abonnement Unibet Coolblue
pi_173931334
https://www.nu.nl/wonen/4(...)e-investeerders.html

quote:
Zo’n 16 procent van de woningen met een waarde tot 100.000 euro werd in 2016 verkocht aan investeerders. Het is daardoor voor starters moeilijker om aan een woning in dat segment te komen.
Jaja. En zo stroomt kapitaal steeds sneller en steeds meer opwaarts. Niemand protesteert. Het wordt tijd dat de "starter" zich organiseert en de politiek dwingt om ervoor te zorgen dat een woning weer een dak boven het hoofd wordt in plaats van een flappentap van kapitaalkrachtigen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_173931376
Game on.

Laatste reactie:

quote:
Op vrijdag 22 september 2017 14:54 schreef Bart2002 het volgende:

Dat is nog maar de vraag. Door het prijsopdrijvend effect van het fenomeen. De starter kan het steeds meer niet meer betalen. Dat is volgens mij nou juist het probleem wat we hier bespreken. Die glijdende schaal dat steeds meer speculanten instappen. Maar ik wist wel dat jij er geen probleem in ziet. Dat is de aard van het beestje. :)

En over een jaar is het geen 16% maar 26%. Vooral als de rente laag blijft en er nergens anders rendement te halen is. En de politiek doet er geen fuck aan. Zij zien er geen probleem in dat ze de iets minder kapitaalkrachtige jongeren en overige starters slachtofferen.
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 september 2017 15:26 schreef VEM2012 het volgende:

Jouw voorspelling is natuurlijk wel erg vrijblijvend. Ik geloof er ook niet zo in. Sterker nog, beleggers zitten vooral elkaar in de weg in dit segment en velen willen wel kopen, maar vinden niet echt iets naar hun gading.
Het nieuwsbericht gaat over het segment tot een ton. Daarmee weten we nog niet wat het effect is daarboven. Het ligt voor de hand dat door deze machinatie er meer huurwoningen op de markt komen maar dan met veel hogere huren dan wij nu nog kunnen bevatten. Het is m.i. misbruik van schaarse primaire levensbehoeften. En de politiek legt deze speculanten geen strobreed in de weg. Dat is slecht nieuws voor de rest van ons, geen pandjesbaas zijnde. :)

De pandjesbaas die wij hebben leren kennen in het vorige deel vindt dit allemaal geen enkel probleem overigens. ;)

[ Bericht 19% gewijzigd door Bart2002 op 22-09-2017 16:00:05 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  vrijdag 22 september 2017 @ 15:59:47 #3
321876 Cherna
Fuck the System
pi_173931674
Dat iedereen op dezelfde plaats wil gaan wonen komt natuurlijk ook daar waar veel werk is, het openbaar vervoer goed geregeld is en er veel accommodaties zijn.
Bovendien is het niet gek als je geboren Amsterdammer bent daar graag wil blijven wonen. Zo gek is dat allemaal niet.

In Zuid Limburg zal je voorrang krijgen in bepaalde dorpen als je er geboren bent en binding hebt met het dorp. Bij nieuwbouw gaat de persoon die er geboren is of iemand die er werkt of in het verenigingsleven zit voor.

Ik weet niet hoe dat in andere provincies zit.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_173931717
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 15:59 schreef Cherna het volgende:
Dat iedereen op dezelfde plaats wil gaan wonen komt natuurlijk ook daar waar veel werk is, het openbaar vervoer goed geregeld is en er veel accommodaties zijn.
Bovendien is het niet gek als je geboren Amsterdammer bent daar graag wil blijven wonen.

In Zuid Limburg zal je voorrang krijgen in bepaalde dorpen als je er geboren bent en binding hebt met het dorp. Bij nieuwbouw gaat de persoon die er geboren is of iemand die er werkt of in het verenigingsleven zit voor.

Ik weet niet hoe dat in andere provincies zit.
Het mag allemaal, maar onze wijze overheid heeft besloten dat ze niet wil dat er hele delen van Nederland gaan verkrotten.

Daar valt ook wel iets voor te zeggen, nietwaar?

Nog steeds ben ik van mening dat ook in de steden gebouwd moet worden, maar bv in Amsterdam ineens 50 verdiepingen de lucht in, in het centrum past niet echt en het zal ook duur zijn.
pi_173933158
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 september 2017 16:02 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Het mag allemaal, maar onze wijze overheid heeft besloten dat ze niet wil dat er hele delen van Nederland gaan verkrotten.

Daar valt ook wel iets voor te zeggen, nietwaar?

Nog steeds ben ik van mening dat ook in de steden gebouwd moet worden, maar bv in Amsterdam ineens 50 verdiepingen de lucht in, in het centrum past niet echt en het zal ook duur zijn.
Ik heb een beetje moeite met deze berichtgeving. Kun je, vooral op de 1e alinea wat dieper ingaan? Jij bent blijkbaar op de hoogte van een (1) visie der politiek. Terwijl zeg maar de "leek" het idee heeft dat er geen enkele visie bestaat op dit gebied te Den Haag. Dus eventuele uitleg is zeer welkom.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_173933677
16% maar? En dat wordt gezien als zorgwekkend? :')
pindazakje
pi_173933781
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 18:07 schreef Hyaenidae het volgende:
16% maar? En dat wordt gezien als zorgwekkend? :')
Prutsjong. Doe eens je best. Probeer het eens zonder huilende gezichtjes. Je hebt er vast iets verstandigs over te zeggen. En dan vergeten we deze post gewoon.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_173933813
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 18:15 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Prutsjong. Doe eens je best. Probeer het eens zonder huilende gezichtjes. Je hebt er vast iets verstandigs over te zeggen. En dan vergeten we deze post gewoon.
16% is een lachertje, het zou pas zorgwekkend zijn als het 84% zou zijn.
pindazakje
pi_173933920
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 18:17 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

16% is een lachertje, het zou pas zorgwekkend zijn als het 84% zou zijn.
Je hebt geen idee waar je het over hebt hé? Maar toch even wat willen zeggen. Even je plasje er tegen doen. Begrijpelijk.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_173934348
In dit kader is dit wel een aardig topic:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1802773

Dat is dus het voorland hoe je behandeld gaat worden door de pandjesmelkers. In principe gaat alle onderhoud ten koste van het rendement. Zeer zware tijden voor noodgedwongen huurders in het verschiet. :D :{ Wanprestatie van jouw huisbaas is gewoon de norm. Wen er maar aan. De hoofdprijs betalen voor nothing in return.

[ Bericht 8% gewijzigd door Bart2002 op 22-09-2017 19:19:28 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_173938397
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 17:41 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik heb een beetje moeite met deze berichtgeving. Kun je, vooral op de 1e alinea wat dieper ingaan? Jij bent blijkbaar op de hoogte van een (1) visie der politiek. Terwijl zeg maar de "leek" het idee heeft dat er geen enkele visie bestaat op dit gebied te Den Haag. Dus eventuele uitleg is zeer welkom.
Nu al zijn er krimpgebieden. Dat leidt tot verlies van faciliteiten en dat leidt weer tot een verdere krimp. In het meest ongunstige geval krijg je dan overmatige leegstand, of zelfs een spookwijk of -dorp.

Daarom moet het dus helemaal niet aantrekkelijk worden dat iedereen hartje amsterdam kan gaan wonen (gechargeerd), maar moeten we het vooral doen met de bestaande woningvoorraad.
pi_173938598
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 september 2017 23:04 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Nu al zijn er krimpgebieden. Dat leidt tot verlies van faciliteiten en dat leidt weer tot een verdere krimp. In het meest ongunstige geval krijg je dan overmatige leegstand, of zelfs een spookwijk of -dorp.

Daarom moet het dus helemaal niet aantrekkelijk worden dat iedereen hartje amsterdam kan gaan wonen (gechargeerd), maar moeten we het vooral doen met de bestaande woningvoorraad.
Ja, zeer zeker. En ongetwijfeld erg waar. Maar je had het over "de visie" der overheid en politiek in deze. Hoe zit dat dan? Zoals gezegd kan "de leek" niets herkennen van enige visie en/of beleid.

Dat was mijn vraag. En je deed m.i. alsof je alles van dat beleid afwist.

Maar dat blijkt dus niet het geval. De "visie" van de overheid blijkt gewoon jouw eigen visie te zijn gedreven door eigenbelang zoals gewoonlijk. Mooi is dat niet.

Het zou kunnen dat ik je wat te hard aanpak. Maar we moeten wel concluderen dat je behoorlijk veel lulkoek en heel veel gebakken lucht inbrengt. Zoveel is zeker.

Zie #5. Wat zijn precies die besluiten waaruit blijkt wat je beweert? Daar wilde ik juist meer over weten. Beleid is belangrijk. En ik denk juist dat er van enig beleid helemaal geen sprake is. Dus over dat beleid volgaarne.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bart2002 op 22-09-2017 23:27:42 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_173940283
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 15:37 schreef Bart2002 het volgende:
https://www.nu.nl/wonen/4(...)e-investeerders.html

[..]

Jaja. En zo stroomt kapitaal steeds sneller en steeds meer opwaarts. Niemand protesteert. Het wordt tijd dat de "starter" zich organiseert en de politiek dwingt om ervoor te zorgen dat een woning weer een dak boven het hoofd wordt in plaats van een flappentap van kapitaalkrachtigen.
Als de vraag groter is dan het aanbod, dan stijgen de prijzen en dat geldt ook voor de 'fictieve' waarde van huizen. Maar als we een oorlog krijgen met Noord-Korea, dan spat de huizenmarkt opnieuw als een zeepbel uit elkaar. Investeerders hebben eerder op het juiste moment huizen ingekocht, dus zullen ze ook proberen ze op het juiste moment te verkopen. Starters kunnen dus liever even wachten met kopen, ook al hopen wij dat er geen oorlog komt. Want dat betekent dan dat er een nog grotere crisis zit aan te komen. En dan zitten investeerders met huizen die ze nauwelijks kunnen verkopen en dan zullen de prijzen van huizen automatisch dalen en dan krijgen starters de gelegenheid om goedkoop aan een huis te komen.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_173941345
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 23:15 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ja, zeer zeker. En ongetwijfeld erg waar. Maar je had het over "de visie" der overheid en politiek in deze. Hoe zit dat dan? Zoals gezegd kan "de leek" niets herkennen van enige visie en/of beleid.

Dat was mijn vraag. En je deed m.i. alsof je alles van dat beleid afwist.

Maar dat blijkt dus niet het geval. De "visie" van de overheid blijkt gewoon jouw eigen visie te zijn gedreven door eigenbelang zoals gewoonlijk. Mooi is dat niet.

Het zou kunnen dat ik je wat te hard aanpak. Maar we moeten wel concluderen dat je behoorlijk veel lulkoek en heel veel gebakken lucht inbrengt. Zoveel is zeker.

Zie #5. Wat zijn precies die besluiten waaruit blijkt wat je beweert? Daar wilde ik juist meer over weten. Beleid is belangrijk. En ik denk juist dat er van enig beleid helemaal geen sprake is. Dus over dat beleid volgaarne.
Het beleid in Nederland als het gaat om woningbouw is gedecentraliseerd, dus komt er nooit het antwoord wat jij lijkt te willen hebben,

Maar een paar onderdelen zijn dus het aanpakken van krimpgebieden en (zeker op provinciaal niveau) het werken met woningbouwcontingenten, zodat er niet teveel woningen komen. Zeker ook omdat verwacht wordt dat in de toekomst de benodigde woningvoorraad kan krimpen (dat moet ik overigens nog zien gebeuren).

Dat jij geen beleid kan ontdekken ligt overigens niet aan de overheid, aangezien die dat beleid gewoon gepubliceerd hebben.
pi_173942794
Bedankt voor het antwoord. Het kan best dat het mijn ignorantie is dat ik de symptomen van het beleid gemist heb. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_173943329
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 06:40 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Het beleid in Nederland als het gaat om woningbouw is gedecentraliseerd, dus komt er nooit het antwoord wat jij lijkt te willen hebben,

Maar een paar onderdelen zijn dus het aanpakken van krimpgebieden en (zeker op provinciaal niveau) het werken met woningbouwcontingenten, zodat er niet teveel woningen komen. Zeker ook omdat verwacht wordt dat in de toekomst de benodigde woningvoorraad kan krimpen (dat moet ik overigens nog zien gebeuren).

Dat jij geen beleid kan ontdekken ligt overigens niet aan de overheid, aangezien die dat beleid gewoon gepubliceerd hebben.
De essentie van het beleid is heel simpel: Zoveel geld van de hardwerkende Nederlander naar hardbezittende Nederlanders en buitenlanders verplaatsen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_173943843
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 11:14 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De essentie van het beleid is heel simpel: Zoveel geld van de hardwerkende Nederlander naar hardbezittende Nederlanders en buitenlanders verplaatsen.
Dat beleid is natuurlijk al gaande sinds de oprichting van de staat der Nederlanden. Je moet iets doen om een handelsnatie te worden. :D

Dat er een structureel probleem tussen vraag en aanbod op de woningmarkt is evident in NL. Er zijn de afgelopen decennia tich rapporten geschreven over het te kleine aanbod en dat er structureel flink wat woningen aan de voorraad toegevoegd zouden moeten worden. Maar daar lijkt onze overheid weinig mee te doen om dit in beleid om te zetten. Alhoewel ik het al heel wat vind dat men tegenwoordig wel opeens kantoorpanden in centra mag ombouwen naar appartementen. Waarbij dan door de particuliere investeerders wel opeens bizarre huurprijzen gevraagd worden tegen minimale investeringskosten. Dat zouden in mijn optiek goed functionerende wbv's ook voor elkaar moeten krijgen met dan wel sociaal acceptabele huurprijzen.
pi_173952452
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 11:14 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De essentie van het beleid is heel simpel: Zoveel geld van de hardwerkende Nederlander naar hardbezittende Nederlanders en buitenlanders verplaatsen.
In Den Haag hoor ik daar niemand over. Misschien is het iets Gronings?
pi_173952852
quote:
10s.gif Op zaterdag 23 september 2017 20:23 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

In Den Haag hoor ik daar niemand over. Misschien is het iets Gronings?
Dat valt niet te ontkennen VEM. De man heeft gewoon gelijk. En te Den Haag boeit dat ze niets. Weet je nog, over beleid? Ze doen niets voor "het volk". en ze treden de grondwet met voeten. De grondwet schrijft een zekere inspanning voor door de overheid. Maar niemand aldaar doet iets wat het beter maakt voor de gemeenschap en het collectief. Enkel steeds minder en steeds duurder. Waar mannen zoals jij dan weer hun voordeel mee doen. Mannen zoals jij vinden die schaarste de mooiste uitvinding op gesneden brood na dan.

En dat blijkt VEM. Men heeft jou door. Je preekt voor eigen parochie. Dat is de parochie bevolkt door mannen die belang hebben bij schaarste en daar lekker aan verdienen. Zij zijn gebaat bij stijgende prijzen. Terwijl die ontwikkeling voor "de rest van ons" erg slecht is. Wij betalen noodgedwongen steeds meer voor hetzelfde. En dat vinden wij niet plesant. Maar tevens hebben wij geen grip op deze machinaties. Dat geeft een gevoel van machteloosheid, dat je geen grip hebt op zij die aan touwtjes trekken om het volk te fucken enkel voor eigenbelang. Dat is geen goed gevoel VEM. :)

[ Bericht 10% gewijzigd door Bart2002 op 23-09-2017 21:36:06 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 23 september 2017 @ 23:31:30 #20
416931 yats
(non) Average Joe
pi_173956572
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 19:02 schreef Bart2002 het volgende:
In dit kader is dit wel een aardig topic:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1802773

Dat is dus het voorland hoe je behandeld gaat worden door de pandjesmelkers. In principe gaat alle onderhoud ten koste van het rendement. Zeer zware tijden voor noodgedwongen huurders in het verschiet. :D :{ Wanprestatie van jouw huisbaas is gewoon de norm. Wen er maar aan. De hoofdprijs betalen voor nothing in return.
Dat is nu veelal al het geval in de drie grote steden. Helaas ondervind ik daar momenteel zelf ook de gevolgen van met mijn huisbaas die het verrekt om het huis echt goed te onderhouden. En dat terwijl hij hier in de stad bijna 1500 huizen bezit. Maar ik kan helaas niet zomaar verhuizen dus moet je het maar accepteren..
Many persons have a wrong idea of what constitutes true happiness. It is not attained through self-gratification but through fidelity to a worthy purpose.
[ Bericht 0% gewijzigd door yats op 11-11-2011 11:22 ]
pi_173956672
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 20:42 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat valt niet te ontkennen VEM. De man heeft gewoon gelijk. En te Den Haag boeit dat ze niets. Weet je nog, over beleid? Ze doen niets voor "het volk". en ze treden de grondwet met voeten. De grondwet schrijft een zekere inspanning voor door de overheid. Maar niemand aldaar doet iets wat het beter maakt voor de gemeenschap en het collectief. Enkel steeds minder en steeds duurder. Waar mannen zoals jij dan weer hun voordeel mee doen. Mannen zoals jij vinden die schaarste de mooiste uitvinding op gesneden brood na dan.

En dat blijkt VEM. Men heeft jou door. Je preekt voor eigen parochie. Dat is de parochie bevolkt door mannen die belang hebben bij schaarste en daar lekker aan verdienen. Zij zijn gebaat bij stijgende prijzen. Terwijl die ontwikkeling voor "de rest van ons" erg slecht is. Wij betalen noodgedwongen steeds meer voor hetzelfde. En dat vinden wij niet plesant. Maar tevens hebben wij geen grip op deze machinaties. Dat geeft een gevoel van machteloosheid, dat je geen grip hebt op zij die aan touwtjes trekken om het volk te fucken enkel voor eigenbelang. Dat is geen goed gevoel VEM. :)
Echter verenigen doen wij -jongeren- ook niet echt.

De meesten vinden het niet erg om als een citroen uitgeperst te worden.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_173956872
Hier onlangs ook gezien in de straat. Appartement van 65m2 te koop voor 170.000 euro. Verkocht, paar weken later te huur voor 1200 euro per maand. Ik huur in dezelfde straat nu al 3 jaar een appartement van 80m2 voor iets minder dan 900 euro per maand.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_173957022
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 20:42 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat valt niet te ontkennen VEM. De man heeft gewoon gelijk. En te Den Haag boeit dat ze niets. Weet je nog, over beleid? Ze doen niets voor "het volk". en ze treden de grondwet met voeten. De grondwet schrijft een zekere inspanning voor door de overheid. Maar niemand aldaar doet iets wat het beter maakt voor de gemeenschap en het collectief. Enkel steeds minder en steeds duurder. Waar mannen zoals jij dan weer hun voordeel mee doen. Mannen zoals jij vinden die schaarste de mooiste uitvinding op gesneden brood na dan.

En dat blijkt VEM. Men heeft jou door. Je preekt voor eigen parochie. Dat is de parochie bevolkt door mannen die belang hebben bij schaarste en daar lekker aan verdienen. Zij zijn gebaat bij stijgende prijzen. Terwijl die ontwikkeling voor "de rest van ons" erg slecht is. Wij betalen noodgedwongen steeds meer voor hetzelfde. En dat vinden wij niet plesant. Maar tevens hebben wij geen grip op deze machinaties. Dat geeft een gevoel van machteloosheid, dat je geen grip hebt op zij die aan touwtjes trekken om het volk te fucken enkel voor eigenbelang. Dat is geen goed gevoel VEM. :)
Weltschmerz weet van toeten noch blazen. Maar ik zit lol te maken in Dubaï, dus het zal voor een andere keer zijn.

Groeten vanuit Cavalli Club!
  zondag 24 september 2017 @ 08:30:38 #24
165633 eriksd
The grand facade...
pi_173958463
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 18:07 schreef Hyaenidae het volgende:
16% maar? En dat wordt gezien als zorgwekkend? :')
Nouja, dat is best veel. Alleen vraag ik me af welke woningen tot EUR 100,000 worden bedoeld. Daar kan ik mijn parkeerplaats voor verkopen. Wat voor huizen krijg je daarvoor? Geen studentenwoningen in de Randstad.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zondag 24 september 2017 @ 09:44:16 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_173959187
Vaak zijn het huizen waaraan van alles moet gebeuren en die niet erg in trek zijn bij kopers. Dat zie je in sommige Eindhovense wijken die nu zo'n 50 jaar oud zijn. De eerste generatie bewoners is nu dood aan het gaan of verkast naar een tehuis. Die huizen hebben vaak een enorm gedateerd interieur en je bent dan al snel een rug of twintig verder voordat je dat op het niveau van 2017 hebt. Dat doet de huizenprijs kelderen maar aangezien je niet meer hypotheek kunt nemen dan de huizenprijs, is dat voor starters dan weer niet eenvoudig te regelen als ze het geld niet op hun rekening hebben. En dat hebben ze vaak niet. Dan kijken ze liever naar een duurder huis waar minder aan hoeft te gebeuren. Je moet er natuurlijk ook maar zijn in hebben.

Op die manier worden de huizen lekker goedkoop en aantrekkelijk voor investeerders die er dan studenten, jonge alleenstaanden of expats in zetten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')