abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_174797487
registreer om deze reclame te verbergen
Juffen weten vaak dingen wel mooi te brengen.. En als iets niet zo goed gaat, dan met een blije blik van, "we gaan eraan werken"..

Ik weet dat de meeste leerkrachten bij ons niet zoveel waarde hechten aan de toetsen.. Dus de toetsen worden wel gedaan waar verplicht (cito 2xper jaar en herfstsignalering groep 3). Maar ze hechten meer waarde aan hun eigen inzicht. Sommige kinderen scoren wat minder op toetsen en laten het in de klas wel zien, dan is dat ook prima.
En soms schiet de cito wel in het voordeel van het kind uit, en is een juf soms verbaasd (zoals de juf van mijn jongste halverwege groep 1, dus versnelling ingezet. En de oudste scoort beter dan zijn werkhouding doet vermoeden, dus juf maakt zich iets minder druk om de werkhouding)

Die kern toetsen doen ze hier ook niet. Ze volgen de kernen wel qua leren lezen en schrijven, maar kinderen gaan hun eigen weg na de herfstvakantie (Montessori trouwens). Dan krijgen ze allemaal materiaal dat bij hun niveau past. Dat is voor de ene meer kern-werkjes en voor andere al materiaal uit de taal-kast (andere methode)

Alleen voor de eind cito is het wel van belang voor school dat er goed gescoort wordt. Anders krijg je problemen met toezicht. Dus ze gaan bij ons in de bovenbouw wel meer kijken naar oefeningen voor de eindtoets en krijgen de kinderen die het nodig hebben extra begeleiding voor bijv faalangst. Dit is ook wel handig voor de tentamens die ze in het voorgezet onderwijs krijgen.

Bij ons moet je dus best wel wat vertrouwen hebben in het inzicht van de leerkrachten. En soms kun je ook zelf wel bijsturen zoals ik bij de jongste heb gedaan voor het versnellen. Daar was het verhaal van juf bij het 10-minuten gesprek zo anders dan hij thuis deed. Dus dan rolt dat er ook wel uit.
pi_174797696
Zana, de derde toets is de herfstsignalering. Dat is een toetsmoment wat voor alle kinderen aangeraden wordt in het protocol leesproblemen en dyslexie. Hierin worden bepaalde vaardigheden getoetst van het beginnend lezen.
Als je je zorgen maakt of het verhaal niet snapt, zou ik nog een afspraak maken met de juf. Je kunt vragen wat goed is om thuis te doen met je kind op het gebied van lezen.
Als de juf aangeeft dat zij niets zorgwekkends zien, dan is dat waarschijnlijk ook zo. Kinderen moeten ook wennen aan het leren lezen en toetsen en niet ieder kind is precies gemiddeld, wat geen probleem hoeft te betekenen.
pi_174797765
quote:
17s.gif Op woensdag 1 november 2017 08:52 schreef Budabuddumbam het volgende:

[..]

Wat was er volgens jou zorgwekkend? En natuurlijk gaan ze niet iets anders zeggen dan wat ze echt vinden. Natuurlijk kunnen ze je kind niet afkraken maar als er iets is hoor je dat echt wel weet ik uit ervaring :D

Er stond gewoon 2 keer een onvoldoende. Dan vraag ik mij af, loopt hij nu al serieus achter, kan het nog bijtrekken, is het normaal? Is het een voorteken voor zijn "latere" leerprestaties?
Bij de kleuters zeggen ze dat de ontwikkeling in sprongen verloopt, maar hoe is het in groep 3 en later? Het echte school leven is nu begonnen en ik vraag mij natuurlijk af, hoe makkelijk of moeilijk de school hem (ook in toekomst) af gaat.

Bij mijn zoon kon ik mij eerlijk gezegd aan het begin van het schooljaar helemaal niet voorstellen dat hij rustig een hele ochtend aan tafel kon zitten en taakjes kon doen, maar de juf heeft de hele klas in mijn ogen goed aan het werk gekregen.
Maar blijkbaar is het bij hem nog niet "goed genoeg", maar aan de andere kant zei ze ook dat ik de kinderen op die leeftijd niet moet vergelijken.
pi_174798514
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2017 09:27 schreef Zana het volgende:

[..]

