TurboDieseI | donderdag 21 september 2017 @ 20:10 |
Moet je een motor van een motor warm rijden? Ik heb het over deze krengen. | |
mstx | donderdag 21 september 2017 @ 20:12 |
Koud in de toeren jagen versnelt slijtage, dus ja. Supersports zijn daar nog extra gevoelig voor omdat ze extreem veel toeren maken en niet gebouwd zijn op duurzaamheid. | |
TurboDieseI | donderdag 21 september 2017 @ 20:16 |
Waarom doet elke motorrijder dit niet? Collega's niet, mijn klote buurman niet, hangjongeren niet | |
mstx | donderdag 21 september 2017 @ 20:17 |
Omdat ze er 3000km per jaar op rijden en na 4 jaar weer verkopen en er zelf dus geen hoge onderhoudskosten aan overhouden. | |
jurgenov | zaterdag 23 september 2017 @ 09:03 |
Ja uiteraard! Met koude motor raggen is niet bepaald bevorderend voor de levensduur denk ik. Ik zorg bij m'n viercilinder dat ik de eerste kilometers snel opschakel, rustig optrek en maximaal 4k tpm maak (wat al bij 80 km/h in de 6e versnelling is). Als 'ie warm is kan de pret beginnen. | |
Pajanus | maandag 25 september 2017 @ 12:57 |
als je een keertje snel de straat uit rijd is het niet zo erg, maar als je tot de top doortrekt kan t wel heel schadelijk zijn. | |
Sounddragon | maandag 25 september 2017 @ 13:21 |
geloel, is gewoon altijd schadelijk. Koude olie is koude olie. | |
Geerd | maandag 25 september 2017 @ 13:49 |
Gewoon ff 15km rustig aan klaar. In de winter misschien iets langer maarja dan doe je toch al iets rustiger. | |
Legwieh | maandag 25 september 2017 @ 17:16 |
Ik weet niet of dat standaard is, maar heel veel motoren lopen standaard toch ook hoger stationair als je ze koud start om te zorgen dat de motor opwarmt? | |
Geerd | maandag 25 september 2017 @ 17:20 |
Nee dat is de automatische choke volgens mij, bij een handmatige choke loopt die dan tussen ja?? 2.5/3K toeren en na 10/15 sec ofzo zet je hem weer uit. Stationair warm draaien is nooit goed net als zomaar even de motor starten. Gewoon starten en rustig wegrijden heb je altijd de beste smering. | |
Sounddragon | maandag 25 september 2017 @ 21:54 |
Om te zorgen dat hij niet afslaat Vroegah, hadden auto's dat ook.. later kreeg je automagische choke, daarna injectie, toen (en nog steeds) fikst(e) de computer dat effe voor je zonder dat je het merkt(e). | |
PluggieOD | maandag 25 september 2017 @ 22:09 |
ja. klaar. | |
Revolution-NL | maandag 25 september 2017 @ 23:40 |
Hoe kom je hierbij? | |
PluggieOD | dinsdag 26 september 2017 @ 00:07 |
Toerental = slijtage Toerental + koud = meer slijtage Ben ik nu Einstein? | |
Pajanus | woensdag 27 september 2017 @ 11:16 |
kan best, maar waarom rijden al die motoren nog? als je koud de straat uit rijd is t niet echt goed, maar t is niet zo dat je blok de soep in loopt. (behalve als je een 2 takt hebt) | |
mstx | woensdag 27 september 2017 @ 11:55 |
Vaak zie je dat supersports en tourmotoren van het zelfde merk de basis van het zelfde blok delen. De tour-versie wordt afgesteld voor lange afstanden en uit de supersport-versie worden de maximale hoeveelheid pk's geperst wat er uiteindelijk voor zorgt dat de supersport meer onderhoud nodig heeft en eerder "op" is, minder duurzaam dus. | |
mstx | woensdag 27 september 2017 @ 11:57 |
Het blok zal niet ontploffen maar het olieverbruik kan wel sneller toenemen bijv. | |
Sounddragon | woensdag 27 september 2017 @ 18:23 |
Wat mstx zegt: olieverbruik. Als de olie je cilinderwanden niet goed smeert krijgen de zuigerveren op hun falie, gaat heel lang goed, maar levert verhoogde slijtage aan de veren op met als gevolg compressieverlies (slechter starten, minder power, hoger verbruik, hoger olieverbruik, minder rendement) op.. Ding kan prima rijden, en heel oud worden, als je er maar olie in blijft gooien. een versleten motor herken je dus aan bovengenoemde punten.. en dan heb ik het nog niet eens over slijge aan lagers, die op hun beurt een beetje gaan werken en daardoor dus weer oliekerringen gaan opvreten.. allemaal bij elkaar: meer wrijving, en nóg meer slijtage, lawaaierig blok, you name it.. de gevolgen zijn één heel grote lange lijst van achteruitgang. Het is idd niet zo dat hij spontaan vast zal slaan, maar je verneukt de boel wel degelijk. | |
#ANONIEM | woensdag 27 september 2017 @ 18:28 |
Met 15km is je olie warm maar je blok nog niet. | |
Sounddragon | woensdag 27 september 2017 @ 18:32 |
Nou hoop ik toch dat je andersom bedoelt | |
Geerd | woensdag 27 september 2017 @ 18:36 |
Hoelang rijd jij hem warm dan ? | |
Revolution-NL | donderdag 28 september 2017 @ 23:12 |
Wordt afgesteld op lange afstanden? Nee hoor. Wordt over het algemeen afgesteld op meer koppel in het middengebied (omdat dit wenselijker is bij een tourmotor) met als resultaat dat er minder top vermogen uit komt. De gebruikte materialen zijn van dezelfde kwaliteit, onderhoudsintervallen zijn hetzelfde het enige verschil is vaak de fueling en de nokassen / cilinderkop. | |
PluggieOD | donderdag 28 september 2017 @ 23:16 |
Nee joh, nooit warm rijden. Vol derop! Lekker snel stuk! | |
scoober | donderdag 5 oktober 2017 @ 21:24 |
Warm? loeiheet zeg maar gerust. Stop je vinger eens in je carterpan na 15 km gedraaid te hebben. na 15 km nog niet heet zegt ie. Verschilt overigens ook per auto hea? 10 liter olie word minder snel heet dan 3 liter. | |
Hyperdude | donderdag 5 oktober 2017 @ 21:25 |
Na 15 km., met dit weer, begint mijn olietemperatuurmeternaald net wakker te worden. | |
Pajanus | donderdag 5 oktober 2017 @ 22:20 |
allemaal waar, maar van die 1.4 autoblokkies die na 5 km de snelweg opgaan.. zijn die wel warm? nop. Het is véel beter om goed warm te rijden, dat weet ik ook. | |
Garfield1985 | vrijdag 6 oktober 2017 @ 01:13 |
Helaas hoef ik zelf ook maar 5km af te leggen voordat ik op de snelweg zit. Gelukkig is het eerste stuk tot na de tunnel 100km/u en jaag ik hem niet boven de 3000tpm. Voordat ik de tunnel voorbij ben heb ik ook nog een kilometertje of 5 á 6 afgelegd. Daarna probeer ik de eerste paar kilometer nog even rond de 110 te blijven en daarna geleidelijk aan op te hogen naar 130/140 (140=4000tpm). Met echt hoger gaan dan 140 wacht ik dan over het algemeen ietsje langer. | |
Geerd | vrijdag 6 oktober 2017 @ 01:27 |
Je trapt hem dan toch ook niet tot het rood door op de invoegstrook Man als je gewoon rustig doorschakelt naar de 120 is er toch niks aan de hand man. | |
Glijdt_licht | vrijdag 6 oktober 2017 @ 10:30 |
Ik zit binnen 2km op de snelweg. Warm rijden is dus niet echt mogelijk, en de oprit is brug op, en vrij kort vanwege de brug. Dus ja, ik moet wel iets langer doorgaan in de versnellingen om goed in te voegen. Het is zo'n oprit waar koelblikjes net 80 halen Tot nu toe na ~210k nog vrijwel geen olieverbruik | |
Pajanus | vrijdag 6 oktober 2017 @ 21:11 |
als je vol gas geeft belast je de motor alsnog hard, iets wat je met die blokken doet. | |
Geerd | vrijdag 6 oktober 2017 @ 21:20 |
Je hoeft toch niet volgas te geven ? | |
Sounddragon | vrijdag 6 oktober 2017 @ 21:32 |
zo'n 1.4tje is sneller warm als mijn 3 liter v6 met 9 liter olie erin. Vanochtend eens opgelet; ik rijd 5 km naar de snelweg. Een kilometer durp, 4 km provinciale weg, en dan ben ik op de oprit net aan op de 60 graden (koelvloeistof). Dan laat ik hem op een kwart gas rustig naar de 130 doortrekken en dan is hij binnen een km of 3, 4 op temperatuur (wederom kvs). Olie kan ik (nog) niet aflezen dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen. | |
Geerd | vrijdag 6 oktober 2017 @ 21:40 |
Tegenwoordig is het toch ook al dat blokken juist kvs niet laten rondpompen om zo de motor sneller op bedrijfstemp te krijgen, | |
Sounddragon | vrijdag 6 oktober 2017 @ 21:48 |
geen idee, lijkt me niet echt wenselijk, kvs verdeelt de warmte ook.. | |
Pajanus | vrijdag 6 oktober 2017 @ 22:26 |
anders kom je bijna niet mee? | |
PluggieOD | vrijdag 6 oktober 2017 @ 22:45 |
toeren = slijtage Mag toch hopen van niet want in 3 seconden is je motor 100 graden. | |
PluggieOD | vrijdag 6 oktober 2017 @ 22:49 |
Ik bedoelde deze quote. Zou ik maar niet doen.... | |
Sometimes | vrijdag 6 oktober 2017 @ 22:55 |
Hier in de straat ook zo’n technisch wonder. Eerst 10 minuten met extra hoog toerental warm laten draaien. Vervolgens in de eerste versnelling het woonwijkje uit en dan op de max 50 km/h weg meteen lekker ver doorjanken. | |
Geerd | vrijdag 6 oktober 2017 @ 23:10 |
Meende het ooit eens gelezen te hebben, bv in de herfst temps rond de 10/5 dat de sensors de kvs afsloten, omdat door de wind genoeg koeling, en daardoor de olie sneller warm werd = betere smering en koelt ook meteen. | |
PluggieOD | vrijdag 6 oktober 2017 @ 23:16 |
Bij sleutel om heb je geen windkoeling. Tof dat je het deelt, warmrijden, heel simpel zorg ervoor dat je minder buiging in materialen hebt. Snelle buiging in materialen zorgt voor scheuren. Als je een ontploffingsmotor start zit je in 2 seconden op 100 celcius. Zit je zonder oliedruk dan is het meteen over. Zit je zonder water pomp dan is het nog heel even te houden. | |
Geerd | vrijdag 6 oktober 2017 @ 23:23 |
Mwja, zonder oliedruk wordt het niet wat nee. Maar heb 100en km's gereden met mijn cbr1000F zonder dat er kvs inzat. Niks aan de hand. Omdat ik er niet in wou investeren omdat ik een nieuwe motor wou kopen, gewoon de temp meter in de gaten houden van het kvs. Zolang je maar rijdt is er niks aan de hand Met een auto misschien anders...alhoewel er ook weleens mensen kartonnetjes voor de gril doen omdat de motor anders geen warme lucht blaast | |
PluggieOD | vrijdag 6 oktober 2017 @ 23:48 |
??? mijn auto zonder koelvloeistof loopt heel snel in puin.... En in een file schrik ik me te barste hoe snel dat oploopt. | |
Geerd | vrijdag 6 oktober 2017 @ 23:59 |
Ik had paar keer van nou, wijzer aardig tegen het rode aan, als je in de stad reed met 600 verkeerslichten. maja dan de stad weer uit valt die meteen terug.. Zal wel... Toen keer gekeken kvs tank gort en gort droog....vorig jaar nog gewoon mee doorgereden, niks aan de hand. | |
Sounddragon | zaterdag 7 oktober 2017 @ 01:26 |
krimpen en uitzetten is het probleem, en dan met name het uitzetten.. Als je een stuk metaal niet egaal, maar plaatselijk verwarmt (blok wordt van binnen naar buiten warm) krijg je spanningen in het materiaal en dan is het een kwestie van de zogenaamde zwakste schakel. Rijd je hem rustig warm, dan krijgt de warmte tijd om zich te verspreiden en is er niets aan de hand. |