abonnement Unibet Coolblue
pi_174077331
Lang geleden dat ik hier gepost heb, maar loop tegen een probleem aan wat niet zo makkelijk op te lossen blijkt :'(

Een vriend had problemen met zijn MacBook Pro, ik denk een 2011-2012 model, het ding startte niet meer op na volgens mij eens van tafel gevallen te zijn. Hij heeft er een nieuwe hd ingezet maar kreeg het OS niet geiïnstalleerd, daarom staat de MacBook nu hier :P

Origineel draaide het op Lion, maar de internet recovery via CMD+R loopt steeds aan het einde vast. NVRAM/PRAM reset gedaan, tijd opnieuw ingesteld, drive opnieuw ingedeeld en geformatteerd, geprobeerd te installeren met 1 schijfje RAM erin en vervolgens met alleen de andere, niks werkt.

Nu van een collega een install dvd van Leopard kunnen lenen, daarmee wil de Mac niet eens booten..

Via een andere collega met een Mac een bootable usb van Sierra gemaakt, hiervan kan ik wel booten en de installatie starten maar deze faalt aan het einde met "The installer payload failed signature check"

Iemand nog ideeën? De installatie draait nu met 1 RAM strip, om toch maar te proberen fout RAM uit te sluiten, maar ik heb er weinig vertrouwen in
pi_174078685
Als hij gevallen is en je hebt zowel HDD als memory vervangen dan is hij gewoon ziek (dood). Geef het op.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_174078746


is er een manier om de normale installer over te slaan en via de terminal te installeren? de installatiebestanden voor Leopard staan op de DVD (waarvan ik niet kon booten, maar kan via Internet Recovery booten en dan de terminal openen), voor Sierra op usb .. het is er allemaal, maar het installeert niet :'(
pi_174087933
Ik zou eerst eens kijkjen wat voor model Macbook je precies hebt want bijv. Sierra kan slechts op de volgende modellen geinstalleerd worden:
MacBook (begin 2015 of nieuwer)
MacBook (eind 2009 of nieuwer)
MacBook Pro (2010 of nieuwer)
MacBook Air (2010 of nieuwer)
Mac mini (2010 of nieuwer)
iMac (eind 2009 en later)
Mac Pro (2010 of nieuwer)

Yosemite en El Capitan kan worden geinstalleerd op:
iMac (Mid 2007 or later)
MacBook (Late 2008 or later)
MacBook Pro (13-inch, Mid-2009 or later), (15-inch, Mid/Late 2007 or later), (17-inch, Late 2007 or later)
MacBook Air (Late 2008 or later)
Mac Mini (Early 2009 or later)
Mac Pro (Early 2008 or later)
Xserve (Early 2009)

Dus, wat voor Macbook heb je daar?
  maandag 2 oktober 2017 @ 21:38:37 #5
112251 314
gimme pie!
pi_174150499
Het is een MacBook Pro late 2011, dus qua hardware zou het ok moeten zijn. Het niet willen booten van de Leopard dvd komt waarschijnlijk omdat die software te oud is en deze MacBook niet ondersteunt.

Net een El Capitan bootable .dmg gevonden, die gaat nu via TransMac op een usb stick en hopelijk brengt dat wat meer.. hoewel de .dmg van een torrent komt, dus helemaal vertrouwen doe ik dat ook niet :+ kan er altijd later nog een fatsoenlijke versie overheen zetten, maar voor nu beter iets dan niets
Update: hij herkent hem als bootable usb, maar start niet door.. zal wel corrupt zijn :X

Morgen vraag ik m'n collega een nieuwe bootable usb stick te maken via zijn Mac, wellicht is de eerste met Sierra niet helemaal goed, corrupte file of foute restore, als ie er nog een kan maken met El Capitan of Sierra dan zijn we weer een stap verder ^O^

[ Bericht 5% gewijzigd door 314 op 02-10-2017 22:17:33 ]
  woensdag 4 oktober 2017 @ 18:06:31 #6
112251 314
gimme pie!
pi_174192517
Hij doet het! w/ hierbij nog een overzichtje van wat er mis is/was/ging, wellicht heeft iemand er nog iets aan als diegene tegen dezelfde problemen aanloopt.

MacBook Pro (late 2011) deed het niet meer, gevallen of iets dergelijks, maar heeft in ieder geval een nieuwe hdd. Standaard stond er OSX Lion op, dus met cmd+option+R kun je de Internet Recovery Mode oproepen. Disk geformatteerd naar HFS+ en partitie aangemaakt, OSX Lion wilde niet installeren vanwege fouten met valideren van InstallESD.dmg (en soms ook BaseSystem.dmg)



Paar keer geprobeerd, de datum teruggezet naar omstreeks de release van OSX Lion, niks hielp. Aan een collega gevraagd om een bootable usb van os Sierra te maken, maar ook hier fouten met valideren van InstallESD.dmg :'(

Terug naar collega, deze keer een bootable usb via Apple's eigen createinstallmedia commando, voor de zekerheid. MacBook kon er van booten maar nog steeds fouten, ook de 'datum truc' hielp hier niet.

Voor de zekerheid de disk gecontroleerd, geformatteerd, weer gecontroleerd, alles ok:



De installer 'handmatig' starten lukt wel, dus OSInstall.mpkg laten uitvoeren, alleen omzeilt dat niet de validatie voor de reboot:
1/Volumes/OS\ Base\ System/System/Installation/CDIS/macOS\ Installer.app/Contents/MacOS/macOS\ Installer /Volumes/OS\ X\ Install\ ESD/Packages/OSInstall.mpkg


De installer alleen via terminal draaien lukt gelukkig wel :Y doordat de mac boot vanaf usb worden de installatiebestand al gemount, installeren via de mounted packages: YYY is de target drive, in mijn geval macOS (omdat m'n collega de image had gemaakt is dit wel te doen, met een torrent die potentieel vol rommel zit zou ik het niet proberen)

1installer -pkg  /volumes/Mac\ OS\ X\ Install\ DVD/Packages/OSInstall.mpkg -target /Volumes/YYY



Herstarten, wachten tot alles geladen is, inloggen met je apple id koppelen aan iCloud etc etc, en voila, os Sierra ^O^



[ Bericht 22% gewijzigd door 314 op 04-10-2017 18:35:30 ]
pi_174262446
^O^
  zaterdag 7 oktober 2017 @ 22:39:50 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_174268417
Mooi dat het gelukt is, maar ik had er geen nieuwe HDD in gezet maar een SSD
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_174553240
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 22:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Mooi dat het gelukt is, maar ik had er geen nieuwe HDD in gezet maar een SSD
ik ook, maar het is niet mijn laptop maar die van een vriend.. met een ssd en meer RAM kan die nog wel een tijdje mee
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')