quote:Op woensdag 31 januari 2018 17:53 schreef Bleie het volgende:
Spannende stap Claudia!Die stap overweeg ik ook.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.-
Wel de leuke dingen: lesgeven, lessen voorbereiden en ontwikkelen, met gemotiveerde cursisten. Niet meer klassen van meer dan 30 studenten, eindeloos vergaderen, bedrijfspolitiek, enz. En hopelijk meer controle over mijn agenda.quote:Op woensdag 31 januari 2018 19:34 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ah, ook een grote beslissing! Wat zal voor jou het grootste verschil zijn?
Klinkt goed!quote:Op woensdag 31 januari 2018 20:50 schreef Bleie het volgende:
[..]
Wel de leuke dingen: lesgeven, lessen voorbereiden en ontwikkelen, met gemotiveerde cursisten. Niet meer klassen van meer dan 30 studenten, eindeloos vergaderen, bedrijfspolitiek, enz. En hopelijk meer controle over mijn agenda.
Die bedrijfspolitiek vind ik ook wel lastig. Ons team heeft eigenlijk een structurele onderbezetting, en vanwege structuren uit het verleden wordt een deel van ons geld overgeheveld naar teams die qua bezetting er beter voor staan (minder studenten per docent). Dat scheelt ons anderhalf fte op een team van nu 5 mensen. Frustrerend, want studenten hebben ook door dat we op onze tenen lopen en daardoor niet aan alles toekomen.quote:Op woensdag 31 januari 2018 20:50 schreef Bleie het volgende:
[..]
Wel de leuke dingen: lesgeven, lessen voorbereiden en ontwikkelen, met gemotiveerde cursisten. Niet meer klassen van meer dan 30 studenten, eindeloos vergaderen, bedrijfspolitiek, enz. En hopelijk meer controle over mijn agenda.
De combinatie van onderbezetting en betutteling leidt er bij ons toe dat studenten zich van docenten keren en docenten op hun beurt van studenten. Heel naar is dat.quote:Op donderdag 1 februari 2018 09:49 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb gelukkig wel de luxe dat ik met mijn achtergrond zo weer ergens anders aan de slag kan. Dus als ik me teveel ga opvreten over dit soort zaken, is het De vraag is dan of je je eigen bubbel gaat creëren en je volledig richt op de studenten (zoals ik om me heen zie gebeuren), of opstapt.
Aan de Nederlandse universiteiten is de ellende behoorlijk structureel, maar juist in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs zie ik scholen die het echt anders proberen te doen. Ik denk dat het dus vooral zaak is een goede school uit te zoeken.quote:Op donderdag 1 februari 2018 13:07 schreef Ronaldussen het volgende:
Als ik dit allemaal zo lees, zou bij mij bijna de motivatie verloren gaan om verder te gaan met mijn lerarenopleiding Maar goed, je kunt hier ook weer van leren natuurlijk. Rug rechthouden, voor jezelf opkomen etc. Al scheelt het wel dat ik leer voor een tekortvak. Dan kun je het je iets meer permitteren om wat kritischer te zijn. Als er voor jouw vak tien andere sollicitanten te vinden zijn, wordt dat weer iets lastiger
Dat ging om een ingezonden brief van Eelco Runia, historicus aan de RUG. Dit stuk van Mineke Bosch, die wel aan de universiteit blijft werken, vind ik beter. Met name deze passage vind ik treffend:quote:Op donderdag 1 februari 2018 10:55 schreef Lyrebird het volgende:
Eerder werd hier gepost dat dit laatste kwam door toegenomen marktwerking (stuk van hoogleraar die de universitaire wereld verliet). Vrije vertaling, uit het hoofd: Daar waar men vroeger bepaalde zaken deed, omdat het zo hoorde, word je nu door het management in een houdgreep gehouden. Want dat management moet targets halen en shit rolls downhill.
Dat lijkt me wel een nare situatie idd. Bij ons is de relatie tussen docenten en studenten iha erg goed, volgens mij. Ook omdat we niet zulke grote groepen hebben. Ook stimuleer ik studenten om vooral na een college feedback te geven, zodat ik het niet alleen achteraf tijdens evaluaties hoef te horen.quote:Op donderdag 1 februari 2018 10:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De combinatie van onderbezetting en betutteling leidt er bij ons toe dat studenten zich van docenten keren en docenten op hun beurt van studenten. Heel naar is dat.
Om een voorbeeld te geven: docenten maakten vroeger een studiehandleiding van één of twee a4'tjes, maar tegenwoordig zijn die handleidingen 30-50 pagina's dik. Dat is gebeurd onder invloed van de visitatie en universitairbreed beleid (junioren geven nu bijv. veelal de werkgroepen en die moeten meer houvast krijgen). Studenten lezen de handleiding niet goed (wie zou wel zo'n idioot uitvoerig document netjes lezen?) en doen dan hun beklag in bijv. de evaluatie van het vak. De docent moet serieus op die klacht reageren voor de opleidingscommissie en soms ook de examencommissie. De student voelt zich tekortgedaan en de docent baalt van het voortdurend extra werk krijgen.
De oplossing is zo eenvoudig: weg met die uitvoerige handleidingen en maak het de norm om met elkaar te communiceren. Laat studenten met een vraag of een klacht naar de docent gaan in plaats van achteraf te ventileren. En roep docenten pas op het matje als duidelijk is dat de communicatie structureel slecht is. Dat komt heus wel naar boven als het voor studenten duidelijk is waar ze moeten zijn met een serieuze klacht.
Ja, maar dat wordt niet gecontroleerd.quote:Op woensdag 7 februari 2018 17:05 schreef Janneke141 het volgende:
Is aanwezigheid bij rapportvergaderingen bij jullie verplicht?
Ja.quote:Op woensdag 7 februari 2018 17:05 schreef Janneke141 het volgende:
Is aanwezigheid bij rapportvergaderingen bij jullie verplicht?
Ja, maar er zijn genoeg collega’s die op hun vrije dag niet komen. Dan lever je wel opmerkingen aan.quote:Op woensdag 7 februari 2018 17:05 schreef Janneke141 het volgende:
Is aanwezigheid bij rapportvergaderingen bij jullie verplicht?
Als het je vrije dag is, dan niet.quote:Op woensdag 7 februari 2018 17:05 schreef Janneke141 het volgende:
Is aanwezigheid bij rapportvergaderingen bij jullie verplicht?
Ja, inmiddels tot het punt dat er op school oppas wordt geregeld, zodat ook dat geen excuus meer hoeft te zijn... Als je echt niet kan(ziekte/zieke kinderen oid) dan hoef je er niet te zijn.quote:Op woensdag 7 februari 2018 17:05 schreef Janneke141 het volgende:
Is aanwezigheid bij rapportvergaderingen bij jullie verplicht?
10x OMG in een paar zinnen. Niet te gelovenquote:Op donderdag 8 februari 2018 21:36 schreef faptist het volgende:
Janneke,
Het is pijnlijk herkenbaar hoor.
Wij werken als volgt. Docenten krijgen een mail van de mentor waarin hij aangeeft wie hij gesignaleerd wil hebben. Dan heb je 2 weken om de leerling te observeren op de punten die de mentor heeft aangegeven. Vervolgens kun je elke leerling in een soort Magisteromgeving punten geven op werkhouding / inzet / vermogen (Goed, gemiddeld, slecht). Ook is er dan de mogelijkheid om per leerling het antwoord toe te lichten en tevens de afgelopen periode te evalueren.
Je zou denken dat iedereen daar zijn beklag in opschrijft, maar nee.. Dat komt pas naar voren tijdens de l.l. bespreking. De mentor krijgt 40 minuten voor leerlingen en hun cijfers. En dan merk je dus heel goed wie zijn werk goed heeft gedaan of wie last minute iets in elkaar heeft gedraaid.
Maar krijgen ze daar commentaar op? Nee hoor.
Vorige week hadden we dus een vergadering die 75 minuten duurde, omdat elke collega zijn zegje wilde doen. Ik hoorde alleen maar herhalingen en herhalingen en wees op de tijd, maar dan moet er altijd weer iemand nog eventjes iets zeggen
Onze tijdsbewaking kan dus zeker beter. Ik ga dan altijd maar demonstratief naar het toilet, nakijken of gewoon uit het raam staren. Mijn teamleidster weet ervan, maar vind het haar taak niet om in te grijpen en schuift de schuld door naar de afdelingsleider. Zij komt er dan bij zitten, maar grijpt ook niet in dus er verandert niets.
Wat ik ook bijzonder vervelend vind is dat ik vaak overlap heb met mijn klassen, waardoor ik dan maar bij de helft aanwezig kan zijn.
Vast vanwege mijn taalgebruik/ kromme zinnen.quote:Op donderdag 8 februari 2018 21:43 schreef -J-D- het volgende:
[..]
