Zal al met al niet zo heel veel schelen, maar je moet als piloot wel weten waar elk knopje zit.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 18:29 schreef derLudolf het volgende:
Als je als 767/747 piloot 'uitgerangeerd'wordt, moet je sowieso bijscholen. Is een A350 dan heel anders vliegen dan 777/787?
De 737-MAX10 is een redelijke tegenhanger van A320/A321, maar dan is de rek op het platform van de 737 er ook wel echt uit. Vandaar dat Boeing nu bezig is met het ontwikkelen van de 797, een korte widebody om het gat tussen de 737 en 787 op te vullen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 18:26 schreef FredvZ het volgende:
[..]
De keuze van een vliegtuig wordt door meer factoren bepaald. Onder andere ook de type rating van vliegers die een airline in dienst heeft. Als je nu al veel piloten hebt die op een 737 kunnen vliegen, dan kan het zomaar (ondanks de lagere capaciteit) voordeliger zijn overstappen naar een A320/A321 aangezien dan alle piloten of opnieuw getraind moeten worden of vervangen moeten worden.
En zolang de verschillen nog niet significant genoeg zijn, heeft Boeing nog een troef in handen, aangezien er zo'n 12.000 737's rondvliegen. De rek is echter nu wel uit, dus Boeing moet wel met wat nieuws komen.
De besturing is wel anders, omdat Airbus gekozen heeft voor de joystick en Boeing nog de stuurknuppel gebruikt.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 20:16 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Zal al met al niet zo heel veel schelen, maar je moet als piloot wel weten waar elk knopje zit.
Die gaat de Humax inderdaad in.quote:
797quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 17:31 schreef FredvZ het volgende:
Boeing heeft het trouwens wel eens beter gedaan:
757 gestopt, zonder opvolging (terwijl steeds meer airlines met narrowbodies de oceaan over willen)
Denk dat Boeing hier toch wel even beter mee staat dan Airbus. Hun investering is immers flink minder dan Airbus. En na deze investering is de A380 praktisch een product made for Emirates en daar hangt het hele project aan vast.quote:747-8i was toch niet de concurrent voor de A380 als gehoopt (voor zover dat marktsegment nu nog bestaat)
Ik neem aan dat je de -ULR bedoelt?quote:777X lijkt net niet ver genoeg te kunnen vliegen tov een A350-900R
Met jaar na jaar honderden nieuwe orders en een backlog van vele duizenden toestellen weet Boeing wel wat ze doen.quote:Je gaat je toch af vragen waar ze met hun hoofd hebben gezeten bij Boeing sinds de overname van McDonnel Douglas. Eigenlijk alles (de klasse van de 787 buiten beschouwing gelaten) waar nu vraag naar is, hebben zet niet. En dat zijn precies de gaten die de 717, 757-200/-300 en zelfs de 767-200 hadden kunnen opvullen.
Dit jaar vooralsnog wel ja; maar de afgelopen jaren heeft Airbus elk jaar nog meer orders binnengesleept dan Boeing. Het schommelt een beetje per jaar; maar de afgelopen 20 jaar heeft Airbus gemiddeld vaker het jaar 'gewonnen'.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 18:07 schreef lyolyrc het volgende:
En toch heb ik de hele tijd het gevoel dat Boeing meer orders binnensleept dan Airbus. Betere marketing van Boeing misschien?
Spotten wordt wel steeds minder leuk zo. Panoramaterras is nog maar een fractie van over; spottersplaatsen zijn gesloten en beveiliging wordt steeds meer omhoog gekrikt; zo wordt Schiphol-Oost ook steeds meer afgesloten.quote:Het panoramaterras op Schiphol is voortaan al vanaf 1 oktober korter geopend. Voorheen was dit eind oktober, met de ingang van het winterseizoen voor de luchtvaart.
Oktober
Een woordvoerster van Schiphol bevestigt aan Up in the Sky dat het terras van 1 oktober tot de laatste zaterdag van oktober geopend is van 08:00 uur tot 19:00 uur. Ze zegt: “Reden hiervoor is dat het in deze periode ’s ochtends later licht en ’s avonds eerder donker is. Er is dan weinig zicht op het panoramaterras en in het kader van veiligheid voor bezoekers is besloten om in deze periode deze tijden aan te houden.”
Regulier
Vanaf de laatste zondag in oktober gaan de reguliere winteropeningstijden weer in, bevestigt de woordvoerster. Dat houdt in dat het terras van 09:00 uur tot 17:00 uur open is. De openingstijden in de zomer zijn van zeven uur ‘s ochtends tot negen uur ‘s avonds. Het zomerseizoen loopt vanaf de laatste zondag in maart. “De verwachting is dat we deze overgangsperiode jaarlijks aanhouden”, aldus de zegsvrouw van Schiphol.
Niet leuk
Luchtvaartliefhebbers vinden de vervroegde sluiting niet leuk. Zij maakten van het vroeger invallen van het donker gebruik om nachtfoto’s te maken van de luchthaven. Nu het terras vroeger dicht gaat, wordt het lastiger om deze shots te maken.
De systemen en procedures zijn op elke vliegtuig anders, dus die moet je wel kennen (en de oude procedures afleren), en de bijbehorende mogelijke failures van de systemen zien en oefenen op een simulator.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 18:29 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Omscholen gaat op een gegeven toch ook geld opleveren...
Als je als 767/747 piloot 'uitgerangeerd'wordt, moet je sowieso bijscholen. Is een A350 dan heel anders vliegen dan 777/787?
Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die in de joystick/yoke zitten, of wel?quote:Op woensdag 18 oktober 2017 11:00 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
De systemen en procedures zijn op elke vliegtuig anders, dus die moet je wel kennen (en de oude procedures afleren), en de bijbehorende mogelijke failures van de systemen zien en oefenen op een simulator.
Qua vliegen zelf valt het mee, het blijft gewoon een vliegtuig, al zitten er wel grote verschillen qua filosofie tussen Airbus en Boeing, zoals iemand eerder al aangaf.
quote:Piloot geschorst na spectaculair afscheidsrondje
Luchtvaartmaatschappij Air Berlin is failliet en dat betekent dat de werknemers op zoek moeten naar een nieuwe baan. Ook de piloten. Een van de piloten besloot op een bijzondere manier afscheid te nemen op zijn laatste langeafstandsvlucht: met een extra laag rondje over het vliegveld van Düsseldorf.
Afscheidsrondje Air Berlin-piloot
De piloot vloog met ongeveer 200 passagiers van Miami naar Düsseldorf en meldde kort voor de landing aan de luchtverkeersleiding dat hij niet kon landen door een technisch mankement. Hij maakte een doorstart en vloog laag over de terminals - terwijl er eigenlijk niets aan de hand was met het toestel.
Na het afscheidsrondje landde het toestel alsnog. "Ik wilde een teken maken, een waardig en emotioneel afscheid", zei de gezagvoerder na afloop.
De luchtvaartautoriteiten doen onderzoek naar de kwestie. De piloot en de rest van de bemanning van de A330 zijn voorlopig geschorst.
Failliet
Air Berlin houdt later deze maand op te bestaan. In augustus vroeg de maatschappij faillissement aan, maar dankzij financiële steun van de Duitse overheid kan de luchtvaartmaatschappij nog even doorvliegen. Bij Air Berlin werken meer dan 8000 mensen. Er wordt overlegd over een sociaal plan voor de medewerkers.
De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa neemt waarschijnlijk grote delen van de maatschappij over.
©NOS.nl
Bingo:quote:Op dinsdag 13 juni 2017 12:50 schreef Iemand91 het volgende:
Eerste Airbus A350-900 voor Delta Airlines; vandaag:
1st Airbus A350 Delta Airlines N501DN by Jujug Spotting, on Flickr
Best nice. Zullen we vast ook wel een keer in Amsterdam zien.
(Training, substitute o.i.d.)
quote:ATLANTA - Delta Air Lines vliegt vanaf maart 2018 met de gloednieuwe Airbus A350 naar Schiphol. De Amerikaanse KLM-partner zet het toestel in op de bestaande lijndienst tussen Detroit en de Nederlandse luchthaven.
De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij biedt komende zomer meer routes dan ooit vanaf Schiphol, met de introductie van Orlando en Los Angeles naast Atlanta, Boston, Detroit, Minneapolis, New York JFK, Salt Lake City, Seattle en Portland.
De KLM-partner heeft 25 exemplaren van de A350 besteld, die voorzien zijn van het nieuwe Business Class-product.
De A350-900 telt bij Delta 32 stoelen in Business, 48 in Premium en 226 in Economy Class. Dit jaar neemt de luchtvaartmaatschappij vijf toestellen in gebruik.
Onlangs werd al een onderhoudsdeal voor de toestellen gesloten met Air France-KLM.
Op dit moment vliegen alleen Singapore Airlines en China Airlines met de A350 op Schiphol.
quote:Afscheid van een wispelturige dame, de laatste Fokker vertrekt
Ze hebben alle drie hetzelfde gevoel erbij. De oud-gezagvoerder: "Een oer-Hollands product, jammer dat het niet meer bestaat, dat is een trieste aangelegenheid." De stewardess: "Dat het een Nederlands product is, dat maakt het bijzonder." De man van het onderhoud: "Fokker was voor de Tweede Wereldoorlog de grootste vliegtuigbouwer ter wereld, je realiseert je dat dat langzamerhand uit Nederland verdwijnt, dus dat is heel jammer."
Een vliegtuig is niet zoals een auto die je binnenkort inruilt. Een vliegtuig onderhoud je tot het allerlaatste moment, en precies volgens het boekje. Volgende week maakt de Fokker 70 zijn laatste vlucht voor KLM. Daarmee komt er een eind aan een tijdperk. 97 jaar lang vloog KLM met Fokker-vliegtuigen. Vandaag staat de PH-KZK nog even geparkeerd in een hangar op Schiphol. Er worden twee luchtfilters vervangen.
Een vliegtuig kan door de bank genomen lang mee, maar toch gaan de Fokkers eruit. "Het onderhoud wordt te duur omdat het een oud toestel is", zegt Hans Werner, die verantwoordelijk is voor het onderhoud. "De Fokker wordt sinds 1996 niet meer gemaakt, dus het wordt steeds lastiger om onderdelen te vinden en om ervaren en opgeleide onderhoudsmonteurs te vinden." De vervanger, de Braziliaanse Embraer, vliegt bovendien veel zuiniger.
Stewardess Nicole van Rooij vloog op de Fokker 70 vanaf de allereerste vlucht. Het plafond is laag, er zijn maar zeventien rijen met stoelen. "Het was een knus vliegtuig om in te werken, we waren ook met maar twee stewardessen."
Een toestel met bijzonderheden ook. Het heeft links van het gangpad twee stoelen, rechts drie. En ook de deur is bijzonder. Aan de binnenkant zit de toegangstrap. Als je hem naar buiten open kantelt, heb je een trap. De Fokker 70 had geen slurf of extra trap nodig.
"Ik noem het altijd een echt pilotenvliegtuig. Je voelt wat hij doet. In nieuwere toestellen gaat alles elektronisch." De handen van Waldo Berenschot gaan jeuken als hij weer plaatsneemt achter de stuurknuppel. Hij was tot aan zijn pensioen gezagvoerder op de Fokker 70 en daarvoor op andere Fokkers. "Ik heb ook de Boeing 737 gevlogen. Ik mag het niet zeggen, maar dat vond ik meer een boerenkar vergeleken met deze jongedame. Dit is een heel mooie wispelturige, maar prachtige dame."
Als alle schroefjes weer vastzitten, schuift de enorme deur van de hangar open. De PH-KZK gaat weer. Tot op de laatste dag worden de Fokkers maximaal ingezet, met zo'n zes vluchten per dag. En daarna? Tot grote opluchting van de KLM'ers die er jaren mee werkten worden de vliegtuigen niet tot schroot gezaagd. "Voor alle Fokkers is er een koper gevonden", zegt Hans Werner. "Ze gaan naar Azië, Zuid-Amerika en Afrika. Daar vliegen straks nog Fokkers. Afhankelijk van hoe ze gebruikt worden gaan ze nog zeker tien tot vijftien jaar mee."
(NOS)
Weldegelijk, zoals gezegd de flightcontrol filosofie is anders. Boeing hanteert een dirigerend/observerend flightcontrol systeem. Airbus hanteert een dirigerend/dicterend flightcontrol systeem. Dit is heel simpel gezegd, maar heeft veel invloed op de procedures die flightcrew moet navolgen. Het ene systeem (filosofie) is ook niet direct beter dan het andere. Jaar in jaar uit wordt Airbus steeds een beetje meer Boeing en andersom.quote:Op woensdag 18 oktober 2017 11:11 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die in de joystick/yoke zitten, of wel?
Daar beginnen ze nu pas mee, terwijl bijvoorbeeld American Airlines wel heeft laten doorschemeren dat ze eigenlijk nú een vervanger willen hebben voor 757's en ook RyanAir zou zo'n toestel nu wel willen hebben om de oceaan mee over te gaan vliegen.quote:
Goed punt.quote:Denk dat Boeing hier toch wel even beter mee staat dan Airbus. Hun investering is immers flink minder dan Airbus. En na deze investering is de A380 praktisch een product made for Emirates en daar hangt het hele project aan vast.
de U en L zijn inderdaad weggevallenquote:Ik neem aan dat je de -ULR bedoelt?
Boeing heeft aangeven dat de 777-8 non-stop Sydney - Londen of Sydney - New York zou kunnen vliegen (natuurlijk afhankelijk van een aantal zaken, maar Qantas wil dat met voldoende passagiers/cargo).
Pretty much zo ver je maar wil/kan vliegen.
Binnen de veilige segmenten die ze al jaren bedienen. Maar of dat nu echt toekomst vast is....quote:Met jaar na jaar honderden nieuwe orders en een backlog van vele duizenden toestellen weet Boeing wel wat ze doen.
Shesh, wat lijkt dat ding veel op een Dreamliner.quote:Op woensdag 18 oktober 2017 17:18 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Bingo:
DELTA AIR LINES VANAF MAART MET AIRBUS A350 NAAR SCHIPHOL
[..]
Da's toch supergaaf!quote:Op donderdag 19 oktober 2017 11:47 schreef FredvZ het volgende:
Ophef over ’afscheidsrondje’ laatste lijnvlucht Air Berlin: stuntende piloten geschorst
Die gezagvoerder had vast nog geen nieuwe betrekking gevonden voor de tijd na Air Berlin...
Leverde wel niet alledaagse beelden op:
De laatst gebouwde passagier-767 was P4-KEC voor Air Astana geleverd aan de maatschappij op 26 juni 2014.quote:Boeing is nearing a decision to restart the 767-300ER passenger line, LNC has learned.
The company is in discussions for 50-60 aircraft, market intelligence indicates.
Boeing declined comment, saying it does not discuss conversations with customers.
But sources indicate that the prospect of restarting the 767-300ER passenger line could serve as interim lift until the prospective entry-into-service of the Boeing New Midrange Aircraft, now commonly called the 797, for the Middle of the Market sector.
LNC on Aug. 14 speculated that relaunching the 767-300ER could be a good tactical move on Boeing’s part.
On again, off again
Restarting the 767P has been an on again, off again prospect. When LNC hypothesized in August about the tactical move, it was “on again.” Subsequently, it was “off” when Boeing decided to increase production of the 787 from 12 to 14/mo.
Now, it’s “on again.”
No decision has been made. One could come by the end of the year.
NMA: not yet on
Launch of the 797 is not yet a sure thing. In fact, market intelligence is unclear. While engine makers and some key suppliers to Boeing continue to study their products and supplier support to Boeing, none of the lower tier suppliers LNC has checked with are in discussions with Boeing.
Although there was speculation in the French press that a program launch could come as early as the Dubai Air Show next month, this is largely discounted as “too soon.”
A launch at the Farnborough Air Show is more likely, but LNC also has been told it may not come until early 2019.
Kim Smith, VP and GM of Fabrication for Boeing, declined to answer a question posted by LNC at today’s British American Business Council about the possibility of compressing the launch-to-EIS time of the next new airplane program, the 797, compared with the recent seven year period seen by Boeing, Airbus and Bombardier.
With EIS of the 797 usually tagged to 2025, seven years launch-to-EIS is 2018. Six years is 2019.
Market Demand Unclear
Market demand remains unclear. Boeing publicly says it’s 2,000-4,000 over 20 years. Others peg it as closer to 2,000. The lower end makes a difficult business base.
quote:Op woensdag 4 juni 2014 14:53 schreef Iemand91 het volgende:
Daarover gesproken; grote kans dat Boeing haar allerlaatste pax 767 heeft gebouwd;
P4-KEC van Air Astana heeft op 30 mei haar B1 vlucht gemaakt.
Schijnt ook de voorlopig laatste Boeing met Pratt & Whitney motoren te zijn; maar hoe dat precies zit weet ik niet. Er worden overigens nog wel verscheidene varianten van de 767 gebouwd; o.a. vracht en tankers.
De BFB blijft tot eind oktober 2018. De BFC tot 18 februari 2018. (bron: Scramble). Is dan de BFG de oudste? De BFF vertrekt immers rond aanstaande Kerst. Er zijn nog een paar oude Delta 744's maar voor hoe lang?quote:Met de uitfasering van dit toestel vliegt KLM nu met de twee oudste 747-400's ter wereld; PH-BFB en -BFC. Geleverd aan KLM in juni en september 1989.
Daar zit wel een kans in ja.quote:Op vrijdag 20 oktober 2017 00:49 schreef Peterselieman het volgende:
Als Boeing twijfelt over de 797 dan zou Airbus met een A322 vrij risicoloos dat project om zeep kunnen helpen?
United stopt eind deze maand met de 747 op lange vluchten; 7 november van Honolulu naar San Francisco wordt hun allerlaatste 747-vlucht. Delta ergens einde van dit jaar.quote:Op vrijdag 20 oktober 2017 15:10 schreef inkjet het volgende:
De BFB blijft tot eind oktober 2018. De BFC tot 18 februari 2018. (bron: Scramble). Is dan de BFG de oudste? De BFF vertrekt immers rond aanstaande Kerst. Er zijn nog een paar oude Delta 744's maar voor hoe lang?
quote:Jos Nijhuis, ceo van Schiphol Group, legt zijn functie als hoogste baas in het eerste kwartaal van 2018 neer. Dit heeft de Schiphol Group vrijdag bekendgemaakt. Nijhuis vertrekt eerder als ceo dan gepland.
Nijhuis (60) is sinds 2011 ceo van de luchthaven en zou tot 1 januari 2019 in functie blijven. “Hoewel het mijn intentie was om de volle twee jaar van mijn laatste contractverlenging, op verzoek van de RvC, volledig uit te dienen, vind ik dat het om meerdere redenen goed is om juist begin volgend jaar het stokje over te dragen”, zegt hij. Het contract van Nijhuis werd in juli 2016 nog verlengd tot 2019.
Nieuw regeerakkoord
Als één van de redenen voor zijn vertrek voert Nijhuis het nieuwe regeerakkoord aan. Daarin lijkt er ruimte te zijn voor groei. “Het is goed als de invulling hiervan vanaf het begin wordt opgepakt door een nieuwe ceo”, stelt hij. Ook zijn er in 2018 onderhandelingen voor nieuwe meerjarige tarieven. “Het is beter dat mijn opvolger deze onderhandelingen gaat leiden”, aldus Nijhuis.
Beschikbaar
Wanneer Nijhuis vertrekt, is nog niet duidelijk. Dit hangt ervan af hoe snel er een opvolger gevonden is. Als die eenmaal goed ingewerkt is, verlaat Nijhuis zijn post als ceo. Daarna blijft hij nog wel het hele jaar ‘beschikbaar’ voor Schiphol.
Opvolger
Over de opvolger van Nijhuis is nog niets bekend. Een extern bureau is volgens Schiphol inmiddels begonnen met de zoektocht. Een naam die veelvuldig rondzingt, is die van demissionair minister van infrastructuur en milieu Melanie Schultz van Haegen. Zij keert niet terug in kabinet Rutte-III.
Kritiek
De afgelopen weken is er veel gedoe rond geluidsberekeningen en mogelijke groei van Schiphol. De geluidsberekeningen voor Lelystad Airport moeten opnieuw worden uitgevoerd en ook de geluidsberekeningen die voor Schiphol uitgevoerd werden, liggen onder vuur.
Plafond
Op basis van die geluidsberekeningen is een plafond van 500.000 vluchten ingesteld, maar Schiphol stelt dat een nieuwe milieueffectrapportage ruimte biedt voor meer groei dan de 500.000 vliegbewegingen. Op dat standpunt komt veel kritiek van omliggende gemeenten.
Lelystad
Nijhuis toonde zich altijd een groot voorstander van een snelle opening van Lelystad Airport, zodat Schiphol kon groeien als mainport. De opening zal hij als ceo van Schiphol niet meer meemaken.
10 CAB als in 10th Combat Aviation Brigade?quote:Op donderdag 19 oktober 2017 17:04 schreef PluggieOD het volgende:
Er is iets waanzinnigs aan de hand nu. Heel 1 CAB en 10 CAB gaat volgende week via EHEH, Chievres, via EHRD o.a terugkomen. Holy.
Er stonden (staan?) daar altijd een paar van op Eelde. Mooi.quote:While newer versions are now replacing older L-39s in service, thousands remain in active service as trainers, and many are finding new homes with private warbird owners all over the world. It has been claimed that the L-39's desirability stems from the fact that it is "the only available second-generation jet trainer".
Benieuwd hoe dat gaat aflopen. Volgens wetgeving van IJsland mogen ze die kist vasthouden totdat er betaald wordt. Maar in een faillisement mag er niet zomaar betaald worden aan specifieke schuldeisers.quote:ISAVIA GROUNDS AIR BERLIN FLIGHT FOR OVERDUE SERVICE CHARGES
Airport operator, Isavia, grounded an Air Berlin Aircraft at Keflavik International Airport tonight due to unpaid airport charges. The action is based on provisions of the Aviation Act, to guarantee payment of the charges.
Air Berlin filed a petition of the opening of insolvency proceedings in August and the unpaid airport charges incurred prior the insolvency period. The action will inevitably affect the passengers who had booked a flight with Air Berlin, but this action is considered to be the final resource to ensure payment for services already provided. Isavia will have additional member of staff located at the airport to assist those who will be affected by this action if needed.
Je hebt het volgende shot gemistquote:
Was in Vilnius, daar staat ook nog een Transaero 737 (EI-DTW?) van het allang failliete bedrijf aan de grond (stond eerder al lange tijd in Wenen). Nu weet ik de achtergrond daar niet van, of die om dezelfde reden aan de grond gehouden werd ofzo. Maar schijnbaar raak je zo'n oude 73 aan de straatstenen niet kwijt, vraag me dan ook af of ze er dan in hun maag mee blijven zitten. Deze Airbus zal 't wel wat beter afgaan.quote:Op zaterdag 21 oktober 2017 13:44 schreef OEM het volgende:
In Keflavik wordt met sneeuwschuivers een A320 van Air Berlin vastgehouden (D-ABDX):
[ afbeelding ]
[..]
Benieuwd hoe dat gaat aflopen. Volgens wetgeving van IJsland mogen ze die kist vasthouden totdat er betaald wordt. Maar in een faillisement mag er niet zomaar betaald worden aan specifieke schuldeisers.
Nog een extra twist: Lufthansa neemt de toestellen over, maar volgens mij niet de landingsrechten. LH heeft dus straks het recht dat toestel op te halen.quote:Op zaterdag 21 oktober 2017 13:44 schreef OEM het volgende:
Benieuwd hoe dat gaat aflopen. Volgens wetgeving van IJsland mogen ze die kist vasthouden totdat er betaald wordt. Maar in een faillisement mag er niet zomaar betaald worden aan specifieke schuldeisers.
Vandaar dat IJsland het toestel aan de ketting heeft gelegd. LH mag het dan niet zomaar ophalen.quote:Op zaterdag 21 oktober 2017 16:17 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Nog een extra twist: Lufthansa neemt de toestellen over, maar volgens mij niet de landingsrechten. LH heeft dus straks het recht dat toestel op te halen.
Nog eentje voor je danquote:Op maandag 16 oktober 2017 22:55 schreef Blistering het volgende:
Even een random plaatje tussendoor. Gewoon omdat het vliegtuig + livery in mijn ogen een schitterende combo oplevert. De eerste 748F voor UPS (reg: N605UP):
[ afbeelding ]
Anchorage is wel een vrachthemel Vette foto.quote:Op zondag 22 oktober 2017 00:04 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Nog eentje voor je dan
De eerste landing voor de UPS 747-8F in Anchorage, Alaska waar de UPS 747-8F's nog heeel vaak zullen komen.
[ afbeelding ]
Wat hebben we eigenlijk onbegrijpelijk veel geld over de balk gesmeten om wat sentiment in de lucht te houden...quote:
En 5600+ banen plus ongetwijfeld nog een vracht gerelateerde arbeidsplaatsen.quote:Op maandag 23 oktober 2017 12:21 schreef FredvZ het volgende:
Wat hebben we eigenlijk onbegrijpelijk veel geld over de balk gesmeten om wat sentiment in de lucht te houden...
Het Franse gedeelte klopt ja, maar het Nederlandse gedeelte van jouw uitspraak toch echt niet bepaald.quote:En nu doen we nog steeds hetzelfde, want koste wat kost moet er blauw/witte toestellen met een kroontje op Schiphol staan en witte toestellen met blauwe letters en een rode back slash op Parijs CDG.
Zoveel mensen werken er nu nog steeds bij de restanten van Fokker, wat er imho veel meer hadden kunnen zijn als in de jaren '80 wél de fusie met Airbus was doorgezet. Maar nee, men stak er liever miljarden in om toch maar zelf vliegtuigen te kunnen bouwen.quote:Op maandag 23 oktober 2017 13:58 schreef Iemand91 het volgende:
En 5600+ banen plus ongetwijfeld nog een vracht gerelateerde arbeidsplaatsen.
In Nederland niet? Ik denk dat je het heel erg mis hebt.quote:Het Franse gedeelte klopt ja, maar het Nederlandse gedeelte van jouw uitspraak toch echt niet bepaald.
Ondertussen wel weer ja. Maar in 1996 stonden wel 5600+ mensen op straat.quote:Op maandag 23 oktober 2017 16:51 schreef FredvZ het volgende:
Zoveel mensen werken er nu nog steeds bij de restanten van Fokker, wat er imho veel meer hadden kunnen zijn als in de jaren '80 wél de fusie met Airbus was doorgezet.
En dat is inderdaad achteraf een beslissing geweest die ze beter niet hadden kunnen nemen.quote:Maar nee, men stak er liever miljarden in om toch maar zelf vliegtuigen te kunnen bouwen.
Slechts 5,9% in het KLM deel wat op zichzelf al een bijna verwaarloosbare hoeveelheid is.quote:In Nederland niet? Ik denk dat je het heel erg mis hebt.
De Nederlandse overheid heeft nog steeds aandelen in KLM
Niet geheel zonder reden; hoeft ook niet per se negatief te zijn.quote:en de hele constructie AF-KLM is verzonnen om maar AF en KLM te kunnen blijven heten.
Niet mogelijk; maximaal 49,9% van een Europese airline mag in foreign ownership zijn.quote:Als niemand zich druk zou maken over de toekomst van KLM, waren ze allang in Chineze, Arabische of Amerikaanse handen
In Europa zijn maar 3 echt grote Legacy airlines(groepen) over; AF/KLM, IAG-groep en Lufthansa.quote:of opgegaan in een grote Europese airline (maarja, in Frankrijk, Duitsland, UK en het overgrote deel van de andere EU lidstaten hebben hetzelfde sentiment met "hun" nationale airline).
Anno 2017 word meer samengewerkt tussen maatschappijen dan ooit.quote:Sabena was de eerste, maar als we zo door gaan dan zullen er nog meer nationale airlines omvallen in Europa, om dezelfde reden dat Fokker onderuit is gegaan: per se zelf alles willen blijven toen, terwijl er veel meer te halen valt als je samen werkt... (en was dat laatste niet het hele idee van de EU?)
Defensie helpt bij Amerikaanse troepenverplaatsingquote:Op donderdag 19 oktober 2017 17:04 schreef PluggieOD het volgende:
Er is iets waanzinnigs aan de hand nu. Heel 1 CAB en 10 CAB gaat volgende week via EHEH, Chievres, via EHRD o.a terugkomen. Holy.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |