abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_174058566


Welkom in het ondernemerstopic van FOK!
Ben je eigenaar van een (eenmans)bedrijf of van plan een eigen bedrijfje op te starten? Dan bevind je je in het juiste topic.

Handige links:
Kamer van Koophandel
Handboek Ondernemen 2018
De verschillende rechtsvormen van een onderneming
Lancelots, forum voor ZZP’ers
Voorbeeld jaarrekening
Uitleg urencriterium
Wanneer ondernemer voor de belastingdienst
Wat houd je netto over van je omzet?
Ondernemersforum van de kamer van koophandel

Ondernemertests. Ben ik geschikt als ondernemer?
E-Scan (betaald)
Kamer van koophandel ondernemerstest
Eigenbaasworden.nl

Ondernemers op Fok:
Crutch (videoproductiebedrijf, o.a. bedrijfsvideo's)
Terrorizer (wijnhandel)
SecurityException (technologische ontwikkeling websites)
Hi_flyer (logopediepraktijk)
vincm (ict-freelancer)
Burdie (communicatie advies en webshops)
PeterPastoor (webshop Amerikaanse producten)
jefjef (werving- en selectiebureau)
JoshuaL (webhosting en ontwikkeling software)
Psy-freak (crisismanagement)
jochem8 (allround-ict'er)
Blue_note (online modehandel)
MariaEtcetera (freelance tekstschrijver/vertaler)
ex (allround-ict'er)
Jwvdiermen (icter, webapplicaties)
Skv (marketingbureau en spellenwebshop)
Drommolsch85 (videoproducties, ict, mobiele websites)
Mvr.poes (webwinkel woonaccesoires)
Vivi (journalist/tekstschrijver, mobiele espressobar)
Snoepje5 (Webwinkel)
TigerXtrm (webhosting)
Intelligence (IT)
Anno2012 (...)
Impossiebruuu(websites, -winkels, -applicaties)
Glasshouse (glasprojecten, in oprichting)
Stoeltafel (parkeerplaats)
YoshiBignose (administratie, websites)
RBWO (webshop games, consoles, accessoires)
Teeno (webshop motorolie, auto-onderhoud)
Flipsen (reisorganisatie Argentinië)
Audreyoot (schoenenwinkel)
_dirkjan_ (internetdiensten en affiliate marketing)
teamlead (interim management en consultancy in customer care)
_Flash_ (ontwikkelen van websoftware)
marcel9z9 (veiligheidskundige, stralingsdeskundige en lead auditor)
CherryLips (vertaler)
Crientj (Webdeveloper, webshop telecomaccessoires)
Jamievs (incassobureau)
Alexxxxx (bedrijfswagenjournalist plus)
Drakin (massagepraktijk, webshop)
nelisb (Productiebedrijf en groothandel in barbecue producten)
Lucky_Strike (systeembeheer, voiptelefonie)
goed_volk (bedrijf dat spellen maakt)

Wil je in dit lijstje, of juist eruit, meld het dan even.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lucky_Strike op 31-07-2018 10:51:12 ]
Facts don't care about your feelings
pi_174058584
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 19:23 schreef Multichef het volgende:
Even voorstellen, lees al tijdje mee;

Sinds 2016 ben ik via crowdfunding franchiser geworden van een restaurant / bar. Loopt erg goed, mooie omzetstijging sinds overname, hard werken, maar dat wist ik wel...

Zal in plaats van lurken m'n steentje proberen bij te dragen in dit topic!
Je kon beginnen met het openen van een nieuw topic als je de laatste post hebt gedaan ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 18:20 schreef bloodymary1 het volgende:
Haha, zit ik hier gisteren over mijn zit/sta/fietswerkplek te vertellen, zie ik daarna dit bij DWDD voorbijkomen.
Het kan dus nog gekker. _O-

https://dewerelddraaitdoor.bnnvara.nl/media/377356
wtf :')
Facts don't care about your feelings
pi_174059519
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 19:49 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Je kon beginnen met het openen van een nieuw topic als je de laatste post hebt gedaan ;)

Ik heb dat niet gezien en eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik ook niet wist dat dit gebruikelijk was, excuses!
pi_174059576
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2017 20:28 schreef Multichef het volgende:

[..]

Ik heb dat niet gezien en eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik ook niet wist dat dit gebruikelijk was, excuses!
Ok. Succes in de horeca, blijft veel uren maken en hard werken.
Facts don't care about your feelings
pi_174059747
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 20:31 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ok. Succes in de horeca, blijft veel uren maken en hard werken.
Dankje! Ik ben me op dit moment aan 't orienteren op een zaak erbij; komende tijd wordt dus niet alleen maar in de keuken draaien, maar weer veel tijd doorbrengen met de accountant
pi_174059874
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2017 20:39 schreef Multichef het volgende:

[..]

Dankje! Ik ben me op dit moment aan 't orienteren op een zaak erbij; komende tijd wordt dus niet alleen maar in de keuken draaien, maar weer veel tijd doorbrengen met de accountant
Oh ja dat is beter. Als je al het werk door personeel kan laten doen en zelf zorgt dat je beetje manager speelt dan kun je wel geld verdienen.
Facts don't care about your feelings
pi_174059903
Het enige nadeel vind ik wel dat ik een zaak heb waar mensen komen, dus ik ben dan wel aan de openingstijden gebonden zolang ik geen personeel heb.
Af en toe een uurtje eerder naar huis zit er dus niet in :P
Maar aan de andere kant is het ook wel weer leuk, want ik ben graag met mensen bezig.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_174060140
Welkom Multichef, klinkt goed.
Ben je de enige eigenaar of doe je het met iemand samen?
Veel personeel?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_174060183
Deze week 2 personeelsleden een contract voor onbepaalde tijd gegeven en vorige week iemand aangenomen.

Voor het eerst dat ik het allemaal zelf heb moeten doen.

Leuke dingen! Volgende week dan ook met het team uit eten.
pi_174060383
quote:
2s.gif Op donderdag 28 september 2017 20:54 schreef junkiexp het volgende:
Welkom Multichef, klinkt goed.
Ben je de enige eigenaar of doe je het met iemand samen?
Veel personeel?
Ik doe het samen met m'n vriendin; zij is gastvrouw / ik sta in de keuken. Naast ons 2 staan er 42 personen op de loonlijst, waarvan 8 fulltime. Meerendeel is dus student die dit als bijbaantje heeft!
  zaterdag 30 september 2017 @ 16:27:03 #11
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_174093882
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2017 21:03 schreef Multichef het volgende:

[..]

Ik doe het samen met m'n vriendin; zij is gastvrouw / ik sta in de keuken. Naast ons 2 staan er 42 personen op de loonlijst, waarvan 8 fulltime. Meerendeel is dus student die dit als bijbaantje heeft!
Top reactie in dat andere horeca investering topic trouwens 👍🏻
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  woensdag 4 oktober 2017 @ 16:15:08 #12
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_174190438
Ik had een apart topic geopend, maar hier onder de kenners (hopelijk) ook nog maar een keer de vraag: Weet iemand een goede planningstool?
Ik moet ontwerpwerk en werkplaatswerkzaamheden inplannen. Zou mooi zijn wanneer ik een product in verschillende onderdelen zou kunnen knippen en er prio's aan kan geven.

Iemand ervaring met een bepaalde tool?

Oja, momenteel een man of 6 in het bedrijf, maar we zijn groeiende.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_174392445
irritatie: klanten die het concept netto betalingskorting niet snappen en dus bruto betalingskorting pakken
pi_174405127
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 09:59 schreef Certeco het volgende:
irritatie: klanten die het concept netto betalingskorting niet snappen en dus bruto betalingskorting pakken
Wat is dat dan.... Je berekent de korting over het bedrag excl. btw ipv incl. btw ofzo?
Facts don't care about your feelings
pi_174407621
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 22:26 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Wat is dat dan.... Je berekent de korting over het bedrag excl. btw ipv incl. btw ofzo?
Yes.
pi_174410232
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 01:05 schreef nelisb het volgende:

[..]

Yes.
En wat maakt dat uit?

10% korting over ex. of incl. maakt geen verschil. Ja 10% korting over ex bedrag berekenen en dan als incl. bedrag optellen wel maar dat klinkt belachelijk.

En al zou je een vast bedrag als korting geven, dan is het toch juist beter als de klant denkt dat het een bruto betalingskorting is? :P
Facts don't care about your feelings
  zaterdag 14 oktober 2017 @ 10:18:21 #17
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_174410437
quote:
5s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 16:15 schreef goed_volk het volgende:
Ik had een apart topic geopend, maar hier onder de kenners (hopelijk) ook nog maar een keer de vraag: Weet iemand een goede planningstool?
Ik moet ontwerpwerk en werkplaatswerkzaamheden inplannen. Zou mooi zijn wanneer ik een product in verschillende onderdelen zou kunnen knippen en er prio's aan kan geven.

Iemand ervaring met een bepaalde tool?

Oja, momenteel een man of 6 in het bedrijf, maar we zijn groeiende.
Voor mijn werkzaamheden (geen planning) gebruik ik Filemaker Pro 15. Database-programma waarin je alles, ook planning, kunt doen met behulp van allerlei templates die erbij zitten.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_174417574
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 09:50 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

En wat maakt dat uit?

10% korting over ex. of incl. maakt geen verschil. Ja 10% korting over ex bedrag berekenen en dan als incl. bedrag optellen wel maar dat klinkt belachelijk.

En al zou je een vast bedrag als korting geven, dan is het toch juist beter als de klant denkt dat het een bruto betalingskorting is? :P
Heeft met de btw aangifte te maken.
Als ze de korting van het bedrag zonder btw afhalen kan ik en de klant de btw gewoon opgeven zoals op de factuur staat.

Halen ze het af van het bedrag + btw moet ik een credit maken over het teveel in rekening gebrachte btw.
Veel te omslachtig. Want btw boeit verder niet.

http://vwgnijhof.nl/nieuws/betalingskorting-en-btw/
pi_174421297
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 17:40 schreef nelisb het volgende:

[..]

Heeft met de btw aangifte te maken.
Als ze de korting van het bedrag zonder btw afhalen kan ik en de klant de btw gewoon opgeven zoals op de factuur staat.

Halen ze het af van het bedrag + btw moet ik een credit maken over het teveel in rekening gebrachte btw.
Veel te omslachtig. Want btw boeit verder niet.

http://vwgnijhof.nl/nieuws/betalingskorting-en-btw/
Ah op zo'n manier. Dus Certeco geeft op z'n factuur 3% korting aan en de klant zou 3% van het bedrag excl. btw eraf moeten halen, maar ze rekenen 3% korting over het factuurbedrag incl. btw. Tja, verbaast me eerlijk gezegd niet zo dat ze dat doen. Je kan dan beter zelf aangeven wat het te betalen bedrag is na de korting, of het kortingsbedrag.
Facts don't care about your feelings
pi_174427196
De leveranciers waar ik betalingskorting afspraken mee hebt vermelden het kortingsbedrag op de factuur, dan bestaan er geen onduidelijkheden over.

Overigens is het voor mijn eigen administratie wel veel extra werk, ik gebruik scan en herken en daar zit geen functie op om een betalingskorting in te geven.
Dus dat moet ik op elke factuur apart boeken.

Maar aan de andere kant is dat wel 4-5K per jaar dus dat is wel de moeite :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_174427551
Ik heb klanten die met 60 dagen betalen en 3% korting willen en krijgen.
De “ergste” is 72 dagen en 2 % korting.
😂
pi_174446718
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 oktober 2017 21:23 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Je kan dan beter zelf aangeven wat het te betalen bedrag is na de korting, of het kortingsbedrag.
Zelfs dan proberen klanten toch meer korting te pakken, of ruim buiten de kortingsperiode te betalen en toch korting te pakken. Heel clever denken ze dan een paar tientjes te besparen, terwijl er dan bij een volgende keer gewoon 10% bovenop de prijs gaat.
Win-win situatie: zij blij omdat ze denken voordeel te behalen - ik blij omdat ik daadwerkelijk meer voordeel behaal.
pi_174448524
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2017 10:13 schreef Certeco het volgende:

[..]

Zelfs dan proberen klanten toch meer korting te pakken, of ruim buiten de kortingsperiode te betalen en toch korting te pakken. Heel clever denken ze dan een paar tientjes te besparen, terwijl er dan bij een volgende keer gewoon 10% bovenop de prijs gaat.
Win-win situatie: zij blij omdat ze denken voordeel te behalen - ik blij omdat ik daadwerkelijk meer voordeel behaal.
:) maar als er een kredietbeperking op zit dan betaal ik die standaard nooit. Nou betaal ik ook nooit te laat maar goed, vind dat niet echt de manier hoe je om gaat met klanten.
Facts don't care about your feelings
pi_174517059
Hi Fok-ers!

Ik run een bedrijf waarmee we onder andere workshops geven op het gebied van financiën. Ontzettend leuk en het loopt naar behoren. De workshops zijn plug-and-play. De onderwerpen staan vast en hebben geen (of minimale) aanpassing nodig aan de klant waar we hem geven.

Vandaag kreeg ik een e-mail van een potentiële klant. Deze heeft ons verzocht een van onze workshops te geven, maar dan flink aangepast naar de specifieke branche van deze organisatie. Kers op de taart: de workshop moet worden gegeven in Londen. Heel cool - een kans die we graag pakken!

Maar nu is het tijd voor een goede offerte. Want naast het feit dat we dit erg graag willen doen, willen we natuurlijk ook vergoed worden voor het werk dat er in zit. Helaas hebben we geen ervaring met offertes/facturen die bewerkelijk zijn zoals deze. Daarom ben ik erg benieuwd hoe jullie dit aan zouden pakken.

1) Als je jouw dienst/product moet aanpassen aan de wens van de klant, brengen jullie deze voorwerk uren dan in rekening?

2) Logischerwijs wil ik mijn hotel- en vliegkosten kunnen declareren aan de klant. Maar wat zouden jullie in dit geval doen met reistijd? Normaal gesproken reken ik geen reistijd, maar dit is een uitzonderlijk geval. Ik ben misschien wel 10 uur onderweg voor een workshop van 2 uur. Dat is tijd waarin ik thuis ook andere omzet had kunnen genereren.

3) Is het gangbaar om andere zaken te declareren? Bijvoorbeeld hotel of maaltijd, om scherp te zijn zodra ik mijn dienst lever?

4. Zie ik nu nog zaken over het hoofd?

Zoals jullie lezen: ik heb weinig ervaring met buitenlandse werktrips, maar eens moet de eerste keer zijn. Ik heb er in ieder geval alvast genoeg voorpret van! :-)
pi_174526661
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 16:45 schreef Onverlaat11 het volgende:
Hi Fok-ers!

Ik run een bedrijf waarmee we onder andere workshops geven op het gebied van financiën. Ontzettend leuk en het loopt naar behoren. De workshops zijn plug-and-play. De onderwerpen staan vast en hebben geen (of minimale) aanpassing nodig aan de klant waar we hem geven.

Vandaag kreeg ik een e-mail van een potentiële klant. Deze heeft ons verzocht een van onze workshops te geven, maar dan flink aangepast naar de specifieke branche van deze organisatie. Kers op de taart: de workshop moet worden gegeven in Londen. Heel cool - een kans die we graag pakken!

Maar nu is het tijd voor een goede offerte. Want naast het feit dat we dit erg graag willen doen, willen we natuurlijk ook vergoed worden voor het werk dat er in zit. Helaas hebben we geen ervaring met offertes/facturen die bewerkelijk zijn zoals deze. Daarom ben ik erg benieuwd hoe jullie dit aan zouden pakken.

1) Als je jouw dienst/product moet aanpassen aan de wens van de klant, brengen jullie deze voorwerk uren dan in rekening?

2) Logischerwijs wil ik mijn hotel- en vliegkosten kunnen declareren aan de klant. Maar wat zouden jullie in dit geval doen met reistijd? Normaal gesproken reken ik geen reistijd, maar dit is een uitzonderlijk geval. Ik ben misschien wel 10 uur onderweg voor een workshop van 2 uur. Dat is tijd waarin ik thuis ook andere omzet had kunnen genereren.

3) Is het gangbaar om andere zaken te declareren? Bijvoorbeeld hotel of maaltijd, om scherp te zijn zodra ik mijn dienst lever?

4. Zie ik nu nog zaken over het hoofd?

Zoals jullie lezen: ik heb weinig ervaring met buitenlandse werktrips, maar eens moet de eerste keer zijn. Ik heb er in ieder geval alvast genoeg voorpret van! :-)
lijkt me logisch dat je hotel/voedsel/reis gecompenseerd worden..vaak met nota achteraf
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 00:19:12 #26
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_174530017
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 16:45 schreef Onverlaat11 het volgende:
Daarom ben ik erg benieuwd hoe jullie dit aan zouden pakken.
Ik zit met een paar trainers in een coworking space. En zij brengen al die zaken gewoon in rekening bij de klant, tegen de normale uurtarieven (d.w.z. 60+ euro), vaak met wat buffer uren want klant komt altijd met extra zaken die aangepast worden.

Als ze er geen zin in hebben, dan pak je gewoon een andere klus.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_174532646
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 00:19 schreef Hallmark het volgende:

Als ze er geen zin in hebben, dan pak je gewoon een andere klus.
Als het toch altijd zo simpel was :')
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 11:20:49 #28
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_174534646
quote:
0s.gif Op donderdag 19 oktober 2017 16:45 schreef Onverlaat11 het volgende:
Hi Fok-ers!

Ik run een bedrijf waarmee we onder andere workshops geven op het gebied van financiën. Ontzettend leuk en het loopt naar behoren. De workshops zijn plug-and-play. De onderwerpen staan vast en hebben geen (of minimale) aanpassing nodig aan de klant waar we hem geven.

Vandaag kreeg ik een e-mail van een potentiële klant. Deze heeft ons verzocht een van onze workshops te geven, maar dan flink aangepast naar de specifieke branche van deze organisatie. Kers op de taart: de workshop moet worden gegeven in Londen. Heel cool - een kans die we graag pakken!

Maar nu is het tijd voor een goede offerte. Want naast het feit dat we dit erg graag willen doen, willen we natuurlijk ook vergoed worden voor het werk dat er in zit. Helaas hebben we geen ervaring met offertes/facturen die bewerkelijk zijn zoals deze. Daarom ben ik erg benieuwd hoe jullie dit aan zouden pakken.

1) Als je jouw dienst/product moet aanpassen aan de wens van de klant, brengen jullie deze voorwerk uren dan in rekening?

2) Logischerwijs wil ik mijn hotel- en vliegkosten kunnen declareren aan de klant. Maar wat zouden jullie in dit geval doen met reistijd? Normaal gesproken reken ik geen reistijd, maar dit is een uitzonderlijk geval. Ik ben misschien wel 10 uur onderweg voor een workshop van 2 uur. Dat is tijd waarin ik thuis ook andere omzet had kunnen genereren.

3) Is het gangbaar om andere zaken te declareren? Bijvoorbeeld hotel of maaltijd, om scherp te zijn zodra ik mijn dienst lever?

4. Zie ik nu nog zaken over het hoofd?

Zoals jullie lezen: ik heb weinig ervaring met buitenlandse werktrips, maar eens moet de eerste keer zijn. Ik heb er in ieder geval alvast genoeg voorpret van! :-)
Ik moet in een andere sector ook wel eens naar het buitenland voor een training oid. Wat al aangedragen is, alle kosten die je maakt moet je als pass through kosten beschouwen in je offerte. Niet alleen ticket en hotel, maar ook parkeren op schiphol, taxi in London, drank, maaltijden enz. Uiteraard alles tegen redelijkheid (dit staat overigens ook altijd in mijn contracten verwoord omdat ik met partijen werk die vaak een travel policy hebben). Je zou evt. kunnen afspreken dat je de grote posten hotel en ticket op voorhand voorlegt voor approval.

Reistijd gaat bij mij altijd van deur tot deur. Wanneer er een overnachting in zit, dan reken ik van huis naar hotel. Avond en nacht beschouw ik als eigen tijd, maar terugreis gaat ook weer vanaf het moment dat ik vertrek totdat ik thuis op de oprit sta. Uiteraard zijn werkuren ter plaatse ook deel van de factuur.

Als je klant een zakelijke partij is, zullen ze van bovenstaande echt niet opkijken. Zelf moet je ook de guts hebben om het gewoon zakelijk te spelen. Uren die je voor hen onderweg bent kun je inderdaad niet voor een ander werken. Misschien dat je een deel van je voorbereiding nog kunt doen op de luchthaven of in het vliegtuig? Dan maximaliseer je voor jezelf de inkomsten, omdat die uren dubbel betaald worden :)
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:56:41 #29
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_174536927
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 09:17 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Als het toch altijd zo simpel was :')
Ben het met je eens dat het niet altijd zo simpel is... Maar ik zie gewoon teveel ondernemers die de klant laten voorschrijven wat het tarief is.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 14:14:04 #30
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_174538558
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 12:56 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Ben het met je eens dat het niet altijd zo simpel is... Maar ik zie gewoon teveel ondernemers die de klant laten voorschrijven wat het tarief is.
Er heerst helaas nog vaak een "voor jou tien anderen" klimaat.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_174538830
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 14:14 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Er heerst helaas nog vaak een "voor jou tien anderen" klimaat.
Ja meestal omdat die er ook zijn :P Natuurlijk als jij ergens goed in bent en uurtarieven van 80+ hanteert en je klanten zat hebt dan kun je zelf kiezen wat je aanneemt en wat niet. De meeste ZZP'ers hebben die luxe niet.
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 14:56:35 #32
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_174539442
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 14:26 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ja meestal omdat die er ook zijn :P Natuurlijk als jij ergens goed in bent en uurtarieven van 80+ hanteert en je klanten zat hebt dan kun je zelf kiezen wat je aanneemt en wat niet. De meeste ZZP'ers hebben die luxe niet.
Nou eerlijk gezegd is de markt in 10 jaar tijd wel veranderd. Veel mensen zijn noodgedwongen zzp-er geworden en werken voor een minimaal tarief. Daarnaast volgens mij ook nog wel een aantal mensen die dachten snel een hoop geld te verdienen.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 16:06:35 #33
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_174540717
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 14:26 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ja meestal omdat die er ook zijn :P Natuurlijk als jij ergens goed in bent en uurtarieven van 80+ hanteert en je klanten zat hebt dan kun je zelf kiezen wat je aanneemt en wat niet. De meeste ZZP'ers hebben die luxe niet.
Ik begrijp wat je zegt en ik heb de luxe dat ik in die eerste groep val. Echter, ongeacht wat je doet en de hoeveelheid concurrentie moet je jezelf mijns inziens niet verloochenen en niet voor een appel en een ei opdrachten aannemen. Als een opdrachtgever weet dat er mensen zijn die voor een dergelijk tarief de opdracht uitvoeren, zullen ze ook in de toekomst niet meer betalen. Je prijst jezelf daarmee uit de markt als je het mij vraagt.

Je hebt een bepaalde kwaliteit en take it or leave it.
pi_174542307
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 14:56 schreef jajablahblah het volgende:

[..]

Nou eerlijk gezegd is de markt in 10 jaar tijd wel veranderd. Veel mensen zijn noodgedwongen zzp-er geworden en werken voor een minimaal tarief. Daarnaast volgens mij ook nog wel een aantal mensen die dachten snel een hoop geld te verdienen.
Ja dat is toch precies wat ik zeg of bedoel je het anders?

quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 16:06 schreef Coelho het volgende:

[..]

Ik begrijp wat je zegt en ik heb de luxe dat ik in die eerste groep val. Echter, ongeacht wat je doet en de hoeveelheid concurrentie moet je jezelf mijns inziens niet verloochenen en niet voor een appel en een ei opdrachten aannemen. Als een opdrachtgever weet dat er mensen zijn die voor een dergelijk tarief de opdracht uitvoeren, zullen ze ook in de toekomst niet meer betalen. Je prijst jezelf daarmee uit de markt als je het mij vraagt.

Je hebt een bepaalde kwaliteit en take it or leave it.
Ja, maar nogmaals dat is makkelijk gezegd. Vooral als starter neem je liever wat meer opdrachten om toch maar werk te hebben en je portfolio uit te breiden. Maar ook als je geen starter bent en er is minder vraag in jouw branche dan moet je toch iets gaan doen. Uurtarief verlagen is één, maar bijvoorbeeld meer geld in marketing steken is natuurlijk onder aan de streep hetzelfde.
Facts don't care about your feelings
pi_174542357
Inderdaad makkelijk gezegd. Ik heb er zelf geen last van, heb eerder te veel klanten dan te weinig, maar zie het bij mijn klanten wel vaak gebeuren. Beter een laag tarief en nog wat inkomsten hebben dan helemaal niets. Wat moeten ze anders?
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 17:42:03 #36
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_174542496
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 17:31 schreef bloodymary1 het volgende:
Inderdaad makkelijk gezegd. Ik heb er zelf geen last van, heb eerder te veel klanten dan te weinig, maar zie het bij mijn klanten wel vaak gebeuren. Beter een laag tarief en nog wat inkomsten hebben dan helemaal niets. Wat moeten ze anders?
In mijn sector is het tarief 80-100. Je ziet dat de mensen die (uit wanhoop?) tarieven accepteren van 60 of minder daar maanden in blijven zitten (want projectmatig). Dan kun je soms beter 1-2 maanden wachten om te zien of er iets tegen een hoger tarief voorbij komt. Lastig uiteraard, maar je moet je expertise niet te grabbel gooien. Kwaliteit kost geld.
pi_174542597
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 17:42 schreef Coelho het volgende:

[..]

In mijn sector is het tarief 80-100. Je ziet dat de mensen die (uit wanhoop?) tarieven accepteren van 60 of minder daar maanden in blijven zitten (want projectmatig). Dan kun je soms beter 1-2 maanden wachten om te zien of er iets tegen een hoger tarief voorbij komt. Lastig uiteraard, maar je moet je expertise niet te grabbel gooien. Kwaliteit kost geld.
Ik denk dat jij je geen voorstelling kunt maken hoe het er in andere branches aan toe kan gaan.
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 18:04:38 #38
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_174542795
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 17:49 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Ik denk dat jij je geen voorstelling kunt maken hoe het er in andere branches aan toe kan gaan.
Misschien niet, maar ik ken wel de ZZP timmerlieden uit mijn direct omgeving die op een bepaald moment voor ¤15 per uur stonden te werken. Dan kun je zeggen dat alles beter is dan geen werk, maar voor dat geld kún je gewoon geen bedrijf voeren. Misschien dat je met heel veel uren net voldoende hebt om van te leven, maar je kun je er niet van verzekeren. Val je van een steiger af dan ben je met wat pech voor de rest van je leven klaar. Je bouwt geen pensioen op, laat staan dat je een buffer opbouwt voor slechtere tijden. Ik denk oprecht dat als dat je situatie is, dat je dan beter helemaal niets kunt doen of maar moet besluiten dat het ondernemerschap (op dat moment) niet bij je past.
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 19:14:00 #39
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_174543987
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 18:04 schreef Coelho het volgende:

[..]
maar voor dat geld kún je gewoon geen bedrijf voeren.

Nee dat kan ook niet, maar helaas zijn er áltijd mensen die dan toch onder het tarief gaan.
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_174544254
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 18:04 schreef Coelho het volgende:

[..]

Misschien niet, maar ik ken wel de ZZP timmerlieden uit mijn direct omgeving die op een bepaald moment voor ¤15 per uur stonden te werken. Dan kun je zeggen dat alles beter is dan geen werk, maar voor dat geld kún je gewoon geen bedrijf voeren. Misschien dat je met heel veel uren net voldoende hebt om van te leven, maar je kun je er niet van verzekeren. Val je van een steiger af dan ben je met wat pech voor de rest van je leven klaar. Je bouwt geen pensioen op, laat staan dat je een buffer opbouwt voor slechtere tijden. Ik denk oprecht dat als dat je situatie is, dat je dan beter helemaal niets kunt doen of maar moet besluiten dat het ondernemerschap (op dat moment) niet bij je past.
Ik heb klanten die leven van 10.000 per jaar... tja wat kan je ervan zeggen. Als je ¤15 p/u vraagt maar wel 60u per week kan werken voor een klant/baas die alles voor de rest regelt kun je toch nog leven. Als je je wil verzekeren zit je dan inderdaad op minimumloon.

Sommige mensen kunnen ook gewoon niet veel. Heb klanten die na 4 jaar nog niet begrijpen wanneer een kwartaal begint en eindigt :')
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 20 oktober 2017 @ 20:17:06 #41
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_174545021
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 19:28 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik heb klanten die leven van 10.000 per jaar... tja wat kan je ervan zeggen. Als je ¤15 p/u vraagt maar wel 60u per week kan werken voor een klant/baas die alles voor de rest regelt kun je toch nog leven. Als je je wil verzekeren zit je dan inderdaad op minimumloon.

Maar dat soort mensen moet je eigenlijk toch tegen zichzelf in bescherming nemen? Als die een arm breken dan lopen ze zo achter de feiten aan dat ze bij wijze van spreken zo de schuldsanering in moeten omdat ze het nooit meer bij elkaar gewerkt krijgen. Zeker nu de economie en daarbij de bouw weer aangetrokken is moet je juist dit soort mensen toch stimuleren om zo snel mogelijk weer voor een baas aan de slag te gaan.

Ik ben niet voor veel overheidsregulering, maar een van de betere dingen in het regeerakkoord is wat mij betreft het vaststellen van een minimumloon voor ZZPers, al had het van mij nog wel wat hoger mogen liggen dan de 18(?) euro die ze nu voor ogen hebben.
pi_174547974
Werken voor ¤15 p/u of uitkering trekken 8} Ondernemers zijn mislukte werknemers toch... krijgen nooit meer een baan.
Facts don't care about your feelings
pi_174555549
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 22:01 schreef YoshiBignose het volgende:
Werken voor ¤15 p/u of uitkering trekken 8} Ondernemers zijn mislukte werknemers toch... krijgen nooit meer een baan.
15 euro per uur? Zoveel? Een droombaan dus!
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_174589180
Ik zou tekenen voor 60 euro per uur, ik heb in 2 jaar tijd nog geen 1000 euro uit de zaak gehaald :p

Maar wij willen het bedrijf eerst laten groeien, en dan pas loon.
Gaat thuis allemaal net, maar soms is het wel balen dat je niet alle luxe kunt veroorloven die je voorheen had.
Maar dat is investeren in de toekomst :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_174590048
quote:
2s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:36 schreef junkiexp het volgende:
Ik zou tekenen voor 60 euro per uur, ik heb in 2 jaar tijd nog geen 1000 euro uit de zaak gehaald :p

Maar wij willen het bedrijf eerst laten groeien, en dan pas loon.
Gaat thuis allemaal net, maar soms is het wel balen dat je niet alle luxe kunt veroorloven die je voorheen had.
Maar dat is investeren in de toekomst :)
Zolang je nog een 750i kan betalen... ;)
Facts don't care about your feelings
pi_174590134
quote:
0s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:54 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Zolang je nog een 750i kan betalen... ;)
Nee die is al een tijdje weg helaas, toen zat ik nog in loondienst :'(
Daar heb ik echt spijt van, beste auto die ik ooit gehad heb.
Maar was echt te gek, als die stilstond was het al bijna 200 euro per maand aan belasting en verzekering.
1:5 in de stad is geen optie als arme ondernemer :P
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_174590241
quote:
2s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:36 schreef junkiexp het volgende:
Ik zou tekenen voor 60 euro per uur, ik heb in 2 jaar tijd nog geen 1000 euro uit de zaak gehaald :p

Maar wij willen het bedrijf eerst laten groeien, en dan pas loon.
Gaat thuis allemaal net, maar soms is het wel balen dat je niet alle luxe kunt veroorloven die je voorheen had.
Maar dat is investeren in de toekomst :)
Wat voor zaak heb je dan?
pi_174590357
quote:
1s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:58 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Wat voor zaak heb je dan?
Ik heb in NL een webshop, en in Belgie ben ik precies een jaar geleden een handelszaak met webshop gestart.
In België heb ik een showroom met een kantoorruimte en magazijn.
De zaak in België is met de inkomsten van NL gefinancierd en zodoende heb ik praktisch alles zonder financiering kunnen doen, alleen een RC van 10K.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_174592645
quote:
2s.gif Op zondag 22 oktober 2017 21:55 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Nee die is al een tijdje weg helaas, toen zat ik nog in loondienst :'(
Daar heb ik echt spijt van, beste auto die ik ooit gehad heb.

Ook paar keer in gereden (740i dan) maar die had er gas ingebouwd... weg vermogen. Voor de rest een dikke wagen hoor, maar moet eerlijk toegeven dat de Lexus LS 400 die ik langer gehad heb en uit hetzelfde jaar echt beter was (behalve op uiterlijk en rijgedrag natuurlijk). Maar inderdaad beetje dure auto voor erbij.
Facts don't care about your feelings
pi_174593481
quote:
2s.gif Op zondag 22 oktober 2017 22:01 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ik heb in NL een webshop, en in Belgie ben ik precies een jaar geleden een handelszaak met webshop gestart.
In België heb ik een showroom met een kantoorruimte en magazijn.
De zaak in België is met de inkomsten van NL gefinancierd en zodoende heb ik praktisch alles zonder financiering kunnen doen, alleen een RC van 10K.
Ahh oké. Goed bezig! Als je de groei maar blijft zien is t niet zo erg om er nog geen loon uit te halen. Je weet waar je t voor doet
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')