abonnement Unibet Coolblue
pi_174157795
Naar aanleiding van het artikel "Vegetarische Slager mag van NVWA geen 'gerookte speckjes' meer verkopen", vroeg ik mij af wat jullie vinden van de benaming van vegetarische producten?
Bron

Ik ben zelf van mening dat je het gewoon bij de naam moet noemen. Dus bijvoorbeeld "Tofu-spies" en eventueel "met kipsmaak". En dus niet "Vegetarische kip-spies". (puur als voorbeeld)

Dit topic gaat NIET over vegetariër vs vleeseter enz. Enkel over de naamgeving.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:06:23 #2
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_174157825
Die semi-vlees namen vind ik maar stom. Liever een tofu-spies inderdaad, of broccoli-balletjes.
  roze dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:07:49 #3
393783 Ama
Hypa Hypa
pi_174157844
Ach het maakt mij weinig uit eerlijk gezegd.
Your beauty never ever scared me.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:08:33 #4
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174157853
Ik vind het niet echt een probleem zolang niet wordt gepretendeerd dat het èchte kip is. Er staat duidelijk Vegetarische Slager op, het ligt doorgaans in de koeling voor vegetarische producten etc.

Vraag me af wat ze met het gehackt gaan doen.

Bij sommige vleesproducten zit er zo weinig vlees in dat het ook bijna oplichting is ("kippensoep" gaat meer over de smaak dan over de kipflintertjes en de vegetarische kipstuckjes heten ook zo vanwege de smaak van kip).
pi_174157885
Ik heb de indruk dat de medeoprichter Koffeman een valide punt heeft dat dit verbod gedreven lijkt door de vleeslobby. De namen moeten hoe dan ook veranderen terwijl alternatieven (zoals etiketten) niet overwogen zijn.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 09:14:25 #6
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174157957
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 09:06 schreef egeltje1985 het volgende:
Die semi-vlees namen vind ik maar stom. Liever een tofu-spies inderdaad, of broccoli-balletjes.
Bij de Vegetarische Slager gaat het om "lupine brokjes" die de ene keer aan kip doen denken de andere keer aan ander vlees. De grondstof is zo bewerkt dat het er niet meer naar smaakt en een compleet andere structuur heeft gekregen. Ik zou me bekocht voelen als ik broccoliballen zou kopen en het zou naar kip smaken en ook in andere opzichten meer op kip dan broccoli lijken.

Merk op dat vegetarische producten als tofu ook gekocht worden door mensen die vlees niet lekker vinden en dat nepvlees van de Vegetarische Slager dus ook niet, en zij moeten ook goede productinformatie krijgen.
pi_174158627
Het punt bij de Vegetarische Slager is dat hij producten maakt die echt op vlees lijken. Het zijn dus niet van die soja- of tofustuiterballen, maar het lijkt echt op vlees, zowel qua smaak als structuur. Daarom kan ik mij voorstellen dat hij voor deze productnamen kiest.
Overigens is hier jaren geleden al een heel gedoe over geweest en werd hij toen ook al in het gelijk gesteld.
Daarbij, als je bij de Vegetarische Slager naar binnen loopt kan je als consument verwachten dat hij geen echt vlees verkoopt lijkt me?
pi_174158975
Ik vind het een dubbele standaard.

Wat gaan ze doen met bokkepootjes, boomstammetjes, boerenjongens, paaseieren van chocolade etc. Dat is dan toch net zo " verwarrend " ?

Er staat met koeieletters " vegetarisch " boven, waar gaat dit nu helemaal over?

Eieren met fipronil verzwijgt de NVWA, evenals varkensvlees met hepatitis maar hier moeten ze opeens spierballen tonen?
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_174158995
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 09:08 schreef Lunatiek het volgende:
Ik vind het niet echt een probleem zolang niet wordt gepretendeerd dat het èchte kip is. Er staat duidelijk Vegetarische Slager op, het ligt doorgaans in de koeling voor vegetarische producten etc.

Vraag me af wat ze met het gehackt gaan doen.

Bij sommige vleesproducten zit er zo weinig vlees in dat het ook bijna oplichting is ("kippensoep" gaat meer over de smaak dan over de kipflintertjes en de vegetarische kipstuckjes heten ook zo vanwege de smaak van kip).
Eens hiermee. Ik vind het geen misleiding, dat zijn eerder die voorbeelden die jij geeft. Bovendien liggen de vegetarische waren meestal ver weg van het echte vlees, dus zelfs een halfblinde komt niet gauw per ongeluk met iets vegetarisch thuis.

Ik vind de vermelding van 'kipstukjes' op de verpakking wel waardevol, want dat geeft informatie over de mogelijke toepassing. :Y

Ben niet zo'n complotdenker, maar imo zit hier wel heel duidelijk de CDA/vleeslobby achter. :')
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:11:31 #10
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174159009
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 09:51 schreef Travok het volgende:
Daarbij, als je bij de Vegetarische Slager naar binnen loopt kan je als consument verwachten dat hij geen echt vlees verkoopt lijkt me?
Ze leveren ook aan winkels die wel echt vlees verkopen, zoal AH.
pi_174159179
Lees trouwens dat andere producenten van vleesvervangers vergelijkbare namen gebruiken, maar die worden niet aangesproken op misleiding. :')

Nu is de Vegetarische Slager waarschijnlijk wel marktleider als het gaat om het nabootsen van vlees met vleesvervangers (ziet er in de verpakking het meest uit als 'echt' vlees), maar volgens de NVWA gaat het om de namen die misleidend zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-10-2017 10:20:08 ]
pi_174159313
Ik vind het allemaal prima, zolang er op de verpakking van frikandellen ook duidelijk opgezet wordt dat er vermalen koeienkutten, geitenlongen en schapenogen inzitten.
pi_174159340
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 10:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ze leveren ook aan winkels die wel echt vlees verkopen, zoal AH.
In dat geval staat er vast wel groot op de verpakking dat het van de vegetarisch slager komt en ligt het ook niet tussen het vlees maar tussen de vegetarische produkten.
Als ze het nou tussen het vlees zouden leggen en er niet op zetten dat het vegetarisch is is het een ander verhaal, maar dat is niet het geval.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:45:26 #14
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174159778
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 10:28 schreef Travok het volgende:

[..]

In dat geval staat er vast wel groot op de verpakking dat het van de vegetarisch slager komt en ligt het ook niet tussen het vlees maar tussen de vegetarische produkten.
Als ze het nou tussen het vlees zouden leggen en er niet op zetten dat het vegetarisch is is het een ander verhaal, maar dat is niet het geval.
Ik geloof dat ik het een keer tussen andere producten, waaronder echt vlees, in de discountbak heb zien liggen. Maar dan nog: je gaat er heus niet dood aan als je een keer geen echt vlees eet, en als je allergieën hebt is verstandig het bij voor jou nieuwe producten even het label na te lezen.

De uitspraak zou nodig zijn als er sprake is van opzettelijke misleiding door nergens kenbaar te maken dat het niet om echt vlees gaat, of hooguit in verplichte kleine lettertjes.

De Vegetarische Slager (ook samen met Unox) gebruikt overigens de ck als onderscheid, de concurrent kc, zie http://taaluniebericht.org/artikel/column/kipstukcjes
pi_174160043
Mijn kleuter en ik noemen het nepvleesjes O+
Maar dat mag niet volgens een vriendin, aangezien het geen vlees is kan het ook niet nep zijn redeneert ze :+

Nepvleesjes _O_
pi_174160163
Er is hier natuurlijk totaal geen sprake van misleiding.

Wel ben ik voor een enorm strenge regelgeving voor etiketten en labels, om misleiding te voorkomen. En hoewel ik dus van mening ben dat in dit geval niet van misleiding te spreken is, vind ik toch dat ze hun etiketten aan moeten passen.

Er zijn gewoon regels, zoals niet één letter aanpassen en dan een totaal ander product onder die naam verkopen. En daar heeft iedereen zich aan te houden. Of het in de supermarkt wel of niet direct tussen het vlees ligt is daar ondergeschikt aan.

Dus ook al komt dit van de vleeslobby die het eigenlijk gewoon leuk vindt de Vegetarische Slager te pesten, ik moet ze gelijk geven.
pi_174160264
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 10:09 schreef Aphrodyte het volgende:
Ik vind het een dubbele standaard.

Wat gaan ze doen met bokkepootjes, boomstammetjes, boerenjongens, paaseieren van chocolade etc. Dat is dan toch net zo " verwarrend " ?
Vergeet de palingworst, boterhamworst, leverkaas en jodenkoeken niet.

quote:
Er staat met koeieletters " vegetarisch " boven, waar gaat dit nu helemaal over?

Eieren met fipronil verzwijgt de NVWA, evenals varkensvlees met hepatitis maar hier moeten ze opeens spierballen tonen?
Ik ben het er eigenlijk wel mee eens, duidelijkheid voor de consument moet voorrang krijgen boven marketing. De producent kan er ook in koeienletters (ha,ha) opzetten dat het heel geschikt is als vervanger van kippenvlees bijvoorbeeld. Het is ook niet alleen dat er nu speck of kip op staat wat het niet is, maar het wordt op die manier ook niet duidelijker wat het wél is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:10:40 #18
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174160307
Het is natuurlijk bizar dat een bedrijf dat zich richt op vegetariërs net zou doen of ze vlees verkopen, dan lopen ze hun doelgroep mis.
pi_174160321
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Vergeet de palingworst, boterhamworst, leverkaas en jodenkoeken niet.

[..]

Ik ben het er eigenlijk wel mee eens, duidelijkheid voor de consument moet voorrang krijgen boven marketing. De producent kan er ook in koeienletters (ha,ha) opzetten dat het heel geschikt is als vervanger van kippenvlees bijvoorbeeld. Het is ook niet alleen dat er nu speck of kip op staat wat het niet is, maar het wordt op die manier ook niet duidelijker wat het wél is.
Ik kan het er ook mee eens zijn, als men consequent is. En dat is duidelijk niet het geval. dit is symboolpolitiek.

Als ze er echt wat aan willen doen, horen bovengenoemde producten die jij noemt ook aangepakt te worden. Laat ze dan maar eens beginnen met snoep: "spekjes'' naar ''marshmallows' te veranderen.
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:12:42 #20
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174160351
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:07 schreef Weltschmerz het volgende:
maar het wordt op die manier ook niet duidelijker wat het wél is.
Dat heb je bij wel meer productnamen.
Moest ineens aan Autodrop denken, zit helemaal geen auto in, of Omo, kun je dat eten?
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:14:25 #21
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174160382
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:11 schreef Aphrodyte het volgende:

Laat ze dan maar eens beginnen met snoep: "spekjes'' naar ''marshmallows' te veranderen.
Wat ga je met speksteen doen?

Het is daar eerder dat de laagjes het "spek" zijn, en dat spek niet noodzakelijk vlees is.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:18:19 #22
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_174160478
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:10 schreef Lunatiek het volgende:
Het is natuurlijk bizar dat een bedrijf dat zich richt op vegetariërs net zou doen of ze vlees verkopen, dan lopen ze hun doelgroep mis.
Elke idioot weet dat het geen echt vlees is. Die naamgeving is om duidelijk te maken waar het naar moet smaken en als zodanig ook iets als marketing.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_174160562
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:18 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Elke idioot weet dat het geen echt vlees is. Die naamgeving is om duidelijk te maken waar het naar moet smaken en als zodanig ook iets als marketing.
Daarnaast staat er groot boven 'De VEGETARISCHE slager''.

Is een stuk duidelijker dan, zeg, bokkepootjes..
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_174160599
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:11 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]

Ik kan het er ook mee eens zijn, als men consequent is. En dat is duidelijk niet het geval. dit is symboolpolitiek.

Als ze er echt wat aan willen doen, horen bovengenoemde producten die jij noemt ook aangepakt te worden. Laat ze dan maar eens beginnen met snoep: "spekjes'' naar ''marshmallows' te veranderen.
Wat een onzin. Als jij snoepspekjes maakt met als doel ze zoveel mogelijk op vleesspekjes te laten lijken en proeven, en op dezelfde afdeling verkoopt, dan hoor je ze gewoon inderdaad geen spekjes of speckjes te noemen.

Er zijn regels om verwarring en misleiding te voorkomen, en daar moet iedereen zich aan houden. Ook al ben ik totaal niet van mening dat de Vegetarische Slager mensen probeert te misleiden.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:23:28 #25
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_174160607
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik ben het er eigenlijk wel mee eens, duidelijkheid voor de consument moet voorrang krijgen boven marketing. De producent kan er ook in koeienletters (ha,ha) opzetten dat het heel geschikt is als vervanger van kippenvlees bijvoorbeeld. Het is ook niet alleen dat er nu speck of kip op staat wat het niet is, maar het wordt op die manier ook niet duidelijker wat het wél is.
Er staat al idioot groot op dat het van de vegetarische slager is, en voor het woord kipstuckjes staat nog een keer het woord vegetarisch. De verpakking zelf is erg herkenbaar. Dat moet toch wel duidelijk genoeg zijn.

En je weet pas wat erin zit als je de ingrediëntenlijst checkt, maar dat geldt voor vrijwel alle producten met een ingrediëntenlijst.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_174160624
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:21 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]

Daarnaast staat er groot boven 'De VEGETARISCHE slager''.

Is een stuk duidelijker dan, zeg, bokkepootjes..
Nogmaals, bokkepootjes zijn niet geproduceert om zoveel mogelijk op echte poten van een bok te lijken, en liggen niet op dezelfde afdeling. Dit is een vergelijking van niets.
pi_174160672
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Er staat al idioot groot op dat het van de vegetarische slager is, en voor het woord kipstuckjes staat nog een keer het woord vegetarisch. De verpakking zelf is erg herkenbaar. Dat moet toch wel duidelijk genoeg zijn.

En je weet pas wat erin zit als je de ingrediëntenlijst checkt, maar dat geldt voor vrijwel alle producten met een ingrediëntenlijst.
Noem het dan geen kipstuckjes. We hebben die regels om een reden, en moeten ze niet laten verzwakken bij bepaalde uitzonderingen. Los van of het bewuste misleiding is of niet.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:34:54 #28
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_174160897
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:21 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]

Daarnaast staat er groot boven 'De VEGETARISCHE slager''.

Is een stuk duidelijker dan, zeg, bokkepootjes..
Nee, want dat zijn geen soortgelijke, concurrerende producten.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:36:23 #29
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_174160929
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:26 schreef PJR het volgende:

[..]

Noem het dan geen kipstuckjes. We hebben die regels om een reden, en moeten ze niet laten verzwakken bij bepaalde uitzonderingen. Los van of het bewuste misleiding is of niet.
Ze heten vegetarische kipstuckjes. Dus 1) er staat een c tussen, en 2) er staat vegetarisch voor. Dat zijn duidelijke verschillen. Dan ligt het ook nog eens in herkenbare verpakking in een apart schap. Je moet wel erg kapot zijn wil je dan nog misleid worden.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_174160936
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Er staat al idioot groot op dat het van de vegetarische slager is, en voor het woord kipstuckjes staat nog een keer het woord vegetarisch. De verpakking zelf is erg herkenbaar. Dat moet toch wel duidelijk genoeg zijn.

En je weet pas wat erin zit als je de ingrediëntenlijst checkt, maar dat geldt voor vrijwel alle producten met een ingrediëntenlijst.
Inderdaad, hoe duidelijk wil je het hebben:



Gaat nergens over dit. :')
pi_174160966
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:21 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]

Daarnaast staat er groot boven 'De VEGETARISCHE slager''.

Is een stuk duidelijker dan, zeg, bokkepootjes..
Juist omdat de producten zo veel op vlees lijken is de naamgeving 'verwarrend'.

Ik vind het zelf ook wat overdreven, aan de andere kant is vlees duur en zijn er schandalen geweest met paardenvlees in rund etc. Dus ik vind het in principe terecht dat producten moeten heten wat ze zijn. Ik heb een hekel aan fantasienamen die gebruikt worden om gebrek aan originele ingrediënten te verdoezelen.

Denk dat dit niet echt de juiste testcase is. Ik vind Coolbest (ooit volledig sap, nu een deel sap en een deel suikerwater) of meergranenbrood (witbrood met wat zaadjes) veel erger dan iemand die zich vegetarische slager noemt.

Echter moet de wet eenduidig zijn. Dat begrijp ik er wel aan.
Whatever...
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:41:11 #32
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_174161071
Ik vind het eigenlijk wel terecht. Er zijn zo veel merknamen en producten die op een of andere manier beschermd zijn (feta, basterdsuiker, oude jenever) en ik vind het niet vreemd dat in iets dat 'kipstuckjes' heet dan ook daadwerkelijk kip zou moeten zitten. En ja, het klopt dat er ook producten zijn die nauwelijks met de naam te maken hadden zoals die kippensoep van hierboven, maar dat vind ik dan eerder het probleem. Als je dit soort namen toestaat voor nepvlees krijg je juist die verwatering. Als er nu straks een bedrijf 'kipstuckcjes' gaat verkopen waar 1% kip in zit, is dat ook nog ok? En als ze het 'vegatarische kipstuckcjes' gaan noemen?

Maar misschien is het gewoon persoonlijk, want ik snap überhaupt niet waarom die producenten toch zo graag vlees willen 'namaken'. Ik heb een paar keer dingen van de vegetarisch slager op, en het lijkt over het algemeen net niet op vlees maar is gewoon lekker op zichzelf. En je kunt zo veel leukere dingen met vegetarische producten doen, lijkt me veel interessanter.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_174161089
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:23 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Er staat al idioot groot op dat het van de vegetarische slager is, en voor het woord kipstuckjes staat nog een keer het woord vegetarisch. De verpakking zelf is erg herkenbaar. Dat moet toch wel duidelijk genoeg zijn.

En je weet pas wat erin zit als je de ingrediëntenlijst checkt, maar dat geldt voor vrijwel alle producten met een ingrediëntenlijst.
Maar consumenten hebben vaak niet zoveel aandacht of de leesbril niet op. Feit is dat die benamingen alleen de marketing dienen en het er wel onduidelijker op maken wat er in zit. Dat vind ik dat de marketing moet wijken en binnen de kaders van duidelijke productinformatie moet blijven.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_174161102
Trouwens, Vivera heeft ook allerlei producten met vlees- en visnamen: kipstukcjes, kipschnitzel, spekcjes, shoarma, kruimgehakt, visburger, vissticks
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:43:11 #35
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_174161123
Ik ben heel erg voor de benamingen zoals de Vegetarische Slager ze nu hanteert.
Omdat dat de allerallerallerduidelijkste benamingen zijn.
Alle andere benamingen zijn KUT en superverwarrend.

Hetzelfde is gebeurd bij yoghurt. Veganistische yoghurt mag geen yoghurt heten met als gevolg dat als ik eens veganistische yoghurt nodig heb het niet kan vinden in de schappen. Echt superkut.
pi_174161163
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:36 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Ze heten vegetarische kipstuckjes. Dus 1) er staat een c tussen, en 2) er staat vegetarisch voor. Dat zijn duidelijke verschillen. Dan ligt het ook nog eens in herkenbare verpakking in een apart schap. Je moet wel erg kapot zijn wil je dan nog misleid worden.
Mag ik ook "Vegetarische kipstukjes" waar gewoon vlees in zit verkopen onder die naam?
Zo nee, waarom mogen zij dat wel andersom?

Bovendien zit die "spelfout" niet in het woord kip, maar in stukjes. Verander dan op z'n minst het woord kip...
pi_174161253
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:43 schreef RobinOok het volgende:
Ik ben heel erg voor de benamingen zoals de Vegetarische Slager ze nu hanteert.
Omdat dat de allerallerallerduidelijkste benamingen zijn.
Alle andere benamingen zijn KUT en superverwarrend.

Hetzelfde is gebeurd bij yoghurt. Veganistische yoghurt mag geen yoghurt heten met als gevolg dat als ik eens veganistische yoghurt nodig heb het niet kan vinden in de schappen. Echt superkut.
Helemaal mooi, maar dan mag ik ook in een emmer schijten en dat als yoghurt verkopen.

Het probleem dat je omschrijft is dat veel vegetariërs de neiging hebben om vervangers dezelfde naam te geven als het oorspronkelijke product. Niet mijn probleem. Ik wil als ik yoghurt koop dat het van melk gemaakt is. En als ik een product koop met kip in de naam, dat het dan kip is, of dat er kip in zit.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:54:47 #38
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_174161424
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:44 schreef PJR het volgende:

[..]

Mag ik ook "Vegetarische kipstukjes" waar gewoon vlees in zit verkopen onder die naam?
Zo nee, waarom mogen zij dat wel andersom?

Bovendien zit die "spelfout" niet in het woord kip, maar in stukjes. Verander dan op z'n minst het woord kip...
Nee, want dat vegetarisch geeft vind ik meer aan dan het kipgedeelte. Klinkt raar, snap ik, maar bij vleesvervangers is het doel dat het op vlees lijkt. Dus je geeft aan wat het voor moet stellen, dan zet je er voor dat het vegetarisch is. Het wordt ook lastig om dat anders te doen denk ik, je moet er dan iets als 'product met kipsmaak' van maken en dat klinkt niet zo.

Bij speckjes hebben ze wel het 'vlees' gedeelte veranderd, dus het zal niet bewust anders zijn gedaan bij kipstuckjes.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:05:50 #39
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_174161692
https://twitter.com/VegaS(...)ef-om-vegaslagers%2F

Sorry, krijg er geen plaatje bij.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_174161693
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:54 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Nee, want dat vegetarisch geeft vind ik meer aan dan het kipgedeelte.
Maar objectief gezien is dat niet zo.
quote:
Klinkt raar, snap ik, maar bij vleesvervangers is het doel dat het op vlees lijkt. Dus je geeft aan wat het voor moet stellen, dan zet je er voor dat het vegetarisch is. Het wordt ook lastig om dat anders te doen denk ik, je moet er dan iets als 'product met kipsmaak' van maken en dat klinkt niet zo.
Dat het niet lekker bekt is geen enkele reden de regels voor hen als uitzondering soepeler te maken. "Vegetarische stukjes", met op het etiket de aanduiding dat het bedoelt is als vervanger voor kip is net zo duidelijk, en geeft geen twijfel over wat het product is. Het is zelfs veel eerlijker.

quote:
Bij speckjes hebben ze wel het 'vlees' gedeelte veranderd, dus het zal niet bewust anders zijn gedaan bij kipstuckjes.
Dit toont alleen maar aan dat ze weten dat ze met de regels spelen, en dat de naam niet exact hetzelfde mag zijn. Een c toevoegen is dan juist overduidelijk enkel het omzeilen van de regels, waar ik tegen ben.


De regels die we hebben moeten voorkomen dat bedrijven met een 'hippe' spelfout de regels omzeilen. Net zoals ik geen nepfeta als fetta mag verkopen.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:08:18 #41
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_174161739
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:05 schreef PJR het volgende:

[..]

Maar objectief gezien is dat niet zo.

[..]

Dat het niet lekker bekt is geen enkele reden de regels voor hen als uitzondering soepeler te maken. "Vegetarische stukjes", met op het etiket de aanduiding dat het bedoelt is als vervanger voor kip is net zo duidelijk, en geeft geen twijfel over wat het product is. Het is zelfs veel eerlijker.

[..]

Dit toont alleen maar aan dat ze weten dat ze met de regels spelen, en dat de naam niet exact hetzelfde mag zijn. Een c toevoegen is dan juist overduidelijk enkel het omzeilen van de regels, waar ik tegen ben.


De regels die we hebben moetrn voorkomen dat bedrijven met een 'hippe' spelfout de regels omzeilen. Net zoals ik geen nepfeta als fetta mag verkopen.
Feta is een beschermde naam, net als boter en parmaham. Vlees in het algemeen heeft dat volgens mij niet echt. Dus vegetarische vleesproducten kun je beter in het rijtje kunstgras, nepbont en amandelmelk plaatsen. Mogen die dan ook niet?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_174161807
Ik zag laatst "funghi porcini", ravioli "met eekhoorntjesbrood", prominent op de verpakking. En daar blijkt dan wel 0,4% eekhoorntjesbrood in te zitten. Of van die vruchtensappen met weelderige plaatjes van dikke vette sappige bessen en bosvruchten, en dat blijkt dan voor 90% uit druiven- of appelsap (aangelengd met water) te bestaan. Ik vind dat veel verneukeratiever dan de spullen van de vegetarische slager, die duidelijk vermeldt waar het van gemaakt is (soja) en waar het op lijkt; nergens staat ook maar iets van een claim dat het daadwerkelijk vlees is. Er staat bijv geen foto van een dier op.
pi_174161856
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:08 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Feta is een beschermde naam, net als boter en parmaham. Vlees in het algemeen heeft dat volgens mij niet echt. Dus vegetarische vleesproducten kun je beter in het rijtje kunstgras, nepbont en amandelmelk plaatsen. Mogen die dan ook niet?
Tegen de naam 'nepkip' heb ik geen bezwaar. Nepbont en kunstgras ook niet. Amandelmelk inderdaad liever niet.
pi_174161918
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:08 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Feta is een beschermde naam, net als boter en parmaham. Vlees in het algemeen heeft dat volgens mij niet echt. Dus vegetarische vleesproducten kun je beter in het rijtje kunstgras, nepbont en amandelmelk plaatsen. Mogen die dan ook niet?
Amandelmelk mag inderdaad sinds kort niet meer, dat "zou te veel verwarring opleveren met zuivel". Sojamelk mag ook niet meer. Het heet nu soja-drink ofzo. Maar pindakaas, cacaoboter en kokosmelk mag dan gek genoeg weer wel. En sojaburger ook. Grappig is ook dat "pindaboter" historisch al niet mocht omdat boter ook een beschermde term zou zijn. Kaas blijkbaar niet. Behalve misschien in het geval van soja-kaas? Ik snap er in ieder geval geen ruk meer van.
pi_174161980
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:10 schreef Farenji het volgende:
Ik zag laatst "funghi porcini", ravioli "met eekhoorntjesbrood", prominent op de verpakking. En daar blijkt dan wel 0,4% eekhoorntjesbrood in te zitten. Of van die vruchtensappen met weelderige plaatjes van dikke vette sappige bessen en bosvruchten, en dat blijkt dan voor 90% uit druiven- of appelsap (aangelengd met water) te bestaan. Ik vind dat veel verneukeratiever dan de spullen van de vegetarische slager, die duidelijk vermeldt waar het van gemaakt is (soja) en waar het op lijkt; nergens staat ook maar iets van een claim dat het daadwerkelijk vlees is. Er staat bijv geen foto van een dier op.
Maar dat is een hele andere discussie.

Ik ben het met je eens dat de Vegetarische Slager absoluut niet bezig is met proberen te misleiden, maar dat maakt nog niet dat de regels voor hen versoepeld toegepast moeten worden.
Want als je hen hun gaan laat gaan, is het niet meer redelijk om een product met de naam "kakelende varkensschnitzel" waar geen varken in zit, maar alleen kip, te weren. Want zij halen dan exact hetzelfde geintje uit als de Vegetarische Slager, maar toch denk ik dat je dit voorbeeld níet acceptabel vind.
pi_174162001
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:19 schreef PJR het volgende:

[..]

Maar dat is een hele andere discussie.

Ik ben het met je eens dat de Vegetarische Slager absoluut niet bezig is met proberen te misleiden, maar dat maakt nog niet dat de regels voor hen versoepeld toegepast moeten worden.
Want als je hen hun gaan laat gaan, is het niet meer redelijk om een product met de naam "kakelende varkensschnitzel" waar geen varken in zit, maar alleen kip te weren. Want zij halen dan exact hetzelfde geintje uit als de Vegetarische Slager, maar toch denk ik dat je dit voorbeeld níet acceptabel vind.
Nou, ik was ooit wel heel teleurgesteld toen ik erachter kwam dat in kips-leverworst helemaal geen kip bleek te zitten! :(
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:22:43 #47
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_174162053
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:13 schreef PJR het volgende:

[..]

Tegen de naam 'nepkip' heb ik geen bezwaar. Nepbont en kunstgras ook niet. Amandelmelk inderdaad liever niet.
Paasei? Pindakaas? Eekhoorntjesbrood?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_174162058
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 09:08 schreef Lunatiek het volgende:
Ik vind het niet echt een probleem zolang niet wordt gepretendeerd dat het èchte kip is. Er staat duidelijk Vegetarische Slager op, het ligt doorgaans in de koeling voor vegetarische producten etc.

Vraag me af wat ze met het gehackt gaan doen.

Bij sommige vleesproducten zit er zo weinig vlees in dat het ook bijna oplichting is ("kippensoep" gaat meer over de smaak dan over de kipflintertjes en de vegetarische kipstuckjes heten ook zo vanwege de smaak van kip).
Eens. De producten zijn niet misleidend en hebben ook niet die intentie. Naast wat jij al noemde zijn de producten van de Vegetarische slager ook nog vrij duur. Niemand zal die ooit per ongeluk kopen met het idee echte kip aan het schaffen.

Ik houd niet van complotdenken maar vraag me af wie/wat hier achter zit. Het is zo selectief hoe sommige producten zoals deze en sojamelk er uit worden gepikt. Sommige benamingen worden opgenomen in het taalgebruik en dan is het niet erg dat ze hun letterlijke betekenis verliezen (zie pindakaas).
pi_174162079
Ik kreeg het net mee op BNR. Ik vind het schandalig dat dit bedrijf aangepakt wordt.

De naam 'vegetarische kipstukjes', bijvoorbeeld, vind ik nou niet bepaald misleidend... :{
pi_174162109
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:36 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Inderdaad, hoe duidelijk wil je het hebben:

[ afbeelding ]

Gaat nergens over dit. :')
Het sufste is nog dat op de verpakking staat "lijkt erg op kip". Hoe eerlijk wil je het hebben.
pi_174162126
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:10 schreef Farenji het volgende:
Ik zag laatst "funghi porcini", ravioli "met eekhoorntjesbrood", prominent op de verpakking. En daar blijkt dan wel 0,4% eekhoorntjesbrood in te zitten. Of van die vruchtensappen met weelderige plaatjes van dikke vette sappige bessen en bosvruchten, en dat blijkt dan voor 90% uit druiven- of appelsap (aangelengd met water) te bestaan. Ik vind dat veel verneukeratiever dan de spullen van de vegetarische slager, die duidelijk vermeldt waar het van gemaakt is (soja) en waar het op lijkt; nergens staat ook maar iets van een claim dat het daadwerkelijk vlees is. Er staat bijv geen foto van een dier op.
Dat vind ik ook.

Echter blijft overeind dat in een product moet zitten wat erop staat.

Ik zou het liefst die bosvruchtensap ook willen laten genomen als druiven- en appelsap met bosvruchten....

De vegetarische slager zelf is niet zozeer enorm fout bezig in geest van de wet. Maar naar de letter klopt het niet. Het punt is als je het toestaat, wat mag er dan nog meer?

Kipstukcjes met 0,4 procent kip? Of kyp, waarin dan een mengsel van gevolgelte, soja en goedkoop slachtafval van andere dieren inzit?
Whatever...
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:26:53 #52
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_174162146
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:16 schreef Farenji het volgende:

[..]

Amandelmelk mag inderdaad sinds kort niet meer, dat "zou te veel verwarring opleveren met zuivel". Sojamelk mag ook niet meer. Het heet nu soja-drink ofzo. Maar pindakaas, cacaoboter en kokosmelk mag dan gek genoeg weer wel. En sojaburger ook. Grappig is ook dat "pindaboter" historisch al niet mocht omdat boter ook een beschermde term zou zijn. Kaas blijkbaar niet. Behalve misschien in het geval van soja-kaas? Ik snap er in ieder geval geen ruk meer van.
Bij amandelmelk snap ik het eigenlijk beter, dat zou ook melk met amandelsmaak kunnen zijn. Bij vegetarisch gehakt ed weet je dat het geen vlees is.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_174162187
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:25 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Dat vind ik ook.

Echter blijft overeind dat in een product moet zitten wat erop staat.

Ik zou het liefst die bosvruchtensap ook willen laten genomen als druiven- en appelsap met bosvruchten....

De vegetarische slager zelf is niet zozeer enorm fout bezig in geest van de wet. Maar naar de letter klopt het niet. Het punt is als je het toestaat, wat mag er dan nog meer?

Kipstukcjes met 0,4 procent kip? Of kyp, waarin dan een mengsel van gevolgelte, soja en goedkoop slachtafval van andere dieren inzit?
Je doet alsof er een glijdende schaal gaande is, maar dat is niet zo. De regels rond namen zijn niet om exact te bepalen welk product welke naam moet hebben. Waar het om gaat is dat een naam niet misleidend is. Een producent mag niet de consument misleiden om iets te kopen in de veronderstelling dat het iets anders is. Als van die misleiding geen sprake is mag je heel creatief zijn met de naam. In autodrop zitten - verbazingwekkend - geen echte Cadillacs. Maar dat denkt ook niemand, dus is dat niet erg.
pi_174162233
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Paasei? Pindakaas? Eekhoorntjesbrood?
Als je pindakaas op de kaasafdeling verkoopt vind ik de naam pindaKAAS inderdaad niet oké. Net als wanneer eekhoorntjesbrood bij het gewone brood ligt.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:30:47 #55
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_174162240
Mag dit nog wel? ;)
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:33:24 #56
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_174162291
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:25 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

De vegetarische slager zelf is niet zozeer enorm fout bezig in geest van de wet. Maar naar de letter klopt het niet. Het punt is als je het toestaat, wat mag er dan nog meer?

Kipstukcjes met 0,4 procent kip? Of kyp, waarin dan een mengsel van gevolgelte, soja en goedkoop slachtafval van andere dieren inzit?
In kattenvoer moet minimaal 4% kip zitten om er kip op te mogen zetten. Wat er dan verder in zit maakt niet uit. Dat noem ik misleiding. Vegetarisch gehakt noem ik niet zo, want er staat letterlijk dat het vegetarisch is. Ze proberen de consument niet voor de gek te houden, ze proberen aan te geven welk soort vlees hun vleesvervanger vervangt.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_174162296
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:28 schreef Tchock het volgende:

[..]

Je doet alsof er een glijdende schaal gaande is, maar dat is niet zo. De regels rond namen zijn niet om exact te bepalen welk product welke naam moet hebben. Waar het om gaat is dat een naam niet misleidend is. Een producent mag niet de consument misleiden om iets te kopen in de veronderstelling dat het iets anders is. Als van die misleiding geen sprake is mag je heel creatief zijn met de naam. In autodrop zitten - verbazingwekkend - geen echte Cadillacs. Maar dat denkt ook niemand, dus is dat niet erg.
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:19 schreef PJR het volgende:

Ik ben het met je eens dat de Vegetarische Slager absoluut niet bezig is met proberen te misleiden, maar dat maakt nog niet dat de regels voor hen versoepeld toegepast moeten worden.
Want als je hen hun gaan laat gaan, is het niet meer redelijk om een product met de naam "kakelende varkensschnitzel" waar geen varken in zit, maar alleen kip, te weren. Want zij halen dan exact hetzelfde geintje uit als de Vegetarische Slager, maar toch denk ik dat je dit voorbeeld níet acceptabel vind.
In dit geval is intentie niet van belang, want daarvoor moet je ze op hun blauwe ogen geloven. Ook al ben ik van mening dat er bij de Vegetarische Slager geen sprake van kwade intentie is.
pi_174162309
quote:
11s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:30 schreef golfer het volgende:
Mag dit nog wel? ;)
[ afbeelding ]
Niet als je ze bij echte muizen op de afdeling legt. :T
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:34:22 #59
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_174162311
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:30 schreef PJR het volgende:

[..]

Als je pindakaas op de kaasafdeling verkoopt vind ik de naam pindaKAAS inderdaad niet oké. Net als wanneer eekhoorntjesbrood bij het gewone brood ligt.
Zoals vleesvervangers bij de vleesvervangers in het schap liggen bedoel je?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_174162331
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:28 schreef Tchock het volgende:

[..]

Je doet alsof er een glijdende schaal gaande is, maar dat is niet zo. De regels rond namen zijn niet om exact te bepalen welk product welke naam moet hebben. Waar het om gaat is dat een naam niet misleidend is. Een producent mag niet de consument misleiden om iets te kopen in de veronderstelling dat het iets anders is. Als van die misleiding geen sprake is mag je heel creatief zijn met de naam. In autodrop zitten - verbazingwekkend - geen echte Cadillacs.
Nee, maar als er "vegetarisch" op zou staan mag je er wel vanuitgaan dat er geen dierlijke gelatine in de drop zit. Dat zit er wel in, dus staat er niet op dat het vegetarisch is, maar je moet wel de kleine lettertjes lezen om erachter te komen. Vegetarische kaas mag ook geen dierlijk stremsel bevatten. Maar gewone kaas wordt ook niet gelabeld met "dierlijk" of "niet-vegetarisch". De term "vegetarisch" mag je niet zomaar overal opzetten. Dus hoe ontzettend moeilijk kan het zijn om te bedenken dat iets van de Vegetarische Slager geen kip of varken bevat?
pi_174162356
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:34 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Zoals vleesvervangers bij de vleesvervangers in het schap liggen bedoel je?
En vaak in hetzelfde schap ook echt vlees. In kleinere supermarkten heeft vegetarisch spul vaak echt geen eigen schap. Op de afdeling die vaak met bordjes als "Vlees, gevogelte en vis" aangeprezen wordt.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:38:24 #62
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_174162389
Mag dit?

Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_174162402
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:35 schreef Farenji het volgende:

[..]

Nee, maar als er "vegetarisch" op zou staan mag je er wel vanuitgaan dat er geen dierlijke gelatine in de drop zit. Dat zit er wel in, dus staat er niet op dat het vegetarisch is, maar je moet wel de kleine lettertjes lezen om erachter te komen. Vegetarische kaas mag ook geen dierlijk stremsel bevatten. Maar gewone kaas wordt ook niet gelabeld met "dierlijk" of "niet-vegetarisch". De term "vegetarisch" mag je niet zomaar overal opzetten. Dus hoe ontzettend moeilijk kan het zijn om te bedenken dat iets van de Vegetarische Slager geen kip of varken bevat?
Dat jij kan bedenken dat er geen vlees in zit doet er helaas niet toe. Van een glijdende schaal is uiteraard weldegelijk sprake, duidelijk gemaakt door het feit dat niemand op het voorbeeld van "kakelende varkensschnitzel" in kan gaan.
pi_174162427
quote:
11s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:38 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Mag dit?

[ afbeelding ]
Niet als je ze tussen de eieren legt.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:40:53 #65
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_174162435
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:36 schreef PJR het volgende:

[..]

En vaak in hetzelfde schap ook echt vlees. In kleinere supermarkten heeft vegetarisch spul vaak echt geen eigen schap. Op de afdeling die vaak met bordjes als "Vlees, gevogelte en vis" aangeprezen wordt.
Dan ligt het nog steeds niet tussen het vlees maar tussen de vleesvervangers. Maar als het in een aparte koeling ligt mag het dus wel van jou?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:41:31 #66
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_174162447
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:40 schreef PJR het volgende:

[..]

Niet als je ze tussen de eieren legt.
Denk je echt dat mensen zo dom zijn?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_174162510
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 09:10 schreef opgebaarde het volgende:
Ik heb de indruk dat de medeoprichter Koffeman een valide punt heeft dat dit verbod gedreven lijkt door de vleeslobby. De namen moeten hoe dan ook veranderen terwijl alternatieven (zoals etiketten) niet overwogen zijn.
Ik denk van niet. De Nederlandse regelgeving rond benamingen is vrij streng. Het zou eerder vreemd zijn als daar voor vegetarische producten opeens een uitzondering voor gemaakt wordt.

En ik ben benieuwd of de mensen die roepen dat het in een ander schap ligt en er een extra letter tussen zit, ook vinden dat margarine als "veganistische bohter" verkocht mag worden. Of zelfs "veganistisch botersmeehrsel", want het is niet eens het cruciale aspect van de productnaam die anders is.

[ Bericht 7% gewijzigd door AnanYaw op 03-10-2017 12:56:36 ]
pi_174162549
En de chocoladesigaretten dan :o :o
pi_174162638
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:41 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Denk je echt dat mensen zo dom zijn?
Nee. Waar in dot topic zie je mij beweren dat ik vind dat de regels gehandhaafd moeten worden omdat mensen dom zijn?
pi_174162665
quote:
9s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:45 schreef Wereldgozer het volgende:
En de chocoladesigaretten dan :o :o
Die zijn al heel lang verboten door de EU.
pi_174162712
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:40 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Dan ligt het nog steeds niet tussen het vlees maar tussen de vleesvervangers.
Vaak genoeg ligt het gewoon direct naast, onder, boven echt vlees.
quote:
Maar als het in een aparte koeling ligt mag het dus wel van jou?
Als het op een vegetarische afdeling in een vegetarisch schap ligt, dan is het al een ander verhaal ja. Maar nog steeds sta ik dan niet avhter de naam KIPstu(c)kjes.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:53:28 #72
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_174162725
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:50 schreef PJR het volgende:

[..]

Nee. Waar in dot topic zie je mij beweren dat ik vind dat de regels gehandhaafd moeten worden omdat mensen dom zijn?
Waarom doe je dan moeilijk mbt de locatie? Staat in de regels dat pindakaas alleen zo mag heten als het niet bij de kaas ligt?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:54:08 #73
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_174162745
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:44 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

Ik denk van niet. De Nederlandse regelgeving rond benamingen is vrij streng. Het zou eerder vreemd zijn als daar voor vegetarische producten opeens een uitzondering voor gemaakt wordt.

En ik ben benieuwd of de mensen die roepen dat het in een ander schap ligt en er een extra letter tussen zit, ook vinden dat margarine als "veganistische bohter" verkocht mag worden.
Van mij wel. Is ook alleen maar niet gebeurd omdat boter een beschermde naam is.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_174162768
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:44 schreef AnanYaw het volgende:
En ik ben benieuwd of de mensen die roepen dat het in een ander schap ligt en er een extra letter tussen zit, ook vinden dat margarine als "veganistische bohter" verkocht mag worden.
Sterker nog, "Block boter" van de "Veganistische boer".
pi_174162836
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:53 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Waarom doe je dan moeilijk mbt de locatie? Staat in de regels dat pindakaas alleen zo mag heten als het niet bij de kaas ligt?
Dat doe ik niet. 'Jullie' beginnen over locatie, dat het duidelijk is want ander schap. En dat is in veel supermarkten gewoon onwaar. Je moet niet proberen mij in de discussie van het daadwerkelijke punt af te leiden, en mij daar vervolgens op aanspreken. Dat is een erg goedkope discussietechniek waar op neergekeken wordt, ook al heb je zelf waarschijnlijk niet door dat je ermee bezig bent.

Maar als pindakaas tussen de kaas lag, en op echte kaas moest lijken, dan zou dat zeker verboden zijn ja.
pi_174162997
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:54 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Van mij wel. Is ook alleen maar niet gebeurd omdat boter een beschermde naam is.
En jij hebt daar geen begrip voor, dat namen beschermd worden? Zelf zou ik het ook niet chill vinden als een producent een andere vogel als kip gaat verkopen, omdat het goedkoper is en de naam kip nou eenmaal al veel gebruikt wordt. Ook niet als ze ergens anders op de verpakking zetten dat het niet echt kip is. Enige uniformiteit in regelgeving vind ik wel zo eerlijk.

quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:55 schreef PJR het volgende:

[..]

Sterker nog, "Block boter" van de "Veganistische boer".
Precies, ik had zelf ook een wijziging gemaakt, omdat de vergelijking nog niet eens de situatie helemaal vatte.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:07:22 #77
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_174163108
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:58 schreef PJR het volgende:

[..]

Dat doe ik niet. 'Jullie' beginnen over locatie, dat het duidelijk is want ander schap. En dat is in veel supermarkten gewoon onwaar. Je moet niet proberen mij in de discussie van het daadwerkelijke punt af te leiden, en mij daar vervolgens op aanspreken. Dat is een erg goedkope discussietechniek waar op neergekeken wordt, ook al heb je zelf waarschijnlijk niet door dat je ermee bezig bent.

Maar als pindakaas tussen de kaas lag, en op echte kaas moest lijken, dan zou dat zeker verboden zijn ja.
Als je wat langer in gesprek bent raak je soms even kwijt wie waar over begon. Niet meteen zo spastisch over gaan doen.

Ik denk bijvoorbeeld niet dat als löffeleieren een keer ergens naast de gewone lagen, ze verboden zouden worden. Juist ook omdat Milka daar geen controle over heeft. Dan zouden zij hun product moeten stopzetten omdat een of andere buurtsuper wat vreemd is ingericht. Locatie kan wel een reden zijn voor meer of minder verwarring, maar volgens mij zijn er geen harde regels aan verbonden. De meeste supermarktmanagers zullen wel zelf proberen een logische indeling aan te houden, niet je klanten bewust in verwarring brengen hoort daarbij.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_174163179
Deze hele discussie zou natuurlijk niet nodig zijn als consumenten wat kritischer zouden zijn, als ze net iets wat meer moeite zouden doen om door de marketing-bullshit en de termpjes op de verpakking heen te prikken. Ik ben toevallig van kinds af gewend om ingredientenlijsten door te vlooien, dit was noodzakelijk ivm allergieen. Maar het kan natuurlijk sowieso geen kwaad om je bewust te zijn van wat er allemaal in de spullen zit die je in je mik douwt. Maar ja daar heeft men vaak geen tijd voor of zin in.

En dat is jammer want dan moet er vanalles van bovenaf geregeld worden, dmv (vaak hypocriete en onduidelijke) wetgeving. Die ook vaak gepushed wordt door belangengroepen zoals de vlees- en zuivelindustrie. Dat is natuurlijk het paard achter de wagen spannen. Informeer je, lees de verpakkingen, weet wat je eet, en maak bewuste keuzes! Op de overheid, wetgeving of het plaatje op de verpakking kan je niet vertrouwen.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:10:08 #79
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_174163187
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 13:03 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

En jij hebt daar geen begrip voor, dat namen beschermd worden? Zelf zou ik het ook niet chill vinden als een producent een andere vogel als kip gaat verkopen, omdat het goedkoper is en de naam kip nou eenmaal al veel gebruikt wordt. Ook niet als ze ergens anders op de verpakking zetten dat het niet echt kip is. Enige uniformiteit in regelgeving vind ik wel zo eerlijk.

[..]

Precies, ik had zelf ook een wijziging gemaakt, omdat de vergelijking nog niet eens de situatie helemaal vatte.
Nee want dat is fraude. Net als paardenvlees als rundvlees verkopen. Maar bij veganistische boter weet je dat het geen roomboter is, dus mits duidelijk genoeg op de verpakking gezet zou ik er geen last van hebben. Net zoals ik geen last had van de term sojamelk of kokosmelk, bijvoorbeeld.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_174163261
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 13:07 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Als je wat langer in gesprek bent raak je soms even kwijt wie waar over begon. Niet meteen zo spastisch over gaan doen.

Ik denk bijvoorbeeld niet dat als löffeleieren een keer ergens naast de gewone lagen, ze verboden zouden worden. Juist ook omdat Milka daar geen controle over heeft. Dan zouden zij hun product moeten stopzetten omdat een of andere buurtsuper wat vreemd is ingericht. Locatie kan wel een reden zijn voor meer of minder verwarring, maar volgens mij zijn er geen harde regels aan verbonden.
Waarom maak je geen eerlijke vergelijking? Dus niet een keer, ergens, naast. Maar altijd op de eierenafdeling, vaak in een schap met eieren, en regelmatig direct naast gewone eieren.
pi_174163434
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 13:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Nee want dat is fraude. Net als paardenvlees als rundvlees verkopen. Maar bij veganistische boter weet je dat het geen roomboter is, dus mits duidelijk genoeg op de verpakking gezet zou ik er geen last van hebben. Net zoals ik geen last had van de term sojamelk of kokosmelk, bijvoorbeeld.
En "kipstukjes voor kerst", die als je de verpakking beter leest volledig uit kalkoen bestaan? Met de tekst "lijkt op kip!". Ik noem dat misleiding. Jij niet dus?
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:18:54 #82
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_174163458
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 13:12 schreef PJR het volgende:

[..]

Waarom maak je geen eerlijke vergelijking? Dus niet een keer, ergens, naast. Maar altijd op de eierenafdeling, vaak in een schap met eieren, en regelmatig direct naast gewone eieren.
Vleesvervangers liggen zeker altijd op de versafdeling, want het is vers, maar ook altijd bij elkaar en vaak in een aparte koeling. In mijn lokale super ligt het dichter bij fruit (en oké, vis) dan bij vlees.

Het is natuurlijk wel logischer om vleesvervangers bij vlees te leggen dan chocolade bij eieren. In die zin gaat de vergelijking nu eenmaal mank.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:20:08 #83
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_174163498
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 13:18 schreef PJR het volgende:

[..]

En "kipstukjes voor kerst", die als je de verpakking beter leest volledig uit kalkoen bestaan? Met de tekst "lijkt op kip!". Ik noem dat misleiding. Jij niet dus?
Kerst betekent niet 'is geen kip'. Veganistisch betekent wel 'is niet dierlijk'.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:20:50 #84
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_174163527
Sorry, ik moet zo weg. Aan jullie voor nu het laatste woord.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:21:33 #85
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_174163553
Allemaal producten verkopen die eruitzien als vlees en zo heten als vlees maar dan met een spelfout erin, want andere producten bevatten geen spelfouten.

Gewoon opdonderen met dat soort ongein. Geldt ook voor andere aanbieders van 'vleesvervangers'.
pi_174163555
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 13:10 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Nee want dat is fraude. Net als paardenvlees als rundvlees verkopen. Maar bij veganistische boter weet je dat het geen roomboter is, dus mits duidelijk genoeg op de verpakking gezet zou ik er geen last van hebben. Net zoals ik geen last had van de term sojamelk of kokosmelk, bijvoorbeeld.
Vanaf welk punt is het fraude? Wanneer je duif verkoopt als "vliegende kipstuckjes" en op de ingrediëntenlijst aangeeft dat het duif is? Dan is er van fraude geen sprake, maar ben je wel aan het misleiden.

Net als anderen geloof ik echt wel dat die intentie er niet is bij de vegetarische slager, maar de regels moeten gelijk zijn. Aan het eind van de dag zijn het concurrerende producten en gebruikt de vegetarische slager de naam en het voorkomen van iets dat ze niet verkopen, om klanten te binden. Dat voorkomen mag, maar de naam niet.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:22:04 #87
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_174163573
Is 'vegetarisch' eigenlijk een gedefinieerde term ergens als het om voedsel gaat? Er wordt hier een paar keer gemeld dat 'iedereen weet dat' in vegetarische kip geen 'echte' kip zit, maar ik weet dat sommige vegetariërs minder moeite hebben met gelatine en ik kende zelfs iemand die beweerde vegetarisch te zijn maar wel gewoon vis at.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_174163622
quote:
5s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 13:22 schreef De_Hertog het volgende:
Is 'vegetarisch' eigenlijk een gedefinieerde term ergens als het om voedsel gaat? Er wordt hier een paar keer gemeld dat 'iedereen weet dat' in vegetarische kip geen 'echte' kip zit, maar ik weet dat sommige vegetariërs minder moeite hebben met gelatine en ik kende zelfs iemand die beweerde vegetarisch te zijn maar wel gewoon vis at.
Er zijn meerdere definities van vegetarisch en wie zich vegetariër noemen. Puur technisch gezien is vegetarisch alles waar niets van een gedood dier in zit. Er zijn ook vegetariërs die wel vis of gelatine eten.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:24:01 #89
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_174163644
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 13:21 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

Vanaf welk punt is het fraude? Wanneer je duif verkoopt als "vliegende kipstuckjes" en op de ingrediëntenlijst aangeeft dat het duif is? Dan is er van fraude geen sprake, maar ben je wel aan het misleiden.

Net als anderen geloof ik echt wel dat die intentie er niet is bij de vegetarische slager, maar de regels moeten gelijk zijn. Aan het eind van de dag zijn het concurrerende producten en gebruikt de vegetarische slager de naam en het voorkomen van iets dat ze niet verkopen, om klanten te binden. Dat voorkomen mag, maar de naam niet.
tuurlijk is die intentie er wel. Ze zeggen veel klachten te krijgen van mensen die het totaal niet vinden smaken naar wat ze zeggen (wat de naam impliceert), maar als ze dan de naam moeten aanpassen, is ineens sprake van een complot
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:26:52 #90
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_174163743
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 13:23 schreef Tchock het volgende:

[..]

Er zijn meerdere definities van vegetarisch en wie zich vegetariër noemen. Puur technisch gezien is vegetarisch alles waar niets van een gedood dier in zit. Er zijn ook vegetariërs die wel vis of gelatine eten.
Dat snap ik, maar ik vraag me af of er wettelijk ook een definitie is. Wanneer mag je een product vegetarisch noemen?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_174163747
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 13:18 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Vleesvervangers liggen zeker altijd op de versafdeling, want het is vers, maar ook altijd bij elkaar en vaak in een aparte koeling. In mijn lokale super ligt het dichter bij fruit (en oké, vis) dan bij vlees.

Het is natuurlijk wel logischer om vleesvervangers bij vlees te leggen dan chocolade bij eieren. In die zin gaat de vergelijking nu eenmaal mank.
Bij mij en dat heb ik in meerdere supermarkten gezien, ligt het dichterbij één groep vlees, dan dat die groep bij ander vlees ligt. Dus in mijn supermarkt is dat vleesvervangers naast de kip en varken en rund liggen verderop.

quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 13:24 schreef hugecooll het volgende:

[..]

tuurlijk is die intentie er wel. Ze zeggen veel klachten te krijgen van mensen die het totaal niet vinden smaken naar wat ze zeggen (wat de naam impliceert), maar als ze dan de naam moeten aanpassen, is ineens sprake van een complot
Nou ja, ze hebben niet de intentie je te laten denken dat je vlees koopt. Slechts de intentie het zoveel mogelijk na te maken, zowel in naam als voorkomen en smaak.
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:33:01 #92
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_174163962
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 13:27 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

Bij mij en dat heb ik in meerdere supermarkten gezien, ligt het dichterbij één groep vlees, dan dat die groep bij ander vlees ligt. Dus in mijn supermarkt is dat vleesvervangers naast de kip en varken en rund liggen verderop.

[..]

Nou ja, ze hebben niet de intentie je te laten denken dat je vlees koopt. Slechts de intentie het zoveel mogelijk na te maken, zowel in naam als voorkomen en smaak.
ja tuurlijk wel. Het idee is dat je het gevoel krijgt dat je kip koopt zonder dat je kip koopt, zodat vegetariër zijn laagdrempeliger is. Dat je dus zeg maar bijna niets verandert maar toch de dieren wat helpt.

Is allemaal leuk en aardig als je het product dan ook goed namaakt. Als je dus zo veel klachten krijgt dat mensen het er niet naar vinden smaken (en ze zich dus misleid voelen) en je voelt niet de behoefte om iets duidelijker te zijn over dat je kipstucken niet echt smaken naar kipstukken, dan moet je ook niet zeiken als dat uiteindelijk wordt afgedwongen.

Je hebt verdomme zelfs al 'slager' in je naam, dan vernoem je je waren ook nog naar vleeswaren en als mensen zich misleid voelen door het gebrek aan overeenkomst tussen hoe je je voordoet en wat je werkelijk aanbiedt, dan ben jij het slachtoffer :T
pi_174164007
Ik ben juist erg pro dit soort benamingen, want een andere aanpak zou ik - in mijn wens steeds meer tot vegetarisch eten over te gaan - alleen maar verwarrend vinden, terwijl het tegelijkertijd volkomen duidelijk is, dat het hier 'nepvlees' betreft. De producten zijn bedoeld om bepaalde soorten vlees zo veel mogelijk na te bootsen, zowel qua smaak, structuur als toepassing (en dat dat (nog) niet altijd even goed lukt, vind ik hierbij niet zo relevant). Dan is het mijns inziens logisch en vooral ook erg handig dat het te vervangen vleesproduct in de naam zit verwerkt.
Tails tell tales
pi_174164092
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 13:20 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Kerst betekent niet 'is geen kip'. Veganistisch betekent wel 'is niet dierlijk'.
Daar heb je gelijk in.
pi_174164102
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 10:10 schreef Chai het volgende:

[..]

Eens hiermee. Ik vind het geen misleiding, dat zijn eerder die voorbeelden die jij geeft. Bovendien liggen de vegetarische waren meestal ver weg van het echte vlees, dus zelfs een halfblinde komt niet gauw per ongeluk met iets vegetarisch thuis.

Ik vind de vermelding van 'kipstukjes' op de verpakking wel waardevol, want dat geeft informatie over de mogelijke toepassing. :Y

Ben niet zo'n complotdenker, maar imo zit hier wel heel duidelijk de CDA/vleeslobby achter. :')
En dit...
Tails tell tales
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 13:38:48 #96
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_174164142
Ik zie net dat de vegetarische slager ook 'Visvrije Gambas' heeft. Gambas vallen meestal niet onder vis, dus ik kan me net zo goed voorstellen dat deze naam komt te staan op 'echte' gamba's zonder bijvangst, bijvoorbeeld.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_174168245
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:28 schreef Tchock het volgende:

[..]

Je doet alsof er een glijdende schaal gaande is, maar dat is niet zo. De regels rond namen zijn niet om exact te bepalen welk product welke naam moet hebben. Waar het om gaat is dat een naam niet misleidend is. Een producent mag niet de consument misleiden om iets te kopen in de veronderstelling dat het iets anders is. Als van die misleiding geen sprake is mag je heel creatief zijn met de naam. In autodrop zitten - verbazingwekkend - geen echte Cadillacs. Maar dat denkt ook niemand, dus is dat niet erg.
Dit probleem speelt dan ook alleen als de zaken dicht bij elkaar liggen. Nepkip, kip noemen mag niet, terwijl je een snoepje in de vorm van een kip wellicht wel kip mag noemen. Juist omdat dit het overduidelijk niet is.

Dus precies waar deze zaken bij elkaarin de buurt komen mag het niet. Overigens zou men ook bieflappen niet als biefstuk moeten mogen verkopen.

En die vegetarische slager, die doet niets slechts, ze handelen op zich in de geest van de wet voor zover ik zie. Maar naar de letter... mwoah.

Uit principe ben ik tegen alle marketingbullshit, waarmee zaken vager, leuker en bedrieglijker worden gemaakt. Nepkip is gewoon soja, dus noem dat dan zo.
Whatever...
pi_174170723
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 13:21 schreef hugecooll het volgende:
Allemaal producten verkopen die eruitzien als vlees en zo heten als vlees maar dan met een spelfout erin, want andere producten bevatten geen spelfouten.

Gewoon opdonderen met dat soort ongein. Geldt ook voor andere aanbieders van 'vleesvervangers'.
er staat vegetarische kipstuckjes op.
als je dat niet snapt dan ben je gewoon tering dom.
pi_174170746
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 18:46 schreef isax het volgende:

[..]

er staat vegetarische kipstuckjes op.
als je dat niet snapt dan ben je gewoon tering dom.
zo koekoek
pi_174170808
overigens is dit gewoon een gevalletje vleeslobby. Het word steeds meer een ding om vleesvervangende producten te gebruiken en dat is kut voor ze.
vegetarische slager is de beste dus de zak. bedoel ik hoor niemand over de vega schnitzels.

voor de rest kut voor de vegas want ik wil graag weten waar het op gebaseerd is.
pi_174170830
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 18:47 schreef Wereldgozer het volgende:

[..]

zo koekoek
mensen die zich druk om vleesvervanger namen maken ja.

godver de NVWA faalt dik en dan komen ze met zoiets onzinnigs.
pi_174170831
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 18:49 schreef isax het volgende:
overigens is dit gewoon een gevalletje vleeslobby. Het word steeds meer een ding om vleesvervangende producten te gebruiken en dat is kut voor ze.
vegetarische slager is de beste dus de zak. bedoel ik hoor niemand over de vega schnitzels.

voor de rest kut voor de vegas want ik wil graag weten waar het op gebaseerd is.
De VS is overpriced :N Ik zweer bij de producten van Vivera _O_
pi_174170859
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:42 schreef Tourniquet het volgende:
Trouwens, Vivera heeft ook allerlei producten met vlees- en visnamen: kipstukcjes, kipschnitzel, spekcjes, shoarma, kruimgehakt, visburger, vissticks
Ja en die zijn niet aangesproken op de naamgeving :')_!
pi_174170939
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 18:50 schreef Poes. het volgende:

[..]

De VS is overpriced :N Ik zweer bij de producten van Vivera _O_
ja klopt maar alle hipster mama's kopen VS
vivera is prima maar die worden niet aangesproken.
bedoel
pi_174170962
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 18:55 schreef isax het volgende:

[..]

ja klopt maar alle hipster mama's kopen VS
vivera is prima maar die worden niet aangesproken.
bedoel
[ afbeelding ]
Hé, maar wel 100 plantaardig :7
pi_174171077
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 18:55 schreef Poes. het volgende:

[..]

Hé, maar wel 100 plantaardig :7
je zal maar eens niet weten wat dat is.
bedoel misschien is het een kip die plantaardig gevoerd is he?
pi_174171199
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 18:59 schreef isax het volgende:

[..]

je zal maar eens niet weten wat dat is.
bedoel misschien is het een kip die plantaardig gevoerd is he?
Het is heel simpel; een vegetariër weet wat hij moet hebben.
Als een vleeseter nou eens misgrijpt en een pakje vegavlees meeneemt.. big deal.
pi_174171275
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 18:50 schreef isax het volgende:

[..]

mensen die zich druk om vleesvervanger namen maken ja.

godver de NVWA faalt dik en dan komen ze met zoiets onzinnigs.
Ja, de mensen die zich druk maken bevinden zich in jouw kamp.

Samenvatting:
NVWA: "Sorry, maar we hebben algemene regels opgesteld die voor iedereen gelden en jullie voldoen daar niet aan."
isax: "JA MAAR VEGA BLABLA IS TOCH DUIDELIJK MWEEEEEE VLEES IS MOORD BLABLA JULLIE ZIJN DOM!!!! WIJ VERDIENEN UITZONDERIG WANT WIJ ZIJN SUPERIEUUURRRR MIJIIIIMIMI"
pi_174171276
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 19:02 schreef Poes. het volgende:

[..]

Het is heel simpel; een vegetariër weet wat hij moet hebben.
Als een vleeseter nou eens misgrijpt en een pakje vegavlees meeneemt.. big deal.
precies. en aangezien het vegaschap niet tussen het vlees is, is de kans klein.
pi_174171352
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 19:04 schreef isax het volgende:

[..]

precies. en aangezien het vegaschap niet tussen het vlees is, is de kans klein.
In jouw supermarkt toevallig...
pi_174171362
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 19:04 schreef isax het volgende:

[..]

precies. en aangezien het vegaschap niet tussen het vlees is, is de kans klein.
Bij m'n AH ligt het tussen het vers in de koeling (aardappeltjes, sla etc) en bij m'n Dirk naast het vis. Valt wel op lijkt me.
pi_174171380
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 19:05 schreef PJR het volgende:

[..]

In jouw supermarkt toevallig...
dat is iedere supermarkt.

quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 19:04 schreef PJR het volgende:

[..]

Ja, de mensen die zich druk maken bevinden zich in jouw kamp.

Samenvatting:
NVWA: "Sorry, maar we hebben algemene regels opgesteld die voor iedereen gelden en jullie voldoen daar niet aan."
isax: "JA MAAR VEGA BLABLA IS TOCH DUIDELIJK MWEEEEEE VLEES IS MOORD BLABLA JULLIE ZIJN DOM!!!! WIJ VERDIENEN UITZONDERIG WANT WIJ ZIJN SUPERIEUUURRRR MIJIIIIMIMI"
jij kent mij duidelijk niet nee.
pi_174171432
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 19:06 schreef Poes. het volgende:

[..]

Bij m'n AH ligt het tussen het vers in de koeling (aardappeltjes, sla etc) en bij m'n Dirk naast het vis. Valt wel op lijkt me.
ja een dus nooit tussen het gehakt en de schnitzels.
er is geen supermarkt die gezeik wil met verwarde klanten.
pi_174171483
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 19:07 schreef isax het volgende:

[..]

ja een dus nooit tussen het gehakt en de schnitzels.
er is geen supermarkt die gezeik wil met verwarde klanten.
De kleinere supermarktjes die ik nog wel eens tegenkom hebben het in een hoekje liggen, maar het lijkt me dat de verpakkingen er alleen al uitspringen naast al dat vlees in foliebakjes.
pi_174171595
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 19:08 schreef Poes. het volgende:

[..]

De kleinere supermarktjes die ik nog wel eens tegenkom hebben het in een hoekje liggen, maar het lijkt me dat de verpakkingen er alleen al uitspringen naast al dat vlees in foliebakjes.
zo'n supermarkt ken ik ook maar die hadden altijd een schotje zodat het alsnog duidelijk is.
pi_174171628
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 18:51 schreef Chai het volgende:

[..]

Ja en die zijn niet aangesproken op de naamgeving :')_!
Nope. want "daar zijn geen klachten over ontvangen"

VroegeVogels twitterde op dinsdag 03-10-2017 om 16:57:51 Daar hebben we geen klacht over ontvangen en geen oordeel over, aldus de NVWA over vegavlees van andere merken. https://vroegevogels.bnnv(...)wa-waarschuwt-er-een reageer retweet
:')

Hoe belachelijk deze sommatie van de NVWA ook mag zijn, het is wel goede reclame voor de sector:

Verbod op 'Kipstuckjes' is 'geweldige reclame voor vegetarisch vlees'
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:13:56 #117
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_174171668
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 18:46 schreef isax het volgende:

[..]

er staat vegetarische kipstuckjes op.
als je dat niet snapt dan ben je gewoon tering dom.
Is ook




Laten we nou niet doen alsof ze echt hun best doen om duidelijk te maken dat het niets met vlees te maken heeft :T
pi_174171696
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 19:06 schreef isax het volgende:

[..]

dat is iedere supermarkt.
[..]

jij kent mij duidelijk niet nee.
Nee, maar hoe je het topic binnen komt vallen zegt genoeg. Jij bent degene die vanaf het begin verheven gedrag tentoon komt spreiden en mensen dom begint te noemen. Maar volgens mij herken ik dat hysterische irrationele gedram wel van eerdere topics.
pi_174171782
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 19:13 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Is ook
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Laten we nou niet doen alsof ze echt hun best doen om duidelijk te maken dat het niets met vlees te maken heeft :T
je ziet toch op basis van staan? vegetarische slager? vegetarisch?
je ziet toch in welk schap je staat te neuzen?
naja duidelijk zat.
het heeft alles met vlees te maken want hun doelgroep is voornamelijk dagje minder vlees.
pi_174171879
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 19:12 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Nope. want "daar zijn geen klachten over ontvangen"

VroegeVogels twitterde op dinsdag 03-10-2017 om 16:57:51 Daar hebben we geen klacht over ontvangen en geen oordeel over, aldus de NVWA over vegavlees van andere merken. https://vroegevogels.bnnv(...)wa-waarschuwt-er-een reageer retweet
:')

Hoe belachelijk deze sommatie van de NVWA ook mag zijn, het is wel goede reclame voor de sector:

Verbod op 'Kipstuckjes' is 'geweldige reclame voor vegetarisch vlees'
De sommatie is totaal niet belachelijk. Er zijn regels, die heel erg logisch zijn, die worden overtreden. Heel makkelijk op te lossen, door "kip" niet in de naam te gebruiken op een manier dat het objectief gezien als misleiding te zien zou kunnen zijn.

Waarom zijn mensen hier omdat het over vegetarisch (en dat is moreel verheven o.i.d.) opeens bereid uitzonderingen te maken?

Ik vind het een goede zaak als meer mensen vegetarisch eten, maar op geen enkele manier denk ik daarom maar dat regels niet voor deze fabrikanten moeten gelden.
pi_174171965
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 19:17 schreef isax het volgende:

[..]

je ziet toch op basis van staan? vegetarische slager? vegetarisch?
je ziet toch in welk schap je staat te neuzen?
naja duidelijk zat.
het heeft alles met vlees te maken want hun doelgroep is voornamelijk dagje minder vlees.
Ja, en de Vegetarische Slager mag ook "echt" gehakt onder die MERKnaam verkopen, want de MERKnaam doet er niet toe. Je argument komt niet verder dan "Ja als je niets snapt dat het vegetarisch is ben je dom".

Dat kan wel zo zijn, en ben ik deels met je eens, maar nog steeds is dat geen logische reden om de regels maar niet toe te passen.

Je argumentatie is zwak.
pi_174172887
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 19:19 schreef PJR het volgende:

[..]

De sommatie is totaal niet belachelijk. Er zijn regels, die heel erg logisch zijn, die worden overtreden. Heel makkelijk op te lossen, door "kip" niet in de naam te gebruiken op een manier dat het objectief gezien als misleiding te zien zou kunnen zijn.

Waarom zijn mensen hier omdat het over vegetarisch (en dat is moreel verheven o.i.d.) opeens bereid uitzonderingen te maken?

Ik vind het een goede zaak als meer mensen vegetarisch eten, maar op geen enkele manier denk ik daarom maar dat regels niet voor deze fabrikanten moeten gelden.
Het zal mij persoonlijk een (vegetarische ;) ) worst wezen hoe het product heet, maar welke regel er wordt overtreden is nog maar de vraag. NVWA schermt met de Warenwetbesluit Vlees, gehakt en vleesproducten

_NVWA twitterde op dinsdag 03-10-2017 om 17:05:50 @stellapieterson @AutoriteitCM @AutoriteitFM Het gaat hier over voor vlees gereserveerde benamingen. Die staan in h… https://t.co/kjEAVzAylX reageer retweet
Maar de Vegetarische Slager meldt:

VegaSlager twitterde op dinsdag 03-10-2017 om 13:41:54 Er is maar een vleesbenaming wettelijk beschermd: gehakt. En dat hebben we gehackt https://t.co/ktU9aLq0km https://t.co/QjSnJqrZTU reageer retweet
Ben benieuwd of ze dit nog tot een zaak laten komen.

Zag net dat Jaap Korteweg vanavond bij Pauw zit. _O-

BTW, ik vraag mij af wat voor de consument meer misleidend is:
een product "kip" noemen waarbij het overduidelijk om een vegetarisch product gaat, of 30.000 dieren in een brandgevaarlijke stal proppen en na hun slacht op jonge leeftijd er een "Beter Leven" keurmerk op plakken?
  dinsdag 3 oktober 2017 @ 19:48:55 #123
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_174172896
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 19:17 schreef isax het volgende:

[..]

je ziet toch op basis van staan? vegetarische slager? vegetarisch?
je ziet toch in welk schap je staat te neuzen?
naja duidelijk zat.
het heeft alles met vlees te maken want hun doelgroep is voornamelijk dagje minder vlees.
Ja want als jij een braadworst uit het schap pakt, dan kijk jij op basis waarvan het is gemaakt :T
In principe ligt het niet verder van varkensvlees dan kip.
pi_174173624
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 19:48 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

BTW, ik vraag mij af wat voor de consument meer misleidend is:
een product "kip" noemen waarbij het overduidelijk om een vegetarisch product gaat, of 30.000 dieren in een brandgevaarlijke stal proppen en na hun slacht op jonge leeftijd er een "Beter Leven" keurmerk op plakken?
Ik ben het met je eens dat dat laatste veel misleidender is, en daarnaast ook nog moreel verwerpelijk. Dat zijn de echte smerige praktijken.
Ik ben ook vóór een maatschappij die veel minder op goedkoop vlees gericht is, en vind vleesvervangers een goede zaak.

Maar toch vind ik dat bedrijven als de Vegetarische Slager hun producten niet namen als "kip" en dergelijke moeten geven. Al was het maar omdat je als je de VS zijn gang laat gaan, al helemaal niets mag zeggen over bijvoorbeeld een Beter Leven-logo. Want het ene is gewoon geen kip, dus het kip noemen hoort niet, maar het andere, namelijk het "Betere leven" van die kippen is gewoon verdedigbaar. Het is nog steeds een kutleven, maar beter dan veel andere stallen. Hoe krom dit ook mag zijn.
pi_174174081
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 20:19 schreef PJR het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat dat laatste veel misleidender is, en daarnaast ook nog moreel verwerpelijk. Dat zijn de echte smerige praktijken.
Ik ben ook vóór een maatschappij die veel minder op goedkoop vlees gericht is, en vind vleesvervangers een goede zaak.

Maar toch vind ik dat bedrijven als de Vegetarische Slager hun producten niet namen als "kip" en dergelijke moeten geven. Al was het maar omdat je als je de VS zijn gang laat gaan, al helemaal niets mag zeggen over bijvoorbeeld een Beter Leven-logo. Want het ene is gewoon geen kip, dus het kip noemen hoort niet, maar het andere, namelijk het "Betere leven" van die kippen is gewoon verdedigbaar. Het is nog steeds een kutleven, maar beter dan veel andere stallen. Hoe krom dit ook mag zijn.
Uiteindelijk zal er wel een creative draai aan worden gegeven, hopelijk heeft iedereen dan z'n zin.

Bijvoorbeeld iets als dit:



Iets van "vegetarische stukjes met kipsmaak" schijnt ook al te mogen. Maar ik vind het nog steeds een non-discussie. :P
pi_174182048

Dan mag dit ook wel eens verboden worden, heeft niets met krab te maken.

Om nog maar te zwijgen over sardine waar helemaal geen sardine aan te pas komt en er soms niet eens op lijkt of naar smaakt.
https://www.npo.nl/keuringsdienst-van-waarde/07-09-2017/KN_1692962
pi_174182179
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 19:12 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Nope. want "daar zijn geen klachten over ontvangen"

VroegeVogels twitterde op dinsdag 03-10-2017 om 16:57:51 Daar hebben we geen klacht over ontvangen en geen oordeel over, aldus de NVWA over vegavlees van andere merken. https://vroegevogels.bnnv(...)wa-waarschuwt-er-een reageer retweet
:')

Hoe belachelijk deze sommatie van de NVWA ook mag zijn, het is wel goede reclame voor de sector:

Verbod op 'Kipstuckjes' is 'geweldige reclame voor vegetarisch vlees'
Als je handhaaft vanwege misleiding dan trek je toch gewoon één lijn? :')
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 4 oktober 2017 @ 11:39:06 #128
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_174184927
Die vergelijking met pindakaas is trouwens wel leuk. Want pindakaas mocht geen pindaboter worden genoemd (peanut butter) omdat de naam boter in Nederland was vastgelegd voor roomboter.

Toen hebben ze analoog aan leverkaas (ook kaas die geen kaas is :P ) gekozen voor pindakaas.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_174185264
quote:
13s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 08:09 schreef Chai het volgende:

[..]

Als je handhaaft vanwege misleiding dan trek je toch gewoon één lijn? :')
Ja, maar ze werken nou eenmaal op basis van meldingen. Ze kunnen niet zelf alles gaan controleren.
pi_174185608
quote:
1s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 11:57 schreef PJR het volgende:

[..]

Ja, maar ze werken nou eenmaal op basis van meldingen. Ze kunnen niet zelf alles gaan controleren.
Als ze een autoriteit zijn verwacht je toch wel proactief gedrag. Verschuilen achter dat er geen klachten over zijn terwijl de twitteraar er over klaagt doet niet echt professioneel aan. Ze lijken inderdaad wel partijdig te handelen.
pi_174185935
https://www.rtlnieuws.nl/(...)a-ik-ben-niet-debiel

quote:
Beste NVWA, ik ben niet debiel

De NVWA heeft een groot probleem. En dat is voor ons allemaal levensgevaarlijk.

De dienst verkeert in een identiteitscrisis. Totaal in verwarring over eigen nut en noodzaak slaagt deze dienst er keer op keer in zichzelf voor paal te zetten. Nu weer de brief aan de Vegetarische Slager. Zelden heeft een overheidsinstantie zo'n brevet van onvermogen afgegeven.

In een brief maant de NVWA vandaag de Vegetarische Slager om productbenamingen als 'Vegetarische Gehacktbal', 'Kipstuckjes' of 'Visvrije Tonyn' te veranderen omdat ze 'misleidend' zouden zijn. Want, zo stelt de autoriteit, ook al worden de productnamen iets anders geschreven, ze doen wel dénken aan de 'oorspronkelijke' vleesproducten.

Het gore lef. Allereerst voel ik mij behandeld als een kleuter, ik ben kennelijk niet in staat om - staande voor het schap met vegetarische producten - zelf na te denken. Dat in de supermarkt al deze producten in opvallende roodgeruite verpakkingen liggen met groot het logo van de Vegetarische Slager er op, wordt even vergeten.

Kennelijk gaat de NVWA er bovendien van uit dat de consument 'per ongeluk' de winkel van de Vegetarische Slager kan inlopen en daar 'te goeder trouw' kipfilet of hamburgers aanschaft om er thuis achter te komen dat er slechts plantaardige ingrediënten in zijn verwerkt.

Laten we de redenering van de NVWA even volgen...

Je mag een product niet de naam geven van een ánder product, om verwarring bij de consument te voorkomen. Eens even kijken... koetjesrepen zonder koetjes, gummibeertjes... Op social media worden inmiddels tal van 'misleidende' voorbeelden gegeven; deze actie schiet bij de consument duidelijk in het verkeerde keelgat.

Misschien is dit het juiste moment voor wat gratis advies aan de NVWA. Stop met het infantiliseren van de consument en ga aan de slag. Spoor gif op in ons eten, controleer hoeveel antibiotica er in ons reguliere bioindustrievlees terechtkomt. Ga na in hoeverre landbouwgif op mijn bord terechtkomt, controleer de bijwerkingen van kleurstoffen en conserveringsmiddelen.

Reis af naar Oost-Europa om met eigen ogen te zien hoe daar met kippen wordt omgegaan, vóórdat de eieren hier in het schap liggen. Controleer of alle sterren op vleesverpakkingen wel terecht verstrekt zijn.

Kortom, bescherm mij tegen alle poespas van de levensmiddelenlobby, tegen onduidelijke en ondeugdelijke etikettering, bescherm mij tegen de industrie.

Laat creatieve ondernemers met passie en gevoel voor humor alsjeblieft gewoon hun gang gaan. Want deze actie tegen de Vegetarische Slager bewijst één ding: de prioritering bij de NVWA is fout. Enige bescheidenheid zou op dit moment gepast zijn. Na de fipronil-eieren die maandenlang gewoon in de schappen lagen, of na de onthullingen van De Correspondent over de MPA-doofpotaffaire rond hormonen in varkensvlees begin deze eeuw.

De dienst zou wellicht even moeten bezinnen op de eigen doelstellingen. Want als er iets misleidend is op dit moment is het de titel 'Autoriteit'.

Tot slot nog een advies aan ons formerende kabinet. Als jullie nu toch eindeloos op komma's zitten te kauwen, breng de NVWA dan meteen onder waar deze dienst hoort: bij het ministerie van Volksgezondheid of bij het ministerie van Justitie. Dat de NVWA niet hoort te vallen onder economische zaken of landbouw lijkt me voldoende aangetoond.
pi_174188215
quote:
Al die kutvoorbeelden en dan beweren niet debiel te zijn.
  Redactie Sport woensdag 4 oktober 2017 @ 17:25:41 #133
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_174191696
quote:
10s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 14:17 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

Al die kutvoorbeelden en dan beweren niet debiel te zijn.
Dan ga je compleet aan de essentie van deze brief voorbij.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_174192433
Tails tell tales
pi_174199360
quote:
7s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 17:25 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Dan ga je compleet aan de essentie van deze brief voorbij.
De brief is dan ook totaal onzinnig en slecht doordacht. IK BEN TOCH NIET DOM?! is het enige argument dat gegeven wordt.
Oh ja, en nog wat dingen als gummibeertjes die niet van beren gemaakt zijn of zo. Dan snap je het gewoon niet.
pi_174204850
quote:
7s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 17:25 schreef DeLuna het volgende:

[..]

Dan ga je compleet aan de essentie van deze brief voorbij.
Als je met koetjesrepen of gummibeertjes aan komt zetten, of bokkepootjes zoals in dit topic, dan snap je er ofwel héél weinig van, of hou je je bewust van de domme. Als je argument dan nog eens is "ik ben toch niet dom" tsja, dan is alles wel gezegd eigenlijk.
  Redactie Sport donderdag 5 oktober 2017 @ 09:42:33 #137
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_174205696
Prima, dan verschillen we daar over van mening.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_174212473
quote:
10s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 14:17 schreef AnanYaw het volgende:

[..]

Al die kutvoorbeelden en dan beweren niet debiel te zijn.
Precies. Ik, ik, ik, ze is kennelijk debiel genoeg om te denken dat de VWA om haar draait, terwijl ze getuige haar betoog er vanuit gaat dat haar publiek nog debieler is dan zij zelf. Haar argumentatie ontstijgt het niveau van 'belachelijk dat ik een boete voor door rood rijden krijg want de politie moet de echte boeven gaan vangen', over infantiel en behandelen als kleuters gesproken.

En dan deze:
quote:
Kortom, bescherm mij tegen alle poespas van de levensmiddelenlobby, tegen onduidelijke en ondeugdelijke etikettering, bescherm mij tegen de industrie.

Laat creatieve ondernemers met passie en gevoel voor humor alsjeblieft gewoon hun gang gaan
Ze heeft niet eens de moeite genomen een alinea andere tekst tussen deze tegenstrijdige uitgangspunten te zetten. Creatieve marketeers met een passie voor misleiding zijn juist degenen die bescherming nodig maken. Nee, 'De vegetarische Slager' was niet te kwader trouw, maar de VWA moet een grens trekken om het publiek, bestaande uit meer mensen dan haar, te beschermen tegen al die ondernemers die zo graag creatief om de consument tot aanschaf te verleiden..

Maar ja, bij RTL eet men nou eenmaal het brood van creatieve ondernemers met een passie voor misleiding, denkt ze nou echt dat wij debiel, infantiel en kleuter genoeg zijn om niet door te hebben dat zij hun woord spreekt?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_174213323
Ik vind deze wel weer leuk gevonden.


VegaSlager twitterde op maandag 25-09-2017 om 11:03:31 Sneak peek op onze No-Beef Ketjap Bapao die je binnenkort bij @albertheijn kunt vinden, #Vegan ! #spoedigmeer https://t.co/dWSwUZAN2X reageer retweet
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  donderdag 5 oktober 2017 @ 17:54:39 #140
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_174215483
quote:
7s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 16:05 schreef Aether het volgende:
Ik vind deze wel weer leuk gevonden.

[ afbeelding ]
VegaSlager twitterde op maandag 25-09-2017 om 11:03:31 Sneak peek op onze No-Beef Ketjap Bapao die je binnenkort bij @albertheijn kunt vinden, #Vegan ! #spoedigmeer https://t.co/dWSwUZAN2X reageer retweet
Vleesbroodje zonder vlees?
Wat een tyfusdomme naam.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_174236885
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:36 schreef Tourniquet het volgende:

[..]

Inderdaad, hoe duidelijk wil je het hebben:

[ afbeelding ]

Gaat nergens over dit. :')
De claim "zonder E-nummers" lijkt me totaal onrealiseerbaar. Blijkbaar zitten er in ieder geval geen vitaminen in dan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')