abonnement Unibet Coolblue
pi_174051300
Ik ga binnenkort een huis verbouwen, waarbij o.a. de elektriciteit opnieuw wordt aangelegd. Het leek me een goed moment om gelijk wat domotica in te bouwen, in ieder geval het centraal kunnen bedienen van lampen. Het belangrijkste is alleen dat de lampen ook op de traditionele manier kunnen werken, dus gewoon direct aan het lichtnet met een schakelaar, bestaan er systemen waarbij je dit naadloos kan laten samenwerken? Zodat ik niet afhankelijk ben van software en dat ik altijd kan terugvallen op de normale schakelaars?
pi_174051366
Ik lees even mee voor ons nieuwe huis. Op mn werk maken ze gebruik van dali die dat heeft maar weet niet of dat ook voor thuisgebruik geschikt is.
...everyone's afraid, but that's no excuse...
  donderdag 28 september 2017 @ 13:24:00 #3
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_174051573
Ja dat is er in de vorm van klik aan klik uit. Afgekort op forums als kaku ;) ze hebben enorm veel. Jij zou bv een inbouw dimmer kunnen nemen. Die kan je via een afstand bediening, pc of met een draadloze schakelaar bedienen. Die draadloze schakelaar kan je ipv de huidige schakelaar doen maae ook ergens willekeurig op de muur plakken.

Kijk eens naar Domoticz dat is gratis en snel en makkelijk te begrijpen. Koop er een ontvanger / zender (433mhz) en een raspberrypi voor en je kan via dat programma alles van kaku bedienen.

Je kan zelfs tijd schakelaars maken maar bv ook een beweging sensor ergens plaatsen en die de opdracht geven om een lamp / lampen aan/uit te schakelen.

En als je dat allemaal leuk vind kan je echt van alles gaan doen! Van apparaten aan / uit zetten, tv bedienen, sonos aan/uit en harder/zachter zetten. Sterker nog stel je sonos staat aan en je wil tv kijken dan zet je die aan en het systeem zet je sonos uit en zo zijn er extreem veel voordelen! Rolgordijnen bedienen van somfy kan bv ook maar ook een zonnescherm.

Dit laatste vereist wel wat meer tijd en je zal even goed in de materie moeten duiken maar met een zeer actief forum is dat prima te doen. En het is allemaal niet extreem duur wat het juist zo leuk maakt.


Oh 1 ding..... het werkt zeer verslavend :D
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_174051599
Klikaanklik uit heeft dit dacht ik. Een zender voor het lichtnet om te schakelen. Daarbij kan je een draadloze schakelaar kopen voor het geval je wifi oid uitvalt.

Kosten wel 30 p.s. plus de internet module, ik dacht 100 euro.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_174052366
KaKu is beginnersspul, daar zou ik niet aan beginnen als je het écht leuk aan wil pakken. Kijk dan gewoon eens naar Hue icm bv. Domoticz en wat spul op de 868Mhz (Z-Wave) band, wat (i.t.t. KaKu) wél tweerichtingsverkeer is.

De mogelijkheden zijn met zo'n setup (en er zijn vergelijkbare producten tov Domoticz die hetzelfde kunnen maar net een beetje anders) vrijwel oneindig, en je kan veel automatiseren.
pi_174052492
Domotica heb je in vele soorten met allen hun voor- en nadelen.

Het begint een beetje met klik-aan-klik-uit, hetgeen een relatief goedkoop systeem is en is primair bedoeld voor het gebruik als 'extra'. Een echt Domotica systeem zou ik het echter niet willen noemen, daarvoor zijn de mogelijkheden weer te beperkt.

Je kunt ook gaan voor KNX. Dit is zo ongeveer weer de top en heeft als voordeel dat de mogelijkheden enorm zijn, maar als nadeel dat het duur en ook best ingewikkeld is.

Daar tussenin heb je tegenwoordig enkele tientallen systemen als Somfy, Z-Wave, ENOcean, Apple HomeKit, Qbus en ga zo maar door.
Een en ander is ook weer afhankelijk of je een bedraad of draadloos systeem wil hebben. In het verleden was de gedachte dat bedraad beter is, maar dit is inmiddels echt wel achterhaald.

Eerste en belangrijkste dat je moet doen is voor jezelf bepalen wat je nu precies wil doen met je Domotica. Wil je alleen wat lampen schakelen? Of ook je verwarming en wil je deze ook vanaf je vakantieadres nog bedienen etc etc.
Zodra je dit weet kun je gaan kijken welke systemen voldoen aan je eisen.

Zelf heb ik mijn gehele woning voorzien van Homematic. (http://www.eq-3.de/)
Dit is in Nederland nog niet heel bekend, maar in Duitsland een van de marktleiders.
Men is nu zelfs samenwerking aangegaan met enkele van de grotere schakelmateriaal leveranciers om Homematic te implementeren in hun systemen.
Een redelijk geprijst systeem met degelijke componenten die zowel bedraad alsook draadloos kunnen zijn.
HM is heel eenvoudig in te stellen en tegelijk ook met zeer uitgebreide programmeringen te besturen, oftewel geschikt voor zowel de iemand die thuis is in programmeren alsook de beginner die 'klein' wil beginnen, maar wel de optie wil behouden om eventueel in de toekomst ook meer ingewikkelde programmeringen te maken.

Belangrijkste is wel dat dus eerst heel goed je kader bepaald en je goed inleest op het internet, want het blijft niet goedkoop dus om te voorkomen dat je over een jaar erachter komt dat het toch niet is wat je zoekt en je vervolgens alles moet vervangen kan je een lieve duit kosten.
"All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
pi_174052637
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 13:24 schreef ook_gek het volgende:
Ja dat is er in de vorm van klik aan klik uit. Afgekort op forums als kaku ;) ze hebben enorm veel. Jij zou bv een inbouw dimmer kunnen nemen. Die kan je via een afstand bediening, pc of met een draadloze schakelaar bedienen. Die draadloze schakelaar kan je ipv de huidige schakelaar doen maae ook ergens willekeurig op de muur plakken.

Kijk eens naar Domoticz dat is gratis en snel en makkelijk te begrijpen. Koop er een ontvanger / zender (433mhz) en een raspberrypi voor en je kan via dat programma alles van kaku bedienen.

Je kan zelfs tijd schakelaars maken maar bv ook een beweging sensor ergens plaatsen en die de opdracht geven om een lamp / lampen aan/uit te schakelen.

En als je dat allemaal leuk vind kan je echt van alles gaan doen! Van apparaten aan / uit zetten, tv bedienen, sonos aan/uit en harder/zachter zetten. Sterker nog stel je sonos staat aan en je wil tv kijken dan zet je die aan en het systeem zet je sonos uit en zo zijn er extreem veel voordelen! Rolgordijnen bedienen van somfy kan bv ook maar ook een zonnescherm.

Dit laatste vereist wel wat meer tijd en je zal even goed in de materie moeten duiken maar met een zeer actief forum is dat prima te doen. En het is allemaal niet extreem duur wat het juist zo leuk maakt.

Oh 1 ding..... het werkt zeer verslavend :D
Ik heb dat klikaanuit in het verleden geinstalleerd bij m'n ouders maar tot nu toe alleen maar ellende mee (vertraging tussen drukken en aangaan lamp, batterijen moeten steeds vervangen worden, niet betrouwbaar omdat het draadloos is), ik zoek eigenlijk naar een meer solide oplossing, liefste bedraad, maar ik vrees dat dat er niet is :@

Zit te denken om zelf iets te bouwen
pi_174052730
De mogelijkheden hierin zijn echt eindeloos. Zo eindeloos dat ik het zelf niet eens meer wil uitzoeken, maar liever mijn eisenlijstje over de schutting van een aannemer gooi. En dat zegt nogal wat. Constructietechnisch is het aan te raden om jezelf wel goed voor te bereiden. Dat wil zeggen, overal extra loze pijpen en het liefste 10 extra per kamer. Daarbij al deze pijpen volduwen met cat6 en het liefste een beetje meer. Zorg dat je iedere baksteen kan bekabelen.
pi_174052769
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 14:21 schreef Sony het volgende:
Domotica heb je in vele soorten met allen hun voor- en nadelen.

Het begint een beetje met klik-aan-klik-uit, hetgeen een relatief goedkoop systeem is en is primair bedoeld voor het gebruik als 'extra'. Een echt Domotica systeem zou ik het echter niet willen noemen, daarvoor zijn de mogelijkheden weer te beperkt.

Je kunt ook gaan voor KNX. Dit is zo ongeveer weer de top en heeft als voordeel dat de mogelijkheden enorm zijn, maar als nadeel dat het duur en ook best ingewikkeld is.

Daar tussenin heb je tegenwoordig enkele tientallen systemen als Somfy, Z-Wave, ENOcean, Apple HomeKit, Qbus en ga zo maar door.
Een en ander is ook weer afhankelijk of je een bedraad of draadloos systeem wil hebben. In het verleden was de gedachte dat bedraad beter is, maar dit is inmiddels echt wel achterhaald.

Eerste en belangrijkste dat je moet doen is voor jezelf bepalen wat je nu precies wil doen met je Domotica. Wil je alleen wat lampen schakelen? Of ook je verwarming en wil je deze ook vanaf je vakantieadres nog bedienen etc etc.
Zodra je dit weet kun je gaan kijken welke systemen voldoen aan je eisen.

Zelf heb ik mijn gehele woning voorzien van Homematic. (http://www.eq-3.de/)
Dit is in Nederland nog niet heel bekend, maar in Duitsland een van de marktleiders.
Men is nu zelfs samenwerking aangegaan met enkele van de grotere schakelmateriaal leveranciers om Homematic te implementeren in hun systemen.
Een redelijk geprijst systeem met degelijke componenten die zowel bedraad alsook draadloos kunnen zijn.
HM is heel eenvoudig in te stellen en tegelijk ook met zeer uitgebreide programmeringen te besturen, oftewel geschikt voor zowel de iemand die thuis is in programmeren alsook de beginner die 'klein' wil beginnen, maar wel de optie wil behouden om eventueel in de toekomst ook meer ingewikkelde programmeringen te maken.

Belangrijkste is wel dat dus eerst heel goed je kader bepaald en je goed inleest op het internet, want het blijft niet goedkoop dus om te voorkomen dat je over een jaar erachter komt dat het toch niet is wat je zoekt en je vervolgens alles moet vervangen kan je een lieve duit kosten.
In eerste instantie wil ik alleen lampen kunnen schakelen, later misschien meer. Ik wil het liefste niet draadloos omdat je dan altijd gezeik hebt met vertragingen, verbinding configureren, batterijen, veiligheidsrisico, plus het is gewoon duurder. Aangezien ik straks alle muren open heb liggen is het supersimpel overal draadjes aan te leggen, dus dat heeft wel de voorkeur.
pi_174052801
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 14:34 schreef Stratotanker het volgende:
De mogelijkheden hierin zijn echt eindeloos. Zo eindeloos dat ik het zelf niet eens meer wil uitzoeken, maar liever mijn eisenlijstje over de schutting van een aannemer gooi. En dat zegt nogal wat. Constructietechnisch is het aan te raden om jezelf wel goed voor te bereiden. Dat wil zeggen, overal extra loze pijpen en het liefste 10 extra per kamer. Daarbij al deze pijpen volduwen met cat6 en het liefste een beetje meer. Zorg dat je iedere baksteen kan bekabelen.
Vandaar dit topic, ik zie door de bomen het bos niet meer, maar misschien moet ik inderdaad naar elk stopcontact en schakelaar een extra cat6 leggen, en dan zien we later wel wat we ermee doen.
pi_174053470
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 14:38 schreef Islamofoob het volgende:

[..]

Vandaar dit topic, ik zie door de bomen het bos niet meer, maar misschien moet ik inderdaad naar elk stopcontact en schakelaar een extra cat6 leggen, en dan zien we later wel wat we ermee doen.
Yup, dat zou ik in elk geval doen. KNX of EIB(?) is professioneel en vreselijk duur. Voor huistuinenkeuken zijn er goedkopere alternatieven. Er zijn zelfs initiatieven voor een compleet doe-het-zelf / open-hardware systeem, dus met interop komt het wel in orde. Het is dus de vraag hoeveel tijd je wil investeren, welk niveau van integratie je wil hebben en wat dat mag kosten. Maar alles valt of staat met je backplane. Als je er lang blijft wonen zou ik dat als eerste grondig aanpakken. Dan kan je wireless als redundant / last-resort optie aanhouden. Vervolgens in de tijd uitbreiden, of je moet direct een pak geld op tafel willen leggen.
pi_174053714
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2017 15:15 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Yup, dat zou ik in elk geval doen. KNX of EIB(?) is professioneel en vreselijk duur. Voor huistuinenkeuken zijn er goedkopere alternatieven. Er zijn zelfs initiatieven voor een compleet doe-het-zelf / open-hardware systeem, dus met interop komt het wel in orde. Het is dus de vraag hoeveel tijd je wil investeren, welk niveau van integratie je wil hebben en wat dat mag kosten. Maar alles valt of staat met je backplane. Als je er lang blijft wonen zou ik dat als eerste grondig aanpakken. Dan kan je wireless als redundant / last-resort optie aanhouden. Vervolgens in de tijd uitbreiden, of je moet direct een pak geld op tafel willen leggen.
Ik wou alleen lampen kunnen bedienen, veel meer dan 500 euro zou ik er niet aan willen uitgeven, later kan ik altijd nog uitbreiden, maar dan is het handig om nu al te weten wat voor bekabeling ik moet aanleggen.. maar met een cat6 moet je volgens mij alles wel kunnen aansluiten..
pi_174053992
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 14:37 schreef Islamofoob het volgende:

[..]

In eerste instantie wil ik alleen lampen kunnen schakelen, later misschien meer. Ik wil het liefste niet draadloos omdat je dan altijd gezeik hebt met vertragingen, verbinding configureren, batterijen, veiligheidsrisico, plus het is gewoon duurder. Aangezien ik straks alle muren open heb liggen is het supersimpel overal draadjes aan te leggen, dus dat heeft wel de voorkeur.
Duurder valt heel erg mee vermoed ik. Je komt bedraad nl. al snel uit bij KNX of inderdaad EIB, al is die laatste volgens mij wat ouder dan de eerste. En dat is gewoon 'professioneel' spul, met dito prijs. Waar je draadloos met iets als Hue al ver komt, en het in één klap met bv. Domoticz een stuk 'intelligenter' maakt. En zeker Hue en Z-Wave spul zijn allemaal Mesh-netwerken, dus qua snelheid en bereik zit dat wel prima, zeker als je er redelijk wat van hebt hangen.
pi_174054060
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 15:27 schreef Islamofoob het volgende:

[..]

Ik wou alleen lampen kunnen bedienen, veel meer dan 500 euro zou ik er niet aan willen uitgeven, later kan ik altijd nog uitbreiden, maar dan is het handig om nu al te weten wat voor bekabeling ik moet aanleggen.. maar met een cat6 moet je volgens mij alles wel kunnen aansluiten..
Ja maar hoe dan? Ik vraag me dat dus echt af. Ik denk dat je sowieso altijd pret hebt van voldoende UTP in je huis. Maar wat ga je doen dan? Je CAT-6 kabel in je lamp steken? En dan? Hoe schakel je ze? Andere kant in je stopcontact? Lichtschakelaars met CAT-6 aansluiting?

Het idee is leuk hoor maar voor jouw doel nogal overkill om een of ander bedraad netwerk er voor in de lucht te gaan helpen, aangezien je dan echt professionele shit a la KNX/EIB nodig hebt om het aan te sturen. En dan ben je met ¤500,- nergens. Steek dat in een leuke Hue starterkit + wat losse lampen en/of armaturen, en je hebt al veel plezier. Wil je het later nog eens wat slimmer maken? Steek dan een extra 100,- in de hardware voor bv. Domoticz en je kan weer heel veel meer.
pi_174054071
quote:
2s.gif Op donderdag 28 september 2017 15:41 schreef Cyanide- het volgende:

[..]

Duurder valt heel erg mee vermoed ik. Je komt bedraad nl. al snel uit bij KNX of inderdaad EIB, al is die laatste volgens mij wat ouder dan de eerste. En dat is gewoon 'professioneel' spul, met dito prijs. Waar je draadloos met iets als Hue al ver komt, en het in één klap met bv. Domoticz een stuk 'intelligenter' maakt. En zeker Hue en Z-Wave spul zijn allemaal Mesh-netwerken, dus qua snelheid en bereik zit dat wel prima, zeker als je er redelijk wat van hebt hangen.
Die KNX ziet er wel interessant uit. Ik heb wel gekeken naar die hue-verlichting, maar dat lijkt me meer voor aanvulling dan als primaire verlichting aangezien je het niet kan combineren met je bestaande schakelaars
pi_174054118
KNX krijg je volgens mij ook aparte schakelaars / tasters voor. Die kan je uiteraard iets makkelijker plaatsen op de plek van je huidige schakelaars, maar dat wordt echt nogal een flinke installatieklus en wat meer werk dan 'even paar loze leidingen + CAT6'.
pi_174054123
quote:
2s.gif Op donderdag 28 september 2017 15:45 schreef Cyanide- het volgende:

[..]

Ja maar hoe dan? Ik vraag me dat dus echt af. Ik denk dat je sowieso altijd pret hebt van voldoende UTP in je huis. Maar wat ga je doen dan? Je CAT-6 kabel in je lamp steken? En dan? Hoe schakel je ze? Andere kant in je stopcontact? Lichtschakelaars met CAT-6 aansluiting?

Het idee is leuk hoor maar voor jouw doel nogal overkill om een of ander bedraad netwerk er voor in de lucht te gaan helpen, aangezien je dan echt professionele shit a la KNX/EIB nodig hebt om het aan te sturen. En dan ben je met ¤500,- nergens. Steek dat in een leuke Hue starterkit + wat losse lampen en/of armaturen, en je hebt al veel plezier. Wil je het later nog eens wat slimmer maken? Steek dan een extra 100,- in de hardware voor bv. Domoticz en je kan weer heel veel meer.
Ik zal het meenemen
pi_174054173
quote:
2s.gif Op donderdag 28 september 2017 15:48 schreef Cyanide- het volgende:
KNX krijg je volgens mij ook aparte schakelaars / tasters voor. Die kan je uiteraard iets makkelijker plaatsen op de plek van je huidige schakelaars, maar dat wordt echt nogal een flinke installatieklus en wat meer werk dan 'even paar loze leidingen + CAT6'.
Ja misschien is het beter een paar jaar te wachten totdat de techniek er wat meer klaar voor is.
pi_174054663
Philips Hue is niet handig met normale schakelaars. Beste optie is dan naar mijn mening Fibaro.

Kan je bedienen met pulsdrukkers en ook draadloos, Domoticz is een optie als je een beetje handig bent en anders heeft Fibaro zelf ook een controller voor het systeem. Kan je overigens ook nog veel meer mee dan enkel je verlichting.

Fibaro kan je overigens ook nog gebruiken om je Philips Hue lampen te schakelen met normale schakelaars.
pi_174058947
kaku kan toch prima. Je zet dan extra apparaatje in de inbouwdoos van je huidige schakelaar. Je kan dan nog steeds fysiek schakelen en er is geen sprake van een lege batterij aangezien er niet met batterijen wordt gewerkt. Evt. nog zon home apparaat zodat je ook geen zenders met batterijen hebt.

Ja er zijn vast betere systemen, maar die zijn of veel duurder of veel ingewikkelder.
Eerst denken, dan typen
  Knikkerking vrijdag 29 september 2017 @ 07:53:18 #21
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_174066774
quote:
7s.gif Op donderdag 28 september 2017 20:05 schreef Piger het volgende:
kaku kan toch prima. Je zet dan extra apparaatje in de inbouwdoos van je huidige schakelaar. Je kan dan nog steeds fysiek schakelen en er is geen sprake van een lege batterij aangezien er niet met batterijen wordt gewerkt. Evt. nog zon home apparaat zodat je ook geen zenders met batterijen hebt.

Ja er zijn vast betere systemen, maar die zijn of veel duurder of veel ingewikkelder.
Het grote nadeel van KaKu is natuurlijk dat het een éénrichting-systeem is.
Ik heb het zelf ook overal, maar als ik opnieuw moet kiezen (bij een volgend huis dus) ga ik overstappen naar een wat professioneler systeem. In ieder geval dus 2 weg en met (veel) meer mogelijkheden. Verder zou ik een systeem nemen waar je zelf ook nog wat mee kan klooien, maar dat zit volgens mij wel goed omdat veel van die systeem "open" zijn...
pi_174066854
Zou voor ZWave gaan. Kijk eens bij Micasaverde (Vera) of Fibaro. Ik heb de Vera en ben er tevreden mee. Met wat zorgvuldig kiezen kun je alles aan elkaar knopen. Zo heb ik m’n alarmsysteem en de cv-thermostaat kunnen koppelen. Voordeel van de Vera is dat de community zelf plugins ontwikkeld.
  zaterdag 30 september 2017 @ 12:36:23 #23
17337 ook_gek
doet ie anders nooit
pi_174089905
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 07:53 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Het grote nadeel van KaKu is natuurlijk dat het een éénrichting-systeem is.
Ik heb het zelf ook overal, maar als ik opnieuw moet kiezen (bij een volgend huis dus) ga ik overstappen naar een wat professioneler systeem. In ieder geval dus 2 weg en met (veel) meer mogelijkheden. Verder zou ik een systeem nemen waar je zelf ook nog wat mee kan klooien, maar dat zit volgens mij wel goed omdat veel van die systeem "open" zijn...
Dat is inderdaad een groot nadeel. Zwave is dan een betere optie maar Zwave producten zijn wel vergeleken met 433mhz producten een stuk duurder.

Het belangrijkste is ook welk budget er is. Ik gebruik kaku, philips hue en domoticz en dat werkt prima samen. Maar in de toekomst wil ik ook Zwave gaan gebruiken omdat ik wel wil kunnen zien of iets aan of uit staat en dat weet je helaas bij 433mhz niet.

Op tweakers staat een kijkje bij Femme thuis die jaren lang al bezig is met domotica in z’n boerderij. Dat is wel echt duur allemaal maar wel geweldig wat hij daar gebouwd heeft! Echt een aanrader om te zien wat er met domotica allemaal mogelijk is.
Alle hoeren kunnen vertrekken, zolang de man nog z'n handen heeft om zelf te kunnen trekken.
Never underestimate the power of stupid people in a large group
pi_174090116
Natuurlijk zijn die schakelaars er, tientallen. Let wel op dat je dan alle 3 de draden achter je schakelaar hebt (blauw, bruin en zwart) anders wordt het een uitdaging.

KaKu is de meeste trieste oplossing in 2017. Z-Wave is de beste en voordeligste keus.

Wil je simpel en duur: Fibaro of Homey aanschaffen
Wil je iets minder simpel en niet te duur: Domoticz op een RPi.
  woensdag 4 oktober 2017 @ 14:35:56 #25
427747 Tieten
Krijg nou...
pi_174188537
433mhz is dan niet het beste signaal, maar in combinatie met een Homewizard wel heel erg gebruiksvriendelijk.

