abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_173956161
Ik wil zo'n OBD blauwtand scannertje voor in de auto aanschaffen omdat ik eens wat dingen een beetje in de peiling wil gaan houden. Als ik zo een beetje rondneus kom ik hier in NL (lekker snel in huis) diverse shops tegen die die dingen verkopen, maar ik zie een beetje door de bomen het bos niet meer; groot, klein, kort, lang, BT, Wifi, 10 euro, 90 euro.... en bij onze nauwkijkende vrienden kosten ze helemaal geen kont :o

Iemand ervaring met zo'n ding of meerdere van die dingen? waar let je op? wat wil je wel, wat wil je niet? zijn er echt góede of is het allemaal een beetje van hetzelfde?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_173959430
Er zijn in ieder geval slechte exemplaren te koop.
Zie bijvoorbeeld: https://www.problemcar.nl(...)luchtmassameter.html

De meest goedkope scannertjes laten alleen foutcodes zien en dat is niet genoeg in veel gevallen.
Live data is eigenlijk wel een must.
Helaas schiet die data schromelijk te kort bij hogedruk inspuitingen (zowel benzine als diesel).
Dat is niet een probkleem van de betrokken scanners, maar van de specificaties van EOBD/OBD2.
Je krijgt alleen de werkelijke waardes (inspuitdruk, turbodruk, etc.) te zien en niet de gewenste waarde. Je moet wel heel erg veel van een motor afweten om in 1 oogopslag te zien of de b.v. de raildruk wel exact goed is op een bepaald moment bij een bepaalde belasting.
Kun je met die restrictie leven en met de restrictie dat je alleen de motor en een eventuele automatische/gerobotiseerde versnellingsbak kunt uitlezen dan zijn er wel redelijk goede.
Zou ik het houden bij PC software zoals ScanXL of Scanmaster Elm.
  zondag 24 september 2017 @ 11:14:00 #3
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173960905
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 10:00 schreef oldford het volgende:
Er zijn in ieder geval slechte exemplaren te koop.
Zie bijvoorbeeld: https://www.problemcar.nl(...)luchtmassameter.html

De meest goedkope scannertjes laten alleen foutcodes zien en dat is niet genoeg in veel gevallen.
Live data is eigenlijk wel een must.
Helaas schiet die data schromelijk te kort bij hogedruk inspuitingen (zowel benzine als diesel).
Dat is niet een probkleem van de betrokken scanners, maar van de specificaties van EOBD/OBD2.
Je krijgt alleen de werkelijke waardes (inspuitdruk, turbodruk, etc.) te zien en niet de gewenste waarde. Je moet wel heel erg veel van een motor afweten om in 1 oogopslag te zien of de b.v. de raildruk wel exact goed is op een bepaald moment bij een bepaalde belasting.
Kun je met die restrictie leven en met de restrictie dat je alleen de motor en een eventuele automatische/gerobotiseerde versnellingsbak kunt uitlezen dan zijn er wel redelijk goede.
Zou ik het houden bij PC software zoals ScanXL of Scanmaster Elm.
ok, thanks, daar kan ik wel een beetje iets mee.

Ik weet nu nog helemaal niks van de motor, maar het is juist een beetje de bedoeling om zo wat meer inzicht te krijgen over het hoe en wat, en tevens te kunnen kijken waar er evt dingen fout gaan.
Heb hem op een testbank gehad eergisteren, en ik kom zo hier en daar een beetje tekort, dus ik wil eens wat dingen in de peiling gaan houden om uit te vogelen waar ik moet gaan ingrijpen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_173961252
Welke motor hebben we het over? Bouwjaar? Ecu merk en type?
pi_173961325
Ik heb zo'n elm ding uit verre oosten, 7¤. Met een gratis Torque lite op mijn phone. Leuk voor de 15 jaar oude Opel van mijn pa, uitlezen/resetten, maar waardeloos voor de nieuwere auto's.
.
pi_173961465
Hangt allemaal af van ECU, motortype en fabrikant. OBD is een specificatie geen plugin product. Dus iedere fabrikant kan (kon) zelf maar wat implementeren / aanvogelen. Ondertussen is dat allemaal verbeterd bij nieuwe modellen. Bij een model tussen de 1996 - 2003 is het even opletten wat je koopt. Zelfs dan is niets gegarandeerd want er zijn heel veel OBD specs en fabrikanten zijn eigenwijs (lees Frans).

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 24-09-2017 11:46:57 ]
  zondag 24 september 2017 @ 12:14:51 #7
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173962026
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 11:32 schreef oldford het volgende:
Welke motor hebben we het over? Bouwjaar? Ecu merk en type?
MB C320cdi '06.

Ecu geen idee to be honest.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 24 september 2017 @ 13:44:17 #8
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173963881
Wat is trouwens de meerwaarde van WIFI op zo'n stick? Lijkt me alleen handig als je met zo'n ding in een garage oid bezig bent toch? Ik wil alleen onder het rijden een beetje waardes af kunnen lezen en evt loggen als dat mogeljk is.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_173965156
quote:
1s.gif Op zondag 24 september 2017 13:44 schreef Sounddragon het volgende:
Wat is trouwens de meerwaarde van WIFI op zo'n stick? Lijkt me alleen handig als je met zo'n ding in een garage oid bezig bent toch? Ik wil alleen onder het rijden een beetje waardes af kunnen lezen en evt loggen als dat mogeljk is.
BT protocol voor die dingen op de iPhones is iets te gesloten, voor de appels moet er dus gebruik gemaakt worden van een ad-hoc WiFI verbinding. Eigenlijk verandert er vrij weinig en het is allemaal out of the box werkend, dus dongle in de OBD, en op de iPhone via WiFi verbinding maken.

En voor de echte 'danger to manifold' melding rijden we toch allemaal met een laptop op de passagiersstoel :D
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_173965338
quote:
1s.gif Op zondag 24 september 2017 13:44 schreef Sounddragon het volgende:
Wat is trouwens de meerwaarde van WIFI op zo'n stick? Lijkt me alleen handig als je met zo'n ding in een garage oid bezig bent toch? Ik wil alleen onder het rijden een beetje waardes af kunnen lezen en evt loggen als dat mogeljk is.
EDC16xxx is je ecu.
life happens while you're pusing the throttle.
  zondag 24 september 2017 @ 15:02:26 #11
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173965684
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 14:43 schreef house_is_a_feeling het volgende:

[..]

BT protocol voor die dingen op de iPhones is iets te gesloten, voor de appels moet er dus gebruik gemaakt worden van een ad-hoc WiFI verbinding. Eigenlijk verandert er vrij weinig en het is allemaal out of the box werkend, dus dongle in de OBD, en op de iPhone via WiFi verbinding maken.

En voor de echte 'danger to manifold' melding rijden we toch allemaal met een laptop op de passagiersstoel :D
ik doe niet mee aan de mode, ik heb gewoon Android OS, dus die wifi shizzle is voor mij niet belangrijk?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 24 september 2017 @ 15:02:42 #12
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173965695
quote:
1s.gif Op zondag 24 september 2017 14:51 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

EDC16xxx is je ecu.
Thanks ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_173966534
quote:
1s.gif Op zondag 24 september 2017 15:02 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ik doe niet mee aan de mode, ik heb gewoon Android OS, dus die wifi shizzle is voor mij niet belangrijk?
Nee, dan is het niet relevant idd :)
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
  donderdag 28 september 2017 @ 14:45:25 #14
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_174052930
Ik heb soft en hardware van VW en BMW. Daar kun je in principe alles mee. Maar houd me voornamelijk bezig met BMW, uitlezen, storing zoeken, coderen, retrofitten etc.
Heb geen universele maar zou ik wel eens willen hebben om gegevens te kunnen loggen. Mooie grafiek van gedragsvormen kwa temp of drukken.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_174053357
Als je VCDS hebt, dan zit daar ook de universele OBD2/EOBD communicatie op.
Daar kun je niet alles mee, want je mist de J1850 protocollen, maar is om mee te beginnen.
Als je wilt loggen met meerdere pids, komt toch eigenlijk alleen het can-bus protocol in aanmerking.
De oudere OBD2/EOBD procollen zijn dan gewoon te traag.
pi_174062051
Maar,.... nou weet ik nog steeds niet precies wat ik moet aanschaffen om géén kat in de zak te kopen.

Ik zoek dus zo'n blauwtand ding wat ik in de aansluiting kan prikken (en liefst laten zitten) die fatsoenlijk en vlot werkt, en die ik op een telefoon kan uitlezen in real time. Ik lees zo hier en daar verhalen over gegegvens die pas een halve seconde later doorgeven, daar zit ik dus niet echt op te wachten. Of zit ik dan echt aan zo'n ding met een kabel vast? :{

Budget is iets van max 100 eur ofzo.. wil er ook geen vermogen aan kwijt.

Is dit iets? die heb ik al een tijdje open staan en wat reviews bekeken.. lijkt me wel een OK apparaatje.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_174067449
Tja, die vertraging hoort bij EOBD/OBD2 als het protocol dat gebruikt wordt geen CAN is.
Daar is niets aan te veranderen, ook niet als je een interface met een kabel gebruikt.
Het enige wat je aan de vertraging kunt doen is het aantal gegevens dat opgevraagd wordt beperken.
Dan moet dat wel mogelijk zijn in de app of de PC-software die je gebruikt.
pi_174205013
Ik heb ook wel eens zo'n ding gekocht voor 7 euro bij aliexpress ofzo.
Geen aanrader, paar keer gebruikt en de bt maakt geen contact meer of het duurt een eeuwigheid.
De volgende die ik koop haal ik wel in Nederland bij een bedrijf wat garantie en ondersteuning geeft.
pi_174205085
Als je je ECU wil verneuken moet je vooral in China kopen. als je het goed wil doen moet je gewoon VCDS aanschaffen a 300 euro
  donderdag 5 oktober 2017 @ 14:33:22 #20
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_174211582
Ik heb de versie hiervoor van dit apparaat, werkt prima

https://nl.aliexpress.com(...)s.9042311.0.0.a0wH5T
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  zaterdag 7 oktober 2017 @ 23:09:26 #21
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_174269321
OBDlink LX besteld.. Now we wait.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_174279560
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 oktober 2017 23:09 schreef Sounddragon het volgende:
OBDlink LX besteld.. Now we wait.
benieuwd of die goed werkt.

Ben zelf ook op zoek naar zo een ding, ben alleen bang dat ie t niet doet op een sub forester 12/98.
  zondag 8 oktober 2017 @ 15:57:29 #23
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_174281075
quote:
1s.gif Op zondag 8 oktober 2017 14:23 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]

benieuwd of die goed werkt.

Ben zelf ook op zoek naar zo een ding, ben alleen bang dat ie t niet doet op een sub forester 12/98.
Ik ben uiteraard ook benieuwd.. Heeft een '98er Forester OBD2? Die dingen zouden gewoon overal op moeten werken.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_174281270
EOBD (het Europese broertje van de Amerikaanse OBD2) was pas verplicht in 2001 voor benzine motoren en in 2004 voor diesel motoren op personenaiuto's. Bestelauto's volgen nog weer een paar jaar later. Pas vanaf 2007 is het verplicht op alle verbrandingsmotoren bij personen- en bestel-auto's.
Op volledig elektrische auto's is het nog steeds niet verplicht (en zal dat ook wel nooit worden).
Dus op alle auto's gaat het nooit werken en er zullen altijd auto's zijn waarop zo;n stekker niet werkt.

Subura Forester van 1998 heeft waarschijnlijk nog geen ondersteuning voor EOBD.
De in de USA verkochte exemplaren dan weer wel (daar was OBD2 vanaf 1996/1997 verplicht).
Wil je weten of het werkt? Even langs een APK-station gaan en laten uitlezen.
  zondag 8 oktober 2017 @ 16:26:36 #25
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_174281548
quote:
0s.gif Op zondag 8 oktober 2017 16:08 schreef oldford het volgende:
EOBD (het Europese broertje van de Amerikaanse OBD2) was pas verplicht in 2001 voor benzine motoren en in 2004 voor diesel motoren op personenaiuto's. Bestelauto's volgen nog weer een paar jaar later. Pas vanaf 2007 is het verplicht op alle verbrandingsmotoren bij personen- en bestel-auto's.
Op volledig elektrische auto's is het nog steeds niet verplicht (en zal dat ook wel nooit worden).
Dus op alle auto's gaat het nooit werken en er zullen altijd auto's zijn waarop zo;n stekker niet werkt.

Subura Forester van 1998 heeft waarschijnlijk nog geen ondersteuning voor EOBD.
De in de USA verkochte exemplaren dan weer wel (daar was OBD2 vanaf 1996/1997 verplicht).
Wil je weten of het werkt? Even langs een APK-station gaan en laten uitlezen.
als hij nog oldskool OBD heeft zou hij iig foutcodes moeten kunnen uitlezen enzo? (mits de stekker past)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')