10x OMG in een paar zinnen. Niet te geloven
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 8 februari 2018 21:50 schreef faptist het volgende:
V
[..]
Vast vanwege mijn taalgebruik/ kromme zinnen.
Ik heb net 2 open dagen achter de rug en werkdagen van +10 uur.
Die omg's kunnen toch niet zijn vanwege ons geweldige systeem?Jullie systeem inderdaad. Ik lees met open mond. Niet. Te. Geloven.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
Ik denk dat wij er niet onderuit komen gezien er klassen zijn waar de leerlingen allemaal onvoldoende staan.quote:Op donderdag 8 februari 2018 22:01 schreef Janneke141 het volgende:
Wij zijn er anderhalf jaar geleden toe overgegaan om cijfers helemaal niet meer te bespreken in de rapportvergaderingen. Zal mij het als wiskundige interesseren dat iemand slecht staat voor Nederlands, dat regel je maar met de vakdocent. We bespreken alleen nog plannen van aanpak voor de hele groep en voor individuele leerlingen, waar nodig.
Dat heeft aan heel veel zinloze monologen én heel veel van die "maar bij mij doet hij dit!"-anekdotes een einde gemaakt, dus dat werkt op zich prima. Misschien lullig voor Pietje, maar als Pietje allemaal zevens staat en een 5 voor Engels dan hoef je daar niet met 11 man over te praten.
Maar je moet wel een beetje je team compleet hebben om zinnige afspraken te maken over een gezamenlijke aanpak op een lastige groep of op een leerling met een specifieke uitdaging, en daar schort het nogal aan op dit moment. Vrije dagen zijn heilig, verlof wordt zonder pardon verleend tijdens de vergadering en de directie zelf plant nota bene een overleg met een aantal docenten gelijktijdig met de rapportvergadering. Ja, dan houdt het wel op natuurlijk.
Is dat laatste wel zo? Ik heb enorme verschillen tussen scholen gezien, zowel in het primair als in het secundair onderwijs.quote:Op donderdag 8 februari 2018 22:14 schreef faptist het volgende:
Ik denk er al een tijdje over om van baan te wisselen, maar weet dat het eigenlijk overal wel een rommeltje is.
Het is misschien ook onbewust een excuus om je te wapenen tegen eventuele teleurstelling als je toch van baan zou wisselen.quote:Op vrijdag 9 februari 2018 10:14 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Is dat laatste wel zo? Ik heb enorme verschillen tussen scholen gezien, zowel in het primair als in het secundair onderwijs.
Dit zie je (helaas) ook buiten het onderwijs. Wij zijn een volkje met een hekel aan discipline en verantwoordelijkheid. Leiderschap kennen wij niet echt.quote:Op donderdag 8 februari 2018 21:36 schreef faptist het volgende:
Janneke,
Het is pijnlijk herkenbaar hoor.
Wij werken als volgt. Docenten krijgen een mail van de mentor waarin hij aangeeft wie hij gesignaleerd wil hebben. Dan heb je 2 weken om de leerling te observeren op de punten die de mentor heeft aangegeven. Vervolgens kun je elke leerling in een soort Magisteromgeving punten geven op werkhouding / inzet / vermogen (Goed, gemiddeld, slecht). Ook is er dan de mogelijkheid om per leerling het antwoord toe te lichten en tevens de afgelopen periode te evalueren.
Je zou denken dat iedereen daar zijn beklag in opschrijft, maar nee.. Dat komt pas naar voren tijdens de l.l. bespreking. De mentor krijgt 40 minuten voor leerlingen en hun cijfers. En dan merk je dus heel goed wie zijn werk goed heeft gedaan of wie last minute iets in elkaar heeft gedraaid.
Maar krijgen ze daar commentaar op? Nee hoor.
Vorige week hadden we dus een vergadering die 75 minuten duurde, omdat elke collega zijn zegje wilde doen. Ik hoorde alleen maar herhalingen en herhalingen en wees op de tijd, maar dan moet er altijd weer iemand nog eventjes iets zeggen
Onze tijdsbewaking kan dus zeker beter. Ik ga dan altijd maar demonstratief naar het toilet, nakijken of gewoon uit het raam staren. Mijn teamleidster weet ervan, maar vind het haar taak niet om in te grijpen en schuift de schuld door naar de afdelingsleider. Zij komt er dan bij zitten, maar grijpt ook niet in dus er verandert niets.
Wat ik ook bijzonder vervelend vind is dat ik vaak overlap heb met mijn klassen, waardoor ik dan maar bij de helft aanwezig kan zijn.
Hoe is het gegaan?quote:Op donderdag 15 februari 2018 18:15 schreef 1410 het volgende:
Ik ben benieuwd naar jullie sollicitatie ervaringen/tips voordat je begon met werken. Ik heb morgen mijn eerste sollicitatiegesprek op een mbo school (entree). Het is een baan t/m de zomer en het zijn een aantal vakken bij elkaar waarvoor ze iemand zoeken. Ik heb al stage gelopen op een entree school, en daardoor weet ik dat dit exact is wat ik wil. Ik ben best zenuwachtig, want dit is mijn eerste 'grote mensen baan'. Daarnaast ben ik nu 'pas' derdejaars student, maar doordat ik de directrice van meerdere locaties ken, is mijn cv bij de school beland.
Inmiddels heb ik een klein portfolio (niet te dik) gemaakt, met zelf gemaakt materiaal, om morgen mee te nemen. Verder vind ik het ontzettend lastig wat voor vragen ik kan verwachten. Dus... mensen met ervaring, ik hoor het graag! Wat wordt gewaardeerd, wat niet? Wat zijn de standaard vragen?
(Ik weet overigens pas sinds gisteren dat ik op gesprek mag komen, dus vandaar de last minute vragen).
Edit: het gesprek is overigens niet met die directrice, maar ik heb wel een 'voorkeursstem' gekregen.
Hoi! Bedankt voor het antwoord! Alle vragen die je ‘geeft’ kreeg ik ook antwoord op! Dat is goed gegaan. Ik vond de vraag: wat is jouw aandeel binnen een docententeam? Het meest lastig. Verder had ik het gevoel dat ik soms struikelde over wat ik echt wilde zeggen.quote:Op zondag 18 februari 2018 23:51 schreef faptist het volgende:
Hey 1410, wat spannend. Ik kan me voorstellen dat je wat zenuwachtig bent. Je zult zien dat het allemaal gaat meevallen. Zij zijn blij dat je komt!
Bij ons is het vaak zo dat je wat vragen krijgt om te zien wat voor persoonlijkheid je hebt/hoe je reageert en ook om te zien of je in het vakteam past.
Stiekem, denk ik, dat jij je al hartstikke goed hebt voorbereid. Je hebt blijkbaar een goede indruk achter gelaten anders zou je daar morgen niet zijn.
Bedenk je vooral wat jíj wilt vragen en weten.
Wat zouden jouw taken zijn en met wie krijg je te maken? Hoe zit het met de werkdagen? Krijg je begeleiding en zo ja,hoe wordt dit vormgegeven?
Tevens; je begint halverwege het jaar. Ik zou vragen of er begeleiding is / of je wordt ingewerkt / of er al lesmateriaal klaarligt/ wat de vooruitzichten zijn (kun je na de zomervakantie misschien toch blijven?).
Heel veel succes! Hopelijk bevalt het je en kun je snel aan de slag.
Ik weet het echt niet, mijn gevoel gaat ook steeds twee kanten op. Ik hoor het vandaag... dus ik zit al een tijdje in zenuwen.quote:
Spannend! Nog steeds niks gehoord?quote:Op dinsdag 20 februari 2018 13:32 schreef 1410 het volgende:
[..]
Ik weet het echt niet, mijn gevoel gaat ook steeds twee kanten op. Ik hoor het vandaag... dus ik zit al een tijdje in zenuwen.
Nee! Ik heb wel even na gebeld, maar de persoon die ik moest hebben was in overleg. Baal wel een beetje, ben de hele dag ontzettend zenuwachtig geweest. Hopen dat er morgen een verlossend antwoord komt, maar de hoop is inmiddels een beetje ingezakt.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 16:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Spannend! Nog steeds niks gehoord?
Wat vervelend! Het gebeurt helaas wel vaker. Leden van een sollicitatiecommissie zouden wel wat meer empathie mogen hebben.quote:Op dinsdag 20 februari 2018 18:09 schreef 1410 het volgende:
[..]
Nee! Ik heb wel even na gebeld, maar de persoon die ik moest hebben was in overleg. Baal wel een beetje, ben de hele dag ontzettend zenuwachtig geweest. Hopen dat er morgen een verlossend antwoord komt, maar de hoop is inmiddels een beetje ingezakt.
Ja! Ondanks dat het eigenlijk niet uitmaakte wie er kwam, als er maar iemand kwam, is er toch iemand aangenomen met meer ervaring. Kreeg nog wel de dooddoener mee dat ze mij onthouden. Grappig, ik merk dat overal waar ik laat vallen dat ik volgend schooljaar nog een lio moet lopen, iedereen direct geïnteresseerd is. Eigenlijk wil ik natuurlijk gewoon werk hebben voor die tijd i.p.v. een schrale lio vergoeding (maarja, wie niet, kun je denken?)quote:Op woensdag 7 maart 2018 11:05 schreef faptist het volgende:
Al wat gehoord 1410?
Ik heb vorige week te horen gekregen dat er gekort gaat worden binnen onze sectie dus ook aan het solliciteren nu.
Nu twijfel ik of ik scholen in de buurt zal aanschrijven ook al hebben zij geen vacatures open staan.
Wat schrijf je eigenlijk in zo'n open brief? Eerlijk zeggen dat er wegens krimp mensen ontslagen gaan worden of gewoon dat je een nieuwe uitdaging zoekt (altijd zo'n dooddoener).
Dus mochten jullie iets weten voor de creatieve vakken? Let me know
Balen dat je het niet geworden bent. In welk vakgebied zoek je iets?quote:Op woensdag 7 maart 2018 11:31 schreef 1410 het volgende:
[..]
Ja! Ondanks dat het eigenlijk niet uitmaakte wie er kwam, als er maar iemand kwam, is er toch iemand aangenomen met meer ervaring. Kreeg nog wel de dooddoener mee dat ze mij onthouden. Grappig, ik merk dat overal waar ik laat vallen dat ik volgend schooljaar nog een lio moet lopen, iedereen direct geïnteresseerd is. Eigenlijk wil ik natuurlijk gewoon werk hebben voor die tijd i.p.v. een schrale lio vergoeding (maarja, wie niet, kun je denken?)
Ik heb in iedergeval vrijdag weer een gesprek, ik hoop dat deze beter afloopt. Ook voor deze ben ik benaderd.
Waar woon je? Creatieve vakken en vacatures zijn vaak wel zeldzaam, maar ik weet dat ze in Groningen op mijn laatste stageschool iemand zochten voor beeldende vorming oid. Mocht dat in de buurt zijn, moet je even DM’en.
Ik zou overigens niet laten vallen dat je ‘ontslagen’ bent, maar in een gesprek (als dat volgt) zou ik gewoon laten weten dat de school kleiner werd en er niet meer genoeg uren waren, die uren die jij wel graag wil natuurlijk. Ik zou de open sollicitatie niet veel anders maken dan een directe. Ik zou info over de school opzoeken, in gaan op de leerdoelen/concept/visie en je eigen visie. Voorkeur voor vo of mbo toelichten en jouw toevoeging als docent voor de school. En ik zou de brief heel mooi vormgeven als creatief docent zijnde (Dan moet je alleen wel duidelijk meegeven dat een sollicitatiebrief is en geen reclamefolder :p)
Zucht.... hoe bestaat het?quote:Op donderdag 15 maart 2018 17:35 schreef Janneke141 het volgende:
Na een paar weken wikken, wegen en weekenden werken dan toch maar besloten om bij mijn leidinggevende neer te leggen dat mijn takenpakket eigenlijk al een tijd te zwaar is, en dat ik het echt niet meer red.
En waarmee eindigt ze het gesprek? "Oh ja trouwens, jij hebt taak zus-en-zo en omdat die-en-die in de ziektewet zit moet er voor de start van de praktijkexamens nog wat geregeld worden, dus sorry maar dat komt echt bij jou te liggen"
Altijd fijn als je zo serieus genomen wordt, toch?
En heb je toen gevraagd of ze uberhaupt wel heeft geluisterd of braaf ja gezegd?quote:Op donderdag 15 maart 2018 17:35 schreef Janneke141 het volgende:
Na een paar weken wikken, wegen en weekenden werken dan toch maar besloten om bij mijn leidinggevende neer te leggen dat mijn takenpakket eigenlijk al een tijd te zwaar is, en dat ik het echt niet meer red.
En waarmee eindigt ze het gesprek? "Oh ja trouwens, jij hebt taak zus-en-zo en omdat die-en-die in de ziektewet zit moet er voor de start van de praktijkexamens nog wat geregeld worden, dus sorry maar dat komt echt bij jou te liggen"
Altijd fijn als je zo serieus genomen wordt, toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |