abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_174847966
registreer om deze reclame te verbergen
Ik ben mijn lol in het onderwijs trouwens aan het hervinden, sinds ik veel minder werk en ik al het massale onderwijs (waar ik niet in geloof) heb afgestoten. Afgelopen periode heb ik met veel plezier een cursus in de master gegeven (die door studenten hoog werd gewaardeerd, zo bevestigde de evaluatie deze week). En mijn losse hoorcolleges lopen goed en worden door studenten interessant gevonden.

Ik blijf het wrang vinden dat het zo moet.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_174847991
quote:
15s.gif Op vrijdag 3 november 2017 17:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Van die gesprekken waar uiteindelijk iemand met een kantoorfunctie een verslag over schrijft wat je zes weken later onder je neus krijgt, en dan blijkt er niet zo veel aan de hand te zijn als je je eigen tijd wat handiger indeelt.
En door.
Ik kom naast mijn eigen universiteit regelmatig op twee andere en daar is het precies hetzelfde verhaal. Om moedeloos van te worden. Het is jammer dat mijn collega's niet zo strijdbaar zijn als die in het primair onderwijs.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 3 november 2017 @ 17:17:48 #53
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174848002
M.b.t. telefoons: nauwelijks problemen mee eigenlijk. Regel is dat ze worden ingenomen als we ze zien of horen tijdens de les, maar dat hoef ik nauwelijks te doen. Aan het begin van de les vraag ik of ze weg mogen, dat gebeurt en daarmee is het eigenlijk wel klaar. Iemand die even op zijn of haar scherm kijkt kan me weinig boeien, iemand die spelletjes gaat zitten doen natuurlijk wel maar dat gebeurt eigenlijk niet. En ik loop bijna de hele les door mijn lokaal, dus het zou me echt wel opvallen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_174848070
registreer om deze reclame te verbergen
Ik heb ook geen problemen met de telefoons in ons onderwijs. Wat me wel dwars zit, is dat niet alle studenten toestemming vragen om een geluidsopname te maken. En ik vind het ongemakkelijk als een student twitterend verslag doet van een college.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 3 november 2017 @ 17:22:30 #55
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174848085
Vorig jaar heb ik voor heel kort een zieke docent van een examenklas vervangen de laatste 2 weken voor het examen, dat ging maar om zes lesuren. Afspraak was dat die aan het einde van het schooljaar zouden worden uitbetaald. Niet dus. Janneke niet blij.
Uiteindelijk dan deze periode voor elkaar. 20 euro. Janneke niet blij, dus om uitleg gevraagd bij P&O.

Reactie: Je takenplaatje van vorig schooljaar was 'maar' 1654 uur, dus die hebben we eerst verrekend. Het ene uur dat overbleef hebben we uitbetaald.

Volgens mij is dit een uitnodiging om voortaan iedere taak precies binnen het aantal gestelde uren te stoppen, en er daarna mee op te houden. Maar dat ga ik nog even navragen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  vrijdag 3 november 2017 @ 17:47:34 #56
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_174848492
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 18:25 schreef RokStarr het volgende:

[..]

Ik waarschuw nog wel eens in de trant van "als ik nog 1x je telefoon zie, dan mag je hem aan het einde van de dag/het uur (afhankelijk van klas en hoeveelste keer) op komen halen"

Verder mogen leerlingen vrij vaak tijdens zelfstandig werken bij mij muziek luisteren via hun telefoon, maar ook dan geldt "als ik bijvoorbeeld whatsapp zie, ben je je telefoon kwijt"

Hoorde wel op de opleiding dat de verschillende scholen totaal andere regels hebben qua mobieltjes in de les/mobieltjes innemen
Hmhm.
En is dat een regel vanuit school, of vanuit jezelf?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  vrijdag 3 november 2017 @ 17:53:52 #57
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_174848602
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 16:14 schreef Kaneelstokje het volgende:
Zijn er hier docenten die in de klas problemen hebben met telefoons van leerlingen?
Ja, ik heb een klas gehad die nogal telefoonverslaafd was. Zelfs na waarschuwen nog dat ding tevoorschijn halen en naar elkaar gaan zitten appen en snappen. Innemen en na het 8e uur ophalen bij de receptie hielp niet. Wat wel hielp was met een bak bij de deur gaan staan en iedereen aan het begin van de les zijn/haar telefoon in laten doen.

Voor de rest hielp het innemen van de telefoon altijd, zelfs als het maar voor die ene les was.
  vrijdag 3 november 2017 @ 18:21:15 #58
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174849054
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 17:17 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik kom naast mijn eigen universiteit regelmatig op twee andere en daar is het precies hetzelfde verhaal. Om moedeloos van te worden. Het is jammer dat mijn collega's niet zo strijdbaar zijn als die in het primair onderwijs.
Nu bij 1Vandaag dat het PO opnieuw actie gaat voeren als ze het bedrag van 1,4 miljard niet gaan krijgen. En zo niet (ligt niet echt voor de hand natuurlijk) dan volgen nieuwe stakingsdagen.

Maar in het VO blijft het voorlopig oorverdovend stil. Terwijl je wel ongeveer op je vingers kan natellen dat het VO blijft stilstaan als alle beschikbare middelen naar het PO gaan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_174849583
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 17:47 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Hmhm.
En is dat een regel vanuit school, of vanuit jezelf?
Vanuit school is het volgens mij afpakken en dan kunnen ze hem aan het einde van de dag bij de teamleider ophalen, maar dat vind ik bij sommige klassen wel ver gaan. Vandaar dat ik zelf dus een mildere versie daarvan hanteer
pi_174849745
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 16:15 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Leger des heils zit overal, toch? :7

We wonen nu nog rond Zwolle, willen straks ivm familie wrs. wat meer naar het Noorden. Waar je nog op 1 salaris een degelijk huis kan kopen :P
Ai, dan weet ik het ook niet.
  vrijdag 3 november 2017 @ 19:15:24 #61
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_174850094
quote:
1s.gif Op donderdag 2 november 2017 23:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Mwah, valt mee. Ik vraag aan het begin van de les: "Leggen jullie de telefoons even weg? Dank je wel" en dan is het goed. Wanneer ze aan het werk zijn, mogen ze muziek luisteren. Als ze een tekst aan het vertalen zijn, mogen ze Google Translate gebruiken. Ik heb lesmateriaal gemaakt, waarbij ze schrijfopdrachten met behulp van WhatsApp uitvoeren.

Maar als ik aan het uitleggen ben, dan hoef ik geen telefoons te zien. Dat weten mijn leerlingen ook. Ik hoef de telefoons dan ook zelden in te nemen.

Wat ook wel helpt, is halverwege de les de leerlingen toe te staan om 1 minuut op hun telefoon te kijken. Net zoals een verstokte roker zijn nicotine op peil moet brengen, kunnen de leerlingen even snel checken of er nog een like op Instagram is bijgekomen. En daarna is de behoefte weer bevredigd en kan de telefoon weer weg....
Is er nog verschil tussen boven en onderbouw?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  vrijdag 3 november 2017 @ 19:36:29 #62
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_174850485
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 19:15 schreef Kaneelstokje het volgende:
Is er nog verschil tussen boven en onderbouw?
Nee, ik merk geen verschil.
.
pi_174858700
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 16:13 schreef Haushofer het volgende:
Wil jij uit het academische gebeuren? Ik lees wel es dat veel aspecten ervan je tegenstaan. Voor mij de reden om er uberhaupt niet aan te beginnen.
Het is niet mijn wereldje. Ik heb indertijd voor dit werk gekozen, omdat ik dacht dat we op zoek mochten gaan naar de waarheid. De paradoxale praktijk is dat we iedereen en alles voor de gek aan het houden zijn. Academische wereld? Bullshitland is een betere omschrijving.

Als ze me nog een kans geven, dan ga ik het nog eens ergens proberen, om daarnaast een startup te beginnen. Money talks, bullshit walks. Als dat van de grond komt, dan doe ik in ieder geval iets nuttigs.
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
pi_174865636
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 17:22 schreef Janneke141 het volgende:
Vorig jaar heb ik voor heel kort een zieke docent van een examenklas vervangen de laatste 2 weken voor het examen, dat ging maar om zes lesuren. Afspraak was dat die aan het einde van het schooljaar zouden worden uitbetaald. Niet dus. Janneke niet blij.
Uiteindelijk dan deze periode voor elkaar. 20 euro. Janneke niet blij, dus om uitleg gevraagd bij P&O.

Reactie: Je takenplaatje van vorig schooljaar was 'maar' 1654 uur, dus die hebben we eerst verrekend. Het ene uur dat overbleef hebben we uitbetaald.

Volgens mij is dit een uitnodiging om voortaan iedere taak precies binnen het aantal gestelde uren te stoppen, en er daarna mee op te houden. Maar dat ga ik nog even navragen.
Dit vind ik echt typerend aan het onderwijs, en in het bijzonder dat dit soort dingen altijd éénrichting uit gaan.

Een van de redenen dat ik steeds meer overweeg om het onderwijs uit te gaan. En dan kom ik bij die grote groep mensen die het onderwijs binnen 5 jaar verlaat.
  zaterdag 18 november 2017 @ 09:48:35 #65
107365 Friek_
Nonkel Petrol tapt het bier.
pi_175147678
Zomaar een vraag tussendoor: wie van de docenten schrijft hier steevast de lesplanning op het bord? Ik merk dat ik het nu vooral zit te doen als de teamleider weer eens op bezoek komt omdat het één van de beoordelingscriteria is, maar verder het nauwelijks doe.
"God schiep de dag, en wij sleepten ons erdoorheen.”
-- Dimitri Verhulst
pi_175147906
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 09:48 schreef Friek_ het volgende:
Zomaar een vraag tussendoor: wie van de docenten schrijft hier steevast de lesplanning op het bord? Ik merk dat ik het nu vooral zit te doen als de teamleider weer eens op bezoek komt omdat het één van de beoordelingscriteria is, maar verder het nauwelijks doe.
Ik niet, gedeeltelijk omdat ik een minibordje heb in de meeste lokalen en gedeeltelijk omdat ik het vertel.
Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:
Bek houden tegen DW hè :(
  zaterdag 18 november 2017 @ 11:26:16 #67
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175148891
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 09:48 schreef Friek_ het volgende:
Zomaar een vraag tussendoor: wie van de docenten schrijft hier steevast de lesplanning op het bord? Ik merk dat ik het nu vooral zit te doen als de teamleider weer eens op bezoek komt omdat het één van de beoordelingscriteria is, maar verder het nauwelijks doe.
Ik schrijf niet, het is de standaard-tweede sheet van mijn powerpoint. Er staat op hoe lang mijn uitleg duurt, welke twee of drie leerdoelen er aan bod komen en welke opgaven ze moeten maken.

Ik deed dat in eerste instantie ook 'omdat het moest', totdat je erachter komt dat het eigenlijk toch wel rust brengt. Maar waarschijnlijk is het vmbo iets gevoeliger voor dat soort dingen dan h/v.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175151010
Staat bij mij ook standaard in mijn powerpoint (hbo). Niet met hoe lang het allemaal duurt, maar wel welke onderwerpen we behandelen.
  zaterdag 18 november 2017 @ 14:08:05 #69
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_175152120
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 09:48 schreef Friek_ het volgende:
Zomaar een vraag tussendoor: wie van de docenten schrijft hier steevast de lesplanning op het bord? Ik merk dat ik het nu vooral zit te doen als de teamleider weer eens op bezoek komt omdat het één van de beoordelingscriteria is, maar verder het nauwelijks doe.
Ik doe dat altijd en ik begin de les met even kort door te nemen wat er die les allemaal aan bod komt. Dit biedt de leerlingen structuur, maar mij ook.
pi_175152308
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 11:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik schrijf niet, het is de standaard-tweede sheet van mijn powerpoint. Er staat op hoe lang mijn uitleg duurt, welke twee of drie leerdoelen er aan bod komen en welke opgaven ze moeten maken.

Ik deed dat in eerste instantie ook 'omdat het moest', totdat je erachter komt dat het eigenlijk toch wel rust brengt. Maar waarschijnlijk is het vmbo iets gevoeliger voor dat soort dingen dan h/v.
De studenten hier leunen MI wat te ver achterover als ze Powerpoint zien. Als ik driftig op het bord aan het krassen ben, dan zie ik ze meer aantekeningen maken dan als er een gelikte presentatie te zien is.

Nu nog uitvogelen hoe ik ze vragen kan laten stellen. Dat is iets wat hier volledig tegen de cultuur in gaat.
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
  zaterdag 18 november 2017 @ 14:21:09 #71
107365 Friek_
Nonkel Petrol tapt het bier.
pi_175152337
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 11:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik schrijf niet, het is de standaard-tweede sheet van mijn powerpoint. Er staat op hoe lang mijn uitleg duurt, welke twee of drie leerdoelen er aan bod komen en welke opgaven ze moeten maken.
Ik werk ook met PowerPoints en dit is geen onaardig idee. Heeft wel als nadeel dat ze niet de structuur ergens kunnen terugzien.

Sowieso vertel ik altijd wat het onderwerp is (staat ook al op de PowerPoint) en hoe we dat gaan behandelen (structuur). Expliciet benoemen van leerdoelen doe ik niet vaak. Wel schrijf ik altijd de structuur op bij de toetsbespreking, aangezien zoiets wel ordelijk dient te verlopen. Daar is het noodzakelijker naar mijn ervaring.
"God schiep de dag, en wij sleepten ons erdoorheen.”
-- Dimitri Verhulst
  zaterdag 18 november 2017 @ 14:24:46 #72
107365 Friek_
Nonkel Petrol tapt het bier.
pi_175152382
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 14:18 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

De studenten hier leunen MI wat te ver achterover als ze Powerpoint zien. Als ik driftig op het bord aan het krassen ben, dan zie ik ze meer aantekeningen maken dan als er een gelikte presentatie te zien is.
In het voortgezet onderwijs loop je dan wel het risico dat ze achter je rug om gaan klooien. Zodra jouw ogen niet op de klas gericht zijn, is dat in sommige gevallen een uitnodiging tot zaken uitvreten. Merk dat vooral bij m’n mavo-klassen.
"God schiep de dag, en wij sleepten ons erdoorheen.”
-- Dimitri Verhulst
pi_175152524
Daar had ik nog niet aan gedacht. Orde houden is hier gelukkig geen probleem.
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
pi_175152532
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2017 14:21 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ik werk ook met PowerPoints en dit is geen onaardig idee. Heeft wel als nadeel dat ze niet de structuur ergens kunnen terugzien.

Sowieso vertel ik altijd wat het onderwerp is (staat ook al op de PowerPoint) en hoe we dat gaan behandelen (structuur). Expliciet benoemen van leerdoelen doe ik niet vaak. Wel schrijf ik altijd de structuur op bij de toetsbespreking, aangezien zoiets wel ordelijk dient te verlopen. Daar is het noodzakelijker naar mijn ervaring.
Wat ik doe als ik PowerPoints gebruik, is elke keer de sheet met de lesdoelen terug laten komen tussen de lesonderdelen en daarop afvinken waar aan gewerkt is. Misschien kun je er iets mee.
Op maandag 20 augustus 2012 10:56 schreef robdriessen het volgende:
Kom niet aan DW, want ze heeft een heel leger achter zich. Letterlijk. ;)
Op maandag 8 mei 2017 22:33 schreef KaBuf het volgende:
Bek houden tegen DW hè :(
pi_175153671
Lesdoelen per les staan bij ons in de studiehandleiding; ik benoem het meestal niet op die manier, maar zeg gewoon: we gaan het vandaag hebben over x, y en z.

Ik wil de komende periode in elk geval bij één vak meer gaan werken volgens de principes van 'flip the classroom'. Ben wel benieuwd of mijn studenten de theorie dan ook daadwerkelijk gaan bestuderen. Denk erover om dat bijvoorbeeld met quizjes te testen. Iemand ervaring en tips?
  zaterdag 18 november 2017 @ 22:23:38 #76
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_175161988
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2017 15:46 schreef Bleie het volgende:
Lesdoelen per les staan bij ons in de studiehandleiding; ik benoem het meestal niet op die manier, maar zeg gewoon: we gaan het vandaag hebben over x, y en z.

Ik wil de komende periode in elk geval bij één vak meer gaan werken volgens de principes van 'flip the classroom'. Ben wel benieuwd of mijn studenten de theorie dan ook daadwerkelijk gaan bestuderen. Denk erover om dat bijvoorbeeld met quizjes te testen. Iemand ervaring en tips?
Goformative
Nearpod
Bookwidget (die is wat ingewikkelder)
Evt. Quizlet


Vooral goformative en nearpod geven veel inzicht in de antwoorden en je kunt bij goformative ook live feedback op langere antwoorden geven of de antwoorden projecteren en bespreken wat wel en wat niet goed is en waarom.

Voor kort en snel: answergarden, mentimeter
pi_175299857
Wat zijn eigenlijk de taken van docenten buiten het lesgeven om? Toetsen nakijken en de cijfers verwerken, vergaderen en voor diegene met het mentorschap het groepsproces in de klas en het contact met de ouders. Is er dan nog iets dat ik vergeet? Overige administratie?

Ik zit er zelf namelijk aan te denken om de overstap naar het onderwijs te maken. En met ingewikkelde administratieve programma's werken, is nu niet bepaald mijn sterkste punt..
pi_175300094
En vaak wordt administratie een automatisme en kan je het snel wegwerken.

Laatst was in het nieuws dat artsen 40% van hun tijd kwijt zijn administratie. Dat is natuurlijk niet waarvoor je arts, of docent, mocht zoiets daar ook gelden, wordt. Is de hoofdmaat wel gewoon voor de klas staan? En dan heb ik het over de middelbare school.
  zaterdag 25 november 2017 @ 15:19:13 #79
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_175300124
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:04 schreef luxerobots het volgende:
Wat zijn eigenlijk de taken van docenten buiten het lesgeven om? Toetsen nakijken en de cijfers verwerken, vergaderen en voor diegene met het mentorschap het groepsproces in de klas en het contact met de ouders. Is er dan nog iets dat ik vergeet? Overige administratie?

Ik zit er zelf namelijk aan te denken om de overstap naar het onderwijs te maken. En met ingewikkelde administratieve programma's werken, is nu niet bepaald mijn sterkste punt..
Ik denk dat de meeste docenten naast hun lesgevende taak mentor zijn. Met lesgeven bedoel ik dan ook de lessen voorbereiden, nakijken van proefwerken, het maken van proefwerken, etc.

Daarnaast zijn er nog andere taken die binnen een school gedaan moeten worden. Daar word je soms voor benaderd, of je krijgt ze in de schoenen geschoven omdat je te weinig uren in je taakbelasting hebt gevuld. Denk bijvoorbeeld aan:

* voorzitter van de sectie
* organisatie van de werkweek
* organisatie van de kerstviering
* ICT en magister beheer
* internationalisering / organisatie buitenlandse reizen
* beheer van schoolsite / PR
* lid van werkgroepjes
* organisatie schooltoneel
* toezicht houden bij lesuitval
* coach van beginnende docenten
* begeleider van stagiaires
* coördinatie van maatschappelijke stage
* etc..
.
pi_175300301
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:04 schreef luxerobots het volgende:
Wat zijn eigenlijk de taken van docenten buiten het lesgeven om? Toetsen nakijken en de cijfers verwerken, vergaderen en voor diegene met het mentorschap het groepsproces in de klas en het contact met de ouders. Is er dan nog iets dat ik vergeet? Overige administratie?

Ik zit er zelf namelijk aan te denken om de overstap naar het onderwijs te maken. En met ingewikkelde administratieve programma's werken, is nu niet bepaald mijn sterkste punt..
Ligt ook aan in welk onderwijs je gaat werken. Ik werk in het mbo. De administratie daar is een kluif, maar het is op zich simpel. Simpel maar veel. Verplichte extra taken zijn bijvoorbeeld voorlichting op alle voorlichtingsavonden van de vmbo-scholen in de buurt en het mentor zijn. Daarnaast zijn er onderwijsarchitecten (aanpassen/onderhouden opbouw opleiding), stagecoordinatoren, examenfunctionarissen en vast nog meer taken. Ik doe nu bijvoorbeeld ook mee aan de invoering van een nieuw digitale leeromgeving. Kost me ook tijd, maar het is wel zinnig. Wij krijgen voor alles wel uren in onze jaartaak, maar die wegen niet altijd op tegen de tijd die het je kost. Een makkelijke klas kost je weinig tijd als mentor, maar een klas met twee spijbelaars kost je al meer tijd dan je ervoor krijgt.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_175300624
Ik werk in het VSO en naast bovenstaande ben ik erg veel tijd kwijt aan handelingsplannen schrijven en evalueren, gespreksverslagen noteren, beschrijven van bijvoorbeeld contacten met hulpverleners, remedial teaching in het leerlingvolgsysteem noteren en evalueren en nog veel meer. Het zijn allemaal kleine dingetjes en het is niet ingewikkeld, maar het moet wél gebeuren en het kost gewoon tijd. Ik vind het niks aan, maar bij ons kan dossiervorming erg belangrijk zijn. Dus moet het maar.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_175314346
Heeft iemand ervaring met onbevoegd voor de klas staan in het vo?

Ik loop namelijk mogelijk tegen het probleem aan dat ik in februari klaar ben met mijn educatieve minor, maar dit jaar niet kan afstuderen waardoor ik officieel nog niet bevoegd ben.
Het plan is dan om volgend jaar te gaan werken naast het volgen van mijn laatste vakken/afstuderen, wordt er streng gekeken naar het hebben van een bevoegdheid in zo'n situatie?
  zondag 26 november 2017 @ 11:46:40 #83
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175314484
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 11:39 schreef RokStarr het volgende:
Heeft iemand ervaring met onbevoegd voor de klas staan in het vo?

Ik loop namelijk mogelijk tegen het probleem aan dat ik in februari klaar ben met mijn educatieve minor, maar dit jaar niet kan afstuderen waardoor ik officieel nog niet bevoegd ben.
Het plan is dan om volgend jaar te gaan werken naast het volgen van mijn laatste vakken/afstuderen, wordt er streng gekeken naar het hebben van een bevoegdheid in zo'n situatie?
Dat is heel erg afhankelijk van het vak dat je geeft.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175314682
Wat is de stemming hier eigenlijk? Hopen jullie op nieuwe stakingen? Of denken jullie dat de sympathie bij nieuwe stakingen - die ook weer hun eigen problemen zullen genereren - weg zal vallen, in het licht van het miljard dat er nu per jaar bijkomt voor hogere salarissen en voor minder regeldruk, ook i.c.m. het beeld dat nu geschetst wordt dat het grotendeels aan scholen zelf ligt dat er veel regeldruk is?
pi_175314748
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 11:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat is heel erg afhankelijk van het vak dat je geeft.
Ik geef wiskunde, wel een tekortvak... Zou gaan dan om onderbouw havo/vwo
  zondag 26 november 2017 @ 12:03:44 #86
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175314833
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 11:58 schreef RokStarr het volgende:

[..]

Ik geef wiskunde, wel een tekortvak... Zou gaan dan om onderbouw havo/vwo
Ik ben al begonnen met lesgeven toen ik er net een jaar van de lerarenopleiding op had zitten -ook wiskunde dus. Het zal hoogstwaarschijnlijk geen enkel probleem opleveren, zeker omdat de termijn waarop je bevoegd zal zijn ook wel zo ongeveer bekend is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 27 november 2017 @ 00:18:54 #87
262933 BlackLining
Meer gas geven.
pi_175330888
Ik zat eens te kijken trouwens :D dat NL-Alert controlebericht is net vijf minuten voor ik les moet geven maandag.

Dat zal godver maar tijdens je les gebeuren. Wij gebruiken een telefoontas, hangen er 30 van die dingen achter je. En die moeten dan allemaal uit gezet worden natuurlijk.

:')
Don't discuss with an idiot. He'll take you down to his level and beat you with experience.
  dinsdag 28 november 2017 @ 23:12:57 #88
107365 Friek_
Nonkel Petrol tapt het bier.
pi_175373017
quote:
5s.gif Op zondag 26 november 2017 11:55 schreef Kaas- het volgende:
Wat is de stemming hier eigenlijk? Hopen jullie op nieuwe stakingen? Of denken jullie dat de sympathie bij nieuwe stakingen - die ook weer hun eigen problemen zullen genereren - weg zal vallen, in het licht van het miljard dat er nu per jaar bijkomt voor hogere salarissen en voor minder regeldruk, ook i.c.m. het beeld dat nu geschetst wordt dat het grotendeels aan scholen zelf ligt dat er veel regeldruk is?
Goede vraag; niet gelezen.
"God schiep de dag, en wij sleepten ons erdoorheen.”
-- Dimitri Verhulst
  woensdag 29 november 2017 @ 18:25:11 #89
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175387424
Goed, wie weet er een ludieke oplossing voor de volgende situatie:

"Beste collega's, bla bla training bla bla, voor iedereen verplicht bla bla. Maak een keuze uit onderstaande vier momenten."

Moment 1 valt op mijn vrije dag.
Moment 2 valt tijdens mijn lessen.
Moment 3 valt tijdens de teamvergadering, en van de teamleider krijg ik geen toestemming om die te verzuimen.
Moment 4 valt tijdens een overleg van een werkgroep waar ik in zit en de leider van die werkgroep (teamleider van een ander team) geeft evenmin toestemming.

Ze kunnen me verder allemaal de boom in, maar ik ben aan het broeden op een stijlvolle afmelding voor één van bovenstaande activiteiten. Wie helpt })
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175387767
Maar je zegt zelf: de training is verplicht. Moment 1 is geen optie want de gemiddelde docent werkt al meer dan waar hij/zij betaald voor wordt. Als moment 3 en 4 werkelijk geen optie zijn dan is het simpel: moment 2. En daar is vast niemand blij mee, maar tja dan moeten ze (teamleider en projectgroepleider) maar snappen dat ze even afstemmen wat je wel en niet kan missen. Niet jouw probleem van maken dus, jij moet die training doen, jij wilt natuurlijk heel graag dat de leerlingen er niet onder lijden maar tja, dat maken ze onmogelijk op deze manier.

Gaat de staking in het PO nog door op de 12de? Want als dat zo is moet ik voor mijn eigen kinderen nog even wat gaan regelen aangezien het mbo niet mee doet en ik dus gewoon moet werken.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  woensdag 29 november 2017 @ 18:48:36 #91
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175387876
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 18:42 schreef d.k. het volgende:
Gaat de staking in het PO nog door op de 12de?
Lijkt er wel op, was net bij 1Vandaag.

En het zal inderdaad wel #2 worden, maar ik zoek dus nog naar een ludieke manier om wat mensen te laten weten dat het weinig stijlvol is om je goedwillende personeel met een dergelijk probleem op te zadelen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175388163
Wie organiseert die training? Een collega? Een coordinator? Een leidinggevende?
Misschien kan die persoon regelen dat jouw lessen uitvallen? Zal vast voor meerdere collega's gelden, dus dat kan hij/zij dan wel centraal regelen?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  woensdag 29 november 2017 @ 19:10:16 #93
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175388280
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 19:04 schreef -J-D- het volgende:
Wie organiseert die training? Een collega? Een coordinator? Een leidinggevende?
Misschien kan die persoon regelen dat jouw lessen uitvallen? Zal vast voor meerdere collega's gelden, dus dat kan hij/zij dan wel centraal regelen?
Een coördinator, maar de uitnodiging is verspreid door de directiesecretaresse. Die heb ik inderdaad al gevraagd om een richtlijn m.b.t. plannen, maar die verwijst me naar mijn teamleider.

Hallo kastje, muur hier.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175389470
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 november 2017 23:12 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Goede vraag; niet gelezen.
Zal Slob morgen even zeggen dat het de docenten niet uitmaakt.
  woensdag 29 november 2017 @ 20:16:43 #95
107365 Friek_
Nonkel Petrol tapt het bier.
pi_175389868
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 18:25 schreef Janneke141 het volgende:
Goed, wie weet er een ludieke oplossing voor de volgende situatie:

"Beste collega's, bla bla training bla bla, voor iedereen verplicht bla bla. Maak een keuze uit onderstaande vier momenten."

Moment 1 valt op mijn vrije dag.
Moment 2 valt tijdens mijn lessen.
Moment 3 valt tijdens de teamvergadering, en van de teamleider krijg ik geen toestemming om die te verzuimen.
Moment 4 valt tijdens een overleg van een werkgroep waar ik in zit en de leider van die werkgroep (teamleider van een ander team) geeft evenmin toestemming.

Ze kunnen me verder allemaal de boom in, maar ik ben aan het broeden op een stijlvolle afmelding voor één van bovenstaande activiteiten. Wie helpt })
Moment 1 heb je vrij. Dus het lijkt me dat het dan moet?
"God schiep de dag, en wij sleepten ons erdoorheen.”
-- Dimitri Verhulst
pi_175401083
quote:
6s.gif Op woensdag 29 november 2017 20:16 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Moment 1 heb je vrij. Dus het lijkt me dat het dan moet?
Grappig, mijn gedachte zou juist zijn: 'Moment 1 heb je vrij. Het lijkt me dus in elk geval duidelijk dat het dan níet moet.' :)
pi_175404332
quote:
6s.gif Op woensdag 29 november 2017 20:16 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Moment 1 heb je vrij. Dus het lijkt me dat het dan moet?
Natuurlijk niet, meestal heb je al iets anders op je vrije dag. Je vrije dag is van jou. Ze gaan je ook niet voor overwerk betalen.
Ze wilden het van mij ook een keer, ik heb gezegd dat ik in dat geval mijn kleinzoon mee moest nemen. ~O> Toen hoefde het ineens niet meer zo nodig.

[ Bericht 5% gewijzigd door la_perle_rouge op 02-12-2017 13:49:59 ]
pi_175406057
In ieder geval niet op moment 1.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_175407127
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2017 12:22 schreef Jentin het volgende:

[..]

Grappig, mijn gedachte zou juist zijn: 'Moment 1 heb je vrij. Het lijkt me dus in elk geval duidelijk dat het dan níet moet.' :)
Zijn smiley gemist?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_175421192
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2017 16:58 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Zijn smiley gemist?
D'oh :')
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')