abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  Redactie Frontpage donderdag 26 oktober 2017 @ 17:36:43 #26
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_174674384
registreer om deze reclame te verbergen
Organisatorisch dingetje. Misschien heeft er iemand tips.

Ik heb een niet-lesgebonden taak waarvoor ik in de uitvoering deels afhankelijk ben van anderen, en anderen weer van mij. Die is afgelopen jaar niet vlekkeloos verlopen, dus er was een evaluatie gepland met de zes betrokkenen plus een directielid. Om -overigens volstrekt legitieme- redenen kon die evaluatie op dat moment geen doorgang vinden.

Ik heb één nieuw agendaverzoek gekregen (ik kon), maar kort daarna kwam er een mail dat er geen moment te vinden was waarop iedereen kon. Iedereen wordt geacht zijn of haar evaluatie naar collega X te sturen, die het verzamelt, bespreekt met de directie, terugkoppelt en een plan van aanpak maakt voor volgend jaar.

En nu het probleem: collega X is degene waarbij in mijn optiek het meeste is misgegaan, en die dus waarschijnlijk ook de meeste klappen zal krijgen tijdens zo'n gezamenlijke evaluatie. Ik geloof niet helemaal dat er echt geen gezamenlijk moment is, en ik vertrouw er ook niet 100% op dat alle evaluatiepunten die ik naar hem stuur daadwerkelijk in het eindverslag belanden.

Wat nu?

Ja, zelf naar de directie stappen klinkt vrij logisch. Maar dat voelt wel erg als klikken bij de baas...
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 26 oktober 2017 @ 17:47:09 #27
268038 kwakz0r
snowclones you an eggcorn
pi_174674538
Is er niet een stap tussen? Jouw direct leidinggevende, je teamleider bijvoorbeeld? Daar kun je aangeven wat je vreest en hij of zij kan dat bij de directie meenemen?
pi_174674608
Reply all?
Don't discuss with an idiot. He'll take you down to his level and beat you with experience.
pi_174674688
registreer om deze reclame te verbergen
Leuk topic om ook eens de andere kant van vroegah te lezen. Lijkt me maar een moeilijk beroep!
Some things should be simple; even an end has a start
pi_174676047
Waarom is collega x degene die de evaluatie gaat maken en een plan van aanpak? Had diegene ook de verantwoordelijkheid over het project?

Er zijn wat opties: je evaluatie opsturen en cc naar de anderen en ook het betreffende directielid. Overleggen met de andere collega's, peilen of zij hier hetzelfde over denken en zo ja, met elkaar bezwaar maken tegen het idee dat collega x de evaluatie doet. Vragen of een collega die buiten dit project staat de evaluatie kan doen in het kader van objectiviteit en een frisse blik? Aandringen op toch een gezamenlijke bijeenkomst omdat in een gesprek veel meer naar boven komt dan wanneer ieder voor zich wat opschrijft.

Ik zou denk ik vooral eerst eens de andere collega's peilen om te zien hoe die hier tegenover staan. Sta je alleen in je bezwaren dan schiet het niet echt op.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_174680842
Eén nieuw agenda-verzoek, ik weet niet precies wat je daarmee bedoelt.
Ik zit in een personeelsvereniging van een ROC, en we zitten allemaal op verschillende opleidingen/afdelingen. Als er een vergadering moet plaatsvinden, krijgen we een mailtje met ongeveer 4 mogelijke data en tijden, we moeten daarop aangeven wanneer we kunnen. Dan kan je vaak wel 2 of 3 opties zien die jou schikken. We krijgen zodra we het zelf hebben aangevinkt ook onmiddellijk te zien wat anderen die al gevinkt hebben, hebben gekozen. Zo zie je al snel welke dag het waarschijnlijk zal worden. Als er geen dag is waarop iedereen aanwezig kan zijn, maar er 5 mensen op eenzelfde tijdstip wel kunnen, en de 6e niet, dan wordt het die dag. De 6e kan dan eventueel wel online meedoen, als hij/zij bijvoorbeeld niet van huis kon ivm kids.
Met de moderne media is er ongelofelijk veel mogelijk.

Ik zou zeker niet alles naar collega X sturen; ik zou aanbieden het zelf te doen om die collega te ontlasten, of voorstellen alles aan iedereen te sturen en dan -eventueel na overleg en petit comité- met een afvaardiging van meerdere personen een overleg met de directie te hebben.
Heel positief gebracht natuurlijk: als meerdere mensen samen tot een beslissing of voorstel komen, is de kans op draagvlak groter.
  zaterdag 28 oktober 2017 @ 03:43:07 #32
198365 Morendo
The Real Deal
pi_174707522
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2017 17:55 schreef Leonos het volgende:
Leuk topic om ook eens de andere kant van vroegah te lezen. Lijkt me maar een moeilijk beroep!
Welnee. De truc is om het zo min mogelijk serieus te nemen.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_174806073
Heeft iemand hier kijk op de CAO en/of verstand van het entreerecht? Ik zit in een geval waarin ik twijfel hoe ik de CAO moet interpreteren.

quote:
5.2. Entreerecht LD
1. De leraar die voor 1 augustus 2014 is gestart met een opleiding voor een master/ eerstegraadsbevoegdheid en voldoet aan de vereisten van het entreerecht
(zie toelichting), heeft tot en met 31 juli 2017 recht op het entreerecht.
2. De leraar die voor 1 augustus 2015 benoemd is op basis van het entreerecht
en uiterlijk op 1 augustus 2016 niet voldoet aan de functievereisten van de functiebeschrijving die de werkgever op grond van artikel 12.4 cao vo heeft vastgesteld, kan teruggeplaatst worden in de oude functie. De inschaling geschiedt op het laatstelijk genoten salaris of het naasthogere bedrag, niet hoger dan het maximum behorende bij het carrièrepatroon van de oude functie.

Toelichting
Tot 31 juli 2015 was sprake van het entreerecht. Het entreerecht hield in dat elke leraar met een eerstegraadsbevoegdheid die 50% of meer van zijn lessen binnen structurele formatie gaf in een of meer van de jaren 4 en 5 havo en/of 4, 5 en 6 vwo, recht op een LD-functie had. Onder structurele formatie wordt verstaan formatie niet zijnde projectformatie en kortdurende vervanging minder dan een jaar.
Ik voldoe aan alle eisen, maar was pas per eerste week van het schooljaar 2015-2016 in dienst. Dus drie weken te laat, dat was rond 20 aug namelijk. Nu zegt mijn bestuur dat de 31 juli 2015 uit de toelichting onderdeel is van de vereisten om aan het entreerecht te voldoen. Ik lees dat slechts als inleiding van de toelichting waarna de specifieke vereisten volgen, zoals 50% binnen eertegraadsgebied en structurele formatie.

Zit ik hier nu te veel in mijn eigen straatje te redeneren of niet?
  Redactie Frontpage woensdag 1 november 2017 @ 16:54:04 #34
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_174806164
Die was er toch uit??
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_174806374
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2017 16:54 schreef Janneke141 het volgende:
Die was er toch uit??
Nouja mijn initiële interpretatie was dat ik voor 1 aug 2014 al begonnen was met de eerstegraadsopleiding en dat ik sinds ca 20 augustus 2015 100% in de bovenbouw lesgeef. Dat leek me voldoende. Het was naar mijn inzicht ook bedoeld om mensen niet onder valse voorwendselen aan een studie te laten beginnen, namelijk voor 1 aug 2014 werd nog consequent verteld dat je dmv entreerecht een LD schaal zou krijgen.

De vraag is dus vooral of dat 'tot 31 juli 2015 was er sprake van entreerecht' een eis is voor mensen die voor 31 juli 2017 een verzoek indienen, of dat die 31 juli 2017 gewoon is bedoeld als uitloop voor de speciale groep mensen die met bepaalde loonsverwachtingen een studie zijn begonnen.

edit:
overigens gaf ik in het schooljaar daarvoor bij een andere school ook structureel in eerstegraadsgebied les.

[ Bericht 5% gewijzigd door thettes op 01-11-2017 17:10:51 ]
  donderdag 2 november 2017 @ 16:14:09 #36
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_174826281
Zijn er hier docenten die in de klas problemen hebben met telefoons van leerlingen?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_174828771
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 16:14 schreef Kaneelstokje het volgende:
Zijn er hier docenten die in de klas problemen hebben met telefoons van leerlingen?
Ik waarschuw nog wel eens in de trant van "als ik nog 1x je telefoon zie, dan mag je hem aan het einde van de dag/het uur (afhankelijk van klas en hoeveelste keer) op komen halen"

Verder mogen leerlingen vrij vaak tijdens zelfstandig werken bij mij muziek luisteren via hun telefoon, maar ook dan geldt "als ik bijvoorbeeld whatsapp zie, ben je je telefoon kwijt"

Hoorde wel op de opleiding dat de verschillende scholen totaal andere regels hebben qua mobieltjes in de les/mobieltjes innemen
  donderdag 2 november 2017 @ 23:24:30 #38
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_174836579
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 16:14 schreef Kaneelstokje het volgende:
Zijn er hier docenten die in de klas problemen hebben met telefoons van leerlingen?
Mwah, valt mee. Ik vraag aan het begin van de les: "Leggen jullie de telefoons even weg? Dank je wel" en dan is het goed. Wanneer ze aan het werk zijn, mogen ze muziek luisteren. Als ze een tekst aan het vertalen zijn, mogen ze Google Translate gebruiken. Ik heb lesmateriaal gemaakt, waarbij ze schrijfopdrachten met behulp van WhatsApp uitvoeren.

Maar als ik aan het uitleggen ben, dan hoef ik geen telefoons te zien. Dat weten mijn leerlingen ook. Ik hoef de telefoons dan ook zelden in te nemen.

Wat ook wel helpt, is halverwege de les de leerlingen toe te staan om 1 minuut op hun telefoon te kijken. Net zoals een verstokte roker zijn nicotine op peil moet brengen, kunnen de leerlingen even snel checken of er nog een like op Instagram is bijgekomen. En daarna is de behoefte weer bevredigd en kan de telefoon weer weg....

[ Bericht 14% gewijzigd door Baba-O-Riley op 02-11-2017 23:36:27 ]
.
pi_174839570
Onze school werkt sinds dit schooljaar met telefoontassen. Daarin moeten de leerlingen aan het begin van de les hun telefoon doen. Alleen als een docent vindt dat de telefoons die les er wel bij mogen blijven, mogen ze de telefoons bij zich houden.

Ik vind het heel goed, want met name in de bovenbouwkassen was het echt vechten tegen de bierkaai. Zodra een leerling ruimte zag (klaar met een opdracht of zoiets) dan werd meteen de telefoon erbij gepakt. Ook zag ik echt verslaafde leerlingen die wel tegen me zeiden dat ze de telefoon weg zouden doen, maar dan toch vaak stiekem onder een bank wel met een telefoon bezig waren. En ik vind het erg vervelend om als een soort waakhond voortdurend rond te moeten spieden of iemand niet weer op z'n telefoon bezig is. Kortom, goed initiatief. Leerlingen wennen eraan om hun telefoon bij binnenkomst in die telefoontas te hangen, dus je hebt ook geen discussies meer.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_174839575
Ik zeg ze dat als ik een show had willen weggeven die alleen de moeite van de aandach waard is als er niks spannends op facebook gebeurt, ik wel in het circus was gaan werken.

Dreigen met telefoons op Markplaats zetten maakt geen indruk meer.
pi_174839655
Wat trouwens ook nog kan spelen: in een onderbouwklas heb ik vorig jaar een keer leerlingen 'betrapt' op het filmen van een medeleerling aan het einde van de les. Het was een geintje. Maar het was ongevraagd. Het idee dat leerlingen zulke dingen ook kunnen doen, vind ik erg vervelend. Ik ben ervan overtuigd dat zulke dingen vaak in lessen gebeuren zonder dat docenten dat in de gaten hebben. Docenten die zeggen dat ze het altijd zien, geloof ik niet zo. Want ik heb zo vaak verhalen gehoord van leerlingen die vertellen hoe sommige leerlingen tijdens lessen onopgemerkt zitten te gamen en dergelijke. Het is echt een lastig verschijnsel, en ik denk ook dat het belangrijk is om als school heel duidelijke regels te hanteren hierop en om daarbij consequent te zijn.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_174840715
Ik geef les op een HBO, waar het probleem wel speelt. Ikzelf erger me er meer aan dan medecollega's, misschien ook omdat ik vanuit aandachtstrainingsperspectief het idee heb dat die constante verdeling van aandacht en die reacties op "prikkels nodig" funest is voor de aandacht. Niet alleen voor mijn lessen, maar voor heel veel andere zaken in hun leven.

Ik zit zelf overigens erg te twijfelen of onderwijs wat voor me is. Heb na een geschiedenis met burn-out ondertussen weer een gesprek met een arbo-arts gehad na allerlei klachten en zal de komende tijd weer op halve kracht werken. Misschien wat naief gedacht, maar ik had verwacht dat je als HBO-docent vooral les mocht gaan geven. De regelgeving en administratie is (op mijn school iig) om horendol van te worden. Dat, in combinatie met constante onderbezetting en een klein team, doet me vermoeden dat ik volgend jaar iets anders doe.

Dus als iemand nog een baan weet waarin administratie niet op Sovjet-niveau georganiseerd wordt, geld niet de belangrijkste factor is en er niet constant met een beneden-minimum aan personeel de tent wordt gerund, dan houd ik me aanbevolen :')
pi_174844055
Ja, ik ook :)
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
pi_174844175
Heeft het Leger des Heils wellicht nog natuurkundigen nodig? :P
  vrijdag 3 november 2017 @ 14:00:15 #45
46507 thabit
schoofbinder
pi_174844348
Moet het nog in een specifieke regio?
pi_174844385
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 13:53 schreef Haushofer het volgende:
Heeft het Leger des Heils wellicht nog natuurkundigen nodig? :P
Had ik maar een vak geleerd. Is het bedrijfsleven voor jou een optie?
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
pi_174846755
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 november 2017 14:01 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Had ik maar een vak geleerd. Is het bedrijfsleven voor jou een optie?
Ik had eerder wel interesse in wat meer actuariele zaken, maar ik heb niet de illusie dat de bedrijfsfeer daar beter is dan op een hogeschool.

Ik ben met een boek bezig wat ik wil afschrijven en -illustreren, dus wrs. richt ik me na dit studiejaar daarop.

Wil jij uit het academische gebeuren? Ik lees wel es dat veel aspecten ervan je tegenstaan. Voor mij de reden om er uberhaupt niet aan te beginnen.
pi_174846798
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2017 14:00 schreef thabit het volgende:
Moet het nog in een specifieke regio?
Leger des heils zit overal, toch? :7

We wonen nu nog rond Zwolle, willen straks ivm familie wrs. wat meer naar het Noorden. Waar je nog op 1 salaris een degelijk huis kan kopen :P
pi_174847755
Zo gaat men op mijn universiteit om met de geconstateerde hoge werkdruk:

Realistisch voegde hij er aan toe dat er geen zak met geld klaar staat om het probleem op te lossen door meer mensen aan te nemen. “We moeten het probleem wel bespreekbaar maken, liefst op zo laag mogelijk niveau op de werkvloer om er iets aan te kunnen doen.”

"En we gaan ook zelf de werkvloer op om het erover te hebben."
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Redactie Frontpage vrijdag 3 november 2017 @ 17:15:08 #50
346939 crew  Janneke141
Green, green grass of home
pi_174847952
quote:
13s.gif Op vrijdag 3 november 2017 17:04 schreef Claudia_x het volgende:
Zo gaat men op mijn universiteit om met de geconstateerde hoge werkdruk:

Realistisch voegde hij er aan toe dat er geen zak met geld klaar staat om het probleem op te lossen door meer mensen aan te nemen. “We moeten het probleem wel bespreekbaar maken, liefst op zo laag mogelijk niveau op de werkvloer om er iets aan te kunnen doen.”

"En we gaan ook zelf de werkvloer op om het erover te hebben."
Van die gesprekken waar uiteindelijk iemand met een kantoorfunctie een verslag over schrijft wat je zes weken later onder je neus krijgt, en dan blijkt er niet zo veel aan de hand te zijn als je je eigen tijd wat handiger indeelt.
En door.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')