abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_173989988
Inleiding

Een tijdje terug heb ik een bijna ongeluk ervaring meegemaakt, en daar ben ik toen zo van geschrokken dat ik besloten heb een dashcam aan te schaffen. Niet dat het veel verschil had gemaakt, want het was een vrachtwagenchauffeur die besloot zijn gevaarte even naar links te gooien... dus als ik dan niet op tijd had kunnen remmen.... dan was deze review er wellicht niet geweest!

In eerste instantie was ik nog tegen het gebruik van dashcams: zelfs na dit bijna ongeluk, maar na er een paar daagjes over te slapen besloot ik er toch eentje te kopen! Al blijkt het achteraf dat een dashcam waardeloos geweest was, want in Duitsland heeft die geen juridische waarde.

Daar weegt de privacy namelijk zwaarder en mag je de beelden dus niet als bewijs gebruiken, al is dat in Nederland juist het omgekeerde. Want politie en verzekeringsmaatschappijen omarmen de dashcam, omdat daarmee de schuldvraag een stuk duidelijker word. Maar rij je Luxemburg in, dan mag je de dashcam helemaal niet gebruiken en dien je hem dus af te koppelen.

En in België mag je de beelden niet zomaar verspreiden, omdat personen niet herkenbaar in beeld mogen en dus ook kentekens. Want die zijn in België gekoppeld aan een persoon, terwijl ze in Nederland aan een auto gekoppeld zijn. Een dashcam is dus echt niet in alle Europese zomaar toegestaan....

Verpakking en inhoud

Bij Banggood werd bij mijn Viofo A119 een GPS mount mee geleverd, maar dat is zeker niet vanzelfsprekend omdat het een aparte module is welke optioneel is. De GPS zit dus ook niet in de dashcam zelf ingebouwd, maar in de houder die je op je vooruit doet plakken.



Verder zit er eigenlijk alles in de verpakking wat je nodig hebt om de dashcam netjes te installeren in de auto: het is dus niet zo dat ze een te korte USB kabel meeleveren, waardoor je zicht belemmert word en de dashcam juist een gevaar vormt. Nee er word echt een hele lange USB kabel meegeleverd, welke je dus ook netjes weg kunt werken.

Er word zelfs een USB Autostekker meegeleverd voor in je sigaretten aansteker, dus die hoef je niet apart te gaan kopen.

Installatie

Het inbouwen van deze dashcam in de auto is redelijk simpel, maar wel een pokke klus wanneer je het echt goed wilt doen! In mijn geval heb ik ervoor gekozen om de camera achter de binnen spiegel te plaatsen: zo leidt de dashcam niet af tijden het rijden, en valt de camera ook niet erg op aan de buitenkant van de auto.



Je wilt natuurlijk wel de camera recht plaatsen, dus daarom zou je een stukje schilderstape kunnen gebruiken om een rechte horizontale lijn te krijgen. Waarna je eerst even de optimale positie voor de dashcam komt uit te zoeken. Welke in mijn geval dus enkelee cm's rechts van het bevestigingspunt van de binnenspiegel is.



Het weg werken van de bedrading gaat het eenvoudigste door het tussen de plafondbekleding te duwen, en daarna via de raamraden naar onder te leiden en dan onder het dashboard door. Met als eindpunt natuurlijk de sigaretten-aansteker aansluiting in de auto, of de USB ingang van je radio. Die laatste is de beste, omdat de camera dan aan gaat bij het starten van de uit, en uit als je de motor af zet!

Bij een sigaretten-aansteker aansluiting blijft bij veel auto's namelijk constant de spanning erop staan, en dan dien je de dashcam handmatig aan en uit te zetten. Anders blijft de camera doodleuk uit en mag je de ANWB bellen, omdat je een lege accu hebt.

Videokwaliteit

Ik heb de videokwaliteit ondertussen al bij verschillende weersomstandigheden getest, want vrijdag was het weer wisselvallig en vandaag juist lekker zonnig waardoor de dashcam zijn werk natuurlijk beter doet.

Binnen de bebouwde kom ( Dusseldorf ) op 1440p

Je ziet dus, dat je leuke beelden met de dashcam kunt vastleggen. Nu valt over de actie van de scooter bestuurder te discussiëren, maar het laat wel zien dat je alles wat voor je gebeurd haarscherp kunt vast leggen.


Ook de GPS doet het prima en het beeld blijft ook stabiel en trilt nauwelijks, dus ook al gebeurd er niets bijzonders: het levert nog steeds leuke beelden op :D


In de regen doet de camera het ook gewoon goed, en in dit geval filmt de camera in 1080p 60fps. Maar persoonlijk vind dat je een beter en scherper beeld krijgt op 1440p, ook al filmt hij dan meer met 30fps. Dat is uiteindelijk meer dan genoeg en daardoor kun je ook kentekens duidelijk aflezen door.


En dit is bij bewolkt weer op 1080p 60fps. Ik heb alleen nog geen kans gehad om de dashcam in het donker te testen, maar van wat ik gehoord heb doet hij niet erg slecht in het donker.

Conclusie

Ben je opzoek naar een betaalbare en goede dashcam? Dan kan ik de Viofo A119 zeker aanraden! Voor tussen de ¤ 63 en ¤ 80 krijg je dan een hele goede dashcam, waarmee je zeker weten meer waar voor je geld krijgt dan wanneer je eentje voor hetzelfde bedrag in Nederland zou kopen.

Je kunt wel goedkopere dashcams vinden, maar er zijn er maar weinig die zo compact zijn zodat ze je niet in de weg hangen. Wel dien je er rekening mee te houden, dat de videobestanden redelijk groot zijn. Dus een SD kaart van 32GB is wel minimaal aan te raden, dan heb je op zijn minst ruimte voor ongeveer 3 uur film materiaal.

De instellingen van deze dashcam wijzen zich trouwens van zelf, wel zou ik Lane Departure Warning System (LDWS) en Front Collision Warning System (FCWS) uitzetten. Aangezien dit nog niet goed doorontwikkeld is.
pi_174001120
Ik heb hier nog een video van de dashcam, die opgenomen is terwijl ik door een tunnel rij.

Hij is wel enkel in 720p, omdat Facebook niet toestaat om in hogere kwaliteit video's te posten.

https://m.facebook.com/st(...)&id=1451894205119282
pi_174003163
Leuke review.
Waarom heb je dit merk gekozen en niet een van vele anderen?
Wat ik mooi aan deze vind is dat hij lijkt op de units die fabrikanten nu in de auto's plaatsen. Ironisch genoeg heeft mijn auto 4 camera's en rondom zicht om de auto, maar helaas geen zicht recht vooruit. Ook een opname functie ontbreekt

Ik overweeg ook om er eentje aan te schaffen, maar ik wil wel de kentekens kunnen lezen want daar gaat het uiteindelijk om als je 'm echt nodig hebt bij een aanrijding. Ik vind de tekens onduidelijk op de video's (misschien door de 720p). Kun je eens een beeld opblazen om te zien of je dan het kenteken kan lezen? (Wel even deel onherkenbaar maken voor de privacy)

[ Bericht 10% gewijzigd door eddepetfokt op 26-09-2017 11:09:46 ]
pi_174003350
Omdat ik een dashcam camera zocht die zo compact mogelijk was, en zo onopvallend opgesteld kon worden. En hij heeft geen zuignap, wat ook een plus is omdat die voor meer trillingen zorgen.

Wat betreft kentekens, die kun je wel aflezen hoor. Vanaf een afstandje gaat het al lastigere, maar op 1440p zijn ze wel af te lezen.
pi_174003487
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 11:12 schreef Diqiu-Long het volgende:
Omdat ik een dashcam camera zocht die zo compact mogelijk was, en zo onopvallend opgesteld kon worden. En hij heeft geen zuignap, wat ook een plus is omdat die voor meer trillingen zorgen.

Wat betreft kentekens, die kun je wel aflezen hoor. Vanaf een afstandje gaat het al lastigere, maar op 1440p zijn ze wel af te lezen.
Kun je misschien een voorbeeld van 1080p en 1440p geven? Zou een mooie aanvulling van de review zijn!

Je hebt een goede keus gemaakt. plakken én op een onopvallende plek dus je hoeft 'm er nooit af te halen.
pi_174003802
En Viofo is gewoon een Chinees merk wat momenteel veel word aangeraden door mensen die dashcams testen, dus toen was de keuze snel gemaakt.

Maar hier heb ik enkele snapshots met VLC gemaakt, en dan kun je zien dat kentekens prima af te lezen zijn wanneer je niet ver achter een auto staat.

Bij het stoplicht

Als de auto echter wat verder weg is, dan word het lastig en met witte Duitse kentenplaten is het dan gewoon niet af te lezen door het reflecterende licht. ( In Duitsland mag je inderdaad de beelden niet zomaar publiceren, maar in Nederland mag dat wel en daarom maak ik ze niet onherkenbaar. Als zo'n Duitser er bezwaar tegen heeft, dan moet ie maar niet Nederland in rijden )

Tegenmoet komende auto

Op normale volgafstand binnen de bebouwde kom

Dus als het echt nodig is, dan kun je de kentekens wel achterhalen. Maar als de zon erop schijnt, dan word het lastiger. In België en Duitsland mag je de beelden inderdaad niet zomaar publiceren, maar in Nederland mag dat wel.
  dinsdag 26 september 2017 @ 11:37:05 #7
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_174003806
Hey, je bent weer op FOK! :o

Leuke review, de beelden zien er inderdaad niet verkeerd uit.
  dinsdag 26 september 2017 @ 11:42:04 #8
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_174003890
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 11:36 schreef Diqiu-Long het volgende:
Maar als de zon erop schijnt, dan word het lastiger
Dat is juist waar praktisch alle cams de mist in gaan.. en je er dus driekwart van het jaar niets aan hebt vanwege laagstaande zon..
pi_174004055
En hier dan een paar voorbeelden van shots op 1080p 60fps:

Stilstand

Voorbijrijdende auto

Rotonde, voorbijganger

Die laatste is dus lastig af te lezen, maar met 1440p had je die wellicht nog kunnen lezen. Dus ja de kentekens zijn niet altijd leesbaar.
pi_174004091
Op internet heb ik ook veel de vergelijking gezien tussen de A119 en de A119S, maar de A119 heeft dus het voordeel dat hij in 1440p kan filmen en de A119S kan enkel in 1080p 60fps filmen. Alleen die laatste zou het wel beter in het donker doen. Maja dan ben je weer ¤ 20 a ¤ 30 extra kwijt en ik vind dat de A119 echt meer waar voor je geld bied.
pi_174005378
ziet er best OK uit voor deze prijsklasse. Ik ga er eens dieper in duiken want het formaat van de cam bevalt me wel!
Bedankt voor de moeite!
pi_174006868
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 september 2017 11:42 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Dat is juist waar praktisch alle cams de mist in gaan.. en je er dus driekwart van het jaar niets aan hebt vanwege laagstaande zon..
Je mag ook hopen dat je de dashcam nooit nodig hebt om die kentekens af te lezen, maar als dan zou je terug kunnen spoelen tot op het punt dat het kenteken leesbaar is.
  dinsdag 26 september 2017 @ 14:12:33 #13
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_174006933
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 september 2017 14:09 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Je mag ook hopen dat je de dashcam nooit nodig hebt om die kentekens af te lezen, maar als dan zou je terug kunnen spoelen tot op het punt dat het kenteken leesbaar is.
Ja dat is een beetje een open deur he..
Verder moet daar wel beeld van zijn dan..
pi_174006988
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 september 2017 14:12 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ja dat is een beetje een open deur he..
Verder moet daar wel beeld van zijn dan..
Je neemt per seconde 30 beelden op, dan zal er vast wel een beeld zijn waarin je het kenteken tegenkomt van de persoon die het ongeval ontvlucht is.

Maar ik ben er wel tevreden over hoor: want eerst heb ik het met mijn telefoon geprobeerd, maar dat werkt gewoon voor geen meter.
  dinsdag 26 september 2017 @ 14:22:43 #15
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_174007113
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 september 2017 14:15 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Je neemt per seconde 30 beelden op, dan zal er vast wel een beeld zijn waarin je het kenteken tegenkomt van de persoon die het ongeval ontvlucht is.

Maar ik ben er wel tevreden over hoor: want eerst heb ik het met mijn telefoon geprobeerd, maar dat werkt gewoon voor geen meter.
Het valt best tegen hoe lang iemand in beeld is als ie je kruist.. bij 100 km/h leg je 27 meter per seconde af namelijk..

Ik ben wel benieuwd of ie het net zo goed doet als de gitup
pi_174007359
Ook leuk zo'n gitup, maar dan heb je weer zo'n zuignap en dan heb je de kans dat de camera als een gek gaat trillen in de auto. Maar ik ben er van overtuigd, dat de dashcam op 1440p beelden levert die goed genoeg zijn voor het bewijs. Op 1080p is het duidelijk net iets minder scherp en dan merk je toch, dat zo'n hoge resolutie als 1440p toch niet een gimmick is.



Je kunt trouwens ook gewoon foto's maken met de dashcam, terwijl de camera draait. Dan druk je simpelweg op de menuknop. Nadeel is alleen dat ik de camera verstopt hebt achter de binnenspiegel, dus ik weet nog niet zo goed die knopjes blind te bereiken. Maar als je een gebeurtenis wilt bewaren, dan is er zo'n knopje met een uitroepteken.
pi_174009063
Je hebt het trouwens over de optionele GPS mount. Hoe heb je die weggewerkt?
Edit: of zit die GPS in dat plakding weggewerkt?

[ Bericht 26% gewijzigd door eddepetfokt op 26-09-2017 16:06:57 ]
pi_174009113
Dat is gewoon het bevestigingspunt van de dashcam, maar dan iets dikker omdat er de GPS in zit.

Voordeel is dat je daar ook de mini USB kabel in kunt duwen, waardoor je de kabel direct omhoog kunt leiden.



Als je goed kijkt, zie je hem zitten op het raam direct naast het bevestigingspunt van de binnenspiegel. De dashcam zelf kun je ja loshalen, en aan de computer koppelen om de bestanden er af te halen.
pi_174009215
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 september 2017 16:03 schreef Diqiu-Long het volgende:
Dat is gewoon het bevestigingspunt van de dashcam, maar dan iets dikker omdat er de GPS in zit.

Voordeel is dat je daar ook de mini USB kabel in kunt duwen, waardoor je de kabel direct omhoog kunt leiden.

[ afbeelding ]

Als je goed kijkt, zie je hem zitten op het raam direct naast het bevestigingspunt van de binnenspiegel. De dashcam zelf kun je ja loshalen, en aan de computer koppelen om de bestanden er af te halen.
Ik las het zelf ook net op de site van BG. Begrijp ik het goed; de GPS krijgt power van de dashcam dus geen extra kabeltje...? Op de foto van BG zie ik twee kabels namelijk!
Ik snap ook nog ff niet waarom de 119s met 1080p duurder is...
pi_174009284
Nee, de GPS mount plak je op de voorruit inplaats van de standaard mount. En in de GPS mount zit dan een mini USB ingang, welke direct de dashcam van stroom voorziet.

Dus je kunt kiezen, of in de mini USB poort van de dashcam zelf. Of in rechtstreeks via de GPS mount, dan hoef je dus ook niet de USB kabel te ontkoppelen.
pi_174009311
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 september 2017 16:12 schreef Diqiu-Long het volgende:
Nee, de GPS mount plak je op de voorruit inplaats van de standaard mount. En in de GPS mount zit dan een mini USB ingang, welke direct de dashcam van stroom voorziet.

Dus je kunt kiezen, of in de mini USB poort van de dashcam zelf. Of in rechtstreeks via de GPS mount, dan hoef je dus ook niet de USB kabel te ontkoppelen.
Je antwoord sneller dan ik kan editen... 😄
pi_174009523
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 september 2017 16:08 schreef eddepetfokt het volgende:

[..]
Ik snap ook nog ff niet waarom de 119s met 1080p duurder is...
Zit een andere cameralens in, eentje van Sony. Terwijl die in de A119 van OmniVision is, en dan zitten er nog een paar kleine verschillen in.

Zo heeft de A119 een 160 graden camera, wat ideaal voor een dashcam is. Maar wel een beetje voor een fisheye effect zorgt, want je ziet verkeersborden bijvoorbeeld kromtrekken in video's.

En die Sony lens is dus eentje van 135 graden, maar voor de rest vallen de verschillen wel mee. Alleen de A119S doet werkt net een stuk beter in het donker, maar dat is verwaarloosbaar. Je komt ja ook ¤ 20 a ¤ 30 extra te betalen.

Edit

Maar de ene zegt de A119S is beter, omdat die het in de nacht gewoon beter doet. En de andere zegt, de A119 is beter, omdat hij op een hogere resolutie kan filmen.

Dus je veel verschillende meningen daarover en ik heb ze zo'n beetje allemaal op YouTube gezien, terwijl ik ongeduldig wachtte op het pakketje uit China ;)
pi_174010788
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 september 2017 16:24 schreef Diqiu-Long het volgende:

[..]

Zit een andere cameralens in, eentje van Sony. Terwijl die in de A119 van OmniVision is, en dan zitten er nog een paar kleine verschillen in.

Zo heeft de A119 een 160 graden camera, wat ideaal voor een dashcam is. Maar wel een beetje voor een fisheye effect zorgt, want je ziet verkeersborden bijvoorbeeld kromtrekken in video's.

En die Sony lens is dus eentje van 135 graden, maar voor de rest vallen de verschillen wel mee. Alleen de A119S doet werkt net een stuk beter in het donker, maar dat is verwaarloosbaar. Je komt ja ook ¤ 20 a ¤ 30 extra te betalen.

Edit

Maar de ene zegt de A119S is beter, omdat die het in de nacht gewoon beter doet. En de andere zegt, de A119 is beter, omdat hij op een hogere resolutie kan filmen.

Dus je veel verschillende meningen daarover en ik heb ze zo'n beetje allemaal op YouTube gezien, terwijl ik ongeduldig wachtte op het pakketje uit China ;)
Haha dat ongeduldig wachten herken ik wel. Ik wacht met smacht op een Xiaomi stofzuiger.
pi_174039012

Eerlijkheidsheidshalve is de dashcam ook handig om van je eigen fouten te leren.
pi_174316154
Zo, de timelapse functie heb ik ook getest.

abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')