abonnement Unibet Coolblue
pi_174100650


Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze omstreden edoch geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?
En moeten we dat wel koesteren als de mensen die geïmiteerd worden het niet zo leuk vinden?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174100657
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:37 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Sylvana Simons is echt tegen zwarte piet, dat weet ik echt 100 procent zeker
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174100672
quote:
Ziet er niet uit als iemand die 100% tegen zwarte piet is.
  zaterdag 30 september 2017 @ 21:54:30 #4
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174100712
80 draadjes!
Het is dat het live voetbal zo saai is vanavond. :{
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_174100746
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:54 schreef thedeedster het volgende:
80 draadjes!
Het is dat het live voetbal zo saai is vanavond. :|
*O* 8} *O*

Gaan we dit jaar de 100 aantikken? Dat is nog niet eerder voorgekomen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 30 september 2017 @ 21:57:51 #6
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174100786
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:55 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

*O* 8} *O*

Gaan we dit jaar de 100 aantikken? Dat is nog niet eerder voorgekomen.
En hebben die draadjes iets opgeleverd? :O
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zaterdag 30 september 2017 @ 21:58:40 #7
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_174100810
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:57 schreef thedeedster het volgende:

[..]

En hebben die draadjes iets opgeleverd? :O
Een nieuwe traditie.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_174100830
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:54 schreef thedeedster het volgende:
80 draadjes!
Het is dat het live voetbal zo saai is vanavond. :{
Het topic loopt dan ook al een aantal jaartjes, de laatste 40 topics zullen wel slechts herhalingen zijn van wat in de eerste 40 draadjes besproken is.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  zaterdag 30 september 2017 @ 22:01:11 #9
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174100878
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:58 schreef Perrin het volgende:

[..]

Een nieuwe traditie.
_O- _O- _O-
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_174100961
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:59 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Het topic loopt dan ook al een aantal jaartjes, de laatste 40 topics zullen wel slechts herhalingen zijn van wat in de eerste 40 draadjes besproken is.
De laatste 79 over de eerste.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174101020
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:48 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Het maatschappelijke debat over de (on)wenselijkheid van ‘Zwarte Piet’ is in beweging en neigt ernaar ‘Zwarte Piet’ te ontdoen van stereotyperingen die als kwetsend kunnen worden ervaren door groepen in de samenleving.

Niet kan worden gezegd dat de af- en uitbeeldingen van ‘Zwarte Piet’ – op een wijze waarop klagers kennelijk het oog hebben – niet worden beschermd door de vrijheid van meningsuiting in ruime zin. De historische en culturele context en de artistieke expressie van ‘Zwarte Piet’ ontnemen vooralsnog de strafbaarheid van die af- en uitbeeldingen. Niet kan worden gezegd dat die af- en uitbeeldingen – zonder meer – onnodig grievend zijn.

Een en ander laat onverlet dat als de maatschappelijke discussie over ‘Zwarte Piet’ voldoende is uitgekristalliseerd er omstandigheden kunnen zijn waarin gedragingen als die waartegen klagers opkomen een strafbaar karakter kunnen hebben.

No thanks. Ze zeggen juist dat het in de toekomst kan veranderen.
Het culturele icoon zwarte piet is altijd al met zijn tijd meegegaan. Vroeger was het vaak een onderdanige knecht die kinderen vooral angst aan moest jagen. Met zijn roe sloeg hij kinderen en als ze erg vervelend waren werden ze ruw in de zak gegooid.

Zwarte piet had belachelijk grote en rode lippen, grote oorbellen en kroeshaar. Tegenwoordig is er veel veranderd aan het beeld van zwarte piet. Het OM (en ik ook trouwens) vind het goed dat zwarte piet met zijn tijd meegaat. Ze weigeren alleen nieuwe zaken aangespannen door het anti-kamp omdat zij vinden dat deze veranderingen niet snel genoeg gaan.

Al ruim een decennium probeert het anti-kamp de kleur van zwarte piet of zelfs het hele figuur zwarte piet verboden te krijgen. Dat gaat ze nooit lukken en het OM wil daar ook niet aan meewerken.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174103609
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 22:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het culturele icoon zwarte piet is altijd al met zijn tijd meegegaan. Vroeger was het vaak een onderdanige knecht die kinderen vooral angst aan moest jagen. Met zijn roe sloeg hij kinderen en als ze erg vervelend waren werden ze ruw in de zak gegooid.

Zwarte piet had belachelijk grote en rode lippen, grote oorbellen en kroeshaar. Tegenwoordig is er veel veranderd aan het beeld van zwarte piet. Het OM (en ik ook trouwens) vind het goed dat zwarte piet met zijn tijd meegaat. Ze weigeren alleen nieuwe zaken aangespannen door het anti-kamp omdat zij vinden dat deze veranderingen niet snel genoeg gaan.

Al ruim een decennium probeert het anti-kamp de kleur van zwarte piet of zelfs het hele figuur zwarte piet verboden te krijgen. Dat gaat ze nooit lukken en het OM wil daar ook niet aan meewerken.
Klopt, maar dat is iets anders dan dat het OM geen zaken meer aanneemt. Het kan zo zijn, zoals het OM aangeeft dat het beeld ervan kan veranderen alsmede de stereotypering. Een decennium die naar mijn insziens pas 2013 is begonnen, daarvoor was er amper discussie, althans discussie werd voornamelijk genegeerd. Zwarte Piet gaat onwijs traag met zijn tijd mee, onwijs traag. Zo'n paar honderd jaar, lol.

Moet wel toegeven dat die kleurenpiet ook drie keer niks is, schoorsteenpiet ziet er gewoon normaal uit tenminste. Al die kleuren krijg je epilepsie door.

[ Bericht 3% gewijzigd door Gregor1994 op 01-10-2017 00:15:07 ]
pi_174104767
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 20:44 schreef Gregor1994 het volgende:
Ja, Zwarte Piet is zwart inderdaad. Met andere woorden niet de kleur van de dominante witte standaard. Lijkt me slim als je er gewoon afblijft.
Je beweert hier toch niet dat blanke mensen zich niet zwart mogen schminken?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174104827
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:43 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Democratie helpt het geluid te maken? Die anti-pieten zijn 50 jaar lang genegeerd. Enige reden waarom men aandacht kreeg was doordat die Gairo werd opgepakt en pas de situatie daarna.
Zonder Sandew Hira was ook Gario een onbenuidende noot in de anti-Piet geschiedenis.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174104845
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:48 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Het maatschappelijke debat over de (on)wenselijkheid van ‘Zwarte Piet’ is in beweging en neigt ernaar ‘Zwarte Piet’ te ontdoen van stereotyperingen die als kwetsend kunnen worden ervaren door groepen in de samenleving.
Vertel? Wees eens duidelijk. Je lijkt zo de vn wel.
quote:
Niet kan worden gezegd dat de af- en uitbeeldingen van ‘Zwarte Piet’ – op een wijze waarop klagers kennelijk het oog hebben – niet worden beschermd door de vrijheid van meningsuiting in ruime zin. De historische en culturele context en de artistieke expressie van ‘Zwarte Piet’ ontnemen vooralsnog de strafbaarheid van die af- en uitbeeldingen. Niet kan worden gezegd dat die af- en uitbeeldingen – zonder meer – onnodig grievend zijn.
Bewijs maar eens dat jouw perspectief HET perspectief is. Waarom zou de mening dat Zwarte Piet een negerslaaf is de juiste mening zijn? Kan je dat bewijzen? Zwarte Piet heeft zodanig veel ontstaansmythes dat je gewoonweg niet kan beweren dat jouw mening over een ontstaansmythe de juiste is.
quote:
Een en ander laat onverlet dat als de maatschappelijke discussie over ‘Zwarte Piet’ voldoende is uitgekristalliseerd er omstandigheden kunnen zijn waarin gedragingen als die waartegen klagers opkomen een strafbaar karakter kunnen hebben.
Dat kan, maar dat is dan niet de schuld van Zwarte Piet, maar van individuen. Nogmaals, dat heeft dan 0 punt 0 met Zwarte Piet te maken. Eerder met misbruik van Zwarte Piet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 1 oktober 2017 @ 06:30:43 #16
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174105052
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 00:06 schreef Gregor1994 het volgende:
Je schreef in het vorige topic waaruit ik niet meer kan quoten iets over "het is niet jullie kleur" en dat "mensen zich in een andere kleur schetsen (sic)".

Dat is de grootste onzin.
De kleur zwart die voor Zwarte Piet gebruikt wordt of gebruikt zou moeten worden (zwart roet van een verbrande kurk bijvoorbeeld) is geen kleur van een volk of cultuur. Het behoort niemand toe.
Natuurlijk zijn die kakpieten met hun bruine kleur ("komen de cadeau's via het riool brengen" of zo) niet correct, dat is voor zwart/wit tv bedacht en het ziet er in kleur niet uit. Het is immers "zwarte piet" en niet "bruine piet" (het is verwarrend om van "zwarte mensen" te spreken als het om donker getinte mensen gaat, nog debieler is het om van "witte mensen" te spreken, wat overigens erg kwetsend is, als het om blanken gaat).

Daarbij gaat het er niet om, om met schminck een andere huidskleur te verkrijgen. Mensen maken hun gezicht zwart als een goedkoop, expressierijk masker, om niet herkend te worden. Dàt is wel degelijk "onze kleur" want het is een traditie die al eeuwenlang in Europa voorkomt (daarvoor ook al in het Oude Egypte waar vreemd genoeg toen nog geen lichtgetinte Arabische mensen woonden, maar veel donkerder getinte mensen, tot aan de bijna zwarte Nubiërs toe - hoewel het ook kan gaan over het gebruik om as op je hoofd te hebben, zie de Bijbel, wat een verband niet uitsluit).
Een van de meest gewaardeerde uitingen van een "zwart masker" vind je bij de klassieke Harlekijn uit de Commedia dell'arte - een personage overigens dat terug zou grijpen op een keltische god van de dood, Herle.

Dat het niet over de huidskleur gaat, zie je in de traditionele Pieten die dus alleen hun gezicht zwart maken, oren en de rand van het gezicht blijven de oorspronkelijke kleur houden. Mensen maken zich niet zwart om op een neger te lijken (waarom zou je dat überhaupt willen als racist?) en niet om zich een andere huiskleur aan te meten. Het is een masker om anoniem te worden.
Het probleem is dat anti-piet dit niet in wil zien en dat ook niet als oplossing ziet, hoewel hun klacht over de kakpieten terecht is: de bruine pieten van tv doen te zeer hun best om op een neger te lijken, júist ook door het verwijderen van vermeende "stereotypen". Gitzwart masker en het bloed van opgegeten stoute kinderen nog op de lippen, dat is Zwarte Piet.
Het is ook jammer dat zogenaamde pro-pieten dit niet inzien. Die willen liever kolderieke kakpieten op tv, de kindervrienden, dan de traditionele piet die voor het hele gezin is. Want zo'n uncanny kindervreter vinden ze veel te eng voor hun kindertjes (die tegenwoordig veel te jong zijn voor een echt goed Sinterklaasfeest).
Maar ik vind dus dat als je het over tradities hebt, die nepnegers en kakpieten zo snel mogelijk moeten verdwijnen en vervangen moeten worden door traditionele pieten met hun gitzwarte roetmaskers.
En dan vraag ik me af hoe je daar bezwaar tegen kunt hebben, als anti-piet.

Nog wat over die instanties en organisaties: het is eerder al gebleken dat een aantal van die instanties -of eerder de mensen die er werken- nauwe banden hebben met diverse zwarte actiegroepen, waaronder die voor herstelbetalingen. Hun oordeel is dus niet geheel onpartijdig tot stand gekomen, maar onder druk van een zwarte lobby.
De organisaties lijken te bestaan om de mensen die aanvankelijk het slachtoffer waren maar nu die rol misbruiken bij te staan, niet om elk volk, elke natie en elke cultuur in gelijke mate te beschermen. Wat op zich ook een farce is, eerder al aangestipt in diverse topics (ik denk die over SS), omdat het impliceert dat zwarten zelf niks kunnen en die bescherming van hun "whitey helpers" nodig hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lunatiek op 01-10-2017 07:18:56 ]
  zondag 1 oktober 2017 @ 06:40:46 #17
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174105061
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:52 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Ziet er niet uit als iemand die 100% tegen zwarte piet is.
Het is een fotomontage (hoax).
  zondag 1 oktober 2017 @ 06:44:13 #18
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174105062
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:59 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Het topic loopt dan ook al een aantal jaartjes, de laatste 40 topics zullen wel slechts herhalingen zijn van wat in de eerste 40 draadjes besproken is.
Klopt. Er zijn nog steeds mensen die zich niet even inlezen voor ze zich in de discussie mengen en daardoor vragen stellen die al heel vaak zijn beantwoord. Het is daarom jammer dat de OP met de samenvatting en talloze links weer om zeep is geholpen door zo'n hooligan. -O-
pi_174105064
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 11:33 schreef sp3c het volgende:

[..]

het is meer gericht tegen die jopie ... baconbus is het voorbeeld
Die Jopie is het verder met je eens, hoor. :) Juist die slachtofferrol zorgt ervoor dat buigen zo lastig wordt.
quote:
3s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:48 schreef Jopie78 het volgende:
Zolang de stelling is dat ZP racisme is, zal je de andere kant ook in extreme terug zien reageren.

Als de vraag zou worden, kan het feest aangepast worden, want een deel voelt zich gekwetst, is er al een hoop meer ruimte.
  zondag 1 oktober 2017 @ 08:45:40 #20
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174105462
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 06:30 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Leuk dat je zoveel moeite doet, maar het is eigenlijk zinloos. Dit is al lang geen "discussie" meer in de ware zin van het woord. (80ste draad!!!)

Je kunt net zo goed keihard tegen een betonpaal aantrappen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_174105609
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:57 schreef thedeedster het volgende:

[..]

En hebben die draadjes iets opgeleverd? :O
Ja.

Voorstanders van Zwarte Piet = ^O^

Tegenstanders van Zwarte Piet = :r
  zondag 1 oktober 2017 @ 09:07:26 #22
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_174105806
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 06:30 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je schreef in het vorige topic waaruit ik niet meer kan quoten iets over "het is niet jullie kleur" en dat "mensen zich in een andere kleur schetsen (sic)".

Dat is de grootste onzin.
De kleur zwart die voor Zwarte Piet gebruikt wordt of gebruikt zou moeten worden (zwart roet van een verbrande kurk bijvoorbeeld) is geen kleur van een volk of cultuur. Het behoort niemand toe.
Natuurlijk zijn die kakpieten met hun bruine kleur ("komen de cadeau's via het riool brengen" of zo) niet correct, dat is voor zwart/wit tv bedacht en het ziet er in kleur niet uit. Het is immers "zwarte piet" en niet "bruine piet" (het is verwarrend om van "zwarte mensen" te spreken als het om donker getinte mensen gaat, nog debieler is het om van "witte mensen" te spreken, wat overigens erg kwetsend is, als het om blanken gaat).

Daarbij gaat het er niet om, om met schminck een andere huidskleur te verkrijgen. Mensen maken hun gezicht zwart als een goedkoop, expressierijk masker, om niet herkend te worden. Dàt is wel degelijk "onze kleur" want het is een traditie die al eeuwenlang in Europa voorkomt (daarvoor ook al in het Oude Egypte waar vreemd genoeg toen nog geen lichtgetinte Arabische mensen woonden, maar veel donkerder getinte mensen, tot aan de bijna zwarte Nubiërs toe - hoewel het ook kan gaan over het gebruik om as op je hoofd te hebben, zie de Bijbel, wat een verband niet uitsluit).
Een van de meest gewaardeerde uitingen van een "zwart masker" vind je bij de klassieke Harlekijn uit de Commedia dell'arte - een personage overigens dat terug zou grijpen op een keltische god van de dood, Herle.

Dat het niet over de huidskleur gaat, zie je in de traditionele Pieten die dus alleen hun gezicht zwart maken, oren en de rand van het gezicht blijven de oorspronkelijke kleur houden. Mensen maken zich niet zwart om op een neger te lijken (waarom zou je dat überhaupt willen als racist?) en niet om zich een andere huiskleur aan te meten. Het is een masker om anoniem te worden.
Het probleem is dat anti-piet dit niet in wil zien en dat ook niet als oplossing ziet, hoewel hun klacht over de kakpieten terecht is: de bruine pieten van tv doen te zeer hun best om op een neger te lijken, júist ook door het verwijderen van vermeende "stereotypen". Gitzwart masker en het bloed van opgegeten stoute kinderen nog op de lippen, dat is Zwarte Piet.
Het is ook jammer dat zogenaamde pro-pieten dit niet inzien. Die willen liever kolderieke kakpieten op tv, de kindervrienden, dan de traditionele piet die voor het hele gezin is. Want zo'n uncanny kindervreter vinden ze veel te eng voor hun kindertjes (die tegenwoordig veel te jong zijn voor een echt goed Sinterklaasfeest).
Maar ik vind dus dat als je het over tradities hebt, die nepnegers en kakpieten zo snel mogelijk moeten verdwijnen en vervangen moeten worden door traditionele pieten met hun gitzwarte roetmaskers.
En dan vraag ik me af hoe je daar bezwaar tegen kunt hebben, als anti-piet.

Nog wat over die instanties en organisaties: het is eerder al gebleken dat een aantal van die instanties -of eerder de mensen die er werken- nauwe banden hebben met diverse zwarte actiegroepen, waaronder die voor herstelbetalingen. Hun oordeel is dus niet geheel onpartijdig tot stand gekomen, maar onder druk van een zwarte lobby.
De organisaties lijken te bestaan om de mensen die aanvankelijk het slachtoffer waren maar nu die rol misbruiken bij te staan, niet om elk volk, elke natie en elke cultuur in gelijke mate te beschermen. Wat op zich ook een farce is, eerder al aangestipt in diverse topics (ik denk die over SS), omdat het impliceert dat zwarten zelf niks kunnen en die bescherming van hun "whitey helpers" nodig hebben.
Lunatiek ik hou van jou in dit topic!
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_174107552
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 06:30 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je schreef in het vorige topic waaruit ik niet meer kan quoten iets over "het is niet jullie kleur" en dat "mensen zich in een andere kleur schetsen (sic)".

Dat is de grootste onzin.
De kleur zwart die voor Zwarte Piet gebruikt wordt of gebruikt zou moeten worden (zwart roet van een verbrande kurk bijvoorbeeld) is geen kleur van een volk of cultuur. Het behoort niemand toe.
Natuurlijk zijn die kakpieten met hun bruine kleur ("komen de cadeau's via het riool brengen" of zo) niet correct, dat is voor zwart/wit tv bedacht en het ziet er in kleur niet uit. Het is immers "zwarte piet" en niet "bruine piet" (het is verwarrend om van "zwarte mensen" te spreken als het om donker getinte mensen gaat, nog debieler is het om van "witte mensen" te spreken, wat overigens erg kwetsend is, als het om blanken gaat).

Daarbij gaat het er niet om, om met schminck een andere huidskleur te verkrijgen. Mensen maken hun gezicht zwart als een goedkoop, expressierijk masker, om niet herkend te worden. Dàt is wel degelijk "onze kleur" want het is een traditie die al eeuwenlang in Europa voorkomt (daarvoor ook al in het Oude Egypte waar vreemd genoeg toen nog geen lichtgetinte Arabische mensen woonden, maar veel donkerder getinte mensen, tot aan de bijna zwarte Nubiërs toe - hoewel het ook kan gaan over het gebruik om as op je hoofd te hebben, zie de Bijbel, wat een verband niet uitsluit).
Een van de meest gewaardeerde uitingen van een "zwart masker" vind je bij de klassieke Harlekijn uit de Commedia dell'arte - een personage overigens dat terug zou grijpen op een keltische god van de dood, Herle.

Dat het niet over de huidskleur gaat, zie je in de traditionele Pieten die dus alleen hun gezicht zwart maken, oren en de rand van het gezicht blijven de oorspronkelijke kleur houden. Mensen maken zich niet zwart om op een neger te lijken (waarom zou je dat überhaupt willen als racist?) en niet om zich een andere huiskleur aan te meten. Het is een masker om anoniem te worden.
Het probleem is dat anti-piet dit niet in wil zien en dat ook niet als oplossing ziet, hoewel hun klacht over de kakpieten terecht is: de bruine pieten van tv doen te zeer hun best om op een neger te lijken, júist ook door het verwijderen van vermeende "stereotypen". Gitzwart masker en het bloed van opgegeten stoute kinderen nog op de lippen, dat is Zwarte Piet.
Het is ook jammer dat zogenaamde pro-pieten dit niet inzien. Die willen liever kolderieke kakpieten op tv, de kindervrienden, dan de traditionele piet die voor het hele gezin is. Want zo'n uncanny kindervreter vinden ze veel te eng voor hun kindertjes (die tegenwoordig veel te jong zijn voor een echt goed Sinterklaasfeest).
Maar ik vind dus dat als je het over tradities hebt, die nepnegers en kakpieten zo snel mogelijk moeten verdwijnen en vervangen moeten worden door traditionele pieten met hun gitzwarte roetmaskers.
En dan vraag ik me af hoe je daar bezwaar tegen kunt hebben, als anti-piet.

Nog wat over die instanties en organisaties: het is eerder al gebleken dat een aantal van die instanties -of eerder de mensen die er werken- nauwe banden hebben met diverse zwarte actiegroepen, waaronder die voor herstelbetalingen. Hun oordeel is dus niet geheel onpartijdig tot stand gekomen, maar onder druk van een zwarte lobby.
De organisaties lijken te bestaan om de mensen die aanvankelijk het slachtoffer waren maar nu die rol misbruiken bij te staan, niet om elk volk, elke natie en elke cultuur in gelijke mate te beschermen. Wat op zich ook een farce is, eerder al aangestipt in diverse topics (ik denk die over SS), omdat het impliceert dat zwarten zelf niks kunnen en die bescherming van hun "whitey helpers" nodig hebben.
Blijft mooi al die herstelbetalingen, jouw drogredenen. Haha, al die complottheorieen, want stel je voor dat mensen daadwerkelijk onbewust zo'n feest zouden houden. Het is een keiharde mening al die herstelbetalingen, bronnen van poep.

Eveneens, VN bestond uit onafhankelijke experts, wat hebben die precies met de herstelbetalingen te maken? Precies geen zak. 'Een aantal van die organisaties', flink uit je duim zuigen, geen bronnen en geen shit te bewijzen. Get to the point.

Het is inderdaad jullie blindheid die wordt gebruikt voor commerciele doeleinden. Zeiken over zo'n feest dat terwijl het enkel gaat om commercie, hoe durf je. En daarnaast, men maakt zich daadwerkelijk zwart op en nog steeds hebben ze in kleine gemeentes rode lippen, grote oorbellen. Met andere woorden doen mensen lekker wat ze willen, ongeacht stereotype of niet.

Ik vind je complottheorieëen noch kant noch wal slaan. Geen 1 ding in jouw posts berust op daadwerkelijk bronnen, puur andere Fokkers die allemaal hetzelfde nakraaien: 'herstelbetalingen'.

Die kleur is niet van jullie, deal with it, net als dat ik mij niet blank schmink geeft het andere geen recht om zichzelf op een dusdanige manier zwart te schminken indien de minderheid daar last van ondervind.

Traditie is een zeer slechte rechtvaardigingsgrond. Zoals ik vaak genoeg heb aangegeven, mag je traditie al eeuwenoud zijn, het bewijst geen ruk. Net zoals dat onderdrukking van bepaalde groeperingen als traditie werd beschouwd, betekent traditie helemaal niks.

Ben dat gezeik over herstelbetalingen zat, met name door gebrek aan ook maar 1 bron. Nog geen keer is iemand naar de civiele rechter geweest, en toch blijven zeuren. Continu haten op elke bron die ik geef en zelf zijn je bronnen precies 0.0%. Geef gewoon toe dat je je niet zou kunnen voorstellen dat deze hele feest belachelijk is, het beeld alleen al valt niet goed te praten. Maar goed, commercie verdienen en dan makkelijk praten over schadevergoeding. En natuurlijk zijn die mensen van die organisaties weer mensen die via via via nauwe banden met mensen die anti-piet zijn. Ja sure. Dit is gewoon jouw ideale beeld, dat alles past zoals je denkt. En zelfs al zou men schadevergoeding willen, dan heeft het een kansloos bestaan. Dus wens die mensen veel succes.

[ Bericht 1% gewijzigd door Gregor1994 op 01-10-2017 10:32:54 ]
pi_174107626
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 03:15 schreef Montagui het volgende:

[..]

Vertel? Wees eens duidelijk. Je lijkt zo de vn wel.

[..]

Bewijs maar eens dat jouw perspectief HET perspectief is. Waarom zou de mening dat Zwarte Piet een negerslaaf is de juiste mening zijn? Kan je dat bewijzen? Zwarte Piet heeft zodanig veel ontstaansmythes dat je gewoonweg niet kan beweren dat jouw mening over een ontstaansmythe de juiste is.

[..]

Dat kan, maar dat is dan niet de schuld van Zwarte Piet, maar van individuen. Nogmaals, dat heeft dan 0 punt 0 met Zwarte Piet te maken. Eerder met misbruik van Zwarte Piet.
Zucht, niet vreemd bedoeld. Stereotyperende kenmerken, simpelweg kleur/oorbellen/rode lippen en kroeshaar in combinatie. Kleur moet daarbij sowieso weg. Men kan dit gemakkelijk zelf indenken, maar tuurlijk willen jullie dat het vaag blijft, want dan kunnen jullie daarop kritiek leveren 'ja maar wat dan veranderen??!'. Kom op man.

Het gaat niet om de intentie zoals ik al zei. Het ontstaan boeit vrij weinig. Vandaar dat jullie met zijn allen traditie in de prullenbak kunnen gooien. Wellicht dat een bepaalde context helpt, maar de context van zwarte piet en sinterklaas is ronduit belachelijk. Behoeft niet verdere argumentatie. Mensen duiken helemaal de historie in, enkel om te 'bewijzen' dat hij niet is gebaseerd op een slaaf. Daarmee kan worden gestopt.
pi_174107653
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 02:28 schreef Montagui het volgende:

[..]

Je beweert hier toch niet dat blanke mensen zich niet zwart mogen schminken?
Indien het mensen kwetst en tevens een stereotyperend beeld geeft dan zeer zeker niet. Prive-sfeer mag je dat wel doen, te weten je huis.
  zondag 1 oktober 2017 @ 10:24:55 #26
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_174107666
In het kader van de zeurcultuur ... wat is die rare, steeds vaker voorkomende, tic om een spatie voor een leesteken te zetten, zoals ook in deze TT?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_174107834
"Witte mensen" is kwetsend? Lol wat?
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
  zondag 1 oktober 2017 @ 10:38:41 #28
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_174108202
quote:
9s.gif Op zondag 1 oktober 2017 10:24 schreef Copycat het volgende:
In het kader van de zeurcultuur ... wat is die rare, steeds vaker voorkomende, tic om een spatie voor een leesteken te zetten, zoals ook in deze TT?
Onnodige spatie gespot achter zeurcultuur.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zondag 1 oktober 2017 @ 10:39:34 #29
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_174108232
quote:
2s.gif Op zondag 1 oktober 2017 10:38 schreef Perrin het volgende:

Onnodige spatie gespot achter zeurcultuur.
Nope.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_174109696
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 10:24 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Indien het mensen kwetst en tevens een stereotyperend beeld geeft dan zeer zeker niet. Prive-sfeer mag je dat wel doen, te weten je huis.
Kerken kwetsen mij. Wanneer worden die verwijderd?

Ik durf zelfs te wedden dat een kleine minderheid van Nederland die dingen liever weg heeft.
Conscience do cost.
pi_174109740
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 11:27 schreef ems. het volgende:

[..]

Kerken kwetsen mij. Wanneer worden die verwijderd?
Hopen op wat meer aanslagen.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
  zondag 1 oktober 2017 @ 11:35:32 #32
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_174109886
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 11:29 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Hopen op wat meer aanslagen.
Alvast bedankt van de nabestaanden.

Gelukkig heeft de dood van onze geliefden u goed gestemd.
wooblabalurg
  zondag 1 oktober 2017 @ 11:40:37 #33
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174110009
quote:
9s.gif Op zondag 1 oktober 2017 10:24 schreef Copycat het volgende:
In het kader van de zeurcultuur ... wat is die rare, steeds vaker voorkomende, tic om een spatie voor een leesteken te zetten, zoals ook in deze TT?
Touchscreen toetsenbord met autocorrectie na correctie en woordenboek. Misschien neemt de Sint er dit jaar een voor je mee zodat je je net als ik aan jezelf kunt ergeren.
  zondag 1 oktober 2017 @ 11:42:19 #34
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_174110051
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 11:40 schreef Lunatiek het volgende:
Touchscreen toetsenbord met autocorrectie na correctie en woordenboek. Misschien neemt de Sint er dit jaar een voor je mee zodat je je net als ik aan jezelf kunt ergeren.
Wat vervelend dat je je aan jezelf ergert.

Groetjes vanaf mijn iPad.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  zondag 1 oktober 2017 @ 11:44:49 #35
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174110122
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 10:29 schreef Fascination het volgende:
"Witte mensen" is kwetsend? Lol wat?
De uitdrukking komt voort uit de zich aan de USA spiegelende anti-racisme bewegingen die witte mensen stelselmatig beschuldigen van institutioneel racisme, want white privilege en white guilt. Daarmee is het een racistische term.
Blanke mensen zijn niet wit (en negers niet zwart). Allemaal pc flauwekul uit de USA.
  zondag 1 oktober 2017 @ 11:45:34 #36
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174110141
quote:
9s.gif Op zondag 1 oktober 2017 11:42 schreef Copycat het volgende:

[..]

Wat vervelend dat je je aan jezelf ergert.

Groetjes vanaf mijn iPad.
Met toetsenbord op bejaardengrote :')
  zondag 1 oktober 2017 @ 11:46:10 #37
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_174110160
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 11:45 schreef Lunatiek het volgende:

Met toetsenbord op bejaardengrote :')
Grootte. Maar neen.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  zondag 1 oktober 2017 @ 11:46:47 #38
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174110178
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 10:24 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Indien het mensen kwetst en tevens een stereotyperend beeld geeft dan zeer zeker niet. Prive-sfeer mag je dat wel doen, te weten je huis.
Waarom niet?
En wanneer is iets een stereotype?
  zondag 1 oktober 2017 @ 11:54:23 #39
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174110392
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 10:23 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Zucht, niet vreemd bedoeld. Stereotyperende kenmerken, simpelweg kleur/oorbellen/rode lippen en kroeshaar in combinatie. Kleur moet daarbij sowieso weg.
Wanneer heb jij Zwarte Piet voor het laatst gezien? Vorige eeuw of zo?
Alleen de kleur is nog over en dat (de zwarte kleur, niet de kakkleur) is werkelijk het enige dat pro-piet ècht wil behouden. De rest doet er geen drol toe en is niet authentiek voor de figuur van Zwarte Piet.

De enige reden dat jij niet in de historie durft te kijken, is dat je dan geconfronteerd wordt met het feit dat je knuffelnegers pathologische leugenaars en fantasten zijn en dat dan de aap uit de mouw komt dat het hen wel degelijk om herstelbetalingen is te doen.
  zondag 1 oktober 2017 @ 11:56:21 #40
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_174110437
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 11:44 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Allemaal pc flauwekul uit de USA.
:D
wooblabalurg
pi_174110528
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 11:54 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wanneer heb jij Zwarte Piet voor het laatst gezien? Vorige eeuw of zo?
Alleen de kleur is nog over en dat (de zwarte kleur, niet de kakkleur) is werkelijk het enige dat pro-piet ècht wil behouden. De rest doet er geen drol toe en is niet authentiek voor de figuur van Zwarte Piet.

De enige reden dat jij niet in de historie durft te kijken, is dat je dan geconfronteerd wordt met het feit dat je knuffelnegers pathologische leugenaars en fantasten zijn en dat dan de aap uit de mouw komt dat het hen wel degelijk om herstelbetalingen is te doen.
Kleinere gemeentes hebben Zwarte Piet nog op dezelfde wijze. Wel grappig dat bepaalde kinderen daadwerkelijk stress, depressiviteit ontlenen aan Zwarte Piet en dat feest. Maar ja, zij doen het ook om herstelbetalingen. Ik doe het ook om herstelbetalingen btw.

De kleur die moet juist weg, het beeld klopt niet, heeft het ook nooit gedaan. Honderd jaar geleden protesteerden mensen al.

Knuffelnegers? Lol, traditie maakt geen zak uit, like I said. De context is hier verkeerd en slaat noch kant noch wal, dat jullie dit vreemde feestje willen behouden en niet een beetje willen meegaan met de tijd zegt ook veel. En over de historie gaat niemand het eens worden, dat het in 1850 onstaan werd duidt daadwerkelijk dat het beinvloed is, op zijn minst door slavernij. Lol. Dat zie je direct aan dat beeld, en mensen willen nog hun mening doordrukken dat het niet zo is en duiken eeuwen terug. Zoveel moeite doen om zo'n vreemd feestje te behouden.

Doe maar gewoon schoorsteenpiet.
pi_174110564
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 11:27 schreef ems. het volgende:

[..]

Kerken kwetsen mij. Wanneer worden die verwijderd?

Ik durf zelfs te wedden dat een kleine minderheid van Nederland die dingen liever weg heeft.
Hangt af van context van kwetsen, leiden kerken tot stereotype bv?
pi_174110581
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:01 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Hangt af van context van kwetsen, leiden kerken tot stereotype bv?
Nee, maar dat maakt niet uit. ZP doet dat ook niet en is blijkbaar ook kwetsend.
Conscience do cost.
pi_174110673
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 11:46 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarom niet?
En wanneer is iets een stereotype?
Omdat stereotype discriminatie in de hand werkt. Het ligt eraan ten grondslag, vandaar dat discriminatie nog sterk aanwezig is. Men krijgt die stereotyperingen niet weg, die onbewuste associaties die mensen hebben met een bepaalde kleur dan wel personen.

Zwarte Piet feest is daar het prima voorbeeldje van. Stereotypen zijn de algemene beelden over de kenmerken, eigenschappen en gedrag van een groep. Zwarte Piet - onderdanig karakter aan de Sint, hulpje..

Expliciete stereotypering zijn we ons van bewust, impliciete niet. Deze schakelen los van onze meningen en is een automatisch proces.
pi_174110693
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:01 schreef ems. het volgende:

[..]

Nee, maar dat maakt niet uit. ZP doet dat ook niet en is blijkbaar ook kwetsend.
Onzin, doet ZP wel, impliciet. Derhalve maakt dat uit, stereotype moeten verbannen worden. Iedereen voelt zich wel eens gekwetst, enkel grondslag is daarvan anders. Hangt af van de combinatie.
pi_174110741
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:06 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Onzin, doet ZP wel, impliciet.
In de verste verte niet.
quote:
Derhalve maakt dat uit, stereotype moeten verbannen worden.
Iedereen voelt zich wel eens gekwetst, enkel grondslag is daarvan anders.
Daarom zei ik al, laten we mensen helpen met die ongegronde slachtofferrol van ze.
Conscience do cost.
  zondag 1 oktober 2017 @ 12:11:46 #47
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174110825
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 10:21 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Blijft mooi al die herstelbetalingen, jouw drogredenen. Haha, al die complottheorieen, want stel je voor dat mensen daadwerkelijk onbewust zo'n feest zouden houden. Het is een keiharde mening al die herstelbetalingen, bronnen van poep.
Je zou ook op argumenten in kunnen gaan (of je eens inlezen in de materie, de bronnen stonden gewoon in een van de vorige delen van de reeks, vermoedelijk ook in enkele OP's).

quote:
Die kleur is niet van jullie, deal with it, net als dat ik mij niet blank schmink geeft het andere geen recht om zichzelf op een dusdanige manier zwart te schminken indien de minderheid daar last van ondervind.
Die kleur (zwart) is wel van "ons". Het is de kleur van mijn voorouders. Zwart heeft binnen de Europese culturen al eeuwen een zeer belangrijke symbolische betekenissen, heeft dat nog steeds.

Dat jij blijkbaar een kakkleur hebt en je als kak gedraagt maakt niet dat jij zwart (ja, het wordt ooit óók jouw huidskleur, net als van elk mens) voor "jullie" kunt claimen.

quote:
Traditie is een zeer slechte rechtvaardigingsgrond. Zoals ik vaak genoeg heb aangegeven, mag je traditie al eeuwenoud zijn, het bewijst geen ruk.
Daarom moet dat gezeik over dat slavernijverleden ook maar eens afgelopen zijn.

Verder heb ik de indruk dat je, in tegenstelling tot enkele zwarten in dit topic, geen Nederlandse achtergrond hebt. Dat maakt het wel ontzettend lastig voor je om het Sinterklaasfeest te begrijpen. Uiteindelijk is het een mystiek burenfeest dat overal net even anders wordt gevierd en waarbij buitenstaanders moeten worden ingewijd. Als je dat niets zegt, zie je alleen die blackface en niet wat het echt is.
  zondag 1 oktober 2017 @ 12:22:41 #48
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174111088
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:00 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Kleinere gemeentes hebben Zwarte Piet nog op dezelfde wijze.
Bij mijn weten alleen de Antillen. Maar die zitten natuurlijk bomvol racisten.

quote:
Wel grappig dat bepaalde kinderen daadwerkelijk stress, depressiviteit ontlenen aan Zwarte Piet en dat feest
Ik zou er ook vreselijk depressief van worden als iedereen cadeautjes en pepernoten krijgt behalve ik omdat mijn ouders geloven dat het feest racistisch is en ik dus niet mee mag doen :'(

quote:
De kleur die moet juist weg, het beeld klopt niet, heeft het ook nooit gedaan. Honderd jaar geleden protesteerden mensen al.
Zolang schaduwen zwart zijn is het de enige perfecte kleur voor het beoogde doel.

quote:
En over de historie gaat niemand het eens worden, dat het in 1850 onstaan werd
Recentste bronnen: 1659, maar vermoedelijk veel ouder. Je weet er echt weinig van.
http://www.dbnl.org/tekst(...)05hoor02_01_0040.php
pi_174111095
1 van mijn eerdere bijdragen m.b.t. herstelbetalingen:
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:

[..]

Klopt.

Je moet het de herstelbetalingsactivisten (Sandew Hira, Jerry Afriyie e.a.) nageven. Ze hebben hun campagne goed doordacht. Hierbij geholpen door de stichting 'Nederland wordt beter' via campagnebureau BKB in de persoon van Marleen van der Steen.

Koppel een zwart geschminkt figuur welke lijkt (met de nadruk op lijkt, dus niet IS) op een karikatuur van een neger en verbindt daar racisme en slavernij aan (enter Quinsy Gario). Dmv "ZP=racisme" beschuldig je dan het hele Sinterklaasvierende volk van racisme en geheid komen de écht racisten bovendrijven. Zorg ervoor dat zij prominent in de media aangehaald worden. Gooi er nog een blik BN'ers tegenaan die het met jou eens is en die dan onvermijdelijk racistische commentaren gaan krijgen. Schakel de VN in als 'autoriteit'. Desnoods probeer je via de wetgever je gelijk te halen.

De overgrote meerderheid van de gewone niet racistische pro-pieters zullen zich niet kunnen vereenzelvigen als racist beschouwd te worden en zullen via sociale druk (en voor een groot deel door onwetendheid met de echte achtergrond van Zwarte Piet) akkoord gaan met aanpassingen van Zwarte Piet. Zorg er voor dat zij onwetend blijven (dus geen docu's van Arnold Jan Scheer op TV). Begin in Amsterdam waar het grootste draagvlak en activisme is voor verandering.

Op dat moment is de eerste stap gezet naar herstelbetalingen, want door Zwarte Piet aan te passen erken je het gelijk van de anti-Piet activisten.

Zie de campagne strategie van Sandew Hira:

http://nucnet.nl/wp-conte(...)warte-Piet-10nov.pdf

Plan van aanpak welke daarna in de link nog wat verder wordt uitgewerkt:

[..]

En ook: http://www.iisr.nl/category/kennisproductie/zwarte-piet/

En:
Hun campagne staat en valt natuurlijk met de aanname dat Zwarte Piet een karikatuur van een neger is en dat is ie niet.
Daarbij uiteraard ook deze link:

http://jalta.nl/binnenlan(...)d-tegen-zwarte-piet/

quote:
Ik hoor ook niet de politici die met een duivelse glimlach onze stemmen in hun zak steken, wanneer wij het over herstelbetaling hebben.
Uitspraak van Jerry Afriyie, hedendaags boegbeeld van de anti-Piet activisten.

https://www.parool.nl/opi(...)-privilege~a4490075/

Maar ook deze bronnen zullen wel weer genegeerd of weggewoven worden door Gregor1994, net zoals eerdere posts met argumenten die niet stroken met zijn nauwe (racistische -met zijn 'jullie'-) visie, ZP is immers racisme en alle acties tegen ZP hebben niets met herstelbetalingen te maken. :')
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 1 oktober 2017 @ 12:24:19 #50
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_174111107
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

[..]

Die kleur (zwart) is wel van "ons". Het is de kleur van mijn voorouders. Zwart heeft binnen de Europese culturen al eeuwen een zeer belangrijke symbolische betekenissen, heeft dat nog steeds.

Dat jij blijkbaar een kakkleur hebt en je als kak gedraagt maakt niet dat jij zwart (ja, het wordt ooit óók jouw huidskleur, net als van elk mens) voor "jullie" kunt claimen.

[..]

Daarom moet dat gezeik over dat slavernijverleden ook maar eens afgelopen zijn.

Verder heb ik de indruk dat je, in tegenstelling tot enkele zwarten in dit topic, geen Nederlandse achtergrond hebt. Dat maakt het wel ontzettend lastig voor je om het Sinterklaasfeest te begrijpen. Uiteindelijk is het een mystiek burenfeest dat overal net even anders wordt gevierd en waarbij buitenstaanders moeten worden ingewijd. Als je dat niets zegt, zie je alleen die blackface en niet wat het echt is.

Racewar! :D

Ps. Vanaf hier is t goed te zien
wooblabalurg
  zondag 1 oktober 2017 @ 12:24:58 #51
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_174111121
Traditie/het is altijd zo geweest is echt het slechtste argument wat je kunt brengen. Voor- en tegenstanders merken dat het feest op deze manier gedateerd is. Alles heeft een ontwikkeling, zelfs het Sinterklaasfeest.
Dit, dus.
  zondag 1 oktober 2017 @ 12:25:36 #52
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_174111135
quote:
4s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:24 schreef Baconbus het volgende:

Racewar! :D

Ps. Vanaf hier is t goed te zien
Hihi, jij hebt zeker ook een kakkleur waardoor je je als kak gedraagt!
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  zondag 1 oktober 2017 @ 12:29:42 #53
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_174111207
quote:
11s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:25 schreef Copycat het volgende:

[..]

Hihi, jij hebt zeker ook een kakkleur waardoor je je als kak gedraagt!
Volgens mij ben jij niet zoals andere zwarten in dit topic.
wooblabalurg
  zondag 1 oktober 2017 @ 12:30:24 #54
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_174111226
quote:
11s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:29 schreef Baconbus het volgende:

Volgens mij ben jij niet zoals andere zwarten in dit topic.
Ik ben een bounty. In negatief.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_174111239
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je zou ook op argumenten in kunnen gaan (of je eens inlezen in de materie, de bronnen stonden gewoon in een van de vorige delen van de reeks, vermoedelijk ook in enkele OP's).

[..]

Die kleur (zwart) is wel van "ons". Het is de kleur van mijn voorouders. Zwart heeft binnen de Europese culturen al eeuwen een zeer belangrijke symbolische betekenissen, heeft dat nog steeds.

Dat jij blijkbaar een kakkleur hebt en je als kak gedraagt maakt niet dat jij zwart (ja, het wordt ooit óók jouw huidskleur, net als van elk mens) voor "jullie" kunt claimen.

[..]

Daarom moet dat gezeik over dat slavernijverleden ook maar eens afgelopen zijn.

Verder heb ik de indruk dat je, in tegenstelling tot enkele zwarten in dit topic, geen Nederlandse achtergrond hebt. Dat maakt het wel ontzettend lastig voor je om het Sinterklaasfeest te begrijpen. Uiteindelijk is het een mystiek burenfeest dat overal net even anders wordt gevierd en waarbij buitenstaanders moeten worden ingewijd. Als je dat niets zegt, zie je alleen die blackface en niet wat het echt is.
Please, jullie tradities zijn no justification. Dus je mag dat houden waar je wil. Sowieso kunnen Nederlandse mensen zich niet verplaatsen in hoe discriminatie wordt geuit en de gevoelens die daarmee komen.

Sinterklaasfeest verdient weinig begrip, het is een te gek feest. Met nadruk op gek. En dan kan je komen met 'jaaa kleur van ons', maar dat geeft je geen enkel recht een bepaalde kleur op elke mogelijke manier te uiten wat jij wenselijk vindt.
pi_174111298
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Bij mijn weten alleen de Antillen. Maar die zitten natuurlijk bomvol racisten.

[..]

Ik zou er ook vreselijk depressief van worden als iedereen cadeautjes en pepernoten krijgt behalve ik omdat mijn ouders geloven dat het feest racistisch is en ik dus niet mee mag doen :'(

[..]

Zolang schaduwen zwart zijn is het de enige perfecte kleur voor het beoogde doel.

[..]

Recentste bronnen: 1659, maar vermoedelijk veel ouder. Je weet er echt weinig van.
http://www.dbnl.org/tekst(...)05hoor02_01_0040.php
Onzin, in de dorpen waar ik vroeger heb gewoond vieren ze Sinterklaas zoals altijd. Kinderen worden simpelweg depri door de enorme druk die het feest met zich meebrengt voor hen omdat ze constant stress voelen bij dat beeld en de opmerkingen die erover worden gemaakt. Reden genoeg om dat feest de ban in te doen, jij bekijkt te positief. Dat kinderen er ook vreugde aan kunnen beleven is geen rechtvaardiging voor leed van andere mensen dan wel kinderen.
  zondag 1 oktober 2017 @ 12:34:07 #57
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_174111322
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:31 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Sowieso kunnen Nederlandse mensen zich niet verplaatsen in hoe discriminatie wordt geuit en de gevoelens die daarmee komen.
Fok!-life zal dit genadeloos afstraffen.
wooblabalurg
  zondag 1 oktober 2017 @ 12:36:59 #58
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174111395
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:05 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Omdat stereotype discriminatie in de hand werkt. Het ligt eraan ten grondslag, vandaar dat discriminatie nog sterk aanwezig is. Men krijgt die stereotyperingen niet weg, die onbewuste associaties die mensen hebben met een bepaalde kleur dan wel personen.

Zwarte Piet feest is daar het prima voorbeeldje van. Stereotypen zijn de algemene beelden over de kenmerken, eigenschappen en gedrag van een groep. Zwarte Piet - onderdanig karakter aan de Sint, hulpje..

Expliciete stereotypering zijn we ons van bewust, impliciete niet. Deze schakelen los van onze meningen en is een automatisch proces.
Dit is echt bullshit. Zo Zwarte Piet al ooit een stereotype zou zijn geweest, dan is dat achterhaald. Vraag iemand een negerkarikatuur te tekenen en je krijgt òf een luie rasta met een vette joint, of een gangstarapper met gouden kettingen. En hooguit nog een archaïsche zwarte in een rieten rokje. Dat zijn de moderne stereotypen.
Er zijn maar heel weinig mensen die bij Zwarte Piet aan een neger denken, vooral omdat lui en dom een stereotype is voor negers en dat zijn twee dingen die ZP heel beslist niet is.
  Moderator zondag 1 oktober 2017 @ 12:37:48 #59
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174111412
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:31 schreef Gregor1994 het volgende:
En dan kan je komen met 'jaaa kleur van ons', maar dat geeft je geen enkel recht een bepaalde kleur op elke mogelijke manier te uiten wat jij wenselijk vindt.
het is niet verboden dus dat recht heeft iedereen gewoon
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174111413
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:23 schreef Montagui het volgende:
1 van mijn eerdere bijdragen m.b.t. herstelbetalingen:

[..]

Daarbij uiteraard ook deze link:

http://jalta.nl/binnenlan(...)d-tegen-zwarte-piet/

[..]

Uitspraak van Jerry Afriyie, hedendaags boegbeeld van de anti-Piet activisten.

https://www.parool.nl/opi(...)-privilege~a4490075/

Maar ook deze bronnen zullen wel weer genegeerd of weggewoven worden door Gregor1994, net zoals eerdere posts met argumenten die niet stroken met zijn nauwe (racistische -met zijn 'jullie'-) visie, ZP is immers racisme en alle acties tegen ZP hebben niets met herstelbetalingen te maken. :')
Haha de meest belachelijke bronnen. Complete generalisatie, dus stel je voor 1 persoon die zegt dat dan draait het hele feest daarover Terwijl het feitelijk onmogelijk is om dat te ontvangen, ongeacht of zij dat willen dan wel recht op hebben. Zou best kunnen dat ze het gevoel hebben daarop recht te hebben, hoezo is dat een raar uitgangspunt?

Niet vreemd bedoeld, er is een bepaalde witte standaard die je hanteert, dat jouw kleine enge feest gerechtvaardigd kan worden adhv vreemde bronnen. Met name de links die jullie sturen slaan kant noch wal, van die complottheorie denkers zijn dat. En de mensen die schadevergoeding willen wens ik good luck met lege handen, maar daar gaat die discussie naar mijn insziens niet over.
pi_174111430
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:37 schreef sp3c het volgende:

[..]

het is niet verboden dus dat recht heeft iedereen gewoon
Nee op die manier klopt dat, bedoel meer van dat ik het moreel verwerpelijk vind.
  zondag 1 oktober 2017 @ 12:39:06 #62
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174111460
quote:
11s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:25 schreef Copycat het volgende:

[..]

Hihi, jij hebt zeker ook een kakkleur waardoor je je als kak gedraagt!
Nee, Baconbus gedraagt zich niet als kakker :{w Baconbus is een rasechte Fok!ker, respect daarvoor.
  zondag 1 oktober 2017 @ 12:39:37 #63
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_174111481
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:36 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dit is echt bullshit. Zo Zwarte Piet al ooit een stereotype zou zijn geweest, dan is dat achterhaald. Vraag iemand een negerkarikatuur te tekenen en je krijgt òf een luie rasta met een vette joint, of een gangstarapper met gouden kettingen. En hooguit nog een archaïsche zwarte in een rieten rokje. Dat zijn de moderne stereotypen.
Er zijn maar heel weinig mensen die bij Zwarte Piet aan een neger denken, vooral omdat lui en dom een stereotype is voor negers en dat zijn twee dingen die ZP heel beslist niet is.
Fok!-Life
wooblabalurg
pi_174111514
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:36 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dit is echt bullshit. Zo Zwarte Piet al ooit een stereotype zou zijn geweest, dan is dat achterhaald. Vraag iemand een negerkarikatuur te tekenen en je krijgt òf een luie rasta met een vette joint, of een gangstarapper met gouden kettingen. En hooguit nog een archaïsche zwarte in een rieten rokje. Dat zijn de moderne stereotypen.
Er zijn maar heel weinig mensen die bij Zwarte Piet aan een neger denken, vooral omdat lui en dom een stereotype is voor negers en dat zijn twee dingen die ZP heel beslist niet is.
Zucht, ZP is dat dus wel, impliciet. Als ze daadwerkelijk niet aan negers denken, dan zouden mensen daar toch ook niet voor worden uitgescholden. Haha lui en dom, precies hoe je het zegt is Zwarte Piet. Like I said, het is je moeilijk in te denken die onbewustheid dat hij een hulpje is als in 'knecht in dienstbetrekking' :')

Dat beeld alleen al is ronduit belachelijk, die hele boot met al die pieten en een witte man. Ben blij dat het op de meeste plekken aan het veranderen is, maar genoeg in het noorden nog en andere kleine gemeentes.

Oh ja, ik geen fuck om die ene guy met zijn herstelbetalingen en shit. Zijn probleem. Wat moet ik daarmee? Dus als Pro-piet aangeeft dat ik terug naar mijn eigen land moet dan vind ik iedere Pro-piet een racist? Wat proberen jullie nou?

[ Bericht 7% gewijzigd door Gregor1994 op 01-10-2017 12:45:50 ]
  zondag 1 oktober 2017 @ 12:43:05 #65
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_174111593
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:39 schreef Lunatiek het volgende:

Nee, Baconbus gedraagt zich niet als kakker :{w Baconbus is een rasechte Fok!ker, respect daarvoor.
Als kak. Niet als kakker. Want kakkleur. Toch?
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_174111614
quote:
6s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:34 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Fok!-life zal dit genadeloos afstraffen.
Hoogstens voorstellen, maar never begrijpen.
pi_174111626
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:37 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Haha de meest belachelijke bronnen. Complete generalisatie, dus stel je voor 1 persoon die zegt dat dan draait het hele feest daarover Terwijl het feitelijk onmogelijk is om dat te ontvangen, ongeacht of zij dat willen dan wel recht op hebben. Zou best kunnen dat ze het gevoel hebben daarop recht te hebben, hoezo is dat een raar uitgangspunt?

Niet vreemd bedoeld, er is een bepaalde witte standaard die je hanteert, dat jouw kleine enge feest gerechtvaardigd kan worden adhv vreemde bronnen. Met name de links die jullie sturen slaan kant noch wal, van die complottheorie denkers zijn dat. En de mensen die schadevergoeding willen wens ik good luck met lege handen, maar daar gaat die discussie naar mijn insziens niet over.
I rest my case. :7
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 1 oktober 2017 @ 12:46:10 #68
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174111688
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:24 schreef Buitendam het volgende:
Traditie/het is altijd zo geweest is echt het slechtste argument wat je kunt brengen. Voor- en tegenstanders merken dat het feest op deze manier gedateerd is. Alles heeft een ontwikkeling, zelfs het Sinterklaasfeest.
Alsof veranderen om het veranderen beter is.
Ja, het Sinterklaasfeest ontwikkelt zich, heeft het altijd gedaan, maar tot dusver altijd vanuit de eigen (=Sinterklaasvierende) cultuur en niet onder druk van buitenstaanders. Daarom zijn er alleen al binnen Nederland zoveel verschillende Sinterklaastradities.
pi_174111705
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:43 schreef Montagui het volgende:

[..]

I rest my case. :7
Doe maar inderdaad. Enjoy your little white party.


:')
  zondag 1 oktober 2017 @ 12:47:03 #70
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174111710
quote:
17s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:43 schreef Copycat het volgende:

[..]

Als kak. Niet als kakker. Want kakkleur. Toch?
De woordspeling niet begrijpen :')
pi_174111735
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:46 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Alsof veranderen om het veranderen beter is.
Ja, het Sinterklaasfeest ontwikkelt zich, heeft het altijd gedaan, maar tot dusver altijd vanuit de eigen (=Sinterklaasvierende) cultuur en niet onder druk van buitenstaanders. Daarom zijn er alleen al binnen Nederland zoveel verschillende Sinterklaastradities.
Verandering van ruim 200 jaar waarbij kleur 'intrinsiek' is, natuurlijk verandert die kleur niet in heel Nederland, want dan klopt jullie belachelijke feestje niet meer.
pi_174111741
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:46 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]
Enjoy your little white party.
Kijk, en dat is dus wel racistisch.
Conscience do cost.
  zondag 1 oktober 2017 @ 12:47:55 #73
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_174111745
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:47 schreef Lunatiek het volgende:

De woordspeling niet begrijpen :')
Hij is hilarisch. Met name het doorzichtige smoesje.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_174111777
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:47 schreef ems. het volgende:

[..]

Kijk, en dat is dus wel racistisch.
Dat feestje inderdaad!
pi_174111812
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:48 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Dat feestje inderdaad!
Nee, daar is exact niets racistisch aan. Er een zwart/wit punt van maken is echter wel weer racistisch.
Conscience do cost.
pi_174111860
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:46 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Doe maar inderdaad. Enjoy your little white party.

:')
Op dit feestje is iedereen welkom, wat voor kakkleur je ook hebt. *O*
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174111892
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:49 schreef ems. het volgende:

[..]

Nee, daar is exact niets racistisch aan. Er een zwart/wit punt van maken is echter wel weer racistisch.
Het is gewoon een wit feestje, kan gewoon gezegd worden. De witte mens is daarbij de standaard
pi_174111933
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:52 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Het is gewoon een wit feestje, kan gewoon gezegd worden.
Vreemd. Daar heb ik als bruintje nou nooit iets van gemerkt.
Conscience do cost.
  zondag 1 oktober 2017 @ 12:56:02 #79
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174111966
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:31 schreef Gregor1994 het volgende:

Sowieso kunnen Nederlandse mensen zich niet verplaatsen in hoe discriminatie wordt geuit en de gevoelens die daarmee komen.
Ja goed het zal een genetisch defect zijn gekoppeld aan pigmentmarkers waardoor blanken niet gediscrimineerd kunnen worden en waardoor racisme genetisch bepaald is.
Ga ff shoppen op de biologie faculteit als je met dit soort baarlijke nonsens komt.

quote:
Sinterklaasfeest verdient weinig begrip, het is een te gek feest. Met nadruk op gek. En dan kan je komen met 'jaaa kleur van ons', maar dat geeft je geen enkel recht een bepaalde kleur op elke mogelijke manier te uiten wat jij wenselijk vindt.
Als mensen iets niet begrijpen vinden ze het al snel gek, ja.
Kijk of lees eens iets van Arnold-Jan Scheer, dan zie je dat heel Europa zo gek is, en mensen ver daarbuiten ook. 8)7

Dat recht heb ik wel degelijk als het gaat om culturele uitingen van mijn etniciteit, waaraan ik identiteit verleen. Dat recht wordt zelfs door je geliefde VN beschermd.
pi_174112053
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:56 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja goed het zal een genetisch defect zijn gekoppeld aan pigmentmarkers waardoor blanken niet gediscrimineerd kunnen worden en waardoor racisme genetisch bepaald is.
Ga ff shoppen op de biologie faculteit als je met dit soort baarlijke nonsens komt.

[..]

Als mensen iets niet begrijpen vinden ze het al snel gek, ja.
Kijk of lees eens iets van Arnold-Jan Scheer, dan zie je dat heel Europa zo gek is, en mensen ver daarbuiten ook. 8)7

Dat recht heb ik wel degelijk als het gaat om culturele uitingen van mijn etniciteit, waaraan ik identiteit verleen. Dat recht wordt zelfs door je geliefde VN beschermd.
In deze casus is er geen inlevingsvermogen bij jou en je vriendjes, de mate van discriminatie op grond van andere kleur dan wit ligt in onze maatschappij dusdanig hoger dat mensen, waaronder jij, overtuigd zijn dat alles wat zij normaal vinden geen stereotypering kan zijn dan wel een racistisch beeld vormt. En zoals ik al zei, recht als in moreel verwerpelijk om je zo te uiten terwijl een minderheid daar last van heeft.
  zondag 1 oktober 2017 @ 13:01:22 #81
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174112106
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:52 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Het is gewoon een wit feestje, kan gewoon gezegd worden. De witte mens is daarbij de standaard
Ja dat heb je wel vaker. De kampioenen korfballen, haringhappen en klompendansen zullen meestal blanken zijn. Gewoon omdat ze dat in gebieden met een overwegend zwarte cultuur niet kennen. Dat maakt iets nog niet racistisch. En je bent er van harte welkom als je die tradities respecteert.
pi_174112150
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 13:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja dat heb je wel vaker. De kampioenen korfballen, haringhappen en klompendansen zullen meestal blanken zijn. Gewoon omdat ze dat in gebieden met een overwegend zwarte cultuur niet kennen. Dat maakt iets nog niet racistisch. En je bent er van harte welkom als je die tradities respecteert.
Nee maar voelen mensen zich gekwetst en gestereotypeert als iemand korfbalt dan?
  zondag 1 oktober 2017 @ 13:10:35 #83
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174112348
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:59 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

In deze casus is er geen inlevingsvermogen bij jou en je vriendjes
Dat inlevingsvermogen hield op bij het onbuigzame "Zwarte Piet is racisme."
"Ik en mijn vriendjes" hebben al heel veel aangepast wegens inlevingsvermogen, om een compromis te bereiken, maar het is nooit genoeg geweest.
Vanaf de anti-piet kant komt er geen sikkepit aan inlevingsvermogen terug en wordt er niet gewerkt aan een acceptabel compromis. Zelfs een ongeschminckte Zwarte Piet is voor het anti-kamp niet acceptabel.
pi_174112448
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:59 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

In deze casus is er geen inlevingsvermogen bij jou en je vriendjes
Zelfreflectie, probeer het.
quote:
, de mate van discriminatie op grond van andere kleur dan wit ligt in onze maatschappij dusdanig hoger dat mensen, waaronder jij, overtuigd zijn dat alles wat zij normaal vinden geen stereotypering kan zijn dan wel een racistisch beeld vormt.
Die discriminatie waar jij het over hebt is nauwelijks aanwezig. Daarnaast ben jij degene die in dit topic continue bezig is met discriminatie op grond van kleur. Lees maar terug.
quote:
En zoals ik al zei, recht als in moreel verwerpelijk om je zo te uiten terwijl een minderheid daar last van heeft.
Je blijft maar doen alsof je "het is een minderheid" argument je verhaal een soort van kracht moet meegeven :?

Een minderheid heeft last van jouw uitingen met betrekking tot ZP. Moet jij nu ook maar gekneveld worden?
Conscience do cost.
  zondag 1 oktober 2017 @ 13:15:50 #85
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174112501
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 13:03 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Nee maar voelen mensen zich gekwetst en gestereotypeert als iemand korfbalt dan?
Nee, ik denk (hoop) niet dat zwarten gekwetst zijn als ze een groep blanken de Driekusman zien dansen, maar van Jeffrey A. zou het mij niet eens meer verbazen.

maar daar ging het niet om. Het ging erom dat het een "wit feestje" is. Dat ergens vooral blanken aan meedoen, heeft meer te maken met de geografische spreiding van blanken dan met racisme. Zoals je ook bij mijn voorbeelden kunt zien.
In Suriname en op de Antillen schijnt het trouwens wel een zwart feestje te zijn, waar blanken gezellig mee mogen doen.
pi_174112534
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 13:10 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat inlevingsvermogen hield op bij het onbuigzame "Zwarte Piet is racisme."
"Ik en mijn vriendjes" hebben al heel veel aangepast wegens inlevingsvermogen, om een compromis te bereiken, maar het is nooit genoeg geweest.
Vanaf de anti-piet kant komt er geen sikkepit aan inlevingsvermogen terug en wordt er niet gewerkt aan een acceptabel compromis. Zelfs een ongeschminckte Zwarte Piet is voor het anti-kamp niet acceptabel.
Schoorsteenpiet is voldoende. Heb geen mensen daar over horen zeuren. Dan ontbreekt er gewoon een groot element, namelijk de kleur. Als je dat eruithaalt dan is het stereotyperende weg, daarmee behoeft het geen verdere argumentatie. Het gaat mij niet om de rest, wel om het stereotyperende gedeelte, wat, zoals ik al vaak heb aangegeven, impliciet discriminatie/racisme veroorzaakt. Daarnaast snap ik dat het traditie is als normaal wordt gezien, men niet veel meer wil inleveren, maar dat is ook waar het stuk loopt.

Ik denk dat je het in kleinere gemeentes moet houden zoals je wil, in de grote gemeentes veranderen, grote minderheid die het als stereotyperend opvat. Dat is het maximale.
pi_174112559
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 13:13 schreef ems. het volgende:

[..]

Zelfreflectie, probeer het.

[..]

Die discriminatie waar jij het over hebt is nauwelijks aanwezig. Daarnaast ben jij degene die in dit topic continue bezig is met discriminatie op grond van kleur. Lees maar terug.

[..]

Je blijft maar doen alsof je "het is een minderheid" argument je verhaal een soort van kracht moet meegeven :?

Een minderheid heeft last van jouw uitingen met betrekking tot ZP. Moet jij nu ook maar gekneveld worden?
Dat laatste, gaan we weer. Kwetsen an sich is niet voldoende, mate van stereotypering daarentegen wel. En derhalve kan het wel degelijk discriminatie hardnekkig houden.
pi_174112658
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 13:18 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Dat laatste, gaan we weer. Kwetsen an sich is niet voldoende, mate van stereotypering daarentegen wel. En derhalve kan het wel degelijk discriminatie hardnekkig houden.
Gezien er geen enkele sprake is van stereotypering behalve van mensen uit jouw hoek die ZP ziet als een neger en van mening is dat negers een soort hivemind zijn die er allemaal hetzelfde over denken.

Het is geen 'blank' feestje. Dat probeer jij er alleen maar van te maken om vervolgens weer discriminatie te kunnen schreeuwen. Zonder in te zien dat jij degene bent met een (letterlijke) zwart/wit visie.
Conscience do cost.
  Moderator zondag 1 oktober 2017 @ 13:28:15 #89
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174112773
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:38 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Nee op die manier klopt dat, bedoel meer van dat ik het moreel verwerpelijk vind.
is dat niet gewoon jouw probleem?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174112948
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 13:23 schreef ems. het volgende:

[..]

Gezien er geen enkele sprake is van stereotypering behalve van mensen uit jouw hoek die ZP ziet als een neger en van mening is dat negers een soort hivemind zijn die er allemaal hetzelfde over denken.

Het is geen 'blank' feestje. Dat probeer jij er alleen maar van te maken om vervolgens weer discriminatie te kunnen schreeuwen. Zonder in te zien dat jij degene bent met een (letterlijke) zwart/wit visie.
Tuurlijk zien mensen uit jouw hoek het niet als stereotypering, die mensen weten dat ook niet dat die stereotypering werkt. Zoals ik al zei, 1000 keer.

Dan kun je leuk zeggen 'geen enkele sprake is van stereotypering' om daarmee je 'argument' van meer waarde te laten zien. Maar het faalt.

En stereotypering aan de hand van maatstaven, heeft geen zak te maken met hoe pro-pieters dat zien.
pi_174112955
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 13:28 schreef sp3c het volgende:

[..]

is dat niet gewoon jouw probleem?
Nee, vinden wel meer mensen.
pi_174113094
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 13:36 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Tuurlijk zien mensen uit jouw hoek het niet als stereotypering, die mensen weten dat ook niet dat die stereotypering werkt. Zoals ik al zei, 1000 keer.

Dan kun je leuk zeggen 'geen enkele sprake is van stereotypering' om daarmee je 'argument' van meer waarde te laten zien. Maar het faalt.
Andersom kan jij natuurlijk wel zonder enige onderbouwing roepen dat het stereotypering is. En zoniet dan val je weer terug op discriminatie en je incoherente verhaal over minderheden.
quote:
En stereotypering aan de hand van maatstaven, heeft geen zak te maken met hoe pro-pieters dat zien.
Nee, alleen jouw mening telt. En iedereen die het daar niet mee eens is is een racist :D

Echt, bewaar deze posts. Kan je nog eens om lachen als je groot bent.
Conscience do cost.
pi_174113324
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 13:42 schreef ems. het volgende:

[..]

Andersom kan jij natuurlijk wel zonder enige onderbouwing roepen dat het stereotypering is. En zoniet dan val je weer terug op discriminatie en je incoherente verhaal over minderheden.

[..]

Nee, alleen jouw mening telt. En iedereen die het daar niet mee eens is is een racist :D

Echt, bewaar deze posts. Kan je nog eens om lachen als je groot bent.
Nee hoor, totaal niet. Stereotypering vloeit voort uit de kenmerken van Zwarte Piet, de traditionele. Niet enkel mijn mening die telt, ook van verschillende soorten mensen.

En daarnaast, als je leest dan onderbouw ik het aan de de hand van VN rapport, Kamerbrieven mbt reactie daartoe van kabinet, College voor Rechten van de Mens, Ombudsman, het feit dat allerlei steden en zenders er rekening mee houden.

Dus wacht, waar is jouw onderbouwing? Behalve een aantal slechte websites ergens op de zolderkamer in elkaar gezet?
pi_174113455
Zwarte Piet en Krampus (https://nl.wikipedia.org/wiki/Krampus) komen uit dezelfde traditie.
Als we Zwarte Piet wat meer op een Krampus laten lijken zijn we van al dat gezeik af. Een Krampus lijkt namelijk helemaal niet op een neger.
pi_174113464
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 13:51 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Nee hoor, totaal niet. Stereotypering vloeit voort uit de kenmerken van Zwarte Piet, de traditionele. Niet enkel mijn mening die telt, ook van verschillende soorten mensen.
Maar niet de meningen die het daar niet mee eens zijn, amirite?
quote:
En daarnaast, als je leest dan onderbouw ik het aan de de hand van VN rapport, Kamerbrieven mbt reactie daartoe van kabinet, College voor Rechten van de Mens, Ombudsman, het feit dat allerlei steden en zenders er rekening mee houden.
Feit blijft dat het meningen blijven.
quote:
Dus wacht, waar is jouw onderbouwing? Behalve een aantal slechte websites ergens op de zolderkamer in elkaar gezet?
Ik moet net als jij ergens een mening vandaan kopiëren voordat die valide is? _O- Je kan ook proberen voor jezelf te denken en je niet te verschuilen achter andere mensen. Probeer het eens.
Conscience do cost.
pi_174113529
Zwarte Piet is ontstaan doordat de elite het feest beschaafder wilden maken. Daarvoor was Sinterklaas vaak zelf zwart.
Men wilde af van vrouwenmeppen, wilde tochten door de straten, kinderklazen met kattenkwaad, zuipfestijnen etc. Het feest was veel te volks en wild.

De enige constante in het hele feest is het zwart maken van het gezicht. Overige uitingen verschillen per tijd en plaats. Dat zwart schminken zal daarom niet snel verdwijnen.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_174113536
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 13:57 schreef ems. het volgende:

[..]

Maar niet de meningen die het daar niet mee eens zijn, amirite?

[..]

Feit blijft dat het meningen blijven.

[..]

Ik moet net als jij ergens een mening vandaan kopiëren voordat die valide is? _O- Je kan ook proberen voor jezelf te denken en je niet te verschuilen achter andere mensen. Probeer het eens.
Hahahahaha, meningen. Ook al zou die Ombudsman onderzoek doen naar 3000 kinderen, dan alsnog meningen volgens jou. Aub, je mag het niet ermee eens zijn, maar je bent nogal kneuzig als je tegen mij zegt dat ik niks onderbouw. Wat moet ik dan onderbouwen om aan te tonen dat Zwarte Piet stereotyperend kan werken? Vertel me.
pi_174113618
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 13:59 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Hahahahaha, meningen. Ook al zou die Ombudsman onderzoek doen naar 3000 kinderen, dan alsnog meningen volgens jou.
Al waren het er 3 miljoen. Dan nog zijn het meningen. Zo werkt dat inderdaad.
quote:
Aub, je mag het niet ermee eens zijn, maar je bent nogal kneuzig als je tegen mij zegt dat ik niks onderbouw. Wat moet ik dan onderbouwen om aan te tonen dat Zwarte Piet stereotyperend kan werken? Vertel me.
Niets, want ZP werkt niet stereotyperend. Die zaak heb je al verloren. Je kan hoogstens nog je persoonlijke mening geven over ZP. En dan kan ik mijn mening geven over je slachtofferisme.

En daarom blijft de beste oplossing wat betreft het ZP fenomeen dan ook dat iedereen voor zichzelf beslist hoe ze invulling geven aan dat feest en dat ze dat niet laten kapen door beroepsklagers die overal racisme in zien zonder dat ze doorhebben dat zijzelf de racist zijn.
Conscience do cost.
pi_174113701
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 14:02 schreef ems. het volgende:

[..]

Al waren het er 3 miljoen. Dan nog zijn het meningen. Zo werkt dat inderdaad.

[..]

Niets, want ZP werkt niet stereotyperend. Die zaak heb je al verloren. Je kan hoogstens nog je persoonlijke mening geven over ZP. En dan kan ik mijn mening geven over je slachtofferisme.

En daarom blijft de beste oplossing wat betreft het ZP fenomeen dan ook dat iedereen voor zichzelf beslist hoe ze invulling geven aan dat feest en dat ze dat niet laten kapen door beroepsklagers die overal racisme in zien zonder dat ze doorhebben dat zijzelf de racist zijn.
Jij bent echt kapot dom. Jezus christus man. Precies de reden waarom stereotypering bestaat, door het ontkennen daarvan. Bewustwording gaat je ogen ooit open doen hoop ik. 'die zaak heb je al verloren' :')

Slachtofferisme? Waar heb je het over? Ik voel me niet eens gekwetst door het beeld, maar kan me wel inleven.

Fijn weekend.
pi_174113837
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 14:05 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Jij bent echt kapot dom. Jezus christus man. Precies de reden waarom stereotypering bestaat, door het ontkennen daarvan.
Met dit soort argumentatie voor stereotypering kan ik er ook nog wel een paar bedenken. Het is jammer dat je dus niet beschikt over zelfreflectie om in te zien hoe armoedig je verhaal is.
quote:
Bewustwording gaat je ogen ooit open doen hoop ik. 'die zaak heb je al verloren' :')
Inderdaad. Er is op geen enkele manier aangetoond dat ZP een stereotype van iets is. Racisten hebben hoogstens de mening dat dat het geval is.
quote:
Slachtofferisme? Waar heb je het over? Ik voel me niet eens gekwetst door het beeld, maar kan me wel inleven.
Ja, je kan je wel inleven. Zolang het maar een mening betreft waar je achter staat anders is dat inlevingsvermogen opeens als sneeuw voor de zon verdwenen _O-
quote:
Fijn weekend.
Ook gij :)
Conscience do cost.
  zondag 1 oktober 2017 @ 14:18:33 #101
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174113952
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 13:17 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Schoorsteenpiet is voldoende. Heb geen mensen daar over horen zeuren.
Dan moet je je eens in de discussie verdiepen. Die groepjes rondom Gario en Jeffrey c.s. vinden dat helemaal niet voldoende, daar is al veel over te doen geweest.
Zwarte Piet moet van hun verdwijnen, liefst het hele Sinterklaasfeest.
pi_174114251
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 13:59 schreef Prutzenberg het volgende:
Zwarte Piet is ontstaan doordat de elite het feest beschaafder wilden maken. Daarvoor was Sinterklaas vaak zelf zwart.
Men wilde af van vrouwenmeppen, wilde tochten door de straten, kinderklazen met kattenkwaad, zuipfestijnen etc. Het feest was veel te volks en wild.

De enige constante in het hele feest is het zwart maken van het gezicht. Overige uitingen verschillen per tijd en plaats. Dat zwart schminken zal daarom niet snel verdwijnen.
Zie de documentaire "Wild Geraas" van Arnold-Jan Scheer. https://nieuws.nl/populai(...)e-piet-van-het-jaar/
  zondag 1 oktober 2017 @ 14:38:04 #103
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174114354
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 13:59 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Hahahahaha, meningen. Ook al zou die Ombudsman onderzoek doen naar 3000 kinderen, dan alsnog meningen volgens jou.
Dat ligt eraan of je een wetenschappelijk correcte steekproef neemt of dat je alleen kinderen van radicale anti-piet-ouders ondervraagt.

Dat anti-piet, waaronder jij, je van dit soort dubieus dan wel pseudowetenschappelijk gejammer gebruikt als onderbouwing maakt je standpunt er niet beter op. Empathie voor dat soort oplichters, wat nodig is qua inlevingsvermogen, kun je dan wel vergeten.
pi_174115080
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 14:18 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dan moet je je eens in de discussie verdiepen. Die groepjes rondom Gario en Jeffrey c.s. vinden dat helemaal niet voldoende, daar is al veel over te doen geweest.
Zwarte Piet moet van hun verdwijnen, liefst het hele Sinterklaasfeest.
Ohh jaaa, en daarom moet het op de manier die zij goed vinden. Zij vertegenwoordigen mij niet of wat dan ook. Zij vinden ook dat je straatnamen mbt koloniaal verleden niet meer mag.
  zondag 1 oktober 2017 @ 15:27:39 #105
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174115572
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:52 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Het is gewoon een wit feestje, kan gewoon gezegd worden. De witte mens is daarbij de standaard
Nou, niemand houd je tegen om je eigen feestje te organiseren.
Dit in tegenstelling tot de ronduit intolerante zeurpieten, die kinderen bang lopen te maken.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zondag 1 oktober 2017 @ 15:33:42 #106
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174115709
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 13:36 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Tuurlijk zien mensen uit jouw hoek het niet als stereotypering, die mensen weten dat ook niet dat die stereotypering werkt. Zoals ik al zei, 1000 keer.
Ah, de klassieke "Gloria Wekker"-mantra.

Een activiste vermomd als (nep)wetenschapper. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_174117514
Laten we hopen dat het probleem dat dit probleem met Zwarte Piet zo snel mogelijk tot ieders tevredenheid wordt opgelost.
Ik ben er zelf ook steeds mee bezig. Want je wil natuurlijk niet hebben dat mensen zich beledigd voelen. Daar lig ik wel eens wakker van. Vandaar dat ik zelf ook af en toe wat oplossingen aanbied.
Wat verheug ik mij op 6 december als dan blijkt dat niemand zich beledigd voelt en we alles achter de rug hebben.
Geen racismeproblemen of White Supremacy problemen meer joepie.
Dan ga ik lekker relaxen. Dan pak ik de auto, en rij via de Michiel de Ruyterstraat langs de Coentunnel richting de Efteling om lekker de hele dag rondjes te draaien bij "Monsieur Canibale". Dat heb ik dan wel verdiend.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zondag 1 oktober 2017 @ 17:47:29 #108
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174118698
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 16:52 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Laten we hopen dat het probleem dat dit probleem met Zwarte Piet zo snel mogelijk tot ieders tevredenheid wordt opgelost.
Ik ben er zelf ook steeds mee bezig. Want je wil natuurlijk niet hebben dat mensen zich beledigd voelen. Daar lig ik wel eens wakker van. Vandaar dat ik zelf ook af en toe wat oplossingen aanbied.
Wat verheug ik mij op 6 december als dan blijkt dat niemand zich beledigd voelt en we alles achter de rug hebben.
Geen racismeproblemen of White Supremacy problemen meer joepie.
Dan ga ik lekker relaxen. Dan pak ik de auto, en rij via de Michiel de Ruyterstraat langs de Coentunnel richting de Efteling om lekker de hele dag rondjes te draaien bij "Monsieur Canibale". Dat heb ik dan wel verdiend.
Als je wilt dat niemand zich meer beledigd voelt, moet je gewoon de hele planeet opblazen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zondag 1 oktober 2017 @ 19:33:40 #109
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_174121055
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:52 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Het is gewoon een wit feestje, kan gewoon gezegd worden. De witte mens is daarbij de standaard
Prima toch, net zo goed als er feestjes voor zwarten mogen zijn.
Leven en laten leven
  zondag 1 oktober 2017 @ 19:47:02 #110
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174121374
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 15:10 schreef Gregor1994 het volgende:

[..]

Ohh jaaa, en daarom moet het op de manier die zij goed vinden. Zij vertegenwoordigen mij niet of wat dan ook. Zij vinden ook dat je straatnamen mbt koloniaal verleden niet meer mag.
Ja, en zij komen in het nieuws, dit is NWS en dus wordt er over dat soort standpunten gediscussieerd.
pi_174123045
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 19:47 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, en zij komen in het nieuws, dit is NWS en dus wordt er over dat soort standpunten gediscussieerd.
Inderdaad zij zijn de gasten die inderdaad in het nieuws komen, door deze mensen ben ik alle sympathie voor de standpunten om tegen zwarte piet te zijn verloren, het slaat gewoon nergens op wat die lui doen
pi_174124899
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 20:43 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Inderdaad zij zijn de gasten die inderdaad in het nieuws komen, door deze mensen ben ik alle sympathie voor de standpunten om tegen zwarte piet te zijn verloren, het slaat gewoon nergens op wat die lui doen
Ik heb dat met eerder met de pro-pieten. Van die lafbekken die zitten te fotoshoppen tegen iemand die een andere mening heeft (Sylvana Simons).
Een beetje doodsbedreigingen verspreiden.
En wat betreft Quincy Gario. Je hoeft het niet met hem eens te zijn, maar hij presenteert zich kwetsbaar. Niet 's nachts met een pot verf bij de deur van Thierry.
Ik ben wel een fan van de "Nieuwe Sint"
https://www.facebook.com/denieuwesint/

Deze Patrick Mathurin zit niet aan de kant "boe" te roepen, maar komt via een sidekick met iets nieuws.
Een aanvulling ipv een beknotting. Dit lijkt me een veel positievere weg om een nieuw feest te duiden. En dan zien we wel hoe het feest zich van jaar tot jaar ontwikkelt. Iedere cultuur is in beweging.

.... zonder wrijving geen glans....
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_174125325
En de nieuwe sint is wel leuk omdat hij zwart is ofzo? Bullshit, dat is genocide op witte sinten en zwarte pieten.
standaarddrinker
pi_174125588
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 21:40 schreef DrDentz het volgende:
En de nieuwe sint is wel leuk omdat hij zwart is ofzo? Bullshit, dat is genocide op witte sinten en zwarte pieten.
Wat is het bezwaar tegen de nieuwe Sint?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_174125726
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 21:50 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Wat is het bezwaar tegen de nieuwe Sint?
Wat is er mis met de oude Sint?
standaarddrinker
  zondag 1 oktober 2017 @ 21:55:05 #116
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174125770
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 21:50 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Wat is het bezwaar tegen de nieuwe Sint?
Er is geen bezwaar. Ga het lekker met een pikzwarte Sint en witte Pieten vieren.

Maar dwing anderen nergens toe en probeer mensen niet te indoctrineren middels de msm.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_174126098
De naam "nieuwe sint" impliceert dat de "oude sint" dood en begraven is. Moet je je voorstellen dat ik als blanke naar Amerika ga en mijzelf "de nieuwe Martin Luther King" zou noemen. Dan heb je de grootste rel.
standaarddrinker
  zondag 1 oktober 2017 @ 22:17:38 #118
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174126703
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 22:02 schreef DrDentz het volgende:
De naam "nieuwe sint" impliceert dat de "oude sint" dood en begraven is.
De "oude" sint is in elk geval dood. Daarom wordt degene die hem speelt lijkbleek geschminkt. Hij is een spook, een geest van het oude jaar.
pi_174128010
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 21:55 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Er is geen bezwaar. Ga het lekker met een pikzwarte Sint en witte Pieten vieren.

Maar dwing anderen nergens toe en probeer mensen niet te indoctrineren middels de msm.
Een zwarte Sint kan ook opgevat worden als racisme. Ook dat is iets van black face. En dat je zwarte mensen alleen maar ziet als oude seniele mannetjes.
pi_174130203
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 21:55 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Er is geen bezwaar. Ga het lekker met een pikzwarte Sint en witte Pieten vieren.

Maar dwing anderen nergens toe en probeer mensen niet te indoctrineren middels de msm.
Je hebt ook Oude en Nieuwe Pekela
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_174130238
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 22:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het culturele icoon zwarte piet is altijd al met zijn tijd meegegaan. Vroeger was het vaak een onderdanige knecht die kinderen vooral angst aan moest jagen. Met zijn roe sloeg hij kinderen en als ze erg vervelend waren werden ze ruw in de zak gegooid.

Zwarte piet had belachelijk grote en rode lippen, grote oorbellen en kroeshaar. Tegenwoordig is er veel veranderd aan het beeld van zwarte piet. Het OM (en ik ook trouwens) vind het goed dat zwarte piet met zijn tijd meegaat. Ze weigeren alleen nieuwe zaken aangespannen door het anti-kamp omdat zij vinden dat deze veranderingen niet snel genoeg gaan.

Al ruim een decennium probeert het anti-kamp de kleur van zwarte piet of zelfs het hele figuur zwarte piet verboden te krijgen. Dat gaat ze nooit lukken en het OM wil daar ook niet aan meewerken.
Maar kun je o tkennen dat de meeste volwassen negers van tegenwoordig ook een beetje angstaanjagend zijn, vooral als ze crimineel doen?
pi_174131576
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2017 21:54 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Wat is er mis met de oude Sint?
Op zich niks. Alleen kan de nieuwe Sint een aanvulling zijn. Of een aanzet tot een nieuwe visie. Iedere cultuur wijzigt in de loop der tijd. En ook iedere cultuur kent regionale verschillen. Dus die hele Zwarte-Piet-discussie is een mooi bewijs van de levendigheid van de cultuur.
.... zonder wrijving geen glans....
Alleen moeten we elkaar geen doodsbedreigingen sturen en geen geweld aanwenden.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_174172905
quote:
Woede om roetveegpieten: ‘Geen Duinrell meer voor mij’

Een Sinterklaas-video van attractiepark Duinrell is in het verkeerde keelgat geschoten van Zwarte Pieten-fans. In de video spelen roetveegpieten een grote rol, en dat is volgens de fans ‘zeer teleurstellend’. Sterker nog: ze willen dat het park geboycot wordt.



,,Wat stellen jullie mij teleur Duinrell! Geen zwarte pieten?! Geen Duinrell meer voor mij, en ons gezin. Stik erin’’, schrijft Patrick onder de video op Facebook. ,,Stelletje cultuurbarbaren. Wat moet er nog meer kapot in dit land’’, aldus Fred. En Miranda: ,,Zo daar gaan we dus ook nooit meer heen. Al die politiek correcte, hypocriete lui! Je verloochent gewoon je eigen cultuur voor een handjevol klagers. Diep triest.’’ Kees, en met hem vele anderen, wil dat er niemand meer het park bezoekt: ,,Ik roep iedereen op om dit park te boycotten want dit gespuis is bezig onze tradities om zeep te helpen.’’

Deze reacties zijn slechts een kleine selectie van de in totaal honderden negatieve reacties onder de video. In de video stuiteren roetveegpieten, naast andere soorten pieten, door het attractiepark. Een keuze die volgens een woordvoerder van Duinrell al jaren geleden is gemaakt. ,,Al jaren vieren wij het Sinterklaas-feest met zwarte pieten en roetveegpieten. Het is een mix, naast elkaar treden zij op. Wij vinden dat het een feest is voor iedereen.’’

De reacties worden volgens de woordvoerder in principe niet verwijderd. ,,Wij vinden dat iedereen zijn mening moet kunnen uiten, maar de echt heftige reacties als bedreigingen worden uiteraard verwijderd. Hoe we verder omgaan met deze reacties als geheel, moeten we intern nog bespreken.’’

Tijdens het evenement Landgoed van Sinterklaas wordt Duinrell omgetoverd tot een heus Sinterklaas-paradijs met talloze activiteiten voor kinderen. Zo is er een pietendisco, kunnen kinderen les krijgen van een professorpiet en is er een magische pietenparade.

https://www.ad.nl/den-haa(...)mijenrsquo~a700fb30/

Lol
standaarddrinker
pi_174173194
quote:
Dit stukje stond al een tijdje op ad al vandaag. Dat er geen discussie hier over losbarst, terwijl de dagen al korter worden lijkt me een teken dat de discussie over zijn hoogtepunt heen is.
pi_174173215
Ik boycot Duinrell al 20 jaar.
standaarddrinker
pi_174173375
Ik heb vroeger altijd te horen gekregen dat ze zwart waren door het roet uit de schoorsteen. Vind die roetpieten dan ook gewoon normaal? Maar goed, tegenwoordig is deze discussie ook wel een beetje een wedstrijdje om te kijken wie de langste tenen heeft.
pi_174177137
Ondertussen in Demre (Myra) Turkije:
quote:
Archaeologists in Turkey may be on the cusp of solving a mystery thousands of years in the making after they stumbled on a tomb beneath the ruins of an ancient church they believe contains the remains of Saint Nicholas—known popularly as Santa Claus.

Most Catholic and Orthodox Christians accept that the Basilica di San Nicola in Bari, Italy, is the final resting place of Santa Claus’s remains. However, Turkish experts are now claiming the wrong bones were removed and those taken abroad belong to an anonymous priest.
http://www.newsweek.com/s(...)church-turkey-676598
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174178284
Laat die botten liggen, roep de curse niet op

standaarddrinker
  donderdag 5 oktober 2017 @ 10:34:19 #129
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_174206773
quote:
De NTR stapt af van de gekleurde Pieten die vorig jaar te zien waren in het Sinterklaasjournaal. "De bontgekleurde pieten van vorig jaar keren niet terug. Dat vonden we achteraf gezien niet zo geslaagd, het paste te weinig binnen de traditie en zag er niet leuk uit."
In gesprek met De Telegraaf kan Willemijn Francissen, mediadirecteur van de NTR, nog niet te veel zeggen over hoe de Pieten er dan wel uit zien. Meer dan zeggen dat het Sinterklaasjournaal kiest voor "een soort vijftig tinten grijs", wil ze niet.

"Dan vertel ik te veel over de verhaallijn. Maar we weten allemaal dat je zwart wordt als je door een schoorsteen gaat en dat is wat Pieten doen. Bij ons is zwart geen huidskleur, maar roet."

De NTR, die met het Sinterklaasjournaal leidend is voor hoe Pieten er uit zien, "voert een eigen koers". "En laten onze oren niet hangen naar welke extreme groep dan ook." Francissen benadrukt daarbij dat de vorm van Piet al jaren aan het veranderen is. "Sinds 2006 hebben we het niet meer over Zwarte Piet, lang voor de hele discussie begon. We hebben Huispiet, Pietje Precies, Wellespiet, dat soort namen."

Ook de oorbellen en rode lippen zijn verdwenen. "Zonder dat iemand zich daaraan stoorde. Je moet niet alles benoemen. Menigeen valt over de NS, die in het kader van genderneutraliteit de klanten met 'beste reiziger' gaat aanspreken, in plaats van 'dames en heren'. Als ze het stilletjes hadden ingevoerd, had je er misschien niemand over gehoord."

Discussie
De kleur van Piet is al jarenlang onderwerp van discussie. De discussie leidde er toe dat Erik van Muiswinkel, die jarenlang Hoofdpiet speelde, en verslaggeefster Dolores Leeuwin vertrokken, omdat zij zich niet langer konden vinden in de vertolking van Piet.

"Die hele discussie heeft het voor best veel mensen bijna verpest, ook voor programmamedewerkers", aldus Francissen. "De druk is enorm. Natuurlijk wil niemand een programma maken waardoor mensen zich gekwetst voelen, maar het is zo uit de hand gelopen dat je het voor een deel van de kijkers nooit meer goed kan doen."

De NTR is niet van plan zich volledig te vormen naar de voor- of tegenstanders van Zwarte Piet. "Wij zoeken de nuance, de gulden middenweg
https://www.nu.nl/media/4(...)erklaasjournaal.html


Die 'bontgekleurde' pieten zijn mij ontgaan, het waren toch blanke mensen die door wen schoorsteen moesten om piet te worden, omdat de normale zwarte pieten zoek waren of zo?

En vaag, vijftig tinten grijs?
:')
pi_174207010
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:34 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

https://www.nu.nl/media/4(...)erklaasjournaal.html

Die 'bontgekleurde' pieten zijn mij ontgaan, het waren toch blanke mensen die door wen schoorsteen moesten om piet te worden, omdat de normale zwarte pieten zoek waren of zo?

Dat was 3 jaar geleden in 2014. De Pakjesboot leek te zinken en bijna alle Pieten gingen van boord. Opa Piet was bang dat er daardoor niet genoeg Pieten zouden zijn in Nederland en vloog naar ons land. Daar gaf hij Nederlandse burgers een opleiding tot Piet en zij moesten daarvoor door een oefenschoorsteen. Daardoor ontstonden er roetveegpieten.

In 2015 waren deze roetveegpieten verdwenen en waren er alleen maar zwarte Pieten.

In 2016 waren er ineens gekleurde Pieten, al weet ik niet meer wat daar (in het verhaal dan) de oorzaak van was.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_174207238


[ Bericht 100% gewijzigd door Montagui op 05-10-2017 10:52:41 ]
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174207308
quote:
6s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:42 schreef Nielsch het volgende:

[..]

...

In 2016 waren er ineens gekleurde Pieten, al weet ik niet meer wat daar (in het verhaal dan) de oorzaak van was.
Door een regenboog gevaren.
pi_174207954

Waarom is Sinterklaas nog niet genderneutraal?
  donderdag 5 oktober 2017 @ 11:22:36 #134
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_174208001
Dat regenboog-plot was toch vele jaren eerder ook al :')

Maar zoals ik 't lees hebben we ook dit jaar zwarte pieten. Misschien verschillende gradaties grijs/zwart of zo. Om de nadruk te leggen dat het door de schoorsteen komt. Deden ze dus in 2014 ook al.
:')
pi_174208255
quote:
6s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:42 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Dat was 3 jaar geleden in 2014. De Pakjesboot leek te zinken en bijna alle Pieten gingen van boord. Opa Piet was bang dat er daardoor niet genoeg Pieten zouden zijn in Nederland en vloog naar ons land. Daar gaf hij Nederlandse burgers een opleiding tot Piet en zij moesten daarvoor door een oefenschoorsteen. Daardoor ontstonden er roetveegpieten.

In 2015 waren deze roetveegpieten verdwenen en waren er alleen maar zwarte Pieten.

In 2016 waren er ineens gekleurde Pieten, al weet ik niet meer wat daar (in het verhaal dan) de oorzaak van was.
Gekleurde Pieten waren er al aan het begin van dit millennium. Alleen werd dat geen succes, want kinderen verkozen toch de Zwarte Piet. Net zoals die roetveeg-Piet ook geen succes is geworden.

Laat Zwarte Piet toch gewoon lekker zwart geschminkt blijven en laten we eens ophouden met die onzin over het slavernijverleden. Heeft er totaal niets mee te maken.
pi_174208318


Niet alleen mag Piet niet meer zwart zijn, de Sint mag ook niet meer wit zijn. Wtf. :'(
standaarddrinker
pi_174208375
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 11:35 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]

Niet alleen mag Piet niet meer zwart zijn, de Sint mag ook niet meer wit zijn. Wtf. :'(
Ha, ha, een halal-Sinterklaas. _O-
pi_174208389
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 11:35 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]

Niet alleen mag Piet niet meer zwart zijn, de Sint mag ook niet meer wit zijn. Wtf. :'(
Oud nieuws.
  donderdag 5 oktober 2017 @ 11:42:25 #139
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_174208482
pak dan een Sinterklaas die een Pedo achtergrond hebben, die zullen dit werk altijd accepteren.
  Moderator donderdag 5 oktober 2017 @ 11:43:23 #140
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174208507
als ik op zoek ga naar een broodje kip wil dat niet zeggen dat een broodje vis niet meer mag he
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174208633
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 11:42 schreef KingRadler het volgende:
pak dan een Sinterklaas die een Pedo achtergrond hebben, die zullen dit werk altijd accepteren.
Sinterbenno L.
standaarddrinker
pi_174208901
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 11:48 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Sinterbenno L.
:D
If you're absent during my struggle, don't expect to be present during my succes. - Will Smith
  donderdag 5 oktober 2017 @ 12:01:07 #143
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_174208922
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 11:20 schreef Glazenmaker het volgende:
[ afbeelding ]
Waarom is Sinterklaas nog niet genderneutraal?
Wat een flutvergoeding
:')
  donderdag 5 oktober 2017 @ 12:03:52 #144
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174208966
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 11:20 schreef Glazenmaker het volgende:
[ afbeelding ]
Waarom is Sinterklaas nog niet genderneutraal?
Wie zegt dat dat niet is?
Genoeg (oude) vrouwen met een baard. <O)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_174209485
De 50-tinten grijs Piet.....de roe wordt vervangen door een zweep? oO/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174209540
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 12:32 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De 50-tinten grijs Piet.....de roe wordt vervangen door een zweep? oO/
Lol...
  donderdag 5 oktober 2017 @ 13:27:40 #147
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174210359
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 11:20 schreef Glazenmaker het volgende:
[ afbeelding ]
Waarom is Sinterklaas nog niet genderneutraal?
Omdat die grap al in de jaren '80 gemaakt werd en die heeft zó'n baard dat ook die van Sinterklaas erbij in het niet valt.

  donderdag 5 oktober 2017 @ 13:29:36 #148
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174210403
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:34 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

Die 'bontgekleurde' pieten zijn mij ontgaan, het waren toch blanke mensen die door wen schoorsteen moesten om piet te worden, omdat de normale zwarte pieten zoek waren of zo?

Ze hebben elk jaar weer een andere smoes om te vertellen waarom de Pieten niet (meer) zwart zijn, dat is niet meer bij te houden en erg verwarrend.
pi_174210465
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 10:55 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Door een regenboog gevaren.
nee, volgens mij klopt dat niet... in 2014 hadden ze wel een promofilmpje met een regenboog maar dat was enkel om alle tokkies te trollen, want er waren dat jaar geen regenboogpieten...
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  Leukste jonkie 2022 donderdag 5 oktober 2017 @ 13:46:48 #150
213457 engine
pi_174210715
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 11:33 schreef Elzies het volgende:

[..]

Gekleurde Pieten waren er al aan het begin van dit millennium. Alleen werd dat geen succes, want kinderen verkozen toch de Zwarte Piet. Net zoals die roetveeg-Piet ook geen succes is geworden.

Laat Zwarte Piet toch gewoon lekker zwart geschminkt blijven en laten we eens ophouden met die onzin over het slavernijverleden. Heeft er totaal niets mee te maken.
Hoezo verkozen kinderen Zwarte Piet?

Volgens mij gaat hier de discussie over de meningen van volwassenen. Daarom is de hele discussie ook zo kansloos.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_174211026
quote:
2s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 13:46 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Hoezo verkozen kinderen Zwarte Piet?

Volgens mij gaat hier de discussie over de meningen van volwassenen. Daarom is de hele discussie ook zo kansloos.
Inderdaad, 80 delen discussie over een onderwerp die geen discussie behoeft.

Kinderen hebben geen probleem met Zwarte Piet dus waarom moeten volwassenen er dan een probleem van maken?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 5 oktober 2017 @ 14:30:27 #152
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_174211512
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 13:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ze hebben elk jaar weer een andere smoes om te vertellen waarom de Pieten niet (meer) zwart zijn, dat is niet meer bij te houden en erg verwarrend.
Joh die kinderen zijn dat verhaal van vorig jaar allang vergeten
:')
pi_174211556
https://nos.nl/artikel/21(...)erklaasjournaal.html
quote:
Er komen geen gekleurde pieten meer in het Sinterklaasjournaal. Dat bevestigt de NTR naar aanleiding van berichtgeving in De Telegraaf.

"Dat vonden we achteraf gezien niet zo geslaagd, het paste te weinig binnen de traditie en zag er niet leuk uit", zegt mediadirecteur Willemijn Francissen van de omroep tegen de krant. "We proberen de discussie een plek te geven en dat gaat soms met vallen en opstaan."
Moraalridders die de eigen medewerkers maar weer even voor de bus gooien. Leuk dat je mee wilde doen aan de wereld minder racistisch maken, maar je zag er gewoon niet leuk uit regenboog piet.
pi_174211712

Piet moet zwart
standaarddrinker
pi_174211797
Wel fijn dat die tokkies allerlei instanties gaan boycotten. Kom je ze straks tenminste nooit meer ergens tegen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  donderdag 5 oktober 2017 @ 15:11:30 #156
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174212221
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 14:30 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:

[..]

Joh die kinderen zijn dat verhaal van vorig jaar allang vergeten
Nou, dat zou ik niet te hard roepen. Een goed verhaal voor kinderen moet je elke keer hetzelfde brengen, anders gaan ze je verbeteren.
  donderdag 5 oktober 2017 @ 15:12:10 #157
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174212235
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 14:32 schreef Glazenmaker het volgende:
https://nos.nl/artikel/21(...)erklaasjournaal.html

[..]

Moraalridders die de eigen medewerkers maar weer even voor de bus gooien. Leuk dat je mee wilde doen aan de wereld minder racistisch maken, maar je zag er gewoon niet leuk uit regenboog piet.
En niet toegeven dat anderen dat al veel langer riepen, nog voor het op tv was.
pi_174212548
In 2016 hadden ze regenboogpieten omdat iemand van het pietenhuis een bedrijf had gemaakt. 2015 had roetpieten op de achtergrond tijdens scènes
  vrijdag 6 oktober 2017 @ 09:09:17 #159
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_174228434
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 15:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nou, dat zou ik niet te hard roepen. Een goed verhaal voor kinderen moet je elke keer hetzelfde brengen, anders gaan ze je verbeteren.
Het verhaal is toch in de kern hetzelfde, sint komt met cadeaus en pieten. Toen ik klein was waren er twee verschillende sinterklaassoaps op tv die ik allebei keek. Sint komt aan op tv, en even later gaan we naar stad waar hij nog een keer aankomt huh?

Het verhaal is gewoon: sinterklaas komt met pieten en cadeaus voor iedereen. Hey kijk dit jaar is er een ...-piet!
:')
pi_174230598
quote:
2s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 13:46 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Hoezo verkozen kinderen Zwarte Piet?

Volgens mij gaat hier de discussie over de meningen van volwassenen. Daarom is de hele discussie ook zo kansloos.
Ik herinner me nog een AT-5 reportage waar de roet-Piet werd geïntroduceerd in een wijk in Zuidoost. Die arme donkere kindertjes zaten allemaal te janken want ze wisten niet wat ze zagen.
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:14:08 #161
213457 engine
pi_174230648
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 11:11 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik herinner me nog een AT-5 reportage waar de roet-Piet werd geïntroduceerd in een wijk in Zuidoost. Die arme donkere kindertjes zaten allemaal te janken want ze wisten niet wat ze zagen.
En dan is dat meteen het geval voor alle kinderen in Nederland?
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_174230745
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 11:14 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

En dan is dat meteen het geval voor alle kinderen in Nederland?
Inderdaad, de meeste kinderen prefereren Zwarte Piet. Zwarte Piet heet niet voor niets Zwarte Piet. Waarom zou die er dan ineens anders moeten uitzien?

Het wordt tijd te stoppen met deze onzin. Als je racisme wilt blijven aanwakkeren dan moet je juist doorgaan met deze flauwekul. Het heeft alleen maar een omgekeerde werking bewerkstelligt. Het heeft het openlijke racisme alleen maar bevorderd. Wie is hier nu de gekke Henkie?
  vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:23:32 #163
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174230865
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 11:11 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik herinner me nog een AT-5 reportage waar de roet-Piet werd geïntroduceerd in een wijk in Zuidoost. Die arme donkere kindertjes zaten allemaal te janken want ze wisten niet wat ze zagen.
Ja, kan ik me voorstellen. Zwarte mensen mogen namelijk geen roetpiet zijn want bij hen kun je niet zien dat ze roetpiet zijn.
  vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:30:38 #164
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_174231009
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 11:18 schreef Elzies het volgende:

[..]

Als je racisme wilt blijven aanwakkeren dan moet je juist doorgaan met deze flauwekul. Het heeft alleen maar een omgekeerde werking bewerkstelligt. Het heeft het openlijke racisme alleen maar bevorderd.
Wat je zegt is dat mensen niet mogen wijzen op de racistische aard van je feestje omdat je anders je racisme openlijk gaat delen.

Dat is een beetje als zeggen dat mensen je geen terrorist mogen noemen omdat je anders een aanslag gaat plegen.
wooblabalurg
pi_174231026
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 11:23 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, kan ik me voorstellen. Zwarte mensen mogen namelijk geen roetpiet zijn want bij hen kun je niet zien dat ze roetpiet zijn.
De roetveeg Piet betrof een blank jongetje van tussen de zeventien en negentien jaar uit. Een schamele vertoning die de kinderen de stuipen op het lijf joeg.
pi_174231037
quote:
17s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 11:30 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Wat je zegt is dat mensen niet mogen wijzen op de racistische aard van je feestje omdat je anders je racisme openlijk gaat delen.

Dat is een beetje als zeggen dat mensen je geen terrorist mogen noemen omdat je anders een aanslag gaat plegen.
Zwarte Piet is folklore, geen racisme.
  Leukste jonkie 2022 vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:44:05 #167
213457 engine
pi_174231314
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 11:31 schreef Elzies het volgende:

[..]

Zwarte Piet is folklore, geen racisme.
Het kan ook beide zijn he.
En zingen wij....of juichen wij.....of stel je ons teleur
Oranje is...oranje blijft.....de allermooiste kleur!
pi_174231337
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 11:14 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

En dan is dat meteen het geval voor alle kinderen in Nederland?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:49:18 #169
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174231438
quote:
17s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 11:30 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Wat je zegt is dat mensen niet mogen wijzen op de racistische aard van je feestje omdat je anders je racisme openlijk gaat delen.

Dat is een beetje als zeggen dat mensen je geen terrorist mogen noemen omdat je anders een aanslag gaat plegen.
Wilde een serieuze opmerking plaatsen tot ik zag dat het ons bekende langtenige tuig is dat aan alle clichés voldoet van de groep die hij denkt te verdedigen.

Als je vaak genoeg *treitert* met het roepen van terrorist kun je een aanslag verwachten ja. Vooral als gutmensen niet optreden tegen dat treiteren omdat ze dan zelf een terrorist zouden zijn volgens de treiteraar.
  vrijdag 6 oktober 2017 @ 11:53:35 #170
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_174231519
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 11:49 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wilde een serieuze opmerking plaatsen tot ik zag dat het ons bekende langtenige tuig is dat aan alle clichés voldoet van de groep die hij denkt te verdedigen.

Als je vaak genoeg *treitert* met het roepen van terrorist kun je een aanslag verwachten ja. Vooral als gutmensen niet optreden tegen dat treiteren omdat ze dan zelf een terrorist zouden zijn volgens de treiteraar.
Ik ben bekend tuig voor jou?

Dat je er logica in ziet zegt nogal wat over jou. Je kan er blijkbaar dus niet boven staan. Wel grappig dat je een term als gutmens gebruikt. Een mooie diskwalificatie.
wooblabalurg
pi_174250174
quote:
2s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 11:44 schreef eNGine10 het volgende:

[..]

Het kan ook beide zijn he.
Het is maar net wat je ervan maakt.

Feit blijft overeind staan dat het proberen af te schaffen van Zwarte Piet juist het tegenovergestelde effect heeft gesorteerd. Dus daarin is de missie gefaald.

Men wil nu een Grijze Piet gaan proberen? Blijf lachen om zoveel jaarlijks terugkerende waanzin. :')
  User die overal opduikt 2022 zaterdag 7 oktober 2017 @ 09:23:12 #172
186611 Haags
pi_174250207
nog 5 weken *O*
Zonder wrijving geen glans
  zaterdag 7 oktober 2017 @ 11:58:29 #173
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174252287
quote:
17s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 11:53 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik ben bekend tuig voor jou?
In dit topic wel. Dan denk ik "daar heb je het veevervoer weer met zijn racistische wereldbeeld".

AD vindt de grijze pieten briljant, maar gaat eraan voorbij dat een zwarte geen grijze piet kan zijn.
https://www.ad.nl/show/grijze-piet-dat-is-briljant~a914d92b/

Ik vrees een verhaallijn in ouderwetsch zwart/wit.
pi_174252371
quote:
17s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 11:30 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Wat je zegt is dat mensen niet mogen wijzen op de racistische aard van je feestje omdat je anders je racisme openlijk gaat delen.

Alleen racisten zien er racisme in. :W
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174252472
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 12:04 schreef Montagui het volgende:

[..]

Alleen racisten zien er racisme in. :W
Of promotors van een doelgerichte kleurenblindheid, getuige de zoveelste poging om nu met een Grijze Piet op de proppen te komen. Knettergek. :')
pi_174253040
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 12:04 schreef Montagui het volgende:

[..]

Alleen racisten zien er racisme in. :W
Dat is mensen verketteren tot racist, omdat ze een bepaalde opvatting hebben over de karikatuur ZP .
pi_174253112
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 12:11 schreef Elzies het volgende:

[..]

Of promotors van een doelgerichte kleurenblindheid, getuige de zoveelste poging om nu met een Grijze Piet op de proppen te komen. Knettergek. :')
Knettergek ?
Dat is de vrije expressie van kunst en entertainment .
Het is maar een fantasie uit boekenfictie en theaterspel. Heel normaal dat mensen hun eigen invulling hebben en een traditioneel gegeven verlaten.
pi_174253254
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 12:52 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat is de vrije expressie van kunst en entertainment .
Zo vrij is die expressie niet, blijkt ;)
Conscience do cost.
pi_174255543
Gewoon doen, je wil niet laten opleggen door allerlei importnigerianen die hier de dienst denken uit te maken.
  zaterdag 7 oktober 2017 @ 15:19:55 #180
168739 Red_85
'echt wel'
pi_174255692
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 12:04 schreef Montagui het volgende:

[..]

Alleen racisten zien er racisme in. :W
De kern van de discussie.
De rest is onzin.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174267040
Ik zat vandaag bij een maat in de auto en zat wat leuks op de radio te zoeken.

Plots weer zo'n gezellig rapnummertje.

Nigger dit, nigger dat.

Daar verbaas ik me al wat langer over, dat het blijkbaar geen probleem is om "muziek" met dit soort nigger teksten te maken die dan ook nog probleemloos op de radio wordt gedraaid.

Mits je maar zwart bent is dat totaal geen probleem lijkt het.

Bizar.
  zaterdag 7 oktober 2017 @ 22:09:35 #182
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_174267146
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 12:52 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat is de vrije expressie van kunst en entertainment .
Het is maar een fantasie uit boekenfictie en theaterspel. Heel normaal dat mensen hun eigen invulling hebben en een traditioneel gegeven verlaten.
Zolang jou het maar bevalt is het vrij :D.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_174267500
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 22:06 schreef DrMabuse het volgende:
Ik zat vandaag bij een maat in de auto en zat wat leuks op de radio te zoeken.

Plots weer zo'n gezellig rapnummertje.

Nigger dit, nigger dat.

Daar verbaas ik me al wat langer over, dat het blijkbaar geen probleem is om "muziek" met dit soort nigger teksten te maken die dan ook nog probleemloos op de radio wordt gedraaid.

Mits je maar zwart bent is dat totaal geen probleem lijkt het.

Bizar.
Het komt doordat het stupide hypocrieten die zelf racistisch zijn door andersgekleurden taalverboden op te leggen die niet voor zichzelf gelden.
pi_174269988
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 12:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat is mensen verketteren tot racist, omdat ze een bepaalde opvatting hebben over de karikatuur ZP .
Exact zoals deze hele hetze begonnen is.

Enter Quinsy Gario met zijn "Zwarte Piet = racisme"



Niets meer of minder dan het verketteren van mensen die Sinterklaas mét Zwarte Piet vieren.

En dat puur als trol actie zonder enige fundering, Gewoon omdat het koren op de molen is voor de publieke weg-met-ons verhevenen, en zijn eigen racisme.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174270680
Dit had ik nog nooi eerder gezien. _O-


pi_174270715
quote:
Kotsmisselijk die met dat rode duimpje, zo'n hypocriete vrouw in haar midlife crisis die even anti zwarte piet is. Rot op man. Blij dat iedereen pro Black Pete is
pi_174270718
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 23:37 schreef Montagui het volgende:

[....]

Exact zoals deze hele hetze begonnen is.

Enter Quinsy Gario met zijn "Zwarte Piet = racisme"

[ afbeelding ]

Niets meer of minder dan het verketteren van mensen die Sinterklaas mét Zwarte Piet vieren.

En dat puur als trol actie zonder enige fundering, Gewoon omdat het koren op de molen is voor de publieke weg-met-ons verhevenen, en zijn eigen racisme.
zwarten zijn tegenwoordig zelf het meest racistische volk.
pi_174273726
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 12:52 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Knettergek ?
Dat is de vrije expressie van kunst en entertainment .
Het is maar een fantasie uit boekenfictie en theaterspel. Heel normaal dat mensen hun eigen invulling hebben en een traditioneel gegeven verlaten.
Helaas blijkt die 'vrije expressie' niet zo succesvol. Hoeveel variaties van niet-Zwarte Pieten zijn inmiddels gesneuveld? Hoeveel weerstand bestaat er ieder jaar nog tegen deze vorm van traditionele cultuurvervuiling? Blijkbaar een hoop, aangezien de meeste intochten oververtegenwoordigd worden door zwart geschminkte Pieten.

Attractiepark Duinrell kan een bevolkingsboycot zien door het inzetten zogenaamde roet-Pieten.

De Hema kan met de doelbewuste afbraak van de Nederlandse traditie volgend jaar definitief zijn deuren sluiten. ( *O* *O* *O* )

De Publieke Omroepen weten ieder jaar van gekkigheid niet meer wat te doen. Regenboog-Pieten, witte Pieten, clowns-pieten, roet-pieten en dan nu de grijze Piet. :')

De schreeuwende kleine linkse minderheid begint ook ieder jaar steeds minder hard te schreeuwen. Want ze zien dat hun protesten juist datgene veroorzaakt waar ze in beginsel tegen protesteerden. Hun protesten leidde juist tot méér onderlinge onverdraagzaamheid en tot méér racisme. Blijkbaar voldoet hún idealistische versie van de samenleving niet conform de werkelijkheid van de traditionele, die nog steeds sterk verankert is.

Ik schrijf het al talloze malen op. Idealisme is voor de dommen en voor de zwakken. Roei dit gif uit je gezonde verstand. Volkomen zinloos om het eigen idealisme op te dringen aan een ander. Het gezonde verstand zegt ons dat dit altijd leidt tot een tegenovergestelde reactie. We zagen het overduidelijk opnieuw bij deze casus. Een realistische pragmatische aanpak was veel beter geweest. Nu zal dit protest een stille dood sterven.
pi_174275331
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2017 08:23 schreef Elzies het volgende:

[..]

Helaas blijkt die 'vrije expressie' niet zo succesvol. Hoeveel variaties van niet-Zwarte Pieten zijn inmiddels gesneuveld? Hoeveel weerstand bestaat er ieder jaar nog tegen deze vorm van traditionele cultuurvervuiling? Blijkbaar een hoop, aangezien de meeste intochten oververtegenwoordigd worden door zwart geschminkte Pieten.

Attractiepark Duinrell kan een bevolkingsboycot zien door het inzetten zogenaamde roet-Pieten.

De Hema kan met de doelbewuste afbraak van de Nederlandse traditie volgend jaar definitief zijn deuren sluiten. ( *O* *O* *O* )

De Publieke Omroepen weten ieder jaar van gekkigheid niet meer wat te doen. Regenboog-Pieten, witte Pieten, clowns-pieten, roet-pieten en dan nu de grijze Piet. :')

De schreeuwende kleine linkse minderheid begint ook ieder jaar steeds minder hard te schreeuwen. Want ze zien dat hun protesten juist datgene veroorzaakt waar ze in beginsel tegen protesteerden. Hun protesten leidde juist tot méér onderlinge onverdraagzaamheid en tot méér racisme. Blijkbaar voldoet hún idealistische versie van de samenleving niet conform de werkelijkheid van de traditionele, die nog steeds sterk verankert is.

Ik schrijf het al talloze malen op. Idealisme is voor de dommen en voor de zwakken. Roei dit gif uit je gezonde verstand. Volkomen zinloos om het eigen idealisme op te dringen aan een ander. Het gezonde verstand zegt ons dat dit altijd leidt tot een tegenovergestelde reactie. We zagen het overduidelijk opnieuw bij deze casus. Een realistische pragmatische aanpak was veel beter geweest. Nu zal dit protest een stille dood sterven.
Die Mondriaan Piet deed mijn persoonlijk ook aan 'It"van Stephen King denken. Dat was wat mij betreft echt de allerlelijkste Piet die iemand ooit bedacht had.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_174275410
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 12:52 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Knettergek ?
Dat is de vrije expressie van kunst en entertainment .
Het is maar een fantasie uit boekenfictie en theaterspel. Heel normaal dat mensen hun eigen invulling hebben en een traditioneel gegeven verlaten.
Dat is een behoorlijk fascistische opmerking aangezien jij zwarte piet wil verbieden en er dus per definitie maar 1 vrije expressie kan zijn, die van jou en je fascistenvriendjes.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  zondag 8 oktober 2017 @ 11:20:18 #191
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_174276285
Waarom lijken zwarte pieten op Negers, en roetpieten niet.
pi_174276307
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2017 11:20 schreef KingRadler het volgende:
Waarom lijken zwarte pieten op Negers, en roetpieten niet.
Waarom schrijf je negers met een hoofdletter?
pi_174277446
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2017 11:20 schreef KingRadler het volgende:
Waarom lijken zwarte pieten op Negers, en roetpieten niet.
Dat je negers ziet in Zwarte Pieten zit in je eigen verknipte verbeelding.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174277690
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2017 12:05 schreef Gregor1994 het volgende:
[..]
Omdat stereotype discriminatie in de hand werkt.
Alleen als je dom bent om te concluderen dat:
als japanners goed kunnen rekenen, die ene voor je neus dat ook wel kan.

Die zwakte heeft de anti-pieten-beweging eigenlijk ook. Hun domheid spiegelen en zeggen dat de hele mensheid beschermd moet worden, omdat ze als individu een zwakte hebben.

Ik ben geen Sint-vierder (als single), maar ik ben pro-Sint, al is het alleen maar omdat je dan positievere mensen om je heen hebt :+

quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 21:58 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een nieuwe traditie.
_O-
pi_174279252
Roetveegpiet is niet voldoende volgens de anti-Zwarte-Pieten.
Beetje vreemd: Zelfs SJW genaamd Peter R de Vries vond:
"Maak er roetveegpieten van en hou op met zeuren".
Dat dacht ik eigenlijk ook. Piet is zwart omdat ie door de schoorsteen moet, dus roetveegpiet. Problem solved.
Nu zullen de Pieten in steden als Amsterdam en Rotterdam natuurlijk natuurlijk minder roet hebben dan de Pieten op het platteland, maar da's logisch: In de grote steden zijn meer flats, zonder schoorsteen, dus minder roet.
Iedereen blij. Wie weet gaat zelfs die 80% die niks wil veranderen hiermee wel accoord.
Maar: De 0,01% anti-Nederland, anti-Piet, anti-alles lieden zijn nog niet tevreden. En die 0,01% kan wel veel amok maken en bij de overige 99,99% alle feestjes verpesten.

Ziehier de site van de bewuste 0,01%

http://www.doorbraak.eu/n(...)hildrens-television/

quote:
Last year Doorbraak activist Jennifer van Leijen initiated a campaign to stop the Dutch government from subsidizing blackface (Zwarte Piet or Black Pete) on children’s television. Thousand people already signed. Van Leijen regularly writes updates. Here’s the fifth one. (You can also still read the first, second, third and fourth update.)

It has been reported that the NTR television company have rejected the idea of changing the black caricatures into multi-coloured caricatures. Instead they want to emphasise that the black is soot and not a skin colour.

The NTR said earlier this year that it “speaks for itself” that they will have to stop using the current black facing (eventually). The only issue of contention was the rate and type of transformation.

The NTR representative hinted that the viewer should expect a sort of “50 shades of grey”, but labelled anti-racist activists as an “extreme group”. There will probably be blackface caricatures accompanied by white and grey figures, this year.

But this doesn’t make the blackface any less offensive. To make a comparison: surrounding a swastika by teddy bears doesn’t make the swastika less offensive.

The NTR television company are still selling lesson material to schools. The lesson material accompanies their daily racist television show. Therefore , there are still going to be helpers, probably in the same colonial slave costumes, but the form will be in some way different this year, but the NTR is not saying precisely how.

This racist programme has existed since 2001, so it’s not a surprise for the government that the television makers create racist children’s television. Censorship should not be an issue when it comes to protecting children, because censorship in the interests of all children, black and white, should be a requirement, and already exists. But we are not asking the government to censor, we are asking the government to stop subsidising this racist children’s television.

Last year there was a parade in the Hague involving 600 people in blackface. The Hague is the city where the seat of government lies! The lax attitude of the government makes it easy for multinational companies to feel comfortable subsidising the racist blackface parades. The McDonald’s hamburger restaurant subsidised the racist blackface parade in the Hague last year, and the (most probably) blackface parade this year too!

Racism sells, but should the government be selling it to our children?

Jennifer van Leijen
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_174279286
quote:
To make a comparison: surrounding a swastika by teddy bears doesn’t make the swastika less offensive.
:')
Conscience do cost.
  zondag 8 oktober 2017 @ 14:08:32 #197
420375 Baconbus
Babuganesh.
pi_174279318
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 22:06 schreef DrMabuse het volgende:
Ik zat vandaag bij een maat in de auto en zat wat leuks op de radio te zoeken.

Plots weer zo'n gezellig rapnummertje.

Nigger dit, nigger dat.

Daar verbaas ik me al wat langer over, dat het blijkbaar geen probleem is om "muziek" met dit soort nigger teksten te maken die dan ook nog probleemloos op de radio wordt gedraaid.

Mits je maar zwart bent is dat totaal geen probleem lijkt het.

Bizar.
Het is net alsof ik iets lees uit 1995.
wooblabalurg
pi_174279801
quote:
10s.gif Op zondag 8 oktober 2017 14:08 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Het is net alsof ik iets lees uit 1995.
Toen was er zelfs een gabberpiet.
  zondag 8 oktober 2017 @ 14:40:07 #199
242879 Onnoman
The On And Only
pi_174279802
black niggah peet from the bronx
whatzaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
biatchhhhh
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_174280555
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2017 14:06 schreef ems. het volgende:

[..]

:')
Die vond ik ook wel opmerkelijk.
Iets zegt mij dat je dit soort mensen nooit tevreden kunt stellen.
Hun agenda na "zwarte-piet-gate" zal zich richten op de Gouden Koets, de straatnaambordjes, standbeelden en "de Efteling".
En daarna blijft nog een verrassing.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Moderator zondag 8 oktober 2017 @ 15:26:37 #201
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174280589
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 22:06 schreef DrMabuse het volgende:
Ik zat vandaag bij een maat in de auto en zat wat leuks op de radio te zoeken.

Plots weer zo'n gezellig rapnummertje.

Nigger dit, nigger dat.

Daar verbaas ik me al wat langer over, dat het blijkbaar geen probleem is om "muziek" met dit soort nigger teksten te maken die dan ook nog probleemloos op de radio wordt gedraaid.

Mits je maar zwart bent is dat totaal geen probleem lijkt het.

Bizar.
die is makkelijk

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Geuzennaam
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174280760
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 22:06 schreef DrMabuse het volgende:
Ik zat vandaag bij een maat in de auto en zat wat leuks op de radio te zoeken.

Plots weer zo'n gezellig rapnummertje.

Nigger dit, nigger dat.

Daar verbaas ik me al wat langer over, dat het blijkbaar geen probleem is om "muziek" met dit soort nigger teksten te maken die dan ook nog probleemloos op de radio wordt gedraaid.

Mits je maar zwart bent is dat totaal geen probleem lijkt het.

Bizar.
Volgens mij betekent nigger het Nederlandse nikker, wat wel degelijk gescheld is. Negro daarentegen is zoveel als neger. En dat kan dus wel door de beugel.

Maar het is indd hypocriet om constant zelf nigger te gebruiken terwijl je anderskleurigen zoiets verbiedt. Dan zeg je juist ermee dat nigger, afhankelijk van de context wel kan. Als je dat woord helemaal uit de wereld wilt helpen, moet je het dan ook niet gebruiken. Hoe vaker je het gebruikt, hoe krachtlozer het eigenlijk wordt.


quote:
Waar staat dat het gebruik van geuzennamen enkel aan bepaalde rassen is voorbehouden?
pi_174281031
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 15:38 schreef Hdero het volgende:

[..]

Volgens mij betekent nigger het Nederlandse nikker, wat wel degelijk gescheld is. Negro daarentegen is zoveel als neger. En dat kan dus wel door de beugel.

Maar het is indd hypocriet om constant zelf nigger te gebruiken terwijl je anderskleurigen zoiets verbiedt. Dan zeg je juist ermee dat nigger, afhankelijk van de context wel kan. Als je dat woord helemaal uit de wereld wilt helpen, moet je het dan ook niet gebruiken. Hoe vaker je het gebruikt, hoe krachtlozer het eigenlijk wordt.

[..]

Waar staat dat het gebruik van geuzennamen enkel aan bepaalde rassen is voorbehouden?
Het heeft te maken met de negatieve lading die het woord 'nigger' lange tijd heeft gehad. Die lading is er niet binnen de etnische groep natuurlijk.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_174281076
quote:
6s.gif Op zondag 8 oktober 2017 15:55 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het heeft te maken met de negatieve lading die het woord 'nigger' lange tijd heeft gehad. Die lading is er niet binnen de etnische groep natuurlijk.
Terwijl juist afrikaanse stamhoofden destijds hun eigen soort in de uitverkoop deden om enkele sierraden en persoonlijk gewin? Negers destijds waren ook niet aardig voor elkaar. Wat vandaag de dag nog steeds geldt, als je naar zwarte-tegen-zwarte misdrijf kijkt. Maar goed, dat is een andere topicwending.
pi_174281140
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 15:57 schreef Hdero het volgende:

[..]

Terwijl juist afrikaanse stamhoofden destijds hun eigen soort in de uitverkoop deden om enkele sierraden en persoonlijk gewin? Negers destijds waren ook niet aardig voor elkaar. Wat vandaag de dag nog steeds geldt, als je naar zwarte-tegen-zwarte misdrijf kijkt. Maar goed, dat is een andere topicwending.
Dat er onder alle bevolkingsgroepen ook klootzakken zijn heeft er idd geen reet mee te maken.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_174281367
quote:
7s.gif Op zondag 8 oktober 2017 16:00 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat er onder alle bevolkingsgroepen ook klootzakken zijn heeft er idd geen reet mee te maken.
Ik vind het gebruik van racistische scheldwoorden ongepast ONGEACHT wie ze gebruikt. Want anders wil je daarmee zeggen dat negers niet tegen andere negers bijv. racistisch kunnen zijn. En ik vind juist dat bekrompen, onjuist en op zich racistisch. Wil je geen nigger horen, dan gebruik het zelf ook niet, want het blijft racistisch.
pi_174281562
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 16:15 schreef Hdero het volgende:

[..]

Ik vind het gebruik van racistische scheldwoorden ongepast ONGEACHT wie ze gebruikt. Want anders wil je daarmee zeggen dat negers niet tegen andere negers bijv. racistisch kunnen zijn. En ik vind juist dat bekrompen, onjuist en op zich racistisch. Wil je geen nigger horen, dan gebruik het zelf ook niet, want het blijft racistisch.
Het gaat er dan ook niet om wat jij vindt, maar hoe het gebruik van zo'n woord ervaren wordt door leden van een groep die het mikpunt zijn/waren van discriminatie.

Vergelijk het met 'homo'. Het is een groot verschil als homoseksuelen binnen de groep het woord onderling gebruiken dan als een willekeurige heteroseksueel dat doet.

Edit: het gaat dus niet alleen om het woord zelf maar vooral om de eventuele intentie die iemand met het gebruik van dat woord kan hebben en ja binnen de groep kan die natuurlijk nooit discriminerend bedoeld zijn.

[ Bericht 9% gewijzigd door Kijkertje op 08-10-2017 16:44:56 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_174281959
quote:
12s.gif Op zondag 8 oktober 2017 16:27 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het gaat er dan ook niet om wat jij vindt, maar hoe het gebruik van zo'n woord ervaren wordt door leden van een groep die het mikpunt zijn/waren van discriminatie.

Vergelijk het met 'homo'. Het is een groot verschil als homoseksuelen binnen de groep het woord onderling gebruiken dan als een willekeurige heteroseksueel dat doet.

Edit: het gaat dus niet alleen om het woord zelf maar vooral om de eventuele intentie die iemand met het gebruik van dat woord kan hebben en ja binnen de groep kan die natuurlijk nooit discriminerend bedoeld zijn.
Dat is heel erg bekrompen (tunnelvisie) en nogal een dubbele standaard. :N Daar gaat het al mis.
pi_174282054
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 16:49 schreef Hdero het volgende:

[..]

Dat is heel erg bekrompen (tunnelvisie) en nogal een dubbele standaard. :N Daar gaat het al mis.
De intentie achter het woord 'nigger' kan nu eenmaal verschillen.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  Moderator zondag 8 oktober 2017 @ 17:03:12 #210
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174282189
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 15:38 schreef Hdero het volgende:

[..]


Waar staat dat het gebruik van geuzennamen enkel aan bepaalde rassen is voorbehouden?
dat staat er niet
dat is het ook niet
dat was de vraag toch niet?

vreemde reactie weer dude
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174294435
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2017 10:08 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Die Mondriaan Piet deed mijn persoonlijk ook aan 'It"van Stephen King denken. Dat was wat mij betreft echt de allerlelijkste Piet die iemand ooit bedacht had.
Nou moet ik wel toegeven dat de remake van IT boven mijn verwachtingen uitsteeg. (vooral dat creepy Pennywise-dansje, geweldig _O- )

Dus een Pennywise -Piet met rode ballon. Ach, let's float with the hype. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Elzies op 09-10-2017 09:20:55 ]
  maandag 9 oktober 2017 @ 09:03:44 #212
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_174294465
They all float, not flow ...
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_174294638
Bij deze gewijzigd. :)
  maandag 9 oktober 2017 @ 09:27:25 #214
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174294728
quote:
12s.gif Op zondag 8 oktober 2017 16:27 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het gaat er dan ook niet om wat jij vindt, maar hoe het gebruik van zo'n woord ervaren wordt door leden van een groep die het mikpunt zijn/waren van discriminatie.

Vergelijk het met 'homo'. Het is een groot verschil als homoseksuelen binnen de groep het woord onderling gebruiken dan als een willekeurige heteroseksueel dat doet.

Edit: het gaat dus niet alleen om het woord zelf maar vooral om de eventuele intentie die iemand met het gebruik van dat woord kan hebben en ja binnen de groep kan die natuurlijk nooit discriminerend bedoeld zijn.
Ik lees een tegenstelling: ervaring/interpretatie versus intentie. Twee aspecten die veelal in deze "discussie" terugkomen.

Wat geeft nu volgens jou de doorslag?

Mij persoonlijk zal het me onderhand echt worst wezen trouwens. Ben helemaal klaar met het gejank.

[ Bericht 0% gewijzigd door thedeedster op 09-10-2017 09:38:31 ]
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  maandag 9 oktober 2017 @ 09:32:45 #215
242879 Onnoman
The On And Only
pi_174294796
worden jullie niet moe van jezelf? :D
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  maandag 9 oktober 2017 @ 09:33:49 #216
242879 Onnoman
The On And Only
pi_174294813
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 16:49 schreef Hdero het volgende:

[..]

Dat is heel erg bekrompen (tunnelvisie) en nogal een dubbele standaard. :N Daar gaat het al mis.
discussie met Kijkertje heeft geen zin. ze leeft in haar eigen Linkse wereld :)
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_174310066
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 09:33 schreef Onnoman het volgende:

[..]

discussie met Kijkertje heeft geen zin. ze leeft in haar eigen Linkse wereld :)
Heeft niks met links-rechts te maken, ik ben die onnozele aanduidingen eigenlijk helemaal zat. Waar het op neer komt is dat er onderscheid wordt gemaakt op basis van afkomst om te bepalen wie welk taalgebruik mag gebruiken. En dat is gewoon erg fout.

Als het woord nigger fout is, dan is het fout, ongeacht wie het gebruikt. Het zou die lui zoals Kijjertje sieren om dat toe te geven.
pi_174310290
quote:
10s.gif Op zondag 8 oktober 2017 16:55 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

De intentie achter het woord 'nigger' kan nu eenmaal verschillen.
Achter het woord Zwarte Piet ook. Dus jammerdebammer voor alle Zeurpieten :)
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  Moderator maandag 9 oktober 2017 @ 20:19:24 #219
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174310392
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2017 20:08 schreef Hdero het volgende:

[..]

Heeft niks met links-rechts te maken, ik ben die onnozele aanduidingen eigenlijk helemaal zat. Waar het op neer komt is dat er onderscheid wordt gemaakt op basis van afkomst om te bepalen wie welk taalgebruik mag gebruiken. En dat is gewoon erg fout.

Als het woord nigger fout is, dan is het fout, ongeacht wie het gebruikt. Het zou die lui zoals Kijjertje sieren om dat toe te geven.
je mag gewoon nigger zeggen hoor als je daar behoefte aan hebt
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174312185
quote:
0s.gif Op maandag 9 oktober 2017 20:19 schreef sp3c het volgende:

[..]

je mag gewoon nigger zeggen hoor als je daar behoefte aan hebt
Ik heb geen enkele reden om dat te willen, ik ben hoogopgeleid en in mijn dagelijks taalgebruik gebruik ik zelfs geen vloekwoord en extreem zelden een scheldwoord.

Het gaat mij erom dat veel negers en hun 'supporters' denken dat het 'oke' is om zelf het woord nigger te gebruiken maar andersom is het zeer kwetsend als een non-black het gebruikt. Niet eerlijk dus.

Kijk je eens naar rapmuziek of luister je naar een gemiddelde begroeting op straat in de getto, dan zie je die onzin gebeuren.

Terecht dat mensen zich om de dubbele standaarden opwinden. Ik vind overigens faggot ook niet kunnen onder homo's btw.
  Moderator maandag 9 oktober 2017 @ 21:12:30 #221
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174312281
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2017 21:10 schreef Hdero het volgende:

[..]

Ik heb geen enkele reden om dat te willen, ik ben hoogopgeleid en in mijn dagelijks taalgebruik gebruik ik zelfs geen vloekwoord en extreem zelden een scheldwoord.

Het gaat mij erom dat veel negers en hun 'supporters' denken dat het 'oke' is om zelf het woord nigger te gebruiken maar andersom is het zeer kwetsend als een non-black het gebruikt. Niet eerlijk dus.

Kijk je eens naar rapmuziek of luister je naar een gemiddelde begroeting op straat in de getto, dan zie je die onzin gebeuren.

Terecht dat mensen zich om de dubbele standaarden opwinden. Ik vind overigens faggot ook niet kunnen onder homo's btw.
ik had dat linkje naar de term geuzennaam toch al geplaatst of ben ik dat vergeten te doen?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator maandag 9 oktober 2017 @ 21:13:37 #222
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_174312325
als jij jezelf nigger wil noemen zal niemand je in de weg staan dus wat er zoooooo niet eerlijk is snap ik niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_174314738
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2017 09:27 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Ik lees een tegenstelling: ervaring/interpretatie versus intentie. Twee aspecten die veelal in deze "discussie" terugkomen.

Wat geeft nu volgens jou de doorslag?

Ik heb het hier ook al eens over gehad aan de hand van een artikel van Rob Wijnberg.

De definitie van racisme volgens de Verenigde Naties is:
quote:
'elk onderscheid, elke vorm van uitsluiting, elk verschil, elke beperking of elke voorkeur gebaseerd op ras, huidskleur, afkomst of etniciteit, die gemaakt wordt met de bedoeling of het effect om de erkenning, toekenning of uitoefening van gelijke rechten en vrijheden in de politieke, economische, sociale, culturele of anderszins publieke sfeer te frustreren of teniet te doen.’

Rob Wijnberg zei daarover:
quote:
Een hele mond vol en terecht: racisme is niet zomaar wat. Het is een fundamenteel onrecht. Het is niet alleen een vorm van onderscheid maken tussen mensen (dat doen we voortdurend), het is ook niet hetzelfde als discriminatie (dat zowel positieve als negatieve vormen kent), nee: het is een serieuze aantasting van de gelijke rechten en vrijheden van een individu of groep.

De definitie stelt overigens niet dat van opzet of overtuiging sprake hoeft te zijn om van racisme te kunnen spreken (‘de bedoeling óf het effect’). Je hoeft geen lid van de Ku Klux Klan te worden om racist te zijn: ook onopzettelijk, onbewust gedrag dat de gelijkwaardigheid van mensen in de politieke, sociale of publieke sfeer aantast, kan ervoor doorgaan. ‘Zo bedoelde ik het niet,’ pleit je dus nog niet vrij van racisme.
En daar kan ik mij wel in vinden.

In dat artikel van Wijnberg staat ook een uitleg hoe stereotypering werkt. Ze zijn niet altijd negatief en dat heeft te maken met de status en sympathie die een betreffende groep wordt toegedicht.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_174316027
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2017 20:08 schreef Hdero het volgende:

[..]

Heeft niks met links-rechts te maken, ik ben die onnozele aanduidingen eigenlijk helemaal zat. Waar het op neer komt is dat er onderscheid wordt gemaakt op basis van afkomst om te bepalen wie welk taalgebruik mag gebruiken. En dat is gewoon erg fout.

Als het woord nigger fout is, dan is het fout, ongeacht wie het gebruikt. Het zou die lui zoals Kijjertje sieren om dat toe te geven.
'Fout' is een groot woord en het is niet verboden of zo. Het is een omgangsvorm die in de loop van de tijd zo gegroeid is.

Ik neem aan dat jij ook nog wel eens iemand met 'U' aanspreekt ipv 'jij'? Het geeft een verschil in status/ leeftijd aan. Heb je daar ook moeite mee dat je geen 'jij' mag zeggen en een ander wel. En ook dat is niet verboden en toch doe je het.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 01:05:11 #225
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174317407
quote:
6s.gif Op maandag 9 oktober 2017 23:14 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

'Fout' is een groot woord en het is niet verboden of zo. Het is een omgangsvorm die in de loop van de tijd zo gegroeid is.

Ik neem aan dat jij ook nog wel eens iemand met 'U' aanspreekt ipv 'jij'? Het geeft een verschil in status/ leeftijd aan. Heb je daar ook moeite mee dat je geen 'jij' mag zeggen en een ander wel. En ook dat is niet verboden en toch doe je het.
Alleen is die omgangsvorm gevormd via een racistisch patroon. Zelfs als een neger het woord nigga denigrerend gebruikt, zal het sentiment anders zijn dan wanneer een blanke het gebruikt. Ook als de blanke geen bijbedoelingen heeft.
Onderscheiden op huidskleur is racisme dus...
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 01:22:19 #226
449054 vincenzo78
Yu lafu no e kori mi
pi_174317510
quote:
1s.gif Op maandag 9 oktober 2017 21:10 schreef Hdero het volgende:

[..]

Ik heb geen enkele reden om dat te willen, ik ben hoogopgeleid en in mijn dagelijks taalgebruik gebruik ik zelfs geen vloekwoord en extreem zelden een scheldwoord.

Het gaat mij erom dat veel negers en hun 'supporters' denken dat het 'oke' is om zelf het woord nigger te gebruiken maar andersom is het zeer kwetsend als een non-black het gebruikt. Niet eerlijk dus.

Kijk je eens naar rapmuziek of luister je naar een gemiddelde begroeting op straat in de getto, dan zie je die onzin gebeuren.

Terecht dat mensen zich om de dubbele standaarden opwinden. Ik vind overigens faggot ook niet kunnen onder homo's btw.
Veel negers? Dat baseer je op je eigen ervaringen of op de entertainmentindustrie vanuit de VS?

En waar neem jij gemiddelde begroetingen op straat in de getto waar? Hier of in de VS? In Nederland hebben we trouwens geen getto’s. Daarvoor is ons land te klein. En hebben we nooit vanuit de overheid beleidsmatig segregatie opgelegd gekregen.

Hoewel ik je normen en waarden deel over het gebruik van schelden en scheldwoorden, zie ik verder alleen maar aannames en baseer je veel op rapvideo’s en nummers.

Daarnaast vind ik het ook een lachwekkende veronderstelling als de negertjes stoppen met het woord nigger/nigga/negro/neger/nikker dan zal het vanzelf allemaal goedkomen/ophouden. Je zegt misschien niet met deze woorden, maar je hele landschap van argumentatie is doordrenkt met deze gedachtenspinsels.
pi_174317718
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 01:05 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Alleen is die omgangsvorm gevormd via een racistisch patroon. Zelfs als een neger het woord nigga denigrerend gebruikt, zal het sentiment anders zijn dan wanneer een blanke het gebruikt. Ook als de blanke geen bijbedoelingen heeft.
Onderscheiden op huidskleur is racisme dus...
Maar het woord 'nigga' kan onderling helemaal niet denigrerend gebruikt worden door de zwarte bevolkingsgroep. Dat zou een beetje raar zijn :D
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 02:20:55 #228
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174317848
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 01:50 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Maar het woord 'nigga' kan onderling helemaal niet denigrerend gebruikt worden door de zwarte bevolkingsgroep. Dat zou een beetje raar zijn :D
Waarom niet? Ik kan me goed voorstellen dat een zwarte een andere zwarte denigrerend neerzet als nigga zoals blanken elkaar onderling voor tokkie uitmaken. Vooral omdat nigga voornamelijk binnen een bepaalde groep zwarten wordt gebruikt.
Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat zo'n Morgan Freeman een Barack Obama "nigga" noemt en daarmee wegkomt (tenzij het als foute grap was bedoeld, maar dan nog).

Heb dat onderlinge denigrerende nigga ook weleens gehoord maar ik weet niet meer waar.
pi_174317856
quote:
6s.gif Op zondag 8 oktober 2017 15:55 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het heeft te maken met de negatieve lading die het woord 'nigger' lange tijd heeft gehad. Die lading is er niet binnen de etnische groep natuurlijk.
Die negatieve lading is er wel degelijk binnen de etnische groep. Genoeg donkere mensen die helemaal niets met het woord 'nigger / nigga' te maken willen hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door probeer op 10-10-2017 02:33:02 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_174317872
quote:
10s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 01:50 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Maar het woord 'nigga' kan onderling helemaal niet denigrerend gebruikt worden door de zwarte bevolkingsgroep. Dat zou een beetje raar zijn :D
Zeker wel. Zelfs wanneer dat zonder een negatieve intentie geuit wordt.

Om verschillende en uiteenlopende redenen. Bijvoorbeeld omdat ze niet gedefinieerd willen worden als 'zwarte mens'. Of omdat ze het woord nigger / nigga associëren met een bepaalde levenshouding / subcultuur (gangs ed). Of omdat ze van mening zijn dat de focus op / het gebruik van dat soort woorden racisme helpt in stand te houden. Of weet ik veel welke andere reden.

Stellen dat dat woord onderling (red. onder mensen met een donkere huidskleur) niet denigrerend gebruikt kan worden is gewoon een enorme generalisering.
"Pools are perfect for holding water"
pi_174317873
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 02:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarom niet? Ik kan me goed voorstellen dat een zwarte een andere zwarte denigrerend neerzet als nigga zoals blanken elkaar onderling voor tokkie uitmaken. Vooral omdat nigga voornamelijk binnen een bepaalde groep zwarten wordt gebruikt.
Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat zo'n Morgan Freeman een Barack Obama "nigga" noemt en daarmee wegkomt (tenzij het als foute grap was bedoeld, maar dan nog).

Heb dat onderlinge denigrerende nigga ook weleens gehoord maar ik weet niet meer waar.
Ik moest bij je post aan dit filmpje denken:

"Pools are perfect for holding water"
pi_174317874
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 02:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarom niet? Ik kan me goed voorstellen dat een zwarte een andere zwarte denigrerend neerzet als nigga zoals blanken elkaar onderling voor tokkie uitmaken. Vooral omdat nigga voornamelijk binnen een bepaalde groep zwarten wordt gebruikt.
Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat zo'n Morgan Freeman een Barack Obama "nigga" noemt en daarmee wegkomt (tenzij het als foute grap was bedoeld, maar dan nog).

Heb dat onderlinge denigrerende nigga ook weleens gehoord maar ik weet niet meer waar.
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 02:24 schreef probeer het volgende:

[..]

Die negatieve lading is er wel degelijk binnen de etnische groep. Genoeg donkere mensen die helemaal niets van het woord 'nigger' te maken willen hebben.
Wat ik ervan begrepen heb is dat een deel van zwarte bevolking vindt dat het woord helemaal niet gebruikt zou moeten worden vanwege de geschiedenis. Niet omdat ze denken dat iemand hen daarbij opzettelijk zou willen beledigen. Daar zit een verschil in.

Het is ontstaan als geuzennaam. Net zoiets als 'brother-sister'. Het schiep een band en dat heeft weer te maken met een gevoel van verbondenheid en eigenwaarde.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 02:47:24 #233
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174317888
quote:
6s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 02:34 schreef Kijkertje het volgende:

[..]


[..]

Wat ik ervan begrepen heb is dat een deel van zwarte bevolking vindt dat het woord helemaal niet gebruikt zou moeten worden vanwege de geschiedenis. Niet omdat ze denken dat iemand hen daarbij opzettelijk zou willen beledigen. Daar zit een verschil in.

Het is ontstaan als geuzennaam. Net zoiets als 'brother-sister'. Het schiep een band en dat heeft weer te maken met een gevoel van verbondenheid en eigenwaarde.
Alleen voelen sommige (vaak hoog opgeleide of maatschappelijk geslaagde) zwarten zich helemaal niet (meer) verbonden met de "black trash" waar het woord nigga nog schering en inslag is.
Net zoals veel zwarten zich niet verbonden voelen met de Jeffreys en Gario's die alleen maar racisme brullen. Waar je uit op zou kunnen maken dat de anti-piet groep racisme ervaart waar dat helemaal niet is, anders zouden die andere zwarten het zonder meer met hen eens zijn, want racisme bestaat wel degelijk en dan wordt het echt niet weggewimpeld door grote groepen zwarten (en andere kleurlingen en blanken).
pi_174317900
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 02:47 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Alleen voelen sommige (vaak hoog opgeleide of maatschappelijk geslaagde) zwarten zich helemaal niet (meer) verbonden met de "black trash" waar het woord nigga nog schering en inslag is.
Net zoals veel zwarten zich niet verbonden voelen met de Jeffreys en Gario's die alleen maar racisme brullen. Waar je uit op zou kunnen maken dat de anti-piet groep racisme ervaart waar dat helemaal niet is, anders zouden die andere zwarten het zonder meer met hen eens zijn, want racisme bestaat wel degelijk en dan wordt het echt niet weggewimpeld door grote groepen zwarten (en andere kleurlingen en blanken).
Natuurlijk zijn er ook in de zwarte gemeenschap verschillen van mening. Maar dat neemt niet weg dat het woord 'nigger' in de ban is gedaan door blanken zelf als gevolg van voortschrijdend inzicht.
Met Zwarte Piet is dat niet anders. Het uiterlijk van ZP is en blijft nu eenmaal gebaseerd op het negatieve stereotype van de zwarte man.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_174317917
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 02:34 schreef probeer het volgende:
Ik moest bij je post aan dit filmpje denken:

Inderdaad ja :D
Er staan nog wel meer van dat soort filmpjes met Morgan Freeman online, die moet niks hebben van dat racisme gejammer.
pi_174317943
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 02:55 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het uiterlijk van ZP is en blijft nu eenmaal gebaseerd op het negatieve stereotype van de zwarte man.
Dat is eigenlijk een positieve beeldvorming, want ze moeten werken voor de kost en doen daarbij menslievend werk (cadeautjes aan kinderen uitdelen).
pi_174318100
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 02:55 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het uiterlijk van ZP is en blijft nu eenmaal gebaseerd op het negatieve stereotype van de zwarte man.
Nee, alleen voor mensen met een beperkte verbeeldingskracht e/o racisten. Alsof zwarte schmink alleen maar zwarte huidskleur kan/moet voorstellen...
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174318144
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 06:13 schreef Montagui het volgende:

[..]

Nee, alleen voor mensen met een beperkte verbeeldingskracht e/o racisten. Alsof zwarte schmink alleen maar zwarte huidskleur kan/moet voorstellen...
In het geval van de Nederlandse Zwarte Piet doet het dat wel en ik beweer ook helemaal niet dat zwarte schmink alleen maar een zwarte huidskleur moet voorstellen. Dat weet je ook best wel want we hebben vorig jaar precies dezelfde discussie gevoerd en nee die ga ik niet weer met je voeren. Je kent mijn argumenten ;)

Moet ook echt gaan slapen nu :W :z
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_174318150
quote:
6s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 06:40 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

In het geval van de Nederlandse Zwarte Piet doet het dat wel en ik beweer ook helemaal niet dat zwarte schmink alleen maar een zwarte huidskleur moet voorstellen. Dat weet je ook best wel want we hebben vorig jaar precies dezelfde discussie gevoerd en nee die ga ik niet weer met je voeren. Je kent mijn argumenten ;)

Moet ook echt gaan slapen nu :W :z
Ik know, en ik ga verder ook niet meer met je in discussie, ben alleen een beetje allergisch voor het woordje 'is' in die zin van je. Dat kan ik niet zo zondermeer als 'feit' laten staan zonder te reageren.

Truste, ik ga werken.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174318155
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 06:45 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik know, en ik ga verder ook niet meer met je in discussie, ben alleen een beetje allergisch voor het woordje 'is' in die zin van je. Dat kan ik niet zo zondermeer als 'feit' laten staan zonder te reageren.

Truste, ik ga werken.
Werk ze! ;)
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_174319725
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 15:38 schreef Hdero het volgende:

[..]

Volgens mij betekent nigger het Nederlandse nikker, wat wel degelijk gescheld is. Negro daarentegen is zoveel als neger. En dat kan dus wel door de beugel.

Maar het is indd hypocriet om constant zelf nigger te gebruiken terwijl je anderskleurigen zoiets verbiedt. Dan zeg je juist ermee dat nigger, afhankelijk van de context wel kan. Als je dat woord helemaal uit de wereld wilt helpen, moet je het dan ook niet gebruiken. Hoe vaker je het gebruikt, hoe krachtlozer het eigenlijk wordt.

[..]

Waar staat dat het gebruik van geuzennamen enkel aan bepaalde rassen is voorbehouden?
Ik begrijp die dubbele hypocriete standaard niet. Tegen je eigen ras constant nigger roepen maar op je lange bruine teentjes staan als een andere gekleurde medemens hetzelfde roept.

Neger of negroïde is gewoon een taalkundige aanduiding zonder racistisch motief. Ik ga toch ook niet aan de racistenbel trekken als iemand mij blank of wit noemt? :?
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:08:12 #242
104871 remlof
Europees federalist
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 10:18:08 #243
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174320035
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 10:01 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ik begrijp die dubbele hypocriete standaard niet. Tegen je eigen ras constant nigger roepen maar op je lange bruine teentjes staan als een andere gekleurde medemens hetzelfde roept.

Neger of negroïde is gewoon een taalkundige aanduiding zonder racistisch motief. Ik ga toch ook niet aan de racistenbel trekken als iemand mij blank of wit noemt? :?
Het gaat niet om het woord neger of negroïde.
En je mag wel degelijk aan de bel trekken bij het gebruik van "wit" als het om mensen gaat, want dat is meestal in een racistische context.
pi_174320080
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 10:18 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het gaat niet om het woord neger of negroïde.
En je mag wel degelijk aan de bel trekken bij het gebruik van "wit" als het om mensen gaat, want dat is meestal in een racistische context.
Ik lig geen seconde wakker als iemand mij wit noemt. Ik krijg hoogstens een wat hypochondrisch naar gevoel waardoor ik naar de eerst dichtstbijzijnde spiegel ren. :)
pi_174321813
https://nl.wikipedia.org/wiki/Martin_Luther_King

https://upload.wikimedia.(...)r_King.ogv.240p.webm

Vreemd dat het woord "neger" in 1965 zowel door Martin Luther King (negro) als ook de commentator geen probleem was.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_174321900
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 02:55 schreef Kijkertje het volgende:

Met Zwarte Piet is dat niet anders. Het uiterlijk van ZP is en blijft nu eenmaal gebaseerd op het negatieve stereotype van de zwarte man.
Volgens mij niet hoor. Het is een karikatuur uit een tijd dat racisme nog de norm was, maar dat maakt het niet vanzelf een negatief stereotype.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:47:35 #247
449054 vincenzo78
Yu lafu no e kori mi
pi_174321948
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 11:39 schreef Twentsche_Ros het volgende:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Martin_Luther_King

https://upload.wikimedia.(...)r_King.ogv.240p.webm

Vreemd dat het woord "neger" in 1965 zowel door Martin Luther King (negro) als ook de commentator geen probleem was.
Negro en colored people zijn woorden uit bepaalde periode/tijdgeest.

In de loop van de tijd is dat veranderd in African American en/of Black.

Die discussies waar het hier over gaat, speelden op dat moment niet.
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:50:39 #248
449054 vincenzo78
Yu lafu no e kori mi
pi_174322005
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 11:44 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Volgens mij niet hoor. Het is een karikatuur uit een tijd dat racisme nog de norm was, maar dat maakt het niet vanzelf een negatief stereotype.
Dit is een leuke tekstboek obversatie. Zodra je hier de variabele factor van menselijkheid aan toevoegt, kom je in een veel complexere situatie.
pi_174322121
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 11:47 schreef vincenzo78 het volgende:

[..]

Negro en colored people zijn woorden uit bepaalde periode/tijdgeest.

In de loop van de tijd is dat veranderd in African American en/of Black.

Die discussies waar het hier over gaat, speelden op dat moment niet.
Wat doen we dan met woorden als "negroe spiritual". En stukje cultuur waar donkere Amerikanen met recht trots op mogen zijn. Maar weliswaar met een naam die dan weer omstreden is.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 12:04:45 #250
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174322195
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 02:55 schreef Kijkertje het volgende:

Het uiterlijk van ZP is en blijft nu eenmaal gebaseerd op het negatieve stereotype van de zwarte man.
Wat is het negatieve stereotype van de zwarte man? Vrolijk, gezellig, vriendelijk, goedlachs en goedgeefs?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_174323902
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 11:39 schreef Twentsche_Ros het volgende:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Martin_Luther_King

https://upload.wikimedia.(...)r_King.ogv.240p.webm

Vreemd dat het woord "neger" in 1965 zowel door Martin Luther King (negro) als ook de commentator geen probleem was.
Simpel: het Engels-Amerikaanse 'negro' heeft een tijd lang een emancipatoire betekenis gehad, in de tijd van King en James Baldwin dus. Het Nederlandse 'neger' heeft dat nooit gehad, dat is altijd alleen maar een negatieve term geweest.
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 21:22:42 #252
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174335510
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 13:37 schreef Scribent het volgende:

[..]

Simpel: het Engels-Amerikaanse 'negro' heeft een tijd lang een emancipatoire betekenis gehad, in de tijd van King en James Baldwin dus. Het Nederlandse 'neger' heeft dat nooit gehad, dat is altijd alleen maar een negatieve term geweest.
Nee, "neger" was een neutrale aanduiding.
  dinsdag 10 oktober 2017 @ 23:59:47 #253
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_174340599
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 13:37 schreef Scribent het volgende:

[..]

