abonnement bol.com Unibet Coolblue
  CHI shopkeeper dinsdag 26 september 2017 @ 00:51:55 #1
447948 Gearbest
https://cutt.us/kLPnA
pi_173999444

Voorwoord
Na flink wat research gedaan te hebben en door drukte niet altijd in staat te zijn om mijn appartement te stofzuigen heb ik besloten om een robot stofzuiger aan te schaffen. Wel te verstaan de Xiaomi Mi Robot. Op internet las ik dat de Xiaomi Mi Robot een van de grootste rivalen was van de Westerse robotstofzuigers uit China. Dit begrijp ik wel nadat ik het apparaat enige tijd gebruikt heb. In mijn review vertel ik hier meer over en zal ik diverse aspecten belichten over het apparaat en stel ik mezelf volledig objectief op.

Introductie
De Xiaomi Mi Robot is de nieuwe robot stofzuiger uit China die beweert zijn Westerse concurrenten te verslaan. Het apparaat zou een grotere zuigkracht en langdurigere batterijduur moeten bieden voor een fractie van de prijs van haar concurrenten. Het apparaat werd gemaakt door Rockrobo (een van de Xiaomi-startups) en is verder ontwikkeld onder de vlag van Xiaomi’s Mi Ecosysteem programma. Xiaomi staat er om bekend goedkopere alternatieve aan te bieden voor slimme gadgets en producten om zo te concurreren met de westerse bedrijven en mijn verwachtingen waren dan ook hooggespannen. In mijn review zullen de volgende onderwerpen aanbod komen:
• Wat is de kwaliteit van het product en doet het zijn werk goed of niet
• Biedt het een goede prijs-kwaliteitsverhouding
• Kan het daadwerkelijk concurreren met andere premium of low budget robots.
• Mijn persoonlijke ervaringen
• Waar kan je het zo goedkoop mogelijk kopen. Dit kan bij GearBest nu voor ¤233,43 met Coupon code: NL-SI-MiRobot

Inhoudsopgave
• Voorwoord
• Introductie
• Inhoud van de doos
• Design en uiterlijk
• Specificaties en kenmerken
• Specificaties
• Zuig- & schoonmaakkracht
• Navigatie algoritme en sensoren
• Batterij
• Stofbak
• Filters
• Accessoires
• Speciale kenmerken
• Garantie

Inhoud van de doos:
• Handleiding (in het Chinees)
• Xiaomi Mi Robot
• Oplaadstation
• Extra zijborsteltjes (2x) + filter + grote oranje borstel
• Kammetje
Verder zat alles zeer netjes verpakt zoals het hoort om eventuele transportschade vermijden. Het zat zelf eerst in een grotere doos met daarin pas de doos van Xiaomi zelf.

Design en Uiterlijk
Het design ziet er zeer gaaf uit. Strakke lijnen, gestroomlijnd en het is praktisch gedesigned. Door de rondingen en de bumpers aan de zijkanten is het apparaat behendig genoeg om de volledige ruimte te stofzuigen. Daarnaast weegt de robot niet veel en is het niet heel hoog qua bouw, waardoor het simpel weg onder de meeste kasten en banken zijn werk kan doen.





Specificaties en kenmerken

Specificaties
• Basic parameter
• Battery: 14.4V / 5200mAh lithium battery
• Wireless connection: Wi-Fi smart fast even
• Rated voltage: 14.4v
• Rated power: 55W
• Charging Dock
• Dimensions: 230mm * 109mm * 129mm
• Rated power: 55W
• Rated input: 100 - 240V ~
• Rated output: 20V2.2A
• Rated frequency: 50 / 60Hz
• Suction Rating: 1,800 Pa
• Dust Bin: 0.42L
• Shape: Circle
• Battery: 2.5 hours
• Schedule Cleaning: Yes
• Recharge & Resume: Yes
• Cliff Sensor: Yes
• App Control: Mi Home app

Afmetingen & Gewicht
• Size: 345mm * 345mm * 96mm
• Weight about: 3.8kg

Inhoud
• 1x Sweeping robot
• 1x Charging Dock
• 1x Main brush cleaning tool
• 1x power cable

Zuig- & schoonmaakkracht
Volgens Xiaomi Mi zou de robot moeten stofzuigen met een luchtdruk van 1.800 Pa, wat een indrukwekkend hoge waarde is. Naar mijn mening voldoet het product hier zo goed als aan. Echter, de zuigkracht is niet de enige functie die van belang is voor een goede schoonmaak. De weerstand tegen agitatie, de schokkende en hevige bewegingen, zijn belangrijk om te zorgen dat het apparaat constant blijft schoonmaken. De robot is zeer behendig en is zelfs in staat om bij oneffenheden van de ondergrond goed schoon te maken. Ik heb dan zelf ook een oneffen ondergrond, namelijk natuursteen. Hier heeft de Xiaomi geen problemen mee, waar mijn vorige robotstofzuiger toch moeite mee had.
Xiaomi biedt de mogelijkheid om de robot in drie verschillende zuigstanden te gebruiken.. Via de Mi Home app kan de gebruiker zelf de juiste modus kiezen die voor hem het beste werkt op dat moment. Bij de krachtige modus zorgt de robot voor meer power, maar maakt daarentegen dan ook meer geluid. Vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar de balanced-modus (standaard modus), aangezien de robot bij deze modus zeer goed schoonmaakt en vrij weinig geluid produceert. De power modus maakt zoveel geluid dat ik het niet aanraad als u in dezelfde kamer bijvoorbeeld televisie wilt gaan kijken. De modus is wel handig als je niet in de buurt bent van de robot. Tijdens het gebruik van deze modus produceert de robot ongeveer 64 dB. De zuigkracht en schoonmaakkracht van de Xiaomi Mi Robot is naar mijn mening uitstekend en voldoet aan alle eisen die het product zou moeten bieden en die worden beloofd door Xiaomi Mi.



Navigatie algoritme en sensoren
De Xiaomi Mi Robot biedt meer sensoren en rekenkracht dan de meeste robotstofzuigers op de markt. Het gebruikt niet minder dan 12 verschillende sensoren om door uw huis te navigeren.



Zo bezit het apparaat de volgende sensoren:
LDS Sensor (Laser Distance Sensor): Dit is de kleine schijf die u bovenop het apparaat ziet draaien. Deze kleine helper is in staat om horizontaal de omgeving in volle 360 graden te scannen en wel tot 1.800 keer per seconde.
Wall sensor: Deze sensor zorgt er voor dat het apparaat de nodige afstand houdt van de muur. Deze afstand is uitermate klein (±1 cm)
• Dustbin sensor: Geeft een melding wanneer de stofbak vol zit en deze geleegd dient te worden.
Collision Sensor: Zorgt ervoor dat het apparaat niet onnodig ergens tegenaan botst.
Utrasonic sensor: Deze sensor zorgt ervoor dat het apparaat objecten vermijdt.
Electronic Compass Cliff sensor: Er zijn zelfs 4 kliffensensoren die voorkomen dat de robot van de trap af valt.
Gyroscope/Accelerometer: Zorgt ervoor dat de robot een constante snelheid hanteert en kan versnellen wanneer dit nodig is.
Drop sensor: Zorgt ervoor dat het apparaat de hoogtes inschat en daardoor nergens van af valt of ergens klem onder komt te zitten.
Speedmeter: Zorgt ervoor dat de robot een constante snelheid hanteert
Fan Speed Sensor: Meet de snelheid van de ventilator

De meeste sensoren werken samen om de robot in staat te stellen een digitale plattegrond van uw huis te maken en te beslissen over de meest efficiënte route door het huis. Een goede fusie van sensoren is altijd een lastig onderdeel voor robots en vaak gaan de meeste robots hier dan ook de mist in. Echter, het verbaasde mij hoe efficiënt de robot door het huis navigeert. In plaats van willekeurig door het huis te bewegen met behulp van sensoren om objecten te vermijden heeft deze robot een goede gedefinieerde strategie, zoals we in de premiummodellen (vaak vele male duurdere modellen) van alle andere concurrenten zien. Mijn oppervlakte die de robot moet schoonmaken is ongeveer 70-75 vierkante meter. De robot heeft hier 67 vierkante meter van schoongemaakt. Hij heeft deze oppervlakte onderverdeeld in 5 delen. Hierdoor maakt de robot eerst het ene deel af e gaat dan door naar het volgende deel. Dan was in mijn optiek zeer handig. Hierdoor blijft alles gestructureerd en wordt alles zo goed als mogelijk schoongemaakt. Ik heb 1 keer meegemaakt dat de robot vast bleef hangen onder een kast. Die kast had wel net de hoogte waar hij onderdoor kon, maar op de een of andere manier bleef die toch hangen. Ik heb deze toen handmatig eruit moeten halen om de robot dan weer verder te laten werken.

Batterij
De Xiaomi Mi Robot is in het bezit van een lithium-ion batterij van 5200mAh, waardoor de robot in staat is om voor maximaal tweeënhalf uur doorlopend te reinigen, waarna het automatisch teruggaat naar de docking-station. Dit is indrukwekkend, aangezien de meeste robots de 150 minuten niet halen. Voor die standaard moet men al gaan kijken naar iLife-producten, zoals de V5 PRO of de V7S. Naar alle waarschijnlijkheid zijn deze resultaten alleen haalbaar wanneer de robot gebruikt wordt in de gebalanceerde modus of de stille modus, aangezien de krachtige modus meer power vraagt van het apparaat. In de power modus ging de robot ongeveer 80 minuten mee. Met een volle accu zou de robot in staat moeten zijn om 250 vierkante meter vloeroppervlak te reinigen, wat bijna alle kleine en middelgrote woningen omvat. Echter is dit in werkelijk iets minder. In de balanced modus met een oppervlakte van 67 vierkante meter was de batterij gedaald tot 65%. Dan zou dit eerder rond de 200 vierkante meter zijn. Grotere woningen zijn voor deze Xiaomi Mi Robot geen enkel probleem, aangezien de robot de locatie onthoudt waar hij voor het laatst heeft schoongemaakt en daar zijn werk automatisch zal vervolgen wanneer de robot weer is opgeladen. Hierdoor wordt voorkomen dat bepaalde gebieden worden verwaarloosd en het apparaat constant opnieuw zou moeten beginnen.

Stofbak
De stofbak kan een volume vuil opslaan van 0.42 liter. Dit is geen bijzonder hoge hoeveelheid, maar is groot genoeg om al het vuil op te slaan na een volledige schoonmaakcyclus. De bak, die in het midden van het apparaat zit en gemakkelijk bereikbaar is, is eenvoudig schoon te maken en dit proces is in een kort tijdsbestek afgerond. Een fijne en handige functie van de robot is de sensor die in de bak zit die aangeeft wanneer u de bak moet leegmaken. De afbeelding hieronder is van 2 keer schoonmaken.



Filters
De luchtstroom is volledig afgesloten, zodat de kleinere stofdeeltjes in het grote HEPA-filter komen, die ook in de vuilontvanger zit bevestigd. Helaas heeft de robot geen extra filters en zijn de onderdelen meestal niet afwasbaar. Echter, kun je relatief goedkope vervangingen aanschaffen om het probleem te verhelpen. Toch zou het handig zijn geweest mochten ze een extra filter meegeven. De filters worden relatief snel vies en moeten dan ook met enige regelmaat vervangen worden vind ik zelf. Het was dus geen overbodige luxe geweest als Xiaomi er één extra had bijgedaan.

Accessoires
In dit hoofdstuk scoren de eenheden niet veel. Er zit niets in het pakket naast de handleiding, het laadstation met een adapter en een plastic borstel, die goed geschikt is voor het verwijderen van eventuele haren. Dit vind ikzelf toch wel aan de matige kant. Het was handig geweest als ze enkele reserveonderdelen hadden toegevoegd, zoals een extra filter en borstels.

Speciale kenmerken
De robot heeft één borstel aan de zijkant zitten die vuil en stof naar de zuiginlaat leidt, die het vervolgens verplaatst naar de filter. De robot houdt een afstand van 1 cm van muren en meubels om de zijborstel recht in de hoeken van de kamer te kunnen reinigen. Een andere opvallende eigenschap van Xiaomi Mi’s robot is de instelbare hoogte. Het kan zijn borstelhoogte mechanisch verhogen of verlagen, afhankelijk van het oppervlak dat het reinigt, waardoor de efficiëntie op zowel vloeiende als tapijtvlakken wordt geoptimaliseerd. Ik heb zelf geen tapijt dus kan niet oordelen hoe deze op het tapijt werkt.

Garantie
Aangezien dit product verkrijgbaar is bij groothandelaren gevestigd in China, heeft u specifieke garantievoorwaarden, afhankelijk van waar u het koopt. Bijvoorbeeld GearBest biedt 1 jaar garantie en 45 dagen geld terug garantie. Dit komt overeen met bijna elk ander garantieaanbod door andere groothandelaren voor een gadget zoals dit.

Bruikbaarheid
Bij de Xiaomi Mi robot wordt geen afstandsbediening geleverd wat voor eenieder een nadeel kan zijn.
Op de robot zelf zitten twee toetsen waarmee tevens aangezet kan worden. Daarnaast heeft Xiaomi gezorgd voor een app, te downloaden voor IOS en Android, waarmee de gebruiker de robot volledig kan sturen. Tegenwoordig maakt bijna iedereen gebruik van een smartphone waardoor deze robot ideaal is voor in jouw huiskamer. Met de app kan de gebruiker eenvoudig de robot van een afstand (zelfs wanneer je niet thuis bent) de robot aanzetten en hem zijn werk laten doen. Tevens kun je via de app zien welke gebieden in jouw huiskamer al zijn schoongemaakt en kan men kiezen welke modus (silenced, balanced, strong) de robot moet gebruiken. De app is in het begin wel in het Chinees, maar is eenvoudig om te zetten naar het Engels. Persoonlijk vind ik de app ideaal en is het eenvoudig te gebruiken. Naar mijn mening is de robot qua geluid vergelijkbaar met een normale stofzuiger of wellicht zelfs minder. Daarnaast werkt de robot heel goed op allerlei oppervlakken, van laagstapel- en mediumstapeltjes tot harde vloeren. De wielen hebben onafhankelijke ophangingen, en de robot kan hellingen tot 15 graden beklimmen.
Het oplaadproces is betrouwbaar, omdat het apparaat eigenlijk weet waar het terug moet komen om op te laden. Het legen van de bak is ook makkelijk, vooral door de full-bin sensor.

Mi Home App
De robot kan worden bediend via de Mi Home app van Xiaomi, waarmee u het op afstand kunt beheren. U kunt deze aan- en uitzetten, de schoonmaakschema's instellen, vooruitgang controleren en tussen de drie reinigingsmodi wisselen; alles wat je nodig hebt is een internetverbinding. De Mi Home app beheert een breed scala aan draadloze apparaten van Xiaomi, waaronder hun reinigingsapparatuur, lichtapparaten en andere. Echter, er moet op worden gewezen dat de Mi Home app zeer nieuw is en de gebruikersbeoordelingen op de app waren zeer gemengd zijn. Na enige updates van Xiaomi is de app flink verbeterd. In het begin is het zeer lastig, want de app was in het Chinees. Nu is er echter een update gekomen, waardoor deze ook beschikbaar is in het Engels. Dit maakt het allemaal een stuk makkelijker. Het nadeel is dan wel weer dat je afhankelijk bent van een smartphone en internet. Mocht je batterij van je telefoon op zijn dan kan je dus niks. Dit is hetzelfde als je geen mobiel internet met je telefoon hebt. Dan kunt u deze niet buitenhuis besturen. Dit zijn toch wel enkele nadelen van het niet hebben van een simpele afstandsbediening.



Pluspunten
Het belangrijkste verkooppunt van de Xiaomi Mi Robot is de betaalbare prijs. Het biedt een geschikt alternatief voor alle premium apparaten en presteert dezelfde resultaten als modellen in een hogere prijsklasse. Het is ook een aantrekkelijk ontwerp en neemt niet veel plaats in beslag. Het bezit een relatief betere accu dan vergelijkbare modellen, een goede zuigmotor en HEPA-filtratie. De meeste gebruikers zullen verliefd worden op het intelligente systeem voor thuismapping en planning. Tevens is het heel makkelijk te besturen via een smartphone met de Mi Home App. Tegelijkertijd kun je een schema opstellen wanneer deze moet gaan starten met schoonmaken. Ook kunt u op afstand zeggen dat de robot nu moet gaan werken. Dit is zeer handig als u vergeten bent om de planning in te stellen en het huis toch schoon wilt hebben.

Minpunten
Helaas zijn er geen virtuele muren beschikbaar waardoor je bepaalde gebieden in je kamer niet kan afscheiden van de ruimte die schoongemaakt moet worden. De belangrijkste nadelen van het apparaat zijn de twijfelachtige appprestaties, de beperkte wereldwijde beschikbaarheid en het gebrek aan feedback op lange termijn om betrouwbaarheid en prestaties te beoordelen. Tegelijkertijd is de robot net iets te hoog, waardoor deze net niet onder kasten past om daar schoon te maken. Tevens zal deze de kijken niet kunnen schoonmaken door zijn ronde vorm en zal deze ook niet direct alles meepakken tegen de muren. U zal zelf dan toch nog een keer de stofzuiger moeten pakken om de houden en onder kasten en banken schoon te maken. Het gebruik van de Mi Home App is zeer handig, maar u hebt dan wel weer een smartphone nodig. De meeste mensen hebben dit wel, maar als u het wilt gebruiken bij een oudere persoon zonder smartphone is dit zeer lastig.

Conclusie
Deze reiniger is nu wereldwijd beschikbaar dankzij online winkelcentra, zoals GearBest. De Xiaomi Mi stofzuiger lijkt nog een ander voorbeeld te zijn van de Chinese aanpak om een betere waarde voor het geld te bieden dan hun rivalen. Dit zien we bijvoorbeeld terug doordat ze premiumfuncties aanbieden tegen een betaalbare prijs. Over het algemeen ben ik super tevreden over de robotstofzuiger. Ook op een oneffen stenen vloer kan de Xiaomi makkelijk uit de voeten. Tevens is de planning ideaal voor als je van huis bent of tijdens het slapen. Het kost wel iets meer dan andere Chinese robotstofzuigers, maar dit is het ook dubbel en dwars waard.

Je kan deze nu bestellen bij GearBest voor ¤233,43 met Coupon code: NL-SI-MiRobot

[ Bericht 5% gewijzigd door Gearbest op 26-09-2017 10:45:45 ]
pi_173999487
Iets zegt me dat jij deze tekst niet (helemaal) zelf hebt geschreven, snaak. :D
  CHI shopkeeper dinsdag 26 september 2017 @ 01:26:53 #3
447948 Gearbest
https://cutt.us/kLPnA
pi_173999602
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 september 2017 00:58 schreef Treinhomo het volgende:
Iets zegt me dat jij deze tekst niet (helemaal) zelf hebt geschreven, snaak. :D
Veel dingen heb ik moeten opzoeken, zoals de specificaties en sensoren met uitleg bijvoorbeeld. Die dingen kan ik slechts gaan verzinnen of incorrect vermelden.
pi_174001236
Niet zo netjes om een een advertentie als review te presenteren.

TL:DR Wat ik op het eerste gezicht als nadeel kan zien door alleen al naar de foto te kijken is de ronde vorm waardoor de hoeken nooit bereikt zullen worden. Verder moet je een deksel optillen voor je bij de stofbak kunt. Dat is een extra handeling en je hebt daardoor ook twee handen nodig. Verder inderdaad niet gelezen.
  maandag 19 maart 2018 @ 10:45:38 #5
465030 RonaldCI
Op zoek naar de laagste prijs
pi_177926995
Wij hebben niet een specifieke review gemaakt over de Xiaomi Mi Robot Vacuum Cleaner, maar wel meegenomen in een overzicht van de 'betere' Chinese robot cleaners.

Hierin wordt duidelijk dat de Xiaomi het heel goed doet voor zijn prijs, zowel tegenover de Chinese concurrenten als het bekendere westerse merk iRobot Roomba.

Het artikel is een overzicht met verwijzingen naar uitgebreide expert websites. Ik denk dat het een goed uitgangspunt is om te beginnen wanneer je zoekt naar een Chinese vacuum cleaner.

[ Bericht 15% gewijzigd door RobertNL op 19-03-2018 23:57:26 ]
Lastig om de beste prijs in China te vinden? https://www.comparimports.com
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')