abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  donderdag 5 oktober 2017 @ 22:20:49 #26
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_174222851
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
14s.gif Op woensdag 27 september 2017 18:23 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Wat mstx zegt: olieverbruik. Als de olie je cilinderwanden niet goed smeert krijgen de zuigerveren op hun falie, gaat heel lang goed, maar levert verhoogde slijtage aan de veren op met als gevolg compressieverlies (slechter starten, minder power, hoger verbruik, hoger olieverbruik, minder rendement) op.. Ding kan prima rijden, en heel oud worden, als je er maar olie in blijft gooien.
een versleten motor herken je dus aan bovengenoemde punten.. en dan heb ik het nog niet eens over slijge aan lagers, die op hun beurt een beetje gaan werken en daardoor dus weer oliekerringen gaan opvreten.. allemaal bij elkaar: meer wrijving, en ng meer slijtage, lawaaierig blok, you name it.. de gevolgen zijn n heel grote lange lijst van achteruitgang.

Het is idd niet zo dat hij spontaan vast zal slaan, maar je verneukt de boel wel degelijk.
allemaal waar, maar van die 1.4 autoblokkies die na 5 km de snelweg opgaan.. zijn die wel warm? nop.
Het is vel beter om goed warm te rijden, dat weet ik ook.
Lachen joh.
  vrijdag 6 oktober 2017 @ 01:13:53 #27
405473 Garfield1985
''plata o plomo'
pi_174226486
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 22:20 schreef Pajanus het volgende:

[..]

allemaal waar, maar van die 1.4 autoblokkies die na 5 km de snelweg opgaan.. zijn die wel warm? nop.
Het is vel beter om goed warm te rijden, dat weet ik ook.
Helaas hoef ik zelf ook maar 5km af te leggen voordat ik op de snelweg zit. Gelukkig is het eerste stuk tot na de tunnel 100km/u en jaag ik hem niet boven de 3000tpm. Voordat ik de tunnel voorbij ben heb ik ook nog een kilometertje of 5 6 afgelegd. Daarna probeer ik de eerste paar kilometer nog even rond de 110 te blijven en daarna geleidelijk aan op te hogen naar 130/140 (140=4000tpm). Met echt hoger gaan dan 140 wacht ik dan over het algemeen ietsje langer.
pi_174226566
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 22:20 schreef Pajanus het volgende:

[..]

allemaal waar, maar van die 1.4 autoblokkies die na 5 km de snelweg opgaan.. zijn die wel warm? nop.
Het is vel beter om goed warm te rijden, dat weet ik ook.
Je trapt hem dan toch ook niet tot het rood door op de invoegstrook :D
Man als je gewoon rustig doorschakelt naar de 120 is er toch niks aan de hand man.
pi_174229747
registreer om deze reclame te verbergen
Ik zit binnen 2km op de snelweg. Warm rijden is dus niet echt mogelijk, en de oprit is brug op, en vrij kort vanwege de brug. Dus ja, ik moet wel iets langer doorgaan in de versnellingen om goed in te voegen. Het is zo'n oprit waar koelblikjes net 80 halen

Tot nu toe na ~210k nog vrijwel geen olieverbruik
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  vrijdag 6 oktober 2017 @ 21:11:20 #30
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_174242753
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 01:27 schreef Geerd het volgende:

[..]

Je trapt hem dan toch ook niet tot het rood door op de invoegstrook :D
Man als je gewoon rustig doorschakelt naar de 120 is er toch niks aan de hand man.
als je vol gas geeft belast je de motor alsnog hard, iets wat je met die blokken doet.
Lachen joh.
pi_174242963
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 21:11 schreef Pajanus het volgende:

[..]

als je vol gas geeft belast je de motor alsnog hard, iets wat je met die blokken doet.
Je hoeft toch niet volgas te geven ?
pi_174243197
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 22:20 schreef Pajanus het volgende:

[..]

allemaal waar, maar van die 1.4 autoblokkies die na 5 km de snelweg opgaan.. zijn die wel warm? nop.
Het is vel beter om goed warm te rijden, dat weet ik ook.
zo'n 1.4tje is sneller warm als mijn 3 liter v6 met 9 liter olie erin.

Vanochtend eens opgelet; ik rijd 5 km naar de snelweg. Een kilometer durp, 4 km provinciale weg, en dan ben ik op de oprit net aan op de 60 graden (koelvloeistof). Dan laat ik hem op een kwart gas rustig naar de 130 doortrekken en dan is hij binnen een km of 3, 4 op temperatuur (wederom kvs). Olie kan ik (nog) niet aflezen dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_174243354
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 21:32 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

zo'n 1.4tje is sneller warm als mijn 3 liter v6 met 9 liter olie erin.

Vanochtend eens opgelet; ik rijd 5 km naar de snelweg. Een kilometer durp, 4 km provinciale weg, en dan ben ik op de oprit net aan op de 60 graden (koelvloeistof). Dan laat ik hem op een kwart gas rustig naar de 130 doortrekken en dan is hij binnen een km of 3, 4 op temperatuur (wederom kvs). Olie kan ik (nog) niet aflezen dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.
Tegenwoordig is het toch ook al dat blokken juist kvs niet laten rondpompen om zo de motor sneller op bedrijfstemp te krijgen,
pi_174243473
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 21:40 schreef Geerd het volgende:

[..]

Tegenwoordig is het toch ook al dat blokken juist kvs niet laten rondpompen om zo de motor sneller op bedrijfstemp te krijgen,
geen idee, lijkt me niet echt wenselijk, kvs verdeelt de warmte ook..
Torque makes life easy.
Team Jean
  vrijdag 6 oktober 2017 @ 22:26:35 #35
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_174244337
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 21:20 schreef Geerd het volgende:

[..]

Je hoeft toch niet volgas te geven ?
anders kom je bijna niet mee?
Lachen joh.
  vrijdag 6 oktober 2017 @ 22:45:45 #36
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_174244738
toeren = slijtage

quote:
1s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 21:48 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

geen idee, lijkt me niet echt wenselijk, kvs verdeelt de warmte ook..
Mag toch hopen van niet want in 3 seconden is je motor 100 graden.
  vrijdag 6 oktober 2017 @ 22:49:14 #37
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_174244817
quote:
Tegenwoordig is het toch ook al dat blokken juist kvs niet laten rondpompen om zo de motor sneller op bedrijfstemp te krijgen,
Ik bedoelde deze quote. Zou ik maar niet doen....
pi_174244964
Hier in de straat ook zo’n technisch wonder.

Eerst 10 minuten met extra hoog toerental warm laten draaien. Vervolgens in de eerste versnelling het woonwijkje uit en dan op de max 50 km/h weg meteen lekker ver doorjanken.
You have to be very clean to get really dirty
pi_174245316
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 22:49 schreef PluggieOD het volgende:

[..]

Ik bedoelde deze quote. Zou ik maar niet doen....
Meende het ooit eens gelezen te hebben, bv in de herfst temps rond de 10/5 dat de sensors de kvs afsloten, omdat door de wind genoeg koeling, en daardoor de olie sneller warm werd = betere smering en koelt ook meteen.
  vrijdag 6 oktober 2017 @ 23:16:06 #40
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_174245421
Bij sleutel om heb je geen windkoeling.

Tof dat je het deelt, warmrijden, heel simpel zorg ervoor dat je minder buiging in materialen hebt.
Snelle buiging in materialen zorgt voor scheuren.

Als je een ontploffingsmotor start zit je in 2 seconden op 100 celcius.
Zit je zonder oliedruk dan is het meteen over.
Zit je zonder water pomp dan is het nog heel even te houden.
pi_174245571
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 23:16 schreef PluggieOD het volgende:
Bij sleutel om heb je geen windkoeling.

Tof dat je het deelt, warmrijden, heel simpel zorg ervoor dat je minder buiging in materialen hebt.
Snelle buiging in materialen zorgt voor scheuren.

Als je een ontploffingsmotor start zit je in 2 seconden op 100 celcius.
Zit je zonder oliedruk dan is het meteen over.
Zit je zonder water pomp dan is het nog heel even te houden.
Mwja, zonder oliedruk wordt het niet wat nee.
Maar heb 100en km's gereden met mijn cbr1000F zonder dat er kvs inzat.
Niks aan de hand.

Omdat ik er niet in wou investeren omdat ik een nieuwe motor wou kopen, gewoon de temp meter in de gaten houden van het kvs.

Zolang je maar rijdt is er niks aan de hand ;)
Met een auto misschien anders...alhoewel er ook weleens mensen kartonnetjes voor de gril doen omdat de motor anders geen warme lucht blaast :D
  vrijdag 6 oktober 2017 @ 23:48:29 #42
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_174246213
??? mijn auto zonder koelvloeistof loopt heel snel in puin.... En in een file schrik ik me te barste hoe snel dat oploopt.
pi_174246484
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 23:48 schreef PluggieOD het volgende:
??? mijn auto zonder koelvloeistof loopt heel snel in puin.... En in een file schrik ik me te barste hoe snel dat oploopt.
Ik had paar keer van nou, wijzer aardig tegen het rode aan, als je in de stad reed met 600 verkeerslichten. maja dan de stad weer uit valt die meteen terug..

Zal wel...
Toen keer gekeken kvs tank gort en gort droog....vorig jaar nog gewoon mee doorgereden, niks aan de hand.
pi_174248034
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 oktober 2017 23:16 schreef PluggieOD het volgende:
Bij sleutel om heb je geen windkoeling.

Tof dat je het deelt, warmrijden, heel simpel zorg ervoor dat je minder buiging in materialen hebt.
Snelle buiging in materialen zorgt voor scheuren.

Als je een ontploffingsmotor start zit je in 2 seconden op 100 celcius.
Zit je zonder oliedruk dan is het meteen over.
Zit je zonder water pomp dan is het nog heel even te houden.
krimpen en uitzetten is het probleem, en dan met name het uitzetten.. Als je een stuk metaal niet egaal, maar plaatselijk verwarmt (blok wordt van binnen naar buiten warm) krijg je spanningen in het materiaal en dan is het een kwestie van de zogenaamde zwakste schakel. Rijd je hem rustig warm, dan krijgt de warmte tijd om zich te verspreiden en is er niets aan de hand.
Torque makes life easy.
Team Jean
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')