abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_173949915
Welkom in het algemene warmtepompen topic.

Omdat het de topicreeks zonnepanelen vervuild begon te raken met informatie over warmtepompen hierbij een apart draadje.

Hoe werkt een warmtepomp
De basiswerking een warmtepomp kan simpel uitgelegd worden; het onttrekken van warmte uit lucht of grond, door middel van stroom.
Er zijn 2 soorten warmtepompen; luchtwarmtepompen, en grondwarmtepompen. Ook wel; luchtgekoppelde en grondgekoppelde systemen.

Bij een grondgekoppeld systeem wordt de warmte onttrokken uit het water in de grond wat omhoog gepompt wordt. Hiervoor wordt stroom gebruikt. Bij luchtwarmtepompen wordt de buitenlucht gebruikt als warmtebron (ook bij temperaturen onder nul!), en hiervoor wordt ook weer stroom gebruikt.

Luchtgekoppelde systemen (luchtwarmtepompen) zijn vooral interessant bij bestaande bebouwing. Ze zijn eenvoudig in te zetten in elke woning, en vragen geen grote aanpassingen. Ze kunnen gecombineerd worden met een bestaande CV (bivalente opstelling), of standalone worden ingezet (monovalent). Eventueel in combinatie met een boilervat voor tapwater. In combinatie met een CV kan er met een relatief kleine pomp gewerkt worden, die als backup de CV heeft. Ook wordt de CV dan nog ingezet voor tapwater. Zonder CV (all-electric, gas eruit!) moet de pomp groter gekozen worden, en niet elke woning is ervoor geschikt.

De voor- en nadelen:
• Luchtwarmtepompen zijn slecht in het maken van (heel) heet water. Dus tapwater maken is moeilijker, en als je alleen radiatoren hebt en een slecht geïsoleerde woning, zal het rendement niet geweldig zijn.

• Luchtwarmtepompen zijn eenvoudig in vrijwel elke woning in te zetten, het type pomp (alleen, of samen met CV) hangt af van uw woning (wel/geen vloerverwarming / isolatie) en van uw gasverbruik.
Bij een dergelijke installatie komt er altijd een buitenunit ergens te staan (soort airco-unit).

Types LWP:
Bij Luchtwarmtepompen zijn er verschillende types. Naast Bivalent en Monovalent kan een warmtepomp ook nog zijn warmte anders afgeven.
In de meeste gevallen praten we bij een LWP over een LWWP (Lucht-Water Warmtepomp).
Lucht onttrekken van buiten en deze overbrengen naar een waterleiding (uw afgiftesysteem).

Ook hierin zijn weer 2 types mogelijk, mono-unit of split-unit.
Een mono unit wordt in Nederland minder gebruikt maar is zeker mogelijk.

Mono houdt in dat het cv water enkel alleen door de buitenunit heen gaat, er is in dit systeem geen echte binnen unit; hooguit dat er binnen een buffer vat staat.
Er is hierdoor een snellere overbrenging van hitte mogelijk waardoor het rendement hoger ligt.
Het nadeel is echter dat bij strenge vorst er kans bestaat dat de leidingen bevriezen.

Split unit houdt in dat er koudemiddel tussen de buiten en binnenunit stroom.
Binnen wordt het koudemiddel om de waterleiding heen geleidt waardoor deze warmte overbrengt aan het centrale verwarmingssysteem (radiatoren/vloerverwarming/convectoren etc).

De andere unit is een LLWP (Lucht-Lucht warmtepomp).
Dit is niets meer dan een Airco.

Buiten unit zuigt lucht aan, verwarmt koelmiddel door compressie uit te voeren, koelmiddel stroom naar binnenunit, aangezogen lucht in de ruimte blaast hier langs heen en wordt verwarmd (of gekoeld!) en blaast deze in de ruimte.

Grondgekoppelde systemen (grondwarmtepompen) zijn vooral interessant in nieuwbouwwijken waarbij er in 1 keer 100 bronnen geboord kunnen worden, dit scheelt natuurlijk aanzienlijk in kosten, en het is toch braakliggend terrein. Ook bij grote nieuwbouwwoningen kan het interessant zijn. Per woning zijn er tussen de 3 en 6 boringen nodig van 50 tot 150 meter diep. Hier gaat een gesloten buizensysteem in. Een bron begint op 11 graden, en deze daalt over de jaren naar een temperatuur van 6 graden. De daling kan afgeremd worden door in de zomer te koelen (gratis!) en deze warmte weer de grond in te sturen. Ook kan er door middel van zonnecollectoren extra warmte ingevoed worden in de bodem waardoor de bron zelfs op 11 graden blijft, en het overall rendement hoger is en blijft.

De voor- en nadelen:
• Grondwarmtepompen zijn een stuk beter in het maken van heet water;
• Je móet koelen met grondwarmtepompen (dit kan een voordeel óf nadeel zijn), dit koelen is wel gratis;
• Geen buitenunit nodig;
• Kan niet overal door de benodigde boringen;
• Hogere investering, iets hoger rendement.
• Buitenunit kosten wat ruimte, en zijn niet geheel stil.

Types grondwarmtepompen:
Ook bij grondwarmtepompen zijn er 2 types mogelijk.
Water-Water (bron)
Aarde-Water (grond warmte)
Beide principes werken echter hetzelfde. De een vangt zijn water uit bronwater, de andere uit de warmte van de aarde diep in de grond.

LWP:
Bivalent split - Techneco Elga 5kW
Monovalent split 1 fasig - Techneco Loria (4-10kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).
Monovalent split 3 fasig - Nefit Enviline (3-16kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).
Monovalent Monobloc 3 fasig - Nefit Enviline (5-17kW) met of zonder boilervat (zonder = bivalent).

Zowel de Loria als de Nefit Enviline zijn ook all-in-one te verkrijgen.
Hier zit dan een 190L boiler in de unit ingebouwd.
Bij de Loria heet dit een Duo, bij de Enviline heet fit Tower.

Uiteraard zijn er nog veel meer merken te verkrijgen, dit is slechts een klein voorbeeld.

[ Bericht 1% gewijzigd door Vonkenboer op 24-06-2018 17:31:03 ]
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_173950234
Kan iemand een berekening maken hoe een WP economisch uitkan in een goed geisoleerde woning. Ik zit nu op 700 m3 gas, waarvan bijna 300 voor warm douchewater is. De afschrijving van de WP is voor mij niet terug te verdienen met de gasbesparing. Ook omdat voor warmwater en als er echt gestookt moet worden bij vorst de COP wel heel laag wordt.
.
pi_173951956
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 17:49 schreef Fer het volgende:
Kan iemand een berekening maken hoe een WP economisch uitkan in een goed geisoleerde woning. Ik zit nu op 700 m3 gas, waarvan bijna 300 voor warm douchewater is. De afschrijving van de WP is voor mij niet terug te verdienen met de gasbesparing. Ook omdat voor warmwater en als er echt gestookt moet worden bij vorst de COP wel heel laag wordt.
Dat hangt van een aantal factoren af. Relevant is bijvoorbeeld de warmteafgifte. Heb je al vloerverwarming of een andere vorm van LTV (lage-temperatuur-verwarming)? Dat werkt goed samen met een warmtepomp (verwarmen naar temperaturen die klassieke radiatoren gebruiken is niet rendabel).

Heb je wel klassieke radiatoren dan is de vraag of je wilt investeren in vloerverwarming en/of LTV-radiatoren (bijvoorbeeld jaga) of dat je dan eerder gaat kiezen voor een airco-systeem.

Daarnaast is het relevant of je de ruimte hebt om een boiler te gebruiken. Een van de weinige voordelen van een C.V.-installatie is dat deze weinig ruimte inneemt. Als je geen ruimte voor een boiler hebt kun je eigenlijk geen warmtepomp gebruiken voor warm water. Dan zul je - mits je helemaal van het gas af wilt - moeten kiezen voor bijvoorbeeld een elektrische doorstromer, waarbij je dan bijvoorbeeld wel echt 3x25 A stroomvoorziening moet hebben liggen.

Kortom: Kun je iets meer informatie over de betreffende woning geven en ook het einddoel. Wil je gasverbruik verminderen? Wil je helemaal van het gas af? Helemaal van het gas af heeft het voordeel dat je van het - vrij hoge - vastrecht afbent. Dat is 200 euro per jaar alleen maar voor het hebben van de gaspijp. De investeringen zullen logischerwijs wel iets hoger zijn.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_173953744
Toevallig van de week een 16kw diakin warmtepomp besteld ;-). Gas eruit, warmtepomp erin :-D
  zondag 24 september 2017 @ 10:08:40 #5
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_173959587
Bedankt voor de informatie :)
Ik ga nog eens contact opnemen met de installateur om te kijken of ik ook naar een warmtepomp kan en daarmee het gas kan laten vervallen :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_173960954
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 17:49 schreef Fer het volgende:
Kan iemand een berekening maken hoe een WP economisch uitkan in een goed geisoleerde woning. Ik zit nu op 700 m3 gas, waarvan bijna 300 voor warm douchewater is. De afschrijving van de WP is voor mij niet terug te verdienen met de gasbesparing. Ook omdat voor warmwater en als er echt gestookt moet worden bij vorst de COP wel heel laag wordt.
Ja hoor, dat kan ik. Althans de berekening. Dat het uit kan niet.
Je verbruikt veel te weinig gas, dus je verdient het niet (snel genoeg in mijn opinie) terug.

Voor de volledigheid toch de berekening.

In dit geval heb je waarschijnlijk een 4kW warmtepomp nodig. Ik ga even uit van vloerverwarming en zoals je aangeeft goed geïsoleerde woning.

Besparing: 700m3
Kosten: 1800kWh
In euro's: (700*0.60 - 1800*0.18) = 96 euro
Vastrecht gas = 150 euro
Totale besparing: 246 euro per jaar

Investering:
Techneco 4kW duo kost kant en klaar ongeveer 5850 euro ex. BTW
Inclusief BTW is dat 7080 euro.
Subsidie op een 4kW is 1700 euro.
Netto investering: 5380 euro.

Onderhoudskosten per 5 jaar: 150 euro
Vervanging buitenunit 15 jaar: 1000 euro
Na 30 jaar koop je een nieuwe (dus 1 keer nieuwe buitenunit)
Besparing 30 jaar: 246*30 - (4 keer onderhoud want in jaar 15 nieuwe unit en jaar 30 doe je niet) 600 - 1000 = 5780 euro.
Totale besparing na 30 jaar: 400 euro.

Verdien je hem terug? Zeker.
Duurt het te lang? Absoluut
Kan het uit? Nee dus.

Ik houdt hier nog geen rekening met stijgende gas prijzen en eventuele mazzel dat de unit 35 jaar mee gaat en de buitenunit 20 bijvoorbeeld. Andersom kan natuurlijk ook 27 jaar en 12 jaar maar eerder het 1e.

Koop je hier zonnepanelen bij dan wordt het iets interessanter.
7 panelen wekken 1800kWh op.
Kost je 3000 euro inc btw en montage, krijg je kleine 500 BTW retour.
2500 euro voor een besparing van 1800*0.18 = 324 euro

Totale investering: 2500+5380 = 7880
Besparing per jaar: 324+246 = 570
Vervanging omvormer (2 keer) na 10 jaar) = 700 euro
Besparing na 30 jaar all-in (2 omvormers, 1 buitenunit, onderhoud): 6220 (400 van WP en 5820 van zonnepanelen).
Na 17 jaar begin je winst te maken (nieuwe omvormer al gekocht, onderhoud 2 keer en nieuwe buitenunit).
Kan ook na 15 jaar, maar dan koop je dus ongeveer nieuwe buitenunit.

Met hogere gasprijzen over 10 jaar zal dit dus iets rooskleuriger worden, maar dan nog zou ik het persoonlijk (op dit moment) niet doen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_173961513
Thanks, dat vervangen van de buitenunit is nieuw voor mij. Ik schreef hiervoor de hele WP af in 15 jaar.

Misschien is een LLWP toch nuttiger in mijn situatie. Beetje de woonkamer bijverwarmen in het najaar.
.
pi_173963031
Bedankt voor de opzet Bambino! Ik heb mij er nog nooit in verdiept (wel in zonnepanelen) maar ben meteen een stuk wijzer!
pi_173963666
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 11:16 schreef bambino het volgende:

[..]

Ja hoor, dat kan ik. Althans de berekening. Dat het uit kan niet.
Je verbruikt veel te weinig gas, dus je verdient het niet (snel genoeg in mijn opinie) terug.

Voor de volledigheid toch de berekening.

In dit geval heb je waarschijnlijk een 4kW warmtepomp nodig. Ik ga even uit van vloerverwarming en zoals je aangeeft goed geïsoleerde woning.

Besparing: 700m3
Kosten: 1800kWh
In euro's: (700*0.60 - 1800*0.18) = 96 euro
Vastrecht gas = 150 euro
Totale besparing: 246 euro per jaar

Investering:
Techneco 4kW duo kost kant en klaar ongeveer 5850 euro ex. BTW
Inclusief BTW is dat 7080 euro.
Subsidie op een 4kW is 1700 euro.
Netto investering: 5380 euro.

Onderhoudskosten per 5 jaar: 150 euro
Vervanging buitenunit 15 jaar: 1000 euro
Na 30 jaar koop je een nieuwe (dus 1 keer nieuwe buitenunit)
Besparing 30 jaar: 246*30 - (4 keer onderhoud want in jaar 15 nieuwe unit en jaar 30 doe je niet) 600 - 1000 = 5780 euro.
Totale besparing na 30 jaar: 400 euro.

Verdien je hem terug? Zeker.
Duurt het te lang? Absoluut
Kan het uit? Nee dus.

Ik houdt hier nog geen rekening met stijgende gas prijzen en eventuele mazzel dat de unit 35 jaar mee gaat en de buitenunit 20 bijvoorbeeld. Andersom kan natuurlijk ook 27 jaar en 12 jaar maar eerder het 1e.

Koop je hier zonnepanelen bij dan wordt het iets interessanter.
7 panelen wekken 1800kWh op.
Kost je 3000 euro inc btw en montage, krijg je kleine 500 BTW retour.
2500 euro voor een besparing van 1800*0.18 = 324 euro

Totale investering: 2500+5380 = 7880
Besparing per jaar: 324+246 = 570
Vervanging omvormer (2 keer) na 10 jaar) = 700 euro
Besparing na 30 jaar all-in (2 omvormers, 1 buitenunit, onderhoud): 6220 (400 van WP en 5820 van zonnepanelen).
Na 17 jaar begin je winst te maken (nieuwe omvormer al gekocht, onderhoud 2 keer en nieuwe buitenunit).
Kan ook na 15 jaar, maar dan koop je dus ongeveer nieuwe buitenunit.

Met hogere gasprijzen over 10 jaar zal dit dus iets rooskleuriger worden, maar dan nog zou ik het persoonlijk (op dit moment) niet doen.
Grotendeels goede berekening, maar je mist nog de afschrijving van de gas-ketel. In 30 jaar schrijf je ook anderhalve tot 2 cv ketels af a zo'n 75 euro per jaar en als de warmtepomp hangt heb je voor de Cv-ketel geen jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig.

Maakt het nog steeds geen financiële goudmijn, maar als je afgiftesysteem al op orde is zeker goed haalbaar.

Helemaal wanneer je de overstap doet op moment dat de bestaande gas ketel al op leeftijd is en je daar dus geen grote restwaarde voor hoeft af te schrijven.
pi_173971672
quote:
1s.gif Op zondag 24 september 2017 13:34 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Grotendeels goede berekening, maar je mist nog de afschrijving van de gas-ketel. In 30 jaar schrijf je ook anderhalve tot 2 cv ketels af a zo'n 75 euro per jaar en als de warmtepomp hangt heb je voor de Cv-ketel geen jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig.

Maakt het nog steeds geen financiële goudmijn, maar als je afgiftesysteem al op orde is zeker goed haalbaar.

Helemaal wanneer je de overstap doet op moment dat de bestaande gas ketel al op leeftijd is en je daar dus geen grote restwaarde voor hoeft af te schrijven.
Je hebt helemaal gelijk!
Er komt zo'n 100 euro per 2 jaar bij voor CV onderhoud (even gemiddeld genomen, in het begin is het per 2-3 jaar, later jaarlijks en een beurt kost al gauw 75 euro.
Daarnaast kost een nieuwe CV ketel 2000 euro.
In 30 jaar tijd koop je er dus 2 (nu 1 en na 15 jaar 1).
Onderhoud is dus 3000 euro en 2 nieuwe is 4000 euro.
Als je dat meerekent is het natuurlijk heel rooskleurig.

Laat het überhaupt totaal 5000 euro zijn voor 30 jaar, dan nog zal de totale besparing na 30 jaar met wp en zonnepanelen 11220 euro zijn.
Dat is per jaar 374 euro, en dat is de moeite waard.
Maar dan nog zou ik het op dit moment, in zijn situatie niet doen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  zondag 24 september 2017 @ 18:55:34 #11
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_173971883
Heeft een warmtepomp geen onderhoud en afschrijving dan?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_173972881
Ik kan mij het ook niet voorstellen. Zo'n compressor en gassen, zal toch meer onderhoud vergen dan ern simpele gasketel (die kwa ontwerp weinig veranderd is de afgelopen 30 jaar).
.
pi_173973057
quote:
1s.gif Op zondag 24 september 2017 19:40 schreef Fer het volgende:
Ik kan mij het ook niet voorstellen. Zo'n compressor en gassen, zal toch meer onderhoud vergen dan ern simpele gasketel (die kwa ontwerp weinig veranderd is de afgelopen 30 jaar).
Hoe vaak heeft een koelkast onderhoud nodig?
pi_173973424
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 18:55 schreef daNpy het volgende:
Heeft een warmtepomp geen onderhoud en afschrijving dan?
Eens in de 5 jaar controle, eventueel koelmiddel bijvullen.
De rest is niets meer dan wat blad en stof uit het filter kloppen (kan je zelf, 1 minuut werk).

Afschrijving? Tuurlijk, het heeft een levensduur. Buitenunit 15 jaar, binnen minimaal 30.

quote:
1s.gif Op zondag 24 september 2017 19:46 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Hoe vaak heeft een koelkast onderhoud nodig?
Hmm ja, zo kan je het zien. Maar dat is natuurlijk wel op iets kleinere schaal, en een koelkast leeft ook geen 30 jaar (wordt steeds minder efficiënt).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  Moderator zondag 24 september 2017 @ 20:03:45 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_173981817
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 20:03 schreef Vonkenboer het volgende:
Topic titel iets duidelijker gemaakt :)
Grazi mille
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_173995921
Stomme vraag misschien, maar als je een nieuw huis gaat bouwen en je kiest voor een aardwarmtepomp, worden die "buizen" in je tuin geboord, of onder je fundering/kelder?
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  maandag 25 september 2017 @ 21:53:27 #18
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_173996272
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 21:40 schreef RanTheMan het volgende:
Stomme vraag misschien, maar als je een nieuw huis gaat bouwen en je kiest voor een aardwarmtepomp, worden die "buizen" in je tuin geboord, of onder je fundering/kelder?
Wilde ik ook weten idd.
Volgens mij "buiten" want bij bestaande bouw zullen ze niet op diverse plekken de vloer eruit gaan breken?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_173997040
Je hebt toch twee mogelijkheden qua grond boren? Groot oppervlak maar niet zo diep als je flink perceeloppervlak hebt, of diepe putten als je dat dus niet hebt?
Eerst denken, dan typen
pi_173997724
Wat zijn momenteel de aan te raden LLWP modellen? Ik zag dat ze tegenwoordig binnenunits hadden in de vorm van een radiator en mono-units zonder buitenkast. Is het wat en hoeveel herrie maakt zo'n buiten unit?
.
  maandag 25 september 2017 @ 23:00:43 #21
174375 bladerdeegroller
Voor al uw bladerdeeg!
pi_173998071
Interessant om te volgen hier, eens zien wat de ervaringen zijn en dingen om op te letten..

Ze hebben toevallig net vorige week de grondboringen gedaan voor m'n nieuwbouw woning, er gaat een Alpha Innotec Brine/Water warmtepomp met boiler geplaatst worden. Ben heel benieuwd hoe zo'n systeem uiteindelijk gaat bevallen.
  maandag 25 september 2017 @ 23:06:08 #22
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_173998208
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 21:40 schreef RanTheMan het volgende:
Stomme vraag misschien, maar als je een nieuw huis gaat bouwen en je kiest voor een aardwarmtepomp, worden die "buizen" in je tuin geboord, of onder je fundering/kelder?
Bij mij in de tuin.

Wij hebben een pomp van itho daalderop en het systeem bevalt ons goed.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_174001444
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 21:53 schreef daNpy het volgende:

[..]

Wilde ik ook weten idd.
Volgens mij "buiten" want bij bestaande bouw zullen ze niet op diverse plekken de vloer eruit gaan breken?
Ja echt geen idee, het huis moet nog gebouwd worden, maar ik dacht eenmaal er in, nooit meer er uit, dus qua leidingwerk lijkt het me dan op zich best logisch dat het onder de kelder komt... Maar goed, geen idee dus..
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_174328445
Vandaag is bij mij de warmtepomp binnen gekomen.
Een lucht-water warmtepomp, inclusief buffervat.
Als alles loopt, wil ik dus ook helemaal van het gas af.
Bijverwarmen ga ik trouwens doen met een grote houthaard. dus als ik net ff wat meer comfort wil dan gaat de haard aan.
pi_174329649
Wat zijn de specs/typenummers? En ga je met vloerverwarming werken?
pi_174336497
Goed bezig. Hier komt in de toekomst (lees: als de benedenverdieping eindelijk wordt aangepakt) een houtkachel/allesbrander in de woonkamer voor koude winteravonden. Tot die tijd moet de elektrische naverwarmer van 9kW op ijskoude dagen bijspringen. En dat zijn de momenten dat mijn 3x25a hoofdaansluiting het zwaar krijgt.
pi_174337358
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 18:19 schreef Erik het volgende:
Wat zijn de specs/typenummers? En ga je met vloerverwarming werken?
Specs pfff t is een daikin 16 kw, ook voor warm water.
Ga inderdaad met vloerverwarming werken.

Heb straks in de huiskamer een 15kw houthaard staan dus als het nodig is kan ik ook nog heel flink bijstoken.

Bedoeling is dat de vloerverwarming een basistemperatuurtje krijgt en dat ik gewoon voor sfeer en extra comfort hout ga stoken!
pi_174404342
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 oktober 2017 22:06 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Specs pfff t is een daikin 16 kw, ook voor warm water.
Ga inderdaad met vloerverwarming werken.

Heb straks in de huiskamer een 15kw houthaard staan dus als het nodig is kan ik ook nog heel flink bijstoken.

Bedoeling is dat de vloerverwarming een basistemperatuurtje krijgt en dat ik gewoon voor sfeer en extra comfort hout ga stoken!
En ga je het zelf aanleggen en installeren?
pi_174825649
We krijgen (toch) een full-electric warmtepomp. Een Panasonic 12kw monobloc. Nu alleen nog wachten tot Comfortklimaat levert...
Installateur/leverancier had daar besteld, maar er lopen op internet nogal slechte verhalen over dat bedrijf.
  donderdag 2 november 2017 @ 16:02:54 #30
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_174826106
Ik wilde ook bij CK kijken voor na de winter, maar zag een beetje tegen de recenties op.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen.
Tot nooit .......
pi_174979714
Ik ben ook geïnteresseerd in een warmtepomp. Maar hoe bepaal ik welke ik moet nemen? Hoe bepaal ik hoeveel verwarmingsvermogen ik nodig heb?
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_174983438
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 13:42 schreef habitue het volgende:
Ik ben ook geïnteresseerd in een warmtepomp. Maar hoe bepaal ik welke ik moet nemen? Hoe bepaal ik hoeveel verwarmingsvermogen ik nodig heb?
"Simpel".
Dat doe je afhankelijk van je warmtebehoefte óf je warmteverlies.
Warmtebehoefte is wat je nu gebruikt aan gas. Daar zit natuurlijk deels tapwater verbruik bij in, en wellicht koken.
Om een hele snelle berekening te maken:
600-1000m3 = 4kW
1000-1250m3 = 6kW
1250-1600m3 = 8kW
1600-2000m3 = 10kW
2000-2400m3 = 14kW
2400-3000m3 = 16/18kW

Dit zal niet altijd kloppen, maar dan heb je een idee.

Warmteverlies kun je laten berekenen. Kost wel rond de 500 euro bij een bedrijf die dat kan. Daar komt een getal uit rollen tussen de 4 en de 20, dat is dan het kW vermogen wat je nodig hebt om dat huis te verwarmen.

Zodra je een idee hebt hoeveel vermogen je nodig hebt, kun je nog kijken naar types en merken.
Een paar simpele uitgangspunten:
Wil je van het gas af? Ja = Monovalent, Nee = Bivalent
Nee = bovenstaand staartje met kW vermogen is onbelangrijk, je pakt een 5kW hybride warmtepomp en zet deze naast je CV

Ja =
Hoeveel tapwater verbruik heb je?
2/3 personen alleen douchen = 190L boiler voldoende
4/5 personen alleen douchen = 300L boiler
Meer personen = 500L boiler
Bij een bad altijd 1 stap hoger nemen (2/3 = 300 en 4/5 = 500)

Dan opties
Wil je kunnen koelen?

Heb je naregeling op je vloerverwarming (kan je per kamer regelen ja of nee)?
Zo ja = buffer vat nodig

Wil je split/monoblock (split is goedkoper, minder risico, iets lager rendement, iets meer geluid)

Wil je 2 zones kunnen aansturen met warmtepomp (boven en beneden apart bijvoorbeeld)
Alleen in sommige situaties is dit echt nuttig.

Dan prijzen

Hybride warmtepomp, netto ongeveer 3000 euro (na subsidie)
All-electric, tussen de 6000-9000 euro netto afhankelijk van vermogen, boiler en opties.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_174983818
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 17:06 schreef bambino het volgende:

[..]

"Simpel".
Dat doe je afhankelijk van je warmtebehoefte óf je warmteverlies.
Warmtebehoefte is wat je nu gebruikt aan gas. Daar zit natuurlijk deels tapwater verbruik bij in, en wellicht koken.
Om een hele snelle berekening te maken:
600-1000m3 = 4kW
1000-1250m3 = 6kW
1250-1600m3 = 8kW
1600-2000m3 = 10kW
2000-2400m3 = 14kW
2400-3000m3 = 16/18kW

Dit zal niet altijd kloppen, maar dan heb je een idee.

Warmteverlies kun je laten berekenen. Kost wel rond de 500 euro bij een bedrijf die dat kan. Daar komt een getal uit rollen tussen de 4 en de 20, dat is dan het kW vermogen wat je nodig hebt om dat huis te verwarmen.

Zodra je een idee hebt hoeveel vermogen je nodig hebt, kun je nog kijken naar types en merken.
Een paar simpele uitgangspunten:
Wil je van het gas af? Ja = Monovalent, Nee = Bivalent
Nee = bovenstaand staartje met kW vermogen is onbelangrijk, je pakt een 5kW hybride warmtepomp en zet deze naast je CV

Ja =
Hoeveel tapwater verbruik heb je?
2/3 personen alleen douchen = 190L boiler voldoende
4/5 personen alleen douchen = 300L boiler
Meer personen = 500L boiler
Bij een bad altijd 1 stap hoger nemen (2/3 = 300 en 4/5 = 500)

Dan opties
Wil je kunnen koelen?

Heb je naregeling op je vloerverwarming (kan je per kamer regelen ja of nee)?
Zo ja = buffer vat nodig

Wil je split/monoblock (split is goedkoper, minder risico, iets lager rendement, iets meer geluid)

Wil je 2 zones kunnen aansturen met warmtepomp (boven en beneden apart bijvoorbeeld)
Alleen in sommige situaties is dit echt nuttig.

Dan prijzen

Hybride warmtepomp, netto ongeveer 3000 euro (na subsidie)
All-electric, tussen de 6000-9000 euro netto afhankelijk van vermogen, boiler en opties.
Thanks hier kan ik wel wat mee :)

Het gaat om een woning die nog gebouwd gaat worden. Zeer weinig warmteverlies vertelde de verkoper mij (ik zal dan nog even opvragen hoeveel exact) en er komt vloerverwarming in het huis met zonnepanelen op het dak. Of de ruimtes apart geregeld kunnen gaan worden zal ik dan ook nog navragen.

Dit leken mij daarom goede voorwaarden om voor een warmtepomp te kiezen en van het gas af te stappen om dan vrijwel energie-neutraal te gaan. Dan kan ik al meteen de kosten van de CV in warmtepompunit stoppen.

Mijn enige angsten zijn dan nog of het water wel echt heet genoeg uit de kraan komt wanneer nodig en of het ook voldoende is in de echt koude winterdagen.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_174984443
Heet genoeg zal het wel zijn, de vraag is hoevel stroom je ervoor nodig hebt.
.
pi_174985399
Mooi rijtje Bambino, voeg er nog wel even aan toe dat je bij all-electric met gebruik van de warmtepomp voor warmtapwater je er nog ongeveer een kw bij op mag tellen.

Voor een nieuwbouwwoning moet je gewoon even de warmteverliesberekeningen opvragen. Die moeten er zijn. Dan is het per kamer het verlies wat je bij een dt van 35graden hebt optellen, en niet vergeten om ook de ventilatieverliezen mee te tellen.

Er wordt gerekend met een dT van 35 graden omdat je ook nog warm moet kunnen stoken tot 20 graden als het buiten 15 graden vriest.
pi_174985449
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2017 17:54 schreef Fer het volgende:
Heet genoeg zal het wel zijn, de vraag is hoevel stroom je ervoor nodig hebt.
Het aantal euro's voor de benodigde hoeveelheid stroom is minder dan het aantal euro's wat je jaarlijks aan gas kwijt bent om diezelfde woning met een traditionele HR ketel warm te stoken. Weinig relevant dus. Je moet alleen het benodigde vermogen weten en zorgen dat de hoofdaansluiting dat vermogen + normaal gebruik van je andere apparatuur aan kan.
pi_174986142
Zou ipv een dure lucht/water WP + vloerverwarming, het ook een optie zijn om een split LL/WP te plaatsen en electrische vloerverwarming voor als het echt koud wordt?
.
pi_174986425
quote:
0s.gif Op donderdag 2 november 2017 16:02 schreef Speekselklier het volgende:
Ik wilde ook bij CK kijken voor na de winter, maar zag een beetje tegen de recenties op.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen.
Nou. CK is blijkbaar met noorderzon vertrokken. Telefonisch onbereikbaar tegenwoordig. Nummer niet in gebruik. Wordt dus ergens anders besteld
pi_174989062
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2017 19:14 schreef Fer het volgende:
Zou ipv een dure lucht/water WP + vloerverwarming, het ook een optie zijn om een split LL/WP te plaatsen en electrische vloerverwarming voor als het echt koud wordt?
Een optie om te overwegen is het uiteraard. Voor mij vanwege het geluid, hoe 'fluisterstil' de binnenunit ook is, een absolute nee. Zeker op dagen waarop de laagste stand niet sterk genoeg is, ga je zo'n ding horen. Bij een lucht/water warmtepomp hangt de binnenunit ergens in een bijkeuken, berging of op zolder waar een beetje bijgeluiden van de pomp etc geen probleem is.
pi_174989276
Ik blijf vloerverwarming wat overrated vinden, icm met een modern geisoleerd huis is de warmtebehoefte zo laag, dat de vloer niet echt warm meer wordt. In oudere (half) vrijstaande of hoekwoningen is het nog wel lekker met een vloer op een graad of 30-35.

Of leggen ze tegenwoordig de lussen zo, dat het warme water eerste onder de koude ramen/kozijnen langs gaat en daarna via het midden van de kamer terug naar de verdeler stroomt?
.
pi_174989638
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2017 21:45 schreef Fer het volgende:
Ik blijf vloerverwarming wat overrated vinden, icm met een modern geisoleerd huis is de warmtebehoefte zo laag, dat de vloer niet echt warm meer wordt. In oudere (half) vrijstaande of hoekwoningen is het nog wel lekker met een vloer op een graad of 30-35.

Of leggen ze tegenwoordig de lussen zo, dat het warme water eerste onder de koude ramen/kozijnen langs gaat en daarna via het midden van de kamer terug naar de verdeler stroomt?
Een goede installateur doet inderdaad dat laatste, eventueel met kleinere hoh-afstand op die plek. Warme aanvoer eerst een paar lussen langs het kozijn en dan de rest in slakkenhuis voor een gelijkmatige verdeling.

Verder is 25-30 graden altijd nog een stuk aangenamer aan de voeten als de 20 graden van een onverwarmde maar goed geïsoleerde vloer. Dat laatste is gewoon echt frisjes aan je voeten.
pi_174990028
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2017 22:02 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Een goede installateur doet inderdaad dat laatste, eventueel met kleinere hoh-afstand op die plek. Warme aanvoer eerst een paar lussen langs het kozijn en dan de rest in slakkenhuis voor een gelijkmatige verdeling.

Verder is 25-30 graden altijd nog een stuk aangenamer aan de voeten als de 20 graden van een onverwarmde maar goed geïsoleerde vloer. Dat laatste is gewoon echt frisjes aan je voeten.
Ik weet het, mijn vloer is iets van 22 graden. Ga ik hoger krijg alleen maar last van koudeval in de zithoek. Met de vloer op 22 (de invoer staat op 28 hiervoor) is alles in evenwicht, maar ik heb geen warme voetjes.
.
pi_174995309
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 17:24 schreef habitue het volgende:

[..]

Thanks hier kan ik wel wat mee :)

Het gaat om een woning die nog gebouwd gaat worden. Zeer weinig warmteverlies vertelde de verkoper mij (ik zal dan nog even opvragen hoeveel exact) en er komt vloerverwarming in het huis met zonnepanelen op het dak. Of de ruimtes apart geregeld kunnen gaan worden zal ik dan ook nog navragen.

Dit leken mij daarom goede voorwaarden om voor een warmtepomp te kiezen en van het gas af te stappen om dan vrijwel energie-neutraal te gaan. Dan kan ik al meteen de kosten van de CV in warmtepompunit stoppen.

Mijn enige angsten zijn dan nog of het water wel echt heet genoeg uit de kraan komt wanneer nodig en of het ook voldoende is in de echt koude winterdagen.
Bij elke warmtepomp kan je tapwater regelen op een programma.
Die van mij staat altijd op 55 graden. Deze mag 7 graden afkoelen voor hij opnieuw gaat verwarmen. Dus mijn water is altijd 48 graden of hoger TENZIJ het water 48,5 is en ik dan mijn bad aan knal. Dan gaat het natuurlijk rap omlaag omdat de pomp bij 47,9 begint te draaien en er dan een pleur koud water in het vat komt omdat het gebruikt wordt.
Douchen kan dan wel, maar niet heel lang. Het is op dat moment slimmer om even te wachten tot de pomp opgewarmd is.

Met een programma voorkom je dat risico dat hij toevallig bijna moet gaan verwarmen.
De meeste mensen douchen over het algemeen op dezelfde tijdstippen. In de ochtend of avond.

Dus van 7-10 uur in de ochtend laat je hem 55 zijn en van 19-22 uur. Bijvoorbeeld.
Buiten die tijden zet je hem dan op 50 zodat je alsnog altijd 43 graden hebt (en dus kunt douchen als je wilt).
Op die manier heb je altijd 55 graden op het moment dat je het het vaakst nodig hebt.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_174995328
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 18:39 schreef Ivo1985 het volgende:
Mooi rijtje Bambino, voeg er nog wel even aan toe dat je bij all-electric met gebruik van de warmtepomp voor warmtapwater je er nog ongeveer een kw bij op mag tellen.

Voor een nieuwbouwwoning moet je gewoon even de warmteverliesberekeningen opvragen. Die moeten er zijn. Dan is het per kamer het verlies wat je bij een dt van 35graden hebt optellen, en niet vergeten om ook de ventilatieverliezen mee te tellen.

Er wordt gerekend met een dT van 35 graden omdat je ook nog warm moet kunnen stoken tot 20 graden als het buiten 15 graden vriest.
kW extra voor tapwater is niet nodig.
Als je op gasverbruik kijkt hou je daar al rekening mee namelijk. Met warmteverlies weet je exact hoeveel warmte de pomp nodig heeft.
8,5kW warmteverlies betekend een 8kW warmtepomp. Die hebben een elektrisch element van 1-3kW om bij te verwarmen (dus 9-11kW power indien nodig) en de boiler vaten hebben ook een elektrisch element (voor legionella en nood). Dus het zal altijd genoeg zijn.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_175065288
Vraagje, in mijn tussenwoning wil het liefst een water/water warmtepomp. Kan iemand mij vertellen welke ruimte ik op het erf nodig heb voor boringen? en hoe vind ik een goed boorbedrijf in Noord Holland?

Ik heb een beetje rondgevraagd, maar iedereen rade mij de lucht/water variant aan...
pi_175074275
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 13:58 schreef Bornebam het volgende:
Vraagje, in mijn tussenwoning wil het liefst een water/water warmtepomp. Kan iemand mij vertellen welke ruimte ik op het erf nodig heb voor boringen? en hoe vind ik een goed boorbedrijf in Noord Holland?

Ik heb een beetje rondgevraagd, maar iedereen rade mij de lucht/water variant aan...
Voor zover ik weet moeten alle bedrijven die betreffende boringen doen gecertificeerd zijn, op de site van bodemplus staan alle bedrijven die dit mogen doen.

https://www.bodemplus.nl/(...)ent=SIKB+2100+-+2101

Hoe dit precies in elkaar steekt weet ik niet maar er valt misschien wel meer informatie te halen op de site van een van deze erkende bedrijven.
pi_175082939
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 13:58 schreef Bornebam het volgende:
Vraagje, in mijn tussenwoning wil het liefst een water/water warmtepomp. Kan iemand mij vertellen welke ruimte ik op het erf nodig heb voor boringen? en hoe vind ik een goed boorbedrijf in Noord Holland?

Ik heb een beetje rondgevraagd, maar iedereen rade mij de lucht/water variant aan...
Het ligt aan je situatie.
Zo'n investering begint bij 20-25k.

Een LWWP kan voor onder de 10k.

Verder moet je gewoon een installateur zoeken die het aanbiedt, wij doen dat ook. Op het moment dat wij een offerte moeten maken schakelen wij onze fabrikant in (in dit geval Techneco).
Die gaat mee naar de afspraak en kijkt naar de boringen en legt een prijs op tafel.

Zij laten daarna alles uitvoeren tot de technische ruimte. Wij hangen de WP op, zij komen terug om hem in bedrijf te stellen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 15 november 2017 @ 11:20:31 #48
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_175084502
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2017 20:35 schreef markje1 het volgende:
Voor zover ik weet moeten alle bedrijven die betreffende boringen doen gecertificeerd zijn, op de site van bodemplus staan alle bedrijven die dit mogen doen.
Kom we zijn toch allemaal klussers hier.
Waarom niet onder elkaar zo'n boor aanschaffen en een gaatje boren?
Tot nooit .......
pi_175133031
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2017 17:06 schreef bambino het volgende:

[..]

"Simpel".
Dat doe je afhankelijk van je warmtebehoefte óf je warmteverlies.
Warmtebehoefte is wat je nu gebruikt aan gas. Daar zit natuurlijk deels tapwater verbruik bij in, en wellicht koken.
Om een hele snelle berekening te maken:
600-1000m3 = 4kW
1000-1250m3 = 6kW
1250-1600m3 = 8kW
1600-2000m3 = 10kW
2000-2400m3 = 14kW
2400-3000m3 = 16/18kW

Dit zal niet altijd kloppen, maar dan heb je een idee.

Warmteverlies kun je laten berekenen. Kost wel rond de 500 euro bij een bedrijf die dat kan. Daar komt een getal uit rollen tussen de 4 en de 20, dat is dan het kW vermogen wat je nodig hebt om dat huis te verwarmen.

Zodra je een idee hebt hoeveel vermogen je nodig hebt, kun je nog kijken naar types en merken.
Een paar simpele uitgangspunten:
Wil je van het gas af? Ja = Monovalent, Nee = Bivalent
Nee = bovenstaand staartje met kW vermogen is onbelangrijk, je pakt een 5kW hybride warmtepomp en zet deze naast je CV

Ja =
Hoeveel tapwater verbruik heb je?
2/3 personen alleen douchen = 190L boiler voldoende
4/5 personen alleen douchen = 300L boiler
Meer personen = 500L boiler
Bij een bad altijd 1 stap hoger nemen (2/3 = 300 en 4/5 = 500)

Dan opties
Wil je kunnen koelen?

Heb je naregeling op je vloerverwarming (kan je per kamer regelen ja of nee)?
Zo ja = buffer vat nodig

Wil je split/monoblock (split is goedkoper, minder risico, iets lager rendement, iets meer geluid)

Wil je 2 zones kunnen aansturen met warmtepomp (boven en beneden apart bijvoorbeeld)
Alleen in sommige situaties is dit echt nuttig.

Dan prijzen

Hybride warmtepomp, netto ongeveer 3000 euro (na subsidie)
All-electric, tussen de 6000-9000 euro netto afhankelijk van vermogen, boiler en opties.
Kun je uitleggen waarom je bij een hybride aan een 5kw altijd genoeg hebt?
pi_175133838
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 november 2017 14:59 schreef zozozozo het volgende:

[..]

Kun je uitleggen waarom je bij een hybride aan een 5kw altijd genoeg hebt?
Omdat zodra die 5kW niet meer voldoende is om je woning op temperatuur te houden je CV het overneemt.
Daikin heeft een 8kW hybride systeem (in 1 apparaat dan wel) en die kan dus iets langer door.

De Elga heeft 2 instellingen, 4 graden buiten temperatuur = uit of oneindig.
Oneindig betekend simpelweg dat deze zelf bepaald wanneer hij het niet meer trekt (hij wilt een maximale warmte maken, heeft hij buitentemperatuur voor nodig en retour temperatuur). Zodra hij dat getal niet meer haalt, schakelt hij uit en CV in.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')