abonnement Unibet Coolblue
pi_174847966
Ik ben mijn lol in het onderwijs trouwens aan het hervinden, sinds ik veel minder werk en ik al het massale onderwijs (waar ik niet in geloof) heb afgestoten. Afgelopen periode heb ik met veel plezier een cursus in de master gegeven (die door studenten hoog werd gewaardeerd, zo bevestigde de evaluatie deze week). En mijn losse hoorcolleges lopen goed en worden door studenten interessant gevonden.

Ik blijf het wrang vinden dat het zo moet.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_174847991
quote:
15s.gif Op vrijdag 3 november 2017 17:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Van die gesprekken waar uiteindelijk iemand met een kantoorfunctie een verslag over schrijft wat je zes weken later onder je neus krijgt, en dan blijkt er niet zo veel aan de hand te zijn als je je eigen tijd wat handiger indeelt.
En door.
Ik kom naast mijn eigen universiteit regelmatig op twee andere en daar is het precies hetzelfde verhaal. Om moedeloos van te worden. Het is jammer dat mijn collega's niet zo strijdbaar zijn als die in het primair onderwijs.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 3 november 2017 @ 17:17:48 #53
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174848002
M.b.t. telefoons: nauwelijks problemen mee eigenlijk. Regel is dat ze worden ingenomen als we ze zien of horen tijdens de les, maar dat hoef ik nauwelijks te doen. Aan het begin van de les vraag ik of ze weg mogen, dat gebeurt en daarmee is het eigenlijk wel klaar. Iemand die even op zijn of haar scherm kijkt kan me weinig boeien, iemand die spelletjes gaat zitten doen natuurlijk wel maar dat gebeurt eigenlijk niet. En ik loop bijna de hele les door mijn lokaal, dus het zou me echt wel opvallen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_174848070
Ik heb ook geen problemen met de telefoons in ons onderwijs. Wat me wel dwars zit, is dat niet alle studenten toestemming vragen om een geluidsopname te maken. En ik vind het ongemakkelijk als een student twitterend verslag doet van een college.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 3 november 2017 @ 17:22:30 #55
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174848085
Vorig jaar heb ik voor heel kort een zieke docent van een examenklas vervangen de laatste 2 weken voor het examen, dat ging maar om zes lesuren. Afspraak was dat die aan het einde van het schooljaar zouden worden uitbetaald. Niet dus. Janneke niet blij.
Uiteindelijk dan deze periode voor elkaar. 20 euro. Janneke niet blij, dus om uitleg gevraagd bij P&O.

Reactie: Je takenplaatje van vorig schooljaar was 'maar' 1654 uur, dus die hebben we eerst verrekend. Het ene uur dat overbleef hebben we uitbetaald.

Volgens mij is dit een uitnodiging om voortaan iedere taak precies binnen het aantal gestelde uren te stoppen, en er daarna mee op te houden. Maar dat ga ik nog even navragen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 3 november 2017 @ 17:47:34 #56
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_174848492
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 18:25 schreef RokStarr het volgende:

[..]

Ik waarschuw nog wel eens in de trant van "als ik nog 1x je telefoon zie, dan mag je hem aan het einde van de dag/het uur (afhankelijk van klas en hoeveelste keer) op komen halen"

Verder mogen leerlingen vrij vaak tijdens zelfstandig werken bij mij muziek luisteren via hun telefoon, maar ook dan geldt "als ik bijvoorbeeld whatsapp zie, ben je je telefoon kwijt"

Hoorde wel op de opleiding dat de verschillende scholen totaal andere regels hebben qua mobieltjes in de les/mobieltjes innemen
Hmhm.
En is dat een regel vanuit school, of vanuit jezelf?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  vrijdag 3 november 2017 @ 17:53:52 #57
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_174848602
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 16:14 schreef Kaneelstokje het volgende:
Zijn er hier docenten die in de klas problemen hebben met telefoons van leerlingen?
Ja, ik heb een klas gehad die nogal telefoonverslaafd was. Zelfs na waarschuwen nog dat ding tevoorschijn halen en naar elkaar gaan zitten appen en snappen. Innemen en na het 8e uur ophalen bij de receptie hielp niet. Wat wel hielp was met een bak bij de deur gaan staan en iedereen aan het begin van de les zijn/haar telefoon in laten doen.

Voor de rest hielp het innemen van de telefoon altijd, zelfs als het maar voor die ene les was.
  vrijdag 3 november 2017 @ 18:21:15 #58
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174849054
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 17:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik kom naast mijn eigen universiteit regelmatig op twee andere en daar is het precies hetzelfde verhaal. Om moedeloos van te worden. Het is jammer dat mijn collega's niet zo strijdbaar zijn als die in het primair onderwijs.
Nu bij 1Vandaag dat het PO opnieuw actie gaat voeren als ze het bedrag van 1,4 miljard niet gaan krijgen. En zo niet (ligt niet echt voor de hand natuurlijk) dan volgen nieuwe stakingsdagen.

Maar in het VO blijft het voorlopig oorverdovend stil. Terwijl je wel ongeveer op je vingers kan natellen dat het VO blijft stilstaan als alle beschikbare middelen naar het PO gaan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_174849583
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 17:47 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Hmhm.
En is dat een regel vanuit school, of vanuit jezelf?
Vanuit school is het volgens mij afpakken en dan kunnen ze hem aan het einde van de dag bij de teamleider ophalen, maar dat vind ik bij sommige klassen wel ver gaan. Vandaar dat ik zelf dus een mildere versie daarvan hanteer
pi_174849745
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 16:15 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Leger des heils zit overal, toch? :7

We wonen nu nog rond Zwolle, willen straks ivm familie wrs. wat meer naar het Noorden. Waar je nog op 1 salaris een degelijk huis kan kopen :P
Ai, dan weet ik het ook niet.
  vrijdag 3 november 2017 @ 19:15:24 #61
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_174850094
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 23:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Mwah, valt mee. Ik vraag aan het begin van de les: "Leggen jullie de telefoons even weg? Dank je wel" en dan is het goed. Wanneer ze aan het werk zijn, mogen ze muziek luisteren. Als ze een tekst aan het vertalen zijn, mogen ze Google Translate gebruiken. Ik heb lesmateriaal gemaakt, waarbij ze schrijfopdrachten met behulp van WhatsApp uitvoeren.

Maar als ik aan het uitleggen ben, dan hoef ik geen telefoons te zien. Dat weten mijn leerlingen ook. Ik hoef de telefoons dan ook zelden in te nemen.

Wat ook wel helpt, is halverwege de les de leerlingen toe te staan om 1 minuut op hun telefoon te kijken. Net zoals een verstokte roker zijn nicotine op peil moet brengen, kunnen de leerlingen even snel checken of er nog een like op Instagram is bijgekomen. En daarna is de behoefte weer bevredigd en kan de telefoon weer weg....
Is er nog verschil tussen boven en onderbouw?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  vrijdag 3 november 2017 @ 19:36:29 #62
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_174850485
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 19:15 schreef Kaneelstokje het volgende:
Is er nog verschil tussen boven en onderbouw?
Nee, ik merk geen verschil.
.
pi_174858700
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 16:13 schreef Haushofer het volgende:
Wil jij uit het academische gebeuren? Ik lees wel es dat veel aspecten ervan je tegenstaan. Voor mij de reden om er uberhaupt niet aan te beginnen.
Het is niet mijn wereldje. Ik heb indertijd voor dit werk gekozen, omdat ik dacht dat we op zoek mochten gaan naar de waarheid. De paradoxale praktijk is dat we iedereen en alles voor de gek aan het houden zijn. Academische wereld? Bullshitland is een betere omschrijving.

Als ze me nog een kans geven, dan ga ik het nog eens ergens proberen, om daarnaast een startup te beginnen. Money talks, bullshit walks. Als dat van de grond komt, dan doe ik in ieder geval iets nuttigs.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_174865636
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 17:22 schreef Janneke141 het volgende:
Vorig jaar heb ik voor heel kort een zieke docent van een examenklas vervangen de laatste 2 weken voor het examen, dat ging maar om zes lesuren. Afspraak was dat die aan het einde van het schooljaar zouden worden uitbetaald. Niet dus. Janneke niet blij.
Uiteindelijk dan deze periode voor elkaar. 20 euro. Janneke niet blij, dus om uitleg gevraagd bij P&O.

Reactie: Je takenplaatje van vorig schooljaar was 'maar' 1654 uur, dus die hebben we eerst verrekend. Het ene uur dat overbleef hebben we uitbetaald.

Volgens mij is dit een uitnodiging om voortaan iedere taak precies binnen het aantal gestelde uren te stoppen, en er daarna mee op te houden. Maar dat ga ik nog even navragen.
Dit vind ik echt typerend aan het onderwijs, en in het bijzonder dat dit soort dingen altijd éénrichting uit gaan.

Een van de redenen dat ik steeds meer overweeg om het onderwijs uit te gaan. En dan kom ik bij die grote groep mensen die het onderwijs binnen 5 jaar verlaat.
pi_175147678
Zomaar een vraag tussendoor: wie van de docenten schrijft hier steevast de lesplanning op het bord? Ik merk dat ik het nu vooral zit te doen als de teamleider weer eens op bezoek komt omdat het één van de beoordelingscriteria is, maar verder het nauwelijks doe.
pi_175147906
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 09:48 schreef Friek_ het volgende:
Zomaar een vraag tussendoor: wie van de docenten schrijft hier steevast de lesplanning op het bord? Ik merk dat ik het nu vooral zit te doen als de teamleider weer eens op bezoek komt omdat het één van de beoordelingscriteria is, maar verder het nauwelijks doe.
Ik niet, gedeeltelijk omdat ik een minibordje heb in de meeste lokalen en gedeeltelijk omdat ik het vertel.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
  zaterdag 18 november 2017 @ 11:26:16 #67
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175148891
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 09:48 schreef Friek_ het volgende:
Zomaar een vraag tussendoor: wie van de docenten schrijft hier steevast de lesplanning op het bord? Ik merk dat ik het nu vooral zit te doen als de teamleider weer eens op bezoek komt omdat het één van de beoordelingscriteria is, maar verder het nauwelijks doe.
Ik schrijf niet, het is de standaard-tweede sheet van mijn powerpoint. Er staat op hoe lang mijn uitleg duurt, welke twee of drie leerdoelen er aan bod komen en welke opgaven ze moeten maken.

Ik deed dat in eerste instantie ook 'omdat het moest', totdat je erachter komt dat het eigenlijk toch wel rust brengt. Maar waarschijnlijk is het vmbo iets gevoeliger voor dat soort dingen dan h/v.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175151010
Staat bij mij ook standaard in mijn powerpoint (hbo). Niet met hoe lang het allemaal duurt, maar wel welke onderwerpen we behandelen.
  zaterdag 18 november 2017 @ 14:08:05 #69
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_175152120
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 09:48 schreef Friek_ het volgende:
Zomaar een vraag tussendoor: wie van de docenten schrijft hier steevast de lesplanning op het bord? Ik merk dat ik het nu vooral zit te doen als de teamleider weer eens op bezoek komt omdat het één van de beoordelingscriteria is, maar verder het nauwelijks doe.
Ik doe dat altijd en ik begin de les met even kort door te nemen wat er die les allemaal aan bod komt. Dit biedt de leerlingen structuur, maar mij ook.
pi_175152308
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 11:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik schrijf niet, het is de standaard-tweede sheet van mijn powerpoint. Er staat op hoe lang mijn uitleg duurt, welke twee of drie leerdoelen er aan bod komen en welke opgaven ze moeten maken.

Ik deed dat in eerste instantie ook 'omdat het moest', totdat je erachter komt dat het eigenlijk toch wel rust brengt. Maar waarschijnlijk is het vmbo iets gevoeliger voor dat soort dingen dan h/v.
De studenten hier leunen MI wat te ver achterover als ze Powerpoint zien. Als ik driftig op het bord aan het krassen ben, dan zie ik ze meer aantekeningen maken dan als er een gelikte presentatie te zien is.

Nu nog uitvogelen hoe ik ze vragen kan laten stellen. Dat is iets wat hier volledig tegen de cultuur in gaat.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_175152337
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 11:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik schrijf niet, het is de standaard-tweede sheet van mijn powerpoint. Er staat op hoe lang mijn uitleg duurt, welke twee of drie leerdoelen er aan bod komen en welke opgaven ze moeten maken.
Ik werk ook met PowerPoints en dit is geen onaardig idee. Heeft wel als nadeel dat ze niet de structuur ergens kunnen terugzien.

Sowieso vertel ik altijd wat het onderwerp is (staat ook al op de PowerPoint) en hoe we dat gaan behandelen (structuur). Expliciet benoemen van leerdoelen doe ik niet vaak. Wel schrijf ik altijd de structuur op bij de toetsbespreking, aangezien zoiets wel ordelijk dient te verlopen. Daar is het noodzakelijker naar mijn ervaring.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-11-2017 14:25:43 ]
pi_175152382
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 14:18 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

De studenten hier leunen MI wat te ver achterover als ze Powerpoint zien. Als ik driftig op het bord aan het krassen ben, dan zie ik ze meer aantekeningen maken dan als er een gelikte presentatie te zien is.
In het voortgezet onderwijs loop je dan wel het risico dat ze achter je rug om gaan klooien. Zodra jouw ogen niet op de klas gericht zijn, is dat in sommige gevallen een uitnodiging tot zaken uitvreten. Merk dat vooral bij m’n mavo-klassen.
pi_175152524
Daar had ik nog niet aan gedacht. Orde houden is hier gelukkig geen probleem.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_175152532
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 14:21 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ik werk ook met PowerPoints en dit is geen onaardig idee. Heeft wel als nadeel dat ze niet de structuur ergens kunnen terugzien.

Sowieso vertel ik altijd wat het onderwerp is (staat ook al op de PowerPoint) en hoe we dat gaan behandelen (structuur). Expliciet benoemen van leerdoelen doe ik niet vaak. Wel schrijf ik altijd de structuur op bij de toetsbespreking, aangezien zoiets wel ordelijk dient te verlopen. Daar is het noodzakelijker naar mijn ervaring.
Wat ik doe als ik PowerPoints gebruik, is elke keer de sheet met de lesdoelen terug laten komen tussen de lesonderdelen en daarop afvinken waar aan gewerkt is. Misschien kun je er iets mee.
[b]Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:[/b]
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
[b]Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:[/b]
Bek houden tegen DW hè :(
pi_175153671
Lesdoelen per les staan bij ons in de studiehandleiding; ik benoem het meestal niet op die manier, maar zeg gewoon: we gaan het vandaag hebben over x, y en z.

Ik wil de komende periode in elk geval bij één vak meer gaan werken volgens de principes van 'flip the classroom'. Ben wel benieuwd of mijn studenten de theorie dan ook daadwerkelijk gaan bestuderen. Denk erover om dat bijvoorbeeld met quizjes te testen. Iemand ervaring en tips?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')