël, en is het Israëlische leger verantwoordelijk voor wat het met de honden doet.
Het bedrijf heeft al eerder kritiek gehad op de levering van de honden: voormalig minister Ploumen zei twee jaar geleden dat het kabinet de export niet kon verbieden, maar sprak het bedrijf wel aan op zijn ‘maatschappelijke verantwoordelijkheid bij het doen van zaken in conflictgebieden’. Ze zei ook dat het bedrijf daar inmiddels opvolging aan gaf. Of het bedrijf echt is gestopt met de export, is onduidelijk.
Gvd...quote:Op donderdag 22 februari 2018 13:44 schreef Rave_NL het volgende:
Niet direct Defensie, maar ach, Liesbeth Zegveld heeft weer een mooi slachtoffer gevonden....
[..]
Artikel van Trouw, dus meer in de link.quote:Aan zo ongeveer alles heerst tekort in het Duitse leger
De Bundeswehr kampt met een groot gebrek aan materiaal en gespecialiseerd personeel. Minister Von der Leyen kwam haar beloftes niet na.
Aan zo ongeveer alles heerst tekort: nachtkijkers, tenten, tanks, helikopters, vliegtuigen, officieren en piloten. Het Duitse leger staat er dramatisch slecht voor, concludeert de Wehrbeauftragter van de Bondsdag, Hans-Peter Bartels (SPD) in een vernietigend jaarrapport over 2017.
quote:Van de zes Duitse onderzeeboten was in 2017 geen enkele inzetbaar. Ook waren er periodes dat geen enkele van de veertien in dienst genomen Airbus A400M-transportvliegtuigen kon vliegen. Nieuwe onderdelen laten tot drie jaar op zich wachten. Ook nieuwe wapensystemen komen pas na jarenlange vertragingen. Het personeel is overbelast. 21.000 officiersposten zijn onbezet, de luchtmacht kampt met een gebrek aan 83 straaljagerpiloten. Daarnaast signaleert Bartels een overschot aan bureaucratie.
Zegveldquote:Op donderdag 22 februari 2018 13:44 schreef Rave_NL het volgende:
Niet direct Defensie, maar ach, Liesbeth Zegveld heeft weer een mooi slachtoffer gevonden....
[..]
ook een vrouwelijke mindefquote:Op donderdag 22 februari 2018 19:06 schreef AchJa het volgende:
[..]
Artikel van Trouw, dus meer in de link.
[..]
Eerst gvd alle veldkeukens/ keukengroepen/ militaire koks wegbezuinigen omdat invliegen goedkoper was...quote:Defensie laat maaltijden in Nederland bereiden, vliegt die gekoeld naar Mali, en warmt ze ter plaatse weer op. “Waarom laten we TNO en de Universiteit van Wageningen niet uitzoeken onder welke omstandigheden het efficiënter is om ter plaatse gewassen te kweken? Dat bespaart een dure en vervuilende aanvoerlijn, en de militairen ter plaatse hebben vers voedsel.”
Juist ja, zou het misschien een reden hebben dat oefenterreinen ruimte hebben? Als we al die ruimte nou eens volbouwen met zonnepanelen kunnen we daar mooi met de vtgn tussendoor slalommen...quote:Ze doelt op de oefenterreinen en kazernes van de krijgsmacht. “Daar is veel ruimte voor zonnepanelen om energie op te wekken voor de basis zelf, maar ook voor omliggende dorpen.”
Ja echt he... Ik ben ook erg benieuwd wat er groeit in bv Afghanistan... oh wacht... _!quote:Op dinsdag 27 februari 2018 09:02 schreef Cobra4 het volgende:
6 maanden voor aanvang van een missie vast akkers aan gaan leggen in het missiegebied.
11 Moestuin Brigadequote:Op dinsdag 27 februari 2018 10:21 schreef LXIV het volgende:
Het zou wel cool zijn als je op uitzending een moestuin kon bijhouden. In principe haalbaar, heb ik ook wel eens gezien (dat iemand tomaten kweekte op uitzending)
Naja voor de duur van een missie zou lokale voedselbereiding wel eens tof zijn gok ik ipv kant en klaar.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 09:00 schreef AchJa het volgende:
D66 wil het leger vergroenen: hybride trucks en geen ingevlogen maaltijden meer
Diesel en ingevlogen maaltijden
Als voorbeeld van hoe het niet moet, noemt Belhaj de vorig jaar gedane aankoop van tweeduizend nieuwe vrachtwagens. “Die rijden allemaal op diesel. Waarom is er niet voor gekozen een aantal hybride vrachtwagens te kopen. In een missiegebied als Mali kun je op het kamp via zonnepanelen elektriciteit opwekken, zodat je minder brandstof hoeft in te voeren.”
Ook verbaast Belhaj zich over de voedselvoorziening op missies. Defensie laat maaltijden in Nederland bereiden, vliegt die gekoeld naar Mali, en warmt ze ter plaatse weer op. “Waarom laten we TNO en de Universiteit van Wageningen niet uitzoeken onder welke omstandigheden het efficiënter is om ter plaatse gewassen te kweken? Dat bespaart een dure en vervuilende aanvoerlijn, en de militairen ter plaatse hebben vers voedsel.”
Ze doelt op de oefenterreinen en kazernes van de krijgsmacht. “Daar is veel ruimte voor zonnepanelen om energie op te wekken voor de basis zelf, maar ook voor omliggende dorpen.”
Trouw, dus meer in de link...
Vroeger kon dat ook gewoon met de veldkeukens, maar ja, iets met bezuinigen...quote:Op dinsdag 27 februari 2018 12:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Naja voor de duur van een missie zou lokale voedselbereiding wel eens tof zijn gok ik ipv kant en klaar.
Bij safari's zoals Afghanistan, Mali ed. kan dat ook prima. Op het moment dat je aan manoeuvreoptreden begint (inclusief camo en bovendekking) is het natuurlijk kansloos.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 12:49 schreef LXIV het volgende:
Zonnepanelen op kampen is ook een goed idee, want het is echt extreem duur om electriciteit met aggregaten op tr wekken waarvoor de diesel van heel ver komt
Toch zal men daar iet op moeten verzinnen want laten we wel wezen het hele diesel en benzine verhaal loopt wel op zijn einde deze eeuw. Voor de langere termijn zou het gunstig zijn als defensie daar geld voor kreeg om eens te pionieren.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 12:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bij safari's zoals Afghanistan, Mali ed. kan dat ook prima. Op het moment dat je aan manoeuvreoptreden begint (inclusief camo en bovendekking) is het natuurlijk kansloos.
Dat is iedereen wel duidelijk maar is zeker de eerste 30 jaar geen optie.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 13:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Toch zal men daar iet op moeten verzinnen want laten we wel wezen het hele diesel en benzine verhaal loopt wel op zijn einde deze eeuw.
Maar wat moeten die tuinbouwgenisten dan eten? Toch geen ingevlogen maaltijden mag ik hopen?quote:Op dinsdag 27 februari 2018 09:02 schreef Cobra4 het volgende:
6 maanden voor aanvang van een missie vast akkers aan gaan leggen in het missiegebied.
Het is iets waar ik me chronisch aan irriteer, al dat ongebruikte dakoppervlak, combineer het met een paar goede buurtbatterijen op iedere kazerne en je bent ook minder afhankelijk als de burgeraansluiting uitvalt.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 09:24 schreef Bouke-p het volgende:
Het enige goede idee is dat van die zonnepanelen. Alle gebouwen en loodsen volgooien met die dingen zou toch flink wat energie opleveren denk ik.
Verder laten ze weer goed zien hoe wereldvreemd ze zijn...
Klopt maar op een beetje kamp wordt zoveel diesel verstookt voor de prik, een flink gedeelte kun je vervangen door pv.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 12:59 schreef AchJa het volgende:
[..]
Bij safari's zoals Afghanistan, Mali ed. kan dat ook prima. Op het moment dat je aan manoeuvreoptreden begint (inclusief camo en bovendekking) is het natuurlijk kansloos.
Ja want een dieseltank is lekker handig In principe zou het niet eens een slecht idee zijn, hybride truck zijn véél stiller, hebben meer koppel, komen verder per liter en hebben ook minder bewegende slijtage onderdelen.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 12:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Naja voor de duur van een missie zou lokale voedselbereiding wel eens tof zijn gok ik ipv kant en klaar.
Maar hoe zij die akkers en hybride vrachtwagens ziet. Dat hele accu gebeuren is zo giftig als de neten laat staan als er op geschoten wordt.
Dat sowieso. Ook een rechtstreeks gevolg van de bezuinigingen om het onderhoud/ verbeteren van gebouwen op de lange baan te schuiven.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 18:24 schreef LXIV het volgende:
Er kan ook veel verdiend/bezuinigd worden door goed te isoleren. Veel gebouwen nog op 1970-niveau
Een beetje kazerne heeft noodaggregaten. Wij hier wel iig, zijn een paar jaar geleden nog ingezet bij een grootschalige stroomstoring hier.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 15:15 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Het is iets waar ik me chronisch aan irriteer, al dat ongebruikte dakoppervlak, combineer het met een paar goede buurtbatterijen op iedere kazerne en je bent ook minder afhankelijk als de burgeraansluiting uitvalt.
Ben ik het mee eens hoor maar je moet nu ook geen wonderen verwachten van zonnepanelen.quote:Klopt maar op een beetje kamp wordt zoveel diesel verstookt voor de prik, een flink gedeelte kun je vervangen door pv.
Hoe kom je daar bij? En dan zeker pantser inleveren omdat het zo licht mogelijk moet en er een shitload aan zware accu's in moeten...quote:Ja want een dieseltank is lekker handig In principe zou het niet eens een slecht idee zijn, hybride truck zijn véél stiller, hebben meer koppel, komen verder per liter en hebben ook minder bewegende slijtage onderdelen.
Over 15 jaar misschien.quote:Oh en kijk eens naar de PNOD pool, de helft komt amper verder dan een steenworp van de kazerne, kan allemaal prima elektrisch.
En nieuwe dekbedovertrekken zeker? Dacht het niet chef.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 19:09 schreef Erasmo het volgende:
Beste wat je kan doen is die oude vierkante koude oorlog tochthokken platgooien en er wat nieuws voor terugzetten.
De echt oude monumentale gebouwen hebben gigantisch dikke muren, die zijn prima geisoleerd. Maar idd die vierkante jaren 50/60/70 gebouwen met alleen maar ramen, daar moet je vanaf.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 19:09 schreef Erasmo het volgende:
Beste wat je kan doen is die oude vierkante koude oorlog tochthokken platgooien en er wat nieuws voor terugzetten.
Dekens en lakens.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 19:15 schreef Awsom het volgende:
[..]
En nieuwe dekbedovertrekken zeker? Dacht het niet chef.
In Amersfoort heb je van die gigantische gebouwen die aan alle kanten tochten maar die ze toch loeiheet proberen te stoken. Tientallen op een rij. Ik wil de energierekening niet eens zien!quote:Op dinsdag 27 februari 2018 18:45 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat sowieso. Ook een rechtstreeks gevolg van de bezuinigingen om het onderhoud/ verbeteren van gebouwen op de lange baan te schuiven.
Niet de kachel om 20:00 uur laten afslaanquote:Op dinsdag 27 februari 2018 20:46 schreef LXIV het volgende:
[..]
In Amersfoort heb je van die gigantische gebouwen die aan alle kanten tochten maar die ze toch loeiheet proberen te stoken. Tientallen op een rij. Ik wil de energierekening niet eens zien!
De radiatoren zijn vaak gewoon echt altijd gloeiend. Ook overdag als er niemand is, in het weekeinde en 's nachts. De temperatuur wordt geregeld door ramen en deuren open te zetten. Ook in de winter.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 21:01 schreef detaris het volgende:
[..]
