abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_173928176


Crowdfunding is hot! In 2016 is in Nederland 170 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 128 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten.
Horecacrowdfunding (HCN), leningen voor horeca.
SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
NewFunding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Waardevoorjegeld, leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle, leningen voor MKB.
Moneybrothers, leningen voor MKB.
Lendico, kredieten MKB.
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB.
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven.
ZonnepanelenDelen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten.
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
GreenCrowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
DuurzaamInvesteren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Voordegroei, leningen voor MKB.
The Dutch Deal, leningen voor MKB.

Resultaten crowdfundingplatformen
Via onderstaande links zijn de rapportages van de crowdfundingplatforms te raadplegen.
Geldvoorelkaar
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal Op Maat
Lendahand
Investormatch
Horeca Crowdfunding
Crowdaboutnow
Knab Crowdfunding
Capital Circle
Oneplanetcrowd
The Dutch Deal
Voordegroei

E-mail alerts
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een service die nieuwe projecten bijhoudt en een alert stuurt per email.

Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" en/of "fnc" naar subscribe@crowdfundmailer.nl.
Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.

Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" en/of "fnc" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl.
Krijg je liever een melding via telegram, ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_173928618
Ik ben reeds begonnen aan mijn exit strategie.

Nu 82 projecten (69 lopend, 9 succesvol afgerond en 4 in meer of mindere problemen) met een redelijk goede score, zie ik crowdfunding niet worden waarvoor het bedoeld is.

Op een enkel project na gaan de banken er met het gros van de zekerheden vandoor, ik ben rustig aan het afbouwen. Met de geboden rentes ga ik liever de hypotheek aflossen, dat is een lager risico.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_173928830
quote:
99s.gif Op vrijdag 22 september 2017 13:06 schreef CaLeX het volgende:
Ik ben reeds begonnen aan mijn exit strategie.

Nu 82 projecten (69 lopend, 9 succesvol afgerond en 4 in meer of mindere problemen) met een redelijk goede score, zie ik crowdfunding niet worden waarvoor het bedoeld is.

Op een enkel project na gaan de banken er met het gros van de zekerheden vandoor, ik ben rustig aan het afbouwen. Met de geboden rentes ga ik liever de hypotheek aflossen, dat is een lager risico.
Ben ik ook mee bezig + zonnepanelen
pi_173928989
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 13:16 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ben ik ook mee bezig + zonnepanelen
Twee oudgedienden die afhaken, jammer!!
  vrijdag 22 september 2017 @ 13:30:23 #5
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_173929054
quote:
99s.gif Op vrijdag 22 september 2017 13:06 schreef CaLeX het volgende:
CF is een redmiddel geworden en geen alternatief financieringsvorm. Jammer.
pi_173929488
Een heel kleintje op FNC:
Omzetbelasting Klusbedrijf
Kredietbedrag ¤ 5.000
Termijn 1 jaar
Nominale rente 7.99 %
Risicoklasse B

Eigenlijk vind ik dit een veel te kleine toko, maar het kleine leenbedrag en de korte termijn spreken me wel weer aan. Toch nog even meepakken voor de vrijmibo begint??
pi_173930058
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 13:26 schreef BillieCF het volgende:

[..]

Twee oudgedienden die afhaken, jammer!!
Zal nog wel meelezen en als er een project is die aan mijn eisen voldoet dan doe ik zeker nog een rondje mee.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_173930112
De top 10 van wek 38:
  vrijdag 22 september 2017 @ 14:33:10 #9
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173930141
Ook ik leen al maanden veel minder uit dan dat ik ontvang.

In het huidige tempo heb ik eind 2018 nog maar 40% uitstaan van wat ik in 2015 uit had staan.
Tot nooit .......
pi_173931061
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 14:33 schreef Speekselklier het volgende:
Ook ik leen al maanden veel minder uit dan dat ik ontvang.

In het huidige tempo heb ik eind 2018 nog maar 40% uitstaan van wat ik in 2015 uit had staan.
Bij mij is het tempo er ook uit. In 2016 was mijn investering / aflossing verhouding 3,9. En dat is tot nu toe in 2017 1,7. Ik investeer dus nog wel meer dan dat ik aan aflossing binnenkrijg.
pi_173931550
aye, ik investeer alleen nog maar als de zekerheden goed zijn en het bedrijf met een goed plan komt. Helaas zijn die projecten er nog maar minimaal.
Alleen bij SiG kom ik nog de zekerheden tegen die aan mijn eisen voldoen.
pi_173931906
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 15:51 schreef dyna18 het volgende:
aye, ik investeer alleen nog maar als de zekerheden goed zijn en het bedrijf met een goed plan komt. Helaas zijn die projecten er nog maar minimaal.
Alleen bij SiG kom ik nog de zekerheden tegen die aan mijn eisen voldoen.
Bij mij blijft de verhouding investering / aflossing ongeveer 1. What comes in goes out, maar ben wel secuur op de projecten waarin ik investeer. SIG is in the focus now.
Nu circa 100 proj / 3 afgelost / 1 def default, ondanks dat het een harde default was, na pas 4 termijnen, is mijn rendement zo rond de 5% t/m heden.
pi_173932558
Bij mij is de gang er ook wel uit. Focus nu op SiG en pak af en toe een goede CCF mee. Ik heb nu denk ik ruim 200 projecten verspreid over een groot aantal platformen, waarvan het grootste deel uitstaat via Collin, SiG en GvE.

Bij Collin heb ik in 2016 veel projecten meegepakt waardoor ik daar nog lang niet bij het break-even point ben. Bij GvE kom ik volgend jaar in de buurt van het break-even point, en alles wat daarna nog terugkomt is puur winst. Bij SiG is het gewoon een kwestie van geduld. Bij KoM heb ik bijna de helft van mijn uitstaande vermogen terug, en duurt het nog wel heel even voor ik daar zwarte cijfers kan gaan schrijven. Overall ziet het er naar uit dat ik er een mooi rendement aan over ga houden.

Ik heb ook nog wat geld uitstaan in oost-Europa, alleen wil ik daar op termijn mee stoppen. Bondora is gewoon weg een mislukking; vrees dat ik daar wel een dubbelcijferig negatief rendement aan over ga houden, terwijl nu nog een positief rendement wordt voorgespiegeld van 8%. Daarnaast heb ik ook wat geld uitstaan via Twino en Mintos, en tot nu toe is het rendement daar zeer goed, al is het risico wat gepaard gaat met de buy-back garantie moeilijk in te schatten. Daarom probeer ik de gemiddelde looptijd van mijn leningen terug te brengen, zodat ik bij problemen misschien nog een gedeelte van mijn geld terug kan krijgen. Daarnaast boek ik ook af en toe wat geld terug, zodat op termijn er alleen nog geinvesteerd wordt met de renteopbrengsten.
pi_173936741
Ik herinvesteer min of meer wat ik aan rente en aflossing binnen krijg. Vooral bij Bondora, Mintos, Twino en FNC. CCF, KoM, Lendico, GvE, CAN heb ik dit jaar niet meer in geïnvesteerd. Ik had 2 projecten bij CAN die ik heb afgeschreven na faillissement. SiG is bij mij nieuw. LaH ook vrij recent. Het gaat bij mij gemiddeld genomen prima, ook bij Bondora, hoewel ik ook wel zie dat het voorgespiegelde rendement daar niet gehaald gaat worden, verwacht ik toch dat ik nog in de positieve dubbele cijfers kom. De buyback bij Mintos en Twino vormt ook bij mij een risico. Bij Twino heb ik ook Payment guarantee leningen. Dat is nog risicovoller.
pi_173941457
Is alles nu weer op orde bij SiG?
pi_173942175
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 08:01 schreef Camogli het volgende:
Is alles nu weer op orde bij SiG?
Bij mij klopt alles weer.
pi_173942763
Interessant om te zien hoe iedereen zijn portefeuille heeft opgebouwd. Ik geloof in delen, dus hier is de mijne.







Bovenstaande grafieken zijn gemaakt via www.crowdfundpanel.nl .
De gegevens zijn exclusief SiG, aangezien aflossingsvrije projecten niet goed in de statistieken komen.

Ik heb nu 51 projecten:
2 BAD, 11 CCF, 1 FC, 1 GvE, 2 IvM, 14 KoM, 1 MB, 19 SiG
Op dit moment 1 default (nog niet te zien in de grafiek) en 1 project in de problemen. Beide bij KoM. Ik geloof erg in spreiding, zowel over de sectoren als over de platformen.

Ik verwacht dat er de komende tijd niet zo heel veel interessante projecten meer langs komen bij de grote platformen, dus waarschijnlijk zal mijn investering steeds meer worden afgebouwd. Op dit moment komt er meer geld terug dan ik kan inleggen in nieuwe projecten.
Wat mij vooral opvalt als alles zo in een grafiek bij elkaar gezet is, is dat er per maand meer terugkomt dat je zou denken.

Verder voor de totalen levert een inleg van 28k uiteindelijk 5k winst op (mits geen defaults).
Ik vind dat nog enigszins tegenvallen, als je dat afzet tegen het risico wat je loopt. De kans dat je flinke sommen kwijt kan raken is naar mijn idee ook erg hoog. Dat zie je nog onvoldoende in de rente terug.
pi_173943001
Ik heb recent ook berekeningen gedaan, heb investeringen in ruim 100 projecten verdeeld over diverse platforms (GvE,KoM, LaH, CCF, FNC en IM). Op dit moment heb ik 4 defaults en dan nog probleemgeval NPFC LaH. De eerste 4 heb ik afgeschreven omdat ik weinig verwacht terug te zien, LaH heb ik nog niet afgeschreven. Als alle projecten verder netjes blijven betalen kom ik op 4,3% rendement. Dat is natuurlijk niet realistisch want er gaan nog meer problemen komen, hoewel ik vooral investeer in projecten met harde zekerheden het laatste jaar. Ik denk dus dat ik op ergens tussen de 2-3% rendement uit kan komen als het mee zit. Maar zou ook richting 1% kunnen gaan, waarbij ik niet meer rendement heb dan op de spaarrekening.
  zaterdag 23 september 2017 @ 11:14:57 #19
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173943333
ik zit voornamelijk op Kom en fnc. bij elkaar 60 projecten. Tot op heden slechts 2 defaults (1x kom, 1x agd). Ik heb (zeker bij Kom) denk ik veel geluk gehad.
Ik ga dat geluk niet nog een keer op de proef stellen.

Gezien de nare ervaringen hier en de blunders van kom doe ik daar al 1.5 jaar helemaal niets. Halverwege 2018 speel ik bij Kom quite als het zo doorloopt. Wat ik daarna ontvang is winst.
Tot nooit .......
pi_173946536
iemand ervaring met NL Investeert (www.nlinvesteert.nl)?
pi_173946681
Crowdfundpanel verlaagt het tarief voor een onbeperkt account van 50 ¤/jaar naar 1¤/maand. https://www.crowdfundmark(...)nel-1-euro-per-maand

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 10:28 schreef dyna18 het volgende:
Interessant om te zien hoe iedereen zijn portefeuille heeft opgebouwd. Ik geloof in delen, dus hier is de mijne.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Bovenstaande grafieken zijn gemaakt via www.crowdfundpanel.nl .
De gegevens zijn exclusief SiG, aangezien aflossingsvrije projecten niet goed in de statistieken komen.

Ik heb nu 51 projecten:
2 BAD, 11 CCF, 1 FC, 1 GvE, 2 IvM, 14 KoM, 1 MB, 19 SiG
Op dit moment 1 default (nog niet te zien in de grafiek) en 1 project in de problemen. Beide bij KoM. Ik geloof erg in spreiding, zowel over de sectoren als over de platformen.

Ik verwacht dat er de komende tijd niet zo heel veel interessante projecten meer langs komen bij de grote platformen, dus waarschijnlijk zal mijn investering steeds meer worden afgebouwd. Op dit moment komt er meer geld terug dan ik kan inleggen in nieuwe projecten.
Wat mij vooral opvalt als alles zo in een grafiek bij elkaar gezet is, is dat er per maand meer terugkomt dat je zou denken.

Verder voor de totalen levert een inleg van 28k uiteindelijk 5k winst op (mits geen defaults).
Ik vind dat nog enigszins tegenvallen, als je dat afzet tegen het risico wat je loopt. De kans dat je flinke sommen kwijt kan raken is naar mijn idee ook erg hoog. Dat zie je nog onvoldoende in de rente terug.
pi_173947443
Het volgende bericht zal volgende week wel verwijderd worden door KoM:
quote:
20-9-2017 21:42
Inmiddels is er contact geweest met de financieel adviseur.
De onderneemster heeft moedwillig opgelicht en meerdere gedupeerde achtergelaten.
Gelukkig zit KoM er bovenop! (niet dus, bij geen enkele default post)

Laat ons enkel nog de optie om het geld zelf bij mevrouw te halen
pi_173949468
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 14:21 schreef Frankvdl het volgende:
Crowdfundpanel verlaagt het tarief voor een onbeperkt account van 50 ¤/jaar naar 1¤/maand. https://www.crowdfundmark(...)nel-1-euro-per-maand

[..]

Ik vind 12 euro nog steeds te veel, en heb geen behoefte om een derde partij inzicht te geven in al mijn investeringen.
pi_173950651
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 10:28 schreef dyna18 het volgende:
Interessant om te zien hoe iedereen zijn portefeuille heeft opgebouwd. Ik geloof in delen, dus hier is de mijne.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Bovenstaande grafieken zijn gemaakt via www.crowdfundpanel.nl .
De gegevens zijn exclusief SiG, aangezien aflossingsvrije projecten niet goed in de statistieken komen.

Ik heb nu 51 projecten:
2 BAD, 11 CCF, 1 FC, 1 GvE, 2 IvM, 14 KoM, 1 MB, 19 SiG
Op dit moment 1 default (nog niet te zien in de grafiek) en 1 project in de problemen. Beide bij KoM. Ik geloof erg in spreiding, zowel over de sectoren als over de platformen.

Ik verwacht dat er de komende tijd niet zo heel veel interessante projecten meer langs komen bij de grote platformen, dus waarschijnlijk zal mijn investering steeds meer worden afgebouwd. Op dit moment komt er meer geld terug dan ik kan inleggen in nieuwe projecten.
Wat mij vooral opvalt als alles zo in een grafiek bij elkaar gezet is, is dat er per maand meer terugkomt dat je zou denken.

Verder voor de totalen levert een inleg van 28k uiteindelijk 5k winst op (mits geen defaults).
Ik vind dat nog enigszins tegenvallen, als je dat afzet tegen het risico wat je loopt. De kans dat je flinke sommen kwijt kan raken is naar mijn idee ook erg hoog. Dat zie je nog onvoldoende in de rente terug.
Heb dit ook geprobeerd. Valt me op dat t toch alles behalve gebruiksvriendelijk is. Fee is d'r bijvoorbeeld niet automatisch vanaf gehaald en de start datum klopt veelal niet. Tevens kon ik niet ontdekken hoe ik een verkeerd toegevoegd project kon verwijderen.

Deel jij deze mening ook?

Hou t nu bij in excel en mijn excel wijkt aardig af van dat paneel, denk dat ik nog even flink met de hand aan de bak moet..

[ Bericht 2% gewijzigd door Ron1986 op 23-09-2017 18:26:16 ]
pi_173952972
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 september 2017 18:10 schreef Ron1986 het volgende:

[..]

Heb dit ook geprobeerd. Valt me op dat t toch alles behalve gebruiksvriendelijk is. Fee is d'r bijvoorbeeld niet automatisch vanaf gehaald en de start datum klopt veelal niet. Tevens kon ik niet ontdekken hoe ik een verkeerd toegevoegd project kon verwijderen.

Deel jij deze mening ook?

Hou t nu bij in excel en mijn excel wijkt aardig af van dat paneel, denk dat ik nog even flink met de hand aan de bak moet..
Een project verwijder je door de tabel helemaal naar rechts te scrollen. Daar staat een delete knop.

Het overzicht is niet perfect (bijv. aflossingsvrije projecten kan het niet aan), maar het is vele malen beter dan mijn eigen overzichten. Plus dat ik mijzelf er geen tijd voor gun om alle projecten bij te houden, dus is het wel fijn dat iemand anders dat voor mij doet ;)
pi_173969988
Beleggingspand A'dam (GvE) is ook vol na een inleg van 75k
pi_173972602
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 17:18 schreef djh77 het volgende:
Beleggingspand A'dam (GvE) is ook vol na een inleg van 75k
dat verklaart waarom er niet een verhoging van het percentage kwam: die 75k zat vast al in de pijplijn. Soort SiG-achtige fundingzekerheid?
pi_173973001
quote:
1s.gif Op zondag 24 september 2017 19:27 schreef Camogli het volgende:

[..]

dat verklaart waarom er niet een verhoging van het percentage kwam: die 75k zat vast al in de pijplijn. Soort SiG-achtige fundingzekerheid?
Zonder die 75k was het project ook wel volgekomen, dus dat lijkt me niet een verklaring.
pi_173973202
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 19:44 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Zonder die 75k was het project ook wel volgekomen, dus dat lijkt me niet een verklaring.
Meer het gebrek aan goede projecten zorgt er voor dat ook deze projecten met (te) lage rente vol komen. Was het vandaag niet dan van de week wel.
pi_173973281
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 19:44 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Zonder die 75k was het project ook wel volgekomen, dus dat lijkt me niet een verklaring.
wat is het dan wel? Zomaar iemand die er 75k instopt? Geloof ik niet.
pi_173973863
quote:
1s.gif Op zondag 24 september 2017 19:54 schreef Camogli het volgende:

[..]

wat is het dan wel? Zomaar iemand die er 75k instopt? Geloof ik niet.
Het is in ieder geval wel een gloednieuwe investeerder. Hij heeft het hoogste investeerdersnummer van alle investeringen in dit project. Voor de rest is het gissen naar de beweegredenen.

[ Bericht 0% gewijzigd door FINONAF op 24-09-2017 21:32:07 ]
pi_173976071
Op 10 oktober hebben zowel SIG( in Amersfoort) als Bouwaandeel( in Amsterdam) een investeerdersbijeenkomst. Helaas kan ik die dag niet, gaat iemand van jullie daar naar toe?

Nav de vraag over de investeringen:
Mijn beweegredenen om te investeren zijn;
- rendement
- energietransitie versnellen
- beperkt sympathie voor de ondernemer.

Zelf heb ik totaal 235 projecten lopen bij; GVE, CCF, KOM, FNC, All4Funding, SIG, Bouwaandeel, Greencrowd, DuurzaamInvesteren, Zonnepanelendelen en CAN.
pi_173976223
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 september 2017 14:12 schreef InvestorW het volgende:
iemand ervaring met NL Investeert (www.nlinvesteert.nl)?
Geen ervaring mee, projecten zien er wel aardig uit. Het project dat open staat echter voor mij niet. Heb jij zelf ervaringen met dit platform of was het een open vraag?
pi_173976719
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 21:21 schreef ML45 het volgende:

[..]

Geen ervaring mee, projecten zien er wel aardig uit. Het project dat open staat echter voor mij niet. Heb jij zelf ervaringen met dit platform of was het een open vraag?
Nee was een open vraag. Heb dus geen ervaring met dit platfprm. Vind het er in eerste instantie niet verkeerd uitzien.
pi_173983589
De bovengrens voor crowdfundingprojecten is per 1 oktober verhoogd van 2,5 mln naar 5 mln.
http://crowdfunding.fans/(...)-robo-advisors-73789
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-49343.html
pi_173983705
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 21:16 schreef ML45 het volgende:
Op 10 oktober hebben zowel SIG( in Amersfoort) als Bouwaandeel( in Amsterdam) een investeerdersbijeenkomst. Helaas kan ik die dag niet, gaat iemand van jullie daar naar toe?

Nav de vraag over de investeringen:
Mijn beweegredenen om te investeren zijn;
- rendement
- energietransitie versnellen
- beperkt sympathie voor de ondernemer.

Zelf heb ik totaal 235 projecten lopen bij; GVE, CCF, KOM, FNC, All4Funding, SIG, Bouwaandeel, Greencrowd, DuurzaamInvesteren, Zonnepanelendelen en CAN.
SIG op 10 oktober in Amersfoort is voor mij wel interessant, maar ik vind het niet terug?
Ik zie wel een informatieavond op 11 oktober zonder locatie vermeld in de nieuwsberichten, dus dat zal wel op kantoor in Bilthoven zijn.

Mijn portfolio is wat overzichtelijker, ik heb 43 investeringen via CCF en 45 via LaH. Collin om rendement te maken, LaH is meer een aanvulling op het microkrediet en goede doelen die ik steun. Weinig spreiding van platformen dus, mede omdat ik in de meeste weinig vertrouwen heb. Tot Collin durfde ik crowdfunding in het geheel niet aan, echter de professionele aanpak van het team daarachter heeft mij overtuigd. Ik ben oktober 2015 begonnen en sinds november 2016 is het enkel nog herinvesteren. Sinds augustus dit jaar mijn eerste probleemgeval, hier al benoemd. Deze maand is er nog een bijgekomen met een voorstel om een 6mnd aflossingsvrije periode in te lassen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SIG lijkt ook mij een interessante aanvulling, echter heb ik nog mijn twijfels. Er is (gelukkig) nog geen track record van het uitwinnen van de zekerheden. Tevens is het verdienmodel een vraagteken, er kwam al eens een rekensommetje langs hoeveel projecten er nodig zijn om het rendabel te maken. Ik ben dus erg voorzichtig in het instappen in platformen, want spreiden van platformen is leuk maar mijn inziens is er maar beperkt ruimte in de markt. Vastgoed is echter geen onderdeel bij CCF en wel een mooie aanvulling voor mijn CF portefeuille met goede zekerheden.
pi_173983812
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 10:45 schreef Jaerock het volgende:

[...]

SIG lijkt ook mij een interessante aanvulling, echter heb ik nog mijn twijfels. Er is (gelukkig) nog geen track record van het uitwinnen van de zekerheden. Tevens is het verdienmodel een vraagteken, er kwam al eens een rekensommetje langs hoeveel projecten er nodig zijn om het rendabel te maken. [...]
Volgens mij ging het rekensommetje om wat de investeerders betalen (https://www.sameningeld.nl/investeren/tarieven/). Ook geldnemers betalen een deel:
https://www.sameningeld.nl/lenen/tarieven/
pi_173983913
quote:
0s.gif Op zondag 24 september 2017 21:16 schreef ML45 het volgende:
Op 10 oktober hebben zowel SIG( in Amersfoort) als Bouwaandeel( in Amsterdam) een investeerdersbijeenkomst. Helaas kan ik die dag niet, gaat iemand van jullie daar naar toe?

Nav de vraag over de investeringen:
Mijn beweegredenen om te investeren zijn;
- rendement
- energietransitie versnellen
- beperkt sympathie voor de ondernemer.

Zelf heb ik totaal 235 projecten lopen bij; GVE, CCF, KOM, FNC, All4Funding, SIG, Bouwaandeel, Greencrowd, DuurzaamInvesteren, Zonnepanelendelen en CAN.
Beide bijeenkomsten zijn op 11-10:
http://bouwaandeel.nl/nieuws/investor-meetup-amsterdam/
https://www.sameningeld.nl/news/informatie-avond-11-oktober-2017/

Verder:
05-10: Masterclass IVM voor investeerders: https://www.investormatch.nl/agenda/
26-10: Investeerdersmeeting IVM: https://www.investormatch.nl/agenda/
07-12: Pitchtraining IVM: https://www.investormatch.nl/agenda/

[ Bericht 8% gewijzigd door djh77 op 25-09-2017 11:09:39 ]
pi_173984284
Nieuwe (bowlingmachines) op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_173984983
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 11:32 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe (bowlingmachines) op CCF:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De enige echte zekerheid is de verpanding van de machines en de terugkoop garantie van de Belgische leverancier. met eigen vermogen van 2000k. Voor de rest is alles al van het label rabobank voorzien en is er niets te halen als het mis gaat. Eens even nadenken wat ik met de zekerheid van de Belgische leverancier aan moet.
pi_173985297
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 12:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

De enige echte zekerheid is de verpanding van de machines en de terugkoop garantie van de Belgische leverancier. met eigen vermogen van 2000k. Voor de rest is alles al van het label rabobank voorzien en is er niets te halen als het mis gaat. Eens even nadenken wat ik met de zekerheid van de Belgische leverancier aan moet.
na het vierde jaar biedt deze zekerheid geen of onvoldoende dekking meer voor de lening, als ik het goed lees.
pi_173985317
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 10:45 schreef Jaerock het volgende:

[..]

SIG op 10 oktober in Amersfoort is voor mij wel interessant, maar ik vind het niet terug?
Ik zie wel een informatieavond op 11 oktober zonder locatie vermeld in de nieuwsberichten, dus dat zal wel op kantoor in Bilthoven zijn.

Mijn portfolio is wat overzichtelijker, ik heb 43 investeringen via CCF en 45 via LaH. Collin om rendement te maken, LaH is meer een aanvulling op het microkrediet en goede doelen die ik steun. Weinig spreiding van platformen dus, mede omdat ik in de meeste weinig vertrouwen heb. Tot Collin durfde ik crowdfunding in het geheel niet aan, echter de professionele aanpak van het team daarachter heeft mij overtuigd. Ik ben oktober 2015 begonnen en sinds november 2016 is het enkel nog herinvesteren. Sinds augustus dit jaar mijn eerste probleemgeval, hier al benoemd. Deze maand is er nog een bijgekomen met een voorstel om een 6mnd aflossingsvrije periode in te lassen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SIG lijkt ook mij een interessante aanvulling, echter heb ik nog mijn twijfels. Er is (gelukkig) nog geen track record van het uitwinnen van de zekerheden. Tevens is het verdienmodel een vraagteken, er kwam al eens een rekensommetje langs hoeveel projecten er nodig zijn om het rendabel te maken. Ik ben dus erg voorzichtig in het instappen in platformen, want spreiden van platformen is leuk maar mijn inziens is er maar beperkt ruimte in de markt. Vastgoed is echter geen onderdeel bij CCF en wel een mooie aanvulling voor mijn CF portefeuille met goede zekerheden.
Dank voor het delen van deze potentiële default.Was hier nog niet bekend. Heb de pitch nog eens nagelezen en ben benieuwd hoe dit werkt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
Er is nu een 6 maanden opschorting van de aflossing, hoe zit het nu met de in 36 maanden lineair aflopende borgstelling? Lijkt me iets om eens na te vragen met het oog op dit en ook andere projecten waar dit kan gaan spelen. Zou me niets verbazen dat in de contracten m.b.t borgstelling en de aflossingsvrije periode geen rekening gehouden is. Zou jij dit als investeerder in dit project eens na kunnen vragen?
  maandag 25 september 2017 @ 12:29:06 #43
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173985385
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 12:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:
De enige echte zekerheid is de verpanding van de machines en de terugkoop garantie van de Belgische leverancier. met eigen vermogen van 2000k. Voor de rest is alles al van het label rabobank voorzien en is er niets te halen als het mis gaat. Eens even nadenken wat ik met de zekerheid van de Belgische leverancier aan moet.
Ik zie om me heen alleen maar bowlingcenters failliet gaan en/of vrijwillig sluiten.
Tot nooit .......
pi_173985417
"Deze co-financiering van bancaire financiering via de Rabobank en een deel via Collin Crowdfund, past helemaal bij de moderne uitstraling van het bowlingbedrijf."

Zijn er nou echt mensen die zulk soort teksten geloven?
pi_173985445
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 12:29 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik zie om me heen alleen maar bowlingcenters failliet gaan en/of vrijwillig sluiten.
Hangt heel erg van de locatie en de uitbater af. In mijn woonplaats moet je ruim van te voren reserveren om te kunnen bowlen want de banen zijn zelfs tot in de kleine uurtjes bezet, en dat alles voor een redelijk hoge uurprijs.
pi_173985484
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 12:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

De enige echte zekerheid is de verpanding van de machines en de terugkoop garantie van de Belgische leverancier. met eigen vermogen van 2000k. Voor de rest is alles al van het label rabobank voorzien en is er niets te halen als het mis gaat. Eens even nadenken wat ik met de zekerheid van de Belgische leverancier aan moet.
Als het belgische bedrijf liquide genoeg zou zijn, zouden ze beter zelf even een leaseconstructie-achtig iets op kunnen tuigen. Ik doe btw niet mee, 6,5% is in dit geval veel te laag en 72 maanden veel te lang.
pi_173985587
Wat mij betreft is het meest zorgwekkend dat ze pas vijf jaar in Almere zitten en nu 6 jaar financiering nodig hebben voor vervanging van de huidige machines. Ik vermoed dat ook deze nieuwe machines in vijf jaar afgeschreven zullen zijn, terwijl er dan nog een restschuld open staat.
pi_173985638
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 12:25 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Er is nu een 6 maanden opschorting van de aflossing, hoe zit het nu met de in 36 maanden lineair aflopende borgstelling? Lijkt me iets om eens na te vragen met het oog op dit en ook andere projecten waar dit kan gaan spelen. Zou me niets verbazen dat in de contracten m.b.t borgstelling en de aflossingsvrije periode geen rekening gehouden is. Zou jij dit als investeerder in dit project eens na kunnen vragen?
Done.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
1s.gif Op maandag 25 september 2017 12:35 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Als het belgische bedrijf liquide genoeg zou zijn, zouden ze beter zelf even een leaseconstructie-achtig iets op kunnen tuigen. Ik doe btw niet mee, 6,5% is in dit geval veel te laag en 72 maanden veel te lang.
Daar heb je een goed punt vwb die leaseconstructie, zo had ik er nog niet naar gekeken. Ik heb me wel ingeschreven omdat de terugkoop constructie wel extra zekerheid biedt en de rentabiliteit prima is. Ik denk dat de machines nodig aan vervanging toe zijn gezien de argumenten voor vervanging (besparing onderhoudskosten) en de omzet die ietsje terugvalt dit jaar.
pi_173985770
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 12:41 schreef Benger2 het volgende:
Wat mij betreft is het meest zorgwekkend dat ze pas vijf jaar in Almere zitten en nu 6 jaar financiering nodig hebben voor vervanging van de huidige machines. Ik vermoed dat ook deze nieuwe machines in vijf jaar afgeschreven zullen zijn, terwijl er dan nog een restschuld open staat.
Goed punt, ik las dit "Bowling Almere viert dit jaar haar 5-jarig bestaan onder leiding van Gert-Jan van Maanen" als zijnde dat de baan al langer bestond. Maar dit artikel doet mij jou vermoeden bevestigen: http://hetkontaktharderwijk.nl/deel-je-nieuws-artikel/bowlingbedrijven-gaan-vernieuwen-181196
  maandag 25 september 2017 @ 13:11:30 #50
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_173985987
Beide zijn nieuw gebouwd door Hercuton in opdracht van GJ van Maanen. Het is dus geen overname van een bestaande bowling. De machines zijn dus, vreemd genoeg, in 5 jaar afgeschreven want ik neem aan dat ze geen gebruikte banen hebben aangelegd in zo'n pand.
Tot nooit .......
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')