abonnement Unibet Coolblue
pi_173910425
In februari 2016 ben ik begonnen bij een gemeente. Voorwaarde voor benoeming was dat ik een opleiding zou gaan volgen en deze ook met succes zou behalen. Dit staat ook zo in mijn contract en ben ik (uiteraard) mee akkoord gegaan.
In november 2016 heb ik een start gemaakt met deze opleiding. De opleiding bestaat uit allemaal losse modules, dus er moet per module ingeschreven en afgerekend worden.

Het is nu september 2017 en ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn werk echt niet bij me past en ik heb aangegeven dat ik geen contractverlenging wil en dat ik actief verder ga solliciteren. Dat betekent automatisch dat ik tussentijds stop met de opleiding.

Nu zei mijn leidinggevende dat ik de studiekosten voor 50% moet terugbetalen omdat door toedoen van mij de overeenkomst wordt verbroken en dat dit staat opgenomen in een zogenaamde ontwikkelingsplan. Ik heb gevraagd of ik dit plan mag ontvangen en ik heb hem nu per mail gekregen. En nu zie ik dat ik nooit heb getekend voor deze afspraken, wat ik al dacht omdat ik het me niet kon herinneren.

Kan mijn werkgever eisen van mij dat ik de studiekosten terugbetaal? Het gaat om een fors bedrag en ik baal er nogal van omdat ik niks aan de opleiding heb (tenzij ik bij een andere gemeente exact dezelfde functie uit ga oefenen, wat ik niet van plan ben dus).
pi_173910505
Staat dat niet in de arbeidsovereenkomst?
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
pi_173910550
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 14:32 schreef ErwinDikkie het volgende:
Staat dat niet in de arbeidsovereenkomst?
In de arbeidsovereenkomst staat niks over betaling. Er staat alleen dat de studie een voorwaarde is om een vaste aanstelling te krijgen.
pi_173910645
Je had dus ook een tijdelijk contract? Na dat contract stopt iedere verplichting.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_173910677
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 14:33 schreef Manisha het volgende:

[..]

In de arbeidsovereenkomst staat niks over betaling. Er staat alleen dat de studie een voorwaarde is om een vaste aanstelling te krijgen.
En in de arbeidsvoorwaarden? Daar staat meestal in hoe de studiekosten verrekend zullen worden.

Maar als je een ontwikkelingsplan nooit gezien hebt en getekend heb, is dat wel apart.
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
  donderdag 21 september 2017 @ 14:47:01 #6
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_173910872
Als je niks getekend hebt hebben ze geen poot om op te staan. Ik zou dan een goede advocaat zoeken en niks alsnog ondertekenen zonder overleg met je advocaat.
pi_173911000
Staat het niet toevallig in het arbeidsvoorwaardenreglement of CAO? Ook die zijn bindend.
pi_173911021
Staat zeer waarschijnlijk in de cao
pi_173911070
Begrijp ik goed dat in november 2017 je contract afloopt? Als je het dan niet verlengd kunnen ze volgens mij nooit kosten bij jou claimen.
pi_173911113
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 14:55 schreef Tchock het volgende:
Begrijp ik goed dat in november 2017 je contract afloopt? Als je het dan niet verlengd kunnen ze volgens mij nooit kosten bij jou claimen.
Misschien voor 1-11 wel aangezien ts is gestopt met de studie.
pi_173911215
Staat de term amortisatie regeling ergens?
Dat is de term die meestal voor dit soort regelingen gebruikt wordt.
pi_173911385
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 14:55 schreef Tchock het volgende:
Begrijp ik goed dat in november 2017 je contract afloopt? Als je het dan niet verlengd kunnen ze volgens mij nooit kosten bij jou claimen.
Als zijn werkgever had aangegeven niet te willen verlengen, dan niet. Aangezien TS de stekker eruit trekt ligt het wat anders.

TS, check deze site eens:
http://www.rechtopjuristen.nl/blog/studiekosten_terugbetalen/

Als je geen studie overeenkomst bent aangegaan denk ik dat ze weinig kans maken.
Wel even opassen dat ze niet automatisch verrekenen met je laatste salaris of evt. eindafrekening van vakantiedagen/vakantiegeld etc.
pi_173911707
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 15:09 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Als zijn werkgever had aangegeven niet te willen verlengen, dan niet. Aangezien TS de stekker eruit trekt ligt het wat anders.

TS, check deze site eens:
http://www.rechtopjuristen.nl/blog/studiekosten_terugbetalen/
Werkelijk? Dus de situatie kan zich voordoen dat je een contract voor een jaar krijgt inclusief opleiding, en als na dat jaar je contractduur afloopt en je verlengt niet, dat je moet betalen?
pi_173912350
quote:
11s.gif Op donderdag 21 september 2017 15:22 schreef Tchock het volgende:

[..]

Werkelijk? Dus de situatie kan zich voordoen dat je een contract voor een jaar krijgt inclusief opleiding, en als na dat jaar je contractduur afloopt en je verlengt niet, dat je moet betalen?
Het kan wel. Maar is dus wel afhankelijk van een clausule in contract daarover waar je dan als werknemer ook nog eens mee akkoord zou moeten gaan. Het gebeurt...

In geval van TS lijkt het me niet, vind het sowieso al bijzonder dat werkgever de opleiding verplicht voor überhaupt aangaan van een 1-jarig dienstverband en retroactief zonder getekende overeenkomst denkt een terugbetalingsregeling in het leven te kunnen roepen.
  Vis een optie? donderdag 21 september 2017 @ 16:26:07 #15
70532 loveli
N
pi_173913015
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 15:52 schreef allegoedenickszijnop het volgende:

[..]

Het kan wel. Maar is dus wel afhankelijk van een clausule in contract daarover waar je dan als werknemer ook nog eens mee akkoord zou moeten gaan. Het gebeurt...

In geval van TS lijkt het me niet, vind het sowieso al bijzonder dat werkgever de opleiding verplicht voor überhaupt aangaan van een 1-jarig dienstverband en retroactief zonder getekende overeenkomst denkt een terugbetalingsregeling in het leven te kunnen roepen.
1-jarig contract? Ik lees "vaste aanstelling" en ze werkt er al anderhalf jaar.
edit: studie is een voorwaarde om een vaste aanstelling te krijgen, contract is nog BT. Zou in feb 2018 omgezet moeten worden in OT, als ze studie haalt.
crap in = crap out
pi_173914062
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 16:26 schreef loveli het volgende:

[..]

1-jarig contract? Ik lees "vaste aanstelling" en ze werkt er al anderhalf jaar.
edit: studie is een voorwaarde om een vaste aanstelling te krijgen, contract is nog BT. Zou in feb 2018 omgezet moeten worden in OT, als ze studie haalt.
Omdat ze het heeft over contractverlenging ging ik uit van 1-jarig (of iig tijdelijk) contract.
De reactie w.b. voorwaarde voor vaste aanstelling had ik overheen gelezen.
  donderdag 21 september 2017 @ 17:47:30 #17
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_173914255
Is er via de mail iets besproken over deze studie en evt. afbetalen?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_173915696
Grote kans dat er in de bij het contract horende arbeidsvoorwaarden of CAO een en ander vermeld staat en dat in het contract staat dat die voorwaarden/CAO van toepassing zijn op het contract.

Een handtekening onder het contract betekent dan simpelweg dat je akkoord bent met die voorwaarden/CAO. Ook als je die zelf nooit hebt gelezen en/of ondertekend.
pi_173917206
Dit was niet duidelijk in mijn begin post, excuus, maar mijn contract loopt tot februari 2018 (ik had dus een contract voor bepaalde tijd, 2 jarig).

In de CAO staat ook niks specifiek omschreven over terugbetaling.
Hier is de CAO te vinden: https://caruwo.vng.nl/IntegraleVersie.htm
Artikel 17 gaat over opleiding. Artikel 17.4 volledig over persoonlijk ontwikkelingsplan. Opzich voldoet werkgever daar aan, maar ik kan er dus niet uit afleiden of ik had moeten tekenen of niet. In mijn plan staat wel 'gezien en akkoord, de medewerker' en daaronder had mijn handtekening moeten staan.
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 17:47 schreef Hallmark het volgende:
Is er via de mail iets besproken over deze studie en evt. afbetalen?
Via de mail is er niks afgesproken verder.
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 19:13 schreef Ivo1985 het volgende:
Grote kans dat er in de bij het contract horende arbeidsvoorwaarden of CAO een en ander vermeld staat en dat in het contract staat dat die voorwaarden/CAO van toepassing zijn op het contract.

Een handtekening onder het contract betekent dan simpelweg dat je akkoord bent met die voorwaarden/CAO. Ook als je die zelf nooit hebt gelezen en/of ondertekend.
Er is in mijn contract nergens een verwijzing naar de CAO.
pi_173917800
Mag je wel voor feb 2018 weg?
Bepaalde tijd contracten kunnen niet altijd opgezegd worden.
pi_173917935
Ja, in overleg mag ik eerder weg als ik een baan vind.
pi_173918296
Meestal gaan die studieovereenkomsten over wat er gebeurt als jij ontslag neemt. Ik kan me zomaar voorstellen dat ze niet toegespitst zijn op de situatie waarbij je je contract niet wenst te verlengen (wat dus iets anders is dan ontslag nemen). Dan Kun je alsnog aangeven dat ook al had je getekend het niets uit zou maken. Staat er iets in de tekst?
Haai
  donderdag 21 september 2017 @ 21:13:47 #23
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_173918471
Volgens mij heb je wel een goede zaak. Ik zou een advocaat regelen.
pi_173918516
Er staat in dat wanneer ik stop met de opleiding er gekeken moet worden naar de reden hiervan. Als het door toedoen is van mijzelf, moet ik de helft van de kosten terugbetalen. Als het niet door mijn toedoen is, moet ik niks terugbetalen (dit lees ik alsl: ik stop met de opleiding omdat ik het saai/moeilijk/kl*te vind maar ik blijf wel werken voor de werkgever).

Als ik binnen een jaar na het behalen van de opleiding ergens anders ga werken, moet ik de helft terugbetalen. Na twee jaar na behalen moet ik 25% betalen, etc.

Er staat dus niks opgeschreven over een tussentijdse contractopzegging/niet voortzetten van het tijdelijke dienstverband naar een dienstverband voor onbepaalde tijd.
pi_173918668
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 21:15 schreef Manisha het volgende:
Er staat in dat wanneer ik stop met de opleiding er gekeken moet worden naar de reden hiervan. Als het door toedoen is van mijzelf, moet ik de helft van de kosten terugbetalen. Als het niet door mijn toedoen is, moet ik niks terugbetalen (dit lees ik alsl: ik stop met de opleiding omdat ik het saai/moeilijk/kl*te vind maar ik blijf wel werken voor de werkgever).

Als ik binnen een jaar na het behalen van de opleiding ergens anders ga werken, moet ik de helft terugbetalen. Na twee jaar na behalen moet ik 25% betalen, etc.

Er staat dus niks opgeschreven over een tussentijdse contractopzegging/niet voortzetten van het tijdelijke dienstverband naar een dienstverband voor onbepaalde tijd.
Je wilt toch zelf stoppen met je baan, dan is het toch logisch dat je terug moet betalen?
“Satan has been the best friend the church has ever had, as he has kept it in business all these years!”
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')