abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_174045234
Hallo

ik heb een badkamer van 2,5x3 meter. hier gaat nog 50cm af omdat ik die bij de ruimte daarnaast wil voegen. dus 2x3 meter. Hier zit een schuin stuk in op 2 wanden ramen.

Dus er is nergens een fijne hoek voor een douche.

1 raam is nu nog dicht gemaakt met gipsplaten maar de wens is dat open te maken.

Vandaag met een badkamer zaak een plan gemaakt. Maar dit oogde erg krap en erg saai.

Zelf had ik 2 ideeen maar die waren beide voor het raam. Deze konden volgens de ontwerper echt niet ivm vocht. Dus heb ik nu een saai plan zonder het 2de raam dat open moet. Ik ga nog verder kijken.

De vraag is eigenlijk of er een middel is om je kozijnen zo in te pakken dat ik niet bang hoef te zijn voor vocht? Heeft iemand zijn natte ruimte voor een raam?

[ Bericht 0% gewijzigd door Nico987 op 28-09-2017 08:06:11 ]
pi_174045246
Krab O+
pi_174046008
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2017 00:08 schreef mootie het volgende:
Krab O+
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_174046024
Vocht komt toch wel in je badkamer. Met afzuiging zou ik mij daar niet druk om maken.

In zo'n kleine ruimte zou ik er maar meteen een inloopdouche van maken. Misschien dat je nog wat ruimte kan overhouden voor een wasbak voor het tanden poetsen.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_174047117
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 01:54 schreef spierbal het volgende:
Vocht komt toch wel in je badkamer. Met afzuiging zou ik mij daar niet druk om maken.

In zo'n kleine ruimte zou ik er maar meteen een inloopdouche van maken. Misschien dat je nog wat ruimte kan overhouden voor een wasbak voor het tanden poetsen.
op zich is de ruimte die ik heb echt groter dan de gemiddelde badkamer waar ik kom.

origineel was de ruimte 2x1.8 meter en dat lukt ook bij de buren.
  Moderator donderdag 28 september 2017 @ 08:51:19 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_174047582
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2017 08:08 schreef Nico987 het volgende:

[..]

op zich is de ruimte die ik heb echt groter dan de gemiddelde badkamer waar ik kom.

origineel was de ruimte 2x1.8 meter en dat lukt ook bij de buren.
Wat moet er allemaal in de badkamer passen ? Waar zitten de deuren en ramen e.d. ?
Heb je een schets met maten oid. dat denkt makkelijker mee. ;)
pi_174047662
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2017 00:07 schreef Nico987 het volgende:

Zelf had ik 2 ideeen maar die waren beide voor het raam. Deze konden volgens de ontwerper echt niet ivm vocht.
Ik zie het probleem niet met vocht; als je goede ventilatie hebt (het raam kan nog steeds open?) d.m.v. mechanische afzuiging, mag dat op een raam/kozijn of wat dan ook, geen probleem zijn.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator donderdag 28 september 2017 @ 09:50:27 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_174048137
Vocht kun je in een badkamer toch niet voorkomen; goede mechanische afzuiging moet je toch realiseren.
pi_174048160
quote:
0s.gif Op donderdag 28 september 2017 09:50 schreef Vonkenboer het volgende:
Vocht kun je in een badkamer toch niet voorkomen; goede mechanische afzuiging moet je toch realiseren.
Sterker nog: is volgens het bouwbesluit verplicht; zelf het ventileren is voorgeschreven:
http://www.bouwbesluitonl(...)lsgewijs/hfd3/afd3-6
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_174050729
Het gaat er in die zin om dat als ik de douche voor het raam maak deze nat zal worden. volgens de badkamer boer is dit schimmel en rottings gevoelig.

zelf denk ik dat als ik het in de lak zet, schoonhoud en misschien met de buitenboel eens in de paar jaar in de lak blijf zetten dat het wel mee valt.

@blomke de vraag is niet zo zeer voor een ontwerp maar eerst voor die ramen.

[ Bericht 45% gewijzigd door Nico987 op 28-09-2017 12:56:29 ]
pi_174050789
volgens mij wordt een douche altijd wel nat ;) het gaat erom dat het vocht weg kan en dat je het niet opsluit achter een wand oid
pi_174051072
ow jah qua ventilatie. 1 raam kan open (openslaand 120cmx110cm) en daar zit ook een ventilatie rooster in het raam. in de douche en boven het bad wilde ik mechanisch ventilatie maken.
pi_174081067
Sinds vorig jaar woon ik in een huis waar ik moet douchen in bad.
De vorige bewoners hebben het bad dom geplaatst, waardoor ik, wanneer ik staand wil douchen in het schuine vlak van het bad moet gaan staan en tevens voor het raam.
Nu is dat overdag niet zo'n probleem, maar 's-avonds kunnen de mensen op straat me in silhouet zien douchen. Ook vormt er steeds water op het kozijn. In het begin poets je dat nog weg, maar na een tijdje vergeet je het en begint de lak los te laten. Dus mocht het mogelijk zijn zou ik kijken of je iets kunt maken, waardoor je geen rekening hoeft te houden met houten kozijnen.

Het plan is om dit aan te pakken natuurlijk, maar daar moet ik nog even voor door sparen. Mijn voorkeur zou het in ieder geval absoluut niet zijn. Veel wijsheid gewenst!
pi_174081969
quote:
1s.gif Op donderdag 28 september 2017 12:37 schreef Nico987 het volgende:
Het gaat er in die zin om dat als ik de douche voor het raam maak deze nat zal worden. volgens de badkamer boer is dit schimmel en rottings gevoelig.

zelf denk ik dat als ik het in de lak zet, schoonhoud en misschien met de buitenboel eens in de paar jaar in de lak blijf zetten dat het wel mee valt.

@blomke de vraag is niet zo zeer voor een ontwerp maar eerst voor die ramen.
Je badkamerboer heeft gelijk. Nooit een douche grenzend aan een raam maken, tenzij je er een glazen wand o.i.d. tussen zet. Je kozijn zal inderdaad gaan schimmelen en rotten. Je lak kan condens hebben, direct water vanaf de binnenzijde niet.

Maar eh. Plattegrondje?

[ Bericht 1% gewijzigd door Knuppel1983 op 29-09-2017 22:45:04 ]
pi_174083442
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2017 22:27 schreef Knuppel1983 het volgende:

[..]

Je badkamerboer heeft gelijk. Nooit een douche grenzend aan een raam maken, tenzij je er een glazen wand o.i.d. tussen zet. Je kozijn zal inderdaad gaan schimmelen en rotten. Je lak kan condens hebben, direct water vanaf de binnenzijde niet.

Maar eh. Plattegrondje?
maar als het goed in de lak zit dan komt het vocht toch niet achter de lak?

ik zag ergens een extra glazen raam voor het het kozijn open en dicht kon.
Op dat kleine raam zag dat er best leuk uit maar het lijkt mij dat daar juist water achter komt en dat niet lekker ventileert.

kan het kozijn niet in iets van een platicdip of zo?

Als ik het goed lees zeg je dat ik het directe water moet vermijden.... geen idee hoe.

[ Bericht 4% gewijzigd door Nico987 op 30-09-2017 00:00:23 ]
pi_174084254
Glas voor je raam zetten is ook geen optie. Dan rot ie nog sneller weg. Water vind altijd een weg door je lak. Hoe goed je ook afkit of schildert.
pi_174086809
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 00:39 schreef Knuppel1983 het volgende:
Glas voor je raam zetten is ook geen optie. Dan rot ie nog sneller weg. Water vind altijd een weg door je lak. Hoe goed je ook afkit of schildert.
Balen zeg. ik zie nl anders geen andere mogelijkheden. Plattegrond komt vandaag.

Ik laat het nog niet helemaal los. even contact gezocht met een boten bouwer. mijn eerste zeilboot was van hout en lag ca 8 maanden in het water en daarna onder een zeiltje. 1 keer per 2 a 3 jaar beetje lak er over was voldoende om hem goed te houden.
pi_174086998
Gewoon je kozijnen in de epoxy zetten dan rotten ze nooit meer weg.

Een botenbouwer weet precies hoe je hout moet beschermen.

Hier https://www.de-ijssel-coa(...)%20waterlijn%20N.pdf wat documentatie van een watervast verfsysteem.

Kan allemaal een stuk goedkoper dan dat daar staat maar het is wel goed spul en een stuk beter dan wat in de woningbouw wordt gebruikt. Hier heb je gewoon 50 jaar geen omkijken meer naar. Luister maar niet teveel naar die ontwerper want die heeft totaal geen produktkennis
pi_174093537
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 september 2017 10:14 schreef machtpen het volgende:
Gewoon je kozijnen in de epoxy zetten dan rotten ze nooit meer weg.

Een botenbouwer weet precies hoe je hout moet beschermen.

Hier https://www.de-ijssel-coa(...)%20waterlijn%20N.pdf wat documentatie van een watervast verfsysteem.

Kan allemaal een stuk goedkoper dan dat daar staat maar het is wel goed spul en een stuk beter dan wat in de woningbouw wordt gebruikt. Hier heb je gewoon 50 jaar geen omkijken meer naar. Luister maar niet teveel naar die ontwerper want die heeft totaal geen produktkennis
klinkt interessant. je zegt kan goedkoper, wat is jou idee dan?

van een boot bouwer van blijkbaar weinig woorden krijg ik alleen Sikaflex als tip. dat ga ik zo ook even lezen.
pi_174095047
Sikaflex is een kit maar wel de beste die er is. Een urethaankit die waterdicht is en wordt zo een beetje standaard in de scheepsbouw gebruikt. Kost zo uit mijn hoofd 9 euro per tube, per doos bij de groothandel een stuk minder.

Goedkoper , je hoeft maar 1 soort epoxy te kopen , dat maakt het hout waterdicht. Wel die uit de scheepsbouw nemen en geen epoxy uit de woningbouw. Twwe componenten verf hoeft niet maar geeft wel meer bescherming en een veel langere levensduur.
pi_174095222
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 september 2017 17:19 schreef machtpen het volgende:
Sikaflex is een kit maar wel de beste die er is. Een urethaankit die waterdicht is en wordt zo een beetje standaard in de scheepsbouw gebruikt. Kost zo uit mijn hoofd 9 euro per tube, per doos bij de groothandel een stuk minder.

Goedkoper , je hoeft maar 1 soort epoxy te kopen , dat maakt het hout waterdicht. Wel die uit de scheepsbouw nemen en geen epoxy uit de woningbouw. Twwe componenten verf hoeft niet maar geeft wel meer bescherming en een veel langere levensduur.
Heb jij er ervaring mee welke ed? ik ga eens aan het googlen.
pi_174095422
Ik heb de kozijnen helemaal in de epoxy staan dan heb je ook geen grondverf of houtmenie meer nodig.

Het beste is het kale kozijn helemaal in de epoxy zetten , meerdere lagen. Goed laten uitharden en dan het kozijn plaatsen als het geplaatst is dan verven. Vergeet ook niet om de glaslatten in de epoxy te zetten.

Alles ook goed afkitten en daar is sikaflex weer ideaal voor. Maar een beglazingskit op polymeerbasis houdt het ook wel in een badkamer.
pi_174097616
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 september 2017 17:40 schreef machtpen het volgende:
Ik heb de kozijnen helemaal in de epoxy staan dan heb je ook geen grondverf of houtmenie meer nodig.

Het beste is het kale kozijn helemaal in de epoxy zetten , meerdere lagen. Goed laten uitharden en dan het kozijn plaatsen als het geplaatst is dan verven. Vergeet ook niet om de glaslatten in de epoxy te zetten.

Alles ook goed afkitten en daar is sikaflex weer ideaal voor. Maar een beglazingskit op polymeerbasis houdt het ook wel in een badkamer.
Het kozijn zit er nu al in. dus hele kozijn wordt lastig. maar idd binnen en buiten.

Bij de ramen zou je ook het glas eruit halen ed?
pi_174098430
Glas eruithalen wordt wel veel meer werk. Hangt van het kitwerk af.

Het makkelijkste en snelste is bij het raam tot aan de kit epoxyen en daar weer een kitlaag overheen zetten. Eventueel de oude kitlaag eerst bijsnijden. Ook tussen de muur en kozijn moet het watervast zijn dus ook daar kitten.

Lucht met waterdamp uit de badkamer mag alleen contact maken kit of epoxy.
pi_174130197
ik zou nog even een plattegrond plaatsen.

dit wilde badkamer met 0 van onze wensen er in.





dit is wat volgens mij wel werkt.


https://afbeelding.im/DI8FqHYo

hierbij is het raam links weer open gemaakt. en kijk je niet tegen de wc aan bij binnenkomst.
pi_174143970
In deze situatie heb je in ieder geval voorverwarmd wc-papier. :)
pi_174152387
Nu met goede links.
Dit is zoals ik het bedacht.







zoals de badkamer boer het bedacht had.




Als jullie nog andere ideen hebben? dan hoor ik het graag.
pi_174152718
Ben je erg gesteld op een bad ? anders zou ik zeggen bad eruit, een extra kast voor handdoeken en zo erin en een inloop douche.
pi_174154424
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 22:34 schreef Sorella het volgende:
Ben je erg gesteld op een bad ? anders zou ik zeggen bad eruit, een extra kast voor handdoeken en zo erin en een inloop douche.
euh er is al een inloop douche en de kast is niet nodig.
pi_174162226
quote:
1s.gif Op maandag 2 oktober 2017 23:43 schreef Nico987 het volgende:

[..]

euh er is al een inloop douche en de kast is niet nodig.
O sry, het lijkt zo klein, bij een inloop douche denk ik altijd zeker anderhalve meter lang en 80 cm breed (er).
pi_174162325
quote:
0s.gif Op maandag 2 oktober 2017 22:25 schreef Nico987 het volgende:
Nu met goede links.
Dit is zoals ik het bedacht.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

zoals de badkamer boer het bedacht had.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Als jullie nog andere ideen hebben? dan hoor ik het graag.
Ik vind in jouw eigen tekening (boven) de ingang van de douche en de wc erg krap. Hoe breed zijn die tegels, 50x50? Waar laat je je benen / knieën als je zit te poepen? En is die ingang naar de douche maar een halve tegel; 25 cm? Dat lijkt me hoogst ongemakkelijk.

Ook de afstand bad-wastafel lijkt krapper dan bij de onderste schets.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_174168714
Eens met papernote. Neem je verlies, bad eruit.
Kun je een lekker grote inloopdouche maken, wat meer geld investeren in de douchekop, i.p.v. alles net niet.

Draait die deur naar binnen of naar buiten?
pi_174173949
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:29 schreef Sorella het volgende:

[..]

O sry, het lijkt zo klein, bij een inloop douche denk ik altijd zeker anderhalve meter lang en 80 cm breed (er).
euhm 130x90 is die. qua scheelt dat 0.3m2
pi_174174301
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 20:31 schreef Nico987 het volgende:

[..]

euhm 130x90 is die. qua scheelt dat 0.3m2
Ik trek me terug uit dit topic voordat ik nog meer foutjes maak :)
pi_174178497
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 17:17 schreef Knuppel1983 het volgende:
Eens met papernote. Neem je verlies, bad eruit.
Kun je een lekker grote inloopdouche maken, wat meer geld investeren in de douchekop, i.p.v. alles net niet.

Draait die deur naar binnen of naar buiten?
er komt een douche bad wastafel en toilet in. voor mij geld liever een net niet badkamer dan geen bad

Er zitten nu louvre deurtjes in. dus de draai richting bepaal ik zelf. dat wordt in principe naar buiten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Nico987 op 03-10-2017 22:52:19 ]
pi_174178598
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 12:35 schreef papernote het volgende:

[..]

Ik vind in jouw eigen tekening (boven) de ingang van de douche en de wc erg krap. Hoe breed zijn die tegels, 50x50? Waar laat je je benen / knieën als je zit te poepen? En is die ingang naar de douche maar een halve tegel; 25 cm? Dat lijkt me hoogst ongemakkelijk.

Ook de afstand bad-wastafel lijkt krapper dan bij de onderste schets.
volgens mij vallen die doorgangen mee. maar dat is wel een zorg die ik moet opnemen. ik zal dat moeten opmeten.

Aan het voeten eind van het bad zit een dicht gemaakte kast. dit geeft evr ruimte om daar een koof te maken en het bad er een stuk in te schuiven. volgens mij zonder dat dit echt lelijk wordt overigens.
pi_174203199
ideeen blijven welkom, dit hierboven is nog een ruwe schets. maar deze elementen wil ik er wel in hebben.

vandaag even met een meetlint rond gelopen. maar de doorlopen zijn redelijk en mogelijk nog te verbeteren door het bad bijvoorbeeld 15 cm in de kast te zetten. ik wil later alles met tape op de grond gaan afzetten om een gevoel te hebben.

Om geen nieuw topic te moeten openen zal ik hier mijn vragen even plaatsen.

De afvoer loopt nu buiten om over de achtergevel. Deze moet straks door de woonkamer naar de kruipruimte en dan door de muur naar het riool. Dit kan mooi in de hoek achter het gordijn. In een koofje is dit niet lelijk. maar qua geluid zou het jammer zijn als je het water hoort lopen. hoe zal ik dat isoleren? is dat een kwestie van de koof vol proppen met glaswol?
pi_174203404
Ik snap dat je liever twee ramen wil in je badkamer, ziet er toch een stuk lichter uit en ook makkelijker om te ventileren.
Bij jouw eerste ontwerp vraag ik me wel af of het voorste gedeelte van de toiletbril niet nat wordt als je doucht. Er is maar weinig zo irritant als een natte wc bril.
Ik heb verder geen advies over het isoleren van het water geluid, dat laat ik aan de fok experts over ;-)
pi_174370250
Bad eruit. Hoe vaak zit je daar nou in?
En vergelijk dat dan met al die keren dat je je ergert aan een natte wc-bril, een krappe entrée, een krappe douche, een krappe alles.
pi_174373017
Wij hebben onze koof volgepropt met glaswol, alleen als je heel goed luistert hoor je het water lopen maar het is niet storend.
1 Tip, zorg ervoor dat je de koof kan demonteren i.v.m. lekkage o.i.d. zodat je je kozijn, muur niet beschadigd.
pi_174377783
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 11:59 schreef klaarover het volgende:
Bad eruit. Hoe vaak zit je daar nou in?
En vergelijk dat dan met al die keren dat je je ergert aan een natte wc-bril, een krappe entrée, een krappe douche, een krappe alles.
het bad wordt in de zomer 3x per week gebruikt in de winter 4 tot 5x per week. vanaf april zal het vaker gebruikt worden.

Voor ik ga bestellen moet ik alles goed opmeten. maar tussen het wandje en het bad is 70cm doorloop. en dan is het douche wandje gelijk met de toiletpot.

het valt te overwegen omdat wandje 50cm te maken met een schuifdeur van 50cm. dan wordt de doorloop groter en het toilet niet nat.

[ Bericht 17% gewijzigd door Nico987 op 12-10-2017 17:55:45 ]
pi_174377822
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:02 schreef Sorella het volgende:
Wij hebben onze koof volgepropt met glaswol, alleen als je heel goed luistert hoor je het water lopen maar het is niet storend.
1 Tip, zorg ervoor dat je de koof kan demonteren i.v.m. lekkage o.i.d. zodat je je kozijn, muur niet beschadigd.
ik wil eigenlijk maar 1 stuk in de koof lekkage kans is dan minimaal. maar het zal gewoon een houten koof worden, die kan dus altijd open.
  Moderator donderdag 12 oktober 2017 @ 20:16:51 #43
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_174381719
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 17:50 schreef Nico987 het volgende:

[..]

ik wil eigenlijk maar 1 stuk in de koof lekkage kans is dan minimaal. maar het zal gewoon een houten koof worden, die kan dus altijd open.
Is een ruimtebesparend bad een optie ? Dat hebben wij hier en daar kun je toch goed, lekker in liggen :) Hier hebben we een Riho Geta; http://www.riho.com/producten.html?line=169
pi_174382240
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 20:16 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Is een ruimtebesparend bad een optie ? Dat hebben wij hier en daar kun je toch goed, lekker in liggen :) Hier hebben we een Riho Geta; http://www.riho.com/producten.html?line=169
Ik denk dat dat niet veel scheelt tegenover een vrijstaand bad. Het bad gaat nog ca 20cm de wand in daar kan ik nl een koof maken. En hij is dus niet 4kant dat scheelt ook.
pi_174437661
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 20:16 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Is een ruimtebesparend bad een optie ? Dat hebben wij hier en daar kun je toch goed, lekker in liggen :) Hier hebben we een Riho Geta; http://www.riho.com/producten.html?line=169
De kans is groot dat het toch zo'n bad wordt. vooral qua ruimte in het bad scheelt het veel.

Door een wat smaller bad en douche meubel te kiezen. kunnen we nu een half ronde douche cabine voor het raam maken. Het lijkt ruimtelijk maar zonder natte ramen ed.

1 puntje de badkamer zaak heeft nagelaten de tekeningen te mailen. Hoop niet dat dat een teken aan de wand.

is ze werken daar met aktie artikelen en niet aktie artikelen. ws iets met groot inkopen. Het lijkt een eigen zaak te zijn los van dmg ed.

Nu bieden zij veel hsk aan, meubelen, kranen baden etc. volgens hen een A merk maar veel goedkoper dan villeroy en boch of grohe.
Ik kan er weinig over vinden kent iemand dit.

Wat onderhandel je doorgaans er nog af?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')