abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_173939112
Hallo,

morgen met een collega naar duitsland met zijn volkswagen.
we hadden een discussie, ik zei dat het volgende geen nut heeft.

BP ARAL 102 of EUR 98 tanken.
Als de fabriekant EUR 95 aangeeft (op tankdop).

heb ik gelijk of niet? hij heeft een turbo benzine
pi_173939356
Het kan wel nut hebben, vooral bij sportieve auto's merk je het verschil duidelijk in trekkracht.
pi_173939368
Al vraag ik me wel af of je het merkt na 1x tanken.
  zaterdag 23 september 2017 @ 00:11:15 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173939530
Hoe hoger het octaan getal hoe hoger de compressie die de benzine aankan zonder spontaan te ontbranden.
Als de fabrikant van de motor aangeeft, 95 is goed, heeft het geen meerwaarde benzine erin te gooien met een hoger octaan getal, de compressie die het aankan wordt niet bereikt in de motor.
High performance motoren zoals vliegtuigmotoren uit jagers in de propellortijd hadden een heel hoge compressie in de turbo, dus ook benzine nodig met een hoog octaan getal. Je gaat echter geen voordeel halen benzine met een hoog octaan getal in een auto te gooien die ook op een lager octaangetal goed werkt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_173939694
Hmm.. toch merk ik verschil tussen 95 en 98. De motor loopt mooier op 98.
Qua verbruik maakt het geen fuck uit, qua prestaties volgens mij ook niet echt, maar op lagere toerentallen lijkt hij rustiger te zijn, minder snel af te slaan.
En aangezien het verschil tussen E10 en 98 in België bij mijn pomp maar 2ct is, tank ik tegenwoordig meestal 98..

Compressie van 1:10,8 fabriek heeft gewoon 95 in het boekje staan
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_173939706
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe hoger het octaan getal hoe hoger de compressie die de benzine aankan zonder spontaan te ontbranden.
Als de fabrikant van de motor aangeeft, 95 is goed, heeft het geen meerwaarde benzine erin te gooien met een hoger octaan getal, de compressie die het aankan wordt niet bereikt in de motor.
High performance motoren zoals vliegtuigmotoren uit jagers in de propellortijd hadden een heel hoge compressie in de turbo, dus ook benzine nodig met een hoog octaan getal. Je gaat echter geen voordeel halen benzine met een hoog octaan getal in een auto te gooien die ook op een lager octaangetal goed werkt.
Dat wat je zegt klopt niet, zeker met wat oudere (10jaar) auto's is het verschil zeker wel merkbaar.
  zaterdag 23 september 2017 @ 00:22:57 #8
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173939726
quote:
De verschillen die hier gemeten worden zijn kleiner dan 4%, waarbij het warm zijn van de motor, de luchtdruk, lucht temperatuur en factoren als de Kcal waarde van de brandstof een veel grotere invloed hebben dan het octaangetal. Haar rondje op de baan zegt al helemaal niets want niet dubbelblind.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 23 september 2017 @ 00:23:53 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173939744
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:21 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Dat wat je zegt klopt niet, zeker met wat oudere (10jaar) auto's is het verschil zeker wel merkbaar.
Net als homeopatie zit dat tussen je oren
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_173939778
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:23 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Net als homeopatie zit dat tussen je oren
Sure, je hebt best verstand van koken, maar van dit onderwerp heb je duidelijk geen pap gegeten.
  zaterdag 23 september 2017 @ 00:26:43 #11
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173939811
Hoger octaangetal, hogere klopvastheid, je motor gaat minder snel pingelen, en dus kan hij technisch gezien de ontsteking verder vervroegen als op 95 of 98.
Geen idee of je motor dat uit zichzelf doet als het niet nodig is, maar er zit dus wel degelijk verschil in.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 23 september 2017 @ 00:26:55 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173939817
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:25 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Sure, je hebt best verstand van koken, maar van dit onderwerp heb je duidelijk geen pap gegeten.
Mja, ik zie jou echter geen inhoudelijk argumenten geven maar over je gevoel lullen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_173939881
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mja, ik zie jou echter geen inhoudelijk argumenten geven maar over je gevoel lullen.
En ervaring, hierboven staat een goed argument van Sounddragon. Ik denk alleen dat het met nieuwe auto's inderdaad niet opgaat.
  zaterdag 23 september 2017 @ 00:31:35 #14
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173939911
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:26 schreef Sounddragon het volgende:
Hoger octaangetal, hogere klopvastheid, je motor gaat minder snel pingelen, en dus kan hij technisch gezien de ontsteking verder vervroegen als op 95 of 98.
Geen idee of je motor dat uit zichzelf doet als het niet nodig is, maar er zit dus wel degelijk verschil in.
Ja, ligt aan de compressie die je motor heeft.
Heb je een te laag octaangetal voor de compressie, ontbrand de het lucht benzine mengsel spontaan voordat de ontsteking dat doet. Is niet goed
Lager dan nodig, niet goed. Correct is okay, hoger dan nodig is verspillen van geld
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_173939916
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:25 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Sure, je hebt best verstand van koken, maar van dit onderwerp heb je duidelijk geen pap gegeten.
Juist wel, want hij legt gewoon duidelijk uit waarom 98 geen betere prestaties kán leveren bij lagere Compressies. Hoe hoger de compressie, hoe groter de klopvastheid moet zijn om niet te vroeg te ontbranden. Bij motoren tot een compressie van 1:10,5 heb je qua performance niks aan 98, behalve sommige turbomotoren. Simpelweg omdat 95 dan niet te vroeg ontbrandt. Bij hogere compressies moet de pingelsensor het ontstekingstijdstip vervroegen, wat niet goed is voor de prestaties.


Kortom Pietverdriet heeft prima uitgelegd waarom een hoger octaangetal niet helpt als de motor voor 95 is ontworpen.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_173939927
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:31 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Juist wel, want hij legt gewoon duidelijk uit waarom 98 geen betere prestaties kán leveren bij lagere Compressiestraat. Hoe hoger de compressie, hoe groter de klopvastheid moet zijn. Bij motoren tot een compressie van 1:10,5 heb je qua performance niks aan 98, behalve sommige turbomotoren. Simpelweg omdat 95 dan niet te vroeg ontbrandt. Bij hogere compressies moet de pingelsensor het ontstekingstijdstip vervroegen, wat niet goed is voor de prestaties.

Kortom Pietverdriet heeft prima uitgelegd waarom een hoger octaangetal niet helpt als de motor voor 95 is ontworpen.
Lees anders de OP nog eens.
pi_173939963
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:32 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Lees anders de OP nog eens.
Ja, en dat hok is schijnbaar voor 95 ontworpen... Of staat er ergens in de handleiding dat 98 recommended is? Zoals bij VAG 1.4tfsi het geval is..
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  zaterdag 23 september 2017 @ 00:36:48 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173939985
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:30 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

En ervaring, hierboven staat een goed argument van Sounddragon. Ik denk alleen dat het met nieuwe auto's inderdaad niet opgaat.
Heeft alles te maken met hoe hoog de compressie is in de motor, niet hoe oud of nieuw die is.
Octaangetal zegt wat over de zelfontbranding bij bepaalde druk en temp. Dit is belangrijk voor motoren met hoge compressie die in de soep draaien als je daar benzine in gooit met een te laag octaan getal omdat die ontbrand voordat de ontsteking dat doet.
Over de kcal waarde, hoe goed de ontbranding is bij ontsteking, etc gaat octaan helemaal niet,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 23 september 2017 @ 00:39:12 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173940021
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:31 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]


Kortom Pietverdriet heeft prima uitgelegd waarom een hoger octaangetal niet helpt als de motor voor 95 is ontworpen.
Dank je
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_173940135
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 00:31 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Juist wel, want hij legt gewoon duidelijk uit waarom 98 geen betere prestaties kán leveren bij lagere Compressies. Hoe hoger de compressie, hoe groter de klopvastheid moet zijn om niet te vroeg te ontbranden. Bij motoren tot een compressie van 1:10,5 heb je qua performance niks aan 98, behalve sommige turbomotoren. Simpelweg omdat 95 dan niet te vroeg ontbrandt. Bij hogere compressies moet de pingelsensor het ontstekingstijdstip vervroegen, wat niet goed is voor de prestaties.

Kortom Pietverdriet heeft prima uitgelegd waarom een hoger octaangetal niet helpt als de motor voor 95 is ontworpen.
De klopsensor vervroegd niks die registreert enkel of er sprake is van detonatie. De ecu zal vervolgens het ontstekingstijdstip verlaten niet vervroegen.

Zoals genoemd heeft het enkel zin bij auto's die veel compressie hebben en gebouwd zijn voor 98. Met 95 heb je dan iets minder vermogen.
  zaterdag 23 september 2017 @ 00:48:33 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173940167
Wat trouwens niet zegt dat hele mooie synthetische benzine geen betere resultaten heeft, maar dat heeft niets met het octaangetal te maken.
maar ook andere mengsels
E10 bevat 10% ethanol, 7000kcal per kilo, soortelijk gewicht van 0,789, een liter benzine 8260 met een soortelijk gewicht van 0,72
Mogen jullie gaan uitrekenen wat per liter meer Kcal heeft.
Ik kom op 5523 Kcal per liter alcohol
10% (volume) 552,3
90% benzine, 7434
Is 7986 Kcal voor E10 de liter.
Duidelijk minder energie per liter

[ Bericht 18% gewijzigd door Pietverdriet op 23-09-2017 00:55:23 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_173992039
Aral Ultimate 102 ruikt lekker :D (zowel voor als na de verbranding)
  maandag 25 september 2017 @ 19:10:37 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_173992122
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 19:05 schreef lezut het volgende:
Aral Ultimate 102 ruikt lekker :D (zowel voor als na de verbranding)
Doen synthetische brandstoffen vaker. Synthetische diesel stinkt geheel niet zoals diesel, en roet ook veel minder bij het verbranden. Wordt afaik van het gas gemaakt wat bij aardolie winning vrijkomt. In landen met een verouderde olieindustrie wordt het nog afgefakkeld. Iran bijvoorbeeld fakkelen veel gas af, als ze daar stroom mee zouden maken is dat een veelvoud dan wat hun kerncentrales leveren. Laat je ook gelijk zien wat de motivatie is achter hun kerncentrales
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_173992419
Ik tankte vroeger met auto’s met normaal vermogen ook wel is 98 en merkte nooit verschil. Nu heb ik een 2.0 turbo met 360 pk en toevallig in Duitsland Aral 102 geprobeerd. Eerste halve tank merkte ik geen verschil tov van voorgeschreven 98 van de BP. Daarna echt een gigantisch (positief) verschil in reactie op gas en tussensprints. Ik tank niet meer anders ondanks het feit dat het even omrijden is. Ik denk dat het dus alleen nut heeft met snellere auto’s.
<>
  maandag 25 september 2017 @ 19:45:14 #25
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_173992825
In de schuur:
1986; compressieverhouding 10,3 : 1; 98 of hoger verplicht.
2011; compressieverhouding 12,0 : 1; advies 95, maar 91 mag ook.
Beide no turbo. :)

[ Bericht 3% gewijzigd door Hyperdude op 25-09-2017 19:51:12 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')