abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_178126025
registreer om deze reclame te verbergen
Ik sluit me hier ook aan. Zo'n anderhalf jaar geleden heb ik mijn dienstverband teruggebracht naar 2 dagen in de week, en daarna ben ik als freelancer gaan werken. Ik geef taaltrainingen. Paar weken geleden mijn baan helemaal opgezegd, dus vanaf de zomer (lange opzegtermijn) ben ik volledig zzp'er.

Meteen al mijn eerste akkefietje: volgens de Belastingdienst heb ik in 2016 voor meer uren kinderopvangtoeslag gekregen dan waar ik recht op heb, omdat ik minder gewerkt heb. Nu moet ik dus (neem ik aan) gaan aantonen dat ik wel meer uren heb gewerkt. Deels kan ik dat wel, denk ik, maar ik heb geen urenregistratie bijgehouden. Ik had me dit namelijk niet gerealiseerd, en dacht 'ik kom toch niet aan die 1225 uur voor ondernemersaftrek.' Niet zo handig dus. Uren die ik kwijt ben aan voorbereiden, reizen en trainingen zelf kan ik wel beredeneren, maar daarnaast heb ik natuurlijk ook tijd gestopt in administratie, mijn website, acquisitie, enz. En dat is nooit meer hard te maken.
  dinsdag 27 maart 2018 @ 23:35:57 #177
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_178136619
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 16:12 schreef Bleie het volgende:
En dat is nooit meer hard te maken.
Ook niet van de kant van de Belastingdienst. Het lijkt mij niet onredelijk dat je 5 10 uur per week bezig bent met niet declarabele uren.

Hoeveel uren kom je "tekort"? Op welke manier heeft de Belastingdienst kenbaar gemaakt dat niet akkoord gaan met het aantal opgenomen uren aan kinderopvang?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_178137679
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 maart 2018 16:12 schreef Bleie het volgende:
maar daarnaast heb ik natuurlijk ook tijd gestopt in administratie, mijn website, acquisitie, enz. En dat is nooit meer hard te maken.
Jawel joh, sowieso moet de belastingdienst het maar hard maken dat wat jij zegt niet zou kunnen.
  woensdag 28 maart 2018 @ 08:34:28 #179
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_178141229
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 00:48 schreef ludovico het volgende:

[..]

Jawel joh, sowieso moet de belastingdienst het maar hard maken dat wat jij zegt niet zou kunnen.
Nee, het is aan de ondernemer om te bewijzen dat de uren gemaakt zijn, bijvoorbeeld door een urenadministratie.
KuikenGuppy
  woensdag 28 maart 2018 @ 08:36:46 #180
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_178141251
Dus ja, ga er maar een avondje aan zitten met Excel en je agenda van 2016...
KuikenGuppy
pi_178151547
quote:
0s.gif Op maandag 26 februari 2018 21:32 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik gebruik voor de meeste grotere klanten Reeleezee. Zeker niet perfect, maar ben eigenlijk nog geen perfect boekhoudpakket tegengekomen. Heb echt een hekel aan exact, behalve exact voor DOS O+ .
Reeleezee is wel kneiter duur. :X

* OscarMopperkont doet het maar met e-boekhouden. Relatief betaalbaar en voor mij meer dan genoeg.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_178153067
registreer om deze reclame te verbergen
Hier ook eboekhouden. Werkt wel prettig vind ik. Alleen irritant dat het niet werkt met periodes maar met de kalender. Een boeking met datum van maart kun je niet voor de periode februari maken bijvoorbeeld.

Ohja en de app is nogal beperkt in functionaliteit
pi_178155610
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 16:59 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Reeleezee is wel kneiter duur. :X

* OscarMopperkont doet het maar met e-boekhouden. Relatief betaalbaar en voor mij meer dan genoeg.
Als boekhouder heb je een apart account en daarin zijn administraties goedkoper. Klant kan dan alleen niet zelf boekhouden, dat kost weer extra. Meeste hoeven er ook niets van te zien. Maar ik doe het alleen voor grotere klanten, daar helpt het automatisch bank inlezen, de rapportage mogelijkheden etc. wel mee. Voor kleine klantjes is het geldverspilling.
When you are dead, you don't know you are dead. It's only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
pi_178260589
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 00:48 schreef ludovico het volgende:

[..]

Jawel joh, sowieso moet de belastingdienst het maar hard maken dat wat jij zegt niet zou kunnen.
Nee. Wat de fiscus zegt is waar, tenzij jij (of de rechter) ze weet te overtuigen van het tegendeel.
pi_178260662
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 17:33 schreef Halcon het volgende:

[..]

Nee. Wat de fiscus zegt is waar, tenzij jij (of de rechter) ze weet te overtuigen van het tegendeel.
Als wat jij zegt redelijk is - je weet ze te overtuigen want je situatie schets is immers gewoon redelijk - dan moet je toch zeker wel met bewijzen gaan komen dat het niet mogelijk is geweest dat je werkelijk die tijd erin hebt gestopt?

Sowieso staat er over die urennorm ook op de site van de belastingdienst dat je het "aannemelijk" moet maken, dat hoeft geen perfecte administratie te zijn... Dus nee er wordt niet uitgegaan van omgekeerde bewijslast. Wel van "aannemelijkheid" maar die belastingwetgeving is wel vaker behoorlijk grijs...
pi_178260844
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 17:36 schreef ludovico het volgende:

[..]

Als wat jij zegt redelijk is - je weet ze te overtuigen want je situatie schets is immers gewoon redelijk - dan moet je toch zeker wel met bewijzen gaan komen dat het niet mogelijk is geweest dat je werkelijk die tijd erin hebt gestopt?

Sowieso staat er over die urennorm ook op de site van de belastingdienst dat je het "aannemelijk" moet maken, dat hoeft geen perfecte administratie te zijn... Dus nee er wordt niet uitgegaan van omgekeerde bewijslast. Wel van "aannemelijkheid" maar die belastingwetgeving is wel vaker behoorlijk grijs...
Dan weet je ze blijkbaar voldoende te overtuigen. Als de belastingdienst zegt dat het niet klopt, dan mag jij bewijzen dat het wel klopt. Ze gaan natuurlijk niet roepen dat het niet klopt als het aankomt op 'n kwartiertje of zo.
pi_178260865
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 17:43 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dan weet je ze blijkbaar voldoende te overtuigen. Als de belastingdienst zegt dat het niet klopt, dan mag jij bewijzen dat het wel klopt. Ze gaan natuurlijk niet roepen dat het niet klopt als het aankomt op 'n kwartiertje of zo.
Dan zijn we het wel eens ;)
pi_178266870
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 19:51 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Als boekhouder heb je een apart account en daarin zijn administraties goedkoper. Klant kan dan alleen niet zelf boekhouden, dat kost weer extra. Meeste hoeven er ook niets van te zien. Maar ik doe het alleen voor grotere klanten, daar helpt het automatisch bank inlezen, de rapportage mogelijkheden etc. wel mee. Voor kleine klantjes is het geldverspilling.
Vraagje, misschien weet jij dat.

Ik heb vorig jaar een factuur ontvangen vanuit Denemarken. Nu zou ik deze factuur volgens de site van de belastingdienst moeten opvoeren bij Rubriek 4: Prestaties vanuit het buitenland aan u verricht.

Vervolgens staat er deze uitleg van de belastingdienst, die verder niet helderder wordt als de uitleg download de site. Makkelijker kunnen ze het blijkbaar niet maken.

quote:
U hebt diensten afgenomen van een ondernemer uit een ander EU-land die de btw naar u heeft verlegd. U moet dan in Nederland btw aangeven.

Vul in de linkerkolom de aankoopprijs in van de goederen en diensten die van binnen de EU aan u zijn geleverd. In de rechterkolom geeft u de btw aan. U hoeft deze bedragen niet te splitsen naar de verschillende btw-tarieven.

De btw kunt u onder bepaalde voorwaarden als voorbelasting aftrekken bij vraag 5b. Per saldo betaalt u dan geen btw. Toch moet u vraag 4b en 5b volledig invullen.
Meer informatie vindt u in de toelichting bij de aangifte omzetbelasting.
Ik begrijp hier dus geen reet van. Het factuur bedrag was 300 euro en er zat geen BTW in.

Hoe vul ik dit in godsnaam in? En wat is dat over dat IK alsnog BTW zou moeten afdragen over deze factuur?

De omschrijving van de belastingdienst is erg vaag en de belastingtelefoon kan het ook niet uitleggen. Jij hopelijk wel? :D
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_178267606
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 22:04 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Vraagje, misschien weet jij dat.

Ik heb vorig jaar een factuur ontvangen vanuit Denemarken. Nu zou ik deze factuur volgens de site van de belastingdienst moeten opvoeren bij Rubriek 4: Prestaties vanuit het buitenland aan u verricht.

Vervolgens staat er deze uitleg van de belastingdienst, die verder niet helderder wordt als de uitleg download de site. Makkelijker kunnen ze het blijkbaar niet maken.

[..]

Ik begrijp hier dus geen reet van. Het factuur bedrag was 300 euro en er zat geen BTW in.

Hoe vul ik dit in godsnaam in? En wat is dat over dat IK alsnog BTW zou moeten afdragen over deze factuur?

De omschrijving van de belastingdienst is erg vaag en de belastingtelefoon kan het ook niet uitleggen. Jij hopelijk wel? :D
De BTW wordt verlegd van de Deense ondernemer naar jou. Dat betekent dat jij de BTW aan moet geven, maar meteen ook als voorbelasting af mag trekken.
Dus je geeft inderdaad bij vraag 4B dat bedrag van 300 aan en bij BTW zet je 63. Vervolgens tel je bij de voorbelasting ook 63 op. Dan loopt het dus per saldo neutraal. Maar is de BTW wel aangegeven.
Dat is namelijk het kenmerk van BTW, ondernemers kost die niets, daar loopt het neutraal bij, alleen de eindconsument betaalt deze.
Hopelijk heb ik het nu wat duidelijker uitgelegd dan de belastingdienst...
pi_178268461
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 22:43 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

De BTW wordt verlegd van de Deense ondernemer naar jou. Dat betekent dat jij de BTW aan moet geven, maar meteen ook als voorbelasting af mag trekken.
Dus je geeft inderdaad bij vraag 4B dat bedrag van 300 aan en bij BTW zet je 63. Vervolgens tel je bij de voorbelasting ook 63 op. Dan loopt het dus per saldo neutraal. Maar is de BTW wel aangegeven.
Dat is namelijk het kenmerk van BTW, ondernemers kost die niets, daar loopt het neutraal bij, alleen de eindconsument betaalt deze.
Hopelijk heb ik het nu wat duidelijker uitgelegd dan de belastingdienst...
Thanks. Dit is inderdaad wat duidelijker dan dat tekstje van de Belastingdienst. Mooiste is nog dat ze bij dat stukje dus verwijzen naar hun handleiding. Staat in die handleiding exact hetzelfde |:(
En dus verder geen uitleg zoals jij het nu uitlegt. Het vermoeden had ik al dat het zoiets moest zijn, maar goed, dacht voordat ik iets verkeerds invul, toch even checken.

^O^
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_178271563
Zo, bezwaar is ingediend, en ik gebruik nu braaf een app om mijn administratie bij te houden. Beetje jammer wel dat dus echt nergens, voor zover ik heb kunnen vinden, vermeld wordt dat kinderopvangtoeslag ook een reden kan zijn om je uren bij te houden.
pi_178271975
Hoeft toch ook niet.

Kinderopvang wordt bepaald door je salaris.
Je salaris als zzper wordt bepaald door allemaal regels, waaronder je urencriterium. Zeker in je eerste 3 jaar heb je zoveel extra aftrek als je de norm haalt, wat van grote invloed kan zijn op je kinderopvangtoeslag.
Ik noem het logisch nadenken. Hoeft toch niet allemaal uigekauwd te worden.
pi_178275066
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 08:24 schreef nelisb het volgende:
Hoeft toch ook niet.

Kinderopvang wordt bepaald door je salaris.
Je salaris als zzper wordt bepaald door allemaal regels, waaronder je urencriterium. Zeker in je eerste 3 jaar heb je zoveel extra aftrek als je de norm haalt, wat van grote invloed kan zijn op je kinderopvangtoeslag.
Ik noem het logisch nadenken. Hoeft toch niet allemaal uigekauwd te worden.
Nou ja, ik werk vooralsnog 2 dagen in loondienst, en verder zelfstandig. Haal het urencriterium dus niet. En dan kijken ze kennelijk naar het aantal uren dat het uwv registreert, wat dus alleen gebaseerd is op mijn loondienst. Ik vond het niet heel vanzelfsprekend. Mijn man is al jaren zzp'er, en er is nooit enig bewijs gevraagd van hoeveel uren hij eigenlijk maakt.
  dinsdag 3 april 2018 @ 12:28:56 #194
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_178275273
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 23:26 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Thanks. Dit is inderdaad wat duidelijker dan dat tekstje van de Belastingdienst. Mooiste is nog dat ze bij dat stukje dus verwijzen naar hun handleiding. Staat in die handleiding exact hetzelfde |:(
En dus verder geen uitleg zoals jij het nu uitlegt. Het vermoeden had ik al dat het zoiets moest zijn, maar goed, dacht voordat ik iets verkeerds invul, toch even checken.

^O^
Let wel op dat je deze BTW niet ook mag opgeven voor de KOR, mocht je daar gebruik van maken!
KuikenGuppy
  dinsdag 3 april 2018 @ 12:31:01 #195
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_178275306
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 07:43 schreef Bleie het volgende:
Zo, bezwaar is ingediend, en ik gebruik nu braaf een app om mijn administratie bij te houden. Beetje jammer wel dat dus echt nergens, voor zover ik heb kunnen vinden, vermeld wordt dat kinderopvangtoeslag ook een reden kan zijn om je uren bij te houden.
Staat gewoon hier?
https://www.belastingdien(...)pvangtoeslag/ik_werk

quote:
Houd er rekening mee dat u gewerkte uren aannemelijk moet kunnen maken, bijvoorbeeld met een urenadministratie.
KuikenGuppy
pi_178279977
Nou ja, ik heb er eenvoudigweg nooit aan gedacht dat dit een probleem zou zijn. En als je op zzp-sites kijkt, dan zie je het bijhouden van uren alleen maar vanwege het erkend worden als ondernemer. En omdat ik ervan uitging dat ik die uren toch niet zou halen, heb ik het dus niet bijgehouden. En heb ik ook niet op de site voor toeslagen gekeken. Die les heb ik dus geleerd.
  dinsdag 3 april 2018 @ 15:50:25 #197
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_178280125
Afgelopen week een redelijk vervelende situatie gehad die uiteindelijk weer mogelijkheden geeft tot mooie groei.

Op het moment werk ik vanuit huis met mijn webshop met een grote opslag ernaast. Ik was van plan in mijn loods een kantoorruimte te creeeren toen ik vorige week het bericht kreeg dat de hele loods ging sluiten en alle huurders en binnen enkele maanden uit moeten.

Nu ben ik vandaag bij een ander pand gaan kijken en dat ziet er super netjes uit. Mooie opslag op de begane grond en kantoorruimte boven (+/-200m2 totaal). Mijn vorige loods was gewoon een all-in prijs dus lekker makkelijk maar hier komen wel de kosten los bij.

Zijn er nog punten die ik over het hoofd zie qua extra kosten?

-Geen servicekosten
-GWL + internet voor eigen rekening
-Kleine bijdrage gemeentebelastingen (eigenaar dekt het grootste deel)
-Verzekeringen

Vanavond de knoop doorhakken maar nog een keer maar alles qua kosten goed op een rijtje zetten :)
pi_178284960
Wie doet er onderhoud?
Wat valt onder klein onderhoud.
Mijn verhuurder wil dat ik het onkruid doe bijvoorbeeld.
Schoonmaken? Doe je dat zelf?

Schiet mij zo te binnen.
  dinsdag 3 april 2018 @ 19:53:06 #199
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_178285055
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2018 19:48 schreef nelisb het volgende:
Wie doet er onderhoud?
Wat valt onder klein onderhoud.
Mijn verhuurder wil dat ik het onkruid doe bijvoorbeeld.
Schoonmaken? Doe je dat zelf?

Schiet mij zo te binnen.
Was inderdaad nog wat beknopt in de omschrijving. Zowel groot als klein onderhoud door de eigenaar (indien het niet iets is wat zelf gesloopt wordt door mij ;) ). Actieve VVE (betaald door eigenaar) die zorg draagt voor beveiliging, glazenwasser en onderhoud parkeerterrein.

Schoonmaken in principe zelf (niet veel werk voor mij werkzaamheden)
pi_178285488
Dat is mooi.
Meeste wel gehad denk ik dan, als ik even kijk naar mijn huurpand.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')