SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Ik kom naast mijn eigen universiteit regelmatig op twee andere en daar is het precies hetzelfde verhaal. Om moedeloos van te worden. Het is jammer dat mijn collega's niet zo strijdbaar zijn als die in het primair onderwijs.quote:Op vrijdag 3 november 2017 17:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Van die gesprekken waar uiteindelijk iemand met een kantoorfunctie een verslag over schrijft wat je zes weken later onder je neus krijgt, en dan blijkt er niet zo veel aan de hand te zijn als je je eigen tijd wat handiger indeelt.
En door.
Hmhm.quote:Op donderdag 2 november 2017 18:25 schreef RokStarr het volgende:
[..]
Ik waarschuw nog wel eens in de trant van "als ik nog 1x je telefoon zie, dan mag je hem aan het einde van de dag/het uur (afhankelijk van klas en hoeveelste keer) op komen halen"
Verder mogen leerlingen vrij vaak tijdens zelfstandig werken bij mij muziek luisteren via hun telefoon, maar ook dan geldt "als ik bijvoorbeeld whatsapp zie, ben je je telefoon kwijt"
Hoorde wel op de opleiding dat de verschillende scholen totaal andere regels hebben qua mobieltjes in de les/mobieltjes innemen
Ja, ik heb een klas gehad die nogal telefoonverslaafd was. Zelfs na waarschuwen nog dat ding tevoorschijn halen en naar elkaar gaan zitten appen en snappen. Innemen en na het 8e uur ophalen bij de receptie hielp niet. Wat wel hielp was met een bak bij de deur gaan staan en iedereen aan het begin van de les zijn/haar telefoon in laten doen.quote:Op donderdag 2 november 2017 16:14 schreef Kaneelstokje het volgende:
Zijn er hier docenten die in de klas problemen hebben met telefoons van leerlingen?
Nu bij 1Vandaag dat het PO opnieuw actie gaat voeren als ze het bedrag van 1,4 miljard niet gaan krijgen. En zo niet (ligt niet echt voor de hand natuurlijk) dan volgen nieuwe stakingsdagen.quote:Op vrijdag 3 november 2017 17:17 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kom naast mijn eigen universiteit regelmatig op twee andere en daar is het precies hetzelfde verhaal. Om moedeloos van te worden. Het is jammer dat mijn collega's niet zo strijdbaar zijn als die in het primair onderwijs.
Vanuit school is het volgens mij afpakken en dan kunnen ze hem aan het einde van de dag bij de teamleider ophalen, maar dat vind ik bij sommige klassen wel ver gaan. Vandaar dat ik zelf dus een mildere versie daarvan hanteerquote:Op vrijdag 3 november 2017 17:47 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Hmhm.
En is dat een regel vanuit school, of vanuit jezelf?
Ai, dan weet ik het ook niet.quote:Op vrijdag 3 november 2017 16:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Leger des heils zit overal, toch?
We wonen nu nog rond Zwolle, willen straks ivm familie wrs. wat meer naar het Noorden. Waar je nog op 1 salaris een degelijk huis kan kopen
Is er nog verschil tussen boven en onderbouw?quote:Op donderdag 2 november 2017 23:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Mwah, valt mee. Ik vraag aan het begin van de les: "Leggen jullie de telefoons even weg? Dank je wel" en dan is het goed. Wanneer ze aan het werk zijn, mogen ze muziek luisteren. Als ze een tekst aan het vertalen zijn, mogen ze Google Translate gebruiken. Ik heb lesmateriaal gemaakt, waarbij ze schrijfopdrachten met behulp van WhatsApp uitvoeren.
Maar als ik aan het uitleggen ben, dan hoef ik geen telefoons te zien. Dat weten mijn leerlingen ook. Ik hoef de telefoons dan ook zelden in te nemen.
Wat ook wel helpt, is halverwege de les de leerlingen toe te staan om 1 minuut op hun telefoon te kijken. Net zoals een verstokte roker zijn nicotine op peil moet brengen, kunnen de leerlingen even snel checken of er nog een like op Instagram is bijgekomen. En daarna is de behoefte weer bevredigd en kan de telefoon weer weg....
Nee, ik merk geen verschil.quote:Op vrijdag 3 november 2017 19:15 schreef Kaneelstokje het volgende:
Is er nog verschil tussen boven en onderbouw?
Het is niet mijn wereldje. Ik heb indertijd voor dit werk gekozen, omdat ik dacht dat we op zoek mochten gaan naar de waarheid. De paradoxale praktijk is dat we iedereen en alles voor de gek aan het houden zijn. Academische wereld? Bullshitland is een betere omschrijving.quote:Op vrijdag 3 november 2017 16:13 schreef Haushofer het volgende:
Wil jij uit het academische gebeuren? Ik lees wel es dat veel aspecten ervan je tegenstaan. Voor mij de reden om er uberhaupt niet aan te beginnen.
Dit vind ik echt typerend aan het onderwijs, en in het bijzonder dat dit soort dingen altijd éénrichting uit gaan.quote:Op vrijdag 3 november 2017 17:22 schreef Janneke141 het volgende:
Vorig jaar heb ik voor heel kort een zieke docent van een examenklas vervangen de laatste 2 weken voor het examen, dat ging maar om zes lesuren. Afspraak was dat die aan het einde van het schooljaar zouden worden uitbetaald. Niet dus. Janneke niet blij.
Uiteindelijk dan deze periode voor elkaar. 20 euro. Janneke niet blij, dus om uitleg gevraagd bij P&O.
Reactie: Je takenplaatje van vorig schooljaar was 'maar' 1654 uur, dus die hebben we eerst verrekend. Het ene uur dat overbleef hebben we uitbetaald.
Volgens mij is dit een uitnodiging om voortaan iedere taak precies binnen het aantal gestelde uren te stoppen, en er daarna mee op te houden. Maar dat ga ik nog even navragen.
Ik niet, gedeeltelijk omdat ik een minibordje heb in de meeste lokalen en gedeeltelijk omdat ik het vertel.quote:Op zaterdag 18 november 2017 09:48 schreef Friek_ het volgende:
Zomaar een vraag tussendoor: wie van de docenten schrijft hier steevast de lesplanning op het bord? Ik merk dat ik het nu vooral zit te doen als de teamleider weer eens op bezoek komt omdat het één van de beoordelingscriteria is, maar verder het nauwelijks doe.
Ik schrijf niet, het is de standaard-tweede sheet van mijn powerpoint. Er staat op hoe lang mijn uitleg duurt, welke twee of drie leerdoelen er aan bod komen en welke opgaven ze moeten maken.quote:Op zaterdag 18 november 2017 09:48 schreef Friek_ het volgende:
Zomaar een vraag tussendoor: wie van de docenten schrijft hier steevast de lesplanning op het bord? Ik merk dat ik het nu vooral zit te doen als de teamleider weer eens op bezoek komt omdat het één van de beoordelingscriteria is, maar verder het nauwelijks doe.
Ik doe dat altijd en ik begin de les met even kort door te nemen wat er die les allemaal aan bod komt. Dit biedt de leerlingen structuur, maar mij ook.quote:Op zaterdag 18 november 2017 09:48 schreef Friek_ het volgende:
Zomaar een vraag tussendoor: wie van de docenten schrijft hier steevast de lesplanning op het bord? Ik merk dat ik het nu vooral zit te doen als de teamleider weer eens op bezoek komt omdat het één van de beoordelingscriteria is, maar verder het nauwelijks doe.
De studenten hier leunen MI wat te ver achterover als ze Powerpoint zien. Als ik driftig op het bord aan het krassen ben, dan zie ik ze meer aantekeningen maken dan als er een gelikte presentatie te zien is.quote:Op zaterdag 18 november 2017 11:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik schrijf niet, het is de standaard-tweede sheet van mijn powerpoint. Er staat op hoe lang mijn uitleg duurt, welke twee of drie leerdoelen er aan bod komen en welke opgaven ze moeten maken.
Ik deed dat in eerste instantie ook 'omdat het moest', totdat je erachter komt dat het eigenlijk toch wel rust brengt. Maar waarschijnlijk is het vmbo iets gevoeliger voor dat soort dingen dan h/v.
Ik werk ook met PowerPoints en dit is geen onaardig idee. Heeft wel als nadeel dat ze niet de structuur ergens kunnen terugzien.quote:Op zaterdag 18 november 2017 11:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik schrijf niet, het is de standaard-tweede sheet van mijn powerpoint. Er staat op hoe lang mijn uitleg duurt, welke twee of drie leerdoelen er aan bod komen en welke opgaven ze moeten maken.
In het voortgezet onderwijs loop je dan wel het risico dat ze achter je rug om gaan klooien. Zodra jouw ogen niet op de klas gericht zijn, is dat in sommige gevallen een uitnodiging tot zaken uitvreten. Merk dat vooral bij m’n mavo-klassen.quote:Op zaterdag 18 november 2017 14:18 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De studenten hier leunen MI wat te ver achterover als ze Powerpoint zien. Als ik driftig op het bord aan het krassen ben, dan zie ik ze meer aantekeningen maken dan als er een gelikte presentatie te zien is.
Wat ik doe als ik PowerPoints gebruik, is elke keer de sheet met de lesdoelen terug laten komen tussen de lesonderdelen en daarop afvinken waar aan gewerkt is. Misschien kun je er iets mee.quote:Op zaterdag 18 november 2017 14:21 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik werk ook met PowerPoints en dit is geen onaardig idee. Heeft wel als nadeel dat ze niet de structuur ergens kunnen terugzien.
Sowieso vertel ik altijd wat het onderwerp is (staat ook al op de PowerPoint) en hoe we dat gaan behandelen (structuur). Expliciet benoemen van leerdoelen doe ik niet vaak. Wel schrijf ik altijd de structuur op bij de toetsbespreking, aangezien zoiets wel ordelijk dient te verlopen. Daar is het noodzakelijker naar mijn ervaring.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |