abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_174173696
registreer om deze reclame te verbergen
Ik eigenlijk nooit in dit gedeelte van het forum maar ik ben op dit moment op zoek naar een nieuwe auto en omdat ik dat altijd erg lastig vind want ik weet niet zo heel veel van auto's af. daarom leek het me wel een goed idee om hier om advies te vragen.

ik kwam op autotrack de volgende auto tegen die ik eventueel wel zou willen kopen een honda Civic uit 2006 met 150.000 op de teller

https://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/civic/36831500

"probleem" is dat mijn vriendin alleen maar met automaten mag rijden en ik zelf ben eigenlijk alleen maar schakel auto's gewend. (hoewel ik de afgelopen vakantie 6000 km met een automaat door amerika ben gereden en dat was wel erg fijn)

Maar over het kopen van auto's met een automaat weet ik dus niet zoveel af. hoe lang gaat zo'n automaat mee? slijten die harder dan schakelbakken? of juist niet?

en is 150.000 kilometer een (te) hoge kilometerstand? of kan hij dan nog prima jaren mee. ik hoor namelijk dat Honda een erg betrouwbaar merk is.

ik hoor graag af jullie hier mij wat advies over kan geven.
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 20:40:59 #2
405473 Garfield1985
''plata o plomo'
pi_174174380
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 20:22 schreef DestroyerPiet het volgende:
Ik eigenlijk nooit in dit gedeelte van het forum maar ik ben op dit moment op zoek naar een nieuwe auto en omdat ik dat altijd erg lastig vind want ik weet niet zo heel veel van auto's af. daarom leek het me wel een goed idee om hier om advies te vragen.

ik kwam op autotrack de volgende auto tegen die ik eventueel wel zou willen kopen een honda Civic uit 2006 met 150.000 op de teller

https://www.autotrack.nl/tweedehands/honda/civic/36831500

"probleem" is dat mijn vriendin alleen maar met automaten mag rijden en ik zelf ben eigenlijk alleen maar schakel auto's gewend. (hoewel ik de afgelopen vakantie 6000 km met een automaat door amerika ben gereden en dat was wel erg fijn)

Maar over het kopen van auto's met een automaat weet ik dus niet zoveel af. hoe lang gaat zo'n automaat mee? slijten die harder dan schakelbakken? of juist niet?

en is 150.000 kilometer een (te) hoge kilometerstand? of kan hij dan nog prima jaren mee. ik hoor namelijk dat Honda een erg betrouwbaar merk is.

ik hoor graag af jullie hier mij wat advies over kan geven.
Een automaat werkt met een koppelomvormer, daar zou je mits er normaal met de auto gereden is in principe geen problemen mee mogen ondervinden en vervangen van koppelingsplaten is dus ook geen issue aangezien daar bij een automaat geen sprake van is.

Off-topic:

Is het als garage nu werkelijk waar zóveel moeite om een potentiële klant die paar liter benzine/diesel te gunnen?? Ik zie het op vrijwel elke advertentie bij elke willekeurige garage; een auto aanbieden met een bijna gortdroge tank.

Iemand koopt een auto bij je en mag vervolgens maar kijken hoe hij zo snel mogelijk bij het dichtst bijzijnde tankstation komt en kan in het ergste geval direct na zijn aankoop meteen met een jerrycan gaan lopen hitchhiken. Gierige paupers :r :') .
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 20:42:26 #3
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_174174442
De automaat is die Civics is volgens mij een gerobotiseerde handbak. Niet zo smooth misschien als een conventionele automaat, maar de slijtage van een handbak. Daar heb je als het goed is minder omkijken naar als naar een 'echte' automaat.

Wat kilometerstand betreft, staar je daar niet te blind op. De onderhoudshistorie en het gebruik/misbruik van de eigenaars voor je zegt een stuk meer. Mits onderhouden en niet afgeragd kan vrijwel elke benzinemotor hendig over de 3 ton komen zonder noemenswaardige problemen.

Op een gegeven moment zijn wel wat ophangingsdelen aan de beurt. Schokbrekers, rubbers, bussen, stuurkogeltjes, dat soort spul slijt gewoon. Voor zover ik weer is er geen harde lijn wat slijtage betreft en verschilt het echt per voertuig of dat bij 150k, 200k of 300k km is.
pi_174174596
registreer om deze reclame te verbergen
Prima kilometerstand voor die leeftijd. De semi-automaat zal inderdaad niet zo comfortabel rijden als een volautomaat, maar het werkt op zich prima. Cruise Control is erg fijn.

Het grootste nadeel van dat model is dat spoilertje op de achterruit, dat je veel zicht ontneemt.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_174175213
Hoezo mag je vriending alleen automaten rijden, wat is dat weer voor kul?
Op maandag 9 oktober 2017 20:31 schreef vogeltjesdans het volgende:
Geschiedenis wordt geschreven door overwinnaars. Het eerste slachtoffer in een oorlog is de waarheid.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:04:16 #6
7380 Treinhomo
2017: WTF is going on ?
pi_174175403
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2017 20:59 schreef Hyaenidae het volgende:
Hoezo mag je vriendin alleen automaten rijden, wat is dat weer voor kul?
Rijbewijs met beperking.
It's just the way we let off steam
we ain't typical of the hip-hop scene
when things get serious we just wanna have fun
we just don't care who is number one.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 21:15:28 #7
180174 Diemux
People vs Me
pi_174175931
registreer om deze reclame te verbergen
Per definitie moet je bij een tweedehands automaat de bakolie vervangen, dit kost <100 euro. Wordt vaak nagelaten bij het onderhoud.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 20:59 schreef Hyaenidae het volgende:
Hoezo mag je vriending alleen automaten rijden, wat is dat weer voor kul?
Als je afrijdt in een automaat mag je alleen in een automaat rijden ;)
pi_174175979
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 20:42 schreef Mano_ het volgende:
De automaat is die Civics is volgens mij een gerobotiseerde handbak. Niet zo smooth misschien als een conventionele automaat, maar de slijtage van een handbak. Daar heb je als het goed is minder omkijken naar als naar een 'echte' automaat.

Ik denk eerder het omgekeerde. Een koppelomvormer-automaat is in principe onderhoudsvrij. Je zou hem kunnen flushen, maar er zitten geen echte slijtagedelen in.

Een robotbak heeft een gewone koppeling zoals een handbak. Deze kan slijten en laat het koppelsysteem vaak niet zo goed ontwikkeld zijn om hiermee om te gaan. Als je reviews leest, het begint met een schokkerig systeem en eindigd met allemaal knipperende lampjes en een auto die geen meter veer vooruit of achteruit wil. Na 11 jaar zou ik wegblijven van dit soort systemen.
.
pi_174176023
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 21:15 schreef Diemux het volgende:
Per definitie moet je bij een tweedehands automaat de bakolie vervangen, dit kost <100 euro. Wordt vaak nagelaten bij het onderhoud.

[..]

Als je afrijdt in een automaat mag je alleen in een automaat rijden ;)
Waarom zou je dat überhaupt doen?
Daarnaast heeft het bedienen van een handbak toch niks met verkeersinzicht te maken?
Kun je later altijd nog leren (als je zo stom bent geweest om bij een rijschool met automaat te lessen), net als alle andere handling skills die je ook niet op rijles leert.
Op maandag 9 oktober 2017 20:31 schreef vogeltjesdans het volgende:
Geschiedenis wordt geschreven door overwinnaars. Het eerste slachtoffer in een oorlog is de waarheid.
pi_174176249
ik begrijp dus dat er nog verschillende automaten zijn een semi-automaat is dus iets anders dan een volautomaat die ik bijvoorbeeld in amerika had (Nissan Altima). wat is precies het verschil?

Ik heb even gelezen op internet en ik zie dat je met een semi automaat nog steeds zelf moet schakelen alleen heb je geen koppelingspedaal. klopt dat?

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 21:17 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Waarom zou je dat überhaupt doen?
Daarnaast heeft het bedienen van een handbak toch niks met verkeersinzicht te maken?
Kun je later altijd nog leren (als je zo stom bent geweest om bij een rijschool met automaat te lessen), net als alle andere handling skills die je ook niet op rijles leert.
Mensen met een automaat rijbewijs hebben dat meestal gedaan omdat het met een handgeschakelde bak niet ging. bijvoorbeeld omdat ze examenvrees hebben en dus helemaal in de stress schieten als ze moeten afrijden. met een automaat kunnen ze zich op het verkeer richten en hoeven ze zich niet te concentreren op het schakelen
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_174176436
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 21:23 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]

Mensen met een automaat rijbewijs hebben dat meestal gedaan omdat het met een handgeschakelde bak niet ging. bijvoorbeeld omdat ze examenvrees hebben en dus helemaal in de stress schieten als ze moeten afrijden. met een automaat kunnen ze zich op het verkeer richten en hoeven ze zich niet te concentreren op het schakelen
Ok, maar als dat zo is dan kunnen ze daarna zelf toch nog altijd leren om te schakelen?
Op maandag 9 oktober 2017 20:31 schreef vogeltjesdans het volgende:
Geschiedenis wordt geschreven door overwinnaars. Het eerste slachtoffer in een oorlog is de waarheid.
pi_174176495
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 21:27 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Ok, maar als dat zo is dan kunnen ze daarna zelf toch nog altijd leren om te schakelen?
ja klopt maar ik denk dat ze dan opnieuw moeten afrijden (maar weet dat eigenlijk niet zeker)

maar dit heeft natuurlijk niets te maken met de honda die ik eventueel wil kopen.
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_174176580
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 21:28 schreef DestroyerPiet het volgende:

[..]

ja klopt maar ik denk dat ze dan opnieuw moeten afrijden (maar weet dat eigenlijk niet zeker)

maar dit heeft natuurlijk niets te maken met de honda die ik eventueel wil kopen.
Ik zou je vriending eerst leren schakelen in het brik waar je nu nog in rijdt, zodat je niet verplicht bent om een gedateerde automaatbak aan te schaffen.
Op maandag 9 oktober 2017 20:31 schreef vogeltjesdans het volgende:
Geschiedenis wordt geschreven door overwinnaars. Het eerste slachtoffer in een oorlog is de waarheid.
pi_174176583
Een automaatbak is helemaal niet onderhoudsvrij. Zit een filter is wat met regelmaat vervangen moet worden, en de olie ook. Als je dat bijhoudt, is heel dat flushen wat tegenwoordig zo 'in de mode' is, helemaal niet nodig.
Veel fabrikanten roepen dat sommige dingen 'lifetime' zijn en je daar niet naar om zou hoeven kijken, maar in feite is dat BS. Automaat (en ook handbak) olie is een vergeetkindje, net als cardanolie bij RWD's..

Beste is gewoon om je bakolie in ieder geval elke ton te verversen tezamen met het filter (in een automaat). Handbak ook, maar daar zit geen filter in.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_174176624
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 21:30 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Ik zou je vriending eerst leren schakelen in het brik waar je nu nog in rijdt, zodat je niet verplicht bent om een gedateerde automaatbak aan te schaffen.
kan niet zomaar, dan moet ze opnieuw afrijden volgens mij.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_174176776
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 21:23 schreef DestroyerPiet het volgende:
ik begrijp dus dat er nog verschillende automaten zijn een semi-automaat is dus iets anders dan een volautomaat die ik bijvoorbeeld in amerika had (Nissan Altima). wat is precies het verschil?

Ik heb even gelezen op internet en ik zie dat je met een semi automaat nog steeds zelf moet schakelen alleen heb je geen koppelingspedaal. klopt dat?
Nee. Een semi-automaat is min-of-meer een handbak met een automatische koppeling. Maar bij mijn weten geven alle semi-automaten de mogelijkheid om automatisch te schakelen.

Dus je kan hem gewoon als automaat rijden, maar je hebt de gelegenheid om zelf te schakelen.

Het grote nadeel van een semi-automaat is dat de schakelbewegingen bij lange na niet zo vloeiend zijn als een volautomaat en tegelijkertijd dat handmatig schakelen niet zo soepel gaat als bij een handbak. Maar je leert ermee omgaan.

Ik zou me niet zo enorm zorgen maken over de slijtage. De koppeling heeft het, net als een normale koppeling, vooral te verduren op hellingen, maar dit is Nederland.