Er stond gewoon 2 keer een onvoldoende. Dan vraag ik mij af, loopt hij nu al serieus achter, kan het nog bijtrekken, is het normaal? Is het een voorteken voor zijn "latere" leerprestaties?
Bij de kleuters zeggen ze dat de ontwikkeling in sprongen verloopt, maar hoe is het in groep 3 en later? Het echte school leven is nu begonnen en ik vraag mij natuurlijk af, hoe makkelijk of moeilijk de school hem (ook in toekomst) af gaat.

Bij mijn zoon kon ik mij eerlijk gezegd aan het begin van het schooljaar helemaal niet voorstellen dat hij rustig een hele ochtend aan tafel kon zitten en taakjes kon doen, maar de juf heeft de hele klas in mijn ogen goed aan het werk gekregen.
Maar blijkbaar is het bij hem nog niet "goed genoeg", maar aan de andere kant zei ze ook dat ik de kinderen op die leeftijd niet moet vergelijken.
Als ik even naar mijn oudste zijn leesontwikkeling kijk gaat het leren lezen langzaam totdat ze het trucje doorhebben en dan gaat het vaak hard: Eind groep 2 herkende hij genoeg losse letters, maar was net aan het hakken en plakken qua lezen. Begin groep 3 moest hij echt vanaf de basis komen, herfstsignalering was krap aan. En avi-lezen midden groep 3 had hij het niet genoeg gehaald. Maar vanaf maart snapte hij opeens hoe het werkte met hakken en plakken, werd het automatisme, en dan gaan ze hard. Eind groep 3 las hij halverwege groep 4 niveau. En sindsdien elk half jaar avi lezen was hij een vol jaar avi vooruit gegaan. In groep 5 was hij AVI uit, dus boven groep 7 niveau.. (Hij scoort cito standaard boven gemiddeld, dus het zegt niks over zijn verdere leerprestaties ;) )
Sommige kinderen hebben wat langer nodig om dat lees-trucje door te krijgen en dat is compleet normaal. Als ze het doorhebben gaat het vaak hard, alleen is het automatiseren gewoon lastig om effe aan te leren. Behalve dan door genoeg te oefenen EN het leuk te houden..
Dus is zou nu zeker nog niet panieken ;)
Gewoon aankijken, evt juf vragen als je ergens over twijfelt, maar bij de meeste is het een kwestie van tijd voor dat het lampje gaat branden..
(en een enkeling heeft een serieus leesprobleem zoals dyslexie, maar die worden er door juf en met de herfstsignalering en het avi-lezen wel uitgefiltert, daar kun je met zo weinig weken les echt niks over zeggen)
pi_174799265
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2017 09:27 schreef Zana het volgende:

[..]

Er stond gewoon 2 keer een onvoldoende. Dan vraag ik mij af, loopt hij nu al serieus achter, kan het nog bijtrekken, is het normaal? Is het een voorteken voor zijn "latere" leerprestaties?
Bij de kleuters zeggen ze dat de ontwikkeling in sprongen verloopt, maar hoe is het in groep 3 en later? Het echte school leven is nu begonnen en ik vraag mij natuurlijk af, hoe makkelijk of moeilijk de school hem (ook in toekomst) af gaat.

Bij mijn zoon kon ik mij eerlijk gezegd aan het begin van het schooljaar helemaal niet voorstellen dat hij rustig een hele ochtend aan tafel kon zitten en taakjes kon doen, maar de juf heeft de hele klas in mijn ogen goed aan het werk gekregen.
Maar blijkbaar is het bij hem nog niet "goed genoeg", maar aan de andere kant zei ze ook dat ik de kinderen op die leeftijd niet moet vergelijken.
pfff hij is net (echt net net) begonnen in groep drie. Mag hij even wennen aan wat jij noemt het echte schoolleven? Hij moet nog jaren en jaren, dat is voor de meeste jongens een crime. Ik geef les aan die van 16 en ouder en zelfs die blijven niet braaf op hun stoeltje. En ook daar zie ik ontwikkeling nog in sprongen gaan.

Over het lezen: Het gaat er toch niet om dat hij keurig leert lezen in de daarvoor gemiddelde tijd? Het gaat er toch om dat hij leert lezen? En ja, de ene doet dat keurig volgens schema, de ander is eerder en de volgende is later (ooit een gemiddeld kind gezien? Ze bestaan niet). Mijn oudste had drama scores voor lezen tot het voorjaar van groep 3. Toen viel het kwartje, had hij er aandacht voor en trok het in een maand bij van drama naar prima. Zolang juf zich geen zorgen maakt is er niets aan de hand.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_174799347
Bij twijfel gewoon een extra gesprek aanvragen. En ik denk als ze het echt een heel groot probleem vinden dat je ook wel te horen had gekregen.

Wij krijgen inderdaad ook de klassenfoto gratis. Afgelopen week bij de HEMA de digitale bestanden laten afdrukken. Mijn zus en schoonouders wilden ook graag foto's dus nu voor een paar cent elke afdruk! En mooie digitale bestanden perfect maar wel duur :o

Jan is vandaag voor het eerst naar de schoolarts geweest en deed alles perfect en gaf de goede antwoorden. Met wie hij speelt en wie zijn vriendjes zijn en of ze ook thuis spelen etc jaaa maar .... Niet want die weet niet waar ik woon _O-
pi_174799745
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2017 09:27 schreef Zana het volgende:

Er stond gewoon 2 keer een onvoldoende. Dan vraag ik mij af, loopt hij nu al serieus achter, kan het nog bijtrekken, is het normaal? Is het een voorteken voor zijn "latere" leerprestaties?
Als lurker in dit topic even, mede vanuit mijn ervaring als docent, twee tips:
- leerprestaties laten zich moeilijk echt voorspellen. Vooral als een kind net in een fase zit van een grote ontwikkeling die niet volgens een stabiele lijn verloopt (zoals al uitgelegd). De vraag is denk ik: waarom wil je dat graag weten? Kun je naar het 'nu' kijken en van daaruit bijvoorbeeld proberen te zien: heeft hij het leuk op school? Is hij enthousiast over wat hij leert? Merk je dat hij nieuwsgierig/leergierig is? Zit hij goed in z'n vel? Want, om optimaal te kunnen leren en ontwikkelen is het super belangrijk dat een kind zich prettig en gestimuleerd voelt. Hoe vindt hij het eigenlijk dat hij leert lezen?
- De inschattingen van een juf en testresultaten zijn belangrijke manieren om te weten waar je kind staat in z'n ontwikkeling. Maar, als ouder ben je daarin net zo belangrijk en net zo'n goede bron. Als jij met je kind bezig bent, en bijvoorbeeld samen leest in boekjes, dan merk je denk ik ook wel of hij vooruit gaat, goed daarmee bezig is, graag meer wil weten, etc. Door goed naar je kind te kijken en veel samen te doen, krijg je zelf best een beeld van wat je kind kan. En of dat dan past in een 'gemiddeld beeld' of niet, lijkt me daarbij het minst relevant. Mocht daar iets niet goed bij gaan, dan is dat iets waar je vanzelf wel iets over hoort van school.

Kortom, zie zo'n gesprek met juf niet als een moment waarop de juf je even gaat vertellen hoe je kind ervoor staat. Maar als een dialoog waarbij juf en ouder de ontwikkeling van een kind bespreken en er informatie gedeeld wordt, in plaats van alleen 'medegedeeld.'

Ik merk zelf ook wel eens dat ouders echt helemaal naar mij kijken om te weten hoe het met een kind staat. Maar dan kaats ik ook vaak de bal terug: wat vinden jullie? Hoe denken jullie dat het met jullie kind gaat? En heel vaak hoor ik dan dingen van ouders die voor mij heel waardevol zijn. Dan kun je elkaar aanvullen. En soms ook wat verduidelijken etc.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  woensdag 1 november 2017 @ 18:12:42 #158
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_174807503
Als de juf zegt dat er niet uit komt wat er in zit dan ligt het probleem bij dat toetsmoment. Dat vindt hij blijkbaar eng/spannend. Als dat blijft zou je daar naar kunnen kijken maar als de juf buiten de toets gewoon een prima niveau blijkbaar ziet dan zou ik daar op vertrouwen.

Hier doen ze die kerntoetsen ook maar volgende week bij ons oudergesprek gaat kind mee samen met zijn 5 geliefde dingen vanuit huis en draait het vooral daarom. Ze zijn pas net begonnen en over schoolresultaten wordt nu helemaal nog niet gesproken.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_174809123
Wij hebben vrijdag gesprek op school. Ben benieuwd aangezien juf een extra gesprek eerder had aangevraagd omdat Jan op school nogal lomp en niet altijd even makkelijk was.
Ik laatste was ik van een van de juffen begreep dat het wat beter ging en ze het sticker systeem los gingen laten om voor hem wat minder druk er op te zetten. Sinds het gesprek en dat het sticker systeem los hebben gelaten heeft hij een hele sprong gemaakt en hoop dat hij het op school dus ook heeft gedaan.

Thuis is hij wat meer spraakzaam, rustiger, merk echt een sprong in zijn hele doen en laten. En het probleem wat school had was alleen op school niet thuis en BSO dus ja...
pi_174809228
Wat een mooie aanpak van school om dat eerste gesprek aan te gaan, laziness!
pi_174817236
Leuk om vanuit verschillende hoeken ervaringen te horen.

Ik ben iemand van de getallen, van goed of slecht, zwart of wit. Een testresultaat is een vaststaand iets voor mij, ik kijk hooguit nog, hoe de test eruit zag, een juf kijkt waarschijnlijk verder en heeft als het goed is ook ervaring, hoe kinderen zich ontwikkelen en weet wat ze in de les laten zien.

Ik ben wel bang dat ik de mooie en enthousiaste woorden van de juf niet goed interpreteer. Dat "hij moet nog oefen met lezen" eigenlijk betekent "hij loopt heel erg achter".

En dat juffen een 10 minuten gesprek beginnen met "wat willen jullie vandaag bespreken" , heb ik tot nu toe vaak geïnterpreteerd als: "ik weet eigenlijk, niet zo veel over jullie kind te vertellen (het gaat onder in de massa)".

Kinderen kunnen op school heel anders zijn als thuis en vertellen minder leuke dingen misschien ook niet zo snel..., zo kwam ik door het 10 minuten erachter dat hij op bepaalde tijden wel heel vaak naar toilet moet en misschien nog veranderd van zitplek, omdat ze het af en toe wel heel erg gezellig hebben.
pi_174819327
Wij hebben de eerste 10 minuten gesprekken gehad. We hebben de indruk dat de kinderen fijne leerkrachten hebben.
Ze worden gezien en dat is een prettig gevoel :). We zullen zien wat het jaar verder gaat brengen.
Een juf die niet alleen naar getalletjes kijkt maar ook naar haar gevoel luistert ^O^ , ik kan dat wel waarderen.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_174819577
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 00:51 schreef Zana het volgende:
Leuk om vanuit verschillende hoeken ervaringen te horen.

Ik ben iemand van de getallen, van goed of slecht, zwart of wit. Een testresultaat is een vaststaand iets voor mij, ik kijk hooguit nog, hoe de test eruit zag, een juf kijkt waarschijnlijk verder en heeft als het goed is ook ervaring, hoe kinderen zich ontwikkelen en weet wat ze in de les laten zien.
Een test is vaststaand inderdaad. Maar de test is maar 1 factor en nog een factor die ook erg beinvloed kan worden door faalangst, een drukke buurman, een slecht humeur, een voorbijvliegende vogel, etc. Die 15 minuten voor zo'n test vs de opinie van de juf die hem uren ziet per dag. Dan ga ik toch voor de visie van de juf..
quote:
Ik ben wel bang dat ik de mooie en enthousiaste woorden van de juf niet goed interpreteer. Dat "hij moet nog oefen met lezen" eigenlijk betekent "hij loopt heel erg achter".
Of juf bedoeld gewoon dat hij zoals bijna alle groep 3-ers gewoon moet oefenen met lezen.
quote:
En dat juffen een 10 minuten gesprek beginnen met "wat willen jullie vandaag bespreken" , heb ik tot nu toe vaak geïnterpreteerd als: "ik weet eigenlijk, niet zo veel over jullie kind te vertellen (het gaat onder in de massa)".
Juffen kunnen wel van alles vertellen, maar juist de interactie met de juf is belangrijk. Als je graag iets wil weten over het lezen en juf begint over de gymles, dan ben je na 10 minuten nog niks wijzer.. Bij ons doen ze het ook om het efficiënt te houden. (als je meer tijd wil, kan dat ook wel, maar niet tijdens de avonden)
quote:
Kinderen kunnen op school heel anders zijn als thuis en vertellen minder leuke dingen misschien ook niet zo snel..., zo kwam ik door het 10 minuten erachter dat hij op bepaalde tijden wel heel vaak naar toilet moet en misschien nog veranderd van zitplek, omdat ze het af en toe wel heel erg gezellig hebben.
Min oudste is thuis en op school echt heel verschillend. Juf ziet echt een ander kind dan ik. Maar dat weten we, en is ook de reden waarom ik juist wat langer/vaker met die juf moet praten om dingen te stroomlijnen. Dingen vergen wat extra uitleg van beide kanten omdat we dingen anders beoordelen..
De jongste is nagenoeg hetzelfde, dus dan zijn gesprekken wat simpeler. We mogen eind november weer een rondje juffen doen.
pi_174819724
Dat leren lezen:
Zoek iets in de bieb over een onderwerp wat je kind echt leuk vindt. En opeens zie je je kind in bed met het boekje en echt proberen de woorden te lezen.
Make my day!
pi_174819840
Mijn klittenband zoon vond gisteren dat hij, nu hij bijna 8 is, wel eens kon gaan leren veter strikken. Zo gezegd zo gedaan. Toen we thuis kwamen ben ik met hem op de bank gaan zitten en heb ik het twee / drie keer voorgedaan. Hij is even gaan oefenen en letterlijk 10 minuten later komt hij veter strikken.
Nu wil meneer nog steeds geen veterschoenen. Hij kan het tenminste en dat was zijn doel.

Wij hebben volgende week trouwens ouder gesprekken. Ik ben benieuwd want schijnbaar heeft juf ons wel wat te vertellen,althans zo maakte ik het op uit een mail van haar.
  donderdag 2 november 2017 @ 10:18:15 #166
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_174820114
quote:
1s.gif Op woensdag 1 november 2017 11:08 schreef Goitske het volgende:

Wij krijgen inderdaad ook de klassenfoto gratis. Afgelopen week bij de HEMA de digitale bestanden laten afdrukken. Mijn zus en schoonouders wilden ook graag foto's dus nu voor een paar cent elke afdruk! En mooie digitale bestanden perfect maar wel duur :o

Wij kregen dit jaar voor het eerst een inlogkaartje zodat je online de foto's kon bekijken.
5,50 per foto :X (ook de klassenfoto).
pi_174825206
Het digitale bestand van de foto was 35 euro per foto :')
En hier is het 8 euro per foto :') Dus dat was weer een smak geld voor ons, Oma's, Oom en tante.
Bij elkaar zo'n 125 euro. En dan heb ik niets eens gek gedaan :')
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
  donderdag 2 november 2017 @ 15:27:04 #168
4089 Brighteyes
Gewoon gelukkig!
pi_174825452
Holy shit... Zo veel? :o
Voor ooms en tantes ook?

Ik heb die van S dit jaar niet besteld. Ik realiseerde me, toen de foto's kwamen, dat hij exact hetzelfde shirt aan had als vorig jaar en dat er verder weinig veranderd was. :D Ik gebruik de pasfoto's van vorig jaar nog wel gewoon.

En ze zitten niet meer op dezelfde school, dus leuke broertjes foto's voor opa en oma zitten er ook niet meer in. ;)
***
pi_174825566
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 15:27 schreef Brighteyes het volgende:
Holy shit... Zo veel? :o
Voor ooms en tantes ook?

Ik heb die van S dit jaar niet besteld. Ik realiseerde me, toen de foto's kwamen, dat hij exact hetzelfde shirt aan had als vorig jaar en dat er verder weinig veranderd was. :D Ik gebruik de pasfoto's van vorig jaar nog wel gewoon.

En ze zitten niet meer op dezelfde school, dus leuke broertjes foto's voor opa en oma zitten er ook niet meer in. ;)
Dat betalen ze zelf hoor. Zij geven aan dat als de schoolfoto's er zijn dat ik er dan eentje van ieder apart en eentje van hun twee voor ze bestel :)
Dus ik hoef het gelukkig niet allemaal uit eigen zak te betalen. Maar belachelijk vind ik het wel.
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_174825880
Hier was een grote foto (13x18), 2 kleinere (de helft van de grote zijn die) en dan een velletje pasfoto's en de klassenfoto E13,00.
En dan kon je voor 1.50 het digitale bestand van die foto erbij krijgen, in een lage resolutie. Dat hebben we niet gedaan.

van foto koch is dat
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_174826056
Wat een bedragen :o wij betaalden geloof ik 30 euro voor alle bestanden in goede resolutie (3 foto's in zowel kleur als zwartwit en de klassenfoto). Dat vond ik al best een bedrag. Voor opa's en oma's zelf laten afdrukken.
  donderdag 2 november 2017 @ 16:00:40 #172
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_174826069
Ik nam ieder jaar trouw het setje a 18.50 af.. maar dit jaar leek het ook meer een fotoshoot dan gewoon een ouderwetse schoolfoto. Staand op de foto, zittend, hangend, gehurkt en vanalles :') maar niet op zo'n manier dat je het als een pasfoto kan gebruiken.

Maar ze waren wel leuk :D en heb dus 3 verschillende foto's in 13x19 besteld en de klassenfoto (vind ik wel leuk voor later).
  donderdag 2 november 2017 @ 16:02:25 #173
12713 trui
aantrekkelijk!
pi_174826095
SacreCoeur, de regels voor pasfoto's zijn ook zo streng tegenwoordig, dat ik het logisch vind dat schoolfoto's daar niet helemaal geschikt voor zijn.

Ooms en tantes zitten hier gelukkig niet op de schoolfoto's te wachten. De opa's en oma's krijgen er wel altijd een.

Tally, voor jullie was 't dus misschien wel goedkoper om de digitale bestanden te kopen?
in de haak.
  donderdag 2 november 2017 @ 16:48:22 #174
275013 Poes.
Ragnar Lothbrok
pi_174826773
- Basispakket (Klassenfoto, grote foto 13x19, 4 kleinere en vier pasfoto's) ¤11,95
- 2x 10x15 foto's ¤7,90
- 1 velletje pasfoto's, 16 stuks, ¤4,95

Wel redelijke prijzen lijkt mij?

Digitale foto's kosten hier ¤15,- per STUK -O-
'' I don't believe in the gods' existence. Man is the master of his own fate, not the gods.
The gods are man's creation to give answers that they are too afraid to give themselves.''
pi_174827309
ik vind het belachelijk zoveel geld voor schoolfoto's. Meestal staan ze er bij mij ook echt niet leuk op. De meest inspiratieloze foto's zie ik bij ons op school. Mijn dochter van 9 op een driewieler naast de hele groep. Zo super stom.
En van mijn 7 jarige is het echt onmogelijk om een stomme foto te maken. Maar met de schoolfoto's lukt het toch altijd.

Wil de schoolfoto wel eens laten zien die we hier in afrika hebben maar dat is me te omslachtig tegenwoordig, helaas. Of nou ja ik weet niet meer hoe ik snel een foto upload en geen zin om uit te zoeken.
Met een meidenkwartet
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')