abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  dinsdag 17 oktober 2017 @ 20:16:39 #151
20849 FredvZ
Beroepschagrijn
pi_174478326
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 18:29 schreef derLudolf het volgende:

Als je als 767/747 piloot 'uitgerangeerd'wordt, moet je sowieso bijscholen. Is een A350 dan heel anders vliegen dan 777/787?
Zal al met al niet zo heel veel schelen, maar je moet als piloot wel weten waar elk knopje zit.
So we just called him Fred
pi_174478582
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 18:26 schreef FredvZ het volgende:

[..]

De keuze van een vliegtuig wordt door meer factoren bepaald. Onder andere ook de type rating van vliegers die een airline in dienst heeft. Als je nu al veel piloten hebt die op een 737 kunnen vliegen, dan kan het zomaar (ondanks de lagere capaciteit) voordeliger zijn overstappen naar een A320/A321 aangezien dan alle piloten of opnieuw getraind moeten worden of vervangen moeten worden.

En zolang de verschillen nog niet significant genoeg zijn, heeft Boeing nog een troef in handen, aangezien er zo'n 12.000 737's rondvliegen. De rek is echter nu wel uit, dus Boeing moet wel met wat nieuws komen.
De 737-MAX10 is een redelijke tegenhanger van A320/A321, maar dan is de rek op het platform van de 737 er ook wel echt uit. Vandaar dat Boeing nu bezig is met het ontwikkelen van de 797, een korte widebody om het gat tussen de 737 en 787 op te vullen.

Airbus heeft in het segment tussen de A321 en de A330 nog een gat zitten en dat zou eventueel opgevuld kunnen worden met een verlengde A321, de A322. Vermoedelijk zullen er diep in het bedrijf al wel mensen mee bezig zijn.

Komt de A322 er dan kan dat sneller zijn dan Boeing met de 797 komt en valt de markt voor dat toestel voor een deel weg. Afwachten dus.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_174478616
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 20:16 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Zal al met al niet zo heel veel schelen, maar je moet als piloot wel weten waar elk knopje zit.
De besturing is wel anders, omdat Airbus gekozen heeft voor de joystick en Boeing nog de stuurknuppel gebruikt.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_174486236
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
Die gaat de Humax inderdaad in.
quote:
7s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 17:31 schreef FredvZ het volgende:
Boeing heeft het trouwens wel eens beter gedaan:

757 gestopt, zonder opvolging (terwijl steeds meer airlines met narrowbodies de oceaan over willen)
797
quote:
747-8i was toch niet de concurrent voor de A380 als gehoopt (voor zover dat marktsegment nu nog bestaat)
Denk dat Boeing hier toch wel even beter mee staat dan Airbus. Hun investering is immers flink minder dan Airbus. En na deze investering is de A380 praktisch een product made for Emirates en daar hangt het hele project aan vast.
De 747-8i mag dan helaas voorbij zijn; de 747-8F zorgt nog wel voor een paar jaar aan productie en gezien de ontwikkelingen op cargo-gebied kunnen er nog altijd orders bijkomen (voor het einde van dit jaar wil Silk Way nog een order voor 2 ondertekenen)

Maar je hebt wel gelijk; die markt is er nauwelijks meer.
quote:
777X lijkt net niet ver genoeg te kunnen vliegen tov een A350-900R
Ik neem aan dat je de -ULR bedoelt? ;)
Boeing heeft aangeven dat de 777-8 non-stop Sydney - Londen of Sydney - New York zou kunnen vliegen (natuurlijk afhankelijk van een aantal zaken, maar Qantas wil dat met voldoende passagiers/cargo).
Pretty much zo ver je maar wil/kan vliegen.
quote:
Je gaat je toch af vragen waar ze met hun hoofd hebben gezeten bij Boeing sinds de overname van McDonnel Douglas. Eigenlijk alles (de klasse van de 787 buiten beschouwing gelaten) waar nu vraag naar is, hebben zet niet. En dat zijn precies de gaten die de 717, 757-200/-300 en zelfs de 767-200 hadden kunnen opvullen.
Met jaar na jaar honderden nieuwe orders en een backlog van vele duizenden toestellen weet Boeing wel wat ze doen.
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 18:07 schreef lyolyrc het volgende:
En toch heb ik de hele tijd het gevoel dat Boeing meer orders binnensleept dan Airbus. Betere marketing van Boeing misschien?
Dit jaar vooralsnog wel ja; maar de afgelopen jaren heeft Airbus elk jaar nog meer orders binnengesleept dan Boeing. Het schommelt een beetje per jaar; maar de afgelopen 20 jaar heeft Airbus gemiddeld vaker het jaar 'gewonnen'.

973626.jpg
Bron: https://www.airplane-pict(...)-klm-boeing-737-800/

Anywho; ik wilde een van deze dagen noemen dat men deze maand nog maar even 's avonds naar het panoramaterras op Schiphol moet gaan om het ietwat unieke spotten in het donker te ervaren.
(Combinatie van late openingstijden van zomerseizoen en vroeg donker zijn); maar Schiphol begint daar een stokje voor te steken:

Panoramaterras Schiphol eerder dicht wegens veiligheid
quote:
Het panoramaterras op Schiphol is voortaan al vanaf 1 oktober korter geopend. Voorheen was dit eind oktober, met de ingang van het winterseizoen voor de luchtvaart.

Oktober
Een woordvoerster van Schiphol bevestigt aan Up in the Sky dat het terras van 1 oktober tot de laatste zaterdag van oktober geopend is van 08:00 uur tot 19:00 uur. Ze zegt: “Reden hiervoor is dat het in deze periode ’s ochtends later licht en ’s avonds eerder donker is. Er is dan weinig zicht op het panoramaterras en in het kader van veiligheid voor bezoekers is besloten om in deze periode deze tijden aan te houden.”

Regulier
Vanaf de laatste zondag in oktober gaan de reguliere winteropeningstijden weer in, bevestigt de woordvoerster. Dat houdt in dat het terras van 09:00 uur tot 17:00 uur open is. De openingstijden in de zomer zijn van zeven uur ‘s ochtends tot negen uur ‘s avonds. Het zomerseizoen loopt vanaf de laatste zondag in maart. “De verwachting is dat we deze overgangsperiode jaarlijks aanhouden”, aldus de zegsvrouw van Schiphol.

Niet leuk
Luchtvaartliefhebbers vinden de vervroegde sluiting niet leuk. Zij maakten van het vroeger invallen van het donker gebruik om nachtfoto’s te maken van de luchthaven. Nu het terras vroeger dicht gaat, wordt het lastiger om deze shots te maken.
Spotten wordt wel steeds minder leuk zo. Panoramaterras is nog maar een fractie van over; spottersplaatsen zijn gesloten en beveiliging wordt steeds meer omhoog gekrikt; zo wordt Schiphol-Oost ook steeds meer afgesloten.

17 oktober 2007 kwam de allereerste A380 bij de eerste maatschappij aan; 9V-SKA van Singapore Airlines.
Nu - exact 10 jaar later - 17 oktober 2017:

68217_1508233147.jpg
pi_174489682
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 18:29 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Omscholen gaat op een gegeven toch ook geld opleveren...

Als je als 767/747 piloot 'uitgerangeerd'wordt, moet je sowieso bijscholen. Is een A350 dan heel anders vliegen dan 777/787?
De systemen en procedures zijn op elke vliegtuig anders, dus die moet je wel kennen (en de oude procedures afleren), en de bijbehorende mogelijke failures van de systemen zien en oefenen op een simulator.

Qua vliegen zelf valt het mee, het blijft gewoon een vliegtuig, al zitten er wel grote verschillen qua filosofie tussen Airbus en Boeing, zoals iemand eerder al aangaf.
pi_174489902
quote:
1s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 11:00 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

De systemen en procedures zijn op elke vliegtuig anders, dus die moet je wel kennen (en de oude procedures afleren), en de bijbehorende mogelijke failures van de systemen zien en oefenen op een simulator.

Qua vliegen zelf valt het mee, het blijft gewoon een vliegtuig, al zitten er wel grote verschillen qua filosofie tussen Airbus en Boeing, zoals iemand eerder al aangaf.
Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die in de joystick/yoke zitten, of wel?
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_174496219
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
Piloot geschorst na spectaculair afscheidsrondje

Luchtvaartmaatschappij Air Berlin is failliet en dat betekent dat de werknemers op zoek moeten naar een nieuwe baan. Ook de piloten. Een van de piloten besloot op een bijzondere manier afscheid te nemen op zijn laatste langeafstandsvlucht: met een extra laag rondje over het vliegveld van Düsseldorf.

Afscheidsrondje Air Berlin-piloot
De piloot vloog met ongeveer 200 passagiers van Miami naar Düsseldorf en meldde kort voor de landing aan de luchtverkeersleiding dat hij niet kon landen door een technisch mankement. Hij maakte een doorstart en vloog laag over de terminals - terwijl er eigenlijk niets aan de hand was met het toestel.

Na het afscheidsrondje landde het toestel alsnog. "Ik wilde een teken maken, een waardig en emotioneel afscheid", zei de gezagvoerder na afloop.
De luchtvaartautoriteiten doen onderzoek naar de kwestie. De piloot en de rest van de bemanning van de A330 zijn voorlopig geschorst.

Failliet
Air Berlin houdt later deze maand op te bestaan. In augustus vroeg de maatschappij faillissement aan, maar dankzij financiële steun van de Duitse overheid kan de luchtvaartmaatschappij nog even doorvliegen. Bij Air Berlin werken meer dan 8000 mensen. Er wordt overlegd over een sociaal plan voor de medewerkers.

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa neemt waarschijnlijk grote delen van de maatschappij over.

©NOS.nl
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_174496253
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juni 2017 12:50 schreef Iemand91 het volgende:
Eerste Airbus A350-900 voor Delta Airlines; vandaag:

35110883392_0f348672ac_c.jpg
1st Airbus A350 Delta Airlines N501DN by Jujug Spotting, on Flickr

Best nice. Zullen we vast ook wel een keer in Amsterdam zien.
(Training, substitute o.i.d.)
Bingo:

DELTA AIR LINES VANAF MAART MET AIRBUS A350 NAAR SCHIPHOL
quote:
ATLANTA - Delta Air Lines vliegt vanaf maart 2018 met de gloednieuwe Airbus A350 naar Schiphol. De Amerikaanse KLM-partner zet het toestel in op de bestaande lijndienst tussen Detroit en de Nederlandse luchthaven.

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij biedt komende zomer meer routes dan ooit vanaf Schiphol, met de introductie van Orlando en Los Angeles naast Atlanta, Boston, Detroit, Minneapolis, New York JFK, Salt Lake City, Seattle en Portland.

De KLM-partner heeft 25 exemplaren van de A350 besteld, die voorzien zijn van het nieuwe Business Class-product.

De A350-900 telt bij Delta 32 stoelen in Business, 48 in Premium en 226 in Economy Class. Dit jaar neemt de luchtvaartmaatschappij vijf toestellen in gebruik.

Onlangs werd al een onderhoudsdeal voor de toestellen gesloten met Air France-KLM.

Op dit moment vliegen alleen Singapore Airlines en China Airlines met de A350 op Schiphol.
pi_174509295
quote:
Afscheid van een wispelturige dame, de laatste Fokker vertrekt

Ze hebben alle drie hetzelfde gevoel erbij. De oud-gezagvoerder: "Een oer-Hollands product, jammer dat het niet meer bestaat, dat is een trieste aangelegenheid." De stewardess: "Dat het een Nederlands product is, dat maakt het bijzonder." De man van het onderhoud: "Fokker was voor de Tweede Wereldoorlog de grootste vliegtuigbouwer ter wereld, je realiseert je dat dat langzamerhand uit Nederland verdwijnt, dus dat is heel jammer."

Een vliegtuig is niet zoals een auto die je binnenkort inruilt. Een vliegtuig onderhoud je tot het allerlaatste moment, en precies volgens het boekje. Volgende week maakt de Fokker 70 zijn laatste vlucht voor KLM. Daarmee komt er een eind aan een tijdperk. 97 jaar lang vloog KLM met Fokker-vliegtuigen. Vandaag staat de PH-KZK nog even geparkeerd in een hangar op Schiphol. Er worden twee luchtfilters vervangen.

Een vliegtuig kan door de bank genomen lang mee, maar toch gaan de Fokkers eruit. "Het onderhoud wordt te duur omdat het een oud toestel is", zegt Hans Werner, die verantwoordelijk is voor het onderhoud. "De Fokker wordt sinds 1996 niet meer gemaakt, dus het wordt steeds lastiger om onderdelen te vinden en om ervaren en opgeleide onderhoudsmonteurs te vinden." De vervanger, de Braziliaanse Embraer, vliegt bovendien veel zuiniger.

Stewardess Nicole van Rooij vloog op de Fokker 70 vanaf de allereerste vlucht. Het plafond is laag, er zijn maar zeventien rijen met stoelen. "Het was een knus vliegtuig om in te werken, we waren ook met maar twee stewardessen."

Een toestel met bijzonderheden ook. Het heeft links van het gangpad twee stoelen, rechts drie. En ook de deur is bijzonder. Aan de binnenkant zit de toegangstrap. Als je hem naar buiten open kantelt, heb je een trap. De Fokker 70 had geen slurf of extra trap nodig.

"Ik noem het altijd een echt pilotenvliegtuig. Je voelt wat hij doet. In nieuwere toestellen gaat alles elektronisch." De handen van Waldo Berenschot gaan jeuken als hij weer plaatsneemt achter de stuurknuppel. Hij was tot aan zijn pensioen gezagvoerder op de Fokker 70 en daarvoor op andere Fokkers. "Ik heb ook de Boeing 737 gevlogen. Ik mag het niet zeggen, maar dat vond ik meer een boerenkar vergeleken met deze jongedame. Dit is een heel mooie wispelturige, maar prachtige dame."

Als alle schroefjes weer vastzitten, schuift de enorme deur van de hangar open. De PH-KZK gaat weer. Tot op de laatste dag worden de Fokkers maximaal ingezet, met zo'n zes vluchten per dag. En daarna? Tot grote opluchting van de KLM'ers die er jaren mee werkten worden de vliegtuigen niet tot schroot gezaagd. "Voor alle Fokkers is er een koper gevonden", zegt Hans Werner. "Ze gaan naar Azië, Zuid-Amerika en Afrika. Daar vliegen straks nog Fokkers. Afhankelijk van hoe ze gebruikt worden gaan ze nog zeker tien tot vijftien jaar mee."

(NOS)
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
pi_174509921
De Airbus A330neo maakt momenteel haar allereerste vlucht: https://www.flightradar24.com/AIB01TN/f41b6f5

DMfHkvyW0AAf2SL.jpg:large
DMfGufkXkAAIAT4.jpg:large
pi_174510191
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 11:11 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die in de joystick/yoke zitten, of wel?
Weldegelijk, zoals gezegd de flightcontrol filosofie is anders. Boeing hanteert een dirigerend/observerend flightcontrol systeem. Airbus hanteert een dirigerend/dicterend flightcontrol systeem. Dit is heel simpel gezegd, maar heeft veel invloed op de procedures die flightcrew moet navolgen. Het ene systeem (filosofie) is ook niet direct beter dan het andere. Jaar in jaar uit wordt Airbus steeds een beetje meer Boeing en andersom.

Bekijk bijvoorbeeld eens het verschil tussen flightcontrol input tijdens een manuele landing met een Airbus "joystick" en Boeing yoke. Wereld van verschil. In een Airbus lijkt het net alsof een piloot het toestel letterlijk de grond op neerknuppelt.
Everything starts with a Why.
  donderdag 19 oktober 2017 @ 11:41:02 #162
20849 FredvZ
Beroepschagrijn
pi_174510572
quote:
0s.gif Op woensdag 18 oktober 2017 00:37 schreef Iemand91 het volgende:

797
Daar beginnen ze nu pas mee, terwijl bijvoorbeeld American Airlines wel heeft laten doorschemeren dat ze eigenlijk nú een vervanger willen hebben voor 757's en ook RyanAir zou zo'n toestel nu wel willen hebben om de oceaan mee over te gaan vliegen.
En eerlijk gezegd vraag ik me af of airlines voor dat marktsegment wel zitten te wachten op korte widebodies. De 767-200 zit in dezelfde markt en die was (gezien de veel grotere populariteit van de 767-300) of zijn tijd ver vooruit of niet wat airlines wilde hebben.

quote:
Denk dat Boeing hier toch wel even beter mee staat dan Airbus. Hun investering is immers flink minder dan Airbus. En na deze investering is de A380 praktisch een product made for Emirates en daar hangt het hele project aan vast.
Goed punt.
quote:
Ik neem aan dat je de -ULR bedoelt? ;)
Boeing heeft aangeven dat de 777-8 non-stop Sydney - Londen of Sydney - New York zou kunnen vliegen (natuurlijk afhankelijk van een aantal zaken, maar Qantas wil dat met voldoende passagiers/cargo).
Pretty much zo ver je maar wil/kan vliegen.
de U en L zijn inderdaad weggevallen :)
Ik vind Boeing hierin niet sterk overkomen en doet me denken aan een computerverkoper eind jaren '90: "Ja, het kan wel met dit model, maar dan moet u even dit en dit tweaken en zorgen dat er nooit meer dan 2 processen tegelijk draaien."
quote:
Met jaar na jaar honderden nieuwe orders en een backlog van vele duizenden toestellen weet Boeing wel wat ze doen.
Binnen de veilige segmenten die ze al jaren bedienen. Maar of dat nu echt toekomst vast is....
Kleiner dan een 737 is niet mogelijk, terwijl die behoefte wel degelijk bestaat en ik heb het idee dat Amirikaanse airlines zoveel mogelijk gestimuleerd worden om tóch bij Boeing 737's af te nemen.

Ze doen me momenteel zo denken aan de "mens" uit "Who moved my cheese", 60 jaar geleden hebben ze met de 707 de "cheese" gevonden en vervolgens zijn ze dit in segment alleen maar bezig geweest dat truukje te herhalen. Ok, toegeven, ze hebben flink kunnen cashen met het 707/727/737 platform. Maar het lijkt er op dat ze (nu ze tegen de fysieke grenzen aanlopen van het platform) geen adequaat antwoord hebben.
So we just called him Fred
pi_174510653
mja, daar kan wel tegenin worden gebracht dat de Boeing 737 MAX net iets beter lijkt te presteren dan tegenhanger A320neo
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 19 oktober 2017 @ 11:47:49 #164
20849 FredvZ
Beroepschagrijn
pi_174512198
Ik snap het niet. Het is alsof de flightcrew heeft overschat waar ze mee weg kunnen komen. Of dat ze nooit hebben ingezien wat, ondanks een faillissement, de gevolgen kunnen zijn. Ik zou haast verwachten dat het miscommunicatie is. Maar dat verklaart de ATC melding niet. Ze zijn niet de eerste en zouden, ondanks dat een dergelijk afscheid gebruikelijk is, toch écht beter moeten weten.
Everything starts with a Why.
  donderdag 19 oktober 2017 @ 17:04:04 #166
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_174517480
Er is iets waanzinnigs aan de hand nu. Heel 1 CAB en 10 CAB gaat volgende week via EHEH, Chievres, via EHRD o.a terugkomen. Holy.
  donderdag 19 oktober 2017 @ 18:15:39 #167
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_174518923
quote:
Shesh, wat lijkt dat ding veel op een Dreamliner.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  donderdag 19 oktober 2017 @ 18:35:27 #168
195885 shiznuts
¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_174519378
Vind je de C Series zeker een Mini Dreamliner?
Imho is de A350 veel sexier :9~ (betere verhoudingen/curven).
En dat wil wat zeggen, want ik ben eigenlijk een fervente Airbus-hater. :+
Life's like a choc of boxolates
pi_174528229
Throwback Thursday; simultane landing van een BA en AF Concorde op de luchthaven van Orlando, Florida.
Gisteren exact 35 jaar geleden (18 oktober 1982). 35.000 toeschouwers bekeken het unieke tafereel.

Y7Y0CNT.jpg
DMbV5UjWAAMSV0Y.jpg

En Delta Airlines heeft afgelopen zondag hun 747-400 N662US naar Marana gevlogen.
Met de uitfasering van dit toestel vliegt KLM nu met de twee oudste 747-400's ter wereld; PH-BFB en -BFC. Geleverd aan KLM in juni en september 1989.
pi_174530279
Boeing ponders restart of 767-300ER passenger line
quote:
Boeing is nearing a decision to restart the 767-300ER passenger line, LNC has learned.
The company is in discussions for 50-60 aircraft, market intelligence indicates.
Boeing declined comment, saying it does not discuss conversations with customers.

But sources indicate that the prospect of restarting the 767-300ER passenger line could serve as interim lift until the prospective entry-into-service of the Boeing New Midrange Aircraft, now commonly called the 797, for the Middle of the Market sector.
LNC on Aug. 14 speculated that relaunching the 767-300ER could be a good tactical move on Boeing’s part.

On again, off again
Restarting the 767P has been an on again, off again prospect. When LNC hypothesized in August about the tactical move, it was “on again.” Subsequently, it was “off” when Boeing decided to increase production of the 787 from 12 to 14/mo.
Now, it’s “on again.”
No decision has been made. One could come by the end of the year.

NMA: not yet on
Launch of the 797 is not yet a sure thing. In fact, market intelligence is unclear. While engine makers and some key suppliers to Boeing continue to study their products and supplier support to Boeing, none of the lower tier suppliers LNC has checked with are in discussions with Boeing.
Although there was speculation in the French press that a program launch could come as early as the Dubai Air Show next month, this is largely discounted as “too soon.”
A launch at the Farnborough Air Show is more likely, but LNC also has been told it may not come until early 2019.
Kim Smith, VP and GM of Fabrication for Boeing, declined to answer a question posted by LNC at today’s British American Business Council about the possibility of compressing the launch-to-EIS time of the next new airplane program, the 797, compared with the recent seven year period seen by Boeing, Airbus and Bombardier.
With EIS of the 797 usually tagged to 2025, seven years launch-to-EIS is 2018. Six years is 2019.

Market Demand Unclear
Market demand remains unclear. Boeing publicly says it’s 2,000-4,000 over 20 years. Others peg it as closer to 2,000. The lower end makes a difficult business base.
De laatst gebouwde passagier-767 was P4-KEC voor Air Astana geleverd aan de maatschappij op 26 juni 2014.

2465092.jpg?v=v40
(hier nog zonder de later geïnstalleerde winglets voor pak 'm beet 2 miljoen dollar extra)

quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 14:53 schreef Iemand91 het volgende:
Daarover gesproken; grote kans dat Boeing haar allerlaatste pax 767 heeft gebouwd;
P4-KEC van Air Astana heeft op 30 mei haar B1 vlucht gemaakt.
Schijnt ook de voorlopig laatste Boeing met Pratt & Whitney motoren te zijn; maar hoe dat precies zit weet ik niet. Er worden overigens nog wel verscheidene varianten van de 767 gebouwd; o.a. vracht en tankers.
pi_174530360
Als Boeing twijfelt over de 797 dan zou Airbus met een A322 vrij risicoloos dat project om zeep kunnen helpen?
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_174539673
quote:
Met de uitfasering van dit toestel vliegt KLM nu met de twee oudste 747-400's ter wereld; PH-BFB en -BFC. Geleverd aan KLM in juni en september 1989.
De BFB blijft tot eind oktober 2018. De BFC tot 18 februari 2018. (bron: Scramble). Is dan de BFG de oudste? De BFF vertrekt immers rond aanstaande Kerst. Er zijn nog een paar oude Delta 744's maar voor hoe lang?

[ Bericht 3% gewijzigd door inkjet op 20-10-2017 15:17:59 ]
--
pi_174540572
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 00:49 schreef Peterselieman het volgende:
Als Boeing twijfelt over de 797 dan zou Airbus met een A322 vrij risicoloos dat project om zeep kunnen helpen?
Daar zit wel een kans in ja.
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2017 15:10 schreef inkjet het volgende:
De BFB blijft tot eind oktober 2018. De BFC tot 18 februari 2018. (bron: Scramble). Is dan de BFG de oudste? De BFF vertrekt immers rond aanstaande Kerst. Er zijn nog een paar oude Delta 744's maar voor hoe lang?
United stopt eind deze maand met de 747 op lange vluchten; 7 november van Honolulu naar San Francisco wordt hun allerlaatste 747-vlucht. Delta ergens einde van dit jaar.
Dus na oud en nieuw, wanneer Delta en United niet meer met de 747 vliegen zijn -BFB, -BFC, -BFG, -BFH inderdaad de oudste passagier-747's ter wereld. Op een aantal vrachttoestellen na.

Jos Nijhuis vertrekt voortijdig als ceo Schiphol
quote:
Jos Nijhuis, ceo van Schiphol Group, legt zijn functie als hoogste baas in het eerste kwartaal van 2018 neer. Dit heeft de Schiphol Group vrijdag bekendgemaakt. Nijhuis vertrekt eerder als ceo dan gepland.

Nijhuis (60) is sinds 2011 ceo van de luchthaven en zou tot 1 januari 2019 in functie blijven. “Hoewel het mijn intentie was om de volle twee jaar van mijn laatste contractverlenging, op verzoek van de RvC, volledig uit te dienen, vind ik dat het om meerdere redenen goed is om juist begin volgend jaar het stokje over te dragen”, zegt hij. Het contract van Nijhuis werd in juli 2016 nog verlengd tot 2019.

Nieuw regeerakkoord
Als één van de redenen voor zijn vertrek voert Nijhuis het nieuwe regeerakkoord aan. Daarin lijkt er ruimte te zijn voor groei. “Het is goed als de invulling hiervan vanaf het begin wordt opgepakt door een nieuwe ceo”, stelt hij. Ook zijn er in 2018 onderhandelingen voor nieuwe meerjarige tarieven. “Het is beter dat mijn opvolger deze onderhandelingen gaat leiden”, aldus Nijhuis.

Beschikbaar
Wanneer Nijhuis vertrekt, is nog niet duidelijk. Dit hangt ervan af hoe snel er een opvolger gevonden is. Als die eenmaal goed ingewerkt is, verlaat Nijhuis zijn post als ceo. Daarna blijft hij nog wel het hele jaar ‘beschikbaar’ voor Schiphol.

Opvolger
Over de opvolger van Nijhuis is nog niets bekend. Een extern bureau is volgens Schiphol inmiddels begonnen met de zoektocht. Een naam die veelvuldig rondzingt, is die van demissionair minister van infrastructuur en milieu Melanie Schultz van Haegen. Zij keert niet terug in kabinet Rutte-III.

Kritiek
De afgelopen weken is er veel gedoe rond geluidsberekeningen en mogelijke groei van Schiphol. De geluidsberekeningen voor Lelystad Airport moeten opnieuw worden uitgevoerd en ook de geluidsberekeningen die voor Schiphol uitgevoerd werden, liggen onder vuur.

Plafond
Op basis van die geluidsberekeningen is een plafond van 500.000 vluchten ingesteld, maar Schiphol stelt dat een nieuwe milieueffectrapportage ruimte biedt voor meer groei dan de 500.000 vliegbewegingen. Op dat standpunt komt veel kritiek van omliggende gemeenten.

Lelystad
Nijhuis toonde zich altijd een groot voorstander van een snelle opening van Lelystad Airport, zodat Schiphol kon groeien als mainport. De opening zal hij als ceo van Schiphol niet meer meemaken.
pi_174540938
De carousel moet draaien he. :')
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')