Maak gewoon een proefrit, kijk of het je bevalt. Honda's zijn enorm betrouwbare auto's. Zowel motorisch als mechanisch. Er zijn gewoon geen grote problemen met Civics.

Werp een blik op de onderhoudshistorie, maar dat geldt voor iedere auto.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_174176807
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 21:30 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Ik zou je vriending eerst leren schakelen in het brik waar je nu nog in rijdt, zodat je niet verplicht bent om een gedateerde automaatbak aan te schaffen.
het feit dat mijn vriendin alleen in een automaat mag rijden is niet de reden dat ik een nieuwe auto wil kopen. (ze heeft zelf een auto) maar als ik er dan toch een nieuwe moet dan koop ik er ook meteen eentje waar zij ook in kan rijden.
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_174179221
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 21:31 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

kan niet zomaar, dan moet ze opnieuw afrijden volgens mij.
Zijn maar een aantal aanvullende lessen, stuk of 5. Of het moet sinds kort veranderd zijn.

Verder bij het 1.8 model goed kijken of je blok niet 'zweet' of lekt. 06-09 modellen hebben in het begin problemen gehad met de casting van het blok wat iets te dun was.
I know exactly what I'll do with the advice that you gave.
Watch me throw it all away.
  Moderator woensdag 4 oktober 2017 @ 06:46:56 #19
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_174181767
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 21:30 schreef Sounddragon het volgende:

Beste is gewoon om je bakolie in ieder geval elke ton te verversen tezamen met het filter (in een automaat). Handbak ook, maar daar zit geen filter in.
De automaat (110.000) had ik laatst bij de garage opgehaald na een grote beurt. Toen heb ik ze gevraagd of de bakolie ook niet ververst moest worden zo onderhand.

'Dat doen we alleen als er problemen mee zijn' was het antwoord.

Uiteraard geldt dat de klant koning is, maar jammer dat ze het advies van de fabrikant aanhouden.
lebt denn der alte Holzmichl noch?
pi_174193010
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 21:35 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Nee. Een semi-automaat is min-of-meer een handbak met een automatische koppeling. Maar bij mijn weten geven alle semi-automaten de mogelijkheid om automatisch te schakelen.

Niet altijd! Ik heb eens in een Saab gereden die een handbak had maar geen koppeling. Je moest schakelen, alleen dus zonder koppelen. En dat is zo wtf als dat het klinkt als je dat voor het eerst doet.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_174195767
Dank jullie wel voor al het advies ik ga morgen bellen voor een proefrit op zaterdag.

waar zijn dingen waar ik op moet letten tijdens een proefrit?
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_174200946
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 20:13 schreef DestroyerPiet het volgende:
Dank jullie wel voor al het advies ik ga morgen bellen voor een proefrit op zaterdag.

waar zijn dingen waar ik op moet letten tijdens een proefrit?
rijgeluid/trillingen, controleer of airco en stoelverwarming functioneren, trek even de motorkap open om te kijken of (na de rit) het motorblok schoon is, controleer op roestplekken bij wielkasten en aan de onderkant.

En controleer of je je heel erg ergert aan de spoiler en of je met de versnellingsbak kan leven. Vooral dat laatste is voor je vriendin van belang.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_174219002
Lange proefrit maken. Minstens 30 minuten en ook 130 op de snelweg. Na verlaten snelweg de motorkap openen en goed kijken of er iets raars te zien is. Ook rondje om de auto doen.

En NOOIT de vraagprijs betalen, 10-20% moet er minstens af
  Moderator donderdag 5 oktober 2017 @ 21:01:36 #24
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_174220075
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 20:27 schreef pvdplanet het volgende:

En NOOIT de vraagprijs betalen, 10-20% moet er minstens af
Dat ligt toch ook echt aan de vraagprijs. Als een auto al behoorlijk scherp is geprijsd denk ik niet dat je dat voor elkaar gaat krijgen.
lebt denn der alte Holzmichl noch?
pi_174220175
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 20:27 schreef pvdplanet het volgende:

En NOOIT de vraagprijs betalen, 10-20% moet er minstens af
Hoe werkt dat met een inruilauto? hoe bepaal je daar de prijs van? ik rij nu in een fiat punto uit 2004
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')