Dat hangt van een aantal factoren af. Relevant is bijvoorbeeld de warmteafgifte. Heb je al vloerverwarming of een andere vorm van LTV (lage-temperatuur-verwarming)? Dat werkt goed samen met een warmtepomp (verwarmen naar temperaturen die klassieke radiatoren gebruiken is niet rendabel).quote:Op zaterdag 23 september 2017 17:49 schreef Fer het volgende:
Kan iemand een berekening maken hoe een WP economisch uitkan in een goed geisoleerde woning. Ik zit nu op 700 m3 gas, waarvan bijna 300 voor warm douchewater is. De afschrijving van de WP is voor mij niet terug te verdienen met de gasbesparing. Ook omdat voor warmwater en als er echt gestookt moet worden bij vorst de COP wel heel laag wordt.
Ja hoor, dat kan ik. Althans de berekening. Dat het uit kan niet.quote:Op zaterdag 23 september 2017 17:49 schreef Fer het volgende:
Kan iemand een berekening maken hoe een WP economisch uitkan in een goed geisoleerde woning. Ik zit nu op 700 m3 gas, waarvan bijna 300 voor warm douchewater is. De afschrijving van de WP is voor mij niet terug te verdienen met de gasbesparing. Ook omdat voor warmwater en als er echt gestookt moet worden bij vorst de COP wel heel laag wordt.
Grotendeels goede berekening, maar je mist nog de afschrijving van de gas-ketel. In 30 jaar schrijf je ook anderhalve tot 2 cv ketels af a zo'n 75 euro per jaar en als de warmtepomp hangt heb je voor de Cv-ketel geen jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig.quote:Op zondag 24 september 2017 11:16 schreef bambino het volgende:
[..]
Ja hoor, dat kan ik. Althans de berekening. Dat het uit kan niet.
Je verbruikt veel te weinig gas, dus je verdient het niet (snel genoeg in mijn opinie) terug.
Voor de volledigheid toch de berekening.
In dit geval heb je waarschijnlijk een 4kW warmtepomp nodig. Ik ga even uit van vloerverwarming en zoals je aangeeft goed geïsoleerde woning.
Besparing: 700m3
Kosten: 1800kWh
In euro's: (700*0.60 - 1800*0.18) = 96 euro
Vastrecht gas = 150 euro
Totale besparing: 246 euro per jaar
Investering:
Techneco 4kW duo kost kant en klaar ongeveer 5850 euro ex. BTW
Inclusief BTW is dat 7080 euro.
Subsidie op een 4kW is 1700 euro.
Netto investering: 5380 euro.
Onderhoudskosten per 5 jaar: 150 euro
Vervanging buitenunit 15 jaar: 1000 euro
Na 30 jaar koop je een nieuwe (dus 1 keer nieuwe buitenunit)
Besparing 30 jaar: 246*30 - (4 keer onderhoud want in jaar 15 nieuwe unit en jaar 30 doe je niet) 600 - 1000 = 5780 euro.
Totale besparing na 30 jaar: 400 euro.
Verdien je hem terug? Zeker.
Duurt het te lang? Absoluut
Kan het uit? Nee dus.
Ik houdt hier nog geen rekening met stijgende gas prijzen en eventuele mazzel dat de unit 35 jaar mee gaat en de buitenunit 20 bijvoorbeeld. Andersom kan natuurlijk ook 27 jaar en 12 jaar maar eerder het 1e.
Koop je hier zonnepanelen bij dan wordt het iets interessanter.
7 panelen wekken 1800kWh op.
Kost je 3000 euro inc btw en montage, krijg je kleine 500 BTW retour.
2500 euro voor een besparing van 1800*0.18 = 324 euro
Totale investering: 2500+5380 = 7880
Besparing per jaar: 324+246 = 570
Vervanging omvormer (2 keer) na 10 jaar) = 700 euro
Besparing na 30 jaar all-in (2 omvormers, 1 buitenunit, onderhoud): 6220 (400 van WP en 5820 van zonnepanelen).
Na 17 jaar begin je winst te maken (nieuwe omvormer al gekocht, onderhoud 2 keer en nieuwe buitenunit).
Kan ook na 15 jaar, maar dan koop je dus ongeveer nieuwe buitenunit.
Met hogere gasprijzen over 10 jaar zal dit dus iets rooskleuriger worden, maar dan nog zou ik het persoonlijk (op dit moment) niet doen.
Je hebt helemaal gelijk!quote:Op zondag 24 september 2017 13:34 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Grotendeels goede berekening, maar je mist nog de afschrijving van de gas-ketel. In 30 jaar schrijf je ook anderhalve tot 2 cv ketels af a zo'n 75 euro per jaar en als de warmtepomp hangt heb je voor de Cv-ketel geen jaarlijkse onderhoudsbeurt nodig.
Maakt het nog steeds geen financiële goudmijn, maar als je afgiftesysteem al op orde is zeker goed haalbaar.
Helemaal wanneer je de overstap doet op moment dat de bestaande gas ketel al op leeftijd is en je daar dus geen grote restwaarde voor hoeft af te schrijven.
Hoe vaak heeft een koelkast onderhoud nodig?quote:Op zondag 24 september 2017 19:40 schreef Fer het volgende:
Ik kan mij het ook niet voorstellen. Zo'n compressor en gassen, zal toch meer onderhoud vergen dan ern simpele gasketel (die kwa ontwerp weinig veranderd is de afgelopen 30 jaar).
Eens in de 5 jaar controle, eventueel koelmiddel bijvullen.quote:Op zondag 24 september 2017 18:55 schreef daNpy het volgende:
Heeft een warmtepomp geen onderhoud en afschrijving dan?
Hmm ja, zo kan je het zien. Maar dat is natuurlijk wel op iets kleinere schaal, en een koelkast leeft ook geen 30 jaar (wordt steeds minder efficiënt).quote:Op zondag 24 september 2017 19:46 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Hoe vaak heeft een koelkast onderhoud nodig?
Grazi millequote:Op zondag 24 september 2017 20:03 schreef Vonkenboer het volgende:
Topic titel iets duidelijker gemaakt
Wilde ik ook weten idd.quote:Op maandag 25 september 2017 21:40 schreef RanTheMan het volgende:
Stomme vraag misschien, maar als je een nieuw huis gaat bouwen en je kiest voor een aardwarmtepomp, worden die "buizen" in je tuin geboord, of onder je fundering/kelder?
Bij mij in de tuin.quote:Op maandag 25 september 2017 21:40 schreef RanTheMan het volgende:
Stomme vraag misschien, maar als je een nieuw huis gaat bouwen en je kiest voor een aardwarmtepomp, worden die "buizen" in je tuin geboord, of onder je fundering/kelder?
Ja echt geen idee, het huis moet nog gebouwd worden, maar ik dacht eenmaal er in, nooit meer er uit, dus qua leidingwerk lijkt het me dan op zich best logisch dat het onder de kelder komt... Maar goed, geen idee dus..quote:Op maandag 25 september 2017 21:53 schreef daNpy het volgende:
[..]
Wilde ik ook weten idd.
Volgens mij "buiten" want bij bestaande bouw zullen ze niet op diverse plekken de vloer eruit gaan breken?
Specs pfff t is een daikin 16 kw, ook voor warm water.quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 18:19 schreef Erik het volgende:
Wat zijn de specs/typenummers? En ga je met vloerverwarming werken?
En ga je het zelf aanleggen en installeren?quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 22:06 schreef Legwieh het volgende:
[..]
Specs pfff t is een daikin 16 kw, ook voor warm water.
Ga inderdaad met vloerverwarming werken.
Heb straks in de huiskamer een 15kw houthaard staan dus als het nodig is kan ik ook nog heel flink bijstoken.
Bedoeling is dat de vloerverwarming een basistemperatuurtje krijgt en dat ik gewoon voor sfeer en extra comfort hout ga stoken!
"Simpel".quote:Op vrijdag 10 november 2017 13:42 schreef habitue het volgende:
Ik ben ook geïnteresseerd in een warmtepomp. Maar hoe bepaal ik welke ik moet nemen? Hoe bepaal ik hoeveel verwarmingsvermogen ik nodig heb?
Thanks hier kan ik wel wat meequote:Op vrijdag 10 november 2017 17:06 schreef bambino het volgende:
[..]
"Simpel".
Dat doe je afhankelijk van je warmtebehoefte óf je warmteverlies.
Warmtebehoefte is wat je nu gebruikt aan gas. Daar zit natuurlijk deels tapwater verbruik bij in, en wellicht koken.
Om een hele snelle berekening te maken:
600-1000m3 = 4kW
1000-1250m3 = 6kW
1250-1600m3 = 8kW
1600-2000m3 = 10kW
2000-2400m3 = 14kW
2400-3000m3 = 16/18kW
Dit zal niet altijd kloppen, maar dan heb je een idee.
Warmteverlies kun je laten berekenen. Kost wel rond de 500 euro bij een bedrijf die dat kan. Daar komt een getal uit rollen tussen de 4 en de 20, dat is dan het kW vermogen wat je nodig hebt om dat huis te verwarmen.
Zodra je een idee hebt hoeveel vermogen je nodig hebt, kun je nog kijken naar types en merken.
Een paar simpele uitgangspunten:
Wil je van het gas af? Ja = Monovalent, Nee = Bivalent
Nee = bovenstaand staartje met kW vermogen is onbelangrijk, je pakt een 5kW hybride warmtepomp en zet deze naast je CV
Ja =
Hoeveel tapwater verbruik heb je?
2/3 personen alleen douchen = 190L boiler voldoende
4/5 personen alleen douchen = 300L boiler
Meer personen = 500L boiler
Bij een bad altijd 1 stap hoger nemen (2/3 = 300 en 4/5 = 500)
Dan opties
Wil je kunnen koelen?
Heb je naregeling op je vloerverwarming (kan je per kamer regelen ja of nee)?
Zo ja = buffer vat nodig
Wil je split/monoblock (split is goedkoper, minder risico, iets lager rendement, iets meer geluid)
Wil je 2 zones kunnen aansturen met warmtepomp (boven en beneden apart bijvoorbeeld)
Alleen in sommige situaties is dit echt nuttig.
Dan prijzen
Hybride warmtepomp, netto ongeveer 3000 euro (na subsidie)
All-electric, tussen de 6000-9000 euro netto afhankelijk van vermogen, boiler en opties.
Het aantal euro's voor de benodigde hoeveelheid stroom is minder dan het aantal euro's wat je jaarlijks aan gas kwijt bent om diezelfde woning met een traditionele HR ketel warm te stoken. Weinig relevant dus. Je moet alleen het benodigde vermogen weten en zorgen dat de hoofdaansluiting dat vermogen + normaal gebruik van je andere apparatuur aan kan.quote:Op vrijdag 10 november 2017 17:54 schreef Fer het volgende:
Heet genoeg zal het wel zijn, de vraag is hoevel stroom je ervoor nodig hebt.
Nou. CK is blijkbaar met noorderzon vertrokken. Telefonisch onbereikbaar tegenwoordig. Nummer niet in gebruik. Wordt dus ergens anders besteldquote:Op donderdag 2 november 2017 16:02 schreef Speekselklier het volgende:
Ik wilde ook bij CK kijken voor na de winter, maar zag een beetje tegen de recenties op.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen.
Een optie om te overwegen is het uiteraard. Voor mij vanwege het geluid, hoe 'fluisterstil' de binnenunit ook is, een absolute nee. Zeker op dagen waarop de laagste stand niet sterk genoeg is, ga je zo'n ding horen. Bij een lucht/water warmtepomp hangt de binnenunit ergens in een bijkeuken, berging of op zolder waar een beetje bijgeluiden van de pomp etc geen probleem is.quote:Op vrijdag 10 november 2017 19:14 schreef Fer het volgende:
Zou ipv een dure lucht/water WP + vloerverwarming, het ook een optie zijn om een split LL/WP te plaatsen en electrische vloerverwarming voor als het echt koud wordt?
Een goede installateur doet inderdaad dat laatste, eventueel met kleinere hoh-afstand op die plek. Warme aanvoer eerst een paar lussen langs het kozijn en dan de rest in slakkenhuis voor een gelijkmatige verdeling.quote:Op vrijdag 10 november 2017 21:45 schreef Fer het volgende:
Ik blijf vloerverwarming wat overrated vinden, icm met een modern geisoleerd huis is de warmtebehoefte zo laag, dat de vloer niet echt warm meer wordt. In oudere (half) vrijstaande of hoekwoningen is het nog wel lekker met een vloer op een graad of 30-35.
Of leggen ze tegenwoordig de lussen zo, dat het warme water eerste onder de koude ramen/kozijnen langs gaat en daarna via het midden van de kamer terug naar de verdeler stroomt?
Ik weet het, mijn vloer is iets van 22 graden. Ga ik hoger krijg alleen maar last van koudeval in de zithoek. Met de vloer op 22 (de invoer staat op 28 hiervoor) is alles in evenwicht, maar ik heb geen warme voetjes.quote:Op vrijdag 10 november 2017 22:02 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Een goede installateur doet inderdaad dat laatste, eventueel met kleinere hoh-afstand op die plek. Warme aanvoer eerst een paar lussen langs het kozijn en dan de rest in slakkenhuis voor een gelijkmatige verdeling.
Verder is 25-30 graden altijd nog een stuk aangenamer aan de voeten als de 20 graden van een onverwarmde maar goed geïsoleerde vloer. Dat laatste is gewoon echt frisjes aan je voeten.
Bij elke warmtepomp kan je tapwater regelen op een programma.quote:Op vrijdag 10 november 2017 17:24 schreef habitue het volgende:
[..]
Thanks hier kan ik wel wat mee
Het gaat om een woning die nog gebouwd gaat worden. Zeer weinig warmteverlies vertelde de verkoper mij (ik zal dan nog even opvragen hoeveel exact) en er komt vloerverwarming in het huis met zonnepanelen op het dak. Of de ruimtes apart geregeld kunnen gaan worden zal ik dan ook nog navragen.
Dit leken mij daarom goede voorwaarden om voor een warmtepomp te kiezen en van het gas af te stappen om dan vrijwel energie-neutraal te gaan. Dan kan ik al meteen de kosten van de CV in warmtepompunit stoppen.
Mijn enige angsten zijn dan nog of het water wel echt heet genoeg uit de kraan komt wanneer nodig en of het ook voldoende is in de echt koude winterdagen.
kW extra voor tapwater is niet nodig.quote:Op vrijdag 10 november 2017 18:39 schreef Ivo1985 het volgende:
Mooi rijtje Bambino, voeg er nog wel even aan toe dat je bij all-electric met gebruik van de warmtepomp voor warmtapwater je er nog ongeveer een kw bij op mag tellen.
Voor een nieuwbouwwoning moet je gewoon even de warmteverliesberekeningen opvragen. Die moeten er zijn. Dan is het per kamer het verlies wat je bij een dt van 35graden hebt optellen, en niet vergeten om ook de ventilatieverliezen mee te tellen.
Er wordt gerekend met een dT van 35 graden omdat je ook nog warm moet kunnen stoken tot 20 graden als het buiten 15 graden vriest.
Voor zover ik weet moeten alle bedrijven die betreffende boringen doen gecertificeerd zijn, op de site van bodemplus staan alle bedrijven die dit mogen doen.quote:Op dinsdag 14 november 2017 13:58 schreef Bornebam het volgende:
Vraagje, in mijn tussenwoning wil het liefst een water/water warmtepomp. Kan iemand mij vertellen welke ruimte ik op het erf nodig heb voor boringen? en hoe vind ik een goed boorbedrijf in Noord Holland?
Ik heb een beetje rondgevraagd, maar iedereen rade mij de lucht/water variant aan...
Het ligt aan je situatie.quote:Op dinsdag 14 november 2017 13:58 schreef Bornebam het volgende:
Vraagje, in mijn tussenwoning wil het liefst een water/water warmtepomp. Kan iemand mij vertellen welke ruimte ik op het erf nodig heb voor boringen? en hoe vind ik een goed boorbedrijf in Noord Holland?
Ik heb een beetje rondgevraagd, maar iedereen rade mij de lucht/water variant aan...
Kom we zijn toch allemaal klussers hier.quote:Op dinsdag 14 november 2017 20:35 schreef markje1 het volgende:
Voor zover ik weet moeten alle bedrijven die betreffende boringen doen gecertificeerd zijn, op de site van bodemplus staan alle bedrijven die dit mogen doen.
Kun je uitleggen waarom je bij een hybride aan een 5kw altijd genoeg hebt?quote:Op vrijdag 10 november 2017 17:06 schreef bambino het volgende:
[..]
"Simpel".
Dat doe je afhankelijk van je warmtebehoefte óf je warmteverlies.
Warmtebehoefte is wat je nu gebruikt aan gas. Daar zit natuurlijk deels tapwater verbruik bij in, en wellicht koken.
Om een hele snelle berekening te maken:
600-1000m3 = 4kW
1000-1250m3 = 6kW
1250-1600m3 = 8kW
1600-2000m3 = 10kW
2000-2400m3 = 14kW
2400-3000m3 = 16/18kW
Dit zal niet altijd kloppen, maar dan heb je een idee.
Warmteverlies kun je laten berekenen. Kost wel rond de 500 euro bij een bedrijf die dat kan. Daar komt een getal uit rollen tussen de 4 en de 20, dat is dan het kW vermogen wat je nodig hebt om dat huis te verwarmen.
Zodra je een idee hebt hoeveel vermogen je nodig hebt, kun je nog kijken naar types en merken.
Een paar simpele uitgangspunten:
Wil je van het gas af? Ja = Monovalent, Nee = Bivalent
Nee = bovenstaand staartje met kW vermogen is onbelangrijk, je pakt een 5kW hybride warmtepomp en zet deze naast je CV
Ja =
Hoeveel tapwater verbruik heb je?
2/3 personen alleen douchen = 190L boiler voldoende
4/5 personen alleen douchen = 300L boiler
Meer personen = 500L boiler
Bij een bad altijd 1 stap hoger nemen (2/3 = 300 en 4/5 = 500)
Dan opties
Wil je kunnen koelen?
Heb je naregeling op je vloerverwarming (kan je per kamer regelen ja of nee)?
Zo ja = buffer vat nodig
Wil je split/monoblock (split is goedkoper, minder risico, iets lager rendement, iets meer geluid)
Wil je 2 zones kunnen aansturen met warmtepomp (boven en beneden apart bijvoorbeeld)
Alleen in sommige situaties is dit echt nuttig.
Dan prijzen
Hybride warmtepomp, netto ongeveer 3000 euro (na subsidie)
All-electric, tussen de 6000-9000 euro netto afhankelijk van vermogen, boiler en opties.
Omdat zodra die 5kW niet meer voldoende is om je woning op temperatuur te houden je CV het overneemt.quote:Op vrijdag 17 november 2017 14:59 schreef zozozozo het volgende:
[..]
Kun je uitleggen waarom je bij een hybride aan een 5kw altijd genoeg hebt?
Precies om deze reden hebben warmtepompen die voor stand-alone gebruik bedoeld zijn een elektrisch element dat met COP 1 verwarmd. Bij Nefit zit er maar liefst 9Kw aan verwarmingselementen in de binnenunit als naverwarmer voor het CV-water wanneer het met alleen de warmtepomp niet meer lukt om de woning warm te stoken. Aanvoertemperatuur tot 80 graden schijnt mogelijk te zijn.quote:Op vrijdag 17 november 2017 16:00 schreef nightsleeper het volgende:
Een hybride systeem zou ik niet zo snel nemen. Dan kom je nooit van het gas af, terwijl dat op zichzelf al een hele mooi besparing oplevert (vastrecht a +- 200 euro).
Als je je echt zorgen maakt zou ik voor de echt koude dagen een elektrisch straalkacheltje neerzetten. Die ene dag dat het echt koud is kost je dan een paar euro meer omdat je met een COP van 1 verwarmd, maar dat valt in het niet bij de kosten van de gasaansluiting.
Voor de prijs was ik wel van plan om een hybride te doen. In mijn geval heb ik een 12kW full electric nodig. Deze werd inclusief installatie voor rond 12-15k aangeboden... Een Daikin Hybride kon ik krijgen voor 7K. Je moet wel heel veel besparen om dat prijsverschil terug te verdienen.quote:Op vrijdag 17 november 2017 16:00 schreef nightsleeper het volgende:
Een hybride systeem zou ik niet zo snel nemen. Dan kom je nooit van het gas af, terwijl dat op zichzelf al een hele mooi besparing oplevert (vastrecht a +- 200 euro).
Of je doet een doorstroomverwarmer bij installeren in combinatie met een buffervat. (zoals ik)quote:Op vrijdag 17 november 2017 20:39 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Precies om deze reden hebben warmtepompen die voor stand-alone gebruik bedoeld zijn een elektrisch element dat met COP 1 verwarmd. Bij Nefit zit er maar liefst 9Kw aan verwarmingselementen in de binnenunit als naverwarmer voor het CV-water wanneer het met alleen de warmtepomp niet meer lukt om de woning warm te stoken. Aanvoertemperatuur tot 80 graden schijnt mogelijk te zijn.
Dat zou je wel denken maar in de praktijk vakt dat toch tegen. Als je via gaslicht.com het verbruik van gas wijzigt van 1m3 naar 0 is het jaarbedrag maar 50 euro minder....quote:Op vrijdag 17 november 2017 16:00 schreef nightsleeper het volgende:
Een hybride systeem zou ik niet zo snel nemen. Dan kom je nooit van het gas af, terwijl dat op zichzelf al een hele mooi besparing oplevert (vastrecht a +- 200 euro).
! Ik vroeg het aangezien mijn installateur een daikin hybride 8kw adviseerde.quote:Op vrijdag 17 november 2017 15:44 schreef bambino het volgende:
[..]
Omdat zodra die 5kW niet meer voldoende is om je woning op temperatuur te houden je CV het overneemt.
Daikin heeft een 8kW hybride systeem (in 1 apparaat dan wel) en die kan dus iets langer door.
De Elga heeft 2 instellingen, 4 graden buiten temperatuur = uit of oneindig.
Oneindig betekend simpelweg dat deze zelf bepaald wanneer hij het niet meer trekt (hij wilt een maximale warmte maken, heeft hij buitentemperatuur voor nodig en retour temperatuur). Zodra hij dat getal niet meer haalt, schakelt hij uit en CV in.
Hoi,quote:Op maandag 20 november 2017 11:54 schreef PeteBro het volgende:
Goede morgen,
Ik maak al een aantal jaren gebruik van een warmte pomp. Helaas liep deze warmtepomp op 220V en regelmatig vlogen de stoppen eruit. Nu heb ik een warmte pomp ontvangen die op 380V werkt.
Ik zoek iemand die deze warmte pomp kan aansluiten. Ook moeten er een aantal convectoren worden aangesloten. De leidingen liggen er allemaal al. Dit moet in Apeldoorn gebeuren. Kunt u, of weet u iemand die deze aansluiting kan verzorgen, zou ik dat graag horen.
Met vriendelijke groeten,
Peter Broekman
weet niet of het zijn werkgebied is maar op het warmtepompforum op tweakers is een installateur actief, koevlaas2, die waarschijnlijk wel bereid is dit aan te sluiten. Garantie zal die niet geven en alles zal 'uurtje-factuurtje' zijn.quote:Op maandag 20 november 2017 11:54 schreef PeteBro het volgende:
Goede morgen,
Ik maak al een aantal jaren gebruik van een warmte pomp. Helaas liep deze warmtepomp op 220V en regelmatig vlogen de stoppen eruit. Nu heb ik een warmte pomp ontvangen die op 380V werkt.
Ik zoek iemand die deze warmte pomp kan aansluiten. Ook moeten er een aantal convectoren worden aangesloten. De leidingen liggen er allemaal al. Dit moet in Apeldoorn gebeuren. Kunt u, of weet u iemand die deze aansluiting kan verzorgen, zou ik dat graag horen.
Met vriendelijke groeten,
Peter Broekman
Probleem is het leidingnet onder gemeentegrond. Vergunning voor de aanleg krijg het bedrijf als het goed is alleen maar als het geregistreerd staat als beheerder van een warmtenet en distributeur van stadswarmte. Lijkt me een zeer kostbare rompslomp om dat er zomaar even bij te doen als lokaal bedrijfje. Aanleg en beheer drijven de prijs dus aardig op.quote:Op donderdag 23 november 2017 21:02 schreef Fer het volgende:
Ik zat opeens te denken en grootverbruiker betaalt nog maar enkele centen voor een kwh stroom. Stel deze zit in een woonwijkje met eromheen enkele woningen die ieder 1000m3 gas verbruiken voor stoken.
Stel de grootverbruiker plaatst een paar flinke warmtepompen en pompt het warme water door wat geisoleerde buizen in de grond naar de huizen om deze te verwarmen. Dit kost per woning slechts 100-150¤ voor dat bedrijf. Volgens mij zou het bedrijf op deze manier de huizen kunnen verwarmen en hier een bedrag voor rekenen dat lager ligt dan de bewoner zelf kwijt zou zijn aan gas en afschrijving/onderhoud op de cv.
Zou dit een verdienmodel voor de toekomst zijn, of ver gezocht?
Antwoord: zo groot mogelijk.quote:Op donderdag 11 januari 2018 20:44 schreef Bornebam het volgende:
Vraagje: welke buisdiameter gebruik ik voor de metalen hoofdleiding bij ZLTV als ik er 3 verdelers met elk ca. 10 groepen vloerverwarming op aan sluit? de groepen zijn 16mm buis en hebben elk 40m buislengte.
Hoe kan ik dit uitrekenen?
Dank! maar kan ik dan niet beter pvc 32mm gebruiken ipv metaal met knelkoppelingen? Volgens mij heb ik dat wel eens gezien.quote:Op donderdag 11 januari 2018 23:33 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Antwoord: zo groot mogelijk.
Ik heb voor de hoofdleidingen 32mm. Splitsingen naar de verdelers op duims (25mm) om vervolgens 16mm buis per groep te hebben..
Ik heb henco alupex leidingen inderdaad. Maar deze zijn uiteindelijk weer met staal gekoppeld aan de warmtepomp. Het gaat om de binnendiameter. Natuurlijk moet je zo min mogelijk koppelingen gebruiken. Maar dat is om het even.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 00:20 schreef Bornebam het volgende:
[..]
Dank! maar kan ik dan niet beter pvc 32mm gebruiken ipv metaal met knelkoppelingen? Volgens mij heb ik dat wel eens gezien.
Ik wist dat ik ook alupex kon gebruiken, maar ik bedoelde simpele pvc buizen die je normaal gebruikt voor afvoeren. Kan ik 32mm PVC ook gebruiken als hoofdleiding voor mijn ZLTV? Dat zou enorm schelen in de kosten namelijk.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 00:51 schreef athlonkmf het volgende:
Ik heb henco alupex leidingen inderdaad. Maar deze zijn uiteindelijk weer met staal gekoppeld aan de warmtepomp. Het gaat om de binnendiameter. Natuurlijk moet je zo min mogelijk koppelingen gebruiken. Maar dat is om het even.
weet je wat er gebeurt als er zuurstofuitwisseling plaatsvind in cv water? Nee dus. niet helemaal verstandig.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 12:34 schreef Bornebam het volgende:
[..]
Ik wist dat ik ook alupex kon gebruiken, maar ik bedoelde simpele pvc buizen die je normaal gebruikt voor afvoeren. Kan ik 32mm PVC ook gebruiken als hoofdleiding voor mijn ZLTV? Dat zou enorm schelen in de kosten namelijk.
Da’s water/water warmtepomp. Heeft hier makkelijk meerprijs van 10k.quote:Op vrijdag 12 januari 2018 12:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier in D is de warmtepomp een vaker voorkomende manier van verwarmen, echter wordt en een methode toegepast die hier niet genoemd werd. Men legt een X aantal meter buis onder de grond en daar loopt water door, hier wordt de warmte aan onttrokken met een warmtepomp
Je omschrijft hier stadsverwarmingquote:Op donderdag 23 november 2017 21:02 schreef Fer het volgende:
Ik zat opeens te denken en grootverbruiker betaalt nog maar enkele centen voor een kwh stroom. Stel deze zit in een woonwijkje met eromheen enkele woningen die ieder 1000m3 gas verbruiken voor stoken.
Stel de grootverbruiker plaatst een paar flinke warmtepompen en pompt het warme water door wat geisoleerde buizen in de grond naar de huizen om deze te verwarmen. Dit kost per woning slechts 100-150¤ voor dat bedrijf. Volgens mij zou het bedrijf op deze manier de huizen kunnen verwarmen en hier een bedrag voor rekenen dat lager ligt dan de bewoner zelf kwijt zou zijn aan gas en afschrijving/onderhoud op de cv.
Zou dit een verdienmodel voor de toekomst zijn, of ver gezocht?
Ik heb inmiddels begrepen dat dmv (hele) diepe warmteputten je de huidige stadsverwarmingsnetten opnieuw kan gebruiken.quote:
Diepe putten hebben weer een veel hogere cop/opbrengst, dat compenseert. Lagere onderhoudskosten enz. Je moet er ook aan denken dat huurders en hoogbouwbewoners ook ooit moeten overstappen en anderen die niet kunnen/willen investeren en de netten liggen er nu al.quote:Op zondag 14 januari 2018 12:45 schreef Erasmo het volgende:
Blijft kut imho, veel verlies in die netten. Doe mij maar een l/w die je gewoon op de bestaande cv kan inhaken.
dit idd. in mijn huis geen nieuwe partij waar ik van afhankelijk ben. ook deze mannen zullen hun investering weer driedubbel en dwars willen terugverdienen.quote:Op zondag 14 januari 2018 12:45 schreef Erasmo het volgende:
Blijft kut imho, veel verlies in die netten. Doe mij maar een l/w die je gewoon op de bestaande cv kan inhaken.
Voor mij hoeven ze ook geen nieuwe netten aan te leggen hoor en die oude hadden ook niet gehoeven, maar nu ze er eenmaal liggen zal er op lange termijn ook een functie voor komen als gas op rap tempo afgebouwd gaat worden.quote:Op zondag 14 januari 2018 13:26 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
dit idd. in mijn huis geen nieuwe partij waar ik van afhankelijk ben. ook deze mannen zullen hun investering weer driedubbel en dwars willen terugverdienen.
en omdat het een nieuw monopoly is zal het ze vast wel weer lukken.
Wait, what? binnenunit, buitenunit? ben je niet in de war met warmtepompboiler en een monobloc warmte pomp?quote:Op woensdag 24 januari 2018 09:09 schreef daNpy het volgende:
Gisteren iemand voor een lucht/water warmtepomp over de vloer gehad.
Deze adviseerde eigenlijk om een lucht/water warmtepomp (binnenunit) te nemen voor het sanitair water.
De verwarming kon dan via een l/w buitenunit of een elektrische ketel, met daarna een buffervat en dan de verwarmingsinstallatie.
Het voordeel hiervan is dat in de zomer het verwarmingssysteem geheel uit kan staan en dus geen energie verbruikt.
Warmtepompboiler is waarschijnlijk wat ik heb aangeduid als "elektrische ketel"quote:Op woensdag 24 januari 2018 09:25 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Wait, what? binnenunit, buitenunit? ben je niet in de war met warmtepompboiler en een monobloc warmte pomp?
Een monobloc is dus niet de buitenunit -> die had idd geen onderhoud nodig.quote:Een warmtepomp welke de verwarming doet kan ook prima sanitair water voorzien. Jouw CV doet toch ook geen verwarming in de zomer. Een aparte warmtepomp voor sanitair is dubbelop.
Een monobloc heeft geen onderhoud nodig en zeker niet constant reparaties.
Een LW warmtepomp heeft altijd een buitenunit.quote:Op woensdag 24 januari 2018 09:32 schreef daNpy het volgende:
[..]
Warmtepompboiler is waarschijnlijk wat ik heb aangeduid als "elektrische ketel"
De term monobloc warmtepomp is niet gebruikt. Ik denk dat de l/w warmtepomp is die binnenstaat?
