Weten we al wat erin zat? Lithium batterijen?quote:Op maandag 9 oktober 2017 20:27 schreef Iemand91 het volgende:
Brand in een container dat in een American Airlines Boeing 777-300ER werd geladen op de luchthaven van Hong Kong:
quote:The life of the most glamorous plane ever built - told by the people whose lives she touched. We uncover rare footage telling the forgotten row between the French and British governments over the name of Concorde which threatened to derail the whole project. On the eve of the opening of Bristol's multi-million pound aerospace museum, a cast of engineers, flight technicians and frequent fliers tell the supersonic story aided by Lord Heseltine and Dame Joan Collins - and we meet the passenger who shared an intimate moment with The Rolling Stones.
Narrated by Sophie Okonedo.
Volgend jaar de hadj met de A380's van HiFly?quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 20:05 schreef Iemand91 het volgende:
Garuda Indonesia heeft zich in de lange rij van ex-747 operators aangesloten.
Het Hajj-seizoen is afgelopen en dus vloog de maatschappij afgelopen vrijdag haar laatste 747-400 vlucht van Medina naar Makassar gevolgd door een ferry flight terug naar Jakarta.
Gisteren was er een afscheidsceremonie.
De maatschappij heeft 3 747-400's in service gehad; naast een aantal die ze geleased hebben.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De 747's van Garuda (ook de -200) zijn lang een vast gezicht geweest op Schiphol:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Interessant weetje; Garuda had als een van de weinig maatschappijen net als KLM de forward galleyin de lengte zitten:
[ afbeelding ]
Zoals ik hierboven al aangaf heeft Garuda ook vaak 747's geleased, veelal voor de Hajj.
(Twee 747s van Wamos Air zijn paar dagen geleden ook teruggekeerd naar Madrid na lease aan Garuda)
In het verleden hebben ze ook geleased van KLM wat ietwat rommelige liveries opleverde :
[ afbeelding ]
Kunnen ze misschien beter bij de buren kijken. Maar zou op zich best kunnen.quote:Op dinsdag 10 oktober 2017 22:03 schreef FredvZ het volgende:
Volgend jaar de hadj met de A380's van HiFly?
Motor wordt eraf gehaald en naar Cardiff gevlogen waar het onderzocht kan worden.quote:
Jij loopt nooit een stuk dat grasveldje in?quote:Op woensdag 11 oktober 2017 21:18 schreef Blistering het volgende:
Geweldige shot. Kan bijna het plekje zien (links) waar ik zelf altijd spot.
quote:Grote delen van de failliete Duitse luchtvaartmaatschappij airberlin worden door branchegenoot Lufthansa overgekocht. Zo laat Lufthansa topman Carsten Spohr weten aan de Rheinische Post. Vanmiddag worden de handtekeningen gezet.
Verkoop
Lufthansa zal 81 vliegtuigen overkopen van airberlin en ook 3000 werknemers. De totale kosten zullen 1,5 miljard euro bedragen. De vliegtuigen zullen hoogstwaarschijnlijk gebruikt worden om de dochter luchtvaartmaatschappij Eurowings uit te breiden. Het failliete airberlin heeft goede hoop dat 80 procent van de werknemers snel een andere baan zal vinden bij andere luchtvaartmaatschappijen.
Lufthansa
Lufthansa topman Sphor geeft aan de passagiers die de dupe geworden zijn van het faillissement van airberlin tegen een eerlijke vergoeding alsnog naar hun bestemmingen te brengen “in hoeverre de capaciteit zich daarvoor leent”. Vanaf 28 oktober vliegt airberlin niet meer met eigen vluchtnummers. Reizigers die voor 15 augustus hun ticket hebben gekocht krijgen geen geld terug. Passagiers die na die datum een ticket hebben geboekt krijgen wel een vergoeding.
Wie kan uitleggen waarom de vlieghoogte voor deze regio op ongeveer 2700 (9000 voet) meter uitkomt terwijl verkeer van Schiphol hier op 15000-20000 voet overkomt.quote:Lelystad Airport heeft één start- en landingsbaan die in de aanloop naar 2019 wordt verlengd en verbreed. Deze baan wordt straks in twee richtingen gebruikt, afhankelijk van de windrichting. Er komen geen start- en landingsbanen bij. De start- en landingsbaan mag van 6.00 uur tot 23.00 uur worden gebruikt, met een uitloop tot uiterlijk 24.00 uur bij vertragingen. In de eerste vijf jaar breidt het aantal vluchten zich geleidelijk uit tot gemiddeld 15 starts en 15 landingen per dag. Dat zijn ongeveer 2 tot 3 naderingen vanuit het noordoosten (vanaf Steenwijkerland) en 12 tot 13 vanuit het zuidoosten (vanaf Lemelerveld). Dat telt op tot bij elkaar 10.000 vliegbewegingen per jaar in vijf jaar.
De aansluitroute voor vliegverkeer vanuit en naar het zuidwesten lopen over Wageningens grondgebied. De routes voor naderend verkeer en vertrekkend verkeer liggen over elkaar. In de eerste vijf jaar worden deze routes tot ongeveer 6 tot 8 keer per dag voor vertrekkend verkeer en 6 tot 8 keer per dag voor naderend verkeer gebruikt. Het gaat dus om 12 tot 16 vliegbewegingen per dag boven Wagenings grondgebied. Dat aantal kan na deze vijf jaar toenemen. De vlieghoogte bedraagt minimaal 2.700 meter
Owh ja, keek verkeerd. Inderdaad altijd een stuk dat grasveld inlopen.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 11:43 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Jij loopt nooit een stuk dat grasveldje in?
Lufthansa koopt groot gedeelte airberlin
[..]
Heb even op flightradar wat vluchten zitten bekijken en bijna alles wat vanuit het zuidwesten op schiphol aankomt zit rond 63 kilometer (Schouwen Duivenland) zo tussen de 2800 en 3200 meter.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 21:04 schreef Estate2 het volgende:
Er is op het moment veel te doen over de toekomstige vliegbewegingen van Vliegveld Lelystad.
Quote van website gemeente Wageningen:
[..]
Wie kan uitleggen waarom de vlieghoogte voor deze regio op ongeveer 2700 (9000 voet) meter uitkomt terwijl verkeer van Schiphol hier op 15000-20000 voet overkomt.
Voor de 'ervaring' is dat leuker, voor fotografie kun je beter niet zo dichtbij de centerline gaan staan is mijn ervaring.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 21:19 schreef Blistering het volgende:
Owh ja, keek verkeerd. Inderdaad altijd een stuk dat grasveld inlopen.
Wat grappig, zo'n rabbit light "midden op" de weg.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 21:35 schreef Iemand91 het volgende:
Heb ook wel eens naast deze jongen gestaan; ook leuk qua fotografie, maar verder niet echt aan te raden.
In principe komt elk vliegtuig vanuit het zuidwesten/zuiden aan over hoek van holland waar ze op of onder de 10.000 voet moet zitten, met een minimum van 7.000.quote:Op donderdag 12 oktober 2017 21:34 schreef Karstman het volgende:
[..]
Heb even op flightradar wat vluchten zitten bekijken en bijna alles wat vanuit het zuidwesten op schiphol aankomt zit rond 63 kilometer (Schouwen Duivenland) zo tussen de 2800 en 3200 meter.
Bood ook de nodige houvast op die windige middag.quote:Op vrijdag 13 oktober 2017 00:00 schreef LintuxCx het volgende:
Wat grappig, zo'n rabbit light "midden op" de weg.
Dat staat er imho nietquote:Op donderdag 12 oktober 2017 21:04 schreef Estate2 het volgende:
Er is op het moment veel te doen over de toekomstige vliegbewegingen van Vliegveld Lelystad.
Quote van website gemeente Wageningen:
[..]
Wie kan uitleggen waarom de vlieghoogte voor deze regio op ongeveer 2700 (9000 voet) meter uitkomt terwijl verkeer van Schiphol hier op 15000-20000 voet overkomt.
quote:Since her induction into our fleet, the Boeing 747 aka the "Queen of the Skies" has been one of our most recognizable aircrafts with a unique upper deck, giving her an instantly recognizable hump silhouette. Over the years, she's built up a considerable fanbase, winning the hearts of customers and employees alike. Before she flies into the sunset next month, join us as we pay homage to the Queen of the Skies after 47 years of service with United. #UA747Farewell
Ik geloof dat bij de A330-300 het fuel jettison systeem geen optie was; omdat deze in tegenstelling tot de A330-200 geen center fuel tank heeft.quote:
Klopt.quote:Daarnaast staat de A330 er toch om bekend dat deze met een vrij hoog gewicht kan landen?
En die 42Mg aan brandstof is dus minder waard dan die controles e.d. Wel een interessante afweging.quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 15:21 schreef Iemand91 het volgende:
Heel ruw gezegd verbruikt de A330-300 zo'n 6000 kilo brandstof per uur. Als dat ding dus ruim 7 uur heeft rondgecirkeld heeft die dus zo'n 42.000+ kilo brandstof verbruikt.
Dat is dus ook pretty much het verschil tussen max. takeoff weight en max. landing weight.
Schijnbaar was de situatie dus niet zo ernstig dat ze direct moesten landen en wilden ze daarom dus ook niet overweight landen wat natuurlijk zou resulteren in controles/inspecties aan het toestel.
42 ton Jet A1 kost momenteel zo'n ¤18.000 (als ik het goed heb)quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 15:49 schreef LintuxCx het volgende:
En die 42Mg aan brandstof is dus minder waard dan die controles e.d. Wel een interessante afweging.
(Kan me voorstellen dat controle vooral veel kost omdat het toestel dan een "paar uur" te lang aan de grond blijft... met alle vertraging en annuleringen dan?)
Is doorvliegen naar een luchthaven met alle benodigde voorzieningen op de route dan geen optie?quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 16:37 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
42 ton Jet A1 kost momenteel zo'n ¤18.000 (als ik het goed heb)
Kan natuurlijk het geval zijn geweest dat de situatie in het begin ernstiger leek en dat men toen misschien nog dacht om (bijna) direct terug te keren naar Istanbul en dus een overweight landing te maken.
Na deze beslissing en voorbereiding blijkt de situatie niet zo ernstig te zijn maar men kan nu niet meer de lange vlucht naar Montreal maken en moet dus nu ook wel terug.
Maar omdat de situatie niet zo ernstig meer is het misschien niet meer nodig om die overweight landing te maken en dus maar uren lang rondjes maken totdat je onder je MLW komt.
Toestel is overigens wel opwacht door medisch personeel in Istanbul:
Dan sta je met passagiers, crew en toestel op een luchthaven 'ver' van huis.quote:Op zaterdag 14 oktober 2017 16:45 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Is doorvliegen naar een luchthaven met alle benodigde voorzieningen op de route dan geen optie?
Meeste gaat naar LH, die het inderdaad onder gaat brengen bij Eurowings.quote:
twitter:Airbus twitterde op maandag 16-10-2017 om 16:21:20 Save the date! 📅The #A330neo maiden flight is scheduled for Oct 19th pending several factors incl. weather. Stay tu… https://t.co/cT2URGgHlw reageer retweet
Dat die Amerikanen daar niet op zijn gekomen...quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 16:19 schreef Peterselieman het volgende:
Airbus neemt een meerderheidsaandeel in de CSeries van het geplaagde Bombardier. Hiermee breidt Airbus de range van narrowbodies uit, maar het heeft wel tot gevolg dat de A319 uitgefaseerd zal gaan worden.
https://www.upinthesky.nl(...)rogramma-einde-a319/
En toch heb ik de hele tijd het gevoel dat Boeing meer orders binnensleept dan Airbus. Betere marketing van Boeing misschien?quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 17:31 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Dat die Amerikanen daar niet op zijn gekomen...
Boeing heeft het trouwens wel eens beter gedaan:
717 gestopt, zonder opvolging (terwijl zowel Embraer en Bombardier aantonen dat er wel degelijk markt voor is.
757 gestopt, zonder opvolging (terwijl steeds meer airlines met narrowbodies de oceaan over willen)
747-8i was toch niet de concurrent voor de A380 als gehoopt (voor zover dat marktsegment nu nog bestaat)
777X lijkt net niet ver genoeg te kunnen vliegen tov een A350-900R
737MAX mist net wat lengte en capaciteit om te concurreren met de complete A320 lijn.
Je gaat je toch af vragen waar ze met hun hoofd hebben gezeten bij Boeing sinds de overname van McDonnel Douglas. Eigenlijk alles (de klasse van de 787 buiten beschouwing gelaten) waar nu vraag naar is, hebben zet niet. En dat zijn precies de gaten die de 717, 757-200/-300 en zelfs de 767-200 hadden kunnen opvullen.
De keuze van een vliegtuig wordt door meer factoren bepaald. Onder andere ook de type rating van vliegers die een airline in dienst heeft. Als je nu al veel piloten hebt die op een 737 kunnen vliegen, dan kan het zomaar (ondanks de lagere capaciteit) voordeliger zijn overstappen naar een A320/A321 aangezien dan alle piloten of opnieuw getraind moeten worden of vervangen moeten worden.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 18:07 schreef lyolyrc het volgende:
En toch heb ik de hele tijd het gevoel dat Boeing meer orders binnensleept dan Airbus. Betere marketing van Boeing misschien?
Zonder kosten uitgaven dat overnemen, erg slim. Win/Win situatie.quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 16:19 schreef Peterselieman het volgende:
Airbus neemt een meerderheidsaandeel in de CSeries van het geplaagde Bombardier. Hiermee breidt Airbus de range van narrowbodies uit, maar het heeft wel tot gevolg dat de A319 uitgefaseerd zal gaan worden.
https://www.upinthesky.nl(...)rogramma-einde-a319/
Omscholen gaat op een gegeven toch ook geld opleveren...quote:Op dinsdag 17 oktober 2017 18:26 schreef FredvZ het volgende:
[..]
De keuze van een vliegtuig wordt door meer factoren bepaald. Onder andere ook de type rating van vliegers die een airline in dienst heeft. Als je nu al veel piloten hebt die op een 737 kunnen vliegen, dan kan het zomaar (ondanks de lagere capaciteit) voordeliger zijn overstappen naar een A320/A321 aangezien dan alle piloten of opnieuw getraind moeten worden of vervangen moeten worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |