abonnement Unibet Coolblue
pi_174021637
De oplossing voor eenzaamheid is gezelschap. De oplossing ligt dus totaal voor de hand, en toch spreekt men erover als een soort onoplosbaar probleem.

Als ouderen eenzaam zijn, dan moeten ze elkaar dus gezelschap geven, en niet een betaalde of onbetaalde hulpkracht inhuren die hun gezelschap levert.

Ouderen, geestelijk gestoorden, langdurige bijstandstrekkers, ze moeten lid worden van groepen.

Het filosofische van dit onderwerp is dat groepsleden dan moeten leren hoe een groep is georganiseerd.

Elk groepslid zweert trouw aan het groepsgevoel. Vanuit het groepsgevoel worden dingen gekozen wat men gaat doen, of hoe men met elkaar omgaat. Het is een mening wat het groepsgevoel inhoud, en een mening wordt gevormd door een keuze, door spontane expressie van emotie met vrije wil. Dus groepen met een duidelijke focus op de groepspirit.

Materialistisch gedachtengoed verbied zulke practische zaken als een groep inrichten op basis van groepsspirit. Materialisme is de onderliggende oorzaak van de eenzaamheid.

Materialistische groepen zijn ingericht op basis van een activiteit. Bijvoorbeeld een groep knutselen voor ouderen, of gymen, of andere onzin. Met de gedachte dat bij die activiteit ook wel gezelschap zal ontstaan. Maar zulk contact zal meestal beperkt blijven tot oppervlakkigheden. Een spiritueel begrip is vereist om zoden aan de dijk te zetten.
pi_174023101
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 september 2017 23:23 schreef Syamsu het volgende:
De oplossing voor eenzaamheid is gezelschap. De oplossing ligt dus totaal voor de hand, en toch spreekt men erover als een soort onoplosbaar probleem.

Als ouderen eenzaam zijn, dan moeten ze elkaar dus gezelschap geven, en niet een betaalde of onbetaalde hulpkracht inhuren die hun gezelschap levert.

Ouderen, geestelijk gestoorden, langdurige bijstandstrekkers, ze moeten lid worden van groepen.

Het filosofische van dit onderwerp is dat groepsleden dan moeten leren hoe een groep is georganiseerd.

Elk groepslid zweert trouw aan het groepsgevoel. Vanuit het groepsgevoel worden dingen gekozen wat men gaat doen, of hoe men met elkaar omgaat. Het is een mening wat het groepsgevoel inhoud, en een mening wordt gevormd door een keuze, door spontane expressie van emotie met vrije wil. Dus groepen met een duidelijke focus op de groepspirit.

Materialistisch gedachtengoed verbied zulke practische zaken als een groep inrichten op basis van groepsspirit. Materialisme is de onderliggende oorzaak van de eenzaamheid.

Materialistische groepen zijn ingericht op basis van een activiteit. Bijvoorbeeld een groep knutselen voor ouderen, of gymen, of andere onzin. Met de gedachte dat bij die activiteit ook wel gezelschap zal ontstaan. Maar zulk contact zal meestal beperkt blijven tot oppervlakkigheden. Een spiritueel begrip is vereist om zoden aan de dijk te zetten.
Alleen zijn is niet hetzelfde als eenzaam zijn, eenzaam worden mensen vooral als ze zich niet welkom voelen of bekeken of genegeerd.
Zo kan een oudere die misschien een beroerte heeft gehad en niet zo goed spreekt of beperkt is in zijn/haar bewegen als lastig worden ervaren door de groep.
Heel veel mensen zijn graag alleen en absoluut niet eenzaam, ze passen niet in de groep omdat ze heel andere inzichten hebben en of passie voor andere dingen.
Het is mij inziend juist goed dat we ons inzetten voor onze medemens (omkijken naar) zonder ze te willen sturen of verplichten.
Dit natuurlijk met uitzondering van bijstandstrekkers, voor hen is een goede stimulans nodig om weer aan het werk te komen, het verplichte solliciteren dus en bij/omscholing.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_174025605
quote:
7s.gif Op woensdag 27 september 2017 01:08 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Alleen zijn is niet hetzelfde als eenzaam zijn, eenzaam worden mensen vooral als ze zich niet welkom voelen of bekeken of genegeerd.
Zo kan een oudere die misschien een beroerte heeft gehad en niet zo goed spreekt of beperkt is in zijn/haar bewegen als lastig worden ervaren door de groep.
Heel veel mensen zijn graag alleen en absoluut niet eenzaam, ze passen niet in de groep omdat ze heel andere inzichten hebben en of passie voor andere dingen.
Het is mij inziend juist goed dat we ons inzetten voor onze medemens (omkijken naar) zonder ze te willen sturen of verplichten.
Dit natuurlijk met uitzondering van bijstandstrekkers, voor hen is een goede stimulans nodig om weer aan het werk te komen, het verplichte solliciteren dus en bij/omscholing.
Ouderen passen niet in een groep (dogmatisch) omdat ze niet begrepen kunnen worden. Hun zijn op oudere leeftijd in hun zware tijd. Denken aan het verleden omdat ze geen vooruitzicht in ogen hebben. Ouderen zijn dan eenzaam omdat de (jongere) mens hun amper snapt of begrijpt.

Ik kom niet bij mn opa, die begrijpt mij niet.
pi_174027466
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 09:47 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Ouderen passen niet in een groep (dogmatisch) omdat ze niet begrepen kunnen worden. Hun zijn op oudere leeftijd in hun zware tijd. Denken aan het verleden omdat ze geen vooruitzicht in ogen hebben. Ouderen zijn dan eenzaam omdat de (jongere) mens hun amper snapt of begrijpt.

Ik kom niet bij mn opa, die begrijpt mij niet.
Of is het andersom? begrijp jij je opa niet?

Ouderen zijn vooral eenzaam omdat een deel van de familie en vrienden weggevallen is en de kinderen heel druk met carrière maken, worstelen of liever bezig zijn met hun eigen leven.
In het verzorgingstehuis heb ik zoveel ouderen zien vereenzamen en wat is het dan geweldig als ze even uit kunnen.
Maar daar is dan hulp voor nodig, als je als helpende hand meegaat dan komen de verhalen vanzelf los.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_174027882
quote:
7s.gif Op woensdag 27 september 2017 11:38 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Of is het andersom? begrijp jij je opa niet?

Ouderen zijn vooral eenzaam omdat een deel van de familie en vrienden weggevallen is en de kinderen heel druk met carrière maken, worstelen of liever bezig zijn met hun eigen leven.
In het verzorgingstehuis heb ik zoveel ouderen zien vereenzamen en wat is het dan geweldig als ze even uit kunnen.
Maar daar is dan hulp voor nodig, als je als helpende hand meegaat dan komen de verhalen vanzelf los.
Ik begrijp hem wel (zelfde beroep) maar ik kan niet met hem praten. Over nuttige onderwerpen. Over koetsjes en kalfjes praten heb ik geen zin in.

Klopt, maar de ouderenzorg is echt geweldig in Nederland. Zelf dementen worden geholpen met hun verleden. Heel het huis straalt dan ouderdom oud. Roept een gedeelte van het verleden onbewust op soort van. Al die oude rotzooi. Voor een gehandicapte hier in de buurt hadden ze een bushalte laten staan. Een ongeziene want die werkte niet meer. Daar zat ze altijd. Mooi om te zien hoe de zorg werkt hier in Nederland. Gehandicapten krijgen hier een mooi leven beschoren en of aangemeten.
pi_174028467
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 11:54 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Ik begrijp hem wel

Dat denk ik niet.

quote:
(zelfde beroep) maar ik kan niet met hem praten.
Omdat je op jouw niveau wil praten.

quote:
Over nuttige onderwerpen.
Voor jou nuttige onderwerpen.

quote:
Over koetsjes en kalfjes praten heb ik geen zin in.

Kortom, je voelt je te jong voor je oude opa. Dat is why die ouderen vereenzamen. De jongeren hebben geen geduld met ze. Ze voelen de ouderen niet.

quote:
Klopt, maar de ouderenzorg is echt geweldig in Nederland. Zelf dementen worden geholpen met hun verleden. Heel het huis straalt dan ouderdom oud. Roept een gedeelte van het verleden onbewust op soort van. Al die oude rotzooi. Voor een gehandicapte hier in de buurt hadden ze een bushalte laten staan. Een ongeziene want die werkte niet meer. Daar zat ze altijd. Mooi om te zien hoe de zorg werkt hier in Nederland. Gehandicapten krijgen hier een mooi leven beschoren en of aangemeten.
Vergis ik me of hoor ik hier misprijzen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2017 12:19:16 ]
pi_174028679
Gelukkig zijn er genoeg kinderen en kleinkinderen die hun oude ouders en grootouders niet laten vereenzamen.
pi_174032571
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 11:54 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Die 'oude rotzooi' zal veel waarde hebben voor hen.

De eerste bank die ik kocht had al snel een eerste beschadiging en er volgde er meer, maar achter elke beschadiging schuilt een verhaal.

quote:
Op een mooie zomerdag, midden in de stad, stond een jongen. Schreeuwend naar de mensen om zich heen, die hij probeerde duidelijk te maken dat hij het allermooiste hart aller tijden heeft.

Een groot aantal mensen kwam om de jongen heen staan, en zagen dat deze jongen een prachtig hart had. Geen schrammetje of krasje, een perfect hart.

Jawel, iedereen was het ermee eens dat deze jongen het mooiste hart aller tijden had. De jongen was erg trots, en pronkte steeds meer met zijn hart.

Plotseling verscheen er een oude man vanuit de menigte en zei: Hoezo het mooiste hart aller tijden? De jouwe is nog niet eens minstens zo mooi als het mijne. De menigte en de jongen keken naar het hart van de oude man.

Het was een sterk hart, maar het had overal littekens, diepe krassen en wonden. Op sommige plaatsen waren er stukjes uit zijn hart, en zaten er andere stukjes in. Het paste niet perfect, maar vulde wel de lege plekjes in zijn hart op. Op sommige plaatsen was zelfs niks opgevuld.

De menigte staarde verbaasd naar de oude man. Hoe kan deze man nu beweren dat zijn hart mooier is? De jongen keek naar de staat van het hart van de oude man, en lachte. Dit moet een grapje zijn! En de jongen zei; Vergeleken met jouw hart, is het mijne perfect en is het jouwe een rommeltje van littekens en wonden.

Dat klopt, zei de oude man; jouw hart ziet er perfect uit, maar ik zou nooit met jou willen ruilen! Want kijk, ieder litteken, en iedere kras staat voor een persoon waarvoor ik mijn liefde heb gegeven. Ik haal een stukje uit mn hart, geef dat aan een persoon van wie ik hou, en die persoon haalt een stukje uit zijn hart en geeft het terug. Dat verklaart de opgevulde stukjes die niet precies passen.

Maar soms geef je je liefde aan iemand, en krijg je het niet terug. Dat verklaart de wonden. Je liefde geven betekent tegelijkertijd risico’s nemen. Ook al zijn deze wonden pijnlijk, ze blijven open om me te herinneren aan de liefde die ik aan deze personen heb gegeven, en blijf ik hopen dat ze ooit nog die liefde teruggeven en de wonden dichtmaken.

Dus misschien snap je nu, waarom mijn hart het mooiste is? De jongen stond stil te kijken, terwijl er een traan over zijn wangen rolde. Hij liep naar de man toe, reikte zijn hand naar zijn perfecte hart, en haalde er een stukje uit. Met trillende handen, offert hij zijn stukje hart aan de oude man. De man neemt het offer aan, plaatst het stukje in zijn eigen hart, en geeft een stukje van zichzelf aan de jongen terug. Het paste, niet precies, maar genoeg om de wond te dichten.

De jongen keek naar zijn eigen hart, en zag dat het nu niet meer perfect was, maar het was mooier dan ooit tevoren.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_174034346


[ Bericht 100% gewijzigd door vronie op 27-09-2017 16:58:26 ]
pi_174034383
quote:
7s.gif Op woensdag 27 september 2017 15:27 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Die 'oude rotzooi' zal veel waarde hebben voor hen.

De eerste bank die ik kocht had al snel een eerste beschadiging en er volgde er meer, maar achter elke beschadiging schuilt een verhaal.

[..]

Wat mooi iets om over na te denken ;)
  woensdag 27 september 2017 @ 17:20:23 #11
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_174034846
quote:
Een klassieker...
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_174035900
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 september 2017 23:23 schreef Syamsu het volgende:
Een spiritueel begrip is vereist om zoden aan de dijk te zetten.
:?
Conscience do cost.
pi_174036890
Dit is dus eigenlijk bedoeld als filosofisch onderwerp. Onderscheidend de materialistische en creationistische zienswijze op groepen, gezelschap, enzo.

Je kan fijn materialistisch intelectualiseren dat vrije wil niet bestaat, dat mensen geen keuzes maken, en dat spirit maar onzin is, maar dan komt de practische werkelijkheid waar eenzaamheid een maatschappelijk probleem is dat moet worden opgelost. En dat vereist een spiritueel begrip, zoals uitgelegd.
pi_174037503
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 19:03 schreef Syamsu het volgende:
En dat vereist een spiritueel begrip, zoals uitgelegd.
Waar?
Conscience do cost.
pi_174041186
quote:
7s.gif Op woensdag 27 september 2017 15:27 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Die 'oude rotzooi' zal veel waarde hebben voor hen.

De eerste bank die ik kocht had al snel een eerste beschadiging en er volgde er meer, maar achter elke beschadiging schuilt een verhaal.

[..]

Een beschadiging is dan ook goed. Zonder een beschadiging op zichzelf weet men niet wat perfect is.

Dat verhaal is wat anders, geen hart is perfect.

[ Bericht 8% gewijzigd door Faz3D op 28-09-2017 09:26:52 ]
pi_174096609
Ik ben eenzaam geweest. Of je alleen bent in je eigen huis, of een concert bijwoont samen met 50.000 anderen, zal dan niet helpen.

Het tegenovergestelde van eenzaamheid is niet gezelschap, het tegenovergestelde van eenzaamheid is verbinding (groot verschil).

Iemand in een groep stoppen, beëindigd die persoon zijn eenzaamheid nog niet per definitie. Het kan zelfs tot gevolg hebben dat die persoon nog eenzamer wordt.

Ik benijd TS om zijn naïviteit.
pi_174106335
quote:
7s.gif Op woensdag 27 september 2017 01:08 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Heel veel mensen zijn graag alleen en absoluut niet eenzaam, ze passen niet in de groep omdat ze heel andere inzichten hebben en of passie voor andere dingen.
Hoeft niet altijd zo te zijn. Je kunt ook graag onder de mensen zijn (er prima contacten mee onderhouden) maar toch je momenten van het alleen zijn willen koesteren.
pi_174177481
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 18:49 schreef Telefoonvork het volgende:
Ik ben eenzaam geweest. Of je alleen bent in je eigen huis, of een concert bijwoont samen met 50.000 anderen, zal dan niet helpen.

Een concert is dan misschien niet het juiste voorbeeld. Individuen (of groepjes mensen) die naar een concert gaan, komen er voor de beleving van de muziek en niet om te interacteren met elkaar. Als ik alleen naar een concert ga, voel ik me niet per se eenzaam.

Daarentegen kan ik me wel heel eenzaam voelen tijdens een etentje met kennissen. Als iedereen om je heen met elkaar in gesprek is en een connectie maakt (omdat zo'n etentje daar ook voor bedoeld is) en het lukt je niet om daarbij aan te sluiten bijvoorbeeld.

Ben het dus wel in grote lijnen met Telefoonvork eens, maar ik geef de voorkeur aan een ander voorbeeld :)
pi_174177545
Gezelschap is niet de oplossing voor eenzaamheid. Samenhorigheid en waardering zijn dat wel. Werkelijk gezien worden en ergens deel van uitmaken. En dat is niet te koop.
pi_174184237
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 oktober 2017 21:56 schreef Cockwhale het volgende:
Gezelschap is niet de oplossing voor eenzaamheid. Samenhorigheid en waardering zijn dat wel. Werkelijk gezien worden en ergens deel van uitmaken. En dat is niet te koop.
Met de kanttekening dat waardering en gezien worden niet de enige leidraad moet zijn.

Was vroeger best wel een egotripper en was tegelijkertijd ook goed in het gewaardeerd en gezien worden. Maar het kost wel veel energie om dit ego-proces staande te houden. Het kan er zelfs toe leiden dat je onbewust met een maskertje op begint te lopen. En hoe langer je daarmee rondloopt, hoe moeilijker het wordt om zo'n maskertje af te zetten.

Voor mij was het een individuele bevrijding om dat maskertje af te zetten en om het opgebouwde ego hieromtrent los te laten. Om de energie die zoveel van je vraagt om te zetten in een kracht voor anderen. Lijkt suf, maar dat is het allesbehalve. :)
pi_174185289
quote:
0s.gif Op woensdag 4 oktober 2017 10:59 schreef Elzies het volgende:

[..]

Met de kanttekening dat waardering en gezien worden niet de enige leidraad moet zijn.

Was vroeger best wel een egotripper en was tegelijkertijd ook goed in het gewaardeerd en gezien worden. Maar het kost wel veel energie om dit ego-proces staande te houden. Het kan er zelfs toe leiden dat je onbewust met een maskertje op begint te lopen. En hoe langer je daarmee rondloopt, hoe moeilijker het wordt om zo'n maskertje af te zetten.

Voor mij was het een individuele bevrijding om dat maskertje af te zetten en om het opgebouwde ego hieromtrent los te laten. Om de energie die zoveel van je vraagt om te zetten in een kracht voor anderen. Lijkt suf, maar dat is het allesbehalve. :)
Het lijkt me dan ook belangrijk om geaccepteerd en gewaardeerd te worden voor de persoon die je daadwerkelijk bent en wilt zijn, niet hoe je je voor doet komen, puur om die acceptatie en waardering te kunnen ontvangen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')