[..]
Een monobloc is dus niet de buitenunit -> die had idd geen onderhoud nodig.
Jup.quote:Op woensdag 24 januari 2018 10:16 schreef Ivo1985 het volgende:
Een ventilatielucht-warmtepompboiler wordt er dus geadviseerd voor het warm water.
Ja dat was ik ook van mening.quote:Met mijns inziens toch wel opmerkelijke argumenten. De verwarmings-warmtepomp heeft diverse pompen in het circuit en het is aan te raden die geregeld te laten draaien. In stand-by gebeurt dat automatisch.
En hoeveel is de helft? Nooit van dat merk gehoord trouwens.quote:Op maandag 26 februari 2018 21:01 schreef daNpy het volgende:
Ik zou nog even terug komen op de offerte met betrekking tot de lucht-water warmtepomp waar ik een offerte voor zou krijgen.
Deze is inmiddels binnen.
Het gaat om een 8kW Xion heating system met een buffervat van 200 liter. Deze wordt gebruikt voor de verwarming.
Daarnaast staat er een PASW008 warmtepomp boiler op de offerte voor het warmwater. Inclusief aansluiten en inregelen is de totaalprijs minder dan de helft van de aardwarmtepomp. Maar toch neig ik nog steeds liever naar de het aardwarmtesysteem.
Niet slecht, maar het is zeker gortdroog nu? Zal wel schelen in aantal defrosts, maar 2.5 isquote:Op maandag 26 februari 2018 21:20 schreef Ivo1985 het volgende:
Komende dagen is een leuke test. Tot nu toe trekt de warmtepomp het nog. Verbazingwekkend, aangezien er gerekend is met isolatie die nu op de begane grond nog grotendeels ontbreekt.
Wel is de COP van 2,5 een beetje jammer met een buitentemperatuur onder het vriespunt en een aanvoertemperatuur van 50 graden. Dat zal in de toekomst een héél stuk gunstiger worden. Maar niet teveel getreurd, een COP van rond 2,5 is nog steeds break-even kwa energiekosten.
En hoe doen/deden de warmtepompen het hier de afgelopen dagen?quote:Op maandag 26 februari 2018 21:20 schreef Ivo1985 het volgende:
Komende dagen is een leuke test. Tot nu toe trekt de warmtepomp het nog. Verbazingwekkend, aangezien er gerekend is met isolatie die nu op de begane grond nog grotendeels ontbreekt.
...
Als je kijkt hoeveel lucht uit de schoorsteen komt dan verklaard dat meteen het rendement. Veel te weinig 3m warme lucht om een fatsoenlijke warmtewisselaar aan het werk te zetten.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 22:12 schreef Fer het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)blijkt-een-dure-grap
De Warmtewinner bakt er niets van, hoe kan dit? Je zou denken dat ventilatielucht van 20c opwaarderen naar 35-40c cv water een hoge COP zou opleveren.
Gisteren en eergisteren kwam ik door gebrek aan isolatie op de begane grond wat warmte tekort. Boven is het al wel geïsoleerd en daar was het heerlijk warm.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 11:35 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
En hoe doen/deden de warmtepompen het hier de afgelopen dagen?
Ben benieuwd.
thnx.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 22:35 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Gisteren en eergisteren kwam ik door gebrek aan isolatie op de begane grond wat warmte tekort. Boven is het al wel geïsoleerd en daar was het heerlijk warm.
Na een week met flink verbruik door de warmtepomp, zal volgende week in verband met afwezigheid er nauwelijks iets verbuikt worden.
Ik heb een water/water warmtepomp dus die hield het prima ook met de koude dagen.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 11:35 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
En hoe doen/deden de warmtepompen het hier de afgelopen dagen?
Ben benieuwd.
Ok de afgegeven warmte zal gering zijn en de ketel zal het vaak overnemen, maar waarom dan dat relatief hoge stroomverbruik?quote:Op vrijdag 2 maart 2018 22:31 schreef z80 het volgende:
[..]
Als je kijkt hoeveel lucht uit de schoorsteen komt dan verklaard dat meteen het rendement. Veel te weinig 3m warme lucht om een fatsoenlijke warmtewisselaar aan het werk te zetten.
Het is niet voor niets dat de buiten units zo groot zijn. Je hebt veel lucht verplaatsing nodig.
Nu te laat om nog te experimenteren met wat haalbaar is, maar zet je aanvoertemperatuur van de Cv voor volgende winter eens omlaag. Als je het op de koude dagen zoals van afgelopen week red met een aanvoertemperatuur van minder dan 50 graden, dan is je woning geschikt voor een warmtepomp. Je moet dan alleen nog uitrekenen hoeveel kW vermogen je bij die temperaturen nodig hebt.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 17:38 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
thnx.
Hierzo moeilijk/duur goed verder te isoleren fors jaren 30 huis met label C.
Niet echt geschikte situatie om alleen op warmtepomp te vertrouwen, vrees ik.
In een appartement is de belangrijkste isolatie HR++ of triple-glas. Bij de meeste appartementen bestaan de gevels immers voor het grootste deel uit glas. Als je niet op een hoek of op de bovenste of onderste verdieping zit, heb je buiten het glas weinig oppervlakte wat aan de koude buitenlucht of onverwarmde ruimten grenst.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 18:41 schreef MissMSX het volgende:
Ik meld me hier als meelezer en adviesvrager
Ik probeer me nu al een tijdje in te lezen in alternatieven voor gas voor het verwarmen van de woonruimtes en van het tapwater. Maar ik kom er gewoon niet goed uit. Zoveel termen en mogelijkheden en ik kan totaal niet inschatten wat voor mij nu een goede oplossing zou zijn.
Mijn situatie: appartement van midden jaren 50 van zo'n 85 m2, zeer slecht geïsoleerd, zeer oude cv (transportbuizen voor het water van 5 a 6 cm dik, ouderwetse verwarmingselementen).
Ik vermoed dat het ingrijpend gaat worden om over te gaan op een warmtepomp. Isolatie is een must, maar kan ik niet individueel doen (moet collectief met VvE). Cv-elementen zou ik wel individueel kunnen laten vervangen voor een moderne variant. Maar dan de vraag: hoeveel plek neemt een wamtepomp in beslag? Moet ik units van iets buiten ophangen? Hoeveel herrie maken de onderdelen? Moet ik de cv-elementen ook echt vervangen? Wat voor afvoer is er nodig?
Misschien kunnen jullie me een duwtje de goede richting in geven, want ik voel me echt enorm verdwaald in dit doolhof
Thnx voor de uitleg.quote:Op zondag 4 maart 2018 12:08 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nu te laat om nog te experimenteren met wat haalbaar is, maar zet je aanvoertemperatuur van de Cv voor volgende winter eens omlaag. Als je het op de koude dagen zoals van afgelopen week red met een aanvoertemperatuur van minder dan 50 graden, dan is je woning geschikt voor een warmtepomp. Je moet dan alleen nog uitrekenen hoeveel kW vermogen je bij die temperaturen nodig hebt.
In mijn geval kwam ik dus net iets tekort omdat de isolatie nog niet op het gewenste niveau is. Om het 's avonds lekker warm te hebben heb ik het ingebouwde elektrische element ingeschakeld. Dan heb je ineens 9kW extra warmte en kan het apparaat als het moet de aanvoertemperatuur opvoeren tot 80 graden. Je zit dan als je warmtepomp het niet meer aan kan dus niet daadwerkelijk in de kou. Ook wanneer de warmtepomp een storing heeft, kun je alsnog hiermee je huis verwarmen. Zolang de thermostaat, cv-pomp en het element nog maar werken kun je in noodloop verwarmen. Tegen Cop=1 maar dat is altijd beter dan in de kou zitten.
Thanksquote:Op zondag 4 maart 2018 12:16 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
In een appartement is de belangrijkste isolatie HR++ of triple-glas. Bij de meeste appartementen bestaan de gevels immers voor het grootste deel uit glas. Als je niet op een hoek of op de bovenste of onderste verdieping zit, heb je buiten het glas weinig oppervlakte wat aan de koude buitenlucht of onverwarmde ruimten grenst.
Een all-in-one binnenunit (warmtepompregeling + warmwaterboiler in 1) is beschikbaar vanaf 60x60cm. Eventueel moet daar nog een buffervat voor de CV-installatie bij, met een beetje geluk kan je die er bovenop plaatsen. Je hebt dan genoeg aan 1 vaste kast pakweg 80x80cm of 70x90cm.
Een buitenunit is wel noodzakelijk. Dat moet dus met de VvE overlegd worden. De gevel vol hangen is niet zo fraai. Als er een schacht met leidingen is die van elk appartement naar het dak loopt, dan is plaatsing op het (platte?) dak een optie. Geef dan wel wat geld uit aan trillingsdempers om geluidsoverlast bij de bovenburen te voorkomen.
Misschien worden de prijzen dan ook wat lager ..quote:Op dinsdag 12 juni 2018 23:23 schreef MaGNeT het volgende:
Ik zag op gathering.tweakers.net al voorbij komen dat sommige gemeenten geen bouwvergunning meer geven als je met een gasaansluiting gaat bouwen.
Warmtepompen gaan een forse opmars maken als dat in meer gemeenten wordt opgepikt...
Idee is toch dat het nu landelijk zo is/wordt? Er worden geen bouwvergunningen meer afgegeven voor nieuwbouw met een gasaansluiting, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om wel gas aan te sluiten.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 23:23 schreef MaGNeT het volgende:
Ik zag op gathering.tweakers.net al voorbij komen dat sommige gemeenten geen bouwvergunning meer geven als je met een gasaansluiting gaat bouwen.
Warmtepompen gaan een forse opmars maken als dat in meer gemeenten wordt opgepikt...
Ik had nog niet door dat het, ondanks dat gasaansluitingen vanaf 1 juli niet meer verplicht zijn, al zo snel die kant opgaat.quote:Op woensdag 13 juni 2018 09:20 schreef nightsleeper het volgende:
[..]
Idee is toch dat het nu landelijk zo is/wordt? Er worden geen bouwvergunningen meer afgegeven voor nieuwbouw met een gasaansluiting, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om wel gas aan te sluiten.
Vooral netbeheerders zullen daar op gaan gokken. Gemeenten zal het een rotzorg zijn welke "duurzame" keuze de bouwers/ontwikkelaars maken.quote:Op woensdag 13 juni 2018 09:00 schreef athlonkmf het volgende:
gemeentes zullen eerder op warmtenetten gaan gokken. Voor appartementen zeker.
Ben benieuwd of dat in een rechtszaak stand houd. Een gemeente kan nog zo veel willen maar staat niet boven de wet.quote:Op dinsdag 12 juni 2018 23:23 schreef MaGNeT het volgende:
Ik zag op gathering.tweakers.net al voorbij komen dat sommige gemeenten geen bouwvergunning meer geven als je met een gasaansluiting gaat bouwen.
Warmtepompen gaan een forse opmars maken als dat in meer gemeenten wordt opgepikt...
De prijzen dalen al. Nog niet hard genoeg met dank aan de subsidie.quote:Op woensdag 13 juni 2018 07:22 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Misschien worden de prijzen dan ook wat lager ..
Wat is van dat middel dan weer een specifiek voordeel/nadeel ?quote:Op donderdag 21 juni 2018 20:11 schreef z80 het volgende:
[..]
De prijzen dalen al. Nog niet hard genoeg met dank aan de subsidie.
Maar aan de systemen die flink in prijs dalen zit een heel groot nadeel. Het koudemiddel R410 gaat over een paar jaar verboden worden.
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een lucht/water systeem. De units met R13 of CO2 komen nu langzaamaan op de markt.
Ik verwacht niet dat de prijzen van de hardware veel lager worden, de installatie kosten daarintegen kunnen wel flink lager als er meer installateurs bijkomen die het aandurven.quote:Op woensdag 13 juni 2018 07:22 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Misschien worden de prijzen dan ook wat lager ..
Ik kan de OP wel wijzigen; maar wat klopt er dan niet ?quote:Op donderdag 21 juni 2018 20:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik verwacht niet dat de prijzen van de hardware veel lager worden, de installatie kosten daarintegen kunnen wel flink lager als er meer installateurs bijkomen die het aandurven.
Wie kan trouwens de OP wijzigen, want bij lucht/water warmtepomp bij monoblock staat er poep.
R410 is niet bepaald een gezond goedje en gaat daarom verboden worden. GWP=1980quote:Op donderdag 21 juni 2018 20:18 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Wat is van dat middel dan weer een specifiek voordeel/nadeel ?
Waarom kan de prijs van de hardware niet flink naar beneden? Het is niets meer dan een opgevoerde koelkast. Met dit verschil dat je probeert buiten kouder te maken ipv binnen.quote:Op donderdag 21 juni 2018 20:47 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik verwacht niet dat de prijzen van de hardware veel lager worden, de installatie kosten daarintegen kunnen wel flink lager als er meer installateurs bijkomen die het aandurven.
Wie kan trouwens de OP wijzigen, want bij lucht/water warmtepomp bij monoblock staat er poep.
quote:Op donderdag 21 juni 2018 21:07 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik kan de OP wel wijzigen; maar wat klopt er dan niet ?
Er is geen binnen unit. De naam zegt het al. Mono. Het cv water gaat door de unit buiten heen. Hooguit dat er binnen een buffervat staat.quote:Mono houdt in dat er tussen de buiten en binnen unit geen koelmiddel loopt, maar water.
Er is hierdoor een snellere overbrenging van hitte mogelijk waardoor het rendement hoger ligt.
Een warmtepomp heeft een condensor en verdamper. Bij een split unit staat de condensor binnen en de verdamper buiten, uitgaande van verwarming. Bij de monoblock zit de verdamper en condensor in 1 apparaat wat buiten staat. Het lijkt er in de OP ook op dat de monoblock geen koelmiddel gebruikt, maar dit kan uiteraard niet. Er is wel degelijk koelmiddel, maar dat zit al voorgevuld en geinstalleerd in het ene apparaat. Hierdoor is geen STEK certificaat nodig bij de installatie.quote:Op donderdag 21 juni 2018 21:07 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Ik kan de OP wel wijzigen; maar wat klopt er dan niet ?
Precies daarom dus. Het prijsverschil zit hem in het opgevoerde gedeelte.quote:Op donderdag 21 juni 2018 22:06 schreef z80 het volgende:
[..]
Waarom kan de prijs van de hardware niet flink naar beneden? Het is niets meer dan een opgevoerde koelkast. Met dit verschil dat je probeert buiten kouder te maken ipv binnen.
Er is wel een apparaat binnen, namelijk de regelaar en de elektrische verwarming, maar meer doet dit niet dan dat.quote:Op donderdag 21 juni 2018 22:11 schreef z80 het volgende:
[..]
[..]
Er is geen binnen unit. De naam zegt het al. Mono. Het cv water gaat door de unit buiten heen. Hooguit dat er binnen een buffervat staat.
Oh lekker propaan in je huis rondpompen. Dat fikt lekker bij een huisbrand.quote:Op donderdag 21 juni 2018 21:54 schreef z80 het volgende:
[..]
R410 is niet bepaald een gezond goedje en gaat daarom verboden worden. GWP=1980
co2 is een stuk beter maar heeft als nadeel dat de werkdruk veel hoger is. GWP=1
R13 R32 is slechts een gedeelte van wat er in R410 zit en heeft een GWP= 670 maar is brandgevaarlijk.
R290 (propaan) is ook een mogelijke opvolger van R410. GWP=3.
R717 Ammoniak zal niet heel snel gebruikt gaan worden in kleine installaties.
GWP=Global Warming Potential
Lijkt me niet direct zorgelijker dan alle andere brandbare rotzooi in huis. Zo'n beetje alles bevat synthetische materialen en kunststoffen.quote:Op zaterdag 23 juni 2018 14:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Oh lekker propaan in je huis rondpompen. Dat fikt lekker bij een huisbrand.
R32 brand ook goed. Maar als het huis reeds brand is dat de minste zorg.quote:Op zaterdag 23 juni 2018 14:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Oh lekker propaan in je huis rondpompen. Dat fikt lekker bij een huisbrand.
Zodra de productie omhoog gaat van de warmtepompen. Gaan de prijzen van de hardware naar beneden. Het is dat de compressoren van 6KW nog niet in massa geproduceerd worden. Zodra dat wel is gaan de overhead kosten per unit fors naar beneden. En kan de verkoopprijs ook omlaag.quote:Op zaterdag 23 juni 2018 13:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Precies daarom dus. Het prijsverschil zit hem in het opgevoerde gedeelte.
Een warmtepomp kost zonder installatie maar rond de 4 keuro, afhankelijk van het vermogen. 4 keuro prijs is een 6 kW, genoeg voor een gemiddeld huis.
Een koelkast is wel even wat minder kWtjes en dus goedkoper. Die factor 5-8 tussen een koelkast en warmtepomp zit hem in het vermogen.
Heel veel goedkoper zullen ze echt niet worden.
Installatie daarintegen, dat is absuurd die prijs. Dat komt omdat maar weinig installateurs het aandurven.
Gezien de prijzen worden ze al in massa geproduceerd.quote:Op zaterdag 23 juni 2018 20:09 schreef z80 het volgende:
[..]
Zodra de productie omhoog gaat van de warmtepompen. Gaan de prijzen van de hardware naar beneden. Het is dat de compressoren van 6KW nog niet in massa geproduceerd worden. Zodra dat wel is gaan de overhead kosten per unit fors naar beneden. En kan de verkoopprijs ook omlaag.
Installatiekosten kunnen alleen zakken, omdat er nu grof geld mee wordt verdiend ivm het lage aantal aanbieders.quote:Op zondag 24 juni 2018 13:13 schreef Speekselklier het volgende:
ik denk niet dat de prijzen zakken. Het is een wereldmarkt die al 40 jaar bestaat. Het enthousasme van 17miljoen nederlanders zal de markt niet veranderen.
dat komt vanzelf als er niet meer wordt gedaan alsof het rakettechnologie is. uiteindelijk is het voor de instakateur gewoon een cv-ketel met een aircp.quote:Op zondag 24 juni 2018 15:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Installatiekosten kunnen alleen zakken, omdat er nu grof geld mee wordt verdiend ivm het lage aantal aanbieders.
Of als we weer crisis krijgen in de bouw/installatiebranche en de installateurs weer moeten vechten om elke klant.quote:Op zondag 24 juni 2018 19:41 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
dat komt vanzelf als er niet meer wordt gedaan alsof het rakettechnologie is. uiteindelijk is het voor de instakateur gewoon een cv-ketel met een aircp.
Het installeren is niet het moelijke. Uitzoeken of de woning geschikt is, en garanties geven dat een warmtepomp werkt, dat kost geld. En eventueel een kraan die de warmtepomp op z’n plek zet.quote:Op zondag 24 juni 2018 19:41 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
dat komt vanzelf als er niet meer wordt gedaan alsof het rakettechnologie is. uiteindelijk is het voor de instakateur gewoon een cv-ketel met een aircp.
Wat is er verder dan nodig behalve isolatie?quote:Op zondag 1 juli 2018 08:49 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Het installeren is niet het moelijke. Uitzoeken of de woning geschikt is, en garanties geven dat een warmtepomp werkt, dat kost geld. En eventueel een kraan die de warmtepomp op z’n plek zet.
Als eenmaal een woning geschikt is gemaakt, dan is het een makkie
Ik zit gemiddeld op 30-35 graden water aanvoer temperatuur met ouderwetse jaren 60 radiatoren, uitgelegd met 90/70 toen. Ik heb een WAR op mijn warmtepomp, dus de aanvoer schommelt met de buitentemperatuur.quote:Op zondag 22 juli 2018 13:21 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik heb nu ook nog oude radiatoren op de begane grond en werkt inderdaad best prima.
Als je radiatoren voor 1980 geplaatst zijn en je hebt intussen spouwmuurisolatie, isolatieglas, vloerisolatie en dakisolatie kom je in de meeste gevallen zonder verder verbouwen een heel eind met stoken op maximaal 40-45 graden met uitschieters naar 50-55 graden op uitzonderlijk koude dagen.
Welke capaciteit warmtepomp?quote:Op zondag 22 juli 2018 13:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wat is er verder dan nodig behalve isolatie?
Dat is allemaal makkelijk af te leiden in een klein gesprekje en de wensen van de klant.quote:Op zondag 22 juli 2018 16:42 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Welke capaciteit warmtepomp?
split unit of monobloc?
buffervat nodig of niet?
hygiene boiler of buffervat?
plek van de unit en buffervat?
verleggen van leidingen.
muur/plafondboringen nodig?
hoe de unit(s) op de plek te krijgen?
En als er een verkeerd advies wordt gegeven, dan kan de leverancier dat mooi gaan oplossen. Of zal die zeggen: doe maar eerst een wintertje met de CV op 45C stoken. Daarna kan je weer ons weer bellen.
En zelfs als je al vloerverwarming hebt, is de pompsnelheid van de warmtepomp voldoende?
en dat leer je als cv installateur allemaal op een warmtepomp training van twee dagen. Precies wat ik bedoel het 'geen rakettechnologie'. Je kan verder natuurlijk net doen alsof het allemaal heel spannend is.quote:Op zondag 22 juli 2018 16:42 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Welke capaciteit warmtepomp?
split unit of monobloc?
buffervat nodig of niet?
hygiene boiler of buffervat?
plek van de unit en buffervat?
verleggen van leidingen.
muur/plafondboringen nodig?
hoe de unit(s) op de plek te krijgen?
En zelfs als je al vloerverwarming hebt, is de pompsnelheid van de warmtepomp voldoende?
De meeste hangen nog gewoon cv keteltje op; en doen hetzelfde als dat ze de afgelopen tig jaar ook al dedenquote:Op zondag 22 juli 2018 20:48 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
en dat leer je als cv installateur allemaal op een warmtepomp training van twee dagen. Precies wat ik bedoel het 'geen rakettechnologie'. Je kan verder natuurlijk net doen alsof het allemaal heel spannend is.
Waarschijnljik zullen ze gewoon warmtepomp erop gooien met de tA op 55C... net als dat de CV ketels standaard op 80C worden gezet.quote:Op zondag 22 juli 2018 21:12 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
De meeste hangen nog gewoon cv keteltje op; en doen hetzelfde als dat ze de afgelopen tig jaar ook al deden
Gasleidingen mogen afgedopt worden.quote:Op zondag 22 juli 2018 21:47 schreef z80 het volgende:
Als ik lucht/water split unit wil gaan plaatsen. Hoe zit het dan met de gas leidingen?
Hoe lang moeten die minimaal en mogen maximaal zijn?
En hoe diep in de grond moeten deze gelegd worden? Gezien dat deze geen warmte transporteren zal de isolatie wel mee vallen, of moeten de leidingen ook nog goed ingepakt worden.
Het huis zelf kan met 35 graden water verwarmd worden. Dat doe ik nu al met de huidige atmosferische ketel (geen hr). En de warmtepomp is enkel voor verwarming, mogelijk in de toekomst koeling.
Mensen hebben iets tegen de wind om hun oren en geluid. Denk aan de airco.quote:Op maandag 23 juli 2018 12:06 schreef Confetti het volgende:
Is er een reden waarom de Lucht/Lucht warmtepomp niet zo populair is? Je wordt van alle kanten richting de L/W warmtepomp geduwd dus misschien zie ik wat over het hoofd. Wij hebben geen vloerverwarming. Dat installeren op 2 verdiepingen kost alleen al aan vloerverwarming 6,000 euro, exclusief nieuwe vloerbedekking. Inclusief vloerbedekking 10,000 euro. Plus nog een L/W warmtepomp van zeg 6 duizend euro. 16,000 euro in totaal.
Een multisplit-airco met 2 binnenunits(voldoende om de begane grond en 1e verdieping te verwarmen) kost rond de 3,000 euro(!). COP is bij -7 temperatuur nog 3,2 ongeveer.
Biedt vloerverwarming dan echt zoveel meer comfort en voordelen dan luchtverwarming? Ik besef dat voor tap-en douchewater je afhankelijk blijft van gas maar 9k verschil ga ik moeilijk terugverdienen.
Ik vind persoonlijk dat de prijs van vloerverwarming niet moet optellen bij de prijs van een LW-warmtepomp. Het is immers een eigen keuze (radiatoren vervangen is een goedkopere optie)quote:Op maandag 23 juli 2018 12:06 schreef Confetti het volgende:
Is er een reden waarom de Lucht/Lucht warmtepomp niet zo populair is? Je wordt van alle kanten richting de L/W warmtepomp geduwd dus misschien zie ik wat over het hoofd. Wij hebben geen vloerverwarming. Dat installeren op 2 verdiepingen kost alleen al aan vloerverwarming 6,000 euro, exclusief nieuwe vloerbedekking. Inclusief vloerbedekking 10,000 euro. Plus nog een L/W warmtepomp van zeg 6 duizend euro. 16,000 euro in totaal.
Een multisplit-airco met 2 binnenunits(voldoende om de begane grond en 1e verdieping te verwarmen) kost rond de 3,000 euro(!). COP is bij -7 temperatuur nog 3,2 ongeveer.
Biedt vloerverwarming dan echt zoveel meer comfort en voordelen dan luchtverwarming? Ik besef dat voor tap-en douchewater je afhankelijk blijft van gas maar 9k verschil ga ik moeilijk terugverdienen.
2 binnen-units voor twee etages? heb je geen deuren of zo?quote:Op maandag 23 juli 2018 12:11 schreef Speekselklier het volgende:
Een multisplit-airco met 2 binnenunits(voldoende om de begane grond en 1e verdieping te verwarmen) kost rond de 3,000 euro(!). COP is bij -7 temperatuur nog 3,2 ongeveer.
Ik heb naast een LW warmtepomp ook een Daikin LL warmtepomp.quote:Op maandag 23 juli 2018 13:15 schreef nightsleeper het volgende:
Veel mensen vinden het idee van een luchstroom of het geluid ervan vervelend. Ik zou zeggen, ervaar het eerst eens een keer voordat je het afschrijft.
Ik weet niet hoe goed je huis geïsoleerd is maar die van ons is zeer goed geïsoleerd(iets van 500m3 per voor verwarming per jaar) en ik ben bang dat de vloerverwarming niet eens gevoeld gaat worden omdat er amper warmtevraag is of dat het met zeer lage vloertemperaturen al werkt. Zoals je zegt is het nadeel van een airco wel dat bepaalde hoeken van het huis koud blijven aanvoelen omdat de luchtstroom niet meewerkt. Aan de andere kant werkt een airco wel supersnel. Lastigquote:Op maandag 23 juli 2018 12:27 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Ik vind persoonlijk dat de prijs van vloerverwarming niet moet optellen bij de prijs van een LW-warmtepomp. Het is immers een eigen keuze (radiatoren vervangen is een goedkopere optie)
Maar LL warmtepompen hebben als nadeel dat ze niet overal in huis warm krijgen, en ze maken in huis lawaai geluid (binnenunit die blaast). Qua verwarmen zijn ze ook minder efficient dan een LW-warmtepomp. COP is lager.
Voordeel van vloerverwarming is de stabiele temperatuur. Als het eenmaal op temperatuur is, dan blijft het lange tijd zo. Nadeel is natuurlijk weer traagheid.
Of het comfortabel is... tja.. we hebben nu overal in huis vloerverwarming (3 verdiepingen/200m2 voor 6500 euro), maar de dames missen de radiatoren waar ze lekker tegen aan kunnen leunen...
Heb ik overwogen maar dan is er waarschijnlijk sprake van een gigantische overcapaciteit en het continu aan/uit gaan van de airco is niet heel goed voor de compressor(pendelgedrag).quote:Op maandag 23 juli 2018 12:33 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
2 binnen-units voor twee etages? heb je geen deuren of zo?
Eigenlijk moet je in elke kamer een unit hebben.
Merk je dat wanneer je de airco uitzet het dan al heel snel weer koud wordt binnen? Net als met muren in de zomer die de warmte vasthouden en de temperatuur binnen no time weer oploopt als de airco uitgaat. Bij lage fansnelheid is het geluid van een airco iets van 25db, dat is wel te overzien. De vriezer in de open keuken hier maakt 33db geluid.quote:Op maandag 23 juli 2018 13:15 schreef nightsleeper het volgende:
Ik verwarm mijn hele huis met L/L en het bevalt me eigenlijk prima. Ja, je hoort inderdaad wat geluid als het apparaat warme lucht aan het blazen is. Ik vind het zelf niet storend, heel erg hard is het ook niet als je de fan niet voluit laat blazen.
De efficientie is ook prima, L/L heeft een hoge SCOP - meestal hoger dan die van L/W en het is zoals gezegd goedkoop. Installatie in mijn hele huis kostte mij zo'n 5500 euro, een Ururu Sarara 3.5 kW voor de benedenverdieping en boven een multisplit voor de slaapkamers.
Qua koelen is het perfect - daar werkt het beter dan vloerverwarming - omdat warmte natuurlijk stijgt. In dat geval is de luchtstroom ook lekker, omdat dat net als bij een simpele ventilator ook voor verkoeling zorgt.
Veel mensen vinden het idee van een luchtstroom of het geluid ervan vervelend. Ik zou zeggen, ervaar het eerst eens een keer voordat je het afschrijft.
ik bedoel niet zozeer de fapaciteit, maar hoe denk je alle ruimtes warm te krijgen. Al zet ik de airco op 100graden, de kamer er naast zal koud blijven.quote:Op maandag 23 juli 2018 13:32 schreef Confetti het volgende:
Heb ik overwogen maar dan is er waarschijnlijk sprake van een gigantische overcapaciteit en het continu aan/uit gaan van de airco is niet heel goed voor de compressor(pendelgedrag).
We hebben 3 slaapkamers, in totaal misschien 35m2. Ik ging er eigenlijk van uit dat de luchtstroom in huis er wel voor zou zorgen dat de andere kamers ook mee zouden opwarmen, mits deuren open. 'S nachts zal de temperatuur in de andere kamers natuurlijk wel dalen maar isolatie is op orde. Heb dus wel een split-unit overwogen in elke kamer maar als ik in elke kamer eentje van 2,5kw neerzet heb ik veel te veel capaciteit en kan de buitenunit zijn vermogen niet kwijt. Heb er verder geen ervaringen mee dus misschien overschat ik het verwarmingseffect van 1 airco boven en is op elke kamer eentje wel nodig.quote:Op maandag 23 juli 2018 13:54 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ik bedoel niet zozeer de fapaciteit, maar hoe denk je alle ruimtes warm te krijgen. Al zet ik de airco op 100graden, de kamer er naast zal koud blijven.
twee aircos vergelijk met warmtepomp en (vloer)verwarming in alle kamers is niet echt eerlijk. Je moet minimaal kijken naar de kosten als je alle ruimtes kan verwarmen.
Iedereen met 1 hersencel kan zich wp-adviseur noemen, omdat het helemaal niet zo moeilijk is. Net zoals energiebesparingsadviseurs....quote:Op zondag 22 juli 2018 21:20 schreef Speekselklier het volgende:
klopt, maar ik ken er al een paar die zichzelf na een training bij een wp-leverancier plots wp adviseur noemen.
Ja, ik heb er ook 1 en hieronder schrif ik de nadelen op van een lucht/lucht wpquote:Op maandag 23 juli 2018 12:06 schreef Confetti het volgende:
Is er een reden waarom de Lucht/Lucht warmtepomp niet zo populair is? Je wordt van alle kanten richting de L/W warmtepomp geduwd dus misschien zie ik wat over het hoofd. Wij hebben geen vloerverwarming. Dat installeren op 2 verdiepingen kost alleen al aan vloerverwarming 6,000 euro, exclusief nieuwe vloerbedekking. Inclusief vloerbedekking 10,000 euro. Plus nog een L/W warmtepomp van zeg 6 duizend euro. 16,000 euro in totaal.
Een multisplit-airco met 2 binnenunits(voldoende om de begane grond en 1e verdieping te verwarmen) kost rond de 3,000 euro(!). COP is bij -7 temperatuur nog 3,2 ongeveer.
Biedt vloerverwarming dan echt zoveel meer comfort en voordelen dan luchtverwarming? Ik besef dat voor tap-en douchewater je afhankelijk blijft van gas maar 9k verschil ga ik moeilijk terugverdienen.
Drievoudig glas nemen, perfecte isolatie, zowel wat warmte aangaat als geluid. Heeft slechts 1 probleem, het kan beter isoleren dan je muren en dan kan je daar condensvorming krijgenquote:Op maandag 23 juli 2018 19:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Vooral de koudeval bij ramen vond ik het ergste
De aardgasleiding zal geen probleem vormen. Kraan dicht en afdoppen.quote:Op maandag 23 juli 2018 07:48 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Waarschijnljik zullen ze gewoon warmtepomp erop gooien met de tA op 55C... net als dat de CV ketels standaard op 80C worden gezet.
[..]
Gasleidingen mogen afgedopt worden.
En hoezo moeten ze in de grond gelegd worden als je L/W warmtepomp heb?
Wat gaat voor jouw warm water zorgen?
Lucht/lucht betekend voor mij heel veel binnen units. op de begane grond al minimaal 5. Elke afgesloten ruimte waar geleefd wordt of waar het niet mag vriezen zal in elk geval 1 unit moeten komen. En dan wordt een oude gasketel vervangen door een warmtepomp met een waterkant een stuk interessanter.quote:Op maandag 23 juli 2018 12:06 schreef Confetti het volgende:
Is er een reden waarom de Lucht/Lucht warmtepomp niet zo populair is? Je wordt van alle kanten richting de L/W warmtepomp geduwd dus misschien zie ik wat over het hoofd. Wij hebben geen vloerverwarming. Dat installeren op 2 verdiepingen kost alleen al aan vloerverwarming 6,000 euro, exclusief nieuwe vloerbedekking. Inclusief vloerbedekking 10,000 euro. Plus nog een L/W warmtepomp van zeg 6 duizend euro. 16,000 euro in totaal.
Een multisplit-airco met 2 binnenunits(voldoende om de begane grond en 1e verdieping te verwarmen) kost rond de 3,000 euro(!). COP is bij -7 temperatuur nog 3,2 ongeveer.
Biedt vloerverwarming dan echt zoveel meer comfort en voordelen dan luchtverwarming? Ik besef dat voor tap-en douchewater je afhankelijk blijft van gas maar 9k verschil ga ik moeilijk terugverdienen.
Waarom gaat een warmtepomp maar zo kort mee? Wat gaat er stuk?quote:Op maandag 23 juli 2018 18:59 schreef Lospedrosa het volgende:
Mag ik even inspringen in dit topic.
Heb al jaren ervaring in grote WP installaties. Maar weinig in de woningbouw.
Dingen waar je mijn inziens rekening mee moet houden zijn:
- levensduur van de wp zelf is maar 8-12 jaar op basis van de huidige ervaringen.
Snel afkoelen hangt ervanaf hoe lang de unit eerst heeft verwarmd. De airco verwarmd de lucht - dit gaat erg snel - maar verder is alles nog koud. Vloer, meubilair, wanden. Omdat lucht weinig massa heeft koelt het snel af als je de unit dan weer uitzet.quote:Op maandag 23 juli 2018 13:32 schreef Confetti het volgende:
Merk je dat wanneer je de airco uitzet het dan al heel snel weer koud wordt binnen? Net als met muren in de zomer die de warmte vasthouden en de temperatuur binnen no time weer oploopt als de airco uitgaat. Bij lage fansnelheid is het geluid van een airco iets van 25db, dat is wel te overzien. De vriezer in de open keuken hier maakt 33db geluid.
Voor dit soort situaties is een multi-split erg geschikt. Dan heb je meerdere binnenunits aangesloten op een enkele buitenunit.quote:Op maandag 23 juli 2018 17:49 schreef Confetti het volgende:
[..]
We hebben 3 slaapkamers, in totaal misschien 35m2. Ik ging er eigenlijk van uit dat de luchtstroom in huis er wel voor zou zorgen dat de andere kamers ook mee zouden opwarmen, mits deuren open. 'S nachts zal de temperatuur in de andere kamers natuurlijk wel dalen maar isolatie is op orde. Heb dus wel een split-unit overwogen in elke kamer maar als ik in elke kamer eentje van 2,5kw neerzet heb ik veel te veel capaciteit en kan de buitenunit zijn vermogen niet kwijt. Heb er verder geen ervaringen mee dus misschien overschat ik het verwarmingseffect van 1 airco boven en is op elke kamer eentje wel nodig.
Drievoudig glas is duur en kan veelal niet in dezelfde kozijnen, waardoor je dus met kostbare vervanging te maken hebt. Zelf heb ik mijn ramen (oud dubbelglas) vervangen duur Thermobel Advanced 0.8. Dit is dubbel glas met een U-waarde van 0.8, waarmee het dus ergens tussen dubbel en driedubbel inzit qua isolatiewaarde.quote:Op maandag 23 juli 2018 19:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Drievoudig glas nemen, perfecte isolatie, zowel wat warmte aangaat als geluid. Heeft slechts 1 probleem, het kan beter isoleren dan je muren en dan kan je daar condensvorming krijgen
Qua geluidsisolatie?quote:Op maandag 23 juli 2018 20:30 schreef nightsleeper het volgende:
Drievoudig glas is duur en kan veelal niet in dezelfde kozijnen, waardoor je dus met kostbare vervanging te maken hebt. Zelf heb ik mijn ramen (oud dubbelglas) vervangen duur Thermobel Advanced 0.8. Dit is dubbel glas met een U-waarde van 0.8, waarmee het dus ergens tussen dubbel en driedubbel inzit qua isolatiewaarde.
Uiteindelijk was ik voor alle ramen aan de voorkant (8 ramen, +- 8 m2) zo'n 450 euro kwijt. Dat was echt fantastisch! Maar goed, dat is best een betaalbare investering dus.
Met de bijbehorende nieuwe kozijnen erbij is dat een slechte investering momenteel.quote:Op maandag 23 juli 2018 19:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Drievoudig glas nemen, perfecte isolatie, zowel wat warmte aangaat als geluid. Heeft slechts 1 probleem, het kan beter isoleren dan je muren en dan kan je daar condensvorming krijgen
Geen idee, daar heb ik totaal niet naar gekeken aangezien ik in een tamelijk rustige buurt woon en dat dus niet zo interessant vind. Kan het ook niet zo 1-2-3 vinden.quote:
Omdat deze veel uren draait en veel bewegende delen heeft, nl. compressor, fans, waterpomp.quote:Op maandag 23 juli 2018 20:26 schreef z80 het volgende:
[..]
Waarom gaat een warmtepomp maar zo kort mee? Wat gaat er stuk?
Er van uitgaan dat de unit wel onderhouden wordt "het op tijd bijvullen van het koudemiddel en schoonhouden van radiator/van"
Het is dus niet de warmtepomp die slecht is maar de installateur die een fout gemaakt heeft.quote:Op maandag 23 juli 2018 22:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Omdat deze veel uren draait en veel bewegende delen heeft, nl. compressor, fans, waterpomp.
De betrouwbaarheid wordt wel beter maar wij zitten bv nu met units van 5-6 jaar oud die allemaal nu defect raken.
Dit is ook een effect omdat er geen buffervat is toegepast waardoor de unit veel start/stops heeft en de persgas temperatuur te hoog kan oplopen.
Ook eennding, neem bij l/w altijd een groot buffervat.
Wat is pendelen van een buitenunit?quote:Op dinsdag 24 juli 2018 20:57 schreef z80 het volgende:
[..]
Het is dus niet de warmtepomp die slecht is maar de installateur die een fout gemaakt heeft.
Als de buienunit gaat pendelen gaat deze inderdaad snel stuk.
Bij mijn toekomstige installatie komt een buffervat om het pendelen te voorkomen.
Ik woon ook in een rustige buurt, in de woonkamer is het hier stil als een studioquote:Op maandag 23 juli 2018 20:58 schreef nightsleeper het volgende:
[..]
Geen idee, daar heb ik totaal niet naar gekeken aangezien ik in een tamelijk rustige buurt woon en dat dus niet zo interessant vind. Kan het ook niet zo 1-2-3 vinden.
Gewoon veel aan en uit gaan.quote:Op dinsdag 24 juli 2018 20:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat is pendelen van een buitenunit?
https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/quote:Op dinsdag 24 juli 2018 20:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat is pendelen van een buitenunit?
Is er eigenlijk een nadeel te bedenken aan een extra groot buffervat? Wij koelen en verwarmen met een lucht/water warmtepomp, en met een buffer dat groot genoeg is, zou ik in de winter alleen overdag de pomp laten draaien en deze warmte ook in de nacht gebruiken. In de zomer andersom, en in de nacht de koudere buitenlucht gebruiken voor de warmtepomp. Natuurlijk verlies je dan energie tijdens opslag in je buffer, maar je hebt een hogere efficiency in je warmtepomp.quote:Op woensdag 25 juli 2018 08:14 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/
afhankelijk of je buffervat enkel als anti-pendelbuffervat dient of niet. Indien wel, dan zal het zonde zijn om deze extra groot te maken, want deze gebruiken als warmte/koelteopslag is vrij onzinnig. Je bent deze temperatuur zo kwijt. 1 liter 1 graad verwarmen (of afkoelen) is 4,18kWh, reken maar uit hoe snel deze op is voor jouw buffer.quote:Op woensdag 25 juli 2018 12:34 schreef knoopie het volgende:
[..]
Is er eigenlijk een nadeel te bedenken aan een extra groot buffervat?
Als water een specifieke warmtecapaciteit van 4,18kWh had, dan was het al iets beter, maar het is helaas maar 4,18kJquote:Op woensdag 25 juli 2018 13:01 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
afhankelijk of je buffervat enkel als anti-pendelbuffervat dient of niet. Indien wel, dan zal het zonde zijn om deze extra groot te maken, want deze gebruiken als warmte/koelteopslag is vrij onzinnig. Je bent deze temperatuur zo kwijt. 1 liter 1 graad verwarmen (of afkoelen) is 4,18kWh, reken maar uit hoe snel deze op is voor jouw buffer.
Mijn "buffervat" is een hygieneboiler waar SWW mee (voor)verwarmd wordt. Maar tevens is deze ook een zonneboiler. Dan is het wel hoe groter hoe beter.
Als ik met een waterkoker een liter water 1 graad opwarm kost mij dat dus 4.18kWh aan stroom?quote:Op woensdag 25 juli 2018 13:01 schreef athlonkmf het volgende:
1 liter 1 graad verwarmen (of afkoelen) is 4,18kWh
Gelukkig zijn er wel mensen die wel gelijk begrijpen dat er ergens een schrijffout gemaakt kan worden...quote:Op woensdag 25 juli 2018 16:27 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Als ik met een waterkoker een liter water 1 graad opwarm kost mij dat dus 4.18kWh aan stroom?
En ik als ik het water dus 90 graden warmer maak 360kWh?
Ik mag hopen dat jouw formule niet juist is.
quote:Op woensdag 25 juli 2018 14:11 schreef knoopie het volgende:
[..]
Als water een specifieke warmtecapaciteit van 4,18kWh had, dan was het al iets beter, maar het is helaas maar 4,18kJ
Ergo, je hebt 0.00133611 kilowattuur nodigquote:Op woensdag 25 juli 2018 19:41 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er wel mensen die wel gelijk begrijpen dat er ergens een schrijffout gemaakt kan worden...
[..]
Thanks, duidelijkquote:Op woensdag 25 juli 2018 08:14 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/
dat stukje begreep ik niet idd. Ik begreep alleen dat jouw deel niet kon kloppen.quote:Op woensdag 25 juli 2018 19:41 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Gelukkig zijn er wel mensen die wel gelijk begrijpen dat er ergens een schrijffout gemaakt kan worden...
[..]
Een warmtepompboiler is toch ook met een L/W warmtepomp?quote:Op woensdag 8 augustus 2018 15:48 schreef Confetti het volgende:
Is het mogelijk om met een warmtepompboiler een vloerverwarming te voeden?
Een L/W warmtepomp voor alleen de begane grond lijkt me iets teveel van het goede. Het bespaarde geld investeer ik liever om van HR++ naar triple glas te gaan.
Dat is waar . Ik bedoelde de 'klassieke' L/W warmtepompen met een buitenunit. Zelfs een 4KW unit gaat toch richting de 5k met installatie. Daar kan ik heel wat mee isoleren.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 15:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Een warmtepompboiler is toch ook met een L/W warmtepomp?
Wat je vraag betreft: hangt van de inhoud af.
Dat wel. Ik weet niet wat aanvoer- en retourtemperaturen voor een vloerverwarming zijn, maar alls je daar een idee van hebt, kan je een berekening van de vereiste inhoud maken.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 15:57 schreef Confetti het volgende:
Maar los van de inhoud, technisch zou het dus wel kunnen om de CV-ketel eruit te halen en de vloerverwarming enkel te voeden met een warmtepompboiler en thermostaat?
De thermostaat is wel een dingetje inderdaad. Een slimme stekker vinden die de pomp aan/uit zet, afhankelijk van de temperatuur op de begane grond? Kan zo even gauw niet vinden of zoiets bestaat. Stekkers met een ingebouwde sensor zijn er wel maar de temperatuur op zolder is niet zo interessant natuurlijk .quote:Op woensdag 8 augustus 2018 16:05 schreef Speekselklier het volgende:
je moet nog wel ergens een cv-pomp kwijt. en het spul moet reageren op je thermostaat. hoe zie je dat voor je?
lijkt wel een leuk project. wp-boilers zijn niet duur. een wp-boiler slaat normaal 2x per dag aan. kan hij wel tegen continue bedrijf?
die pomp hoeft niet perse boven kan ook op de begane grond.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 16:44 schreef Confetti het volgende:
[..]
De thermostaat is wel een dingetje inderdaad. Een slimme stekker vinden die de pomp aan/uit zet, afhankelijk van de temperatuur op de begane grond? Kan zo even gauw niet vinden of zoiets bestaat. Stekkers met een ingebouwde sensor zijn er wel maar de temperatuur op zolder is niet zo interessant natuurlijk .
Over de levensduur maak ik me niet echt veel zorgen. Hij zou maar een paar maanden per jaar af en toe aanstaan voor verwarming.
Tenzij je een zwembadgroote als vat hebt, valt dit nog vies tegen, of hou je ervan om in de kou te leven? Dat kan, ik ken iemand die heeft nooit zijn verwarming aan namelijk.quote:Op woensdag 8 augustus 2018 16:44 schreef Confetti het volgende:
Over de levensduur maak ik me niet echt veel zorgen. Hij zou maar een paar maanden per jaar af en toe aanstaan voor verwarming.
Mijn 2003 woning gaat vol over op een warmtepomp (lucht-water). Geen vloerverwarming dus heb nu LTV convectoren van Jaga met DBE fans (is minder ingewikkeld dan het klinkt ;:P)quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 18:22 schreef sanger het volgende:
Ok, totaal nieuw in dit onderwerp.... En vanwege aanschaf nieuw huis toch geinteresseerd.
Huis is gebouwd in 2004, de CV ketel is nu dan dus ook 14 jaar oud. Keuze nu is deze vervangen voor een nieuwe ketel, een warmtepomp bijhangen of volledig gasloos. Of gewoon wachten totdat dit allemaal goedkoper is en de gasprijzen echt gestegen zijn.
Volledig gasloos is niet rendabel denk ik.
Als men een warmtepomp bijhangt lees is veel terug dat men de CV ketel niet vervangt na 14-15 jaar. Wat is daar de reden van??
Verbruikgegevens weet ik overigens nog niet, huidige bewoners hebben een totaal anders gezinssamenstelling.
Kon je niet uit met gewone radiatoren? Ik kan namelijk mijn jaren 30 huis prima warm krijgen met jaren 60 90/70 radiatoren met een L/W warmtepomp met maximaal 52 graden voedingtemperatuur bij 0 graden buitentemperatuur. Hoe warmer buiten, hoe lager de voedingstemperatuur.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 18:44 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Mijn 2003 woning gaat vol over op een warmtepomp (lucht-water). Geen vloerverwarming dus heb nu LTV convectoren van Jaga met DBE fans (is minder ingewikkeld dan het klinkt ;:P)
Hoe is de isolatie? Wat voor glas? Heb je vloerverwarming? Hoe groot is de woning?
Met een hogere aanvoertemperatuur had dat prima gekund maar ik wilde een hoog rendement (COP) halen. Zit wel rond de ¤10.000 voor de convectoren maar dat zijn dan wel de Strada 21’s en een Vertiga in de keuken. Dat kan natuurlijk een stuk goedkoper maar dat was mijn keuze.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 18:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Kon je niet uit met gewone radiatoren? Ik kan namelijk mijn jaren 30 huis prima warm krijgen met jaren 60 90/70 radiatoren met een L/W warmtepomp met maximaal 52 graden voedingtemperatuur bij 0 graden buitentemperatuur. Hoe warmer buiten, hoe lager de voedingstemperatuur.
Ik heb het nooit koud in huis en het opwarming gaat verrassend snel....
En warmtepomp is namelijk financieel een drama als je LTV radiatoren of vloerverwarming moet aanleggen....
Heb je dan uitgebreid geïsoleerd?quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 18:46 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Kon je niet uit met gewone radiatoren? Ik kan namelijk mijn jaren 30 huis prima warm krijgen met jaren 60 90/70 radiatoren met een L/W warmtepomp met maximaal 52 graden voedingtemperatuur bij 0 graden buitentemperatuur. Hoe warmer buiten, hoe lager de voedingstemperatuur.
Ik heb het nooit koud in huis en het opwarming gaat verrassend snel....
En warmtepomp is namelijk financieel een drama als je LTV radiatoren of vloerverwarming moet aanleggen....
Het is allemaal te berekenen, mijn installateur heeft daar ook wat uurtjes in gestopt.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 18:54 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Heb je dan uitgebreid geïsoleerd?
Mijn jaren 30 huis heeft energielabel C, maar capaciteit WP heb ik toch mijn twijfels over voor mijn huis.
Toch vind ik dit een linke uitgangspositie, we hebben net wat milde winters gehad maar kan ook zo wat winters -10C worden voor langere tijd. De WP kan dan door vermogen tekort wel terugzakken naar max 40C en ook steeds ontdooien.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 19:09 schreef Ivo1985 het volgende:
Precies, bij twijfel gewoon een winter testen door de maximale cv aanvoertemperatuur op 50 graden te zetten. Hou je het de hele winter warm, dan kun je met een gerust hart volgend jaar een warmtepomp bestellen. Hou je het met 50 graden aanvoertemperatuur niet warm, zet je simpelweg de cv aanvoertemperatuur wat hoger en weet je dat je voordat je een warmtepomp plaatst eerst extra moet isoleren of je afgiftesysteem moet vergroten.
Veel warmtepompen die bedoeld zijn voor gebruik zonder hybride opstelling hebben precies om dit probleem te voorkomen een elektrische bijverwarming.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 20:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Toch vind ik dit een linke uitgangspositie, we hebben net wat milde winters gehad maar kan ook zo wat winters -10C worden voor langere tijd. De WP kan dan door vermogen tekort wel terugzakken naar max 40C en ook steeds ontdooien.
Dit is echter wel op te lossen door een noodcv te plaatsen op propaan. Dit zou ik dan willen hebben staan.
Mijn ervaring is groot in WP vd week nog een cascade met 2x 50KW opgeleverd.
Dit geldt trouwens niet voor nieuwe water/water installaties. Al moet je dan wel goed je bodem tempearatuur in de gaten houden.
Ik heb energielabel B als je mijn zonnepanelen en wp niet meeneemt.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 18:54 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Heb je dan uitgebreid geïsoleerd?
Mijn jaren 30 huis heeft energielabel C, maar capaciteit WP heb ik toch mijn twijfels over voor mijn huis.
DIt heb ik ook gedaan maar dan op 40 graden en ik kon mijn huis toen prima warm krijgen. Al die theoretische berekeningen heb je geen ruk aan, het gaat om de praktijk.quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 18:57 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Het is allemaal te berekenen, mijn installateur heeft daar ook wat uurtjes in gestopt.
Je kan komende winter vrij eenvoudig testen of je woning er klaar voor is: zet de aanvoertemperatuur van je CV-ketel in een koude week op 50 graden en kijk of hij het warm houdt.
elektrisch kacheltje voor de noodgevallen. Die kan je weken aan laten staan voor je netbeheerkosten voor gas....quote:Op dinsdag 21 augustus 2018 20:06 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Toch vind ik dit een linke uitgangspositie, we hebben net wat milde winters gehad maar kan ook zo wat winters -10C worden voor langere tijd. De WP kan dan door vermogen tekort wel terugzakken naar max 40C en ook steeds ontdooien.
Dit is echter wel op te lossen door een noodcv te plaatsen op propaan. Dit zou ik dan willen hebben staan.
Mijn ervaring is groot in WP vd week nog een cascade met 2x 50KW opgeleverd.
Dit geldt trouwens niet voor nieuwe water/water installaties. Al moet je dan wel goed je bodem tempearatuur in de gaten houden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |