ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Speelt wel eens met echte treintjes
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Ja. Warmtemeters: die meten de drukte op het perron, zodat de machinist z'n trein zo kan positioneren dat iedereen een eind moet lopen. DPS heet het: "Dynamisch PositioneringsSysteem". De bakborden worden dan ook uitgevoerd als LCD-panelen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Staatssecretaris Dijksma vindt de prestaties van de NS en ProRail op de hogesnelheidslijn van Schiphol naar het zuiden "ronduit tegenvallen",schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer.
Vooral de punctualiteit is een punt van zorg,zegt Dijksma.Ze roept de NS en ProRail op om zich de komende maanden te revancheren om een nieuwe boete te voorkomen.Over 2016 kregen de bedrijven een boete van 2,3 miljoen euro.
Dijksma wil dat de reizigers van die boete profiteren.Ze heeft nu besloten dat reizigers in de Intercity Direct tussen Schiphol en Rotterdam buiten de spits tijdelijk geen toeslag betalen.
Wauw, je wordt tijdelijk extragratis NIET genaaid met toeslag voor een trein die vaker niet dan wel rijdt. En dat noemen we "de reiziger laten PROFITEREN"
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Misschien een vreemde vraag, maar gaat er nog een trein naar Sarajevo? Ik kan geen actuele informatie vinden. Ook niet bij de Bosnische spoorwegen of de spoorwegen van de Servische autoriteiten binnen Bosnie (beetje wazig land, blijken twee spoorwegautoriteiten te hebben binnen een land). De Servische spoorwegen van Servie als in Servie dat niet binnen Bosnie ligt of de Kroatische Staatsspoorwegen bieden ook weinig informatie. Op de Duitse spoorwegsite kom ik er ook niet uit en bij het NS-loket weten ze niet wat Sarajevo is.
Uiteindelijk kan je er wel per gare Joegoslavische bus geraken vanuit Zagreb of Ljubjana of zo, maar dan kom je half-dood aan. Meinfernbus gaat er naar toe, maar echt superkwaliteit is dat ook niet en bovendien niet vanuit Zagreb. Grootste deel wilde ik toch per trein doen.
Bosnie leek me tof, ik ben er nog nooit geweest, maar lijkt me dus wel aardig. Misschien is Sarajevo zelf wat saai, maar ik kan altijd nog doorreizen naar Mostar of zo. Of is dat weer te toeristisch? Schijnt wel beetje iedereen naar toe te gaan.
Wauw, je wordt tijdelijk extragratis NIET genaaid met toeslag voor een trein die vaker niet dan wel rijdt. En dat noemen we "de reiziger laten PROFITEREN"
Op dinsdag 3 oktober 2017 05:10 schreef lao_tse het volgende: Misschien een vreemde vraag, maar gaat er nog een trein naar Sarajevo? Ik kan geen actuele informatie vinden. Ook niet bij de Bosnische spoorwegen of de spoorwegen van de Servische autoriteiten binnen Bosnie (beetje wazig land, blijken twee spoorwegautoriteiten te hebben binnen een land). De Servische spoorwegen van Servie als in Servie dat niet binnen Bosnie ligt of de Kroatische Staatsspoorwegen bieden ook weinig informatie. Op de Duitse spoorwegsite kom ik er ook niet uit en bij het NS-loket weten ze niet wat Sarajevo is.
Uiteindelijk kan je er wel per gare Joegoslavische bus geraken vanuit Zagreb of Ljubjana of zo, maar dan kom je half-dood aan. Meinfernbus gaat er naar toe, maar echt superkwaliteit is dat ook niet en bovendien niet vanuit Zagreb. Grootste deel wilde ik toch per trein doen.
Bosnie leek me tof, ik ben er nog nooit geweest, maar lijkt me dus wel aardig. Misschien is Sarajevo zelf wat saai, maar ik kan altijd nog doorreizen naar Mostar of zo. Of is dat weer te toeristisch? Schijnt wel beetje iedereen naar toe te gaan.
Internationaal zover ik weet niet, de trein van Belgrado naar Sarajevo is al een aantal jaar afgeschaft geloof ik. Binnenlands wel, er rijdt zowaar een Talgo van Doboj naar Sarajevo. Voor binnenlandse treinen is dit de dienstregeling als ik het goed begrijp (eerst station selecteren); je kunt zelfs met de trein naar Mostar: http://www.zfbh.ba/zfbhenx/konekcija_en.php
[ Bericht 2% gewijzigd door J.B. op 03-10-2017 06:49:54 ]
In de halfjaarsrapportage van ProRail is te lezen dat DB Netz het derde spoor in Duitsland (Zevenaar - Oberhausen) niet voor 2022 verwacht. Informeel wordt er zelfs 2025 genoemd.
Ik wilde eens een keer een kaartje kopen naar Neerpelt in België (toen dat nog het eindpunt van die lijn was). Dat was in een tijd dat NS beweerde dat je kaartjes naar elk station in België ook bij ze kon kopen. Maar naar Neerpelt hadden ze niks. "Misschien een grote plaats in de buurt? " Ja, Eindhoven. Nee dat gaat lekker opschieten
Neu. Is het nooit geweest. Het tekeningetje liet dan ook precies zien hoe het er uit kwam te zien. Maar goed, dat wilde niemand geloven toen die Alstompresentatie opeens online verscheen
Ik vind het niet zo mooi staan, eigenlijk. NS schema wordt toch wat ouderwets en ik vind die flow aan de zijkant van de cabine die totaal geen rekening houdt met de cabinedeur en de raampartij ook wat goedkoop overkomen.
Op dinsdag 3 oktober 2017 11:25 schreef J.B. het volgende: Saai model wel, het heeft bepaald niet de uitstraling van een ICMm... Die koppeling steekt ook zo opvallend uit.
Je dit is nog een dummykoppeling dus dit is misschien niet helemaal hoe ver de koppeling op de echte trein ook zal uitsteken hoor
Flauwekul. Er heeft nooit een ontwerp met deuren voor de koppeling op tafel gelegen. Die dingen zijn veel te onbetrouwbaar en nergens voor nodig bij 200 km/u. De enkelbladsdeuren zijn ook noodzakelijk, en dat zijn ze vanwege de drukdichtheid van de trein om ploppende oren bij tunnels te voorkomen.
Op dinsdag 3 oktober 2017 11:59 schreef MTL het volgende: Flauwekul. Er heeft nooit een ontwerp met deuren voor de koppeling op tafel gelegen. Die dingen zijn veel te onbetrouwbaar en nergens voor nodig bij 200 km/u. De enkelbladsdeuren zijn ook noodzakelijk, en dat zijn ze vanwege de drukdichtheid van de trein om ploppende oren bij tunnels te voorkomen.
Ns heeft in haar p.v.e opgenomen dat zij geen boegdeuren wensen!
"Hun eisen waren een hel" = flauwekul. Dit is geen hst maar een normale Intercity die betrouwbaar en degelijk moet zijn. Boegdeuren zijn volstrekt onbetrouwbaar en wil je dus niet op je trein hebben als het niet noodzakelijk is (hoe vaak die dingen stuk gaan bij TGV/Thalys en ICE wil je niet weten). Bij 200 km/u is dat nergens voor nodig, dus wil je ze niet.
[ Bericht 16% gewijzigd door MTL op 03-10-2017 12:27:16 ]
Op dinsdag 3 oktober 2017 05:10 schreef lao_tse het volgende: Misschien een vreemde vraag, maar gaat er nog een trein naar Sarajevo? Ik kan geen actuele informatie vinden. Ook niet bij de Bosnische spoorwegen of de spoorwegen van de Servische autoriteiten binnen Bosnie (beetje wazig land, blijken twee spoorwegautoriteiten te hebben binnen een land). De Servische spoorwegen van Servie als in Servie dat niet binnen Bosnie ligt of de Kroatische Staatsspoorwegen bieden ook weinig informatie. Op de Duitse spoorwegsite kom ik er ook niet uit en bij het NS-loket weten ze niet wat Sarajevo is.
Uiteindelijk kan je er wel per gare Joegoslavische bus geraken vanuit Zagreb of Ljubjana of zo, maar dan kom je half-dood aan. Meinfernbus gaat er naar toe, maar echt superkwaliteit is dat ook niet en bovendien niet vanuit Zagreb. Grootste deel wilde ik toch per trein doen.
Bosnie leek me tof, ik ben er nog nooit geweest, maar lijkt me dus wel aardig. Misschien is Sarajevo zelf wat saai, maar ik kan altijd nog doorreizen naar Mostar of zo. Of is dat weer te toeristisch? Schijnt wel beetje iedereen naar toe te gaan.
Ik wilde zeggen dat ik vorig jaar nog de trein van Sarajevo naar Zagreb heb genomen, maar die is blijkbaar ook opgeheven Blijft weinig over daar
Oh hoezo dat? Ja als je rotzooi koopt wel natuurlijk. Maar er is geen enkele reden waarom zoiets niet op een betrouwbare manier gebouwd kan worden natuurlijk
Geen idee waar de trein vandaan gekomen was maar deze had vannacht moeten keren en het nachtnet in gemoeten daar heb ik even een stokje voor gestoken want de hele trein incl. de 1e klas zag er zo uit
stelletje amateurstudenten. de helft van het bier lag over de vloer....
Net als dat ze brede deuren wilden ipv de gebruikelijke smalle deuren, geen enkele hst heeft het!
Hun eisen waren een hel.
Hoe goed denk je dat treinen op tijd rijden als je smalle deuren inbouwt met de grote hoeveelheid in- en uitstappende reizigers op zo'n beetje elk intercitystation?
Als je dit soort eisen als treinenbouwer een hel vindt dan hoor je daar wat mij betreft ook thuis.
Net als dat ze brede deuren wilden ipv de gebruikelijke smalle deuren, geen enkele hst heeft het!
Hun eisen waren een hel.
Brede deuren zijn echt niks nieuws, dus lijkt me vreemd dat een grote bouwer als Alstom dat een hel vindt. In ieder geval de TGV Duplex, de IC2000 van de SBB en de KISS van de Wesbahn hebben ze, en er zijn er vast nog wel meer.
Op dinsdag 3 oktober 2017 13:17 schreef Salatrel het volgende: [ afbeelding ] Geen idee waar de trein vandaan gekomen was maar deze had vannacht moeten keren en het nachtnet in gemoeten daar heb ik even een stokje voor gestoken want de hele trein incl. de 1e klas zag er zo uit
stelletje amateurstudenten. de helft van het bier lag over de vloer....
Op dinsdag 3 oktober 2017 13:17 schreef Salatrel het volgende: [ afbeelding ] Geen idee waar de trein vandaan gekomen was maar deze had vannacht moeten keren en het nachtnet in gemoeten daar heb ik even een stokje voor gestoken want de hele trein incl. de 1e klas zag er zo uit
stelletje amateurstudenten. de helft van het bier lag over de vloer....
Ik wilde eens een keer een kaartje kopen naar Neerpelt in België (toen dat nog het eindpunt van die lijn was). Dat was in een tijd dat NS beweerde dat je kaartjes naar elk station in België ook bij ze kon kopen. Maar naar Neerpelt hadden ze niks. "Misschien een grote plaats in de buurt? " Ja, Eindhoven. Nee dat gaat lekker opschieten
Ging de NMBS die lijn niet doortrekken naar Eindhoven? Bestaat station Neerpelt nog?
"bij bediend buffet is consumptie verplicht en kaartspelen verboden"
Dat is lang geleden. Uit de tijd dat je bij de NS nog een enkeltje Beijing kon kopen bij loket internationaal. Of desnoods helemaal tot Ho Chi Min-stad.
Dat is lang geleden. Uit de tijd dat je bij de NS nog een enkeltje Beijing kon kopen bij loket internationaal. Of desnoods helemaal tot Ho Chi Min-stad.
Ja, toen het nog iets met dienstverlening en klantvriendelijkheid en zo te maken had Toen de guldens nog getimmerd werden
Wie wil er nu in Weert zijn? Eindhoven heeft nog iets dat op een centrum lijkt. Maar ze kunnen de lijnen doortrekken tot Dusseldorf via Roermond en Vlodrop waar de Maharishi Mahesh Yogi woonde destijds. Misschien nog een leuke treinhalte bouwen daar in Vlodrop.
Ging de NMBS die lijn niet doortrekken naar Eindhoven? Bestaat station Neerpelt nog?
Nee, naar Weert. Ligt er al ook eigenlijk, al meer dan honderd jaar ook. De reizigersdienst is een paar jaar geleden verlengd tot het nieuwe eindpunt, station Hamont. Allerlei milieugezeik verhindert tot op heden het doortrekken naar Budel en Weert.
Nee, naar Weert. Ligt er al ook eigenlijk, al meer dan honderd jaar ook. De reizigersdienst is een paar jaar geleden verlengd tot het nieuwe eindpunt, station Hamont. Allerlei milieugezeik verhindert tot op heden het doortrekken naar Budel en Weert.
Misschien hebben de Vlamingen terecht schrik van ons en houden ze den Ollander liever buiten de deur. Niet voor niets gingen ze in 1830 alleen verder.
Wat een gigantisch kutfimpje, dit laat de hoofdvervoerder van het NL treinvervoer de deur uit gaan?! gepruts van het hoogste niveau.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ondertussen heeft het SNG de eerste testritten erop zitten en komen enkele stellen SGMm niet meer terug op de baan nadat een klaphark het nodig vond om de wc in de hens te steken.
Als je met een fik in een enkele wc meerdere stellen aan de kant krijgt dan kan je door voor de nobelprijs. Zoiets is wetenschappelijk nog nooit vertoond.
Op woensdag 4 oktober 2017 10:39 schreef Mr_Klaasje het volgende: Als je met een fik in een enkele wc meerdere stellen aan de kant krijgt dan kan je door voor de nobelprijs. Zoiets is wetenschappelijk nog nooit vertoond.
Ach, als er een boutje aan 1 spoor aangedraaid moet worden gaat er ook klakkeloos een heel viersporig baanvak buiten dienst, dus zo raar is dat niet
Graag maken we u als lid van het NS Panel attent op een onderzoeksinitiatief op Amsterdam Centraal. Klik hier om het filmpje te bekijken waarin Erik Scherder het initiatief introduceert.
Wetenschap terwijl je wacht! Van 4 t/m 8 oktober open het NS StationsLab haar deuren op Amsterdam Centraal. In dit pop-up laboratorium onderzoeken studenten Psychobiologie en Geneeskunde de effecten van wachten op het hart en het brein van stationsbezoekers. Met het StationsLab wil NS haar kennis over wachten delen en vergroten, met als uiteindelijke doel het wachten te verzachten. Het Weekend van de Wetenschap is partner van dit project.
Hersenspinsels en hartkloppingen Onder leiding van UvA-psychobioloog dr. Tonny Mulder hebben studenten van de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit een experimenteel onderzoek opgesteld. Hierbij onderzoeken zij wat er gebeurt in je brein en hart als je aan het wachten bent.
Ontdek het zelf! Nieuwsgierig naar de onderzoeken of zin om mee te doen aan een van de testen? Kom langs bij het NS StationsLab. En ondek zelf wat wachten doet met je brein en je hart!
Het StationsLab is dagelijks geopend van 10.00 uur tot 19.00 uur en bevindt zich in de IJhal (Oostzijde) op Amsterdam Centraal (klik hier voor de plattegrond). Kijk voor meer informatie op ns.nl/stationslab.
U kunt tijdens de openingstijden binnen lopen wanneer het u uitkomt. We hopen u één dezer dagen te mogen begroepen in het StationsLab. Tot dan!