Niet de kachel om 20:00 uur laten afslaan
PNODquote:Op dinsdag 27 februari 2018 21:06 schreef LXIV het volgende:
En ook enorme verspilling zijn de Amaroks die voor dienstreizen e.d. gebruikt worden. Waarom met zo'n enorme bak naar het CMH? Dan kun je beter een kleine PNOD pakken.
Mee eens, maar de voorstellen mbt t eten zijn gewoon idioot.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 21:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
De radiatoren zijn vaak gewoon echt altijd gloeiend. Ook overdag als er niemand is, in het weekeinde en 's nachts. De temperatuur wordt geregeld door ramen en deuren open te zetten. Ook in de winter.
D66 wordt belachelijk gemaakt met hun milieuvoorstellen, maar er valt echt veel te winnen. Zowel voor het milieu als gewoon financieel. Met de lage rente is het heel dom om niet te investeren in isolatie en zonne-energie. Verdient zichzelf terug. LED-lampen ook.
Blokverwarming ftwquote:Op dinsdag 27 februari 2018 21:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
De radiatoren zijn vaak gewoon echt altijd gloeiend. Ook overdag als er niemand is, in het weekeinde en 's nachts. De temperatuur wordt geregeld door ramen en deuren open te zetten. Ook in de winter.
Als D66 met dit soort realistische plannen was gekomen zoals LED, fatsoenlijke verwarmingsinstallaties, LTV radiatoren, isolatie etc. dan was er niemand geweest die ze belachelijk gemaakt had, maar nee ze komen gvd met moestuinen in het inzetgebied...quote:D66 wordt belachelijk gemaakt met hun milieuvoorstellen, maar er valt echt veel te winnen. Zowel voor het milieu als gewoon financieel. Met de lage rente is het heel dom om niet te investeren in isolatie en zonne-energie. Verdient zichzelf terug. LED-lampen ook.
Na 5 afgekeurde PNOD aanvragen (van standaard auto t/m een 2 persoons vrachtcombi) pak ik ook gewoon de Amarok, wees maar niet bang.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 21:06 schreef LXIV het volgende:
En ook enorme verspilling zijn de Amaroks die voor dienstreizen e.d. gebruikt worden. Waarom met zo'n enorme bak naar het CMH? Dan kun je beter een kleine PNOD pakken.
Het is eigenlijk pas iets van de laatste tijd dat we stoommaaltijden hebben. Ik weet nog dat er keukengroepen waren en die haalden gewoon lokaal in Duitsland bijv eieren. In WOII en alle oorlogen daarvoor werd er ook gewoon lokaal eten verworven voor het grootste deel. Minder gek dan het lijkt hoor!quote:Op dinsdag 27 februari 2018 21:22 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Mee eens, maar de voorstellen mbt t eten zijn gewoon idioot.
Je moet het niet doen om geld uit te geven, maar om te verdienen. Als je tegen 1% kunt lenen, en zo'n investering levert 5% op, dan heb je dus 4% winst per jaar. Investeer 100 miljoen in LED, zonnepanelen, isolatie en je houd per meteen per jaar 4 miljoen over.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 21:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Maar ja, bouwtechnische verbeteringen sneuvelen als eerste bij een bezuinigingsronde... En aangezien er al 30 jaar bezuinigd wordt liggen dit soort zaken al 30 jaar stil... Het valt me nog mee dat jij de ramen open krijgt, ik zat in een gebouw waar het raam op straat flikkerde als je hem open deed en je met je pen gaten van binnen naar buiten kon prikken in het kozijn.
Dan kunnen ze toch beter je met je eigen auto laten rijden voor 19ct/km? Dat is voor iedereen het goedkoopste.quote:Op dinsdag 27 februari 2018 21:28 schreef AchJa het volgende:
[..]
Na 5 afgekeurde PNOD aanvragen (van standaard auto t/m een 2 persoons vrachtcombi) pak ik ook gewoon de Amarok, wees maar niet bang.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |