abonnement Unibet Coolblue
pi_173995878
De gemeente Amsterdam en drie partijen uit de folderbranche staan tegenover elkaar in de rechtbank, omdat Amsterdam inwoners vanaf volgend jaar zelf wil laten aangeven dat ze folders willen ontvangen.

Dus in plaats van een nee-nee-sticker als je geen folders wilt, moet je een ja-ja-sticker plakken als je ze wél wilt krijgen. Die sticker moet je zelf aanvragen. Doe je dat niet, dan krijg je dus ook geen reclame door de bus.

De gemeente hoopt hiermee papierverspilling tegen te gaan. Maar de drukwerkbranche is boos om het omkeren van de bestaande situatie. Daarom hebben brancheorganisaties MailDB, Netwerk VSP en Koninklijk verbond van Grafische ondernemingen de gemeente voor de rechter gesleept.

Banenverlies

Volgens de gemeente Amsterdam ontvangen mensen zonder sticker gemiddeld 34 kilo aan folders per jaar en wordt heel veel daarvan niet gelezen. Door de huidige situatie om te draaien hoopt de gemeente 1,8 miljoen kilo papier per jaar te besparen.

Advocaat Tom Barkhuysen van de folderbranche denkt niet dat de hoeveelheid papier zal afnemen. Veel mensen hebben volgens hem een nee-ja-sticker en ontvangen wel huis-aan-huisbladen. Uit deskundigenonderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de brancheorganisaties blijkt volgens hem dat die bladen dikker zullen worden, omdat de adverteerders daarin hun heil zoeken.

Ook MKB-Nederland is niet blij met de maatregel. Vorig jaar waarschuwde de branchevereniging dat deze maatregel banen kost. De vereniging verwacht dat veel mensen geen ja-ja-sticker op hun deur zullen plakken. Daardoor kunnen kleinere ondernemingen hun klanten niet meer bereiken met aanbiedingen.

MailDB denkt verder dat de maatregel 2500 bezorgers in Amsterdam hun bijbaan kan kosten.

Uitstel

Amsterdam heeft de invoering van de ja-ja-sticker uitgesteld. Nu hoopt de folderbranche dat de rechter er een streep door zet.

Barkhuysen zegt: "Het huidige systeem kan ook helemaal niet alleen in Amsterdam worden aangepast, dat zou de landelijke politiek moeten aanpassen."

De gemeente stelt juist dat bij mensen die geen sticker hebben alsnog veel folders ongelezen in de prullenbak verdwijnen. Ook in andere gemeenten in Nederland wordt gesproken over een verandering van het reclamefolderbeleid. Voorlopig is Amsterdam de enige gemeente waar het stadsbestuur de plannen goedgekeurd heeft.

De uitspraak van de rechter is op 8 november.

Bron (ja gedateerd)

Wat een goed idee van de gemeente Amsterdam. Al die folders :{w
pi_173995913
Reclamefolders zijn ook niet meer van deze tijd.
  Moderator maandag 25 september 2017 @ 21:42:40 #3
9859 crew  Karina
Woman
pi_173995973
Prima idee. Hopelijk zijn die gasten die voor de AH/Station en weet ik waar staan en je wat aan willen smeren hierna aan de beurt.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_173995993
Landelijk invoeren en wel zo snel mogelijk
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  maandag 25 september 2017 @ 21:51:20 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173996216
Achterhaald fenomeen.

Is er nog een beetje recent onderzoek beschikbaar over de effectiviteit van papieren reclamedrukwerk?
En hoeveel hectare bos wordt er op jaarbasis gerooid om al die kruidvatfolders, bonuskrantjes en hemablaadjes te kunnen drukken?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_173996277
Reclame folders :')
Folder verspreiders :')
9 van de 10 keer flikkeren ze die rommel alsnog door je bus :r En een klacht indienen helpt niet.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_173996487
Ik las folteraars.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_173997130
Zowaar een goed idee in Amsterdam. Ik ben blij verrast.
Het zal ook overconsumeren schelen, niet elke week folders van 3 makelaars op de deurmat kom ik niet zo gauw meer in de verleiding een villa te kopen.
Racist
  maandag 25 september 2017 @ 22:32:38 #9
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_173997382
Reclamefolders :r pure aids :r.

Naast de autovrije binnenstad is dit weer een puik plan uit 020. Ze komen er wel! ^O^
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_173997959
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 21:51 schreef Janneke141 het volgende:
Achterhaald fenomeen.

Is er nog een beetje recent onderzoek beschikbaar over de effectiviteit van papieren reclamedrukwerk?
En hoeveel hectare bos wordt er op jaarbasis gerooid om al die kruidvatfolders, bonuskrantjes en hemablaadjes te kunnen drukken?
Dit. Wat dat betreft zou een opt-in een mooie opstap zijn naar een totaalverbod voor reclame drukwerk ^O^
pi_173997971
Gewoon helemaal opdonderen met die troep
pi_173998050
Top plan dit. Graag landelijk invoeren! Hierna inderdaad die gasten die je in de stad tijdens het winkelen een abbo aan willen smeren aanpakken.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 25-09-2017 23:00:10 ]
pi_173998118
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 22:59 schreef Silven het volgende:
Top plan dit. Graag landelijk invoeren! Hierna inderdaad die gasten die je in de stad tijdens het winkelen een abbo aan willen smeren aanpakken.
En meteen ook die sigeuners met accordeon en straatkant bij zo'n beetje ieder winkelcentrum
pi_173998453
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 23:02 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

En meteen ook die sigeuners met accordeon en straatkant bij zo'n beetje ieder winkelcentrum
pi_173998992
Misschien een idee om dat ook in te voeren voor die commerciële omroepen, BN'ers en dergelijke? Zijn ook wandelende reclamepoppen die ongevraagd je huis binnen komen.
  Trouwste user 2022 dinsdag 26 september 2017 @ 00:56:23 #16
7889 tong80
Spleenheup
pi_173999473
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 22:00 schreef jeroen25 het volgende:
Ik las folteraars.
Is eens een keer andersom. Draag je wel een masker?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_173999484
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 23:54 schreef Zegnouzelf het volgende:
Misschien een idee om dat ook in te voeren voor die commerciële omroepen, BN'ers en dergelijke? Zijn ook wandelende reclamepoppen die ongevraagd je huis binnen komen.
Dan zou ik de politie bellen mogen echt niet zomaar je huis in.

Of bedoel je op TV ? Daar heb je zelf keuze in.
pi_173999600
Alles wat ik stom vind slecht voor het milieu is moet verboden worden. Morgen stap ik in het vliegtuig om even lekker een lading vlees op te vreten in het all-in resort waar ik heen ga met de kinderen.
pi_173999667
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 01:25 schreef Glazenmaker het volgende:
Alles wat ik stom vind slecht voor het milieu is moet verboden worden. Morgen stap ik in het vliegtuig om even lekker een lading vlees op te vreten in het all-in resort waar ik heen ga met de kinderen.
Man man man... :')
pi_174000058
Dit is nu de eerste keer dat ik het eens ben met een plan van de gemeente Amsterdam.
standaarddrinker
pi_174000407
Banenverlies roepen ze, net zoals de tabaksindustrie.

Hoe kleinzielig en bekrompen moet je zijn om aantoonbaar leed door te blijven willen drukken vanwege economisch gewin?

Al die gekapte bomen en tijdverlies voor het opruimen van die folders is volgens de branche geen reden om een andere baan te zoeken, want zij vinden de rijkdom van een kleine groep belangrijker dan het leed van een veel grotere groep. Dat is nep democratie en kwaadaardige kapitalisme.

De folders zijn alleen nog voor mensen die een digitale fobie hebben en/of te dom zijn om een computer of mobiele telefoon aan te krijgen.
  dinsdag 26 september 2017 @ 06:44:57 #22
449054 vincenzo78
Yu lafu no e kori mi
pi_174000411
Man man man...download de app.
pi_174000419
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 06:44 schreef vincenzo78 het volgende:
Man man man...download de app.
En om een of andere duistere reden de app toegang geven tot locatiegegevens, contactgegevens, plaatjes etc..

Nou... nee. Dan maar een paar dode bomen door de brievenbus.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_174000755
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 06:47 schreef Resistor het volgende:

[..]

En om een of andere duistere reden de app toegang geven tot locatiegegevens, contactgegevens, plaatjes etc..

Nou... nee. Dan maar een paar dode bomen door de brievenbus.
:')
  dinsdag 26 september 2017 @ 08:11:56 #25
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_174000939
Bij mij moeten ze twintig meter op en neer om dan een van de straat onzichtbare nee-nee sticker tegen te komen. De meesten snappen het na de eerste keer wel.
And so is the past
pi_174000980
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 september 2017 08:11 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Bij mij moeten ze twintig meter op en neer om dan een van de straat onzichtbare nee-nee sticker tegen te komen. De meesten snappen het na de eerste keer wel.
verkapt: kijk-mij-eens-een-oprijlaan-hebben-post. 8-)
  dinsdag 26 september 2017 @ 08:18:31 #27
449054 vincenzo78
Yu lafu no e kori mi
pi_174000992
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 06:47 schreef Resistor het volgende:

[..]

En om een of andere duistere reden de app toegang geven tot locatiegegevens, contactgegevens, plaatjes etc..

Nou... nee. Dan maar een paar dode bomen door de brievenbus.
Je instellingen aanpassen tjappie.

Enige folder die ik op de app niet goed kan zien, is die van Lidl want ik moet mijn postcode invoeren en dat wil ik niet.
pi_174001295
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 06:42 schreef Super_Fucker_II het volgende:
Banenverlies roepen ze, net zoals de tabaksindustrie.

Hoe kleinzielig en bekrompen moet je zijn om aantoonbaar leed door te blijven willen drukken vanwege economisch gewin?

Al die gekapte bomen en tijdverlies voor het opruimen van die folders is volgens de branche geen reden om een andere baan te zoeken, want zij vinden de rijkdom van een kleine groep belangrijker dan het leed van een veel grotere groep. Dat is nep democratie en kwaadaardige kapitalisme.

De folders zijn alleen nog voor mensen die een digitale fobie hebben en/of te dom zijn om een computer of mobiele telefoon aan te krijgen.
Hebben ze de houthakkers al meegenomen in het banenverlies? ;(
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_174001371
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 21:53 schreef OscarMopperkont het volgende:
Reclame folders :')
Folder verspreiders :')
9 van de 10 keer flikkeren ze die rommel alsnog door je bus :r En een klacht indienen helpt niet.
Irritant inderdaad. Staat er duidelijk op dat je die rommel en papierverkwisting niet in je bus wilt hebben en gooien ze het er alsnog in.
pi_174001664
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 21:53 schreef OscarMopperkont het volgende:
Reclame folders :')
Folder verspreiders :')
9 van de 10 keer flikkeren ze die rommel alsnog door je bus :r En een klacht indienen helpt niet.
Klopt, ik heb wel eens een stapel oud papier bij de Blokker op de toonbank achtergelaten met hun folder bovenop maar het personeel aan de kassa zijn ook niet degenen die dat dan structureel kunnen oplossen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_174001781
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 09:15 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Klopt, ik heb wel eens een stapel oud papier bij de Blokker op de toonbank achtergelaten met hun folder bovenop maar het personeel aan de kassa zijn ook niet degenen die dat dan structureel kunnen oplossen.
:') Eikel eerste klas.
pi_174002959
quote:
7s.gif Op maandag 25 september 2017 21:40 schreef Waterdrinker het volgende:
Reclamefolders zijn ook niet meer van deze tijd.
wel voor bejaarden
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  dinsdag 26 september 2017 @ 10:50:57 #33
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_174002997
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 08:17 schreef Handleiding het volgende:

[..]

verkapt: kijk-mij-eens-een-oprijlaan-hebben-post. 8-)
Te opzichtig? :@.
And so is the past
pi_174003101
Ik vind het maar betuttelend eerlijk gezegd. Er bestaat al de nee-nee sticker. Die kan eenieder plakken die die rommel niet wil hebben.

Als iemand daar te lui voor is, dan vindt die het kennelijk niet zo'n probleem.

Banenverlies vind ik dan weer een slechte reden om het niet door te voeren.
pi_174003127
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 08:17 schreef Handleiding het volgende:

[..]

verkapt: kijk-mij-eens-een-oprijlaan-hebben-post. 8-)
Dan moet je verplicht de brievenbus aan de straat hebben...
pi_174003189
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 06:47 schreef Resistor het volgende:

[..]

En om een of andere duistere reden de app toegang geven tot locatiegegevens, contactgegevens, plaatjes etc..

Nou... nee. Dan maar een paar dode bomen door de brievenbus.
Het word zo omschreven dankzij google onder andere "deze app heeft toegang nodig tot contacten, galerij, etc", terwijl in werkelijkheid daarmee nou eenmaal een onderliggende structuur bedoeld word omdat de app anders niet zijn ding kan doen.

Het heeft dan niet daadwerkelijk toegang tot je contacten en verzameld die gegevens dan ook niet, daar is weer andere toestemming voor nodig.
Toegegeven, het leest altijd heel erg misleidend.
  dinsdag 26 september 2017 @ 11:14:31 #37
307622 Perox
(niet de echte)
pi_174003401
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 10:58 schreef VEM2012 het volgende:
Ik vind het maar betuttelend eerlijk gezegd. Er bestaat al de nee-nee sticker. Die kan eenieder plakken die die rommel niet wil hebben.

Als iemand daar te lui voor is, dan vindt die het kennelijk niet zo'n probleem.

Banenverlies vind ik dan weer een slechte reden om het niet door te voeren.
Dat hele "jij hebt spullen nodig - lees maar" is toch eigenlijk de betutteling?
Dingen waar ik niet om gevraagd heb en zo?

Je mag me niet ongevraagd een email sturen maar wel ongevraagd stapels papier door mijn brievenbus kwakken. Is toch een beetje vreemd eigenlijk....
  dinsdag 26 september 2017 @ 11:19:23 #38
3542 Gia
User under construction
pi_174003490
Uitstekend idee. We krijgen al reclame genoeg op internet. Folders zijn niet meer van deze tijd.
Vorige woning had ik een ja nee sticker, moet hem hier nog aanvragen, maar de voordeur moet nog geschilderd worden. Folders gaan hier vrijwel meteen op de stapel en van daaruit in de papiercontainer. Hoogst zelden dat we er één doorbladeren.
Folders staan tegenwoordig ook online. Dus de bedrijven hoeven niet te vrezen voor klantenverlies. Ze bezuinigen hooguit op de papieren folder en bezorgkosten.
  dinsdag 26 september 2017 @ 11:24:18 #39
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_174003578
Wat een briljant plan die sticker, en daar komen ze nu pas mee :D
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_174003621
Waar je ook doodziek van wordt:

Die loterijen die je spammen met "Aan de bewoners van...."
pi_174003691
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 september 2017 10:49 schreef Nielsch het volgende:

[..]

wel voor bejaarden
Bejaarden zijn ook niet meer van deze tijd.
pi_174003770
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 09:26 schreef pussycatdoll het volgende:

[..]

:') Eikel eerste klas.
Als je mij tegen mij wil oud papier geeft om op te ruimen, wie is er dan de eikel? Ik geef het alleen maar terug, nou woonde ik er praktisch naast, maar ik moet hoe dan ook moeite doen.

Verder kan ik niets dan minachting opbrengen voor de tegenwoordige houding van veel mensen dat je je maar moet lastig laten vallen door bedrijven vanwege hun winstoogmerk. Die kruiperigheid, waar is dat goed voor en waar slaat dat op?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_174007388
Vraag mij af of de bezorgers wel luisteren.
Ik heb een nee-nee sticker en kan vaak genoeg de deur nauwelijks openen omdat er voor vier etages aan folders op de mat vielen voor de trap.
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
  † In Memoriam † dinsdag 26 september 2017 @ 14:40:31 #44
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_174007439
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 11:26 schreef J0kkebr0k het volgende:
Waar je ook doodziek van wordt:

Die loterijen die je spammen met "Aan de bewoners van...."
Ja, super irritant, heb je een NEE/NEE sticker en dan flikkert onder andere de Postcodeloterij nog steeds hun reclame in de bus met als aanhef; Aan de bewoners van......
Flikker toch op joh, Nee/Nee betekent dat ik niks in de bus wil dat niet aan mij persoonlijk gericht is.
Shoarmaboeren kunnen er overigens ook wat van die flikkeren hun troep ook gewoon in elke bus.
En het kan nog erger, ik heb zelfs al een keer een koran in de bus gehad van een moskee hier om de hoek, en ik was niet de enige in de flat....
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_174007605
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 september 2017 14:40 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Ja, super irritant, heb je een NEE/NEE sticker en dan flikkert onder andere de Postcodeloterij nog steeds hun reclame in de bus met als aanhef; Aan de bewoners van......
Flikker toch op joh, Nee/Nee betekent dat ik niks in de bus wil dat niet aan mij persoonlijk gericht is.
Shoarmaboeren kunnen er overigens ook wat van die flikkeren hun troep ook gewoon in elke bus.
En het kan nog erger, ik heb zelfs al een keer een koran in de bus gehad van een moskee hier om de hoek, en ik was niet de enige in de flat....
In brand gestoken en terug op hun terrein gegooid?
  † In Memoriam † dinsdag 26 september 2017 @ 14:52:58 #46
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_174007676
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 14:49 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

In brand gestoken en terug op hun terrein gegooid?
Nee, zo ben ik niet, maar wel bij het oud papier.
Maar ik vond het niet echt prettig en zelfs een beetje onbeschoft en gebrek aan respect, en voor de duidelijkheid, ik wil ook geen bijbels ongevraagd in mijn brievenbus ontvangen, hou je rommel gewoon lekker bij je.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
  dinsdag 26 september 2017 @ 14:58:37 #47
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_174007788
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 10:58 schreef VEM2012 het volgende:
Ik vind het maar betuttelend eerlijk gezegd. Er bestaat al de nee-nee sticker. Die kan eenieder plakken die die rommel niet wil hebben.

Ik hoef toch ook geen bordje "geen chemisch afval storten" in mijn tuin te zetten als ik niet wil dat trafigura tankwagens met zooi voor mijn deur loost? Waarom zou dat bij papier anders moeten zijn?
pi_174007887
quote:
2s.gif Op dinsdag 26 september 2017 14:52 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Nee, zo ben ik niet, maar wel bij het oud papier.
Maar ik vond het niet echt prettig en zelfs een beetje onbeschoft en gebrek aan respect, en voor de duidelijkheid, ik wil ook geen bijbels ongevraagd in mijn brievenbus ontvangen, hou je rommel gewoon lekker bij je.
Nou zo nieuw is dat toch niet. Islam staat toch bekend om het opdringen van hun geloof.
pi_174007903
  † In Memoriam † dinsdag 26 september 2017 @ 15:03:57 #50
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_174007920
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 15:02 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Nou zo raar vind ik het niet. Islam staat toch bekend om het opdringen van hun geloof.
Dat was wel mijn conclusie na deze 'ervaring'.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')