abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_173991884
quote:
Aanvoerders: verbied kunstgras in eredivisie

De aanvoerders van twaalf eredivisieclubs willen dat kunstgras in de hoogste voetbalklasse wordt verboden. Onder hen zijn Davy Klaassen (Ajax), Luuk de Jong (PSV) en de gisteren gestopte Dirk Kuijt (Feyenoord).

De kritiek die de twaalf spelers uiten, is niet mals. "Ik weet zeker dat met kunstgras het Nederlandse voetbal verder achterop zal raken", zegt Kuijt. En Klaassen zegt: "Van zulke velden ga je er serieus over nadenken om weg te gaan uit Nederland." Alle aanvoerders nemen in krachtige termen stelling tegen kunstgras.

Blessures en competitievervalsing
Verder noemen de spelers onder meer de vele blessures en competitievervalsing als redenen om het kunstgras in de ban te doen.

Van dat laatste was anderhalve week geleden nog een voorbeeld te zien, stellen sommigen. Feyenoord kon kampioen worden, maar verloor kansloos met 3-0 op het kunstgrasveld van laagvlieger Excelsior. De zenuwen, maar ook het kunstgras werden genoemd als voornaamste verklaring voor het bijna verspelen van het kampioenschap.

'Plastic shit'
Eerder deze week liet Feyenoord-spits Nicolai Jørgensen, topscorer in de eredivisie, ook al zijn frustratie de vrije loop. "Dat verschrikkelijke kunstgras bij jullie. Het is allemaal plastic shit. Waar gaat dat over op het hoogste niveau."

De twaalf aanvoerders tekenden een manifest, opgesteld door spelersvakbond VVCS. Daarin willen ze dat in de licentie-eisen voor de eredivisie onder meer wordt opgenomen dat op echt gras moet worden gevoetbald. Dergelijke eisen gelden bijvoorbeeld ook al voor de kwaliteit van de verlichting van het veld.

Niet voor het eerst
Het manifest is niet ondertekend door de aanvoerders van de zes eredivisieclubs (Excelsior, PEC Zwolle, Cambuur, ADO, Roda JC en Heracles) die op kunstgras spelen. In de Jupiler League spelen bijna alle clubs op kunstgras, waardoor een meerderheid van de betaaldvoetbalclubs intussen speelt op kunstgras.

Het is niet voor het eerst dat dit geluid klinkt. Ook in 2014 pleitte Feyenoord voor een verbod, zoals dat ook in veel andere landen geldt. Het kwam er niet van: de club kreeg uiteindelijk te weinig steun.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)stgras-in-eredivisie



pi_173991899
quote:
7s.gif Op maandag 25 september 2017 18:40 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op? De grootste club hier (1450 leden, toch geen kleintje) heeft geen enkel kunstgrasveld.
Op mijn eigen voetbalervaring, vooral. Misschien overdreef ik wat te erg met "vrijwel alleen", maar het is zeker een groot percentage. Ik heb wat naar cijfers geprobeerd te zoeken, maar dat is lastig. Ik kwam wel tegen dat er per jaar zo'n 750.000 wedstrijden worden georganiseerd door de KNVB, en dat er 2.000 kunstgrasvelden in Nederland liggen.

Stel dat die 750K gelijk verdeeld zijn over zaterdag en zondag en dat er op andere dagen niet wordt gespeeld, dan spreek je over ruim 7.000 wedstrijden per "speeldag". Stel dat alle kunstgrasvelden gebruikt worden, dan kun je dus met vier wedstrijden per veld op zaterdag en zondag, alle amateurs kwijt op kunstgras.

Dit is natuurlijk maar een grove berekening om het punt aan te tonen dat er echt heel veel kunstgras ligt. Om echt te zeggen hoe veel amateurs op kunstgras spelen moet je daar goed onderzoek naar doen, en naar de verschillen tussen jeugd en senioren.

Ik heb zelf bij twee clubs gespeeld, de ene had één kunstgrasveld en drie grasvelden en de andere alleen twee kunstgrasvelden.
pi_173991925
quote:
11s.gif Op maandag 25 september 2017 18:58 schreef Tchock het volgende:

[..]

Op mijn eigen voetbalervaring, vooral. Misschien overdreef ik wat te erg met "vrijwel alleen", maar het is zeker een groot percentage. Ik heb wat naar cijfers geprobeerd te zoeken, maar dat is lastig. Ik kwam wel tegen dat er per jaar zo'n 750.000 wedstrijden worden georganiseerd door de KNVB, en dat er 2.000 kunstgrasvelden in Nederland liggen.

Stel dat die 750K gelijk verdeeld zijn over zaterdag en zondag en dat er op andere dagen niet wordt gespeeld, dan spreek je over ruim 7.000 wedstrijden per "speeldag". Stel dat alle kunstgrasvelden gebruikt worden, dan kun je dus met vier wedstrijden per veld op zaterdag en zondag, alle amateurs kwijt op kunstgras.

Dit is natuurlijk maar een grove berekening om het punt aan te tonen dat er echt heel veel kunstgras ligt. Om echt te zeggen hoe veel amateurs op kunstgras spelen moet je daar goed onderzoek naar doen, en naar de verschillen tussen jeugd en senioren.

Ik heb zelf bij twee clubs gespeeld, de ene had één kunstgrasveld en drie grasvelden en de andere alleen twee kunstgrasvelden.
Is misschien ook anders in de Randstad, waar de grond duurder is.

Hier in de regio ligt érg weinig kunstgras. Ik heb in 15 jaar uit- en thuiswedstrijden maar één keer op kunstgras gevoetbald.
  dinsdag 26 september 2017 @ 15:50:07 #4
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_174008846
Hoe zit dat bij de amateurs en jeugd bij andere landen?
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_174015229
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 15:43 schreef Komakie het volgende:

[..]

Belangrijk onderdeel van de opleiding wordt ook zo langzamerhand dat spelers niet op kunstgras opgroeien. Dan is het juist wel belangrijk. Sowieso in de opleiding van talenten.
Dat begint langzamerhand vooral belangrijk te worden door de aanwezigheid van kunstgras in de Eredivisie, Natuurlijk moet je beginnen om het dáár aan te pakken, maar als het daar eenmaal weg is zie ik niet in waarom het belangrijk zou zijn om de jeugd op kunstgras te laten spelen; althans waarom het belangrijk zou zijn voor het Nederlands voetbal.
pi_174025113
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 20:31 schreef Pandorado het volgende:

[..]

Dat begint langzamerhand vooral belangrijk te worden door de aanwezigheid van kunstgras in de Eredivisie, Natuurlijk moet je beginnen om het dáár aan te pakken, maar als het daar eenmaal weg is zie ik niet in waarom het belangrijk zou zijn om de jeugd op kunstgras te laten spelen; althans waarom het belangrijk zou zijn voor het Nederlands voetbal.
ik bedoel juist dat de jeugd niet op kunstgras moet leren voetballen. Hoe vroeger je er mee begint, hoe slechter het is voor de ontwikkeling.
Zeker de jeugd van een BVO zou dat nooit mogen ervaren.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
pi_175472485
De Algemene Vergadering Betaald Voetbal op 18 december, oorspronkelijk de datum waarop een concreet ‘kunstgrasplan’ moest worden gelanceerd, komt nu alweer te vroeg voor een echte vervolgstap. Wéér zullen er eerst weer maanden van vergaderingen volgen.

https://www.ad.nl/nederla(...)hervorming~aa1168cc/

In het artikel een hele goednieuwsshow voor de rest.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')