abonnement Unibet Coolblue
pi_174035657
quote:
14s.gif Op woensdag 27 september 2017 17:40 schreef Stabiel het volgende:
Tijd voor Iran, Turkije en Irak om in te grijpen.
Hoezo ingrijpen? Is er iets aan de hand dan?
pi_174035663
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 18:03 schreef LelijKnap het volgende:
Hoe zit het eig. met de mate van secularisme bij de (Iraakse) Koerden?
Het zijn allemaal moslims alleen is hetvislamisme weinig populair
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_174035686
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 17:59 schreef LelijKnap het volgende:
Jammer dat de VS er tegen is. Het was een mooie strategische locatie geweest (ipv Turkije). Met de tijd hadden ze (dmv sponsoring) de grenzen dan nog verder kunnen oprekken in Turkije (toekomstig 'vijand') en Syrië (Assad, 'vijand').
De Koerden zitten opgesloten tussen vier landen, die allen tegen elke vorm van afhankelijkheid zijn, zonder direct toegang tot een zee. Zo strategisch is het dus niet.
pi_174035692
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 18:05 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Daarom juist; misschien kunnen we die weer herstellen, 'logischer' maken.
Het zou natuurlijk ideaal zijn dat je op papier wat lijnen trekt en dat de realiteit zich aanpast op de lijnen alleen is de realiteit dat grenzen trekken een bloederige zaak is.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_174035713
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 18:06 schreef Stabiel het volgende:

[..]

De Koerden zitten opgesloten tussen vier landen, die allen tegen elke vorm van afhankelijkheid zijn, zonder direct toegang tot een zee. Zo strategisch is het dus niet.
Daarom snap ik niks van deze move van Barzani. Hij gaat het nooit redden zonder de regio mee te krijgen in zijn verhaal.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_174035729
quote:
10s.gif Op woensdag 27 september 2017 18:05 schreef Slayage het volgende:

[..]

Het zijn allemaal moslims alleen is hetvislamisme weinig populair
Spijtig! Ik zag een centrum van secularisme/moderniteit voor me.
pi_174035735
Dat Koerdistan snel een fijn woonland mag worden voor de Koerden O+
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_174035744
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 18:05 schreef Infection het volgende:
Hoezo ingrijpen? Is er iets aan de hand dan?
Ja. Het claimt aansprak op gebieden die betwist worden door de lokale bevolking zelf (Assyrische christenen, Turkmenen, Arabieren), terwijl het Koerdische project niets meer is dan een buitenlands georchestreerde project om het Midden-Oosten te verzwakken door het op te delen in allerlei sectarische en etnische enclaves die continue met elkaar in strijd zijn.
  woensdag 27 september 2017 @ 18:11:05 #34
468509 _--_
In varietate concordia
pi_174035763
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 18:09 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Ja. Het claimt aansprak op gebieden die betwist worden door de lokale bevolking zelf (Assyrische christenen, Turkmenen, Arabieren), terwijl het Koerdische project niets meer is dan een buitenlands georchestreerde project om het Midden-Oosten te verzwakken door het op te delen in allerlei sectarische en etnische enclaves die continue met elkaar in strijd zijn.
Zo kort zo krachtig. 10/10
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_174035764
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 17:44 schreef Hathor het volgende:
Ik ken de geschiedenis van dat volk niet zo goed, maar wat is er op tegen als ze een eigen staat zouden krijgen? Is iedereen een beetje bang voor een sterk Koerdistan of zo?
De Koerden zijn tijdens de IS oorlog wat meer richting zuiden gegaan waar ook een groot aantal arabieren wonen. En nog belangrijker: veel van de olie van Irak wordt opgepompt.
pi_174035799
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 18:06 schreef Stabiel het volgende:

[..]

De Koerden zitten opgesloten tussen vier landen, die allen tegen elke vorm van afhankelijkheid zijn, zonder direct toegang tot een zee. Zo strategisch is het dus niet.
Ja, maar ze zijn alle vier probleemgevallen - onwenselijke competitie. Door daar een partij tussen te plaatsen, en behoorlijk te sponsoren, kun je het hen een stuk moeilijker maken.
pi_174035825
quote:
10s.gif Op woensdag 27 september 2017 18:08 schreef Slayage het volgende:
Daarom snap ik niks van deze move van Barzani. Hij gaat het nooit redden zonder de regio mee te krijgen in zijn verhaal.
Deze hele saga is natuurlijk ook een mooie afleiding voor Barzani omdat het niet goed gaat met de Koerdische economie en hij de termijn van zijn heerschappij allang heeft overschreden.
pi_174035832
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 18:09 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Ja. Het claimt aansprak op gebieden die betwist worden door de lokale bevolking zelf (Assyrische christenen, Turkmenen, Arabieren), terwijl het Koerdische project niets meer is dan een buitenlands georchestreerde project
Koerden willen net als ieder ander volk een eigen land, met je buitenlands project :') Schei toch uit Iraniër.

quote:
om het Midden-Oosten te verzwakken door het op te delen in allerlei sectarische en etnische enclaves die continue met elkaar in strijd zijn.
Waarom hef je Iran, Turkije, Syrië en Irak niet op als je hetzelfde doel als IS nastreeft, namelijk een sterke grote heilsstaat waar de buitenlandse machten niets te zeggen hebben? Maar nee hoor, je gebruikt dit non-argument om de Koerden te onderdrukken.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2419064/1/999#p176295558" target="_blank" >vrijdag 5 januari 2018 08:29</a> schreef <a href="http://forum.fok.nl/user/profile/144984" target="_blank" >xminator</a> het volgende:[/b]
Anyway gelukkig zijn er een hoop mensen net zo dom als jij. Daarom koop ik nu wat extra ripple..
pi_174035848
quote:
10s.gif Op woensdag 27 september 2017 18:07 schreef Slayage het volgende:

[..]

Het zou natuurlijk ideaal zijn dat je op papier wat lijnen trekt en dat de realiteit zich aanpast op de lijnen alleen is de realiteit dat grenzen trekken een bloederige zaak is.
Ja, maar daarom dwing je dat dan gewoon af, hè. Met ja, als bijdehand antwoord, eventueel wat complimenterende bommen. Dat kan je nou eenmaal als VS (+ EU). Probleem is dat de wil er niet is. Wrs dus omdat men meer nut ziet in een partnerschap met Turkije.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2017 18:19:10 ]
pi_174035862
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 18:12 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ja, maar ze zijn alle vier probleemgevallen - onwenselijke competitie. Door daar een partij tussen te plaatsen, en behoorlijk te sponsoren, kun je het hen een stuk moeilijker maken.
Ongetwijfeld, maar valt compleet in het niet vergeleken met de strategische positie (geografisch, economisch, politiek, militair) die Turkije bekleed. Bovendien, de Koerden worden bewapend door het Westen omdat zowel de Irakezen als Turken hier toestemming voor geven. Als beide landen hun luchtruim en andere logistieke punten zouden sluiten voor de verdere bewapening van de Koerden dan is het heel snel afgelopen.

Dat is de reden waarom de VS tegen onafhankelijkheid is. Het ondermijnt zijn invloed juist.
pi_174035865
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 18:09 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Ja. Het claimt aansprak op gebieden die betwist worden door de lokale bevolking zelf (Assyrische christenen, Turkmenen, Arabieren), terwijl het Koerdische project niets meer is dan een buitenlands georchestreerde project om het Midden-Oosten te verzwakken door het op te delen in allerlei sectarische en etnische enclaves die continue met elkaar in strijd zijn.
Al die grote centrale natiestaten met veel verschillende volken en religies zijn zo zwak als maar kan. Grote delen van de bevolking worden gediscrimineerd en het hele overheidsapparaat wordt niet ingericht op competentie, maar op wie de minste revoluties kan veroorzaken.

Hoeveel Arabische landen met stuk voor stuk een grotere bevolking dan Israël hebben ook alweer gezamenlijke oorlogen verloren van een veel kleiner landje?
pi_174035914
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 18:09 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Ja. Het claimt aansprak op gebieden die betwist worden door de lokale bevolking zelf (Assyrische christenen, Turkmenen, Arabieren), terwijl het Koerdische project niets meer is dan een buitenlands georchestreerde project om het Midden-Oosten te verzwakken door het op te delen in allerlei sectarische en etnische enclaves die continue met elkaar in strijd zijn.
Ja, maar zou je die strijd -met oog op de langere termijn- juist niet inperken door toe te geven aan de wil vd Koerden in dat geval? Dit sectarisch/etnisch-conflict is immers de status quo - of denk je dat de wil v.d. Koerd (voornamelijk?) een gevolg is van een 'buitenlands georchestreerd project'?
pi_174036002
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 18:16 schreef Stabiel het volgende:

[..]

Ongetwijfeld, maar valt compleet in het niet vergeleken met de strategische positie (geografisch, economisch, politiek, militair) die Turkije bekleed. Bovendien, de Koerden worden bewapend door het Westen omdat zowel de Irakezen als Turken hier toestemming voor geven. Als beide landen hun luchtruim en andere logistieke punten zouden sluiten voor de verdere bewapening van de Koerden dan is het heel snel afgelopen.

Dat is de reden waarom de VS tegen onafhankelijkheid is. Het ondermijnt zijn invloed juist.
Dat belang in Turkije vermoede ik al inderdaad, maar dat ze bewapening toestaan vind ik wel weer opvallend. Is dat iets waar Irak en Turkije - om andere redenen- gehoor aan hebben moeten geven? Als onderdeel van een deal; 'bewapening ok, mits je tegen onafhankelijkheid blijft'?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2017 18:24:16 ]
pi_174036015
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 18:14 schreef alilami het volgende:
Koerden willen net als ieder ander volk een eigen land, met je buitenlands project :') Schei toch uit Iraniër.
De KRG in Irak en de Koerden in Syrië zouden nooit een dergelijke autonomie hebben gekend als het Westen, voornamelijk de Amerikanen, niet 1) een NFZ in het leven riep in 1991 dat effectief het Iraakse luchtmacht verbood om over Noord-Irak te vliegen, 2) de Amerikanen niet Saddam omver hadden geworpen en de KRG van steun voorzagen, 3) de Koerden in Syrië niet hadden bewapend.

De Koerden hebben hun huidige positie in Syrië en Irak te danken aan het Westen. Een buitenlands georchestreerd project, zonder twijfel.
pi_174036088
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 18:16 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Al die grote centrale natiestaten met veel verschillende volken en religies zijn zo zwak als maar kan. Grote delen van de bevolking worden gediscrimineerd en het hele overheidsapparaat wordt niet ingericht op competentie, maar op wie de minste revoluties kan veroorzaken.

Hoeveel Arabische landen met stuk voor stuk een grotere bevolking dan Israël hebben ook alweer gezamenlijke oorlogen verloren van een veel kleiner landje?
En Iraaks Koerdistan is niet zwak? In 2014 vluchtten ze voor honderden IS-troepen die daardoor steden als Makhmur, Gwer en Sinjar veroverden, en als het ware voor de poorten van Erbil (nee facto hoofdstad van KRG), waardoor de Koerden in alle paniek steun aan de Amerikanen en Iraniërs vroegen om de val van de stad te voorkomen. De reden waarom zoveel Yezidi's werden gevangen genomen kwam door de incompetentie en lafheid van de Peshmerga.
pi_174036182
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 18:18 schreef LelijKnap het volgende:
Ja, maar zou je die strijd -met oog op de langere termijn- juist niet inperken door toe te geven aan de wil vd Koerden in dat geval? Dit sectarisch/etnisch-conflict is immers de status quo - of denk je dat de wil v.d. Koerd (voornamelijk?) een gevolg is van een 'buitenlands georchestreerd project'?
Goede vraag. Vanuit de Koerdische bevolking is er een sterke wil tot onafhankelijkheid, maar die onafhankelijkheid heeft waarschijnlijk niet tot gevolg dat de spanningen in de regio afnemen. In tegendeel: buiten Israël is er geen enkel land dat een dergelijke wens steunt. Alle buurlanden zijn tegen, inclusief de minderheden in provincies als Kirkuk en Nineveh.
pi_174036193
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 18:23 schreef Stabiel het volgende:

[..]

De KRG in Irak en de Koerden in Syrië zouden nooit een dergelijke autonomie hebben gekend als het Westen, voornamelijk de Amerikanen, niet 1) een NFZ in het leven riep in 1991 dat effectief het Iraakse luchtmacht verbood om over Noord-Irak te vliegen, 2) de Amerikanen niet Saddam had omver geworpen en de KRG van steun voorzagen, 3) de Koerden in Syrië niet hadden bewapend.

De Koerden hebben hun huidige positie in Syrië en Irak te danken aan het Westen. Een buitenlands georchestreerd project, zonder twijfel.
Ik heb het niet over de huidige positie van de Koerden, maar over de wensen van het Koerdische volk. De Koerden willen hun zelfbeschikkingsrecht uitoefenen, dit is geen buitenlands project of complot. Status quo (Sykes-Picot) in stand houden is juist het handhaven van het buitenlandse project dat het Midden-Oosten verdeelde en een recept voor nog eens 100 jaar conflict aangezien de Koerden niet afstand zullen doen van hun legitieme rechten.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2419064/1/999#p176295558" target="_blank" >vrijdag 5 januari 2018 08:29</a> schreef <a href="http://forum.fok.nl/user/profile/144984" target="_blank" >xminator</a> het volgende:[/b]
Anyway gelukkig zijn er een hoop mensen net zo dom als jij. Daarom koop ik nu wat extra ripple..
pi_174036196
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 17:12 schreef alilami het volgende:

[..]

Trump, Israël en Saoedi-Arabië staan iig te popelen om de Iraanse mullahs te vernietigen, dus de lafbekken in Teheran zullen hoogstens hun ezels (milities) gaan inzetten tegen de Koerden, maar niet direct ingrijpen.
De VS is tegen beste vriend.
pi_174036206
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 17:59 schreef LelijKnap het volgende:
Jammer dat de VS er tegen is. Het was een mooie strategische locatie geweest (ipv Turkije). Met de tijd hadden ze (dmv sponsoring) de grenzen dan nog verder kunnen oprekken in Turkije (toekomstig 'vijand') en Syrië (Assad, 'vijand').
Een onafhankelijk Koerdistan in Noord Irak is niets meer dan een zionistische wens.
pi_174036221
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 18:27 schreef Stabiel het volgende:

[..]

En Iraaks Koerdistan is niet zwak? In 2014 vluchtten ze voor honderden IS-troepen die daardoor steden als Makhmur, Gwer en Sinjar veroverden, en als het ware voor de poorten van Erbil (nee facto hoofdstad van KRG), waardoor de Koerden in alle paniek steun aan de Amerikanen en Iraniërs vroegen om de val van de stad te voorkomen. De reden waarom zoveel Yezidi's werden gevangen genomen kwam door de incompetentie en lafheid van de Peshmerga.
Als morgen honderden IS strijders neer zouden dalen op een random provincie in Nederland en de centrale overheid niet kon ingrijpen zou de provincie ook geen kans maken. Juist het feit dat IS in Irak zo snel kon winnen geeft wel aan wat een grap dat land is. Militaire leiders gekozen op basis van sektarische afkomst en de troepen zo neergezet dat ze een minimale fuck gaven om de lokale bevolking, maar daarom juist ook een zo klein mogelijk gevaar voor de overheid opleverden. Nederlandse soldaten uit Groningen worden niet bewust naar Zeeland verhuisd. In je ''krachtige'' landen in het MO wel. Een land in Europa dat dat wel doet is Spanje. Ook daar kun je nu zien wat een zwak land het is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')