abonnement Unibet Coolblue
pi_174121205
Eigenlijk moet de titel "Hoe zou de Nederlandse politiek en politici reageren als er hier door de burgers, onafhankelijk van de overheid, een referendum georganiseerd zou worden over afscheiding van de EU?", maar dat past niet :P
Disclaimer: Ik heb liever niet dat dit gaat vervallen in een pro/contra EU discussie ;)

Als je het nieuw een beetje volgt kan je zien wat er in de Spaanse regio Catalonië aan de hand is, maar hoe zou de Nederlandse (en eventuele mensen in de EU) reageren als er door de burgers/bedrijven een referendum organiseren over de afscheiding van Nederlandse regio uit de EU? In feite het zelfde als de Catalanen willen nu over stemmen.

Een flinke groep voor- en tegenstanders van de EU vinden elkaar, en gaan gezamenlijk een referendum organiseren. Bedrijven en instellingen zonder grote politieke belangen, zowel met nadelen als grenzenloos rovende Roma en voordelen als Europese subsidies openen stembureaus, 'grote' campagnes, posters achter de ramen en spandoeken van lakens, debatten in zaaltjes die live via internet gestreamd worden, alles strak technisch geregeld door een stel nerds en andere slimme mensen waardoor fraude geen grote invloed heeft op de uitslag, dat soort klein spul. Maar toch met een verwachte hoge opkomst (als in: hogere opkomst dan gemiddelde Europese verkiezingen, in 2014 was dat een schamele 38%)
Helemaal niets officieels aan, en wettelijk gezien hoeft de politiek er helemaal niets mee.

Maar nu mijn vraag: Hoe zou de Nederlandse politiek werkelijk reageren? Sommige (oppositie)politici zullen wel staan juichen, maar wat zal de regering doen? Zullen ze het lacherig negeren, of keihard optreden en veroordelen, of subtiel de ondernemers die een stembureau hebben gaan pesten door extra inspecties ('dat is brandgevaarlijk, mag niet')?

En wat voor invloed zou een eventuele uitslag kunnen hebben op de politiek? Campagnemateriaal, of ook gewoon weer negeren? Angst voor kiezers? Je kan een hoop winnen en verliezen als het het subtiel oppakt lijkt mij.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_174121211
Mijn indruk wat de Nederlandse politiek gaat doen?
De regering zoals ik het nu verwacht zal het lacherig negeren, grote media als de NOS en de kranten als de Volkskrant zullen het ook negeren. Ik denk dat de kleinere media als GS/DDS/TPO wel dagenlang (weken... maanden!) lopen schreeuwen, maar die hebben niet zo'n groot bereik. Wel veel lokale fracties die het ondersteunen, maar niet echt landelijk.

De dag zelf? Ik verwacht geen Catalaanse toestanden, maar opeens wel veel pesterige inspecties van de bedrijven die een stembureau hebben door diverse officiële instanties, met een hoop klein geneuzel als 'nooduitgang is geblokkeerd', 'het is allemaal brandgevaarlijk', 'het is te druk', 'in een werkplaats mogen geen klanten komen' het referendum proberen te frustreren.

De dag(en) erna? Politieke partijen die de uitslag 'leuk' vinden laten opeens meer van zich horen, kranten en andere media zijn 'verbaasd' dat het allemaal zo gemoedelijk is verlopen, en het leven gaat door. Tot de verkiezingen, en dan kunnen er wat politieke verschuivingen komen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')