abonnement Unibet Coolblue
pi_174051697
Zijn er manieren om de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen? Nu zijn de maanden. September/oktober sowieso wel lastig vanwege het natte en weer en toch nog temperatuur boven de 10 C.

Nu is de vochtigheid 71% binnen. De ramen staan op een kier voor het doorluchten, in principe is dit niet nodig vanwege de mechanische ventilatie, maar goed.

Huis is goed geïsoleerd dus stoken heb ik vanaf april niet meer gedaan, en het is zo'n 21/22 graden overdag en in de avond 20. Afentoe stook ik hem ff op naar de 23 voor de droge lucht maar dan zweten we weg.

Snachts houd ik ook de ramen open op een kier voor de dan wat drogere buitenlucht maar zodra het weer overdag wordt loopt de hygrometer weer op naar de 70%.

Iemand enig idee om het naar beneden te krijgen?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  donderdag 28 september 2017 @ 13:41:45 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_174051907
Tada!

Een luchtontvochter



Of een airco installeren uiteraard maar is wat prijziger. Bepaalde planten helpen ook.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_174052092
Planten tegen de luchtvochtigheid?

Bij ons wordt het op de slaapkamer in de winter ook te vochtig. Het is de koudste ruimte. Wij gaan het te lijf met een luchtontvochtiger en met van die bakjes met zo'n zakje dat je dan een paar keer moet vervangen. Verwarmen zal ook werken.
Onder deze lijn niet schrijven
pi_174053261
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2017 13:30 schreef spierbal het volgende:
in principe is dit niet nodig vanwege de mechanische ventilatie, maar goed.

Kan je de MV een stand hoger zetten?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 28 september 2017 @ 15:19:56 #5
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174053569
Eigenlijk zijn er drie mogelijkheden:

1) ventileren
2) ventileren
3) ventileren

Heb je je (mechnische) ventilatie open/aan?
Ventilatiegleuven/roosters open?

Juist bij goed geisoleerde woningen is te weinig ventileren meestal het probleem.

Oh ja, en natuurlijk ventileren!

Overigens is 70% niet echt een groot probleem. Ideaal is tussen de 50 en de 60%. Daar zit je iets boven. (bijvoorbeeld met ventileren )
Tot nooit .......
pi_174053579
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2017 13:53 schreef marzman het volgende:
Planten tegen de luchtvochtigheid?

Bij ons wordt het op de slaapkamer in de winter ook te vochtig. Het is de koudste ruimte. Wij gaan het te lijf met een luchtontvochtiger en met van die bakjes met zo'n zakje dat je dan een paar keer moet vervangen. Verwarmen zal ook werken.
Met die bakjes moet ik hier altijd aan denken :')
  donderdag 28 september 2017 @ 16:41:21 #7
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_174054949
De oplossing is inderdaad ventileren, juist bij een goed geisoleerd huis, maar zoals eerder al gemeld, 70% is geen echt probleem, als de temperatuur hoog genoeg is. Bij 70% luchtvochtigheid en een luchttemperatuur van 20 graden ligt het dauwpunt op 14.4 graden. In een goed geïsoleerd huis zullen je muren die temperatuur nooit krijgen, dus heb je geen condensprobleem.

Naar comfort toe is bij een goed geïsoleerd en geventileerd huis juist eerder een te lage luchtvochtigheid een gebruikelijk probleem.
pi_174055902
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 15:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Kan je de MV een stand hoger zetten?
Ja dat kan zeer zeker, hij blaast continu verse lucht in. Alles. Is nu vooral het probleem dat het buiten ook vochtig en dan alsnog meer vocht in huis blaas. Ik merk ook als ik hem juist zachter zet dat het wat terug loopt, minimaal.

Daarbij heb ik dit trouwens ieder jaar in deze maanden, buiten september en oktober is de luchtvochtigheid altijd wel tussen de 40 en 60. Heel soms onder 40 maar dat is makkelijker bij te stellen.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_174056811
Een MV box blaast niet in maar zuigt af. Zaak is dus roosters te openen en dan zou het prima moeten zijn.
Laat die handjes wapperen!
pi_174059431
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 18:26 schreef Gieliovd het volgende:
Een MV box blaast niet in maar zuigt af. Zaak is dus roosters te openen en dan zou het prima moeten zijn.
En hier heb jij het antwoord dus, die kan je ruimte niet vacuum zuigen als je niks aanvoeren doet zuigt die ook niet.
pi_174060458
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2017 17:32 schreef spierbal het volgende:

Ja dat kan zeer zeker, hij blaast continu verse lucht in. Alles. Is nu vooral het probleem dat het buiten ook vochtig en dan alsnog meer vocht in huis blaas. Ik merk ook als ik hem juist zachter zet dat het wat terug loopt, minimaal.
Je overmaat aan vocht ontstaat door de bronnen in huis zoals je oksels, koken, planten en andere vloeistoffen die verdampen. Door koude lucht van buiten in te zuigen en warme vochtige lucht uit te blazen (via de MV die idd zuigt en niet blaast!!) zou de relatieve vochtigheid moeten afnemen. Als dat proces niet (voldoende) werkt, s er iets mis; of met de MV, of met de invoer of met je meting (locatie?).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174060469
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 18:26 schreef Gieliovd het volgende:
Een MV box blaast niet in maar zuigt af. Zaak is dus roosters te openen en dan zou het prima moeten zijn.
Dat, dus check eerst de ventilatiestroom en je verwarming.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174062237
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 15:19 schreef Speekselklier het volgende:
Eigenlijk zijn er drie mogelijkheden:

1) ventileren
2) ventileren
3) ventileren

Heb je je (mechnische) ventilatie open/aan?
Ventilatiegleuven/roosters open?

Juist bij goed geisoleerde woningen is te weinig ventileren meestal het probleem.

Oh ja, en natuurlijk ventileren!

Overigens is 70% niet echt een groot probleem. Ideaal is tussen de 50 en de 60%. Daar zit je iets boven. (bijvoorbeeld met ventileren )
Zeer veel ventileren gaat in deze tijd van het jaar de vochtigheid niet echt noemenswaardig omlaag brengen als je niet stookt. Simpelweg omdat de buitenlucht gemiddeld genomen ook ontzettend veel vocht bevat.

Natuurlijk moet je wel normaal ventileren en 24/7 de MV box laten draaien om het leefvocht af te voeren.
pi_174062399
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 21:05 schreef blomke het volgende:

[..]

Je overmaat aan vocht ontstaat door de bronnen in huis zoals je oksels, koken, planten en andere vloeistoffen die verdampen. Door koude lucht van buiten in te zuigen en warme vochtige lucht uit te blazen (via de MV die idd zuigt en niet blaast!!) zou de relatieve vochtigheid moeten afnemen. Als dat proces niet (voldoende) werkt, s er iets mis; of met de MV, of met de invoer of met je meting (locatie?).
Overdag is alleen de temperatuur nauwelijks lager dan de buitenlucht, en 's nachts heeft de buitenlucht door afkoeling een relatieve vochtigheid van 99% (bijna elke nacht/vroege ochtend ontstaat in deze tijd wel een beetje tot zeer dichte mist). Het vochtgehalte van die zeer vochtige lucht zal dan door opwarming binnenshuis iets dalen wel dalen, maar het temperatuurverschil blijft beperkt, dus verschil in relatieve luchtvochtigheid ook.
pi_174062416
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 18:26 schreef Gieliovd het volgende:
Een MV box blaast niet in maar zuigt af. Zaak is dus roosters te openen en dan zou het prima moeten zijn.
ik heb hete luchtverwarming. Die blaast verse zuurstof en de afzuiging zuigt af. Dus in mijn geval wel.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_174063050
Ook bij regen kan je beter blijven ventileren om de vochtigheid om laag te brengen.

Mechanische ventilatie op stand 2 zetten als je thuis bent of 3 bij veel mensen/feestje/douchen.

Waar haalt die helelucht verwarming zijn toevoer vandaan dan?
Eerst denken, dan typen
pi_174063155
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 22:44 schreef Piger het volgende:
Ook bij regen kan je beter blijven ventileren om de vochtigheid om laag te brengen.

Mechanische ventilatie op stand 2 zetten als je thuis bent of 3 bij veel mensen/feestje/douchen.

Waar haalt die helelucht verwarming zijn toevoer vandaan dan?
CV naar de hetelucht, klein circuit, hier komt ie binnen op een warmtewisselaar waar een blazer op staat die alles naar beneden blaast. De blazer zuigt verse lucht aan, staat bij een dakraam die je open kan doen, en die nu dus ook open staat.

In principe hoe het zelfs in de map van oplevering staat dat het beste alles dicht gehouden kan worden, op het ene raam na, omdat alles geregeld wordt voor de aanvoer van verse lucht en afvoer van "vuile" lucht.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_174063598
Met deze buitentemperaturen en vochtigheid is 70% heel normaal en daarnaast voor het comfort ook niet echt een probleem

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')