Dat wat je zegt klopt niet, zeker met wat oudere (10jaar) auto's is het verschil zeker wel merkbaar.quote:Op zaterdag 23 september 2017 00:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe hoger het octaan getal hoe hoger de compressie die de benzine aankan zonder spontaan te ontbranden.
Als de fabrikant van de motor aangeeft, 95 is goed, heeft het geen meerwaarde benzine erin te gooien met een hoger octaan getal, de compressie die het aankan wordt niet bereikt in de motor.
High performance motoren zoals vliegtuigmotoren uit jagers in de propellortijd hadden een heel hoge compressie in de turbo, dus ook benzine nodig met een hoog octaan getal. Je gaat echter geen voordeel halen benzine met een hoog octaan getal in een auto te gooien die ook op een lager octaangetal goed werkt.
De verschillen die hier gemeten worden zijn kleiner dan 4%, waarbij het warm zijn van de motor, de luchtdruk, lucht temperatuur en factoren als de Kcal waarde van de brandstof een veel grotere invloed hebben dan het octaangetal. Haar rondje op de baan zegt al helemaal niets want niet dubbelblind.quote:
Net als homeopatie zit dat tussen je orenquote:Op zaterdag 23 september 2017 00:21 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
Dat wat je zegt klopt niet, zeker met wat oudere (10jaar) auto's is het verschil zeker wel merkbaar.
Sure, je hebt best verstand van koken, maar van dit onderwerp heb je duidelijk geen pap gegeten.quote:Op zaterdag 23 september 2017 00:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Net als homeopatie zit dat tussen je oren
Mja, ik zie jou echter geen inhoudelijk argumenten geven maar over je gevoel lullen.quote:Op zaterdag 23 september 2017 00:25 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
Sure, je hebt best verstand van koken, maar van dit onderwerp heb je duidelijk geen pap gegeten.
En ervaring, hierboven staat een goed argument van Sounddragon. Ik denk alleen dat het met nieuwe auto's inderdaad niet opgaat.quote:Op zaterdag 23 september 2017 00:26 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mja, ik zie jou echter geen inhoudelijk argumenten geven maar over je gevoel lullen.
Ja, ligt aan de compressie die je motor heeft.quote:Op zaterdag 23 september 2017 00:26 schreef Sounddragon het volgende:
Hoger octaangetal, hogere klopvastheid, je motor gaat minder snel pingelen, en dus kan hij technisch gezien de ontsteking verder vervroegen als op 95 of 98.
Geen idee of je motor dat uit zichzelf doet als het niet nodig is, maar er zit dus wel degelijk verschil in.
Juist wel, want hij legt gewoon duidelijk uit waarom 98 geen betere prestaties kán leveren bij lagere Compressies. Hoe hoger de compressie, hoe groter de klopvastheid moet zijn om niet te vroeg te ontbranden. Bij motoren tot een compressie van 1:10,5 heb je qua performance niks aan 98, behalve sommige turbomotoren. Simpelweg omdat 95 dan niet te vroeg ontbrandt. Bij hogere compressies moet de pingelsensor het ontstekingstijdstip vervroegen, wat niet goed is voor de prestaties.quote:Op zaterdag 23 september 2017 00:25 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
Sure, je hebt best verstand van koken, maar van dit onderwerp heb je duidelijk geen pap gegeten.
Lees anders de OP nog eens.quote:Op zaterdag 23 september 2017 00:31 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Juist wel, want hij legt gewoon duidelijk uit waarom 98 geen betere prestaties kán leveren bij lagere Compressiestraat. Hoe hoger de compressie, hoe groter de klopvastheid moet zijn. Bij motoren tot een compressie van 1:10,5 heb je qua performance niks aan 98, behalve sommige turbomotoren. Simpelweg omdat 95 dan niet te vroeg ontbrandt. Bij hogere compressies moet de pingelsensor het ontstekingstijdstip vervroegen, wat niet goed is voor de prestaties.
Kortom Pietverdriet heeft prima uitgelegd waarom een hoger octaangetal niet helpt als de motor voor 95 is ontworpen.
Ja, en dat hok is schijnbaar voor 95 ontworpen... Of staat er ergens in de handleiding dat 98 recommended is? Zoals bij VAG 1.4tfsi het geval is..quote:
Heeft alles te maken met hoe hoog de compressie is in de motor, niet hoe oud of nieuw die is.quote:Op zaterdag 23 september 2017 00:30 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
En ervaring, hierboven staat een goed argument van Sounddragon. Ik denk alleen dat het met nieuwe auto's inderdaad niet opgaat.
Dank jequote:Op zaterdag 23 september 2017 00:31 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Kortom Pietverdriet heeft prima uitgelegd waarom een hoger octaangetal niet helpt als de motor voor 95 is ontworpen.
De klopsensor vervroegd niks die registreert enkel of er sprake is van detonatie. De ecu zal vervolgens het ontstekingstijdstip verlaten niet vervroegen.quote:Op zaterdag 23 september 2017 00:31 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Juist wel, want hij legt gewoon duidelijk uit waarom 98 geen betere prestaties kán leveren bij lagere Compressies. Hoe hoger de compressie, hoe groter de klopvastheid moet zijn om niet te vroeg te ontbranden. Bij motoren tot een compressie van 1:10,5 heb je qua performance niks aan 98, behalve sommige turbomotoren. Simpelweg omdat 95 dan niet te vroeg ontbrandt. Bij hogere compressies moet de pingelsensor het ontstekingstijdstip vervroegen, wat niet goed is voor de prestaties.
Kortom Pietverdriet heeft prima uitgelegd waarom een hoger octaangetal niet helpt als de motor voor 95 is ontworpen.
Doen synthetische brandstoffen vaker. Synthetische diesel stinkt geheel niet zoals diesel, en roet ook veel minder bij het verbranden. Wordt afaik van het gas gemaakt wat bij aardolie winning vrijkomt. In landen met een verouderde olieindustrie wordt het nog afgefakkeld. Iran bijvoorbeeld fakkelen veel gas af, als ze daar stroom mee zouden maken is dat een veelvoud dan wat hun kerncentrales leveren. Laat je ook gelijk zien wat de motivatie is achter hun kerncentralesquote:Op maandag 25 september 2017 19:05 schreef lezut het volgende:
Aral Ultimate 102 ruikt lekker (zowel voor als na de verbranding)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |