abonnement Unibet Coolblue
pi_173991477
quote:
TBS-er op proefverlof valt jonge vrouw aan

In het Sterrebos in Groningen is zondag een 22-jarige vrouw aangevallen door een tbs-er uit de Van Mesdagkliniek. Hij was op onbegeleid verlof.

De 41-jarige man is aangehouden en zit nog steeds vast op het politiebureau. Volgens een ingewijde is de vrouw mishandeld en verkracht. Een politiewoordvoerder kan dat nog niet bevestigen. ,,Wij moeten het slachtoffer nog horen.’’ Het slachtoffer, dat woont in de Stad, is gewond overgebracht naar het ziekenhuis. Daar wordt onderzocht of ze seksueel is misbruikt.

Een woordvoerder van de Van Mesdag zegt dat de bewoner van de kliniek wordt verdacht van ‘het plegen van een geweldsmisdrijf tijdens zijn onbegeleid verlof’.

De woordvoerder wilde het incident aanvankelijk stil houden. Toen zij vernam dat deze krant op de hoogte was, heeft De Van Mesdag een kort bericht op de eigen site geplaatst. ‘We zijn erg geschrokken van dit incident en leven mee met het slachtoffer’, staat in het bericht.

De kliniek doet onderzoek om te achterhalen hoe dit incident heeft kunnen gebeuren. ‘Om te beoordelen of we mogelijk signalen hebben gemist’.

De kliniek ligt tegen het Sterrebos aan.
Ik vind het een kwalijke zaak dat Van Mesdag zulke incidenten blijkbaar niet naar buiten wil brengen.
pi_173991501
Ik blijf het raar vinden dat alle deskundigen dus blijkbaar niet goed genoeg kunnen inschatten wanneer een tbs-er klaar is voor onbegeleid proefverlof.
Alius aliud dicit
pi_173991515
Triest
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  maandag 25 september 2017 @ 18:38:27 #4
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_173991534
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 18:35 schreef Mrmime het volgende:
Ik blijf het raar vinden dat alle deskundigen dus blijkbaar niet goed genoeg kunnen inschatten wanneer een tbs-er klaar is voor onbegeleid proefverlof.
Tja, het is geen exacte wetenschap.
pi_173991551
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 18:34 schreef Vesz het volgende:

[..]

Ik vind het een kwalijke zaak dat Van Mesdag zulke incidenten blijkbaar niet naar buiten wil brengen.
Dat doet een kliniek meestal niet.
pi_173991594
Kunnen ze zulke mensen niet gewoon een nekschot geven, of casteren desnoods
pi_173991636
Bizar, dit verwacht je niet.
  maandag 25 september 2017 @ 18:45:37 #8
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_173991643
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 18:35 schreef Mrmime het volgende:
Ik blijf het raar vinden dat alle deskundigen dus blijkbaar niet goed genoeg kunnen inschatten wanneer een tbs-er klaar is voor onbegeleid proefverlof.
ik vind deze post raar.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_173991675
Ik was vroeger geen lieverdje, maar nou nog niet.
standaarddrinker
pi_173991735
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 18:35 schreef Mrmime het volgende:
Ik blijf het raar vinden dat alle deskundigen dus blijkbaar niet goed genoeg kunnen inschatten wanneer een tbs-er klaar is voor onbegeleid proefverlof.
Ik vind het raar dat je er kennelijk vanuit gaat dat mensen tot op de seconde nauwkeurig te voorspellen zijn.
  PR/Manusje van alles maandag 25 september 2017 @ 18:51:06 #11
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_173991750
Proefverlof.

Proef geslaagd.

Hij is er nog niet klaar voor.

:D
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  maandag 25 september 2017 @ 18:51:57 #12
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_173991771
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 18:42 schreef BeriBeri het volgende:
Kunnen ze zulke mensen niet gewoon een nekschot geven, of casteren desnoods
Gelukkig niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 25 september 2017 @ 18:52:08 #13
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_173991776
quote:
7s.gif Op maandag 25 september 2017 18:50 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ik vind het raar dat je er kennelijk vanuit gaat dat mensen tot op de seconde nauwkeurig te voorspellen zijn.
Ik vind het raar dat burgers de prijs voor deze onzekerheid moeten betalen. Keer op keer. Iets met een ezel en een steen.
And so is the past
  maandag 25 september 2017 @ 18:52:13 #14
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_173991778
Zou er nou een gevolg zijn voor de zogenaamde experts die dit soort mensen maar op verlof blijven sturen?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_173991812
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 18:51 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Proefverlof.

Proef geslaagd.

Hij is er nog niet klaar voor.

:D
_O-
pi_173991814
Het is toch een PROEF!
Als ik een proefritje ga maken dan wil ook niet zeggen dat ik hem koop, het moet me maar net bevallen.
pi_173991835
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 18:42 schreef BeriBeri het volgende:
Kunnen ze zulke mensen niet gewoon een nekschot geven, of casteren desnoods
Helaas niet.

Zou veel geld schelen als je zulke figuren naar de achtergrond laat verdwijnen en dan een spuitje geven of een kogel afhankelijk was de goedkoopste oplossing is.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_173991847
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 18:39 schreef Physsic het volgende:

[..]

Dat doet een kliniek meestal niet.
Ik heb even op de site van De Van Mesdag gekeken en worden wel incidenten gemeld. Ik vraag me af waarom ze dan dit niet naar buiten wilden brengen, helemaal omdat het een zware mishandeling en verkrachting betreft.
pi_173991878
De kliniek doet onderzoek om te achterhalen hoe dit incident heeft kunnen gebeuren. ‘Om te beoordelen of we mogelijk signalen hebben gemist’.

Goh, wat denkt de kliniek nu zelf?

Fijn ook om te lezen dat men in eerste instantie wou zwijgen over hun eigen falen. Blijkbaar hebben ze meer respect voor de patient dan voor het slachtoffer.
De medewerkers van zo'n kliniek zijn zelf rijp voor TBS. :7
´
  maandag 25 september 2017 @ 18:58:27 #20
406944 SugeLucky
Heeft een snoeiharde ripple
pi_173991902
Deze tbs'er heeft in ieder geval laten zien dat ie nooit meer vrijgelaten kan worden of op onbegeleid verlof kan gaan.
pi_173991912
quote:
14s.gif Op maandag 25 september 2017 18:52 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Ik vind het raar dat burgers de prijs voor deze onzekerheid moeten betalen. Keer op keer. Iets met een ezel en een steen.
Er is niemand die kan garanderen dat je buurman morgen niet psychotisch wordt en een mes trekt met alle gevolgen vandien.
pi_173991970
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 18:35 schreef Mrmime het volgende:
Ik blijf het raar vinden dat alle deskundigen dus blijkbaar niet goed genoeg kunnen inschatten wanneer een tbs-er klaar is voor onbegeleid proefverlof.
je kan niet in iemand hoofd kijken en zijn gedachten uitlezen
pi_173991973
quote:
13s.gif Op maandag 25 september 2017 18:56 schreef Kim-Holland het volgende:
De kliniek doet onderzoek om te achterhalen hoe dit incident heeft kunnen gebeuren. ‘Om te beoordelen of we mogelijk signalen hebben gemist’.

Goh, wat denkt de kliniek nu zelf?
Dat het prima mogelijk is dat ze geen signalen hebben gemist.
  maandag 25 september 2017 @ 19:02:47 #24
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_173991993
quote:
7s.gif Op maandag 25 september 2017 18:58 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Er is niemand die kan garanderen dat je buurman morgen niet psychotisch wordt en een mes trekt met alle gevolgen vandien.
Dus die mensen laten behandelen heeft geen nut.
Laat ze maar vrij.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_173992012
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 19:02 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Dus die mensen laten behandelen heeft geen nut.
Ehm, het blijkt wel degelijk nut te hebben.
pi_173992015
Volgend jaar nog eens proberen, misschien lukt het dan wel.
pi_173992095
Ach, maar 1 slachtoffer.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_173992258
quote:
99s.gif Op maandag 25 september 2017 18:53 schreef Mr.Ping het volgende:
Het is toch een PROEF!
Als ik een proefritje ga maken dan wil ook niet zeggen dat ik hem koop, het moet me maar net bevallen.
De betreffende TBS'er gespot.
  maandag 25 september 2017 @ 19:28:13 #29
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_173992473
quote:
7s.gif Op maandag 25 september 2017 19:03 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ehm, het blijkt wel degelijk nut te hebben.
Waaruit blijkt dat?

Is er uberhaupt onderzoek waaruit blijkt dat criminelen met tbs minder kans op recidive hebben?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_173992864
Ik denk dat de gemiddelde psychopaat vrij goed kan liegen, als ook zich "gezond" voor kan doen. Daarom bij ernstige gevallen nooit vrijlaten.
  Trouwste user 2022 maandag 25 september 2017 @ 20:10:34 #31
7889 tong80
Spleenheup
pi_173993507
quote:
99s.gif Op maandag 25 september 2017 18:53 schreef Mr.Ping het volgende:
Het is toch een PROEF!
Als ik een proefritje ga maken dan wil ook niet zeggen dat ik hem koop, het moet me maar net bevallen.
Over negen maanden weten we hoe zij er voor staat.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 maandag 25 september 2017 @ 20:11:17 #32
7889 tong80
Spleenheup
pi_173993521
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 19:17 schreef SebbeSwensje het volgende:

[..]

De betreffende TBS'er gespot.
Hij spoorde niet, had ze niet op de rails en stapt nu over naar een ander regime.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_173993609
quote:
7s.gif Op maandag 25 september 2017 18:38 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Tja, het is geen exacte wetenschap.
Het is zelfs geen wetenschap. Het Sterrebos ook, dat is 20 meter naast de kliniek.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_173998133
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 18:52 schreef Kaneelstokje het volgende:
Zou er nou een gevolg zijn voor de zogenaamde experts die dit soort mensen maar op verlof blijven sturen?
Dat zou wel moeten, minstens kan men eens een bezoekje brengen aan het slachtoffer en haar familie om te zien waar zijn/haar onverantwoorde 'proef' toe geleid heeft.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_173999443
quote:
7s.gif Op maandag 25 september 2017 19:28 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Waaruit blijkt dat?

Is er uberhaupt onderzoek waaruit blijkt dat criminelen met tbs minder kans op recidive hebben?
Ja. :Y
Al zijn die wel vaak gericht op korte termijn, dus tot enkele jaren na het beëindigen van de behandeling.
pi_173999457
quote:
7s.gif Op maandag 25 september 2017 18:58 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Er is niemand die kan garanderen dat je buurman morgen niet psychotisch wordt en een mes trekt met alle gevolgen vandien.
De kans dat een TBS'er op proefverlof de fout ingaat vind ik toch iets aannemelijker.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  dinsdag 26 september 2017 @ 12:27:53 #37
416931 yats
(non) Average Joe
pi_174004677
quote:
14s.gif Op maandag 25 september 2017 18:52 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Ik vind het raar dat burgers de prijs voor deze onzekerheid moeten betalen. Keer op keer. Iets met een ezel en een steen.
De recidivecijfers onder tot tbs veroordeelden is een flink stuk lager dan onder normale gevangenen. Sterker nog, ze zijn zelfs absurd laag (ongeveer 3 a 4%). Echter, doordat het om tbs'ers gaat en de misdrijven die ze als ze toch de fout in gaan bij hun verlof of zelfs na volledige terugkeer in de maatschappij haalt dit vaak de media waardoor het lijkt alsof alle tbs'ers recidiveren. Ter vergelijking, bij 'normale veroordeelden' is het recidivecijfers om en nabij de 60%! Tbs'ers gaan in absolute aantallen zelden in de fout (ongeveer 60 gevallen per jaar), alleen als het mis gaat, gaat het ook goed mis. Het vervelende van ons rechtssysteem is sinds een eirooese uirspraak echter dat iedere veroordeelde een recht blijft houden op een mogelijke vrijlating. In sommige gevallen onterecht omdat de persoon in kwestie gewoon nooit meer 'beter zal worden'. Echter, daar is de long-stay gelukkig voor waarin ze wel nog beoordelingen krijgen, maar feitelijk nooit meer vrij zullen komen.

Ik merk overigens dat veel mensen geen idee hebben hoe ons rechtssysteem werkt. Er word vaak hsrd geschreeuwd over strenger straffen etc terwijl Nederland Europees gezien al een van de strengste landen is (al geld dat niet voor lichte vergrijpen, daar staat helaas steeds vaker alleen een taakstraf of enkelband op). Net als dat ik vaal hoor dat levenslang 20 jaar is terwijl levenslang ook echt levenslang is. Idem met tbs, mensen kennen de term uit de media maar wat het nu echt allemaal inhoud?
Many persons have a wrong idea of what constitutes true happiness. It is not attained through self-gratification but through fidelity to a worthy purpose.
[ Bericht 0% gewijzigd door yats op 11-11-2011 11:22 ]
  dinsdag 26 september 2017 @ 12:28:36 #38
416931 yats
(non) Average Joe
pi_174004688
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 18:52 schreef Kaneelstokje het volgende:
Zou er nou een gevolg zijn voor de zogenaamde experts die dit soort mensen maar op verlof blijven sturen?
Nee, psychologie is immers geen exacte wetenschap en gevolgen zijn soms gewoon echt niet te voorspellen.
Many persons have a wrong idea of what constitutes true happiness. It is not attained through self-gratification but through fidelity to a worthy purpose.
[ Bericht 0% gewijzigd door yats op 11-11-2011 11:22 ]
pi_174004890
Risico van het systeem.

Ook verkrachters ,moordenaars, en pedos verdienen kans op kans op kosten van de mensen die zich wel aan de regels houden.

Het meisje had vast een kort jurkje aan.
pi_174005442
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 september 2017 12:27 schreef yats het volgende:

[..]

De recidivecijfers onder tot tbs veroordeelden is een flink stuk lager dan onder normale gevangenen. Sterker nog, ze zijn zelfs absurd laag (ongeveer 3 a 4%). Echter, doordat het om tbs'ers gaat en de misdrijven die ze als ze toch de fout in gaan bij hun verlof of zelfs na volledige terugkeer in de maatschappij haalt dit vaak de media waardoor het lijkt alsof alle tbs'ers recidiveren. Ter vergelijking, bij 'normale veroordeelden' is het recidivecijfers om en nabij de 60%! Tbs'ers gaan in absolute aantallen zelden in de fout (ongeveer 60 gevallen per jaar), alleen als het mis gaat, gaat het ook goed mis. Het vervelende van ons rechtssysteem is sinds een eirooese uirspraak echter dat iedere veroordeelde een recht blijft houden op een mogelijke vrijlating. In sommige gevallen onterecht omdat de persoon in kwestie gewoon nooit meer 'beter zal worden'. Echter, daar is de long-stay gelukkig voor waarin ze wel nog beoordelingen krijgen, maar feitelijk nooit meer vrij zullen komen.
Volgens mij zijn de recidive-percentages een stuk hoger. Voor zedendelicten zijn ze relatief laag, maar nog steeds zo'n 7%.

quote:
Ik merk overigens dat veel mensen geen idee hebben hoe ons rechtssysteem werkt. Er word vaak hsrd geschreeuwd over strenger straffen etc terwijl Nederland Europees gezien al een van de strengste landen is (al geld dat niet voor lichte vergrijpen, daar staat helaas steeds vaker alleen een taakstraf of enkelband op). Net als dat ik vaal hoor dat levenslang 20 jaar is terwijl levenslang ook echt levenslang is. Idem met tbs, mensen kennen de term uit de media maar wat het nu echt allemaal inhoud?
Ik weet zelf vrij goed hoe ons rechtssysteem werkt en hoe het niet werkt. Er is best veel goed aan maar er wordt ook flink met cijfers en onderzoeksopzetten gegoocheld om het tegen terechte kritiek te verdedigen. De criminologie is behoorlijk ideologisch en strafrechtjuristen mogen zich nogal graag beroepen op de eigen autoriteit zonder te verantwoorden waar die nou eigenlijk vandaan komt. Sowieso is een Europese vergelijking natuurlijk een kulargument, je moet zelfstandig kunnen veratnwoorden waarom je zo straft als dat je straft en waarom je maatregelen als TBS neemt op de manier zoals je doet. Daar schort het nogal aan.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_174006039
Waarom niet permanente knieband? Buiten 10 meter van de begeleider, hop, slot erop.
pi_174020010
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 september 2017 13:32 schreef Faeroer het volgende:
Waarom niet permanente knieband? Buiten 10 meter van de begeleider, hop, slot erop.
Wat snap je niet aan de term onbegeleid verlof?
pi_174022232
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 18:51 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Proefverlof.

Proef geslaagd.

Hij is er nog niet klaar voor.

:D
:D :') _O_ _O-
pi_174024573
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 18:52 schreef Kaneelstokje het volgende:
Zou er nou een gevolg zijn voor de zogenaamde experts die dit soort mensen maar op verlof blijven sturen?
Lijkt me niet. Tenminste niet als de beslissing om iemand met verlof te sturen niet op dat moment al verkeerd was; achteraf is het makkelijk praten. Het zit in ons rechtssysteem dat die mensen uiteindelijk vrij komen. Bovendien kun je niet uit het feit dat het niet goed is gegaan afleiden dat de beslissing om iemand onbegeleid verlof te geven op dat moment fout was.

Net als dat iemand die klaar is voor een examen er toch voor kan zakken, kan iemand die klaar is voor verlof daarbij alsnog de fout in gaan.
  woensdag 27 september 2017 @ 08:06:26 #45
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_174024625
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 18:42 schreef BeriBeri het volgende:
Kunnen ze zulke mensen niet gewoon een nekschot geven, of casteren desnoods
Kunnen ze wel. Hadden ze ook kunnen doen bij moordenaars als Lucia de B. en die twee van de Puttense moord.

Oftewel, verkrachters castreren of executeren is heel stoer en tof en streng, totdat je er zelf eens bijgelapt wordt door een rancuneus wijf.
  woensdag 27 september 2017 @ 09:38:16 #46
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_174025487
EN gewoon nog in de doofpot willen stoppen ook nog :') _O- gvd man wat een wereld ook, steeds maar daders beschermen en op alle manieren bijstaan en alle slachtoffers behandelen als oud vuil :') echt wtf man

Let maar op deze man kan binnen een paar jaar op zijn max ook gewoon weer met onbegeleid verlof.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
  woensdag 27 september 2017 @ 10:10:39 #47
416931 yats
(non) Average Joe
pi_174025934
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 13:09 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Volgens mij zijn de recidive-percentages een stuk hoger. Voor zedendelicten zijn ze relatief laag, maar nog steeds zo'n 7%.

[..]

Ik weet zelf vrij goed hoe ons rechtssysteem werkt en hoe het niet werkt. Er is best veel goed aan maar er wordt ook flink met cijfers en onderzoeksopzetten gegoocheld om het tegen terechte kritiek te verdedigen. De criminologie is behoorlijk ideologisch en strafrechtjuristen mogen zich nogal graag beroepen op de eigen autoriteit zonder te verantwoorden waar die nou eigenlijk vandaan komt. Sowieso is een Europese vergelijking natuurlijk een kulargument, je moet zelfstandig kunnen veratnwoorden waarom je zo straft als dat je straft en waarom je maatregelen als TBS neemt op de manier zoals je doet. Daar schort het nogal aan.
Ik ben zelf een (strafrecht)jurist met daarnaast een tweede master in forensica (waar o.a. criminologie onder valt). Ik weet dus waar ik over praat. Sterker nog, mijn afstudeerscriptie ging volledig over tbs en dan met name de effectiviteit van die straf in vergelijking met andere straffen en andere Europese landen. Ik mag er dan vanuit gaan dat ik hier wel een en ander over weet toch?

Wat is volgens jou terecht aan de kritiek? Wat zou beter moeten en vooral hoe? Een ding ben ik het overigens wel met je over eens, het is belachelijk hoever het Europese hof met haar uitspraken invloed heeft en soms zelfs inbreuk maakt op ons systeem en ons beperkingen oplegt.
Many persons have a wrong idea of what constitutes true happiness. It is not attained through self-gratification but through fidelity to a worthy purpose.
[ Bericht 0% gewijzigd door yats op 11-11-2011 11:22 ]
pi_174026015
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 08:06 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Kunnen ze wel. Hadden ze ook kunnen doen bij moordenaars als Lucia de B. en die twee van de Puttense moord.

Oftewel, verkrachters castreren of executeren is heel stoer en tof en streng, totdat je er zelf eens bijgelapt wordt door een rancuneus wijf.
joh, ik ben het zowaar een keer met je eens...
pi_174026631
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 10:10 schreef yats het volgende:

[..]

Ik ben zelf een (strafrecht)jurist met daarnaast een tweede master in forensica (waar o.a. criminologie onder valt). Ik weet dus waar ik over praat. Sterker nog, mijn afstudeerscriptie ging volledig over tbs en dan met name de effectiviteit van die straf in vergelijking met andere straffen en andere Europese landen. Ik mag er dan vanuit gaan dat ik hier wel een en ander over weet toch?

Wat is volgens jou terecht aan de kritiek? Wat zou beter moeten en vooral hoe? Een ding ben ik het overigens wel met je over eens, het is belachelijk hoever het Europese hof met haar uitspraken invloed heeft en soms zelfs inbreuk maakt op ons systeem en ons beperkingen oplegt.
Het strafrecht en de criminologie zijn heel defensief, we doen het zo omdat het goed is, want het is goed zo. Als 'het volk' zegt dat er te licht gestraft wordt, komen ze met een onderzoekje waarbij leken ongeveer hetzelde straffen als de rechters deden, maar ik kan zo een aantal andere zaken selecteren waarbij de leken véél zwaarder zouden straffen dan de rechters. Of ze komen met een onderzoek over de effectiviteit van de taakstraf, daarbij negerend dat de rechter eerder kiest voor taakstraf bij een lage kans op recidive, en wordt effectiviteit teruggebracht tot weinig recidive, voorbijgaand aan de strafdoelstellingen vergelding, beveiliging en afschrikking.

Strafrechters en hun gevolg beweren dan weer dat ze er bij de strafbepaling er 'heel zorgvuldig naar kijken' maar als je vraagt waar die zorgvuldigheid uit bestaat dan blijft het stil. Ook suggereren ze graag dat ze deskundig zijn, maar wij weten allebei dat strafmaatbepaling in geen enkel opzicht onderdeel uitmaakt van de rechtswetenschap en ze dus helemaal niet deskundig kunnen zijn. Die kunde bestaat helemaal niet. Op basis van natte vinger werk komen ze met straffen die door velen te laag worden bevonden, en dan verdedigen ze die met 'maar hullie doen het ook', de al dan niet eerlijke vergelijking met andere Europese landen.

Je moet weten waarom je straft zoals je straft. Als je ter vergelding straft moet je vergelding niet vergeten bij het bepalen van de strafmaat, als je ter normbevestiging straft moet je wel duidelijk zijn welke norm je bevestigt. Als je straft op basis van de wet moet je wel kunnen uitleggen hoe je van de wet naar de strafmaat in het individuele geval komt. Als je dan afwijkt van andere Europese landen kun je claimen dat zij het fout doen, want als je weet waarom je doet zoals je doet kun je claimen dat je het goed doet.

Dan de maatregel TBS. Dat is eigenlijk een beveiligingsmaatregel. U bent zo gek als een deur dus kunnen we het u niet kwalijk nemen, maar u bent wel veel te gevaarlijk dus sluiten we u op. Op zich een goed systeem, maar dat brengt met zich mee dat TBS geen bestraffend karakter zou moeten hebben al ontkom je niet aan vrijheidsberoving, maar ook dat je iemand pas weer los laat als dat veilig is. Perfectie is een onredelijke eis, maar bij de huidige recidivepercentages wordt het doel gewoon niet gediend.

Vanuit het perspectief van een beveiligingsmaatregel zou je zeggen dat het onvermogen van de psychologie om harde uitspraken over de patient zijn recidivekans te doen pech is voor de patient. Maar behalve dat dat onvermogen wordt genegeerd, zien we rechters vaak tegen het advies van de psycholoog en psychiater ingaan en de patient toch op verlof sturen of vrijlaten, terwijl de psychologen en psychiaters al vaak neigen naar het beoordelen van de behandeling als succesvol.

Het gaat natuurlijk al mis in het stadium van verdachte, die moet dan onderzocht worden voor eventuele TBS, maar het PBC onderzoekt de persoon vanuit de aanname dat hij de feiten begaan heeft, zelfs als nog niet duidelijk is wat precies gaat worden telastgelegd. Medewerking wordt dan ook vaak geweigerd, met het effect dat geen TBS kan worden opgelegd. Wil je dat goed doen dan moet je waarheidsvinding en de beoordeling van de dader scheiden.

Ik ben wel eens op excursie naar de Van Mesdag geweest, klaagt de hoofdpsycholoog die het praatje hield over de wachtlijsten voor de kliniek. Dus ik vraag wat het effect is van die wachttijd in het huis van bewaring of een voorafgaande gevangenisstraf in het geval van gedeeltelijke ontoerekeningsvatbaarheid, en of het niet beter zou zijn om iemand die zo gek is dat hij een ernstig misdrijf heeft gepleegd zo snel mogelijk te behandelen, als de daad nog vers en/of de ontstane gekte nog pril is. Daar had hij nog nooit over nagedacht, en het was ook nooit onderzocht, zo'n man werkt namelijk op zijn eilandje binnen het systeem, van het binnenkrijgen van de patient naar het proefverlof toe. Daar heb ik nog wel enigzins begrip voor, maar mensen die zich op wetenschappelijk niveau met de TBS-praktijk bezig houden zouden wel wat minder onderzoek mogen doen om het systeem te verdedigen, en wat meer onderzoek naar de juiste doelstellingen, hoe die beter kunnen worden gehaald en hoe het hele systeem beter zou kunnen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_174027140
TBS stelt weinig voor. Er gebeurd van alles in zo'n kliniek behalve waar het om moet gaan> de behandeling van zieke personen.
Vooral vrouwelijke medewerksters vinden het maar wat spannend om een relatie aan te knopen met zo'n gast..

edit; voor de liefhebbers> lees het boek van Humphrey Ludwig Onder dwang.
´
pi_174027287
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 11:22 schreef Kim-Holland het volgende:
TBS stelt weinig voor. Er gebeurd van alles in zo'n kliniek behalve waar het om moet gaan> de behandeling van zieke personen.
Vooral vrouwelijke medewerksters vinden het maar wat spannend om een relatie aan te knopen met zo'n gast..

edit; voor de liefhebbers> lees het boek van Humphrey Ludwig Onder dwang.
Tuurlijk.
pi_174027304
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 11:30 schreef mootie het volgende:

[..]

Tuurlijk.
Jij hebt het boek ook gelezen, Mootie?
´
pi_174027566
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 11:30 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Jij hebt het boek ook gelezen, Mootie?
Nee, maar het boek gaat over de jaren voor 1999. Lijkt me nu niet meer enorm relevant.
pi_174027783
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 11:42 schreef mootie het volgende:

[..]

Nee, maar het boek gaat over de jaren voor 1999. Lijkt me nu niet meer enorm relevant.
En dat gleufde gij?
´
pi_174027799
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 11:51 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

En dat gleufde gij?
Ja, anders zeg ik het toch niet.
  woensdag 27 september 2017 @ 21:22:46 #56
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174041002
quote:
7s.gif Op maandag 25 september 2017 18:50 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ik vind het raar dat je er kennelijk vanuit gaat dat mensen tot op de seconde nauwkeurig te voorspellen zijn.
Dus proefverlof is gebaseerd op trial and error? Als hij niemand verkracht, dan was het een succes en als hij wel iemand verkracht dan proberen we het over 6 maanden nog een keer?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_174041034
Bij Van Mesdagkliniek stoppen ze ernstige delicten door tbs’ers op verlof in doofpot
Wie redt Nederland van de levensgevaarlijke sociale experimenten?

http://politiek.tpo.nl/co(...)sers-verlof-doofpot/

http://politiek.tpo.nl/20(...)der-weg-tbs-kliniek/

[ Bericht 22% gewijzigd door Kim-Holland op 27-09-2017 21:37:12 ]
´
pi_174041878
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 21:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dus proefverlof is gebaseerd op trial and error? Als hij niemand verkracht, dan was het een succes en als hij wel iemand verkracht dan proberen we het over 6 maanden nog een keer?
Nee.
  woensdag 27 september 2017 @ 21:59:01 #59
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_174041932
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 21:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dus proefverlof is gebaseerd op trial and error? Als hij niemand verkracht, dan was het een succes en als hij wel iemand verkracht dan proberen we het over 6 maanden nog een keer?
Nee, ze hebben iedere maand een bingo en de eerste drie met een rijtje vol mogen op verlof.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 27 september 2017 @ 22:02:53 #60
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174042064
quote:
13s.gif Op woensdag 27 september 2017 21:59 schreef Janneke141 het volgende:

Nee, ze hebben iedere maand een bingo en de eerste drie met een rijtje vol mogen op verlof.
Ah, ok. Dat is in ieder geval een eerlijk systeem. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_174068467
Instanties grepen ondanks waarschuwingen niet in

Leidse moordverdachte is ex-tbs’er

LEIDEN - De man die afgelopen zondag dood werd aangetroffen in de Tomatenstraat in Leiden is mogelijk vermoord door ex-tbs’er Maarten O. Ook blijkt dat de verdachte al ‘geruime tijd’ bij hulpinstanties in beeld was en dat die zich ‘grote zorgen’ maakten, dat meldt Omroep West. [Telegraaf]

Tsja..
´
  vrijdag 29 september 2017 @ 11:09:53 #62
416931 yats
(non) Average Joe
pi_174069334
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 10:55 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het strafrecht en de criminologie zijn heel defensief, we doen het zo omdat het goed is, want het is goed zo. Als 'het volk' zegt dat er te licht gestraft wordt, komen ze met een onderzoekje waarbij leken ongeveer hetzelde straffen als de rechters deden, maar ik kan zo een aantal andere zaken selecteren waarbij de leken véél zwaarder zouden straffen dan de rechters. Of ze komen met een onderzoek over de effectiviteit van de taakstraf, daarbij negerend dat de rechter eerder kiest voor taakstraf bij een lage kans op recidive, en wordt effectiviteit teruggebracht tot weinig recidive, voorbijgaand aan de strafdoelstellingen vergelding, beveiliging en afschrikking.

Strafrechters en hun gevolg beweren dan weer dat ze er bij de strafbepaling er 'heel zorgvuldig naar kijken' maar als je vraagt waar die zorgvuldigheid uit bestaat dan blijft het stil. Ook suggereren ze graag dat ze deskundig zijn, maar wij weten allebei dat strafmaatbepaling in geen enkel opzicht onderdeel uitmaakt van de rechtswetenschap en ze dus helemaal niet deskundig kunnen zijn. Die kunde bestaat helemaal niet. Op basis van natte vinger werk komen ze met straffen die door velen te laag worden bevonden, en dan verdedigen ze die met 'maar hullie doen het ook', de al dan niet eerlijke vergelijking met andere Europese landen.

Je moet weten waarom je straft zoals je straft. Als je ter vergelding straft moet je vergelding niet vergeten bij het bepalen van de strafmaat, als je ter normbevestiging straft moet je wel duidelijk zijn welke norm je bevestigt. Als je straft op basis van de wet moet je wel kunnen uitleggen hoe je van de wet naar de strafmaat in het individuele geval komt. Als je dan afwijkt van andere Europese landen kun je claimen dat zij het fout doen, want als je weet waarom je doet zoals je doet kun je claimen dat je het goed doet.

Dan de maatregel TBS. Dat is eigenlijk een beveiligingsmaatregel. U bent zo gek als een deur dus kunnen we het u niet kwalijk nemen, maar u bent wel veel te gevaarlijk dus sluiten we u op. Op zich een goed systeem, maar dat brengt met zich mee dat TBS geen bestraffend karakter zou moeten hebben al ontkom je niet aan vrijheidsberoving, maar ook dat je iemand pas weer los laat als dat veilig is. Perfectie is een onredelijke eis, maar bij de huidige recidivepercentages wordt het doel gewoon niet gediend.

Vanuit het perspectief van een beveiligingsmaatregel zou je zeggen dat het onvermogen van de psychologie om harde uitspraken over de patient zijn recidivekans te doen pech is voor de patient. Maar behalve dat dat onvermogen wordt genegeerd, zien we rechters vaak tegen het advies van de psycholoog en psychiater ingaan en de patient toch op verlof sturen of vrijlaten, terwijl de psychologen en psychiaters al vaak neigen naar het beoordelen van de behandeling als succesvol.

Het gaat natuurlijk al mis in het stadium van verdachte, die moet dan onderzocht worden voor eventuele TBS, maar het PBC onderzoekt de persoon vanuit de aanname dat hij de feiten begaan heeft, zelfs als nog niet duidelijk is wat precies gaat worden telastgelegd. Medewerking wordt dan ook vaak geweigerd, met het effect dat geen TBS kan worden opgelegd. Wil je dat goed doen dan moet je waarheidsvinding en de beoordeling van de dader scheiden.

Ik ben wel eens op excursie naar de Van Mesdag geweest, klaagt de hoofdpsycholoog die het praatje hield over de wachtlijsten voor de kliniek. Dus ik vraag wat het effect is van die wachttijd in het huis van bewaring of een voorafgaande gevangenisstraf in het geval van gedeeltelijke ontoerekeningsvatbaarheid, en of het niet beter zou zijn om iemand die zo gek is dat hij een ernstig misdrijf heeft gepleegd zo snel mogelijk te behandelen, als de daad nog vers en/of de ontstane gekte nog pril is. Daar had hij nog nooit over nagedacht, en het was ook nooit onderzocht, zo'n man werkt namelijk op zijn eilandje binnen het systeem, van het binnenkrijgen van de patient naar het proefverlof toe. Daar heb ik nog wel enigzins begrip voor, maar mensen die zich op wetenschappelijk niveau met de TBS-praktijk bezig houden zouden wel wat minder onderzoek mogen doen om het systeem te verdedigen, en wat meer onderzoek naar de juiste doelstellingen, hoe die beter kunnen worden gehaald en hoe het hele systeem beter zou kunnen.
Die laatste alinea sluit ik me volledig bij aan en was ook de conclusie (en mijn aanbeveling qua verbeterpunten) van mijn thesis. Het Duitse systeem is vergelijkbaar aan het onze en toch is de recidive daar nog lager, juist doordat ze daar iemand eerst behandelen en dan pas naar de gevangenis sturen. Waar dat bij ons inderdaad exact andersom is. Mijn aanbevelingen zijn gebaseerd op een gedegen onderzoek gebaseerd op zowel harde cijfers, als een zelf opgezet onderzoek waarin nabestaanden/slachtoffers voor het eerst gevraagd word naar hoe zij tbs ervaren. Toen ik op zoek was naar gegevens hiervoor bleken die er niet te zijn. Sterker nog, zowel het ministerie van justitie als het instituut die hier normaliter onderzoek naar doet hadden nooit gedacht dat het wellicht interessant was om met deze insteek een onderzoek naar effectiviteit te doen. Jammer genoeg konden (en wilden) ze me verder niet helpen hiermee, mede doordat de huidige politiek ons systeem wel best vind en liever nog zwaarder gaat straffen dan efficiënter straffen (dankjewel CDA en VVD voor deze puinzooi). Dus heb ik het volledig zelf opgezet. De uitkomsten zijn overigens bij twee politieke partijen geaccepteerd en verwerkt (Partij voor de Dieren en de PvdA), maar of er wat mee gaat gebeuren?

Overigens klopt het dat advocaten steeds vaker aanraden om niet mee te werken naar onderzoek in het Pieter baan centrum. Met als gevolg dat een rechter geen juridische grondslag in de vorm van een psychiatrisch rapport heeft om de dader tot tbs te veroordelen. Dit mogen ze dus ook niet, zelfs al weet de rechter in kwestie dondersgoed dat het beste voor zowel de maatschappij als dader zou zijn om tbs op te leggen. Mocht dit ooit veranderen zal men eerst in den Haag een en ander moeten veranderen qua wetgeving. Hetgeen helaas niet zal gebeuren. Sterker nog, het lijkt er juist op dat de politiek niet inziet hoe belangrijk een juiste psychiatrische inschatting van daders is getuige de bezuinigingen die wederom aan het Pieter baan centrum en aan tbs klinieken opgelegd gaat worden onder her nieuwe kabinet. Men investeert liever in kwantiteit (meer blauw op straat) dan in kwaliteit (juiste afhandeling van strafzaken, juiste straffen door voldoende gekwalificeerd personeel etc). Nu is het zeker belangrijk dat er meer agenten komen zodat de pakkans vergroot, maar als vervolgens daders niet echt veroordeeld of onjuist veroordeeld worden kun je net zo goed dweilen met een open kraan...
Many persons have a wrong idea of what constitutes true happiness. It is not attained through self-gratification but through fidelity to a worthy purpose.
[ Bericht 0% gewijzigd door yats op 11-11-2011 11:22 ]
  vrijdag 29 september 2017 @ 11:15:09 #63
416931 yats
(non) Average Joe
pi_174069406
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 11:22 schreef Kim-Holland het volgende:
TBS stelt weinig voor. Er gebeurd van alles in zo'n kliniek behalve waar het om moet gaan> de behandeling van zieke personen.
Vooral vrouwelijke medewerksters vinden het maar wat spannend om een relatie aan te knopen met zo'n gast..

edit; voor de liefhebbers> lees het boek van Humphrey Ludwig Onder dwang.
Ben je ooit in een kliniek geweest dan wel werkzaam geweest? Tbs stelt wel degelijk wat voor en is (mits effectief uitgewerkt) voor de hopeloze gevallen feitelijk gewoon levenslang. Je komt echt niet zo makkelijk uit een kliniek als je denkt. Zo is bijvoorbeeld erkenning dat je fout geweest bent een zeer belangrijk onderdeel van de 'genezing' maar ook voor de beoordeling of je op verlof mag. Het is echter vaak een automatisme om te ontkennen dat jij fout zat (vooral bij seksuele misdrijven), met als gevolg dat je überhaupt niet tot de stap tot verlof komt.

Dat er relaties onderling zijn komt inderdaad voor, maar dat komt ook in gewone gevangenissen of in de buitenwereld veel voor. Sommige mensen houden gewoon van de verkeerde types mens. Echter, als een kliniek een relatie ontdekt is dat vaak ofwel ontslag ofwel overplaatsing voor de medewerker.
Many persons have a wrong idea of what constitutes true happiness. It is not attained through self-gratification but through fidelity to a worthy purpose.
[ Bericht 0% gewijzigd door yats op 11-11-2011 11:22 ]
pi_174069444
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2017 11:15 schreef yats het volgende:

[..]

Ben je ooit in een kliniek geweest dan wel werkzaam geweest? Tbs stelt wel degelijk wat voor en is (mits effectief uitgewerkt) voor de hopeloze gevallen feitelijk gewoon levenslang. Je komt echt niet zo makkelijk uit een kliniek als je denkt. Zo is bijvoorbeeld erkenning dat je fout geweest bent een zeer belangrijk onderdeel van de 'genezing' maar ook voor de beoordeling of je op verlof mag. Het is echter vaak een automatisme om te ontkennen dat jij fout zat (vooral bij seksuele misdrijven), met als gevolg dat je überhaupt niet tot de stap tot verlof komt.

Dat er relaties onderling zijn komt inderdaad voor, maar dat komt ook in gewone gevangenissen of in de buitenwereld veel voor. Sommige mensen houden gewoon van de verkeerde types mens. Echter, als een kliniek een relatie ontdekt is dat vaak ofwel ontslag ofwel overplaatsing voor de medewerker.
Heb je de bovenstaande artikelen gelezen?
´
  vrijdag 29 september 2017 @ 11:31:28 #65
416931 yats
(non) Average Joe
pi_174069694
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 11:18 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Heb je de bovenstaande artikelen gelezen?
Ja, maar ik denk niet dat de bewuste journalist ook jurist Daniel psychiater is en dus exact weet hoe alles werkt. En ja, er worden zeker fouten gemaakt, maar dat is nu eenmaal het nadeel van psychiatrie. Het is geen exacte wetenschap.
Many persons have a wrong idea of what constitutes true happiness. It is not attained through self-gratification but through fidelity to a worthy purpose.
[ Bericht 0% gewijzigd door yats op 11-11-2011 11:22 ]
  vrijdag 29 september 2017 @ 11:53:53 #66
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_174070217
Was hij wel werkelijk op proefverlof? Of probeerden ze het onder de pet te houden omdat hij helemaal niet buiten hoorde te zijn?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_174070277
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 11:53 schreef Leandra het volgende:
Was hij wel werkelijk op proefverlof? Of probeerden ze het onder de pet te houden omdat hij helemaal niet buiten hoorde te zijn?
Schopje BNW.
Een waarheidszoeker is iemand die durft te waden door dikke lagen van giftige rookgordijnen en probeert geen adem te halen.
"The silence of conspiracy. Slaughtered on the altar of apathy." - Lords of the New Church (1982)
  vrijdag 29 september 2017 @ 11:57:00 #68
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_174070292
Als TBS niets voorstelde dan deden verdachten niet zo hun best om geen TBSte krijgen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_174070518
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 18:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Helaas niet.
Heb het even verbeterd voor je.
pi_174082423
TBS-paradijs Nederland: Leidenaar afgeslacht door ex-TBS’er, instanties grepen niet in
PvdA-burgemeester: 'drama's niet altijd te voorkomen'

De burgemeester van Leiden, Henri Lenferink (PvdA, what else!), laat weten aan Omroep West dat burgers maar moeten leren leven met het bewezen gevaarlijke en keer op keer op keer falende TBS-systeem:

Het is goed dat we in Nederland iemand niet zomaar kunnen opsluiten. Daar moeten goede redenen voor zijn. Het zijn ook momentopnames. Dat betekent dat we drama’s zoals nu in de Tomatenstraat niet altijd kunnen voorkomen.

O. kreeg tweemaal TBS, de eerste keer voor het neersteken van zijn vriendin met een schroevendraaier en de tweede keer toen hij met 3 kilo wiet de benen nam. Gelukkig kunnen we niet zomaar mensen opsluiten in dit land en dus kreeg O. een gewoon nog een derde kans na ‘behandeling’, hetgeen dus een man nu fataal is geworden.

http://nieuws.tpo.nl/2017(...)r-instanties-grepen/

[ Bericht 0% gewijzigd door Kim-Holland op 29-09-2017 23:06:56 ]
´
pi_174084652
Twee jaar terug ofzo een heel positief wijkkrantje in de bus met een nee nee sticker gekregen met als titel: De poort staat open! De TBS kliniek uit de TS post wilde graag laten weten dat de voordeur openging, maar alles veilig is. Dat blijkt.
pi_174084785
De users die dachten dat het allemaal koek en ei was zie je niet meer?
´
pi_174084826
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 september 2017 11:57 schreef Leandra het volgende:
Als TBS niets voorstelde dan deden verdachten niet zo hun best om geen TBSte krijgen.
Dat is niet omdat TBS zo zwaar is, maar omdat het de makkelijkste manier is om levenslang te krijgen in Nederland.
pi_174084921
quote:
18s.gif Op zaterdag 30 september 2017 01:16 schreef Kim-Holland het volgende:
De users die dachten dat het allemaal koek en ei was zie je niet meer?
Zij zijn welkom, welkom in mijn woonplaats.
pi_174084971
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 september 2017 01:33 schreef Nober het volgende:

[..]

Zij zijn welkom, welkom in mijn woonplaats.
Succes ermee. Jij liever dan ik :{w en dan heb ik het over de users met de grootste wijsvinger ^O^
´
pi_174085016
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 01:38 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Succes ermee. Jij liever dan ik :{w en dan heb ik het over de users met de grootste wijsvinger ^O^
Die Maarten O. was op vrije voeten, voor zover ik lees, dan is het lastig ingrijpen ondanks signalen.
pi_174085538
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 01:21 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Dat is niet omdat TBS zo zwaar is, maar omdat het de makkelijkste manier is om levenslang te krijgen in Nederland.
Dat is nogal een risico lijkt me...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_174085728
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 september 2017 12:27 schreef yats het volgende:

[..]
...terwijl Nederland Europees gezien al een van de strengste landen is..
Misschien qua MOGELIJKE opgelegde straffen, op papier. Wat rechters uiteindelijk werkelijk opleggen kan anders uitpakken. Dan heb ik het nog niet over vermindering van die tijd wegens proefverlof.
Ik kan er bijvoorbeeld nog niet over uit dat Volkert al weer op straat loopt.
Racist
pi_174085818
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 september 2017 22:52 schreef Kim-Holland het volgende:
TBS-paradijs Nederland: Leidenaar afgeslacht door ex-TBS’er, instanties grepen niet in
PvdA-burgemeester: 'drama's niet altijd te voorkomen'

De burgemeester van Leiden, Henri Lenferink (PvdA, what else!), laat weten aan Omroep West dat burgers maar moeten leren leven met het bewezen gevaarlijke en keer op keer op keer falende TBS-systeem:

Het is goed dat we in Nederland iemand niet zomaar kunnen opsluiten. Daar moeten goede redenen voor zijn. Het zijn ook momentopnames. Dat betekent dat we drama’s zoals nu in de Tomatenstraat niet altijd kunnen voorkomen.

O. kreeg tweemaal TBS, de eerste keer voor het neersteken van zijn vriendin met een schroevendraaier en de tweede keer toen hij met 3 kilo wiet de benen nam. Gelukkig kunnen we niet zomaar mensen opsluiten in dit land en dus kreeg O. een gewoon nog een derde kans na ‘behandeling’, hetgeen dus een man nu fataal is geworden.

http://nieuws.tpo.nl/2017(...)r-instanties-grepen/
Volgens mij heeft de schrijver van dit artikel wat moeite om de functies van columnist en journalist van elkaar gescheiden te houden.
  zaterdag 30 september 2017 @ 07:46:15 #80
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_174085895
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 07:19 schreef Pandorado het volgende:

[..]

Volgens mij heeft de schrijver van dit artikel wat moeite om de functies van columnist en journalist van elkaar gescheiden te houden.
Inderdaad, vrij tendentieus.
pi_174086032
quote:
0s.gif Op woensdag 27 september 2017 10:55 schreef Weltschmerz het volgende:

...

Het gaat natuurlijk al mis in het stadium van verdachte, die moet dan onderzocht worden voor eventuele TBS, maar het PBC onderzoekt de persoon vanuit de aanname dat hij de feiten begaan heeft, zelfs als nog niet duidelijk is wat precies gaat worden telastgelegd. Medewerking wordt dan ook vaak geweigerd, met het effect dat geen TBS kan worden opgelegd. Wil je dat goed doen dan moet je waarheidsvinding en de beoordeling van de dader scheiden.

...
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 september 2017 11:09 schreef yats het volgende:

[..]

Die laatste alinea sluit ik me volledig bij aan en was ook de conclusie (en mijn aanbeveling qua verbeterpunten) van mijn thesis. Het Duitse systeem is vergelijkbaar aan het onze en toch is de recidive daar nog lager, juist doordat ze daar iemand eerst behandelen en dan pas naar de gevangenis sturen. Waar dat bij ons inderdaad exact andersom is. Mijn aanbevelingen zijn gebaseerd op een gedegen onderzoek gebaseerd op zowel harde cijfers, als een zelf opgezet onderzoek waarin nabestaanden/slachtoffers voor het eerst gevraagd word naar hoe zij tbs ervaren. Toen ik op zoek was naar gegevens hiervoor bleken die er niet te zijn. Sterker nog, zowel het ministerie van justitie als het instituut die hier normaliter onderzoek naar doet hadden nooit gedacht dat het wellicht interessant was om met deze insteek een onderzoek naar effectiviteit te doen. Jammer genoeg konden (en wilden) ze me verder niet helpen hiermee, mede doordat de huidige politiek ons systeem wel best vind en liever nog zwaarder gaat straffen dan efficiënter straffen (dankjewel CDA en VVD voor deze puinzooi). Dus heb ik het volledig zelf opgezet. De uitkomsten zijn overigens bij twee politieke partijen geaccepteerd en verwerkt (Partij voor de Dieren en de PvdA), maar of er wat mee gaat gebeuren?

Overigens klopt het dat advocaten steeds vaker aanraden om niet mee te werken naar onderzoek in het Pieter baan centrum. Met als gevolg dat een rechter geen juridische grondslag in de vorm van een psychiatrisch rapport heeft om de dader tot tbs te veroordelen.
Dit mogen ze dus ook niet, zelfs al weet de rechter in kwestie dondersgoed dat het beste voor zowel de maatschappij als dader zou zijn om tbs op te leggen. Mocht dit ooit veranderen zal men eerst in den Haag een en ander moeten veranderen qua wetgeving. Hetgeen helaas niet zal gebeuren. Sterker nog, het lijkt er juist op dat de politiek niet inziet hoe belangrijk een juiste psychiatrische inschatting van daders is getuige de bezuinigingen die wederom aan het Pieter baan centrum en aan tbs klinieken opgelegd gaat worden onder her nieuwe kabinet. Men investeert liever in kwantiteit (meer blauw op straat) dan in kwaliteit (juiste afhandeling van strafzaken, juiste straffen door voldoende gekwalificeerd personeel etc). Nu is het zeker belangrijk dat er meer agenten komen zodat de pakkans vergroot, maar als vervolgens daders niet echt veroordeeld of onjuist veroordeeld worden kun je net zo goed dweilen met een open kraan...
Eigenlijk zou zo'n onderzoek dus door een rechter opgelegd moeten kunnen worden als een voorlopige straf indien de rechter een verdachte schuldig acht, maar geen passende straf kan bepalen doordat de verdachte niet aan onderzoek heeft meegewerkt. Na afloop van het onderzoek kan dan een definitieve straf worden opgelegd en tot dan wordt het onderzoek verlengd zo lang de veroordeelde niet meewerkt.
pi_174364605
^^ up
´
pi_174365125
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 00:18 schreef Kim-Holland het volgende:
^^ up
Waarom?
pi_174365127
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 01:11 schreef Physsic het volgende:

[..]

Waarom?
Waarom niet?
´
pi_174365322
Wat doet een jonge vrouw onbegeleid in het bos?
standaarddrinker
pi_174365460
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 01:12 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Waarom niet?
Nou, bijvoorbeeld omdat er al meer dan een week niet gepost werd in dit topic en er verder ook geen nieuws over is.

Nu jij.
pi_174365527
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 02:11 schreef Physsic het volgende:

[..]

Nou, bijvoorbeeld omdat er al meer dan een week niet gepost werd in dit topic en er verder ook geen nieuws over is.

Nu jij.
Ik ben ongesteld. Nu ff niet. Morgen weer. 8-)
´
pi_174367697
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2017 08:15 schreef Pandorado het volgende:

[..]

[..]

Eigenlijk zou zo'n onderzoek dus door een rechter opgelegd moeten kunnen worden als een voorlopige straf indien de rechter een verdachte schuldig acht, maar geen passende straf kan bepalen doordat de verdachte niet aan onderzoek heeft meegewerkt. Na afloop van het onderzoek kan dan een definitieve straf worden opgelegd en tot dan wordt het onderzoek verlengd zo lang de veroordeelde niet meewerkt.
Je kunt een verdachte geen medewerking aan een psychologisch onderzoek opleggen, en al helemaal niet een onderzoek naar welke pscyhologische toestand van hem heeft geleid tot de daad die een ander gepleegd heeft.

TBS is ook geen straf, maar een maatregel voor mensen die een misdrijf hebben begaan wat hun wegens een stoornis niet kan worden toegerekend. Het feit dat het je niet kan worden toegerekend zou in je voordeel moeten spreken. Daar zit dus al een probleem tov een straf, de straf is lichter dan de maatregel en dat leidt niet alleen tot dit probleem, maar is ook gewoon onrechtvaardig. Dat komt ook weer doordat beveiliging van de samenleving zo goed als volledig uit de strafbepaling verdwenen is, terwijl het in de TBS-maatregel is teruggekeerd de laatste 15 jaar.

Dus ik zou zeggen dat je bij vermoeden van een stoornis maar een verdachte die niet meewerkt aan het persoonlijkheidsonderzoek en zich dus niet op ontoerekeningsvatbaarheid beroept je gewoon standaar TBS bovenop de straf oplegt, als de beveiligingsmaatregel die het oorspronkelijk was. Als de dader dan na zijn gevangenisstraf snel naar buiten wil zal hij moeten meewerken zodat de TBS-kliniek snel kan vaststellen dat hij wel toerekeningsvatbaar is en dat de kans op recidive zeer gering is. Dat hoeft op zich niet zo lang te duren indien de persoon geen stoornis heeft omdat er dan ook niet behandeld hoeft te worden, zeg 2 jaar voor de vaststelling.

Een verdachte die dan wel meewerkt heeft als voordeel dat hij sneller aan zijn behandeling kan beginnen omdat die minder of geen straf zal krijgen, alleen maar TBS. Daarnaast is het leven in een TBS-kliniek prettiger dan in een gevangenis. TBS moet gewoon weer de beste optie worden voor een gestoorde dader, maar dat betekent ook dat gevangenisstraf voor zo'n delict een slechtere optie moet worden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_174367893
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 01:35 schreef DrDentz het volgende:
Wat doet een jonge vrouw onbegeleid in het bos?
Haar grootmoeder opzoeken, er huizen immers toch geen wolven in het bos?
pi_174368240
quote:
7s.gif Op maandag 25 september 2017 18:38 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Tja, het is geen exacte wetenschap.
Technisch gezien wel, alleen weet de mens het niet exact te detecteren.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 10:47:55 #91
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174368621
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 01:11 schreef Physsic het volgende:

[..]

Waarom?
Er heeft iemand aandacht nodig, denk ik. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_174373403
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 10:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Er heeft iemand aandacht nodig, denk ik. :)

Kennelijk.
pi_174373431
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 02:34 schreef Kim-Holland het volgende:

[..]

Ik ben ongesteld. Nu ff niet. Morgen weer. 8-)
Lekker ranzig.
wooblabalurg
pi_174373621
Het "signaal" is dat iemand gewelddadige misdaden pleegt en daardoor in het beklaagdenbankje komt.

Blijft lastig om de apen van de burgers te scheiden met al die zachte heelmeesters.
Die Würde des Menschen ist unantastbar. Sie zu achten und zu schützen ist Verpflichtung aller staatlichen Gewalt.
pi_174392740
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 10:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Je kunt een verdachte geen medewerking aan een psychologisch onderzoek opleggen, en al helemaal niet een onderzoek naar welke pscyhologische toestand van hem heeft geleid tot de daad die een ander gepleegd heeft.
Dat valt nou eenmaal niet te voorkomen. Ik zei al "indien de rechter een verdachte schuldig acht". Natuurlijk kan het dan nog steeds gebeuren dat de rechter een onschuldige veroordeelt, maar dat risico houd je altijd en bestaat ook in het door jou voorgestelde alternatief.
quote:
TBS is ook geen straf, maar een maatregel voor mensen die een misdrijf hebben begaan wat hun wegens een stoornis niet kan worden toegerekend. Het feit dat het je niet kan worden toegerekend zou in je voordeel moeten spreken. Daar zit dus al een probleem tov een straf, de straf is lichter dan de maatregel en dat leidt niet alleen tot dit probleem, maar is ook gewoon onrechtvaardig. Dat komt ook weer doordat beveiliging van de samenleving zo goed als volledig uit de strafbepaling verdwenen is, terwijl het in de TBS-maatregel is teruggekeerd de laatste 15 jaar.

Dus ik zou zeggen dat je bij vermoeden van een stoornis maar een verdachte die niet meewerkt aan het persoonlijkheidsonderzoek en zich dus niet op ontoerekeningsvatbaarheid beroept je gewoon standaar TBS bovenop de straf oplegt, als de beveiligingsmaatregel die het oorspronkelijk was. Als de dader dan na zijn gevangenisstraf snel naar buiten wil zal hij moeten meewerken zodat de TBS-kliniek snel kan vaststellen dat hij wel toerekeningsvatbaar is en dat de kans op recidive zeer gering is. Dat hoeft op zich niet zo lang te duren indien de persoon geen stoornis heeft omdat er dan ook niet behandeld hoeft te worden, zeg 2 jaar voor de vaststelling.

Een verdachte die dan wel meewerkt heeft als voordeel dat hij sneller aan zijn behandeling kan beginnen omdat die minder of geen straf zal krijgen, alleen maar TBS. Daarnaast is het leven in een TBS-kliniek prettiger dan in een gevangenis. TBS moet gewoon weer de beste optie worden voor een gestoorde dader, maar dat betekent ook dat gevangenisstraf voor zo'n delict een slechtere optie moet worden.
Ik probeerde met mijn voorstel juist ook tegemoet te komen aan situaties waar de verdachte bang is dat het onderzoek in conflict komt met de beantwoording van de schuldvraag. In dergelijke gevallen kan de verdachte het onderzoek dan tijdens het proces weigeren en zou het alsnog worden uitgevoerd nadat de verdachte is veroordeeld. Ná het onderzoek zou dan uiteindelijk de straf worden uitgesproken. Natuurlijk kun je iemand niet dwingen om aan het onderzoek mee te werken, maar in dat geval zou de veroordeelde "gewoon" vast blijven zitten totdat hij wél meewerkt.

Je kunt natuurlijk discussiëren over definities en terminologie. Of TBS nou wel of niet een straf is. Of je onderzoek kunt opleggen. Maar inhoudelijk lijkt het mij een redelijk voorstel; redelijker althans dan een niet meewerkende verdachte eerst "dubbel te strafffen" en er daarna alsnog mee te worden geconfronteerd dat je iemand nou eenmaal niet kunt dwingen om mee te werken.
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:23:31 #96
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_174392796
Denk dat het echt tijd moet gaan worden dat men helemaal het roer omgooit m.b.t .dit soort zaken. Flikker gewoon eens op met dat verlof, dat is de eerste stap.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_174392960
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 10:23 schreef 2NutZ het volgende:
Denk dat het echt tijd moet gaan worden dat men helemaal het roer omgooit m.b.t .dit soort zaken. Flikker gewoon eens op met dat verlof, dat is de eerste stap.
Ja, want dan gedragen ze zich natuurlijk wél wanneer ze vrij komen.
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:34:40 #98
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_174392973
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 10:33 schreef Pandorado het volgende:

[..]

Ja, want dan gedragen ze zich natuurlijk wél wanneer ze vrij komen.
Hoezo 'vrij komen' ? zulke debielen horen overduidelijk nooit meer in een maatschappij.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 10:35:51 #99
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174392991
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 oktober 2017 10:34 schreef 2NutZ het volgende:

[..]

Hoezo 'vrij komen' ? zulke debielen horen overduidelijk nooit meer in een maatschappij.
Ben het in ieder geval met je eens, dat de straffen in ons huidige systeem niet permanent genoeg zijn.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_174393015
quote:
10s.gif Op donderdag 12 oktober 2017 14:30 schreef Abschirmdienst het volgende:
Het "signaal" is dat iemand gewelddadige misdaden pleegt en daardoor in het beklaagdenbankje komt.

Blijft lastig om de apen van de burgers te scheiden met al die zachte heelmeesters.
Is toch niet zo moeilijk om die apen te vinden? Dat is namelijk geen spraakzaam of belezen volk en heeft een slecht geheugen. Maar het gekkenhuis is echter te klein dus die apen passen daar niet in. Je zult die ergens anders moeten onderbrengen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')