FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / BP ARAL 102 heeft dat nut?
TurboDieseIvrijdag 22 september 2017 @ 23:44
Hallo,

morgen met een collega naar duitsland met zijn volkswagen.
we hadden een discussie, ik zei dat het volgende geen nut heeft.

BP ARAL 102 of EUR 98 tanken.
Als de fabriekant EUR 95 aangeeft (op tankdop).

heb ik gelijk of niet? hij heeft een turbo benzine
#ANONIEMzaterdag 23 september 2017 @ 00:00
Het kan wel nut hebben, vooral bij sportieve auto's merk je het verschil duidelijk in trekkracht.
#ANONIEMzaterdag 23 september 2017 @ 00:00
Al vraag ik me wel af of je het merkt na 1x tanken.
LoveAtFirstDrivezaterdag 23 september 2017 @ 00:09
Pietverdrietzaterdag 23 september 2017 @ 00:11
Hoe hoger het octaan getal hoe hoger de compressie die de benzine aankan zonder spontaan te ontbranden.
Als de fabrikant van de motor aangeeft, 95 is goed, heeft het geen meerwaarde benzine erin te gooien met een hoger octaan getal, de compressie die het aankan wordt niet bereikt in de motor.
High performance motoren zoals vliegtuigmotoren uit jagers in de propellortijd hadden een heel hoge compressie in de turbo, dus ook benzine nodig met een hoog octaan getal. Je gaat echter geen voordeel halen benzine met een hoog octaan getal in een auto te gooien die ook op een lager octaangetal goed werkt.
Glijdt_lichtzaterdag 23 september 2017 @ 00:21
Hmm.. toch merk ik verschil tussen 95 en 98. De motor loopt mooier op 98.
Qua verbruik maakt het geen fuck uit, qua prestaties volgens mij ook niet echt, maar op lagere toerentallen lijkt hij rustiger te zijn, minder snel af te slaan.
En aangezien het verschil tussen E10 en 98 in België bij mijn pomp maar 2ct is, tank ik tegenwoordig meestal 98..

Compressie van 1:10,8 fabriek heeft gewoon 95 in het boekje staan
#ANONIEMzaterdag 23 september 2017 @ 00:21
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe hoger het octaan getal hoe hoger de compressie die de benzine aankan zonder spontaan te ontbranden.
Als de fabrikant van de motor aangeeft, 95 is goed, heeft het geen meerwaarde benzine erin te gooien met een hoger octaan getal, de compressie die het aankan wordt niet bereikt in de motor.
High performance motoren zoals vliegtuigmotoren uit jagers in de propellortijd hadden een heel hoge compressie in de turbo, dus ook benzine nodig met een hoog octaan getal. Je gaat echter geen voordeel halen benzine met een hoog octaan getal in een auto te gooien die ook op een lager octaangetal goed werkt.
Dat wat je zegt klopt niet, zeker met wat oudere (10jaar) auto's is het verschil zeker wel merkbaar.
Pietverdrietzaterdag 23 september 2017 @ 00:22
quote:
De verschillen die hier gemeten worden zijn kleiner dan 4%, waarbij het warm zijn van de motor, de luchtdruk, lucht temperatuur en factoren als de Kcal waarde van de brandstof een veel grotere invloed hebben dan het octaangetal. Haar rondje op de baan zegt al helemaal niets want niet dubbelblind.
Pietverdrietzaterdag 23 september 2017 @ 00:23
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:21 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Dat wat je zegt klopt niet, zeker met wat oudere (10jaar) auto's is het verschil zeker wel merkbaar.
Net als homeopatie zit dat tussen je oren
#ANONIEMzaterdag 23 september 2017 @ 00:25
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Net als homeopatie zit dat tussen je oren
Sure, je hebt best verstand van koken, maar van dit onderwerp heb je duidelijk geen pap gegeten.
Sounddragonzaterdag 23 september 2017 @ 00:26
Hoger octaangetal, hogere klopvastheid, je motor gaat minder snel pingelen, en dus kan hij technisch gezien de ontsteking verder vervroegen als op 95 of 98.
Geen idee of je motor dat uit zichzelf doet als het niet nodig is, maar er zit dus wel degelijk verschil in.
Pietverdrietzaterdag 23 september 2017 @ 00:26
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:25 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Sure, je hebt best verstand van koken, maar van dit onderwerp heb je duidelijk geen pap gegeten.
Mja, ik zie jou echter geen inhoudelijk argumenten geven maar over je gevoel lullen.
#ANONIEMzaterdag 23 september 2017 @ 00:30
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mja, ik zie jou echter geen inhoudelijk argumenten geven maar over je gevoel lullen.
En ervaring, hierboven staat een goed argument van Sounddragon. Ik denk alleen dat het met nieuwe auto's inderdaad niet opgaat.
Pietverdrietzaterdag 23 september 2017 @ 00:31
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:26 schreef Sounddragon het volgende:
Hoger octaangetal, hogere klopvastheid, je motor gaat minder snel pingelen, en dus kan hij technisch gezien de ontsteking verder vervroegen als op 95 of 98.
Geen idee of je motor dat uit zichzelf doet als het niet nodig is, maar er zit dus wel degelijk verschil in.
Ja, ligt aan de compressie die je motor heeft.
Heb je een te laag octaangetal voor de compressie, ontbrand de het lucht benzine mengsel spontaan voordat de ontsteking dat doet. Is niet goed
Lager dan nodig, niet goed. Correct is okay, hoger dan nodig is verspillen van geld
Glijdt_lichtzaterdag 23 september 2017 @ 00:31
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:25 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Sure, je hebt best verstand van koken, maar van dit onderwerp heb je duidelijk geen pap gegeten.
Juist wel, want hij legt gewoon duidelijk uit waarom 98 geen betere prestaties kán leveren bij lagere Compressies. Hoe hoger de compressie, hoe groter de klopvastheid moet zijn om niet te vroeg te ontbranden. Bij motoren tot een compressie van 1:10,5 heb je qua performance niks aan 98, behalve sommige turbomotoren. Simpelweg omdat 95 dan niet te vroeg ontbrandt. Bij hogere compressies moet de pingelsensor het ontstekingstijdstip vervroegen, wat niet goed is voor de prestaties.


Kortom Pietverdriet heeft prima uitgelegd waarom een hoger octaangetal niet helpt als de motor voor 95 is ontworpen.
#ANONIEMzaterdag 23 september 2017 @ 00:32
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:31 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Juist wel, want hij legt gewoon duidelijk uit waarom 98 geen betere prestaties kán leveren bij lagere Compressiestraat. Hoe hoger de compressie, hoe groter de klopvastheid moet zijn. Bij motoren tot een compressie van 1:10,5 heb je qua performance niks aan 98, behalve sommige turbomotoren. Simpelweg omdat 95 dan niet te vroeg ontbrandt. Bij hogere compressies moet de pingelsensor het ontstekingstijdstip vervroegen, wat niet goed is voor de prestaties.

Kortom Pietverdriet heeft prima uitgelegd waarom een hoger octaangetal niet helpt als de motor voor 95 is ontworpen.
Lees anders de OP nog eens.
Glijdt_lichtzaterdag 23 september 2017 @ 00:35
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:32 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Lees anders de OP nog eens.
Ja, en dat hok is schijnbaar voor 95 ontworpen... Of staat er ergens in de handleiding dat 98 recommended is? Zoals bij VAG 1.4tfsi het geval is..
Pietverdrietzaterdag 23 september 2017 @ 00:36
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:30 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

En ervaring, hierboven staat een goed argument van Sounddragon. Ik denk alleen dat het met nieuwe auto's inderdaad niet opgaat.
Heeft alles te maken met hoe hoog de compressie is in de motor, niet hoe oud of nieuw die is.
Octaangetal zegt wat over de zelfontbranding bij bepaalde druk en temp. Dit is belangrijk voor motoren met hoge compressie die in de soep draaien als je daar benzine in gooit met een te laag octaan getal omdat die ontbrand voordat de ontsteking dat doet.
Over de kcal waarde, hoe goed de ontbranding is bij ontsteking, etc gaat octaan helemaal niet,
Pietverdrietzaterdag 23 september 2017 @ 00:39
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:31 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]


Kortom Pietverdriet heeft prima uitgelegd waarom een hoger octaangetal niet helpt als de motor voor 95 is ontworpen.
Dank je
1299zaterdag 23 september 2017 @ 00:46
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:31 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Juist wel, want hij legt gewoon duidelijk uit waarom 98 geen betere prestaties kán leveren bij lagere Compressies. Hoe hoger de compressie, hoe groter de klopvastheid moet zijn om niet te vroeg te ontbranden. Bij motoren tot een compressie van 1:10,5 heb je qua performance niks aan 98, behalve sommige turbomotoren. Simpelweg omdat 95 dan niet te vroeg ontbrandt. Bij hogere compressies moet de pingelsensor het ontstekingstijdstip vervroegen, wat niet goed is voor de prestaties.

Kortom Pietverdriet heeft prima uitgelegd waarom een hoger octaangetal niet helpt als de motor voor 95 is ontworpen.
De klopsensor vervroegd niks die registreert enkel of er sprake is van detonatie. De ecu zal vervolgens het ontstekingstijdstip verlaten niet vervroegen.

Zoals genoemd heeft het enkel zin bij auto's die veel compressie hebben en gebouwd zijn voor 98. Met 95 heb je dan iets minder vermogen.
Pietverdrietzaterdag 23 september 2017 @ 00:48
Wat trouwens niet zegt dat hele mooie synthetische benzine geen betere resultaten heeft, maar dat heeft niets met het octaangetal te maken.
maar ook andere mengsels
E10 bevat 10% ethanol, 7000kcal per kilo, soortelijk gewicht van 0,789, een liter benzine 8260 met een soortelijk gewicht van 0,72
Mogen jullie gaan uitrekenen wat per liter meer Kcal heeft.
Ik kom op 5523 Kcal per liter alcohol
10% (volume) 552,3
90% benzine, 7434
Is 7986 Kcal voor E10 de liter.
Duidelijk minder energie per liter

[ Bericht 18% gewijzigd door Pietverdriet op 23-09-2017 00:55:23 ]
lezutmaandag 25 september 2017 @ 19:05
Aral Ultimate 102 ruikt lekker :D (zowel voor als na de verbranding)
Pietverdrietmaandag 25 september 2017 @ 19:10
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 19:05 schreef lezut het volgende:
Aral Ultimate 102 ruikt lekker :D (zowel voor als na de verbranding)
Doen synthetische brandstoffen vaker. Synthetische diesel stinkt geheel niet zoals diesel, en roet ook veel minder bij het verbranden. Wordt afaik van het gas gemaakt wat bij aardolie winning vrijkomt. In landen met een verouderde olieindustrie wordt het nog afgefakkeld. Iran bijvoorbeeld fakkelen veel gas af, als ze daar stroom mee zouden maken is dat een veelvoud dan wat hun kerncentrales leveren. Laat je ook gelijk zien wat de motivatie is achter hun kerncentrales
Swindlermaandag 25 september 2017 @ 19:25
Ik tankte vroeger met auto’s met normaal vermogen ook wel is 98 en merkte nooit verschil. Nu heb ik een 2.0 turbo met 360 pk en toevallig in Duitsland Aral 102 geprobeerd. Eerste halve tank merkte ik geen verschil tov van voorgeschreven 98 van de BP. Daarna echt een gigantisch (positief) verschil in reactie op gas en tussensprints. Ik tank niet meer anders ondanks het feit dat het even omrijden is. Ik denk dat het dus alleen nut heeft met snellere auto’s.
Hyperdudemaandag 25 september 2017 @ 19:45
In de schuur:
1986; compressieverhouding 10,3 : 1; 98 of hoger verplicht.
2011; compressieverhouding 12,0 : 1; advies 95, maar 91 mag ook.
Beide no turbo. :)

[ Bericht 3% gewijzigd door Hyperdude op 25-09-2017 19:51:12 ]
Glijdt_lichtmaandag 25 september 2017 @ 21:22
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 19:45 schreef Hyperdude het volgende:
In de schuur:
1986; compressieverhouding 10,3 : 1; 98 of hoger verplicht.
2011; compressieverhouding 12,0 : 1; advies 95, maar 91 mag ook.
Beide no turbo. :)
De laatste zal wel een Mazda skyactiv zijn.
Hyperdudemaandag 25 september 2017 @ 21:45
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 21:22 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

De laatste zal wel een Mazda skyactiv zijn.
BMW N53B30 :)
Juup©maandag 25 september 2017 @ 21:50
Ik tank in België en of Duitsland gewoon EURO 95 E10, geen problemen.
PluggieODmaandag 25 september 2017 @ 22:17
Succes met die zooi. Tast al je slangen aan die bijtende ecobrandstof.

Bovendien extreem milieuvervuilend. Slopen ze hele bossen in Maleisie en Indonesie voor.

... Werkelijk geen flauw idee hoe we onder de naam "eco" allerlei dingen verzinnen om zo snel mogelijk de wereld te vervuilen...
Juup©maandag 25 september 2017 @ 22:24
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 22:17 schreef PluggieOD het volgende:
Succes met die zooi. Tast al je slangen aan die bijtende ecobrandstof.

Bovendien extreem milieuvervuilend. Slopen ze hele bossen in Maleisie en Indonesie voor.

... Werkelijk geen flauw idee hoe we onder de naam "eco" allerlei dingen verzinnen om zo snel mogelijk de wereld te vervuilen...
Als het maar goedkoper is ^O^
PluggieODmaandag 25 september 2017 @ 22:31
Daar mikken ze ook op. Zo snel mogelijk die auto stuk. Heb je een leaseauto?
Glijdt_lichtmaandag 25 september 2017 @ 22:45
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 22:17 schreef PluggieOD het volgende:
Succes met die zooi. Tast al je slangen aan die bijtende ecobrandstof.

Bovendien extreem milieuvervuilend. Slopen ze hele bossen in Maleisie en Indonesie voor.

... Werkelijk geen flauw idee hoe we onder de naam "eco" allerlei dingen verzinnen om zo snel mogelijk de wereld te vervuilen...
Is nogal overdreven. Als je auto er prima voor gemaakt is, is er geen enkel probleem. Dan kunnen de rubbers dat gewoon aan.. bovendien is het model waar het mis ging bij de ADAC zorgvuldig uitgekozen als incompatibel model, zoals Opel zelf ook zei. In Zweden rijden modellen gewoon e85 en die zijn ook correct aangepast.

Maar Autoblog maakt nogal eens artikelen die meer voor de show zijn dan journalistiek correct.

Als E10 zo enorm slecht zou zijn, waar zijn de horror verhalen met E10 geschikte auto's uit Frankrijk? In Duitsland zijn ze bang gemaakt door 1 Opel icm ADAC.

Verder is E10 NIET goedkoper. Alleen in Duitsland en Nederland zit er een korting op de accijns op. In België niet. Toen België overstapte ging de prijs van euro 95 ook +/- 4ct omhoog
Glijdt_lichtmaandag 25 september 2017 @ 22:48
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 22:31 schreef PluggieOD het volgende:
Daar mikken ze ook op. Zo snel mogelijk die auto stuk. Heb je een leaseauto?
Waarom zou je met een leaseauto E10 rijden? Je hebt dan gewoon een tankpas, in Nederland is nauwelijks E10 te krijgen en bovendien boeit de prijs dan toch niet :')
PluggieODmaandag 25 september 2017 @ 23:44
Vanaf 2018 krijgen wij ook die milieuslopende E10. Mijn pa met een spiksplinternieuwe S-Max die mijn GSi eruit trekt zal never nooit die zooi tanken in het buitenland. Dus we zullen aan de 98(97) moeten.

Frankrijk doet er overigens ook niet aan mee, hele oostblok doet ook niet mee aan die milieu en autoslopende brandstof.

E10 is veel goedkoper in bv Duitsland. We slopen hele regenwouden onder het motto "eco".
PluggieODmaandag 25 september 2017 @ 23:49
In Frankrijk heeft E10 geen enkele voet aan de grond gekregen. Smeerlapperij.

Daar kun je nog wel 95 tanken zonder dat je het milieu en je auto sloopt.
Glijdt_lichtmaandag 25 september 2017 @ 23:54
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 23:44 schreef PluggieOD het volgende:
Vanaf 2018 krijgen wij ook die milieuslopende E10. Mijn pa met een spiksplinternieuwe S-Max die mijn GSi eruit trekt zal never nooit die zooi tanken in het buitenland. Dus we zullen aan de 98(97) moeten.

Frankrijk doet er overigens ook niet aan mee, hele oostblok doet ook niet mee aan die milieu en autoslopende brandstof.

E10 is veel goedkoper in bv Duitsland. We slopen hele regenwouden onder het motto "eco".
E10 is 2ct per liter goedkoper in Duitsland. Dat is minder dan het meerverbruik kost, en daarmee is gewone 95 dus interessanter.
E10 is alleen mislukt in Duitsland doordat in de beginjaren er veel onduidelijkheid over was welke motoren het wel en niet konden hebben. Nadat de ADAC een ongeschikte Opel kapot heeft gereden was de angst er helemaal.

In Frankrijk is er bijna geen euro 95 meer te krijgen. Bijna alles is E10, al zeker enige jaren. Je praat dus echt complete poep over Frankrijk!

In België moesten ze afgelopen jaar verplicht aan de E10. 95 bestaat daar niet meer.


ADAC heeft overigens ook gewoon aangegeven dat van de auto's die op E10 mogen lopen er geen enkel probleem is.

In Nederland gaan ze pas in 2020 over op E10, dus wederom praat je onzin. Het schijnt dat het niet verplicht wordt zoals in België, maar dat we het net als Duitsland gaan krijgen
PluggieODmaandag 25 september 2017 @ 23:58
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 23:54 schreef Glijdt_licht het volgende:

ADAC heeft overigens ook gewoon aangegeven dat van de auto's die op E10 mogen lopen er geen enkel probleem is.

Zo ken ik er nog een paar.
Zal van Frankrijk morgen wel eens uitzoeken.
De grote snelwegtoko's weigeren dat te distribueren.

Wegwezen van die milieu slopende zooi iig.
PluggieODdinsdag 26 september 2017 @ 00:09
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 23:54 schreef Glijdt_licht het volgende:

Nadat de ADAC een ongeschikte Opel kapot heeft gereden was de angst er helemaal.
Ok.
Glijdt_lichtdinsdag 26 september 2017 @ 00:10
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 23:58 schreef PluggieOD het volgende:

[..]

Zo ken ik er nog een paar.
Zal van Frankrijk morgen wel eens uitzoeken.
De grote snelwegtoko's weigeren dat te distribueren.

Wegwezen van die milieu slopende zooi iig.
quote:
Besteht die Gefahr von Motorschäden auch bei freigegebenen Fahrzeugen?
Bei von den Fahrzeugherstellern freigegebenen Fahrzeugen sind keine Schäden durch Verwendung von E10 zu erwarten. Sollten trotz Freigabe dennoch Schäden auftreten, so ist nach Ansicht des ADAC der Fahrzeughersteller für diese haftbar, wenn der Schaden auf die Betankung mit E10 zurückzuführen ist. Bis dato sind dem ADAC jedoch keine Schadensfällen bekannt, die auf eine Betankung mit E10 zurückzuführen sind.
In Brazilië rijden ze al jaren op pure ethanol :') e85 in Zweden niet te vergeten
Glijdt_lichtdinsdag 26 september 2017 @ 00:12
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 00:09 schreef PluggieOD het volgende:

[..]

Ok.
Tja een ongeschikte auto met opzet kapot rijden.. dat is hetzelfde als diesel in je benzineauto doen.
Maar de ADAC wilde gewoon kijken wat er mis kon gaan.

Het zijn veelal de oude directe inspuiting benzinemotoren die niet goed gaan. Nu waren die motoren sowieso al niet de beste (Mitsubishi gdi, VW fsi, Opel dgi, Ford SCi etc)

[ Bericht 0% gewijzigd door Glijdt_licht op 26-09-2017 00:35:19 ]
PluggieODdinsdag 26 september 2017 @ 00:13
Succes met je milieu en auto vernietigende brandstof. Wat is je punt?
PluggieODdinsdag 26 september 2017 @ 00:14
Dat nog meer milieu kapot moet?
Glijdt_lichtdinsdag 26 september 2017 @ 00:16
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 00:13 schreef PluggieOD het volgende:
Succes met je milieu en auto vernietigende brandstof. Wat is je punt?
Dat jij met 0,0 bewijs komt, behalve angst.

Als je auto door de fabrikant gewoon is goedgekeurd voor E10 is er niks om bang voor te zijn.

Verder het milieu kan een puntje zijn, maar volgens mij kun je dan beter stoppen met het vestmesten van koeien met soja enzo.. Minder vlees eten, minder koeien = veel minder methaan
PluggieODdinsdag 26 september 2017 @ 00:18
Soja is idd een gigantisch milieu probleem in bv Pakistan. Net als het ontbossen van Azie voor E10.
#ANONIEMdinsdag 26 september 2017 @ 00:23
quote:
Op dinsdag 26 september 2017 00:12 schreef Glijdt_licht het volgende:
Tja een ongeschikte auto met opzet kapot rijden.. dat is hetzelfde als diesel in je benzineauto doen.
Maar de ADAC wilde gewoon kijken wat er mis kon gaan.

Het zijn veelal de oude directe inspuiting benzinemotoren die niet goed gaan. Nu waren die motoren sowieso al niet de beste (Mitsubishi gdi, VW fsi, Opel dti, Ford SCi etc)
11.gif
Glijdt_lichtdinsdag 26 september 2017 @ 00:28
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 september 2017 00:23 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
De ADAC heeft zo'n 2.2dti kapot gereden op E10. :) Brandstofpomp ging lek na 27.000km, waarna er brandgevaar ontstond.
PluggieODdinsdag 26 september 2017 @ 00:30
Dus je vind dat we milieu slopende E10 moeten kopen?

Dat is je punt?
#ANONIEMdinsdag 26 september 2017 @ 00:31
quote:
Op dinsdag 26 september 2017 00:28 schreef Glijdt_licht het volgende:
De ADAC heeft zo'n 2.2dti kapot gereden op E10. :)
Is dat geen diesel dan ?
PluggieODdinsdag 26 september 2017 @ 00:34
Een Diesel op Benzine is idd erg knap.
Glijdt_lichtdinsdag 26 september 2017 @ 00:35
quote:
6s.gif Op dinsdag 26 september 2017 00:31 schreef Treinhomo het volgende:

[..]

Is dat geen diesel dan ?
Dgi dan :(
PluggieODdinsdag 26 september 2017 @ 00:36
Kun je nog eens vertellen waarom je milieu vernietigende E10 brandstof promoot?
lovelidinsdag 26 september 2017 @ 00:37
De mijne pruttelt na hij een te laag octaangehalte. Jammer dat stations met 98 schaars worden en dat er vaak de hoofdprijs voor wordt gevraagd. Op 102 loopt 'ie helemaal als een zonnetje, maar het is niet nodig. Er is bij mij in de regio een tankstation waar dat verkocht wordt en dat weten eigenaren van klassiekers goed te vinden.

Wat betreft ethanol.. Iedereen weet dat alcohol en autorijden niet samengaan.
Glijdt_lichtdinsdag 26 september 2017 @ 00:39
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 00:30 schreef PluggieOD het volgende:
Dus je vind dat we milieu slopende E10 moeten kopen?

Dat is je punt?
Het zal mij aan mijn aars roesten of iemand het wil kopen. Ik koop het zelf niet in Duitsland, omdat die 2ct besparing per liter niet overeenkomt met het meerverbruik.
In België haal ik het soms wel. Ik ga niet 10ct/L meer betalen voor 98 bij sommige stations. Is het verschil <5ct dan haal ik 98.

Mijn punt is vooral dat je geen onzin over de verdraagbaarheid van E10 moet verkondigen. 'sloopt auto's, bla bla'. Als je auto het mag hebben, is het geen enkel probleem voor de auto. Misschien wel voor het milieu, maar ik heb geen zin in de angstcultuur rondom E10 voor de auto zelf.
#ANONIEMdinsdag 26 september 2017 @ 00:40
quote:
Op dinsdag 26 september 2017 00:36 schreef PluggieOD het volgende:
Kun je nog eens vertellen waarom je milieu vernietigende E10 brandstof promoot?
Feiten posten in plaats van fabeltjes is nog niet hetzelfde als promoten.
lovelidinsdag 26 september 2017 @ 00:41
Bij de weg, "gewone" 95 in Duitsland is E5.
PluggieODdinsdag 26 september 2017 @ 00:43
Wat snap je nou niet, dat we hele gebieden helemaal platleggen voor onze "bio" brandstof?

Je Brazilie punt: hele gebieden worden helemaal platgelegt voor suikerrriet, voor bio-ethanol.
Gigantische milieuschade is er nu aan het ontstaan, het wordt verkocht als "eco" hier.
Ethanol wil je niet in je auto, het is extreem schadelijk, en voor het milieu daar.
Schade in Maleisie en Indonesie is waanzin.
Glijdt_lichtdinsdag 26 september 2017 @ 00:50
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 00:41 schreef loveli het volgende:
Bij de weg, "gewone" 95 in Duitsland is E5.
Dat is overal, is Europees vastgelegd. 98 is meestal ook E5.

Ook in de VS is veel brandstof 10% ethanol
eXplorer1dinsdag 26 september 2017 @ 02:53
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 00:43 schreef PluggieOD het volgende:
Wat snap je nou niet, dat we hele gebieden helemaal platleggen voor onze "bio" brandstof?

Je Brazilie punt: hele gebieden worden helemaal platgelegt voor suikerrriet, voor bio-ethanol.
Gigantische milieuschade is er nu aan het ontstaan, het wordt verkocht als "eco" hier.
Ethanol wil je niet in je auto, het is extreem schadelijk, en voor het milieu daar.
Schade in Maleisie en Indonesie is waanzin.
In mijn Saab had ik ineens bijna 30pk extra op E85, tof spul.
Ferwoensdag 27 september 2017 @ 00:30
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 september 2017 00:43 schreef PluggieOD het volgende:
Wat snap je nou niet, dat we hele gebieden helemaal platleggen voor onze "bio" brandstof?

Je Brazilie punt: hele gebieden worden helemaal platgelegt voor suikerrriet, voor bio-ethanol.
Gigantische milieuschade is er nu aan het ontstaan, het wordt verkocht als "eco" hier.
Ethanol wil je niet in je auto, het is extreem schadelijk, en voor het milieu daar.
Schade in Maleisie en Indonesie is waanzin.
Niet-duurzame biobrandstof wordt langzaam uitgefasseerd en vervangen met duurzaam verbouwde grondstoffen of bioafval.
Pietverdrietwoensdag 27 september 2017 @ 08:15
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 00:30 schreef Fer het volgende:

[..]

Niet-duurzame biobrandstof wordt langzaam uitgefasseerd en vervangen met duurzaam verbouwde grondstoffen of bioafval.
Regenwoud in landen als Maleisie kappen om oliepalmen voor biodiesel aan te planten is héél duurzaam.
derLudolfwoensdag 27 september 2017 @ 20:21
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 23:49 schreef PluggieOD het volgende:
In Frankrijk heeft E10 geen enkele voet aan de grond gekregen. Smeerlapperij.

Daar kun je nog wel 95 tanken zonder dat je het milieu en je auto sloopt.
In Dld ook.
PluggieODdonderdag 28 september 2017 @ 22:13
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 08:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Regenwoud in landen als Maleisie kappen om oliepalmen voor biodiesel aan te planten is héél duurzaam.
Dat dus.... Dankje Piet.
PluggieODdonderdag 28 september 2017 @ 22:15
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 00:30 schreef Fer het volgende:

[..]

Niet-duurzame biobrandstof wordt langzaam uitgefasseerd en vervangen met duurzaam verbouwde grondstoffen of bioafval.
Je bio-afval = slachtafval. Mafkees. Sloop meer koeien voor je bio brandstof.