Simpel: het Engels-Amerikaanse 'negro' heeft een tijd lang een emancipatoire betekenis gehad, in de tijd van King en James Baldwin dus. Het Nederlandse 'neger' heeft dat nooit gehad, dat is altijd alleen maar een negatieve term geweest.
Een echte negatieve term voor zwarten is tropisch ebbenhout
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_174343021
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 23:59 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Een echte negatieve term voor zwarten is tropisch ebbenhout

Behalve als een donker iemand het gebruikt.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  woensdag 11 oktober 2017 @ 16:19:56 #255
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_174351805
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 02:55 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het uiterlijk van ZP is en blijft nu eenmaal gebaseerd op het negatieve stereotype van de zwarte man.
En je zit nog steeds deze onzin hier te verkondigen _O-.

Word je er nou niet eens moe van?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_174375252
Lokale sinterklaasjournaals houden de Pieten net zo zwart als altijd

Het Sinterklaasjournaal van de NTR mag dan hebben gezegd dat de bontgekleurde Pieten van vorig jaar niet terugkomen, toch schieten de alternatieve, lokale sintjournaals als paddenstoelen uit de grond. ,,Wij houden gewoon van een klassiek sinterklaasfeest.''



Het script is geschreven, de pieten zijn geschminkt en de opnames zijn begonnen. Vanaf 14 november te zien op YouTube, Facebook en een reeks sites van plaatselijke sinterklaascomités: Het Lokaal Sinterklaas Journaal. Het bestaat al een paar jaar, maar wordt dit najaar door nog meer sinterklaascomités én basisscholen overgenomen en gevolgd. ,,We horen dat mensen onze verhaallijnen wat persoonlijker vinden én men wil graag een klassiek sinterklaasverhaal, ook met klassieke Pieten, ja”, zegt Jeroen de Nie van de Fantasie Compagnie, die Het Lokaal Sinterklaas Journaal maakt.

De lijst met aangesloten comités en scholen groeit: uit Alphen aan den Rijn, Herkenbosch, Almkerk, Benthuizen, Boskoop en nog heel wat meer. De comités kunnen de uitzendingen via hun eigen social media of de lokale tv uitzenden. Scholen kunnen, net als bij het landelijke Sinterklaasjournaal, lesmateriaal bestellen voor in de klas. Opdrachtjes en knutselwerken die aansluiten bij de uitzendingen.



Klassiek verhaal
Ook het nieuwe Sinterklaas Comité Breda, dat dit jaar voor het eerst de intocht in de stad organiseert, doet mee. ,,We willen het feest meer allure geven in de stad en daar past een eigen journaal prima bij”, zegt Ronnie Foesenek van het comité. Dit jaar liften ze mee op de afleveringen van de Fantasie Compagnie, volgend jaar komt er misschien een volledig Bredaas journaal. ,,De insteek van het lokale journaal past goed bij ons: een klassiek sinterklaasverhaal, geen aangepaste versie. Pieten met een andere kleur dan zwart of bruin zijn geen Pieten. We merken dat daar ook geen vraag naar is.'' Behalve Breda kiezen ook comités uit onder meer het Limburgse Leudal en het Zeeuwse Hulst voor ‘eigen’ sinterklaasverhalen.

In de regio Breda gaan ook enkele scholen het lokale sinterklaasjournaal volgen, in plaats van het landelijke NTR-programma. ,,Het worden er steeds meer, maar ze willen geen media-aandacht”, stelt Foesenek.

Verhit
Dat lijkt een gevolg van de verhitte pietendiscussie in Nederland in de afgelopen jaren. Daardoor zijn bij NTR en RTL de Pieten van kleur veranderd of roetveegpiet geworden. Bij het lokale journaal zijn ze nog steeds zwart of bruin. Uit onderzoek door deze krant vorig jaar bleek dat bij de meeste intochten in Nederland, zeker buiten de Randstad, Zwarte Piet nog steeds zwart is. De Nie: ,,We herkennen ons niet in de negatieve stereotypering van Zwarte Piet. Onze Pieten hebben ook geen dikke lippen of grote oorringen. Ik heb er nog nooit een kwaad woord over gehoord.''
https://www.ad.nl/binnenl(...)als-altijd~a17fed7a/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174375282
Steeds meer alternatieven voor het Sinterklaasjournaal. En in tegenstelling tot de NPO, hebben ze daar alleen zwarte pieten. 8}
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_174375472
Vraag: hebben we een zeurcultuur?

Antwoord: ja.

Bron: onze zeurcultuur.
pi_174377583
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 15:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Steeds meer alternatieven voor het Sinterklaasjournaal. En in tegenstelling tot de NPO, hebben ze daar alleen zwarte pieten. 8}
Zoals het hoort dus
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 08:30:44 #260
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174391099
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 15:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Steeds meer alternatieven voor het Sinterklaasjournaal. En in tegenstelling tot de NPO, hebben ze daar alleen zwarte pieten. 8}
Ik hoop dat er ook ruimte is voor lokale variaties op het feest, zoals Assiepan. En commentaar op de lokale politiek.
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 08:36:34 #261
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_174391161
Zo hoort het. Niet passief gaan zitten klagen, maar zelf iets ondernemen.
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 08:46:34 #262
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174391285
quote:
99s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 15:44 schreef TARDIS. het volgende:
Vraag: hebben we een zeurcultuur?

Antwoord: ja.

Bron: onze zeurcultuur.
Hij is leuk. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_174391434
Top! ^O^

De regio wijkt niet, en de Randstad krijgt wat het verdiend.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174395116
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 08:30 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik hoop dat er ook ruimte is voor lokale variaties op het feest, zoals Assiepan. En commentaar op de lokale politiek.
Die ruimte zal er vast zijn, maar de animo daarvoor ontbreekt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:11:11 #265
168739 Red_85
'echt wel'
pi_174395182
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 15:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Lokale sinterklaasjournaals houden de Pieten net zo zwart als altijd

Het Sinterklaasjournaal van de NTR mag dan hebben gezegd dat de bontgekleurde Pieten van vorig jaar niet terugkomen, toch schieten de alternatieve, lokale sintjournaals als paddenstoelen uit de grond. ,,Wij houden gewoon van een klassiek sinterklaasfeest.''

[ link | afbeelding ]

Het script is geschreven, de pieten zijn geschminkt en de opnames zijn begonnen. Vanaf 14 november te zien op YouTube, Facebook en een reeks sites van plaatselijke sinterklaascomités: Het Lokaal Sinterklaas Journaal. Het bestaat al een paar jaar, maar wordt dit najaar door nog meer sinterklaascomités én basisscholen overgenomen en gevolgd. ,,We horen dat mensen onze verhaallijnen wat persoonlijker vinden én men wil graag een klassiek sinterklaasverhaal, ook met klassieke Pieten, ja”, zegt Jeroen de Nie van de Fantasie Compagnie, die Het Lokaal Sinterklaas Journaal maakt.

De lijst met aangesloten comités en scholen groeit: uit Alphen aan den Rijn, Herkenbosch, Almkerk, Benthuizen, Boskoop en nog heel wat meer. De comités kunnen de uitzendingen via hun eigen social media of de lokale tv uitzenden. Scholen kunnen, net als bij het landelijke Sinterklaasjournaal, lesmateriaal bestellen voor in de klas. Opdrachtjes en knutselwerken die aansluiten bij de uitzendingen.

[ link | afbeelding ]

Klassiek verhaal
Ook het nieuwe Sinterklaas Comité Breda, dat dit jaar voor het eerst de intocht in de stad organiseert, doet mee. ,,We willen het feest meer allure geven in de stad en daar past een eigen journaal prima bij”, zegt Ronnie Foesenek van het comité. Dit jaar liften ze mee op de afleveringen van de Fantasie Compagnie, volgend jaar komt er misschien een volledig Bredaas journaal. ,,De insteek van het lokale journaal past goed bij ons: een klassiek sinterklaasverhaal, geen aangepaste versie. Pieten met een andere kleur dan zwart of bruin zijn geen Pieten. We merken dat daar ook geen vraag naar is.'' Behalve Breda kiezen ook comités uit onder meer het Limburgse Leudal en het Zeeuwse Hulst voor ‘eigen’ sinterklaasverhalen.

In de regio Breda gaan ook enkele scholen het lokale sinterklaasjournaal volgen, in plaats van het landelijke NTR-programma. ,,Het worden er steeds meer, maar ze willen geen media-aandacht”, stelt Foesenek.

Verhit
Dat lijkt een gevolg van de verhitte pietendiscussie in Nederland in de afgelopen jaren. Daardoor zijn bij NTR en RTL de Pieten van kleur veranderd of roetveegpiet geworden. Bij het lokale journaal zijn ze nog steeds zwart of bruin. Uit onderzoek door deze krant vorig jaar bleek dat bij de meeste intochten in Nederland, zeker buiten de Randstad, Zwarte Piet nog steeds zwart is. De Nie: ,,We herkennen ons niet in de negatieve stereotypering van Zwarte Piet. Onze Pieten hebben ook geen dikke lippen of grote oorringen. Ik heb er nog nooit een kwaad woord over gehoord.''
https://www.ad.nl/binnenl(...)als-altijd~a17fed7a/
Is dit niet een idee voor AT5 en misschien TV Rijnmond?

Werkt een stuk efficiënter. Hoeven er maar 2 alternatieven gemaakt te worden en is de nationale gewoon... nationaal.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:12:33 #266
168739 Red_85
'echt wel'
pi_174395199
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 08:56 schreef Montagui het volgende:
Top! ^O^

De regio wijkt niet, en de Randstad krijgt wat het verdiend.
Hoooow!
Het is Amsterdam die loopt te muiten he. Niet 'de randstad'. In de meerderheid van de plekken, ook in de randstad, is ZP gewoon zwart.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174395223
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 13:11 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Is dit niet een idee voor AT5 en misschien TV Rijnmond?

Werkt een stuk efficiënter. Hoeven er maar 2 alternatieven gemaakt te worden en is de nationale gewoon... nationaal.
AT5 gaat dit nooit doen aangezien het een Amstedamse zender is.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:17:34 #268
168739 Red_85
'echt wel'
pi_174395268
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 13:14 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

AT5 gaat dit nooit doen aangezien het een Amstedamse zender is.
Die gaat janken dat het nationale sinterklaas journaal moet worden aangepast omdat Amsterdam de natie is. Ofsow.
En iedereen moet progressief grachtengordel Amsterdam volgen. Anders ben je maar een beperkte boer
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:26:20 #269
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_174395413
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 13:17 schreef Red_85 het volgende:

[..]


En iedereen moet progressief grachtengordel Amsterdam volgen. Anders ben je maar een beperkte boer
Correct.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_174396892
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 13:12 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Hoooow!
Het is Amsterdam die loopt te muiten he. Niet 'de randstad'. In de meerderheid van de plekken, ook in de randstad, is ZP gewoon zwart.
En zo hoort het. Deaud aan die kut Amsterdammers.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:38:53 #271
168739 Red_85
'echt wel'
pi_174397052
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 14:30 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

En zo hoort het. Deaud aan die kut Amsterdammers.
Dat soort 'amsterdammers'?

Graag.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174404063
doe gewoon oranje pieten
pi_174447390
Zwarte Pieten! 8} oO/
pi_174447617
Wanneer krijgen we het Suikerfeest discussie?
pi_174447708
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 10:59 schreef MakkieR het volgende:
Wanneer krijgen we het Suikerfeest discussie?
Suiker is toch wit? racistisch feest ook
pi_174447742
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 11:02 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Suiker is toch wit? racistisch feest ook
Er voelen zich genoeg mensen gediscrimineerd door dit feest. Denk aan al de Diabeten :P
pi_174451614
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 11:04 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Er voelen zich genoeg mensen gediscrimineerd door dit feest. Denk aan al de Diabeten :P
Jij praktiseert de zeurcultuur of het is een mislukte grap?
pi_174461178
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 14:31 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jij praktiseert de zeurcultuur of het is een mislukte grap?
Ik geef hiermee aan dat we over alles kunnen gaan zeuren.
pi_174461434
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:11 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Ik geef hiermee aan dat we over alles kunnen gaan zeuren.
Dat soort gezeur in grapvorm is al vaak geweest in deze topicserie.
Het is oudbakken, de grap is afgesleten en dan wordt het verzuurd gezeur.
  maandag 16 oktober 2017 @ 22:25:23 #280
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_174461562
Gelukkig is Zwarte Piet wel non-binair w/ oO/ 8}
pi_174462976
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:25 schreef Revolution-NL het volgende:
Gelukkig is Zwarte Piet wel non-binair w/ oO/ 8}
Is hij ook transgenderneutraal ?
pi_174463721
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 22:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat soort gezeur in grapvorm is al vaak geweest in deze topicserie.
Het is oudbakken, de grap is afgesleten en dan wordt het verzuurd gezeur.
Net als de Zwarte Piet discussie, dat is ook verzuurd gezeur :r
  User die overal opduikt 2022 dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:11:29 #283
186611 Haags
  User die overal opduikt 2022 dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:17:08 #285
186611 Haags
pi_174478339
Laat ik beginnen met te vermelden dat dit niet mijn foto is, noch ben ik diegene die blackface snoep kapot drukt, maar ik sta 110% achter deze ludieke actie. AH in nederland, laat zien dat jullie aan de juiste kant van de geschiedenis staan en niet achter een aanstootgevende racistische karikatuur van zwarte mensen. Hun huidskleur, haar en lichaam in het algemeen zijn geen onderdeel van een costuum en mag ook zeker niet geaccepteerd worden. Zwarte piet KAN niet, HOORT niet en MAG niet. Schandelijk dat er anno 2017 nog steeds mensen zich op deze manier racistisch uiten; een stereotype maken van zwarte afrikaanse mensen en doen alsof dit een onschuldig sprookje is. Het is een walgelijke vertoning en jullie moeten je schamen. Laat de kinderen er buiten, niets geen kinderfeest of tradtie waar je zogenaamd van af moet blijven. Dit is verheerlijking van kolonisatie en apartheid. Aan de mensen die deze acties plegen, kudos, ik sta volledig achter jullie. Problemen met deze post, je weet mijn inbox te vinden, het probleem wat jullie hebben ligt bij mij, niet anderen. Fijne dag aan de antizwarte piet en anti racisme mensen. De pro pieten wil ik iets laten horen, stik in een pepernoot



Krakaaaaaa kraaakkaaaaaaaakaaaaa :B
Zonder wrijving geen glans
pi_174478396
quote:
blackface snoep
:'):')
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:24:45 #287
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_174478536
quote:
Dit is aanzetten tot vandalisme.

Wat mij betreft krijg je een ban...

Tot 5 december of zo.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:29:59 #288
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174478703
Grappig dat sommige mensen denken, dat als je iets maar vaak genoeg roept, het dan vanzelf waar wordt.

Zwarte Piet is geen racisme.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:54:08 #289
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174479917
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 20:17 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Laat ik beginnen met te vermelden dat dit niet mijn foto is, noch ben ik diegene die blackface snoep kapot drukt, maar ik sta 110% achter deze ludieke actie. AH in nederland, laat zien dat jullie aan de juiste kant van de geschiedenis staan en niet achter een aanstootgevende racistische karikatuur van zwarte mensen. Hun huidskleur, haar en lichaam in het algemeen zijn geen onderdeel van een costuum en mag ook zeker niet geaccepteerd worden. Zwarte piet KAN niet, HOORT niet en MAG niet. Schandelijk dat er anno 2017 nog steeds mensen zich op deze manier racistisch uiten; een stereotype maken van zwarte afrikaanse mensen en doen alsof dit een onschuldig sprookje is. Het is een walgelijke vertoning en jullie moeten je schamen. Laat de kinderen er buiten, niets geen kinderfeest of tradtie waar je zogenaamd van af moet blijven. Dit is verheerlijking van kolonisatie en apartheid. Aan de mensen die deze acties plegen, kudos, ik sta volledig achter jullie. Problemen met deze post, je weet mijn inbox te vinden, het probleem wat jullie hebben ligt bij mij, niet anderen. Fijne dag aan de antizwarte piet en anti racisme mensen. De pro pieten wil ik iets laten horen, stik in een pepernoot

[ afbeelding ]

Krakaaaaaa kraaakkaaaaaaaakaaaaa :B
Zielig figuur, ga naar de Hema daar houden ze wel rekening met je, jankerd
pi_174480908
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 20:54 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ben jij die zeurpiet?
Denk het niet......tenzij haags_kwartiertje ene Ilan Smolders uit Gouda, welbekend antifa-lid/sympathisant en niet vies van geweld is.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_174480999
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 20:17 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Laat ik beginnen met te vermelden dat dit niet mijn foto is, noch ben ik diegene die blackface snoep kapot drukt, maar ik sta 110% achter deze ludieke actie. AH in nederland, laat zien dat jullie aan de juiste kant van de geschiedenis staan en niet achter een aanstootgevende racistische karikatuur van zwarte mensen. Hun huidskleur, haar en lichaam in het algemeen zijn geen onderdeel van een costuum en mag ook zeker niet geaccepteerd worden. Zwarte piet KAN niet, HOORT niet en MAG niet. Schandelijk dat er anno 2017 nog steeds mensen zich op deze manier racistisch uiten; een stereotype maken van zwarte afrikaanse mensen en doen alsof dit een onschuldig sprookje is. Het is een walgelijke vertoning en jullie moeten je schamen. Laat de kinderen er buiten, niets geen kinderfeest of tradtie waar je zogenaamd van af moet blijven. Dit is verheerlijking van kolonisatie en apartheid. Aan de mensen die deze acties plegen, kudos, ik sta volledig achter jullie. Problemen met deze post, je weet mijn inbox te vinden, het probleem wat jullie hebben ligt bij mij, niet anderen. Fijne dag aan de antizwarte piet en anti racisme mensen. De pro pieten wil ik iets laten horen, stik in een pepernoot

[ afbeelding ]

Krakaaaaaa kraaakkaaaaaaaakaaaaa :B
Als een voetbalhooligan je racistisch gaat noemen dan is er wel iets erg mis.
standaarddrinker
pi_174486300
Gaat het nog wat worden met die zwartepietendiscussie dit jaar? De nieuwe traditie lijkt een beetje een stille dood te sterven. -O-
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_174504334
quote:
Toch wil hij niet van het hakenkruis op de vlaggen en uniformen af. "Als we het veranderen is het alsof we erkennen dat het inderdaad een nazi-symbool was. Ik weet dat mensen die het verhaal niet kennen het verkeerde idee kunnen krijgen, maar moeten wij onze traditie veranderen omdat mensen het verhaal erachter niet kennen?"
https://nos.nl/artikel/21(...)en-en-uniformen.html

Ook in het buitenland spelen dit soort oeverloze discussies over onschuldige tradities blijkbaar.
  woensdag 18 oktober 2017 @ 23:14:04 #295
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174504587
Ik krijg steeds meer het idee dat het een soort Pavlov-reactie is. Onmiddellijk aanslaan op het zien van een "blackface" of "nazi-hakenkruis" of "verdachte man" zonder eerst de bedoelingem of de achtergronden ervan te onderzoeken. Er wordt heel veel beredeneerd vanuit een heel beperkt kader, waarbij er geen ruimte is voor gevoelens van anderen, geen tolerantie, en alles moet wijken voor het morele gelijk van de politieke correctheid, op straffe van schaamte.
"Als je die hakenkruizen niet weghaalt, ben je een vuile nazi". "Haal die blackface weg, anders ben je een racist". "Als je een man bent, ben je een seksist". Etc.

Vroeger dacht links weleens dat onderwijs tot verheffing en verbroedering kon leiden. Nu schijnt onderwijs zwartgemaakt te worden als het portaal naar de boze buitenwereld.
pi_174505592
quote:
5s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 00:42 schreef Prutzenberg het volgende:
Gaat het nog wat worden met die zwartepietendiscussie dit jaar? De nieuwe traditie lijkt een beetje een stille dood te sterven. -O-
Wacht maar. Geduld.
Het westelijk front bij Ieper heeft ook 2 jaar stil gelegen. Tot het moment dat het fluitje ging en iedereen de loopgraven werd uitgejaagd.
Met niet te beschrijven waanzin tot gevolg.

All quiet on the black pete front.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_174505880
quote:
1s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 00:22 schreef Red_85 het volgende:
Wacht maar. Geduld.
Het westelijk front bij Ieper heeft ook 2 jaar stil gelegen. Tot het moment dat het fluitje ging en iedereen de loopgraven werd uitgejaagd.
Met niet te beschrijven waanzin tot gevolg.
Leg eens uit dan, welke waanzin, oorlog boven de loopgraven?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_174505903
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 23:14 schreef Lunatiek het volgende:

"Als je die hakenkruizen niet weghaalt, ben je een vuile nazi". "Haal die blackface weg, anders ben je een racist". "Als je een man bent, ben je een seksist". Etc.

Vroeger dacht links weleens dat onderwijs tot verheffing en verbroedering kon leiden. Nu schijnt onderwijs zwartgemaakt te worden als het portaal naar de boze buitenwereld.
Hier ben jij aan het leuteren. Je zit "links" foute standpunten in de schoenen te schuiven.
Je bent zelf die verketteraar.Dit is je methode:
quote:
Een stropopredenering (stroman/vogelverschrikker) is een type drogreden waarbij men niet het werkelijke standpunt van de tegenstander weerlegt maar een (karikaturale) variant daarvan.
Men interpreteert het standpunt van de tegenstander zodanig dat dit standpunt gemakkelijk te weerleggen is en suggereert dan dat dat het werkelijke standpunt van de tegenstander is
.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering
pi_174505941
Zouden blanken zich gediscrimineerd voelen als donkere mensen zich blank verven?
Er zit toch een soort van verlaagd eigenwaarde achter schuil hoor, alsof ze zelf vinden dat donkere mensen minder zijn.

Maar goed, ik zie wel over 10 jaar hoe het met Z Piet is gesteld.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_174506148
quote:
10s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 00:50 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

lol wat is dit dan voor een gekkie :')
Een invloedrijk persoon met 74 vrienden
standaarddrinker
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')