abonnement Unibet Coolblue
pi_179410253
Nouja het aantal zzp'ers groeit dus logischerwijs groeit dan ook de vraag naar boekhouders. Het is serieus werk wat maar een klein deel van NL zelf kan, en als ondernemer besteed je je tijd liever aan core business dan de administratie. Vrij logisch allemaal toch.
pi_179425885
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2018 22:49 schreef Stefanovic83 het volgende:
Nouja het aantal zzp'ers groeit dus logischerwijs groeit dan ook de vraag naar boekhouders. Het is serieus werk wat maar een klein deel van NL zelf kan, en als ondernemer besteed je je tijd liever aan core business dan de administratie. Vrij logisch allemaal toch.
Tja als je het zo bekijkt groeit alles hé. Meer zzp'ers betekent ook meer websites, meer adviseurs, meer verzekeringen....

Tegenwoordig zijn er zoveel online boekhoudoplossingen dat je zou denken dat veel zzp'ers het toch wel zelf doen (of tenminste proberen).
Facts don't care about your feelings
pi_179465768
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2018 16:57 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Tja als je het zo bekijkt groeit alles hé. Meer zzp'ers betekent ook meer websites, meer adviseurs, meer verzekeringen....

Tegenwoordig zijn er zoveel online boekhoudoplossingen dat je zou denken dat veel zzp'ers het toch wel zelf doen (of tenminste proberen).
Mwah, is niet altijd handig. Bij degenen die zelf hun boekhouding ingevoerd hebben ben ik meestal langer bezig met corrigeren dan met invoeren bij degenenen van wie ik gewoon een ouderwetse schoenendoos krijg bij wijze van spreken. Mensen menen dan dat alles aftrekbaar is en overal de BTW van teruggevraagd kan worden, ook al zit die er niet op etc. Maar ook de werking van de software blijft blijkbaar moeilijk, correct afboeken op debiteuren/crediteuren etc. Kosten uren extra tijd.
  dinsdag 29 mei 2018 @ 12:50:31 #244
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_179465800
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 12:48 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Mwah, is niet altijd handig. Bij degenen die zelf hun boekhouding ingevoerd hebben ben ik meestal langer bezig met corrigeren dan met invoeren bij degenenen van wie ik gewoon een ouderwetse schoenendoos krijg bij wijze van spreken. Mensen menen dan dat alles aftrekbaar is en overal de BTW van teruggevraagd kan worden, ook al zit die er niet op etc. Maar ook de werking van de software blijft blijkbaar moeilijk, correct afboeken op debiteuren/crediteuren etc. Kosten uren extra tijd.
Ik doe nu tegenwoordig ook veel zelf met e-boekhouden en mijn accountant begeleidt dat dan.
Ik heb de indruk dat ik nog net zo veel aan accountantskosten kwijt ben ;(
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_179465807
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 12:50 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Ik doe nu tegenwoordig ook veel zelf met e-boekhouden en mijn accountant begeleidt dat dan.
Ik heb de indruk dat ik nog net zo veel aan accountantskosten kwijt ben ;(
Inderdaad, omdat het hem net zo veel tijd kost.
  dinsdag 29 mei 2018 @ 12:53:56 #246
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_179465872
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 12:50 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Inderdaad, omdat het hem net zo veel tijd kost.
En ik heb een hoop meer gedoe zelf. ;(
Vooral ook omdat ik er megalaks in ben en dus elke keer aan het eind van het kwartaal alles nog moet gaan doen. |:(
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_179465912
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 12:53 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

En ik heb een hoop meer gedoe zelf. ;(
Vooral ook omdat ik er megalaks in ben en dus elke keer aan het eind van het kwartaal alles nog moet gaan doen. |:(
Daarom heb ik ook liever niet dat ondernemers dit zelf doen. Wel bijvoorbeeld een groter bedrijf dat iemand voor de administratie in dienst heeft. Maar eenmanszaken niet. Laat iedereen gewoon doen waar die goed in is.
  dinsdag 29 mei 2018 @ 12:59:19 #248
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_179465990
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 12:55 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Daarom heb ik ook liever niet dat ondernemers dit zelf doen. Wel bijvoorbeeld een groter bedrijf dat iemand voor de administratie in dienst heeft. Maar eenmanszaken niet. Laat iedereen gewoon doen waar die goed in is.
Het idee was dat ik dan meer inzicht had in mijn betalingen en wat er nog openstaat en zo.
Maar ik merk dat ik er echt zo ontzettend geen zin in heb elke keer. :@
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_179466607
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 12:59 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Het idee was dat ik dan meer inzicht had in mijn betalingen en wat er nog openstaat en zo.
Maar ik merk dat ik er echt zo ontzettend geen zin in heb elke keer. :@
Dat kun je dan beter bijhouden in een exceloverzicht. Veel sneller gebeurd.
  dinsdag 29 mei 2018 @ 13:30:16 #250
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_179466622
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 12:59 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Het idee was dat ik dan meer inzicht had in mijn betalingen en wat er nog openstaat en zo.
Maar ik merk dat ik er echt zo ontzettend geen zin in heb elke keer. :@
In ons facturatieprogramma voer ik een boekhoud export in om grip te houden op de betalingen. Onze boekhouder voert aan zijn kant ook een boekhoudexport uit. We doen dus uiteindelijk hetzelfde en dus kost hij hetzelfde.
Spoilers!
pi_179466905
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 13:30 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

In ons facturatieprogramma voer ik een boekhoud export in om grip te houden op de betalingen. Onze boekhouder voert aan zijn kant ook een boekhoudexport uit. We doen dus uiteindelijk hetzelfde en dus kost hij hetzelfde.
Maar dan moet je het wel bijhouden. Als je als ondernemer alleen aan het eind van het kwartaal je boekhouding bijwerkt, dan ben je nog niet up to date. Dan kun je beter je facturen even in een excelbestandje zetten en aanvinken of datum er bij zetten als ze betaald zijn. Dat is wel elke dag te doen.
  dinsdag 29 mei 2018 @ 13:51:14 #252
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_179467069
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 13:29 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dat kun je dan beter bijhouden in een exceloverzicht. Veel sneller gebeurd.
Heb ik wel eens geprobeerd en dat werkte ook niet. Ik ben gewoon een chaoot. Niet geschikt voor dat soort dingen. Ik meen dat ik het allemaal op een rij heb in mijn hoofd, maar dat is natuurlijk helemaal niet.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
  dinsdag 29 mei 2018 @ 14:01:38 #253
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_179467342
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 13:44 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Maar dan moet je het wel bijhouden. Als je als ondernemer alleen aan het eind van het kwartaal je boekhouding bijwerkt, dan ben je nog niet up to date. Dan kun je beter je facturen even in een excelbestandje zetten en aanvinken of datum er bij zetten als ze betaald zijn. Dat is wel elke dag te doen.
Klopt ja. Ik doe de boekhoudexports wekelijks en dan gaan er gelijk herinneringen uit. En een groot deel van de betalingen betreft kosten voor softwarelicenties, die worden pas verlengd als er betaald is. Ik kan een klant natuurlijk niet zonder licentie laten zitten dus het is eigenlijk een groot geheel van export, herinneringen en licenties verlengen achter elkaar door. Dat kost een uurtje per week, maximaal.

Na 14 jaar hebben we dit nu zo onder de knie dat het zo veel mogelijk uitbesteed is en het voor ons op alle fronten zo makkelijk mogelijk is. Maar we hebben jaren zitten kutten met Word en Excel en daarna met een gedrocht van een boekhoudprogramma. Nu hebben we Exact via de boekhouder met als plugin het facturatieprogramma eFactuurdirect. We doen nog enkel de facturatie, verwerking inkomende betalingen, uploaden bonnetjes en een klein stukje voorraadbeheer zelf. Dat is allemaal ook echt niet uit te besteden. Het kost 2 uur per week, maximaal. Lang leve boekhouders O+
Spoilers!
pi_179467344
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 12:48 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Mwah, is niet altijd handig. Bij degenen die zelf hun boekhouding ingevoerd hebben ben ik meestal langer bezig met corrigeren dan met invoeren bij degenenen van wie ik gewoon een ouderwetse schoenendoos krijg bij wijze van spreken. Mensen menen dan dat alles aftrekbaar is en overal de BTW van teruggevraagd kan worden, ook al zit die er niet op etc. Maar ook de werking van de software blijft blijkbaar moeilijk, correct afboeken op debiteuren/crediteuren etc. Kosten uren extra tijd.
Dat is zeker waar :P maar dat wil niet zeggen dat ondernemers het niet proberen. Paar klanten van me nu ook naar Tellow... lijkt allemaal heel makkelijk (en dat is de basis misschien ook) maar voor de boekhouder een hel. Ze zijn zelfs zo strikt dat je zonder factuur niet eens een boeking kan doen voor de btw. Dus als de klant bijv een factuur is kwijtgeraakt dan mag je het ook niet inboeken. Op zich misschien wel volgens de regels, maar ik kan er als boekhouder niet tegen als je dat niet gewoon in kan voeren. Dan moet je weer gaan wachten tot ze die factuur hebben opgevraagd...

En dan floept er automatisch een BTW aangifte uit... maar die kan je dan niet direct indienen :') dus je moet het alsnog overnemen op de aangifte van de Belastingdienst.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 29 mei 2018 @ 16:23:48 #255
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_179470297
Dan nog een vraagje voor de boekhouders onder ons ;) Krijg zojuist een brief van de belastingdienst binnen dat er over 2017 onjuiste BTW aangifte gedaan is. Dit is blijkbaar omdat de kosten voor Google Adwords officieel vanuit Ierland komen en dat de diensten dus uit een ander EU land komen. Dit heb ik zo nooit in mijn administratie gezet.

"Gebruikte u de niet-aangegeven diensten volledig voor belaste omzet? Dan hoeft u uw btw-aangiften over 2017 niet te corrigeren"

In dit geval hoeft er dus niks gecorrigeerd te worden, maar het vreemde is dat ik hier nog nooit iets over gehoord heb uit voorgaande jaren (terwijl het om substantiele bedragen op jaarbasis gaat xx.xxxx,xx). Gebruik adwords actief vanaf 2014.

Weten jullie of hier toevallig iets veranderd is in de boekhouding wat betreft Google/Adwords of zijn de voorgaande jaren hier ongemerkt doorheen geslipt bij de belastingdienst?
pi_179473303
Dag ondernemers, lopen er hier ook IT’ers rond?

Hoe bepaal je je uurtarief? Zijn hier cijfers van bekend?

Ben nu nog inoondienst maar in mijn branche kan je volgens mij als zelfstandige heel goed verdienen + lijkt het mij leuk om wisselende opdrachten te hebben. Alleen geen idee wat een gangbaar tarief is...
  dinsdag 29 mei 2018 @ 19:02:29 #257
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_179473553
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 18:52 schreef xaban06 het volgende:
Dag ondernemers, lopen er hier ook IT’ers rond?

Hoe bepaal je je uurtarief? Zijn hier cijfers van bekend?

Ben nu nog inoondienst maar in mijn branche kan je volgens mij als zelfstandige heel goed verdienen + lijkt het mij leuk om wisselende opdrachten te hebben. Alleen geen idee wat een gangbaar tarief is...
Hallo!

Het ligt er een beetje aan wie je klanten zijn. Wij hebben veel kleine bedrijven en die zijn niet bereid om dezelfde tarieven te betalen als gangbaar is bij grotere bedrijven. Wij vragen 67,50 per uur. Het komt zelden voor dat we een hele dag bij dezelfde klant zitten dus dagelijks 8 uur factureren haal je absoluut niet. Plus alle uren dienje kwijt bent voor aquisitie en om je bedrijf draaiende te houden. Het klinkt dus mooier dan het is ;)

Het probleem met systeembeheer is dat veel bedrijven afhankelijk van je zijn voor hun voortgang. Je kunt dus nooit op vakantie of raakt klanten net zo snel weer kwijt als je ze gevonden hebt.
Wij hebben gelukkig een collega-ondernemer gevonden waarmee we vakanties enzo afstemmen.

Binnenkort gaat ons uurtarief naar 75 euro per uur om bij meer klanten af te dwingen dat ze een contract met ons afsluiten, dan wordt hun uurtarief weer lager.
Spoilers!
pi_179473689
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 19:02 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Hallo!

Het ligt er een beetje aan wie je klanten zijn. Wij hebben veel kleine bedrijven en die zijn niet bereid om dezelfde tarieven te betalen als gangbaar is bij grotere bedrijven. Wij vragen 67,50 per uur. Het komt zelden voor dat we een hele dag bij dezelfde klant zitten dus dagelijks 8 uur factureren haal je absoluut niet. Plus alle uren dienje kwijt bent voor aquisitie en om je bedrijf draaiende te houden. Het klinkt dus mooier dan het is ;)

Het probleem met systeembeheer is dat veel bedrijven afhankelijk van je zijn voor hun voortgang. Je kunt dus nooit op vakantie of raakt klanten net zo snel weer kwijt als je ze gevonden hebt.
Wij hebben gelukkig een collega-ondernemer gevonden waarmee we vakanties enzo afstemmen.

Binnenkort gaat ons uurtarief naar 75 euro per uur om bij meer klanten af te dwingen dat ze een contract met ons afsluiten, dan wordt hun uurtarief weer lager.
Dank voor je reactie!

Wij huren (op mijn afdeling) momenteel iemand in via detachering voor 92.50/uur.

Daarnaast hebben we nog 2 andere ZZP’ers in dienst, geen idee wat we ze betalen, maar als ik zie wat voor auto’s ze rijden... :)

Ik werk voornamelijk met Linux (Red Hat). Doe weinig beheer, meer engineering, omgevingen opzetten.
pi_179474146
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 16:23 schreef Dribbel_ het volgende:
Dan nog een vraagje voor de boekhouders onder ons ;) Krijg zojuist een brief van de belastingdienst binnen dat er over 2017 onjuiste BTW aangifte gedaan is. Dit is blijkbaar omdat de kosten voor Google Adwords officieel vanuit Ierland komen en dat de diensten dus uit een ander EU land komen. Dit heb ik zo nooit in mijn administratie gezet.

"Gebruikte u de niet-aangegeven diensten volledig voor belaste omzet? Dan hoeft u uw btw-aangiften over 2017 niet te corrigeren"

In dit geval hoeft er dus niks gecorrigeerd te worden, maar het vreemde is dat ik hier nog nooit iets over gehoord heb uit voorgaande jaren (terwijl het om substantiele bedragen op jaarbasis gaat xx.xxxx,xx). Gebruik adwords actief vanaf 2014.

Weten jullie of hier toevallig iets veranderd is in de boekhouding wat betreft Google/Adwords of zijn de voorgaande jaren hier ongemerkt doorheen geslipt bij de belastingdienst?
Dat laatste. Google verlegt de BTW voor haar diensten. Deze voer je dus op het formulier bij 4b en kun je weer aftrekken als voorbelasting (als je met BTW-belaste omzet genereert).

Het schijnt dat veel ondernemers inzake Google uberhaupt geen BTW meenemen in de aangifte, of zelfs BTW uit het betaalde bedrag halen. Beide is onjuist waarbij de laatste variant voor een onterecht voordeel voor de ondernemer zorgt. Omdat Google aan moet geven aan wie ze BTW verleggen kan de Belastingdienst in grote lijnen controleren of deze instanties dat wel/niet hebben gedaan.

Gezien je zegt dat het om substantiële bedragen gaat zal je wel uit het systeem zijn gerold. Dan sturen ze kennelijk een briefje.
Dat je eerder nooit iets gehoord hebt zal wel komen omdat de belastingdienst nu pas zijn controlesysteem op orde heeft. :') Het is bij de belastingdienst een chaos. /understatement
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
  dinsdag 29 mei 2018 @ 19:50:57 #260
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_179474720
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 19:09 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Dank voor je reactie!

Wij huren (op mijn afdeling) momenteel iemand in via detachering voor 92.50/uur.

Daarnaast hebben we nog 2 andere ZZP’ers in dienst, geen idee wat we ze betalen, maar als ik zie wat voor auto’s ze rijden... :)

Ik werk voornamelijk met Linux (Red Hat). Doe weinig beheer, meer engineering, omgevingen opzetten.
Zoals ik zei, het ligt er aan wie je klanten zijn. Onze tandartspraktijken en advocatenkantoortjes gaan in geen miljoen jaar 92,50 per uur uitgeven helaas.

Maar er zijn zeker wel bedrijven die dat doen. Vooral aan specialisten zoals jij. Je moet je alleen afvragen of je potentiele klanten genoegen nemen met iemand die alleen een omgeving opzet. Dan moeten ze voor het beheer weer een ander gaan zoeken.
En verder willen veel klanten voor projecten niet op uurbasis werken maar een all-in prijs. Ook iets om rekening mee te houden.
Spoilers!
  donderdag 19 juli 2018 @ 13:31:09 #261
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_180581327
Zojuist werd ik gebeld door Essent. We zitten privé bij Nuon. De Essent verkoper beweerde dat ik voordeliger uit zou zijn met een zakelijk contract. Het verschil was een tientje of twee, best interessant op zich. Maar ik heb er m'n twijfels bij, mede omdat ik elders een kantoortje huur incl. stookkosten.

Wie heeft hier ervaring mee?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_180581498
Ik heb ook een keer telefoontje erover gehad, dat zakelijk goedkoper zou zijn dan prive en hij noemde wat bedragen. Uiteindelijk kwam het neer op ongeveer 21%. Dus ik zei, is dat verschil niet gewoon omdat je zakelijk over ex btw praat en bij particulier over incl :P Uhh nee hoor dat is het niet. Ja vast... waarom zouden ze de moeite doen om te bellen als ze er minder aan verdienen. Ik geloof er niet in en eerlijk gezegd voor tientjes zou ik ook de moeite niet doen. Nog los van het feit dat zakelijk de contracten en voorwaarden vaak slechter zijn.
Facts don't care about your feelings
  donderdag 19 juli 2018 @ 15:35:08 #263
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_180584602
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 13:39 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik heb ook een keer telefoontje erover gehad, dat zakelijk goedkoper zou zijn dan prive en hij noemde wat bedragen. Uiteindelijk kwam het neer op ongeveer 21%. Dus ik zei, is dat verschil niet gewoon omdat je zakelijk over ex btw praat en bij particulier over incl :P Uhh nee hoor dat is het niet. Ja vast... waarom zouden ze de moeite doen om te bellen als ze er minder aan verdienen. Ik geloof er niet in en eerlijk gezegd voor tientjes zou ik ook de moeite niet doen. Nog los van het feit dat zakelijk de contracten en voorwaarden vaak slechter zijn.
Ziggo heeft mij hier al 5 keer over gebeld. En inderdaad: het voordeel komt omdat ze praten over ex btw in vergelijking met incl. btw particulier.

Het komt erop neer dat particulier pakket goedkoper is. Daarom heb ik ook nog steeds een particulier abonnement.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_180585581
Inderdaad, oplichters zijn dat! Ze zeggen dat zakelijk goedkoper is, maar dat is puur omdat ze dan de BTW niet meetellen omdat je die zogenaamd terug kan vragen. Maar als je geen huisvestingskosten af kunt trekken heb je dat voordeel dus helemaal niet. En dan blijkt een particulier abonnement vaak juist goedkoper te zijn.
pi_180586228
Handboek startende ondernemer < in het eerste topic bericht bestaat niet meer..
  donderdag 19 juli 2018 @ 17:17:14 #266
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_180587982
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 16:29 schreef bbold het volgende:
Handboek startende ondernemer < in het eerste topic bericht bestaat niet meer..
Thanks, ik heb de link verwijderd.
Spoilers!
pi_180652180
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 15:35 schreef satecl het volgende:

[..]

Ziggo heeft mij hier al 5 keer over gebeld. En inderdaad: het voordeel komt omdat ze praten over ex btw in vergelijking met incl. btw particulier.

Het komt erop neer dat particulier pakket goedkoper is. Daarom heb ik ook nog steeds een particulier abonnement.
Klopt, ze hebben mij er ook al een paar keer over gebeld, proberen me wijs te maken dat ik met mijn bouw/klusbedrijf de volledige btw van mn tv en internet terug kan vragen. :')
  maandag 23 juli 2018 @ 09:35:20 #268
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_180668799
OK nuttige info, dank luitjes! ^O^
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  maandag 30 juli 2018 @ 23:40:07 #269
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_180845344
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juli 2018 17:17 schreef Lucky_Strike het volgende:
Thanks, ik heb de link verwijderd.
Handboek Ondernemen 2018

Dan mag deze wel toegevoegd worden.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_180846173
Heeft iemand hier als werkgever ervaring met het huisvesten van werknemers?
Vanwege moordende concurrentie op de arbeidsmarkt wil ik onze vacatures aantrekkelijker maken om huisvesting in onze hoofdstad aan te bieden. (niet gratis, wel tegen de kosten)

Met google kan ik niets vinden.
pi_180848963
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 00:42 schreef YebCar het volgende:
Heeft iemand hier als werkgever ervaring met het huisvesten van werknemers?
Vanwege moordende concurrentie op de arbeidsmarkt wil ik onze vacatures aantrekkelijker maken om huisvesting in onze hoofdstad aan te bieden. (niet gratis, wel tegen de kosten)

Met google kan ik niets vinden.
Hangt er vanaf. Het gaat dus niet om een dienstwoning of huisvesting op de werkplek, maar echt gewoon een huurwoning ergens in de stad? Dan geldt:

Als u een woning aan een werknemer ter beschikking stelt of de kosten van die woning vergoedt, is dit loon van de werknemer. Voor de waarde van deze terbeschikkingstelling of vergoeding gaat u uit van de huurwaarde in het economische verkeer. Dat is de huur die betaald zou moeten worden als de woning zou worden verhuurd.

Zie ook: https://www.belastingdien(...)ingen.html#HL-20.3.4
Facts don't care about your feelings
pi_180849768
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 08:58 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Hangt er vanaf. Het gaat dus niet om een dienstwoning of huisvesting op de werkplek, maar echt gewoon een huurwoning ergens in de stad? Dan geldt:

Als u een woning aan een werknemer ter beschikking stelt of de kosten van die woning vergoedt, is dit loon van de werknemer. Voor de waarde van deze terbeschikkingstelling of vergoeding gaat u uit van de huurwaarde in het economische verkeer. Dat is de huur die betaald zou moeten worden als de woning zou worden verhuurd.

Zie ook: https://www.belastingdien(...)ingen.html#HL-20.3.4
Ja, het ligt er meer aan wat voor constructies het handigst of voordeligst is.

ik dacht aan:

1) op de zaak kopen, zodat bv eigenaar wordt van appartement. Woonlasten dan berekenen op loonstrook (dmv huisvestingkosten oid)
2) zelfde als boven, maar dan particulier een huurcontract opstellen.

en denk dat je op 1) meer mogelijkheden hebt wanneer de werkcontracten beeindigd worden en de werknemers moeten verhuizen dan optie 2)

Ik weet niet of er nog andere mogelijkheden zijn mbt het aankoop van.
  dinsdag 31 juli 2018 @ 10:51:48 #273
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_180850581
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2018 23:40 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Handboek Ondernemen 2018

Dan mag deze wel toegevoegd worden.
Geregeld.
Spoilers!
pi_180850937
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 10:03 schreef YebCar het volgende:

[..]

Ja, het ligt er meer aan wat voor constructies het handigst of voordeligst is.

ik dacht aan:

1) op de zaak kopen, zodat bv eigenaar wordt van appartement. Woonlasten dan berekenen op loonstrook (dmv huisvestingkosten oid)
2) zelfde als boven, maar dan particulier een huurcontract opstellen.

en denk dat je op 1) meer mogelijkheden hebt wanneer de werkcontracten beeindigd worden en de werknemers moeten verhuizen dan optie 2)

Ik weet niet of er nog andere mogelijkheden zijn mbt het aankoop van.
Tja ik denk dat het beide niet zoveel uitmaakt want je moet het gewoon zien als loon voor je werknemer op basis van wat een normale huurprijs zou zijn. Fiscaal gezien dan, hoe het juridisch werkt weet ik niet. Je moet inderdaad erg oppassen over de bescherming van huurders want dan ontsla je straks iemand en dan krijg je hem niet uit die woning...
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 31 juli 2018 @ 11:14:13 #275
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_180850975
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 11:11 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Tja ik denk dat het beide niet zoveel uitmaakt want je moet het gewoon zien als loon voor je werknemer op basis van wat een normale huurprijs zou zijn. Fiscaal gezien dan, hoe het juridisch werkt weet ik niet. Je moet inderdaad erg oppassen over de bescherming van huurders want dan ontsla je straks iemand en dan krijg je hem niet uit die woning...
Als YepCar gewoon huur gaat vragen is het in principe gewoon een bedrijf die een woning koopt om te verhuren aan een particulier, alleen dan kiest hij zelf de huurder (mag dat in Amsterdam?). Die huurder geniet dan idd wel huurbescherming.
KuikenGuppy
pi_180851300
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 11:14 schreef Burdie het volgende:

[..]

Als YepCar gewoon huur gaat vragen is het in principe gewoon een bedrijf die een woning koopt om te verhuren aan een particulier, alleen dan kiest hij zelf de huurder (mag dat in Amsterdam?). Die huurder geniet dan idd wel huurbescherming.
Ja dat klopt, alleen weet niet of dat uitmaakt of ik dat in dezelfde BV zet.
Het is namelijk toch wel een anders soort bedrijfsvoering.

Dus wellicht is optie 1 handiger om de huurkosten op loonstrook te zetten. De woning op te nemen in bedrijfsinventaris/ontroerend goed en dan de kosten die gemaakt worden te verrekenen.

Dit alles snel uit mijn duim gezogen. Of het daadwerkelijk kan zal ik goed navragen bij de boekhouder (twijfel of hij het weet) en anders ook een hypotheekadviseur.
pi_180852489
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 11:34 schreef YebCar het volgende:

[..]

Ja dat klopt, alleen weet niet of dat uitmaakt of ik dat in dezelfde BV zet.
Het is namelijk toch wel een anders soort bedrijfsvoering.

Dus wellicht is optie 1 handiger om de huurkosten op loonstrook te zetten. De woning op te nemen in bedrijfsinventaris/ontroerend goed en dan de kosten die gemaakt worden te verrekenen.

Dit alles snel uit mijn duim gezogen. Of het daadwerkelijk kan zal ik goed navragen bij de boekhouder (twijfel of hij het weet) en anders ook een hypotheekadviseur.
Zelf zou ik wegblijven van dit soort arbeidsintensieve trajecten om potentiële werknemers te paaien.
De vraag is bovendien of men zit te wachten op het appartement van jouw keuze (locatie/prijs/voorzieningen etc.), en voor je het weer ben je een 'gewone' verhuurder.

Was je toch al van plan om geld te investeren in vastgoed, dan kan het wel interessant zijn. Verhuur dan bij voorkeur aan expats of jonge stelletjes die moeten verkassen zodra ze aan kinderen beginnen of als hun relatie klapt.

Houd ook in je achterhoofd dat je btw niet kunt verrekenen bij verhuur aan particulieren.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
pi_180852593
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2018 12:31 schreef Rockefellow het volgende:

[..]

Zelf zou ik wegblijven van dit soort arbeidsintensieve trajecten om potentiële werknemers te paaien.
De vraag is bovendien of men zit te wachten op het appartement van jouw keuze (locatie/prijs/voorzieningen etc.), en voor je het weer ben je een 'gewone' verhuurder.

Was je toch al van plan om geld te investeren in vastgoed, dan kan het wel interessant zijn. Verhuur dan bij voorkeur aan expats of jonge stelletjes die moeten verkassen zodra ze aan kinderen beginnen of als hun relatie klapt.

Houd ook in je achterhoofd dat je btw niet kunt verrekenen bij verhuur aan particulieren.
Onze ondernemingen (horeca) hebben het heel zwaar wegens tekort aan personeel. Vooral tijdens terrasseizoen maart-november.
Geen enkele amsterdammer wil meer in de horeca werken (of alleen hoogwaardig horeca) De mensen die willen, die komen van buiten Nederland, of buiten Amsterdam.

Huisvesting is eerste probleem waar ze tegenaan lopen. Vaak zijn het single personen. Dus een kamer is vaak voldoende.
Mochten ze kunnen huren gewoon als het de kosten dekt, scheelt het hun ook een hoop vergeleken met particuliere huur.

En ander bijkomend voordeel is dat ik vaak toch wat meer zekerheid heb. Want vandaag zijn er deze week al 6 medewerkers weggegaan omdat hun huur in Amsterdam is afgelopen. Ze moeten terug naar Italie en Polen omdat ze niets anders konden vinden. Dit terwijl we op volle toeren draaien.
pi_181543104
Hallo allemaal. Mijn man is ZZPer en heeft een bedrijf gespecialiseerd in aanleg/renovatie rookkanalen/schouwen/kachels.
Nu doet de situatie zich voor dat een klant, waarmee we in een ver stadium zijn qua opdracht (offerte goedgekeurd, voorwerkzaamheden geweest etc) en we nu een datum hebben geprikt voor het uiteindelijke werk. Deze klant mailde opeens dat ze graag de algemene voorwaarden nogmaals toegestuurd wilden hebben en of wij wel verzekerd zijn.
Nu is dat uiteraard geen probleem. De AV keurig gemaild, nummer Kamer van Koophandel en uitgelegd dat we volledig verzekerd zijn bij een bepaalde verzekeringsmaatschappij. Allemaal dus, nu de werkzaamheden al in gang zijn, maar goed dat kan.
Vervolgens mailen ze terug dat ze graag een kopie van de verzekeringspolis per mail toegestuurd willen krijgen. Dat heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt en er gaan wat alarmbellen af bij mij. Wellicht geheel onnodig.

Heeft iemand dit wel eens aan de hand gehad en is het een verzoek binnen de grenzen van ‘normaal’? Stel ik domme vragen? :@
  woensdag 29 augustus 2018 @ 14:13:54 #280
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_181545302
Het lijkt mij wat ver gaan idd :?.
Maar in welke regio werkt je man? Want zo iemand zoeken wij nog :+.
KuikenGuppy
pi_181545322
Als een aannemer aan de constructie van mijn woning gaat sleutelen zou ik ook willen weten of aangerichte schade tijdens werkzaamheden wordt gedekt door zijn verzekering.

De vragen worden wellicht wat laat gesteld. Maar vreemde vragen vind ik het niet.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
pi_181549877
quote:
1s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 14:13 schreef Burdie het volgende:
Het lijkt mij wat ver gaan idd :?.
Maar in welke regio werkt je man? Want zo iemand zoeken wij nog :+.
Hahaha regio Noord-Holland. Als je meer wilt weten stuur dan even een dm ;)
pi_181550086
quote:
0s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 14:14 schreef Rockefellow het volgende:
Als een aannemer aan de constructie van mijn woning gaat sleutelen zou ik ook willen weten of aangerichte schade tijdens werkzaamheden wordt gedekt door zijn verzekering.

De vragen worden wellicht wat laat gesteld. Maar vreemde vragen vind ik het niet.
Ik snap die vragen ook wel, alleen inzage in de polis gaat mij te ver. Ik heb schriftelijk aangegeven volledig verzekerd te zijn bij eventuele schade, dat moet toch voldoende zijn lijkt mij.
Eeh beetje verre vergelijking, maar Ik ga hen ook niet vragen om inzage in de financiele gegevens, omdat er misschien wel niet voldoende saldo is om te kunnen betalen. Misschien ben ik ouderwets, maar ik vind het toch wat ver gaan.
Mijn man is er tig keer vrijblijvend geweest, alles opgemeten, meegedacht met planningen en materiaal, mooie passende kachel uitgezocht voor een prachtige prijs, zelfs nog wat met de overall-prijs kunnen doen op hun verzoek en nu dit.
We zijn een erkend bedrijf met ruim 30 jaar ervaring en dit hebben we eigenlijk nog nooit zo meegemaakt, maar goed, ik zal een vriendelijke mail opstellen en ik denk dat ik het verzoek toch ga weigeren :{
  woensdag 29 augustus 2018 @ 17:28:19 #284
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_181550361
quote:
1s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 17:11 schreef NothingHappened het volgende:

[..]

Hahaha regio Noord-Holland. Als je meer wilt weten stuur dan even een dm ;)
Helaas, wij wonen in Brabant, net iets te ver denk ik ;).
KuikenGuppy
pi_181552123
quote:
1s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 17:18 schreef NothingHappened het volgende:

[..]

Ik snap die vragen ook wel, alleen inzage in de polis gaat mij te ver. Ik heb schriftelijk aangegeven volledig verzekerd te zijn bij eventuele schade, dat moet toch voldoende zijn lijkt mij.
Eeh beetje verre vergelijking, maar Ik ga hen ook niet vragen om inzage in de financiele gegevens, omdat er misschien wel niet voldoende saldo is om te kunnen betalen. Misschien ben ik ouderwets, maar ik vind het toch wat ver gaan.
Mijn man is er tig keer vrijblijvend geweest, alles opgemeten, meegedacht met planningen en materiaal, mooie passende kachel uitgezocht voor een prachtige prijs, zelfs nog wat met de overall-prijs kunnen doen op hun verzoek en nu dit.
We zijn een erkend bedrijf met ruim 30 jaar ervaring en dit hebben we eigenlijk nog nooit zo meegemaakt, maar goed, ik zal een vriendelijke mail opstellen en ik denk dat ik het verzoek toch ga weigeren :{
Ik zou hem denk ik onder het genot van een kopje koffie de polis laten doorspitten. Kan je hem gelijk uit interesse vragen waarom hij zo voorzichtig is en dat je dit nog niet eerder hebt meegemaakt. Daar komt vast een mooi verhaal uit. Er staat toch niets spannends in zo'n polis.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
pi_181584458
Youngtimer

Zakelijke brandstofkosten: 5000,-
Privé brandstofkosten: 1500,-
MRB: 2000,-
Verzekering 2000,-
Onderhoud 1000,-

Totaal: 11.500,-

Bijtelling: 1000,-


Mag je alle kosten (11.500,-) aftrekken, dus ook privé brandstofkosten?
pi_181585133
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 21:29 schreef xaban06 het volgende:
Youngtimer

Zakelijke brandstofkosten: 5000,-
Privé brandstofkosten: 1500,-
MRB: 2000,-
Verzekering 2000,-
Onderhoud 1000,-

Totaal: 11.500,-

Bijtelling: 1000,-


Mag je alle kosten (11.500,-) aftrekken, dus ook privé brandstofkosten?
Ja, daar betaal je bijtelling voor.
pi_181585981
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 21:29 schreef xaban06 het volgende:
Youngtimer

Zakelijke brandstofkosten: 5000,-
Privé brandstofkosten: 1500,-
MRB: 2000,-
Verzekering 2000,-
Onderhoud 1000,-

Totaal: 11.500,-

Bijtelling: 1000,-


Mag je alle kosten (11.500,-) aftrekken, dus ook privé brandstofkosten?
Ik mis de afschrijvingskosten?
pi_181586226
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 mei 2018 14:01 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Dat is zeker waar :P maar dat wil niet zeggen dat ondernemers het niet proberen. Paar klanten van me nu ook naar Tellow... lijkt allemaal heel makkelijk (en dat is de basis misschien ook) maar voor de boekhouder een hel. Ze zijn zelfs zo strikt dat je zonder factuur niet eens een boeking kan doen voor de btw. Dus als de klant bijv een factuur is kwijtgeraakt dan mag je het ook niet inboeken. Op zich misschien wel volgens de regels, maar ik kan er als boekhouder niet tegen als je dat niet gewoon in kan voeren. Dan moet je weer gaan wachten tot ze die factuur hebben opgevraagd...

En dan floept er automatisch een BTW aangifte uit... maar die kan je dan niet direct indienen :') dus je moet het alsnog overnemen op de aangifte van de Belastingdienst.
Zelf boekende klanten .. bij sommigen gaat het er echt heel netjes aan toe maar bij het gros ben je inderdaad meer tijd kwijt met corrigeren dan dat je zelf de schoenendoos erin had geklapt.

Ik had vorige week nog een pareltje in Acumulus :'( :@
Op dat soort momenten vind ik mijn werk echt even iets minder tof.
pi_181586596
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 22:53 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Zelf boekende klanten .. bij sommigen gaat het er echt heel netjes aan toe maar bij het gros ben je inderdaad meer tijd kwijt met corrigeren dan dat je zelf de schoenendoos erin had geklapt.

Ik had vorige week nog een pareltje in Acumulus :'( :@
Op dat soort momenten vind ik mijn werk echt even iets minder tof.
:P dat was een oud bericht. Overigens laatst weer contact gehad met Tellow en nu kun je wel correcties boeken of facturen met btw zonder dat je de factuur ook ingescanned hebt. Vond het ook al heel eigenaardig.
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 10:12:07 #291
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_181592064
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2018 22:00 schreef Makrolon het volgende:

Ja, daar betaal je bijtelling voor.
Vergeet ook dingen als parkeerkosten, wasstraat, ruitenwisservloeistof niet. Ik weet niet precies hoe ver je dit kunt doorvoeren, maar volgens mij zou je zelfs de tol betaald op je vakantieadres in de boekhouding kunnen opvoeren.
  vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:24:39 #292
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_181594895
quote:
1s.gif Op woensdag 29 augustus 2018 12:53 schreef NothingHappened het volgende:
Vervolgens mailen ze terug dat ze graag een kopie van de verzekeringspolis per mail toegestuurd willen krijgen. Dat heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt en er gaan wat alarmbellen af bij mij. Wellicht geheel onnodig.
Als ik zo'n mail zou krijgen, dan zou ik ook geirriteerd raken. Maar nu krijg jij hem, en ik sta er dus buiten. En dan bekijk je het wat koeler.

Het zou mij niks verbazen als deze klant een zeer slechte ervaring heeft gehad in het verleden. Zo is een vriend van mij verwikkeld in een rechtszaak met een ondernemer die een dakkapel heeft geplaatst, of althans, een poging daartoe heeft gedaan. Dus die vriend van mij zit met een paar gaten in z'n dak en bekijkt de wereld van aannemers nu heel anders.

Dus ik zeg: mail kopie polis en klaar :Y
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 5 oktober 2018 @ 09:13:39 #293
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_182330058
Kan een van jullie boekhouders hier eens uitsluitsel over geven?

WGR / Vraag over creditnota's verwerken in administratie
Spoilers!
pi_183250280
Ik zit de 2Doc Schone Schijn te kijken, over een ondernemer met meer dan een miljoen euro schuld.

Als je wilt leren wat je vooral niet moet doen als ondernemer, dan moet je deze docu kijken.
Spoilers!
pi_183250392
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 20:22 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik zit de 2Doc Schone Schijn te kijken, over een ondernemer met meer dan een miljoen euro schuld.

Als je wilt leren wat je vooral niet moet doen als ondernemer, dan moet je deze docu kijken.
Zal het ff doorsturen naar de helft van m'n klanten :')
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 4 december 2018 @ 17:02:21 #296
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_183533987
Wat doen jullie eigenlijk met jullie FOR/Stamrecht? Ik heb nu 2 jaar FOR apart gezet in mijn eenmanszaak maar verder nog niks specifieks mee gedaan.

De eenmanszaak gaat nu omgezet worden in een BV dus gaan die 2 jaar (en eventueel 2018) afgestort worden. Maar ik heb me hier nog steeds niet echt in verdiept. Het banksparen lijkt met de huidige rentes sowieso nergens op uit te draaien en wil dus kijken wat de overige opties zijn en dan afwegen of ik wel op deze manier vermogen voor "later" op wil bouwen.

Benieuwd hoe/wat jullie doen. Alvast bedankt!
  dinsdag 4 december 2018 @ 19:09:39 #297
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_183535936
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 17:02 schreef Dribbel_ het volgende:
Wat doen jullie eigenlijk met jullie FOR/Stamrecht? Ik heb nu 2 jaar FOR apart gezet in mijn eenmanszaak maar verder nog niks specifieks mee gedaan.

De eenmanszaak gaat nu omgezet worden in een BV dus gaan die 2 jaar (en eventueel 2018) afgestort worden. Maar ik heb me hier nog steeds niet echt in verdiept. Het banksparen lijkt met de huidige rentes sowieso nergens op uit te draaien en wil dus kijken wat de overige opties zijn en dan afwegen of ik wel op deze manier vermogen voor "later" op wil bouwen.

Benieuwd hoe/wat jullie doen. Alvast bedankt!
Als je je eenmanszaak inbrengt in een BV waarom beding je dan geen stamrecht bij je eigen BV? Kun je het geld in ieder geval in de zak houden.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_183538104
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2018 19:09 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Als je je eenmanszaak inbrengt in een BV waarom beding je dan geen stamrecht bij je eigen BV? Kun je het geld in ieder geval in de zak houden.
Heeft dat zin als het gaat om een FOR opgebouwd over twee boekjaren?

(Vraag ik uit interesse .. bij een klant van mij is dit onlangs op advies van de fiscalist niet op die manier gebeurd namelijk terwijl er ongeveer 25.000 was opgebouwd)
pi_183541014
quote:
1s.gif Op maandag 19 november 2018 20:22 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik zit de 2Doc Schone Schijn te kijken, over een ondernemer met meer dan een miljoen euro schuld.

Als je wilt leren wat je vooral niet moet doen als ondernemer, dan moet je deze docu kijken.
Ik heb net echt met verbazing gekeken. Gewoon ff rustig een BMW kopen, terwijl je een miljoen aan schuld hebt. :')
  woensdag 5 december 2018 @ 18:23:00 #300
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_183553857
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2018 20:31 schreef Twinkle20 het volgende:

[..]

Heeft dat zin als het gaat om een FOR opgebouwd over twee boekjaren?

(Vraag ik uit interesse .. bij een klant van mij is dit onlangs op advies van de fiscalist niet op die manier gebeurd namelijk terwijl er ongeveer 25.000 was opgebouwd)
Of het zin heeft ligt, zoals alles in de fiscaliteit, aan de feiten en omstandigheden. Simpel gezegd: inbrengen in de BV is uitstel van (belasting)betaling en/of wegvloeien/vastzetten van liquiditeit.

Er zijn situaties te bedenken waarin aftikken van de FOR de voorkeur geniet. Ik vroeg mij alleen af wat je reden was om het niet te doen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 10 januari 2019 @ 18:00:08 #301
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_184323201
Vol!
KuikenGuppy
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')