Ik heb al jaren een HW draaien. Nu sinds een tijdje ook een Homey erbij.
De Homey kan veel en veel meer. Maar de HW blijft een topper qua gebruiksvriendelijkheid.
Met de Homey ga ik stap voor stap alles vervangen op Z-Wave plus.
Maar voorlopig kan ik nog geen afscheid nemen van de HW.
  woensdag 4 oktober 2017 @ 15:31:54 #26
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174189557
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 14:37 schreef Islamofoob het volgende:
Zelf heb ik mijn gehele woning voorzien van Homematic. (http://www.eq-3.de/)
Die IP variant ziet er goed uit zeg. En redelijk betaalbaar.
Maar... aansturing vanuit de cloud, ben benieuwd of je dan in het donker en in de kou zit als je even geen internet hebt.
Tot nooit .......
pi_174192982
Ik heb zelf een Somfy Tahoma box. Dit voornamelijk voor mijn eletcrische rolluiken maar heb het nu ook uitgebreid met een zonsensor om de rolluiken bij veel zonneschijn dicht te sturen en 2 rookmelders.

Verder heb ik zo'n klein blokje achter een schakelaar gebouwd. Hiermee kan ik verlichting in en uitschakelen terwijl de gewone schakelaar ook nog gewoon bruikbaar blijft.

Het zit op de overloop in een hotelschakeling maar dat is komen te vervallen omdat ik dan 1 draad erbij moest trekken.

Verder is er van alles te krijgen van Somfy om je huis to automatiseren. Ik heb mijn wifi thermostaat gewoon van nefit en is dus niet geintegreerd met Somfy ofzo. Maar voor mij hoeft dat niet echt.

Voor verdere verlichting overweeg ik nog Philips Hue. Dat kan trouwens wel weer worden geintegreed in Somfy.

Er is zoveel keus dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar hoever wil je gaan? Dat je bad automatisch volloop? Ik heb een oven met wifi erop. Nog nooit gebruikt.
  Moderator vrijdag 6 oktober 2017 @ 12:34:40 #28
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_174232282
Ik ben dit aan het doen in het nieuwe huis. Ik heb daar voor een Athom Homey gekocht als controller. Ik wil het niet met stem doen, maar ik wil wel keuze vrijheid hebben qua communicatie protocollen.

Homey ondersteund vrijwel alles. Zigbee, Z-Wave, 833 Mhz, 898Mhz ofzoiets ook, BlueTooth, infrarood, etc etc.

Ik heb al Philips Hue, dus dat wordt weer verder gebruikt, ik heb nu 2 stekkers van Fibaro gekocht om de wasmachine en droger die in de kelder staan te kunnen benaderen via die stekker, zodat mijn vrouw een bericht op dr telefoon kan krijgen als die klaar zijn :P

De thermostaat gaat op termijn ook slim worden, etc etc.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_174232499
Als je nog niet zeker bent welk systeem zorg dan iig een blauwe draad (neutraal) naar je schakelaars laat lopen, mocht je een systeem kiezen die dat nodig heeft (zoals zwave) dan heb je dat in ieder geval. Ik heb domoticz overboord gegooid en gebruik nu node-red wat meer een IoT platform is, maar prima om een dominca omgeving in te programmeren.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_174307834
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 16:21 schreef Ralphmeister het volgende:
Philips Hue is niet handig met normale schakelaars. Beste optie is dan naar mijn mening Fibaro.

Kan je bedienen met pulsdrukkers en ook draadloos, Domoticz is een optie als je een beetje handig bent en anders heeft Fibaro zelf ook een controller voor het systeem. Kan je overigens ook nog veel meer mee dan enkel je verlichting.

Fibaro kan je overigens ook nog gebruiken om je Philips Hue lampen te schakelen met normale schakelaars.
Wij hebben ook Fibaro. Die zitten achter de pulsdimmers in de inbouwdoos. Of in een van de inbouwdozen bij een hotelschakeling. Werkt perfect. Mijn vriend heeft domoticaspeelgoed op de laptop en in een app en ik heb dimbare ledspots die met de lichtknop zijn te gebruiken. Ik geloof dat er ook nog bewegingssensoren komen op diverse plaatsen.
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')