abonnement Unibet Coolblue
pi_174092199
Beste FOK!ers

Afgelopen 2 weken ben ik al veel kampeerwinkels binnengelopen om naar een lichtgewicht tent te kijken, Bever, Vrijbuiter etc. Helaas stonden bij de meeste winkels maar weinig tenten omdat het momenteel niet het seizoen is of er stonden juist vooral grote tenten.

Nu ben ik op zoek naar een lichtgewicht tent die niet te groot is zodat die makkelijk op de fiets mee te nemen is. Momenteel heb ik nog een racefiets waar ik eerst mee wil proberen een paar nachten rond te trekken en als dat bevalt dan speelt ergens bij mij het idee om na de studie naar Nepal te fietsen. Dat zal uiteraard op een andere fiets gebeuren (die ik nog niet heb) maar dit betekent ook dat de tent het een en ander moet kunnen weerstaan.

Ik ben er nog niet helemaal uit of ik een 1 of 2 persoonstentje wil (waarschijnlijk 2 persoons). Het voordeel van een 2 persoonstent is natuurlijk de extra ruimte waar ik eventueel mijn bagage kwijt kan. En als ik na mijn studie wel naar Nepal zou gaan fietsen is die ruimte ook welkom omdat ik dan +/- een half jaar grotendeels in de tent zou slapen.

Nu heb ik tenten van MSR gezien zoals de Hubba Hubba, die zijn vrij prijzig maar wel behoorlijk licht. Ook zag ik de Eureka KeeGo 2 maar die is met 2,5 kg al aardig aan de prijs. Momenteel is mijn oog gevallen op de Vango Blade 200, een goed betaalbare tent ¤135, alleen met 2,1 kg misschien nog niet helemaal wat ik zoek.

Vango Blade 200

Mijn vraag: hebben jullie ervaring met een lichte 2 persoonstent die niet al te duur is. En is Bijvoorbeeld een bijna 3x duurdere tent dan de Vango Blade het waard? De MSR Hubba Hubba voor 2 personen namelijk rond de ¤380 https://www.kampeerwereld(...)ns-tent-green-06204/

Budget is het liefst rond de 200 maar mocht een tent dus een stuk beter zijn dan is een beetje duurder geen probleem (max ¤400). Ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen!
  zaterdag 30 september 2017 @ 15:02:00 #2
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174092373
Mijn ervaring is dat de goedkope tenten prima zijn voor de gemiddelde vakantie maar dat je voor het echte werk toch wel wat anders moet zoeken. Denk aan ventilatie en isolatie, tegen straling van de zon kunnen, tegen hoge luchtvochtigheid en kou etc.
Je kunt een gok wagen met een goedkoop tentje, maar als die halverwege kapot gaat ben je nog verder van huis.

Er zijn btw ook 1 persoonstentjes met voldoende bagageruimte.
pi_174092499
SeLang heeft volgens mij wel ervaring met lichte spullen voor het reizen
pi_174092506
Zulke plannen en dan een (beperkt) budget van 200 euro lijkt mij niet heel verstandig.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_174092585
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 15:09 schreef Patroon het volgende:
Zulke plannen en dan een (beperkt) budget van 200 euro lijkt mij niet heel verstandig.
Budget is ook niet max 200. Ik volg momenteel iemand die naar China fietst die heeft een MSR Hubba Hubba (rond de 380 euro) vind ik geen probleem mocht dat het waard zijn. Ik heb zelf verder geen ervaring met kamperen met de fiets dus vandaar mijn vraag naar mensen die er wel ervaring mee hebben.

quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 15:02 schreef Lunatiek het volgende:
Mijn ervaring is dat de goedkope tenten prima zijn voor de gemiddelde vakantie maar dat je voor het echte werk toch wel wat anders moet zoeken. Denk aan ventilatie en isolatie, tegen straling van de zon kunnen, tegen hoge luchtvochtigheid en kou etc.
Je kunt een gok wagen met een goedkoop tentje, maar als die halverwege kapot gaat ben je nog verder van huis.

Er zijn btw ook 1 persoonstentjes met voldoende bagageruimte.
Mee eens!
  zaterdag 30 september 2017 @ 15:23:20 #6
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174092710
Ik vond dat ik goedkope tenten had gescoord met prijzen van rond de 400 euro (gewoon, zomervakantie in Europa, niet trekken). Daaronder zitten meer de wegwerptenten, bijzettentjes, festivaltentjes. Beetje robuuste lichtgewichttent zou ik denken aan een budget vanaf 800-1000 euro.
pi_174093104
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 14:52 schreef KolonelBroodje het volgende:
Momenteel heb ik nog een racefiets waar ik eerst mee wil proberen een paar nachten rond te trekken
Wat lijkt me dat compleet ruk zeg, 's nachts in het donker fietsen. Waarom niet overdag?
pindazakje
pi_174093126
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 15:46 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Wat lijkt me dat compleet ruk zeg, 's nachts in het donker fietsen. Waarom niet overdag?
Ik moest lachen :D
pi_174093412
Heb je al nagedacht over je route? Ik meen dat je niet door Pakistan mag.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_174093559
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 16:01 schreef miro86 het volgende:
Heb je al nagedacht over je route? Ik meen dat je niet door Pakistan mag.
Ja globaal maar dat zou dan ook pas over ongeveer 2 jaar zijn als ik zou gaan.

Nederland - Turkije - Iran (mits visa lukt) en anders via Azerbeidzjan over de Kaspische zee naar Kazachstan. En dan via de Pamir Highway Turkmenistan, Oezbekistan, Tajikistan, Kirgizië.

Nog niet geheel over nagedacht maar zeker niet door Pakistan. Over 2 jaar kan er nog veel veranderen dus route zal ook wat afhankelijk zijn van de situatie daar. :)
pi_174093607
Voor *korte* fietstripjes voldoet de Quickhiker reeks van Quechua/Decathlon prima aan je eisen en is zeer goedkoop.
Ik betwijfel echter of die een halfjaar overleeft. En dat je heel moeilijk moet doen als het regent wordt dan waarschijnlijk irritant.

https://www.decathlon.nl/(...)1?mc=8386006&c=GROEN
pi_174094946
Veel afleidende details over fietsen, Nepal, en studie dit en dat. Je had er goed aan gedaan door alleen de relevante details in logische volgorde weer te geven.

Maar goed, het komt erop neer dat je een 4-seizoenstent wilt. Ik heb enige ervaring met teebten en buitenkamperen.

Die zijn er, maar helaas niet lichtgewicht. Misschien kun je op gewicht sparen bij je andere bagage, de tent is trouwens de belangrijkste zaak en het moeilijkst vervangbaar.

Neem naast de tent ook minimaal een stuk of drie of vier tentzeilen (Engels:tarp). Dese zul je broodnodig hebben aangezien tenten kunnen makkelijk miniscule scheurtjes en spleetjes ontwikkelen over tijd. Deze zijn bedoeld om water te weren. Een daarvan kun je onder de tent leggen. Bovendien dienen deze bij noodgevallen uitstekend als warmteisolators, als je te lui of slaperig bent om de tent op te zetten, of het te donker is, kun je gewoon lekker tussen twee zeilen in slapen (mits geen vrieskou of sneeuw of regen).

Een handomdraai-zaklantaarn, wat extra tentstoken (boogstokken) en haringen is nooit een slecht idee.

Uiteraard is een draagbare propaankachel ook raadzaam, als je echt middenwinter gaat.

De bergen (van o.a. Nepal) zijn wmb een mogelijk probleem voor je racefiets maagmr goed dit topic gaat over tenten.

***Bij nader inzien, de lijst is niet compleet en was ook niet zo bedoeld. Maar het lijkt wel alsof je in het algekeen vraagt wat voor spullen zoal je mee moet nemen. Er is zeker een aantal zaken en reservezaken die je het beste bij je hebt op zo'n reis. Ik hoor het graag van je als je het wilt weten.

[ Bericht 4% gewijzigd door Hdero op 30-09-2017 19:24:00 ]
pi_174145262
Een tweepersoons tent is luxe en fijn, maar op de fiets telt elke gram. Zeker een tweepersoons tent ipv éénpersoons zie ik dan als extra gewicht. Ik zou dus absoluut voor de éénpersoons gaan. Je kan dan nog wel naar een relatief grote éénpersoons tent kijken.

Ik merkte wel dat het na 3 maanden in een kleine tent echt niet comfortabel is om niet eens gehurkt in je tent te kunnen zitten, dus snap je overweging wel :)

Edit: Ik zie nu je tweepersoonstent. 1.7 kilo is wel netjes. Zoveel was volgens mij ook mijn 1 persoons. Mijn 2 persoons 3,1 ofzo volgens mij
pi_174146716
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 19:24 schreef Mansjester het volgende:
Een tweepersoons tent is luxe en fijn, maar op de fiets telt elke gram. Zeker een tweepersoons tent ipv éénpersoons zie ik dan als extra gewicht. Ik zou dus absoluut voor de éénpersoons gaan. Je kan dan nog wel naar een relatief grote éénpersoons tent kijken.

Ik merkte wel dat het na 3 maanden in een kleine tent echt niet comfortabel is om niet eens gehurkt in je tent te kunnen zitten, dus snap je overweging wel :)

Edit: Ik zie nu je tweepersoonstent. 1.7 kilo is wel netjes. Zoveel was volgens mij ook mijn 1 persoons. Mijn 2 persoons 3,1 ofzo volgens mij
Dankjewel voor je reactie. Ik heb vanmiddag de MSR Hubba Hubba NX 2 gekocht. De twee persoonstent van 1,7kg dus. Deze maar dan de groene versie omdat die wat minder opvalt:
https://www.msrgear.com/i(...)id/19419/category/4/
Deze dus:


quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 17:12 schreef Hdero het volgende:

De bergen (van o.a. Nepal) zijn wmb een mogelijk probleem voor je racefiets maagmr goed dit topic gaat over tenten.

***Bij nader inzien, de lijst is niet compleet en was ook niet zo bedoeld. Maar het lijkt wel alsof je in het algemeen vraagt wat voor spullen zoal je mee moet nemen. Er is zeker een aantal zaken en reservezaken die je het beste bij je hebt op zo'n reis. Ik hoor het graag van je als je het wilt weten.
Bedankt :) Naar Nepal gaat uiteraard niet gebeuren met de racefiets maar een andere fiets (als ik al ga) Eerst eens een beetje in de buurt proberen en dan kijken hoe het bevalt.

Extra details had ik achteraf misschien inderdaad beter achterwege kunnen laten maar het ging mij er meer om dat duidelijk was dat de tent geschikt moet zijn voor langere tochten. Binnenkort ga ik nog achter een goede slaapzak en matje aan en dan kijk ik later wel weer verder.
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 2 oktober 2017 @ 20:04:17 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_174146794
Tent moet je niet te klein kiezen voor lange reizen. Ik zou altijd voor een 2-persoons tent gaan. Dat scheelt meestal niet meer dan 200-300 gram met een 1-persoons maar het wordt allemaal een stuk comfortabeler. Het is belangrijk dat je ruimte hebt en rechtop kunt zitten want je gaat veel tijd doorbrengen in je tent.

Die MSR Hubba Hubba is een uitstekende keuze zolang je geen significante hoeveelheden sneeuw krijgt. Het is een 3-seizoenen tent en is niet berekend op sneeuw loading. Ik weet niet of dat een bezwaar is in de periode en gebieden dat je gaat. De Vango Blade 200 zal ook wel werken als je op een serieus budget zit. Maar die is niet zelfstaand en daardoor iets minder flexibel. Een zelfstaande tent kun je makkelijk verplaatsen (als hij leeg is) als de grond toch niet goed blijkt of als de wind draait. En omdat hij kan staan zonder haringen kun je op harde grond staan (bijvoorbeeld een betonnen vloer onder een afdak als het heel nat is). Geeft je allemaal weer extra flexibiliteit.

Twee ingangen vind ik zelf ook wel fijn want dan heb je altijd een opening die uit de wind is waar je prettig (en droog) kunt koken.

Een tarp zou ik niet aan beginnen. De besparing in gewicht is beperkt, aangezien je op de fiets geen wandelstokken hebt en dus sowieso poles mee moet nemen. Daarnaast vind ik het zelf minder flexibel en je moet ook een wat zwaardere slaapzak mee omdat een tarp wat kouder slapen is dan een dual skin tent zoals de Hubba Hubba of de Blade.

Hou rekening met eventuele reparaties. Lichtgewicht tenten zoals de Hubba Hubba zijn gemaakt van silnylon en dat kun je niet repareren met ducttape! (maar eenvoudig met een stukje silnylon en siliconen). Ritsen gaan eraan als het stoffig is. Een tent als de Hubba Hubba heeft twee ingangen dus dat geeft je meer opties als het aan één kant stuk gaat. Ritsen zijn overigens zelf te fixen onderweg als je reserve sliders meeneemt (zelf nooit onderweg gedaan, wel thuis).

