allemaal waar, maar van die 1.4 autoblokkies die na 5 km de snelweg opgaan.. zijn die wel warm? nop.quote:Op woensdag 27 september 2017 18:23 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Wat mstx zegt: olieverbruik. Als de olie je cilinderwanden niet goed smeert krijgen de zuigerveren op hun falie, gaat heel lang goed, maar levert verhoogde slijtage aan de veren op met als gevolg compressieverlies (slechter starten, minder power, hoger verbruik, hoger olieverbruik, minder rendement) op.. Ding kan prima rijden, en heel oud worden, als je er maar olie in blijft gooien.
een versleten motor herken je dus aan bovengenoemde punten.. en dan heb ik het nog niet eens over slijge aan lagers, die op hun beurt een beetje gaan werken en daardoor dus weer oliekerringen gaan opvreten.. allemaal bij elkaar: meer wrijving, en nóg meer slijtage, lawaaierig blok, you name it.. de gevolgen zijn één heel grote lange lijst van achteruitgang.
Het is idd niet zo dat hij spontaan vast zal slaan, maar je verneukt de boel wel degelijk.
Helaas hoef ik zelf ook maar 5km af te leggen voordat ik op de snelweg zit. Gelukkig is het eerste stuk tot na de tunnel 100km/u en jaag ik hem niet boven de 3000tpm. Voordat ik de tunnel voorbij ben heb ik ook nog een kilometertje of 5 á 6 afgelegd. Daarna probeer ik de eerste paar kilometer nog even rond de 110 te blijven en daarna geleidelijk aan op te hogen naar 130/140 (140=4000tpm). Met echt hoger gaan dan 140 wacht ik dan over het algemeen ietsje langer.quote:Op donderdag 5 oktober 2017 22:20 schreef Pajanus het volgende:
[..]
allemaal waar, maar van die 1.4 autoblokkies die na 5 km de snelweg opgaan.. zijn die wel warm? nop.
Het is véel beter om goed warm te rijden, dat weet ik ook.
Je trapt hem dan toch ook niet tot het rood door op de invoegstrookquote:Op donderdag 5 oktober 2017 22:20 schreef Pajanus het volgende:
[..]
allemaal waar, maar van die 1.4 autoblokkies die na 5 km de snelweg opgaan.. zijn die wel warm? nop.
Het is véel beter om goed warm te rijden, dat weet ik ook.
als je vol gas geeft belast je de motor alsnog hard, iets wat je met die blokken doet.quote:Op vrijdag 6 oktober 2017 01:27 schreef Geerd het volgende:
[..]
Je trapt hem dan toch ook niet tot het rood door op de invoegstrook
Man als je gewoon rustig doorschakelt naar de 120 is er toch niks aan de hand man.
Je hoeft toch niet volgas te geven ?quote:Op vrijdag 6 oktober 2017 21:11 schreef Pajanus het volgende:
[..]
als je vol gas geeft belast je de motor alsnog hard, iets wat je met die blokken doet.
zo'n 1.4tje is sneller warm als mijn 3 liter v6 met 9 liter olie erin.quote:Op donderdag 5 oktober 2017 22:20 schreef Pajanus het volgende:
[..]
allemaal waar, maar van die 1.4 autoblokkies die na 5 km de snelweg opgaan.. zijn die wel warm? nop.
Het is véel beter om goed warm te rijden, dat weet ik ook.
Tegenwoordig is het toch ook al dat blokken juist kvs niet laten rondpompen om zo de motor sneller op bedrijfstemp te krijgen,quote:Op vrijdag 6 oktober 2017 21:32 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
zo'n 1.4tje is sneller warm als mijn 3 liter v6 met 9 liter olie erin.
Vanochtend eens opgelet; ik rijd 5 km naar de snelweg. Een kilometer durp, 4 km provinciale weg, en dan ben ik op de oprit net aan op de 60 graden (koelvloeistof). Dan laat ik hem op een kwart gas rustig naar de 130 doortrekken en dan is hij binnen een km of 3, 4 op temperatuur (wederom kvs). Olie kan ik (nog) niet aflezen dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.
geen idee, lijkt me niet echt wenselijk, kvs verdeelt de warmte ook..quote:Op vrijdag 6 oktober 2017 21:40 schreef Geerd het volgende:
[..]
Tegenwoordig is het toch ook al dat blokken juist kvs niet laten rondpompen om zo de motor sneller op bedrijfstemp te krijgen,
Mag toch hopen van niet want in 3 seconden is je motor 100 graden.quote:Op vrijdag 6 oktober 2017 21:48 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
geen idee, lijkt me niet echt wenselijk, kvs verdeelt de warmte ook..
Ik bedoelde deze quote. Zou ik maar niet doen....quote:Tegenwoordig is het toch ook al dat blokken juist kvs niet laten rondpompen om zo de motor sneller op bedrijfstemp te krijgen,
Meende het ooit eens gelezen te hebben, bv in de herfst temps rond de 10/5 dat de sensors de kvs afsloten, omdat door de wind genoeg koeling, en daardoor de olie sneller warm werd = betere smering en koelt ook meteen.quote:Op vrijdag 6 oktober 2017 22:49 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Ik bedoelde deze quote. Zou ik maar niet doen....
Mwja, zonder oliedruk wordt het niet wat nee.quote:Op vrijdag 6 oktober 2017 23:16 schreef PluggieOD het volgende:
Bij sleutel om heb je geen windkoeling.
Tof dat je het deelt, warmrijden, heel simpel zorg ervoor dat je minder buiging in materialen hebt.
Snelle buiging in materialen zorgt voor scheuren.
Als je een ontploffingsmotor start zit je in 2 seconden op 100 celcius.
Zit je zonder oliedruk dan is het meteen over.
Zit je zonder water pomp dan is het nog heel even te houden.
Ik had paar keer van nou, wijzer aardig tegen het rode aan, als je in de stad reed met 600 verkeerslichten. maja dan de stad weer uit valt die meteen terug..quote:Op vrijdag 6 oktober 2017 23:48 schreef PluggieOD het volgende:
??? mijn auto zonder koelvloeistof loopt heel snel in puin.... En in een file schrik ik me te barste hoe snel dat oploopt.
krimpen en uitzetten is het probleem, en dan met name het uitzetten.. Als je een stuk metaal niet egaal, maar plaatselijk verwarmt (blok wordt van binnen naar buiten warm) krijg je spanningen in het materiaal en dan is het een kwestie van de zogenaamde zwakste schakel. Rijd je hem rustig warm, dan krijgt de warmte tijd om zich te verspreiden en is er niets aan de hand.quote:Op vrijdag 6 oktober 2017 23:16 schreef PluggieOD het volgende:
Bij sleutel om heb je geen windkoeling.
Tof dat je het deelt, warmrijden, heel simpel zorg ervoor dat je minder buiging in materialen hebt.
Snelle buiging in materialen zorgt voor scheuren.
Als je een ontploffingsmotor start zit je in 2 seconden op 100 celcius.
Zit je zonder oliedruk dan is het meteen over.
Zit je zonder water pomp dan is het nog heel even te houden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |