abonnement Unibet Coolblue
pi_173980890
Hoi allemaal, bedankt voor het lezen van mijn probleem.

Ik heb in mijn keuken (nieuw opgeleverd in 2008) een dubbel stopcontact zitten voor mijn koelkast en 1 ander apparaat. Ik zal er foto's van posten maar het is in mijn ogen duidelijk dat het verkeerd is aangelegd. Het is zoals ik al zei, een dubbel stopcontact met 2 aansluitingen voor een apparte lijn naar het stroom net. Precies waar stopcontacten in een keuken voor zijn bedoeld. De apparaten in de keuken trekken nl vaak veel stroom en dan zijn 2 leidingen naar 1 stopcontact (met 2 aansluitingen) in mijn ogen geen overbodige luxe.
Verbeter me als ik hier ergens een foute conclusie trek.
Nou heb ik de afgelopen jaren wel vaker gehad dat de electriciteit in mijn huis spontaan uit viel. Ik had geen idee waarom. Liep naar de meterkast, deed de aardlekschakelaar terug en dat was het. Vandaag echter accepteerde de aardlekschakelaar het niet.
Door middel van eliminatie (stekker er uit van dit apparaat, aardlek schakelaar aan, jammer hij doet t nog niet, volgende stekker enz enz enz) kwam ik er achter dat het achter mijn koelkast zat. (ik had mijn gevoel moeten volgen want ik had het idee vanaf minuut 1 dat het daar zat maarja wie wil zijn koelkast op een luie zondag van zn plek halen?)

Het stopcontakt daar is een dubbel stopcontact bedoeld voor een dubbele bedrading van uit de meter kast of als het een minder belastend stopcontact is door een enkele aangezien het stopcontact zelf ook is doorgeschakeld. 1 dubbel stopcontact voor 2 situaties. Prima maar als je dit installeerd in een keuken mag ik er toch van uit gaan dat je het dubbel aansluit? Of heb ik dit mis??

Dit is het gevolg als je het niet doet :


Het stopcontact zat alleen links aangesloten. Kan dat de oorzaak zijn dat het rechts is doorgebrand? Teveel stroom of zou dat juist links moeten hebben uitgebrand? Links zit mijn koelkast en rechts zit mijn vaatwasser.

Kan iemand dit voor mij verduidelijken of helpen te begrijpen waarom dit is gebeurd?
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_173980954
Je bedoelt dat de fase en nul vanuit de meterkast links zijn aangesloten en dan van links naar rechts zijn doorgelust?
Hoe ziet de achterkant er uit?

Het lijkt erop dat het contact rechtsbuiten niet goed was.
Dan heb je daar ook weerstand en dat geeft warmte wanneer er stroom loopt.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_173980982
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 01:21 schreef Outpost76 het volgende:
Het is zoals ik al zei, een dubbel stopcontact met 2 aansluitingen voor een apparte lijn naar het stroom net. Precies waar stopcontacten in een keuken voor zijn bedoeld. De apparaten in de keuken trekken nl vaak veel stroom en dan zijn 2 leidingen naar 1 stopcontact (met 2 aansluitingen) in mijn ogen geen overbodige luxe.
Verbeter me als ik hier ergens een foute conclusie trek.
Je trekt een verkeerde conclusie. Deze dubbele WCD mag je absoluut niet voeden uit twee verschillende groepen. Het zijn geen contacten voor een "aparte lijn naar het stroomnet". Deze dubbele contacten kun je juist gebruiken om weer door te lussen naar een volgende contactdoos. Dat zal in jouw ogen wel helemaal uit den boze zijn. ;)
quote:
Nou heb ik de afgelopen jaren wel vaker gehad dat de electriciteit in mijn huis spontaan uit viel. Ik had geen idee waarom. Liep naar de meterkast, deed de aardlekschakelaar terug en dat was het. Vandaag echter accepteerde de aardlekschakelaar het niet.
Aardlekschakelaar, of installatieautomaat?
quote:
Het stopcontakt daar is een dubbel stopcontact bedoeld voor een dubbele bedrading van uit de meter kast of als het een minder belastend stopcontact is door een enkele aangezien het stopcontact zelf ook is doorgeschakeld. 1 dubbel stopcontact voor 2 situaties.
Ehm, nee. _O- Het feit dat het ding "zelf al is doorgeschakeld" maakt toch al wel duidelijk dat je er geen twee groepen op kunt aansluiten?

Dit is het gevolg als je het niet doet :
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[/quote]

Dit is het gevolg van overbelasting of van een te hoge overgangsweerstand. Overbelasting zal het wel niet zijn, als op dit contact alleen een vaatwasser zat aangesloten.

Een te hoge overgang kan komen door slecht materiaal (contactdoos en/of stekker, er zat toch geen verlengsnoer tussen ofzo??), slijtage, lichte corrosie van de contacten ofzo... Het gebeurt vaker met stekkerverbindingen die nooit "gebruikt" worden, maar één keer worden ingestoken en verder jaren lang blijven zitten.
pi_173981056
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 01:34 schreef jeroen25 het volgende:
Je bedoelt dat de fase en nul vanuit de meterkast links zijn aangesloten en dan van links naar rechts zijn doorgelust?
Hoe ziet de achterkant er uit?

Het lijkt erop dat het contact rechtsbuiten niet goed was.
Dan heb je daar ook weerstand en dat geeft warmte wanneer er stroom loopt.
Nee, ze zijn blijkbaar intern in het stopcontact door gelinkt ofzo. Extern is niets te zien maar als ze niet intern zouden zijn door gelinkt had ik al jaren geen stroom op het 2e stopcontact gehad.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_173981072
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 01:40 schreef XanderH het volgende:

[..]

Je trekt een verkeerde conclusie. Deze dubbele WCD mag je absoluut niet voeden uit twee verschillende groepen.
Logica ook, had ik dat wel gedaan had ik helemaal kortsluiting gehad. Domme conclussie van mij.
quote:
Het zijn geen contacten voor een "aparte lijn naar het stroomnet". Deze dubbele contacten kun je juist gebruiken om weer door te lussen naar een volgende contactdoos. Dat zal in jouw ogen wel helemaal uit den boze zijn. ;)
Nee helemaal niet, ik vind ze alleen uit den boze in een keuken. ;)

quote:
[..]

Aardlekschakelaar, of installatieautomaat?

[..]

aardlek
quote:
Ehm, nee. _O- Het feit dat het ding "zelf al is doorgeschakeld" maakt toch al wel duidelijk dat je er geen twee groepen op kunt aansluiten?
ja, het klinkt heel stom nu... :@
quote:
Dit is het gevolg als je het niet doet :
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:
Dit is het gevolg van overbelasting of van een te hoge overgangsweerstand. Overbelasting zal het wel niet zijn, als op dit contact alleen een vaatwasser zat aangesloten.

Een te hoge overgang kan komen door slecht materiaal (contactdoos en/of stekker, er zat toch geen verlengsnoer tussen ofzo??), slijtage, lichte corrosie van de contacten ofzo... Het gebeurt vaker met stekkerverbindingen die nooit "gebruikt" worden, maar één keer worden ingestoken en verder jaren lang blijven zitten.
Links zat mijn koelkast en rechts zat mijn vaatwasser. Mijn vaatwasser werd 1x of 2x per week max gebruikt.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_173981076
"gebruiken" in dat laatste stuk tekst moet je lezen als: de contactdoos gebruiken. Dus een stekker erin steken of eruit trekken. Dat doe je denk ik niet meerdere keren per week.
pi_173981084
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 02:11 schreef XanderH het volgende:
"gebruiken" in dat laatste stuk tekst moet je lezen als: de contactdoos gebruiken. Dus een stekker erin steken of eruit trekken. Dat doe je denk ik niet meerdere keren per week.
Nee dat doe ik idd niet. Ik had heel veel moeite om de stekker van de vaatwasser uit het bewuste stopcontact te halen... Moest er zelfs een waterpomptang voor gebruiken. Wie gebruikt een stopcontact achter zijn koelkast vaak?

Dan nog, hoe kan dit gebeuren in een huis uit 2008?

ps nee geen verlengsnoer

[ Bericht 3% gewijzigd door Outpost76 op 25-09-2017 02:19:54 ]
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_173981557
Dat wcd is niet goed geweest of de stekker niet. Daar is overgangsweerstand ontstaan met hitte als gevolg. Slechte passing is de grootste kans.


Heeft niets te maken met je eigen conclusie helaas, gelukkig.

Nieuwe wcd erop en gaan met die banaan.
Laat die handjes wapperen!
  Moderator maandag 25 september 2017 @ 07:24:51 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_173981698
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 06:43 schreef Gieliovd het volgende:
Dat wcd is niet goed geweest of de stekker niet. Daar is overgangsweerstand ontstaan met hitte als gevolg. Slechte passing is de grootste kans.


Heeft niets te maken met je eigen conclusie helaas, gelukkig.

Nieuwe wcd erop en gaan met die banaan.
Dat is eigenlijk precies dezelfde conclusie die ik ook trek.:)

Zomaar klakkeloos een aardlekschakelaar weer in schakelen iedere keer dat de spanning wegvalt is natuurlijk ook niet goed. Het minst sterke component geeft dat natuurlijk automatisch een keer op
pi_173984459
Dus hop de groep spanningsloos maken , nieuwe dubbele wcd installeren afdekplaatje erop en je bent weer ready to go . Zou wel even een nieuwe stekker aan het snoer van je vaatwasser zetten , daar zullen de pootjes wel erg gebakken van zijn . maar dat kan ik vanaf hier niet zien :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  maandag 25 september 2017 @ 20:34:34 #11
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_173994189
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 06:43 schreef Gieliovd het volgende:
Dat wcd is niet goed geweest of de stekker niet. Daar is overgangsweerstand ontstaan met hitte als gevolg. Slechte passing is de grootste kans.

Heeft niets te maken met je eigen conclusie helaas, gelukkig.

Nieuwe wcd erop en gaan met die banaan.
De stekker paste prima hoor. Netjes een geaarde stekker in een geaard stopcontact. Heeft er zo jaren in gezeten.
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 07:24 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat is eigenlijk precies dezelfde conclusie die ik ook trek.:)

Zomaar klakkeloos een aardlekschakelaar weer in schakelen iedere keer dat de spanning wegvalt is natuurlijk ook niet goed. Het minst sterke component geeft dat natuurlijk automatisch een keer op
Dat begrijp ik, ik dacht alleen dat de groep te zwaar belast was. Daarnaast, als er echt iets kapot was dan was ie niet weer terug gegaan. Zoals gister bijvoorbeeld. Ik ben serieus 15x of meer naar mn meterkast gelopen ivm de eliminatie test.

Er zitten echt veel stopcontacten op die ene groep en ik heb er zelf helaas meer apparaten aan hangen dan verstandig. Een flink verlengsnoer door mijn huis om elders stroom te tappen is echter geen optie. Als er een stopcontact kapot gaat verwacht ik eerder 1 waar mijn computer, beeldschermen, printer, lampen, luchtzuiveraar enz enz aan hangt. Niet 1 waar maar 2 apparaten aan hangen waar er 1 maar 1x a max 2x per week gebruikt word.

quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 11:43 schreef Cybersijp het volgende:
Dus hop de groep spanningsloos maken , nieuwe dubbele wcd installeren afdekplaatje erop en je bent weer ready to go . Zou wel even een nieuwe stekker aan het snoer van je vaatwasser zetten , daar zullen de pootjes wel erg gebakken van zijn . maar dat kan ik vanaf hier niet zien :)
De stekker is idd aan vervanging toe. Zo is ie nog wel te gebruiken maar niet veilig meer.


quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 01:34 schreef jeroen25 het volgende:
Je bedoelt dat de fase en nul vanuit de meterkast links zijn aangesloten en dan van links naar rechts zijn doorgelust?
Hoe ziet de achterkant er uit?

Het lijkt erop dat het contact rechtsbuiten niet goed was.
Dan heb je daar ook weerstand en dat geeft warmte wanneer er stroom loopt.
De achterkant :


zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_173999511
doe maar een nieuwe stekker ook , ziet er niet hoopvol meer uit hoor ... :N Al met al valt t nog mee, nieuwe stekker, en dubbel wcd met afdekkapje is met wat handigheid prima te doen :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  dinsdag 26 september 2017 @ 01:43:22 #13
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_173999726
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 01:03 schreef Cybersijp het volgende:
doe maar een nieuwe stekker ook , ziet er niet hoopvol meer uit hoor ... :N Al met al valt t nog mee, nieuwe stekker, en dubbel wcd met afdekkapje is met wat handigheid prima te doen :)
Geen probleem hier, ik heb al vaker een stekker vervangen en ik heb al vaker een wcd geplaatst of vervangen. Ik wil alleen graag weten wat de kans op herhaling is want ik geloof niet dat dit zomaar toeval is.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_174000350
Zeer minimaal.
Laat die handjes wapperen!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')