Edit: mijn post is net 2 minuten te laat :P. Prima keuze die Hubba Hubba
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  FOK!fotograaf maandag 2 oktober 2017 @ 23:01:50 #16
73911 ultra_ivo
pi_174153535
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 16:10 schreef Grimer het volgende:
Voor *korte* fietstripjes voldoet de Quickhiker reeks van Quechua/Decathlon prima aan je eisen en is zeer goedkoop.
Ik betwijfel echter of die een halfjaar overleeft. En dat je heel moeilijk moet doen als het regent wordt dan waarschijnlijk irritant.

https://www.decathlon.nl/(...)1?mc=8386006&c=GROEN
Dat valt best mee hoor, ik heb bijvoorbeeld een Quechua tent gebruikt van 2004 t/m 2015 (dezelfde) totdat ie echt gaar was.

Momenteel heb ik twee tenten die ik gebruik voor fietsvakanties.
Voor het korte werk waar gewicht een issue is heb ik een Coleman 1 persoons tent:
Voor het langere werk eentje uit de Quickhiker serie. Beide zijn niet meer te krijgen bij Decathlon. Wel het model dat me niet beviel: https://nl.decathlon.be/t(...)-2-p-id_8245650.html

De nieuwe versie heb ik al bekeken en ziet er goed uit, eerder vergelijkbaar met de versie die me wel bevalt: https://www.decathlon.nl/(...)1?mc=8386006&c=GROEN
  maandag 2 oktober 2017 @ 23:25:27 #17
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_174154098
Gezien het doel van de reis vraag ik me af of je het gebrek aan comfort in de tent niet regelmatig kunt opvangen met een hotel- of hostelovernachting. Bij regen of als je eens rechtop wilt zitten. Dan kun je op luxe in de tent, en dus gewicht, besparen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 3 oktober 2017 @ 11:21:58 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_174160574
Mijn ervaring met goedkope tentjes van een redelijk merk is dat ze functioneel niet veel slechter zijn dan tenten die vele malen duurder zijn en ook best lang mee kunnen gaan. Het verschil is vooral dat de duurdere tenten van duurder, lichter materiaal zijn gemaakt. Goedkope tenten zijn meestal polyester met polyurethaan coating. Dure lichtgewicht tenten silnylon (nylon gedrenkt in siliconen om het waterdicht te maken).

Bij mij wordt de levensduur vooral beperkt door normaal gebruik. Sowieso krijgt je grondzeil er van langs. Niet zozeer als je op een camping staat met mooi gras maar wel als je wild kampeert op rotsen, grind en dergelijke. (Is natuurlijk grotendeels te voorkomen met een onderzeil maar dat voegt weer gewicht toe). Ook verzwakt het doek van de buitentent door uv-straling en wordt gevoeliger voor scheuren (het materiaal wordt wat bros). Ritsen krijgen er van langs als je kampeert in droge gebieden met veel zand en stof. Dat is waarschijnlijk het eerste wat dan stuk gaat. En dan zijn er de kleine ongelukjes die gebeuren; iemand struikelt over een scheerlijn, stormschade, er vallen dingen uit bomen op je tent, knaagdieren die een gat in je tent knagen op zoek naar voedsel, etc

Om die reden ben ik geen voorstander van extreem dure tenten als dat weinig toevoegt. Ik zie een tent niet als een lange termijn investering maar als iets wat een paar reizen meegaat en daarna is afgeschreven. Zelf heb ik momenteel 4 tentjes in gebruik voor verschillende doelen, variërend van spotgoedkoop tot redelijk duur. De dure tenten gebruik ik alleen wanneer gewicht een issue is.

Bijvoorbeeld deze zomer kampeerde ik met de auto in Schotland en had ik dus een goedkoop Vango tentje mee van £115. Op een camping waar ik stond is er (kennelijk) iemand over een scheerlijn gestruikeld want toen ik terugkwam na een dag wandelen was één van de poles gebroken (ik had gelukkig een reserve stukje bij me dus dat was snel gefixt) en een week later op een andere camping heeft een muis een gat in mijn tent geknaagd (boeie, stuk duct tape erover en klaar). Maar naast mij kampeerde iemand met een Hilleberg tent van ¤1000. Die zal minder blij zijn als hem hetzelfde overkomt. En zo'n tent is natuurlijk totaal overkill als je met een auto op een camping staat.

Echter, als ik met alles op mijn rug loop (Kungsleden, Patagonië, Arizona Trail, etc) dan gaat er wel een duurder tentje mee dat lichter en compacter is, want dan heeft het wel toegevoegde waarde om zoiets "duurs" te riskeren (al zul je mij nog steeds geen ¤1000 zien uitgeven aan een tent).

