abonnement Unibet Coolblue
pi_173917066
Moet je een motor van een motor warm rijden?
Ik heb het over deze krengen.

  donderdag 21 september 2017 @ 20:12:39 #2
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_173917112
Koud in de toeren jagen versnelt slijtage, dus ja. Supersports zijn daar nog extra gevoelig voor omdat ze extreem veel toeren maken en niet gebouwd zijn op duurzaamheid.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_173917165
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 20:12 schreef mstx het volgende:
Koud in de toeren jagen versnelt slijtage, dus ja. Supersports zijn daar nog extra gevoelig voor omdat ze extreem veel toeren maken en niet gebouwd zijn op duurzaamheid.
Waarom doet elke motorrijder dit niet?
Collega's niet, mijn klote buurman niet, hangjongeren niet
  donderdag 21 september 2017 @ 20:17:39 #4
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_173917195
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 20:16 schreef TurboDieseI het volgende:

[..]

Waarom doet elke motorrijder dit niet?
Collega's niet, mijn klote buurman niet, hangjongeren niet
Omdat ze er 3000km per jaar op rijden en na 4 jaar weer verkopen en er zelf dus geen hoge onderhoudskosten aan overhouden.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_173941947
Ja uiteraard! Met koude motor raggen is niet bepaald bevorderend voor de levensduur denk ik.
Ik zorg bij m'n viercilinder dat ik de eerste kilometers snel opschakel, rustig optrek en maximaal 4k tpm maak (wat al bij 80 km/h in de 6e versnelling is). Als 'ie warm is kan de pret beginnen. :)
pi_173985782
als je een keertje snel de straat uit rijd is het niet zo erg, maar als je tot de top doortrekt kan t wel heel schadelijk zijn.
Lachen joh.
pi_173986116
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 12:57 schreef Pajanus het volgende:
als je een keertje snel de straat uit rijd is het niet zo erg, maar als je tot de top doortrekt kan t wel heel schadelijk zijn.
geloel, is gewoon altijd schadelijk. Koude olie is koude olie.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_173986512
Gewoon ff 15km rustig aan klaar. In de winter misschien iets langer maarja dan doe je toch al iets rustiger.
Ik zwaai naar dieren.
pi_173990077
Ik weet niet of dat standaard is, maar heel veel motoren lopen standaard toch ook hoger stationair als je ze koud start om te zorgen dat de motor opwarmt?
pi_173990195
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 17:16 schreef Legwieh het volgende:
Ik weet niet of dat standaard is, maar heel veel motoren lopen standaard toch ook hoger stationair als je ze koud start om te zorgen dat de motor opwarmt?
Nee dat is de automatische choke volgens mij, bij een handmatige choke loopt die dan tussen ja?? 2.5/3K toeren en na 10/15 sec ofzo zet je hem weer uit.

Stationair warm draaien is nooit goed net als zomaar even de motor starten.
Gewoon starten en rustig wegrijden heb je altijd de beste smering.
Ik zwaai naar dieren.
  maandag 25 september 2017 @ 21:54:37 #11
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_173996309
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 17:16 schreef Legwieh het volgende:
Ik weet niet of dat standaard is, maar heel veel motoren lopen standaard toch ook hoger stationair als je ze koud start om te zorgen dat de motor opwarmt?
Om te zorgen dat hij niet afslaat :P

Vroegah, hadden auto's dat ook..
later kreeg je automagische choke, daarna injectie, toen (en nog steeds) fikst(e) de computer dat effe voor je zonder dat je het merkt(e).
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 25 september 2017 @ 22:09:02 #12
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_173996719
ja. klaar.
pi_173998845
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 20:12 schreef mstx het volgende:
en niet gebouwd zijn op duurzaamheid.
Hoe kom je hierbij?
  dinsdag 26 september 2017 @ 00:07:49 #14
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_173999141
Toerental = slijtage
Toerental + koud = meer slijtage

Ben ik nu Einstein?
pi_174027017
quote:
2s.gif Op maandag 25 september 2017 13:21 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

geloel, is gewoon altijd schadelijk. Koude olie is koude olie.
kan best, maar waarom rijden al die motoren nog? als je koud de straat uit rijd is t niet echt goed, maar t is niet zo dat je blok de soep in loopt. (behalve als je een 2 takt hebt)
Lachen joh.
  woensdag 27 september 2017 @ 11:55:33 #16
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_174027896
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 23:40 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Hoe kom je hierbij?
Vaak zie je dat supersports en tourmotoren van het zelfde merk de basis van het zelfde blok delen. De tour-versie wordt afgesteld voor lange afstanden en uit de supersport-versie worden de maximale hoeveelheid pk's geperst wat er uiteindelijk voor zorgt dat de supersport meer onderhoud nodig heeft en eerder "op" is, minder duurzaam dus.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  woensdag 27 september 2017 @ 11:57:29 #17
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_174027939
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 11:16 schreef Pajanus het volgende:

