abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_173956161
registreer om deze reclame te verbergen
Ik wil zo'n OBD blauwtand scannertje voor in de auto aanschaffen omdat ik eens wat dingen een beetje in de peiling wil gaan houden. Als ik zo een beetje rondneus kom ik hier in NL (lekker snel in huis) diverse shops tegen die die dingen verkopen, maar ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer; groot, klein, kort, lang, BT, Wifi, 10 euro, 90 euro.... en bij onze nauwkijkende vrienden kosten ze helemaal geen kont :o

Iemand ervaring met zo'n ding of meerdere van die dingen? waar let je op? wat wil je wel, wat wil je niet? zijn er echt gede of is het allemaal een beetje van hetzelfde?
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_173959430
Er zijn in ieder geval slechte exemplaren te koop.
Zie bijvoorbeeld: https://www.problemcar.nl(...)luchtmassameter.html

De meest goedkope scannertjes laten alleen foutcodes zien en dat is niet genoeg in veel gevallen.
Live data is eigenlijk wel een must.
Helaas schiet die data schromelijk te kort bij hogedruk inspuitingen (zowel benzine als diesel).
Dat is niet een probkleem van de betrokken scanners, maar van de specificaties van EOBD/OBD2.
Je krijgt alleen de werkelijke waardes (inspuitdruk, turbodruk, etc.) te zien en niet de gewenste waarde. Je moet wel heel erg veel van een motor afweten om in 1 oogopslag te zien of de b.v. de raildruk wel exact goed is op een bepaald moment bij een bepaalde belasting.
Kun je met die restrictie leven en met de restrictie dat je alleen de motor en een eventuele automatische/gerobotiseerde versnellingsbak kunt uitlezen dan zijn er wel redelijk goede.
Zou ik het houden bij PC software zoals ScanXL of Scanmaster Elm.
pi_173960905
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 10:00 schreef oldford het volgende:
Er zijn in ieder geval slechte exemplaren te koop.
Zie bijvoorbeeld: https://www.problemcar.nl(...)luchtmassameter.html

De meest goedkope scannertjes laten alleen foutcodes zien en dat is niet genoeg in veel gevallen.
Live data is eigenlijk wel een must.
Helaas schiet die data schromelijk te kort bij hogedruk inspuitingen (zowel benzine als diesel).
Dat is niet een probkleem van de betrokken scanners, maar van de specificaties van EOBD/OBD2.
Je krijgt alleen de werkelijke waardes (inspuitdruk, turbodruk, etc.) te zien en niet de gewenste waarde. Je moet wel heel erg veel van een motor afweten om in 1 oogopslag te zien of de b.v. de raildruk wel exact goed is op een bepaald moment bij een bepaalde belasting.
Kun je met die restrictie leven en met de restrictie dat je alleen de motor en een eventuele automatische/gerobotiseerde versnellingsbak kunt uitlezen dan zijn er wel redelijk goede.
Zou ik het houden bij PC software zoals ScanXL of Scanmaster Elm.
ok, thanks, daar kan ik wel een beetje iets mee.

Ik weet nu nog helemaal niks van de motor, maar het is juist een beetje de bedoeling om zo wat meer inzicht te krijgen over het hoe en wat, en tevens te kunnen kijken waar er evt dingen fout gaan.
Heb hem op een testbank gehad eergisteren, en ik kom zo hier en daar een beetje tekort, dus ik wil eens wat dingen in de peiling gaan houden om uit te vogelen waar ik moet gaan ingrijpen.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_173961252
registreer om deze reclame te verbergen
Welke motor hebben we het over? Bouwjaar? Ecu merk en type?
pi_173961325
Ik heb zo'n elm ding uit verre oosten, 7. Met een gratis Torque lite op mijn phone. Leuk voor de 15 jaar oude Opel van mijn pa, uitlezen/resetten, maar waardeloos voor de nieuwere auto's.
.
pi_173961465
Hangt allemaal af van ECU, motortype en fabrikant. OBD is een specificatie geen plugin product. Dus iedere fabrikant kan (kon) zelf maar wat implementeren / aanvogelen. Ondertussen is dat allemaal verbeterd bij nieuwe modellen. Bij een model tussen de 1996 - 2003 is het even opletten wat je koopt. Zelfs dan is niets gegarandeerd want er zijn heel veel OBD specs en fabrikanten zijn eigenwijs (lees Frans).
Everything starts with a Why.
pi_173962026
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 11:32 schreef oldford het volgende:
Welke motor hebben we het over? Bouwjaar? Ecu merk en type?
MB C320cdi '06.

Ecu geen idee to be honest.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_173963881
Wat is trouwens de meerwaarde van WIFI op zo'n stick? Lijkt me alleen handig als je met zo'n ding in een garage oid bezig bent toch? Ik wil alleen onder het rijden een beetje waardes af kunnen lezen en evt loggen als dat mogeljk is.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_173965156
quote:
1s.gif Op zondag 24 september 2017 13:44 schreef Sounddragon het volgende:
Wat is trouwens de meerwaarde van WIFI op zo'n stick? Lijkt me alleen handig als je met zo'n ding in een garage oid bezig bent toch? Ik wil alleen onder het rijden een beetje waardes af kunnen lezen en evt loggen als dat mogeljk is.
BT protocol voor die dingen op de iPhones is iets te gesloten, voor de appels moet er dus gebruik gemaakt worden van een ad-hoc WiFI verbinding. Eigenlijk verandert er vrij weinig en het is allemaal out of the box werkend, dus dongle in de OBD, en op de iPhone via WiFi verbinding maken.

En voor de echte 'danger to manifold' melding rijden we toch allemaal met een laptop op de passagiersstoel :D
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_173965338
quote:
1s.gif Op zondag 24 september 2017 13:44 schreef Sounddragon het volgende:
Wat is trouwens de meerwaarde van WIFI op zo'n stick? Lijkt me alleen handig als je met zo'n ding in een garage oid bezig bent toch? Ik wil alleen onder het rijden een beetje waardes af kunnen lezen en evt loggen als dat mogeljk is.
EDC16xxx is je ecu.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_173965684
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 14:43 schreef house_is_a_feeling het volgende:

[..]

BT protocol voor die dingen op de iPhones is iets te gesloten, voor de appels moet er dus gebruik gemaakt worden van een ad-hoc WiFI verbinding. Eigenlijk verandert er vrij weinig en het is allemaal out of the box werkend, dus dongle in de OBD, en op de iPhone via WiFi verbinding maken.

En voor de echte 'danger to manifold' melding rijden we toch allemaal met een laptop op de passagiersstoel :D
ik doe niet mee aan de mode, ik heb gewoon Android OS, dus die wifi shizzle is voor mij niet belangrijk?
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_173965695
quote:
1s.gif Op zondag 24 september 2017 14:51 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

EDC16xxx is je ecu.
Thanks ^O^
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_173966534
quote:
1s.gif Op zondag 24 september 2017 15:02 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ik doe niet mee aan de mode, ik heb gewoon Android OS, dus die wifi shizzle is voor mij niet belangrijk?
Nee, dan is het niet relevant idd :)
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
  donderdag 28 september 2017 @ 14:45:25 #14
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_174052930
Ik heb soft en hardware van VW en BMW. Daar kun je in principe alles mee. Maar houd me voornamelijk bezig met BMW, uitlezen, storing zoeken, coderen, retrofitten etc.
Heb geen universele maar zou ik wel eens willen hebben om gegevens te kunnen loggen. Mooie grafiek van gedragsvormen kwa temp of drukken.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_174053357
Als je VCDS hebt, dan zit daar ook de universele OBD2/EOBD communicatie op.
Daar kun je niet alles mee, want je mist de J1850 protocollen, maar is om mee te beginnen.
Als je wilt loggen met meerdere pids, komt toch eigenlijk alleen het can-bus protocol in aanmerking.
De oudere OBD2/EOBD procollen zijn dan gewoon te traag.
pi_174062051
Maar,.... nou weet ik nog steeds niet precies wat ik moet aanschaffen om gn kat in de zak te kopen.

Ik zoek dus zo'n blauwtand ding wat ik in de aansluiting kan prikken (en liefst laten zitten) die fatsoenlijk en vlot werkt, en die ik op een telefoon kan uitlezen in real time. Ik lees zo hier en daar verhalen over gegegvens die pas een halve seconde later doorgeven, daar zit ik dus niet echt op te wachten. Of zit ik dan echt aan zo'n ding met een kabel vast? :{

Budget is iets van max 100 eur ofzo.. wil er ook geen vermogen aan kwijt.

Is dit iets? die heb ik al een tijdje open staan en wat reviews bekeken.. lijkt me wel een OK apparaatje.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_174067449
Tja, die vertraging hoort bij EOBD/OBD2 als het protocol dat gebruikt wordt geen CAN is.
Daar is niets aan te veranderen, ook niet als je een interface met een kabel gebruikt.
Het enige wat je aan de vertraging kunt doen is het aantal gegevens dat opgevraagd wordt beperken.
Dan moet dat wel mogelijk zijn in de app of de PC-software die je gebruikt.
pi_174205013
Ik heb ook wel eens zo'n ding gekocht voor 7 euro bij aliexpress ofzo.
Geen aanrader, paar keer gebruikt en de bt maakt geen contact meer of het duurt een eeuwigheid.
De volgende die ik koop haal ik wel in Nederland bij een bedrijf wat garantie en ondersteuning geeft.
pi_174205085
Als je je ECU wil verneuken moet je vooral in China kopen. als je het goed wil doen moet je gewoon VCDS aanschaffen a 300 euro
  donderdag 5 oktober 2017 @ 14:33:22 #20
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_174211582
Ik heb de versie hiervoor van dit apparaat, werkt prima

https://nl.aliexpress.com(...)s.9042311.0.0.a0wH5T
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_174269321
OBDlink LX besteld.. Now we wait.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_174279560
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 23:09 schreef Sounddragon het volgende:
OBDlink LX besteld.. Now we wait.
benieuwd of die goed werkt.

Ben zelf ook op zoek naar zo een ding, ben alleen bang dat ie t niet doet op een sub forester 12/98.
pi_174281075
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 14:23 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]

benieuwd of die goed werkt.

Ben zelf ook op zoek naar zo een ding, ben alleen bang dat ie t niet doet op een sub forester 12/98.
Ik ben uiteraard ook benieuwd.. Heeft een '98er Forester OBD2? Die dingen zouden gewoon overal op moeten werken.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_174281270
EOBD (het Europese broertje van de Amerikaanse OBD2) was pas verplicht in 2001 voor benzine motoren en in 2004 voor diesel motoren op personenaiuto's. Bestelauto's volgen nog weer een paar jaar later. Pas vanaf 2007 is het verplicht op alle verbrandingsmotoren bij personen- en bestel-auto's.
Op volledig elektrische auto's is het nog steeds niet verplicht (en zal dat ook wel nooit worden).
Dus op alle auto's gaat het nooit werken en er zullen altijd auto's zijn waarop zo;n stekker niet werkt.

Subura Forester van 1998 heeft waarschijnlijk nog geen ondersteuning voor EOBD.
De in de USA verkochte exemplaren dan weer wel (daar was OBD2 vanaf 1996/1997 verplicht).
Wil je weten of het werkt? Even langs een APK-station gaan en laten uitlezen.
pi_174281548
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2017 16:08 schreef oldford het volgende:
EOBD (het Europese broertje van de Amerikaanse OBD2) was pas verplicht in 2001 voor benzine motoren en in 2004 voor diesel motoren op personenaiuto's. Bestelauto's volgen nog weer een paar jaar later. Pas vanaf 2007 is het verplicht op alle verbrandingsmotoren bij personen- en bestel-auto's.
Op volledig elektrische auto's is het nog steeds niet verplicht (en zal dat ook wel nooit worden).
Dus op alle auto's gaat het nooit werken en er zullen altijd auto's zijn waarop zo;n stekker niet werkt.

Subura Forester van 1998 heeft waarschijnlijk nog geen ondersteuning voor EOBD.
De in de USA verkochte exemplaren dan weer wel (daar was OBD2 vanaf 1996/1997 verplicht).
Wil je weten of het werkt? Even langs een APK-station gaan en laten uitlezen.
als hij nog oldskool OBD heeft zou hij iig foutcodes moeten kunnen uitlezen enzo? (mits de stekker past)
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_174282504
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2017 16:08 schreef oldford het volgende:
EOBD (het Europese broertje van de Amerikaanse OBD2) was pas verplicht in 2001 voor benzine motoren en in 2004 voor diesel motoren op personenaiuto's. Bestelauto's volgen nog weer een paar jaar later. Pas vanaf 2007 is het verplicht op alle verbrandingsmotoren bij personen- en bestel-auto's.
Op volledig elektrische auto's is het nog steeds niet verplicht (en zal dat ook wel nooit worden).
Dus op alle auto's gaat het nooit werken en er zullen altijd auto's zijn waarop zo;n stekker niet werkt.

Subura Forester van 1998 heeft waarschijnlijk nog geen ondersteuning voor EOBD.
De in de USA verkochte exemplaren dan weer wel (daar was OBD2 vanaf 1996/1997 verplicht).
Wil je weten of het werkt? Even langs een APK-station gaan en laten uitlezen.
ben ook wel benieuwd wat er nu op zit. Wel een aansluiting in de stuurcolom, auto is splinternieuw modelletje in ‘98 geweest. Zou die er niet al op voorbereid zijn?

Goed idee van t apk keurstation.
pi_174283070
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 16:26 schreef Sounddragon het volgende:
als hij nog oldskool OBD heeft zou hij iig foutcodes moeten kunnen uitlezen enzo? (mits de stekker past)
Wat bedoel je met "oldschool OBD"? Het Subaru fabrieks protocol?
Dat is niet oldschool. Dat zit er vandaag de dag nog steeds op en dat zal er altijd wel op blijven zitten.

Je kunt bij niet-EOBD voertuigen in principe niets uitlezen met een EOBD stekker.
Alleen bij Ford en sommige GM/Opel producten lukt het wel, omdat die het fabrieks protocol hebben laten opnemen als een OBD2/EOBD protocol.
pi_174288247
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2017 17:59 schreef oldford het volgende:

[..]

Wat bedoel je met "oldschool OBD"? Het Subaru fabrieks protocol?
Dat is niet oldschool. Dat zit er vandaag de dag nog steeds op en dat zal er altijd wel op blijven zitten.

Je kunt bij niet-EOBD voertuigen in principe niets uitlezen met een EOBD stekker.
Alleen bij Ford en sommige GM/Opel producten lukt het wel, omdat die het fabrieks protocol hebben laten opnemen als een OBD2/EOBD protocol.
de eerste vorm van uitlezen, die je kon fiksen door middel van knippercode bij sommige auto's. Oudere Opels o.a. Kon je door 2 pootjes door te verbinden met een draadje of paperclip uitlezen door het laten knipperen van het mil-lampje. Dat bedoel ik met oldskool, dat is toch ook OBD?
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_174294503
Ja, dat is OBD (OnBoard Diagnostics).
Maar echt oldschool is het niet. Er zijn nog steeds auto's waar je een lampje kunt laten kinpperen of een nummer op het display kunt krigen via het gaspedaal (b.v. Opel en GM).
pi_174353475
Heb hem binnen, maar je moet nog met best aardig wat settings klooien voor hij het goed doet.. Pk/Nm metertjes zeggen bijvoorbeeld dat ik maar ongeveer de helft van de porrie heb.
Uitlezen enzo doet hij wel, maar ik heb toevallig weer een brakke gloeistift die wel op het dash meldt, maar niet in de (standaard bijgleverde) app.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_174353927
quote:
1s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 17:35 schreef Sounddragon het volgende:
Heb hem binnen, maar je moet nog met best aardig wat settings klooien voor hij het goed doet.. Pk/Nm metertjes zeggen bijvoorbeeld dat ik maar ongeveer de helft van de porrie heb.
Uitlezen enzo doet hij wel, maar ik heb toevallig weer een brakke gloeistift die wel op het dash meldt, maar niet in de (standaard bijgleverde) app.
Het probleem met OBD is dat hoewel de basiseisen en de foutmeldingscodes redelijk standaard zijn, het geen echte standaard is. Vandaar dat garage's zo'n apparaat met meerdere connectors en in het geval van universele garage's ook meerdere ROM-kaarten met software hebben.
Wil je je MB goed uitlezen kan je zo'n Chinese clone met de ROM-kaart voor MB kopen. Je bent dan wel enige honderden euro's verder en hebt dan zo'n lelijke handheld of in geval van de nog duurdere apparaten een tablet naast je liggen.
Die adaptertjes waar jij op doelt zijn eigenlijk alleen in staat de meest voorkomende foutcodes aan te geven en kunnen in sommige gevallen ook wat dynamische gegevens weergeven, maar dat laatste valt meer in de categorien "mooi meegenomen" en "goh, kijk mij eens interessant naar wat nutteloze gegevens staren" dan "daadwerkelijk bruikbaar"

Voor GM/Opel heet dat ding Tech2 http://www.ebay.nl/itm/GM(...)d:g:kzoAAOSwBahVV6Xh

Voor MB kan ik hem zo snel niet vinden.

.

[ Bericht 8% gewijzigd door BMWK111RS op 11-10-2017 17:58:02 (toevoeging) ]
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
pi_174354099
Toch gevonden, schrik alleen niet van de prijs.

http://www.ebay.nl/itm/Me(...)1:g:F1kAAOSw0NtZa0Oi
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
  woensdag 11 oktober 2017 @ 18:14:54 #33
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_174354504
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 17:59 schreef BMWK111RS het volgende:
Toch gevonden, schrik alleen niet van de prijs.

http://www.ebay.nl/itm/Me(...)1:g:F1kAAOSw0NtZa0Oi
Kan goedkoper met even zoeken, bijvoorbeeld na 1 minuut zoeken:
https://www.aliexpress.co(...)ect/32828047258.html
pi_174355114
quote:
0s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 18:14 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

Kan goedkoper met even zoeken, bijvoorbeeld na 1 minuut zoeken:
https://www.aliexpress.co(...)ect/32828047258.html
Maar die is zonder notebook :P
Quid enim potest esse securus, ut difficile?
pi_176781249
quote:
1s.gif Op woensdag 11 oktober 2017 17:35 schreef Sounddragon het volgende:
Heb hem binnen, maar je moet nog met best aardig wat settings klooien voor hij het goed doet.. Pk/Nm metertjes zeggen bijvoorbeeld dat ik maar ongeveer de helft van de porrie heb.
Uitlezen enzo doet hij wel, maar ik heb toevallig weer een brakke gloeistift die wel op het dash meldt, maar niet in de (standaard bijgleverde) app.
Ben je nog tevreden met dat ding?
Ik heb er ook 1 nodig.
Werkt hij goed met de torque app?
pi_176782992
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 18:32 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

Ben je nog tevreden met dat ding?
Ik heb er ook 1 nodig.
Werkt hij goed met de torque app?
jeh, werkt op zich prima, torque doet het perfect.

Wat ik inmiddels wel heb ondervonden, is dat de app die je eraan hangt het eigenlijke verschil maakt. Nou heb ik geen goedkoopie gehad voor deze, dus daar kan ik vergeljkend niks over zeggen, maar als ik de verhalen en reviews on zhe mighty interwebz moet geloven zit het verschil hem voornamelijk in data transfer speed en het fatsoenlijk aanhouden van de verbinding.
Ik heb inmiddels een paar minor foutmeldingen gehad, o.a. Bijvoorbeeld een defecte gloeistift, die gaf een lampje, geen bc melding, en ook niks op de free scannertjes die ik nu beschikbaar heb inclusief torque.. Maar als ik een MB specialized pakte vond die hem wel, inclusief de cilindernummers. Helaas kost dat appie wel 40 ekkies.Voor die 40 euro pakt dat ding dan weer wel lles waar een draadje aan zit en in je auto zit, inclusief van alle andere benzen up to date..

Hij leest dus gewoon perfect uit, koppelt supersnel, foutloos en bijna zonder uitzondering, maar of je dingen kunt uitlezen ligt heel erg aan de software die je er vervolgens aan hangt.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_176783043
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 20:10 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

jeh, werkt op zich prima, torque doet het perfect.

Wat ik inmiddels wel heb ondervonden, is dat de app die je eraan hangt het eigenlijke verschil maakt. Nou heb ik heen goedkoopie gehad voor deze, dus daar kan ik niks over zeggen, maar als ik de verhalen en reviews on zhe mighty interwebz moet geloven zit het verschil hem voornamelijk in data transfer speed en het fatsoenlijk aanhouden van de verbinding.
Ik heb inmiddels een paar minor foutmeldingen gehad, o.a. Bijvoorbeeld een defecte gloeistift, die gaf een lampje, geen bc melding, en ook niks op de free scannertjes die ik nu beschikbaar heb inclusief torque.. Maar als ik een MB specialized pakte vond die hem wel, inclusief de cilindernummers. Helaas kost dat appie wel 40 ekkies.Voor die 40 euro pakt dat ding dan weer wel lles waar een draadje aan zit en in je auto zit, inclusief van alle andere benzen up to date..

Hij leest dus gewoon perfect uit, koppelt supersnel, foutloos en bijna zonder uitzondering, maar of je dingen kunt uitlezen ligt heel erg aan de software die je er vervolgens aan hangt.
Ja duidelijk, niet echt nodig om 80 euro uit te geven.
Ik kan ook een goedkopere nemen.
pi_176783109
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 20:13 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

Ja duidelijk, niet echt nodig om 80 euro uit te geven.
Ik kan ook een goedkopere nemen.
Geen idee wat je ermee wilt gaan doen. Ik denk dat als je gewoon af en toe je data of een storinkje wilt uitlezen, je dat best met een goedkope kan :Y
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_176785361
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 januari 2018 20:16 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Geen idee wat je ermee wilt gaan doen. Ik denk dat als je gewoon af en toe je data of een storinkje wilt uitlezen, je dat best met een goedkope kan :Y
Ja dat is het idd, bedankt voor de toelichting :)
pi_176817943
Ik heb een simpele gekocht bij bol.
In mijn corsa 2003 doet hij het niet echt goed, beetje traag en af en toe een foutmelding.
In de BMW 2002 van 1 van de kinderen doet hij het perfect, supersnel en foutloos.
Misschien is het dan toch ook verschillend per auto.
pi_176819733
Natuurlijk verschilt het per auto.
Ten eerste heb je 5 verschillende protocollen waarop EOBD/OBD2 communiceert.
Er zijn 2 J1850 protocollen (voornamelijk Ford en GM), 2 Iso protocollen en dan is sinds 2008 het Can-protocol verplicht, wat beduidend veel sneller is dan de overige 4.

Wat ook uitmaakt is hoeveel ecu's er in de auto zitten die reageren op het gebruikte protocol.
Als alleen de motor-ecu reageert is dat sneller als wanneer ook de automatische versnellingsbak mee reageert op elk commando.
Bij een hybride kan het dan echt de boel vertragen, als er 4 of 5 ecu's reageren.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')