Anyway, het punt dat ik wou maken is dat ik mij niet teveel zorgen zou maken over de "natuurlijke" levensduur van een tent. Het zijn vooral de ongelukjes en normale gebruiksschade die de levensduur beperken.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Moderator dinsdag 3 oktober 2017 @ 12:30:21 #19
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_174162234
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 15:14 schreef KolonelBroodje het volgende:
Ik volg momenteel iemand die naar China fietst
D-tour toevallig?
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_174167406
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 11:21 schreef SeLang het volgende:

Thanks voor je zeer uitgebreide antwoord, heb ik zeker nog een keer weer wat aan ^O^

quote:
14s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:30 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

D-tour toevallig?
:Y Ja klopt! Zeer leuk om te volgend vind ik!
pi_174183830
Ik zag TT de voordat ik het topic gelezen had en ik wilde al meteen de MSR Hubba Hubba aanraden, die ik zelf ook voor dit doeleinde heb.

Heb overigens ook wel eens een fietsreis door noord Australië gemaakt met een tentje van nog geen kilo dat maar 20eu kostte. Gelukkig was het de hele reis droog, want you get what you pay for.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator donderdag 5 oktober 2017 @ 09:19:44 #22
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_174205337
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 16:16 schreef KolonelBroodje het volgende:
:Y Ja klopt! Zeer leuk om te volgend vind ik!
Zeker. Volg het ook. Deel 21 staat inmiddels op youtube:
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_174223139
quote:
14s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 09:19 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Zeker. Volg het ook. Deel 21 staat inmiddels op youtube:
Check als je eens wat tijd over hebt dit kanaal. Ongelofelijk mooie beelden _O_

https://www.youtube.com/user/istarusIG/videos
pi_174271574
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 22:29 schreef Mansjester het volgende:

[..]

Check als je eens wat tijd over hebt dit kanaal. Ongelofelijk mooie beelden _O_

https://www.youtube.com/user/istarusIG/videos
Zodra ik rijd heb ga ik dit kijken!

Ik heb de tent inmiddels binnen en ben er erg blij mee. Heb de tent al even opgezet binnen.

Wat raden jullie aan voor zeil eronder? Ik zag dat er een footprint was voor deze tent, zal dat voldoende zijn?



  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 8 oktober 2017 @ 09:15:26 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_174274495
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 01:44 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Zodra ik rijd heb ga ik dit kijken!

Ik heb de tent inmiddels binnen en ben er erg blij mee. Heb de tent al even opgezet binnen.

Wat raden jullie aan voor zeil eronder? Ik zag dat er een footprint was voor deze tent, zal dat voldoende zijn?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Zelf gebruik ik voor trekking nooit een footprint maar het helpt inderdaad wel om de levensduur te verlengen en de tent blijft droger van binnen als je op natte grond kampeert.

De footprint die specifiek voor de Hubba Hubba wordt verkocht is waarschijnlijk prima dus ik zou gewoon daarvoor gaan.

Is je tent seam-sealed? Indien niet dan moet je dat zelf nog even doen om hem waterdicht te maken. Is ideaal als je de tent in de woonkamer kunt opzetten.

Edit: factory sealed zo te zien, dus je hoeft er niets meer aan te doen:

quote:
Do I need to seam seal my tent?
Superior fabrics and construction make MSR tents extremely waterproof. The rainfly and floor are factory seam taped, so seam sealing is not necessary. If any problems develop over time, seam seal the specific area only, on the inner, shiny side of the area. Follow the instructions on the seam sealant tube. Use a syringe for accuracy. Allow the seam sealant to dry, then apply a light dusting of baby or talc powder to prevent it from sticking to the rest of the tent when stuffed or folded.


[ Bericht 2% gewijzigd door SeLang op 08-10-2017 09:33:09 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_174276000
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 01:44 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Zodra ik rijd heb ga ik dit kijken!

Ik heb de tent inmiddels binnen en ben er erg blij mee. Heb de tent al even opgezet binnen.

Wat raden jullie aan voor zeil eronder? Ik zag dat er een footprint was voor deze tent, zal dat voldoende zijn?

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ja, zou het wel doen. Hangt ook beetje af van je kamperplannen. Maar als je aardig wat gaat wildkamperen zou ik het zeker doen. Is veel beter voor je tent, zoals Selang ook zegt :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')