[..]

kan best, maar waarom rijden al die motoren nog? als je koud de straat uit rijd is t niet echt goed, maar t is niet zo dat je blok de soep in loopt. (behalve als je een 2 takt hebt)
Het blok zal niet ontploffen maar het olieverbruik kan wel sneller toenemen bijv.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  woensdag 27 september 2017 @ 18:23:14 #18
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_174036010
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 11:16 schreef Pajanus het volgende:

[..]

kan best, maar waarom rijden al die motoren nog? als je koud de straat uit rijd is t niet echt goed, maar t is niet zo dat je blok de soep in loopt. (behalve als je een 2 takt hebt)
Wat mstx zegt: olieverbruik. Als de olie je cilinderwanden niet goed smeert krijgen de zuigerveren op hun falie, gaat heel lang goed, maar levert verhoogde slijtage aan de veren op met als gevolg compressieverlies (slechter starten, minder power, hoger verbruik, hoger olieverbruik, minder rendement) op.. Ding kan prima rijden, en heel oud worden, als je er maar olie in blijft gooien.
een versleten motor herken je dus aan bovengenoemde punten.. en dan heb ik het nog niet eens over slijge aan lagers, die op hun beurt een beetje gaan werken en daardoor dus weer oliekerringen gaan opvreten.. allemaal bij elkaar: meer wrijving, en nóg meer slijtage, lawaaierig blok, you name it.. de gevolgen zijn één heel grote lange lijst van achteruitgang.

Het is idd niet zo dat hij spontaan vast zal slaan, maar je verneukt de boel wel degelijk.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_174036114
quote:
0s.gif Op maandag 25 september 2017 13:49 schreef Geerd het volgende:
Gewoon ff 15km rustig aan klaar. In de winter misschien iets langer maarja dan doe je toch al iets rustiger.
Met 15km is je olie warm maar je blok nog niet.
  woensdag 27 september 2017 @ 18:32:10 #20
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_174036191
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 18:28 schreef Bucketwood het volgende:

[..]

Met 15km is je olie warm maar je blok nog niet.
Nou hoop ik toch dat je andersom bedoelt :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_174036271
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 18:28 schreef Bucketwood het volgende:

[..]

Met 15km is je olie warm maar je blok nog niet.
Hoelang rijd jij hem warm dan ?
Ik zwaai naar dieren.
pi_174063687
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 11:55 schreef mstx het volgende:

[..]

Vaak zie je dat supersports en tourmotoren van het zelfde merk de basis van het zelfde blok delen. De tour-versie wordt afgesteld voor lange afstanden en uit de supersport-versie worden de maximale hoeveelheid pk's geperst wat er uiteindelijk voor zorgt dat de supersport meer onderhoud nodig heeft en eerder "op" is, minder duurzaam dus.
Wordt afgesteld op lange afstanden? Nee hoor. Wordt over het algemeen afgesteld op meer koppel in het middengebied (omdat dit wenselijker is bij een tourmotor) met als resultaat dat er minder top vermogen uit komt.

De gebruikte materialen zijn van dezelfde kwaliteit, onderhoudsintervallen zijn hetzelfde het enige verschil is vaak de fueling en de nokassen / cilinderkop.
pi_174063762
Nee joh, nooit warm rijden. Vol derop! Lekker snel stuk!
  donderdag 5 oktober 2017 @ 21:24:27 #24
391044 scoober
Sooby dooby doo
pi_174220806
quote:
1s.gif Op woensdag 27 september 2017 18:28 schreef Bucketwood het volgende:

[..]

Met 15km is je olie warm maar je blok nog niet.
Warm? loeiheet zeg maar gerust. Stop je vinger eens in je carterpan na 15 km gedraaid te hebben. na 15 km nog niet heet zegt ie. Verschilt overigens ook per auto hea? 10 liter olie word minder snel heet dan 3 liter.
  donderdag 5 oktober 2017 @ 21:25:59 #25
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_174220866
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2017 21:24 schreef scoober het volgende:

[..]

Warm? loeiheet zeg maar gerust. Stop je vinger eens in je carterpan na 15 km gedraaid te hebben. na 15 km nog niet heet zegt ie. Verschilt overigens ook per auto hea? 10 liter olie word minder snel heet dan 3 liter.
Na 15 km., met dit weer, begint mijn olietemperatuurmeternaald net wakker te worden. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')